eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ پیشنهاد خرید ... ‌ 📚 پاسخ به شبهات کلامی در آثار حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی ✔️ تاکنون ۲۳ عنوان کتاب حاصل تحقیقات حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن قدردان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 Poiict.ir/14177 🆔 @PoiictNews
علامه : علما و فضلاى حوزه، فلسفه را تريبون دين قرار دهند. اين تريبون را به دست دين داده و فلسفه اسلامی را در جهان گسترش دهيد. اگر افرادی سياست زده به مقدسات اسلامی اهانت مى کنند، ميسورند، دنیا اين ها نيستند و همواره از این افراد بوده و هست. بر مبلغان دين لازم است که اين افراد را به حساب نياورده، بلکه بدانند تحصیل کردگان ، منتظر ره توشه فلسفی بزرگان حوزه هستند. روحانیون با توجه به تکمیل و ، فلسفه را ترويج و تدریس کرده، حکمت متعاليه را در ان اشراب و با اين اشراب به غرب منتقل کنند تا هم از دين و هم از فلسفه حمایت کرده باشند. 🍀 همایش دين و فلسفه- ۱۵ مهر ۸۹ ‌ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 پذیرش مرکز تخصصی فلسفه اسلامی اسراء _ مهلت ثبت نام تا ۲۵خرداد۹۹ می‌باشد(در پوستر تاریخ اشتباه درج شده) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 رکود و رکون سدگانی در دین پژوهی آیت الله : ⭕️ سده ها است که در قلمرو ، گرفتار رکود و رکون شده ایم، طی چند قرن گذشته، از قله های مکتوب در قلمرو ، تنها تجرید الاعتقاد خواجه را می شناسیم که ده ها شرح و تعلیقه نیز بر آن نگاشته شده است و شوراق هم قله ی دیگری است که در دیدرس ماست. اما پیش تر که می آئیم، هر چه افق را نگاه می کنیم جز چند مورد انگشت شمار، کار برجسته ای به چشم نمی خورد، تا این که در روزگار ما، فرزند برومند و آبرومند حوزه، استاد شهید با عرضه ی مجموعه ی رساله های اسلامی و رساله ها و مقاله های دیگر، " نو" ایران را بنیان نهاد. (نمی گویم" "، چون از این تعبیر، تلقی های متفاوت بلکه متعارضی در اذهان تداعی می شود). ⭕️ در نیز- از روزگار تا عهده علامه ی سه قرن تعلیقه نگاری و تکرار بر تعالیم صدرا و اصرار بر طرح غیرکاربردی حکمت، پشت سر نهاد تا مردی از حوزه برخاست و در همین قم مقدس، رکود و رکون را شکست و فلسفه ی اسلامی را نو کرد. مرحوم علامه طباطبایی با نگاشتن اصول فلسفه و روش رئالیسم، فلسفه ی نوصدرایی را بنا نهاد و رکود در قلمرو فلسفه را شکست، به رغم آن که هر آن چه پیش از او نوشته می شد، تعلیقه و تحشیه، ذیل و شرح بر متون پیشین به ویژه فلسفه ی صدرایی بود، و کسی سخنی معتنابه عرضه نمی کرد. ⭕️ طی قرون، در و ، افت و خیز بسیار بوده است و از نقش و سهم بزرگانی چون آخوند در اصول و شیخ اعظم در اصول و فقه و صاحب جواهر در فقه که بگذریم، وضع چندان مطلوب نیست. به خصوص از زمانی که امواج ، مرزهای جهان اسلام را درمی نوردد و حیات مدرن به صورت ناقص الخلقه خود را بر مناسبات مسلمانان تحمیل می کند، نیازهای جدید و مسائل نو پدید بی شماری، خود را برابر فقه می نهد، و چندان پاسخ در خور دریافت نمی کند، فقه به نحو مضاعف از زمان فاصله می گیرد. ⭕️ من به قلمرو اشاره نمی کنم، که رکود در بحث های نظری در حوزه ی دانش های اخلاقی دوچندان بوده است. به رغم این که منابع ما آکنده از مفاهیم بلند و دقیق و ارزشمندی است، در مسائل اساسی و بنیانی اخلاق کار در خوری نکرده ایم. من حتی نمی توانم از گذشته های دور هم مصادیق برجسته ی متعددی را که بتوان گفت کاری است کارستان، نام ببرم. ⭕️ تربیت پژوهی نیز که رکن چهارم معرفت دینی است مطلقاً مغفول مانده است، رسالت اساسی دین، فردسازی و جامعه پردازی است و بدون آن دین به غایت مطلوب خود نمی رسد.  