eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ إنّا لله و إنّا إليه رَاجعُون گرچه شهادت مرد سدید و الهی و جلوه اسمای حسنا و مظهر جامع رحمت و غضب الهی، سردار قاسم سلیمانی، ما را مصیبت زده و بسیار اندوهگین کرد؛ اما از طرفی جایگاه رفیع ایشون بر اساس "وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ" و جبران این ضایعه در نشئه طبیعت بر اساس "مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ"‌ ، این داغ درون را می‌کاهد
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد 👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند: بسم الله الرحمن الرحیم ملت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیة‌الله‌ارواحناه‌‌فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌ و نیز همه‌ی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد. ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۳دیماه ۱۳۹۸ 💻 @Khamenei_ir
💢 جلد چهارم حکمت صدرایی، اثر استاد حسن #معلمی، منتشر شد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد؛ #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین #ابن_عربى ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar 👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد؛ #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین
💢 ديدگاه (در نامه به گورباچف) درمورد؛ و محيى الدین در نامه ى تاریخی خود به گورباچف (که در ماه هاى اخر عمر شریف خود - حدود ۵ ماه قبل از رحلت- نگاشته اند) مى فرمایند: 🔸 اگر جنابعالى ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد، می توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب در اين زمينه، به نوشته هاى و - رحمة اللَّه عليهما- در حكمت مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هر گونه شناختى بر آن استوار است، است نه ؛ و ادراك معانى كلى و نيز قوانين كلى كه هر گونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، 🔸 و نيز به كتابهاى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح كنند كه جسم و هر موجود مادى ديگر به صِرف كه منزه از حس می باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودىِ ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسى است. 🔶 و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است از ، و هر گونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. 🔶 ديگر شما را خسته نمی كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين نام نمی برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد. 📚 صحيفه امام ج۲۱، ص۲۲۴و۲۲۵ نکته۱: این نامه امام ،توسط آیت الله در جلد سوم «سرچشمه اندیشه» و کتاب اواى توحيد به طور مبسوط شرح داده شده که بسیار ارزشمند و راهگشاست. نکته۲: این نامه حدود ۵ ماه قبل از رحلت امام خمینی (س) نگاشته شده است بنابراین می توان آن را دیدگاه نهایی امام راجع به فلاسفه و عرفای نام برده دانست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
📖حضور فعال انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان قم زمان ١٣ لغایت ٢٠ دی ١٣٩٨ مکان: خاکفرج محل دائمی نمایشگاه های استان قم
آمریکا با کشتن سردار سلیمانی خواست واکنش ایران را بسنجد، لذا اگر ما واکنش و انتقام سخت نگیریم، آمریکا به ما حمله خواهد کرد. _ فواد ایزدی
علامه #طباطبایی : امروز بايد به درد طلاب رسید؛ و آن ها را برای مبارزه با ماتراليست ها و ماديين بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفه حقه اسلامیه را بدان‌ها آموخت. _ به نقل از کتاب مهر تابان ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 چه کسانی می‌توانند حوزه را متحول کنند؟ در دوران دانشجویی که مردد بودم دانشگاه رو ادامه بدم یا وارد حوزه بشم، بسیار دنبال دیدگاه و راهنمایی‌های علما در این زمینه بودم. از جمله این‌که با دفتر یکی از علما تماس گرفتم و از مسئول دفترش پرسیدم که آیا اون عالم در این زمینه توصیه‌ای نکرده‌اند که شما هم مطلع باشید و به سمع بنده برسونید؟ مسئول دفتر در مقام بیان دیدگاه اون عالم گفتند: بله بله ... ایشون به شدت به دانشجویانی که تردید دارند وارد حوزه بشوند یا نشوند توصیه می‌کنند که شماها حتما باید وارد حوزه بشوید؛ چون شمایید که می‌تونید حوزه رو متحول کنید نه اون کسی که سیکل بوده و باباش دستش رو گرفته و آورده داخل حوزه گذاشته. _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 علم الوراثه ... و نه فقط علم الدراسه علامه #جوادی_آملی : آن که نرفت حوزه، ضرر کرده آن که رفت حوزه و به دنبال نخود سیاه گشت، ضرر کرده آن که نیمه راه رها کرده، ضرر کرده آن که ارث خودش را نشناخت و طلب نکرد، ضرر کرده آن که ارث خود را شناخت و گرفت همچون سید[کاظم یزدی]، بهره برده. 🍃 کنگره بزرگداشت سید کاظم یزدی (صاحب عروة الوثقی) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است 🔴 نقدی بر سروش محلاتی توسط محمد تاجیک طلبه درس خارج حوزه علمیه و دانشجوی فلسفه اخلاق محمد تاجیک: 💢 برای تسری یک حکم اخلاقی یا فقهی، یگانگی موضوع شرط است و الا در دام قیاس فقهی یا تمثیل منطقی خواهیم افتاد. در تسری احکام انتقام حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه به شهادت سپهبد سلیمانی نیز، موضوع باید مشترک باشد، در حالیکه به نظر می‌رسد به دلایل زیر مساله شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء با ترور سیدالشهداء مقاومت علیهما سلام الله متفاوت است. 💢 الف) حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه در جنگ به شهادت رسیدند و سردار سلیمانی ترور شدند، در کشوری ثالث و در فرودگاه در حالیکه به دعوت رسمی دولت آن کشور در آن کشور حضور داشتند. در حالیکه حضرت حمزه سیدالشهداء علیه السلام شمشیر کشیده و جنگیده بودند و در میانه جنگ به شهادت رسیدند. 💢 ب) حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله در روایت مذکور می‌فرمایند «لئن ظفرت لأمثلن و لأمثلن و لأمثلن» مُثله نوع خاصی از انتقام است که در منابع ما از آن نهی شده است، یعنی ما حتی از مثله کردن جنازه ترامپ و ابوبکر البغدادی نیز نهی شده‌ایم، چنانکه امیرالمومنین سلام الله علیه از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل می‌فرمایند « إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ‌»(نهج البلاغة ص362) فلذا در واقع در اینجا از نوع خاصی از انتقام نهی شده است. 💢 ج) اما نکته اساسی و محوری این است که انتقام بعد از جنگ محدود است، ما از بسیاری کارها که در میدان جنگ جایز است، در بیرون از میدان جنگ نهی شده‌ایم، مثلا اگر بعد از شکست، سربازی در حال فرار از میدان است از کشتن آن نهی شده‌ایم ولو تا لحظاتی قبل همان سرباز قصد کشتن ما را داشته است (کافی، ج5، ص38) و یا زنی که در میدان جنگ حاضر نشده است و در حال جنگ نیست را نمی‌توانیم بکشیم( تهذیب، ج6، ص156) در حالیکه عقلا و نصا اگر زنی در میدان جنگ با ما جنگید باید با او مقاتله کنیم(مگر اینکه جنگیدن او به ما آسیبی نرساند). در فضای بعد از جنگ است که «و ان عاقبتم، فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به». 💢 ولی اگر کشوری کاری کرد که در عرف بین‌الملل اعلان جنگ محسوب می‌شود، نمی‌توان گفت که آنها یکی کشتند پس ما هم باید یکی بکشیم یا حتی صبر کنیم «و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین». 💢 اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است و در آنجا باید گفت « قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ»التوبة : 14 در میدان جنگ کشتنِ یک به یک بی‌معنا و مسخره است، این هر چه باشد اخلاق نیست، اینجا عقل و نقل به ما می‌گویند که اخلاقی بودن به قاطعیت است، در فضای جنگ قرآن می‌گوید این‌قدر بکشید تا زمین از خون آنها سیراب شود بعد از آن تازه می‌توانید اسیر بگیرید «فَإِذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها» محمد : 4 آنجا جنگ است و هدف پیروزی است و البته نه از هر راهی؛ ولی محدودیت‌ها و اخلاق میدان جنگ مشخص شده است. 💢 در میدان جنگ و زمانی که دشمن شمشیر را از رو بسته است، عفو و صفح بی‌معناست، مگر آنکه کسی از جان خود و قومش سیر شده باشد؛ فلذا انتقام سخت ما، انتقام جنگی است و مطابق با اخلاق عقلی و نقلی جنگ و با شرایط روایت ذکر شده متفاوت است، به همین دلیل گمان می‌کنم انتقام باید بازدارنده و سخت باشد، به گونه‌ای که دشمن هر زمان دیگری گمان تعدی به ذهنش خطور کرد، به سرعت پشیمان شود. 💢 نظام جمهوری اسلامی اخلاقِ انتقام در شرایط صلح را در شرایط بعد از جنگ تحمیلی به خوبی نشان داده است، در شرایط بعد از جنگ نه تنها انتقام نگرفت بلکه با اسرای عراقی طوری رفتار کرد که بعد از مدتی اسارت، بسیاری از آنها می‌خواستند در ایران بمانند. جابه‌جا «ک نعبد»، جابه‌جا «ک نستعین» ❇️ @antitez_enqelab