📜 پژوهش و حوزه: ش ۱۲، زمستان ۱۳۸۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 برخی از آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی _ ۵۶ کتاب در ۳۴ ثانیه ✅ t.me/feghheakbar
: سلام خسته نباشید یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین: میخواستم بدونم برای آشنایی با فلسفه اسلامی چه کتابی رو بخونم که فارسی باشه و همه مطالب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه رو هم داشته باشه و با خوندن اون کتاب از خوندن بدایه و نهایه بی نیاز بشم؟ پاسخ:👇
: از آیت الله حسن رمضانی میخوندم بهتره شخص اول عرفان نظری بخونه و بعد فلسفه، همینطوره؟ پاسخ: 👇
انقلاب: امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبده‌ى مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه‌ى فلسفى‌اش، در زمینه‌ى عرفانی هم همین جور است. - ديدار اساتید، فضلا، مبلغان / ۸ آذر ۸۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ 🔴 بعضی از افرادی که در غیر قم به عنوان فلسفه دان شناخته می شوند و مطرح می شوند، اطلاعاتشان از فلسفه سطحی است ... یک چیزی خوانده اند و یک اصطلاحی بر زبان جاری می کنند. انقلاب (در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران) : دعوت جوانهای ما به علوم عقلی، بسیار مهم است؛ توجّهِ حوزه‌ها به علوم عقلی و بخصوص فلسفه، خیلی مهم است. بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درسهای فلسفه و عرفان و این حرف ها در قم زیاد شده؛ بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه می شوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند. کمااینکه الان می‌بینیم بعضی از افرادی که در غیر قم به‌عنوان فلسفه‌دان شناخته می شوند و مطرح می شوند، اطّلاعاتشان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطّلاع ندارند امّا اطّلاعاتشان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خوانده‌اند و یک اصطلاحی را بر زبان جاری می کنند؛ خب این خوب نیست؛ خوب است که در خود قم باشد، در حوزه‌ی علمیّه باشد. تهران هم همین‌جور؛ حوزه‌ی علمیّه‌‌ی تهران هم که یک روزی مرکز علوم عقلی بوده، امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در آن رواج پیدا بکند، این به ‌نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : توجه صرف به فقه فردی و بی‌تفاوتی نسبت به دیگر بخش‌های مهم اسلام، گناه کبیره طلاب است. 🔆 @mesbahedustan ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 ۱ خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا سخنان مهم انقلاب درباره و (پيام به مناسبت همايش جهانى بزرگداشت صدرالمتالهين) بسم الله الرحمن الرحيم   ⭕️ از تشكيل اين مجمع بزرگ علمى و فكرى كه برگرد انديشه و شخصيت فيلسوف نامدار ايرانى، حكيم صدرالمتالهين شيرازى فراهم آمده، احساس افتخار و مسرت مى كنم و خداى سبحان را سپاس مى گويم.  ⭕️ اگر چه دانسته هاى دنياى و حتى بخشهايى از دنياى اسلام از اين شخصيت كم نظير چندان وسيع نيست، ولى حوزه هاى فلسفى ايران لااقل در سه قرن اخير - يعنى تقريبا از صد سال پس از تأليف كتاب اسفار تا كنون - يكسره از آراء فلسفى صدرالمتالهين تغذيه شده و كتابها و آراء مهم او - كه بسيارى از آنها حداقل در قالب استدلالى و عقلانى اش از ابتكارات اوست - محور درس و تحقيق و شرح و تنقيح بوده است.   ⭕️ از طرفه هاى زمانه اين است كه صدرالمتالهين، هم بيشترين پيروان و منتحلان فلسفى و هم بيشترين منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است. در اين مدت بيشترين مشعلداران فلسفه ى الهى در ايران، دنباله روان و شارحان فلسفه يى به شمار مى روند كه او با نبوغ و ابتكار خود همچون ناسخ شيوه هاى معروف مشايى و اشراقى، و مشتمل بر همه ى برجستگيهاى آن، بنيان نهاد و مبانى آن را در هزاران صفحه با تقرير رسا و پرجاذبه ى خويش، تبيين كرد.   ⭕️ و باز در همين مدت كسان زيادى از منتحلان عقايد او در ابواب وجود و الهيات خاص و و غيره، به همان سرنوشتى دچار شدند كه وى در دوران زندگى اش آن را به تلخى آزموده و موطن مألوف را به خاطر آن ترك كرد. البته نقد علمى و تحقيقى آراء او به دور از توسل به طعن و جنجال نيز از دوران يكى از دو شاگرد بلافصل و مقربش تا امروز ادامه داشته و نام آورانى چند از حكماى متأله، در برخى از اصليترين مبانى دستگاه فلسفى شامخ صدرايى، مناقشات جدى وارد كرده اند . ترديد نبايد كرد كه هم آن تأثير خاضع كننده بر روى بزرگانى از سرآمدان فلسفى، و هم اين برانگيختگى عقيدتى يا علمى از سوى منتقدان و مخالفان، به نقطه ى يگانه اى اشاره مى كند كه همانا جز عظمت فكرى، و نيروى ابداع، و بنيان رفيع فلسفه ى اين حكيم بزرگ، چيز ديگرى نيست.   ⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه ى در هم تنيده و به وحدت رسيده ى چند عنصر گرانبها است. در فلسفه ى او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى عقل منطقى، و عرفانى، و قرآنى، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيت او تحقيق و تأمل برهانى، و ذوق و مكاشفه ى عرفانى، و تعبد و تدين و زهد و انس با كتاب و سنت، همه با هم دخيل گشته،و در عمر علمى پنجاه ساله ى او رحله هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامى حج شدن، همراه گرديده است.   ⭕️ همانگونه كه فلسفه ى صدرايى - كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه ى اوج فلسفه اسلامى تا زمان او و ضربه يى قاطع بر حملات تخريبى مشككان و فلسفه ستيزان دورانهاى ميانه ى اسلامى بوده است، امروزه پس از بهره گيرى چهارصدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، و نقد و تبيين و تكميل در حوزه هاى فلسفه، و ورز يافتن با دست تواناى فلاسفه ى نامدار حوزه هاى علمى بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابى و سرزندگى مضاعفى گرفته و مى تواند در جايگاه شايسته ى خود در بناى فرهنگ و تمدن، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد.   ⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون همه فلسفه ها در محدوده ى مليت و جغرافيا نمى گنجد و متعلق به همه ى انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشريت به يك چهارچوب و استخوانبندى متقن عقلايى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند.   ⭕️ هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه ى مستحكم و قابل قبولى نمى تواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه ى روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد . و چنين است كه به گمان ما فلسفه ى اسلامى بويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى ، جاى خالى خويش را در انديشه ى انسان اين روزگار مى جويد و سر انجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت. ⭕️ ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهى وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلفيم. ⭕️ دوران ما با دميدن خورشيدى چون كه يگانه ى دين و فلسفه و سياست و خود يكى از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ى درسى و تحقيقى پربركت حكيم علامه ى كه استاد يگانه مبانى ملاصدرا در طول سى سال در حوزه ى قم به شمار مى رفت، و تلاش تلامذه و هم دوره هاى آنان، بى شك دوره ى با بركتى براى فلسفه الهى است.   ✅ @feghheakbar ادامه 👇👇👇
⭕️ و اكنون برپايى اين گردهمايى بزرگ از فرزانگان ايرانى و غيرايرانى مژده ى آگاهيهاى ژرفتر و گسترده ترى در باب فلسفه ملاصدرا مى رساند. شايد اين يكى از موجباتى شود كه مسير مستقيم و تكاملى و نامتناقض فلسفه كه از مميزات فلسفه ى اسلامى بويژه پس از روشن شدن مشعل حكمت صدرايى است، در ذهن انديشوران و فيلسوفان ، با مسير پرتقاطع و پرتناقض و پرنشيب و فراز فلسفه غربى در همين چهارصد سال مقايسه شود و فرصت تازه اى براى نقد و بحث در باشگاه جهانى معرفت و استدلال عقلانى، فراهم آيد. ⭕️ در پايان لازم مى دانم سپاس عميق و صميمانه ى خود را از برگزار كنندگان عزيز اين مجمع علمى و نيز از شركت كنندگان آن ابراز دارم و انتظار خود را براى نشر مجموعه ى آراء صدرالمتالهين در كتابى جداگانه تكرار كنم. والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته - سيد على خامنه ای ☘ پيام به مناسبت همايش جهانى بزرگداشت صدرالمتالهين - (۱۳۷۸/۰۳/۰۱) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_283028828.pdf
407.9K
✔پاسخ دکتر محمد به مدعیات عبدالکریم در مسأله«خدا به هر دردی نمی‌خورد» 🔸چندی پیش به مناسبت انتشار ویروس کرونا در جهان، مصاحبه‌ای از دکتر عبدالکریم سروش، تحت عنوان "خدا به هر دردی نمی‌خورد" در رسانه‌های مجازی منتشر شد. در ادامه پاسخ دکتر محمدرضایی را به ایشان می خوانید. 🔶مطالب دکتر سروش: 🔹هیچ دلیل عقلی و نقلی معتبری نداریم که امام مدفون در خاک، صدای زائران را بشنود و به آنها پاسخ بدهد و یا اساساً قدرت برآوردن حاجات آنها را داشته باشد. 🔹آتش غرب‌زدگی توسط برخی افراد نادان همه چیز غربی را از غربال انکار گذارند، علوم انسانی غربی را و حالا طب غربی را. 🔹این که در زمان میرزای شیرازی، شیعیان با خواندن زیارت عاشورا وبا را برطرف کردند، قطعاً دروغ بوده و یک دروغ تفرقه‌افکنانه است که یک نوع خداپرستی قبیله‌گرایانه را تبلیغ می‌کند. 🔹خدا به هر دردی نمی‌خورد و این که شما در هر حادثه‌ای پای خدا را به میان بکشید، قطعاً خطا است. خدا به درد تنهایی روح می‌خورد، به درد عاشقی می‌خورد. 🔹امید ضعیفی دارم که مساله شرّ در الهیات اسلامی همانند الهیات غربی جدی گرفته شود. با مساله شرور باید ارتباط خود را با خدا از نو تعریف کنیم. 🔷پاسخ های دکتر محمدرضایی  🔸سروش: امامان، صدای زائران را نمی شنوند. نقد: برخلاف دیدگاه آقای سروش، آیات و روایات، دلالت بر آن دارند که پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرات معصومین که به جهت عنایت ویژه خداوند به آنها و به جهت مقام و منزلت آنها نزد خداوند هم سخن ما را می‌شنوند و هم می‌توان از آنها... گفتگوی کامل در فایل پی دی اف👆 @AGLOESHG
انقلاب: امروز اگر نظام و جامعه ى ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۶ 💎 «معرفت؛ چیستی، امکان و عقلانیت» کاوشی در ژرفای معرفت شناسی ۱ مولف: محمد (استاد برجسته مباحث و ) تعداد صفحات: ۵۰۶ ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۶ 💎 «معرفت؛ چیستی، امکان و عقلانیت» کاوشی در ژرفای معرفت شناسی ۱ مولف: محمد #حسین_زاد
۱۶ 💎 «معرفت؛ چیستی، امکان و عقلانیت» کاوشی در ژرفای معرفت شناسی ۱ مولف: محمد تعداد صفحات: ۵۰۶ ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی کتاب حاضر «معرفت؛ امکان و عقلانیت» نوشته حجت الاسلام دکتر محمد حسین زاده ( استاد برجسته مباحث و ) است که به مباحث معرفت شناختی می پردازد. این کتاب در چهار بخش زیر سامان یافته است: در بخش نخست، به مسئله تعریف معرفت که نزد بسیاری از معرفت شناسان معاصر از مسائل اساسی و مهم معرفت شناسی است، پرداخته شده است.  در بخش دوم، مسئله امکان معرفت و عقلانیت بررسی شده است که می توان بحث امکان معرفت را مبحثی فرامعرفتی به شمار آورد.  در بخش سوم نیز در برابر استدلال های ضدشکاکیت و نسبیت گرایی که در بخش دوم عرضه می شود، طی چند فصل، مهم ترین دلایلی را که تا کنون برای اثبات ادعاهای شکاکیت و نسبیت گرایی مطلق و فراگیر اقامه شده است را شرح می دهد و بررسی می نماید. بخش پایانی را هم به مطالب نسبیت گرایی پیچیده و سوبژکتیویسم بر خاسته از آن اختصاص می دهد. برخی از کتاب‌های منتشر شده وی عبارتند از: ۱. پژوهشی تطبیقی در معرفت شناسی معاصر (در سال ۸۳ کتاب سال شناخته شد) ۲. منابع معرفت (در سال ۸۷ کتاب سال شناخته شد) ۳. فلسفة دین ۴. معرفت شناسی ۵. مبانی معرفت دینی ۶. عقیده و عمل 7. مفاهیم بنیادین در معرفت شناسی، ترجمه آثاری از پلنتیگا، پالک و کاسلو ۸. درآمدی به معرفت شناسی و مبانی معرفت دینی ۹. دین شناسی ۱۰. معرفت لازم وکافی در دین ۱۱. معرفت بشری؛زیر ساختارها ۱۲. معرفت دینی؛عقلانیت و منابع ۱۳. نگاهی معرفت‌شناختی به وحی، الهام، تجربه دینی، عرفانی و فطرت ۱۴. معرفت بشری؛ مولفه‌ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 تجلیل ویژه علامه از انقلاب به خاطر تایید فلسفه و تشویق مستمر و پی در پی طلاب به دنبال کردن فلسفه و بیان ضرورت آن به طلاب ✅ @feghheakbar 👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 تجلیل ویژه علامه #مصباح_یزدی از #رهبرمعظم انقلاب به خاطر تایید فلسفه و تشویق مستمر و پی در پی طل
💎 تجلیل ویژه علامه مصباح یزدی از انقلاب به خاطر تایید فلسفه و تشویق مستمر و پی در پی طلاب به دنبال کردن فلسفه و بیان ضرورت آن به علامه : بنده وظيفه خود مي‌دانم كه از نقش مقام معظم رهبري در تأييد فلسفه، صميمانه تشكر كنم و برای ايشان دعا كنم. مسئله اينجاست كه اگر اساتيد دانشگاه از فلسفه بحث كنند مشكلي را ايجاد نمي‌كند؛ اساتيد حوزه هم يك كسی است؛ استاد فلسفه در حوزه است و درس خودش را مي‌گويد. اين حمايت كردن او از فلسفه و تأييدش مشكلی ايجاد نمی كند؛ اما يك كسي در آن مقامی كه ايشان دارند، به حكم پدری و خلاصه اشراف كاملي كه بر همه جهات كشور دارند و بايد همه جهات را در نظر بگيرند شرح و تعديل كنند تا يك سخنی بگويند و حركتی انجام بدهند. در مقام مرجعيت، در مقام رهبری، آن هم كسي كه خودش از مشهد برخاسته، اين‌چنين عرض كنم اين كه كار بسيار شجاعانه‌ای است و كاری است كه بنده هيچ تفسيری ديگر برای آن ندارم جز انجام يك وظيفه الهی كه از اخلاص كامل ايشان سرچشمه گرفته است؛ وگرنه هيچ لزومي نداشت كه ايشان در اين باره صحبت كنند؛ اگر صحبت نمی‌كرد نه به مرجعيت ايشان بر می خورد و نه به رهبری شان. چرا بايد حرفي بزند كه كساني در برابر او موضع بگيرند و اين را يك نقطه ضعفي برايش تلقي كنند؟ در گوشه و كنار اين گونه افراد وجود دارند. با اين وجود چرا آقا بايد اقدام به چنين كاري كند و بر آن اصرار ورزند؟ حتی شنيدم در اين زمينه كمابيش گفت‌وگویی با برخي از مراجع داشتند و ايشان توضيح دادند كه اين كار اهميت دارد و بايد انجام بشود. اين كار بسيار بزرگی است و به نظر بنده جا دارد كه باز حالا خودمان بدانيم دست‌كم پيش خودمان از اين كار قدرداني كنيم؛ حالا چه اندازه صحيح باشد در جلسات هم گفته شود و اشاره‌اي شود يا نه، من عقلم نمي‌رسد، هرچه خود آقايان صلاح بدانند؛ اما ما در مقام يك طلبه وظيفه داريم فراموش نكنيم كه اين كار بسيار بزرگی است. شما كدام مرجع را مي‌شناسيد كه چنين نقشی را ايفا كرده باشد؛ يعني به خودش جرأت دهد كه بيايد در اين مسئله اظهارنظر كند؛ آن هم با تأكيد بسيار و در سخنرانی عمومي. حالا اگر يك‌بار يك جایی سفارش مي‌كرد باز يك حرفيست؛ اما ايشان در سخنراني عمومی بارها درباره فلسفه و تشويق ها به اينكه فلسفه را دنبال كنند و فلسفه ضرورتی دارد و حتی با مراجع در اين زمينه بحث كردند. اين كار بسيار بزرگی است. به نظر من اين است كه اگر جا داشته باشد و فرصتی پيش بيايد بايد از ايشان قدرداني كرد. داستاني به يادم آمد كه به مرحوم آقاي هم مربوط مي‌شود كه باز شكر نعمت وجود مقام معظم رهبري است؛ خداي متعالي چه كسي به ما داده است. يك وقت خود ايشان مي‌فرمودند كه من اين را از لب‌هاي خود ايشان شنيدم بي‌واسطه فرمودند من هر شب يك سورة فتح (انا فتحنا) مي‌خوانم ثوابش را هر شب به روح آقاي طباطبايي و برادرشان هديه مي‌كنم. اميدواريم خداي متعال به همه ما توفيق دهد كه به بركت اين انقلاب و خون‌هایی كه براي احياي اسلام و ارزش‌هاي اسلامي ما نثار شده است، براي شكرانه اين نعمت بتوانيم قدم‌هايي برداريم و فرصت‌ها را غنيمت شماريم تا هم اداي دين كرده باشيم و هم بهره بيشتري از اين فرصت نصيبمان شود؛ چون معلوم نيست اين فرصت‌ها تا كی ادامه يابد و اين نعمت‌ها هم‌چنان استمرار داشته باشد. 🍀 در جمع مسئولان همایش روز جهانی فلسفه در آستانه برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در تهران - آبان ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۷ 💎 «تفسیر آیه نور» اثر: علامه محمدحسین تعداد صفحات: ۳۲۰ ناشر: مکتب وحی پ‌ن: پیشنهاد اکید برای مطالعه. این کتاب را نباید خواند؛ باید خورد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۷ 💎 «تفسیر آیه نور» اثر: علامه محمدحسین #حسینی_طهرانی تعداد صفحات: ۳۲۰ ناشر: مکتب وحی
۱۷ 💎 «تفسیر آیه نور» اثر: علامه محمدحسین تعداد صفحات: ۳۲۰ ناشر: مکتب وحی (پیشنهاد اکید برای مطالعه / این کتاب را نباید خواند؛ باید خورد.) این کتاب مشتمل بر ده مجلس است که حاصل سخنرانی های حضرت علاّمه طهرانی ـ رضوان الـله علیه ـ پیرامون تفسیر عرفانی، اخلاقی آیه نور در مسجد قائم طهران می باشد که به بررسی مکتب ها و نگرش های مختلف کلامی درباره اسماء و صفات و رؤیت و لقاء حضرت حق می پردازد که توسط بعضی از اصدقاء ایمانی ایشان صوت آن پیاده شده و پس از ویرایش و تصحیح به همراه مقدمه ای نفیس از فرزند بزرگوارشان آیة الـله سیّد محمّد محسن حسینی طبع و نشر گردیده است. برخی از مطالب مهم این کتاب که در ده مجلس تدوین یافته عبارتند از: _ «اشکالات وارد بر نظر وهابی ها و اخباری ها در تفسیر آیه نور»، _ «چگونه می شود به پروردگار معرفت پیدا کرد»، _ «مکتب های مختلف دربارۀ ذات و افعال حق»، _ «آیات و روایات دالّه بر امکان لقاء خداوند»، _ «همه موجودات عالم هستی آیات پروردگارند»، _ «برای شناخت خدا باید از غیر خدا چشم فرو بست»، _ «کلامی در باب اعجاب نفس انسان»، _ «نگاهی به سیر تکاملی انسان در بستر تکوین»، _ «انسان می تواند به مقام اسماء و صفات کلیه الهیه برسد." در این کتاب مرحوم علامه طهرانی با بیانی شیوا و شیرین، بدون اغلاق و استعمال الفاظ و اصطلاحات صعب، به کیفیت نزول و سریان نور توحید بر همه مظاهر و قوالب عالم تعینات می پردازد و توجیه این مسأله خطیر اعتقادی را برای عموم افراد و در خور فهم و رشد آنها محقق می سازد. در جلسه هشتم کتاب نیز چنین می خوانیم: «علم به نافع ترین، بزرگترین و عالی ترین علم هاست؛ مقصود هر علم، و نهایت درجۀ کمال انسان است که این قدر ترغیب و تشویق به معرفة النفس در این روایات شده است و واقعا هم همین طور است. معرفت به نفس یعنی خداوند علی اعلی به ذات انسان متصل است و وجود انسان مندک و فانی در ذات پروردگار است. اگر انسان ذات خودش را به نحو اندکاک و فنا پیدا کند و به هستی خودش برسد که نیستی محض است، این نیستی محض در هستی محض پروردگار مندک شده، آن وقت به مقام هستی پروردگار می رسد و فنای در ذات پروردگار پیدا می کند. و لذا در راه و معرفت پروردگار، در روایات مطالب عجیب و غریبی از ائمه علیهم السلام بیان شده است که انسان اگر خداوند را بشناسد، به چه نعمت ها و فوزهایی می رسد». ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👆👆👆 کتابی عالی برای فهم سهل و آسان و در عین حال بسیار عمیق فلسفه الهی