حوزه علمیه تمدن ساز
💢 طلاب را هدر ندهید؛ با آنها تمدناسلامی بسازید. 💢 سخنی با مدیران و مسئولان حوزه __________________
💢 وضعیت دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است
بخشی از سخنان دکتر مهدی #گلشنی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر:
🔸 متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاهها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غربگرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال میکند.
🔸 بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاهها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه #علم_و_دین و تولید #علوم_انسانی_اسلامی را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند.
🔸 در کنفرانسهای متعدد در کشورهای دیگر حضور یافتهام. در یکی از این کنفرانسها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید میکنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفتوگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم.
✍گزارش کامل:
https://iqna.ir/00GaUF
#جوادی_آملی #مصباح_یزدی
#حسن_زاده_آملی #سبحانی
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه #جوادی_آملی:
🔸 آنقدر روایات عمیق علمی (مربوط به فلسفه و کلام و عرفان) هست، که دارند خاک می خورند ...
🔸 این گوی و این میدان ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#موفقیت
اسلام، جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی به چنین اشخاصی نیاز دارد؛ همین که اسم کتابی (۴۳۰صفحهای) را بشنود، طومار آن را سریعا برچیند و در پایان دو نکته هم به توصیه کننده گوشزد کند.
و اساسا تحول حوزه دو روی یک سکه است:
۱. تحول روشی و برنامهای و درسی، توسط مسئولان و برنامهریزان.
۲. تحول شخصی و مطالعاتی؛ افزایش ساعات و گستره مطالعاتی توسط طلاب.
#عطش_علمی
#غیرت_مطالعاتی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5859288122864436599.mp3
زمان:
حجم:
5.8M
🎤 استاد #یزدان_پناه:
💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند
كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند."
_ از تعطیلات خیلی خیلی میشود استفاده کرد
_ به ویژه با امکاناتی (سیدی و شروح و ...) که الان هست
#سبک_طلبگی_واقعی
#راه_پیشرفت_تحقیقاتی
#موفقیت
🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی :
🔶 و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه
مما اهدتها الٲيادى النوريه
کتميدالقواعد
و شرح القيصرى على #فصوص الحکم
و سرح العيون فى شرح العيون
و مصباح الانس
و شرح المحقق الطوسى على الاشارات
و الاسفار
و الشفا
و الفتوحات المکيه،
فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى (ص) -يعنى قران-
و حرمها من النيل بسعادتها القصوى.
📙 مفاتيح الاسرار (تعلیقات بر اسفار)، ج۲، ص۶ و حامل اسرار، ص۴۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢نفوذ انگلیس(استعمار) در نظام آموزشی حوزه
💢 از محوریت انداختن فلسفه و علوم عقلی و تفسیر و مباحث عرفانی
علامه #حسینی_طهرانی:
در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛
به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند.
فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون داده اند.
روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزههاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد ...
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا :
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً :
تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزههاى شيعه براندازد
تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزهها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد.
📗 روح مجرد، ص ۱۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است.
💢 چه کسی میتواند حرف جهانی بزند و جهان را اصلاح کند و حرف حضرت حجت (عج) را به جهان برساند؟
💢 طرح و اندیشه "حرم تا جمکران" یا طرح و اندیشه "حرم و جمکران تا جهان"؟!
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت صاحب الزمان عج
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛
بخش چهاردهم آن به صلوات بر #امام_زمان (عج) اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
سِرِ الأسرارِ العَلیَّة
و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ ،
مِعراجِ العُقُولِ ،
مَوصِلِ الأصولِ ،
قُطبِ رِحَی الوُجودِ ،
مَرکَزِ دایِرَةِ الشُّهودِ ،
کَمالِ النَّشأةِ و مَنشَأِ الکَمالِ ،
جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال،
الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ،
المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ،
المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ ،
المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ ،
المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ ،
المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ ،
فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ،
قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ،
الإسمِ الأعظَم الإلهی ،
الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ،
غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّةِ ،
مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّةِ ،
طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّةِ ،
نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ ،
نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ،
غایةِ البَشَرِ،
أبی الوَقتِ ،
مَولَی الزَّمانِ ،
الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ،
ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ،
أبی القاسِمِ م ح م د بن الحَسَن ،
علیه الصَّلوة و السّلام.
اللهم إنّی اُشهِدُکَ أنَّ هؤُلاءِ أهلَ بیتِ الرِّسالةِ ، و مُختَلفِ المَلائِکَةِ و مَهبِطَ الوَحیِ و خُزّانَ العِلمِ و مُنتَهَی الحِکمَةِ و مَعادِنَ الرَّحمَةِ و اُصولَ الکَرَمِ و قادَةَ الاُمَمِ و عَناصِرَ الأبرارِ و دَعائِمَ الأخیارِ و أبوابَ الإیمانِ و أصفیاءَالرَّحمن، و سُلالةَ خِیَرَةِ النَّبیّینَ و خُلاصَةَ عِترَةَ صِفوَةِ المُرسَلینَ ، صلوات اللهِ و سلامُهُ علیه و علیهم أجمعین.
📔 مناقب ابن عربی، بخش چهاردهم و پایانی
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح
و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که در #حکمت_متعالیه و به ویژه #عرفان_نظری کار نکرده باشند، مبهم خواهد بود.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ https://t.me/joinchat/AAAAAD_7fLJUCmU8CcTMVw
محیی الدین #ابن_عربی
علامه #جوادی_آملی
📔 کتاب ارزشمند "سرچشمه اندیشه، ج۳"، ص۴۲۷ (نشراسراء)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 یک فکر اساسی و یک کار حساب شده صورت گرفت
#رهبرمعظم انقلاب:
... من عامل دیگری هم سراغ دارم و آن، رقیب سازی برای فلسفهی ما در دورهی اخیر است.
به اعتقاد بنده، قرائن و شواهد نشان میدهد فلسفههایی که در ایران رایج شد - و الان هم اوج آن است - عادّی نبود.
خواستند برای فلسفهی اسلامی رقیب درست کنند؛
لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند.
با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیط های دانشگاهی اسم فلسفه برده می شد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها میرفت و تصوّر می شد اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست.
زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلم های عمدهی تبلیغاتىِ کمونیست ها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ می گفتند این ها طرفدار منطق ارسطویی اند! تا این حد فلسفهی اسلامی و مبانی فلسفهی اسلامی و از جمله منطق را ضدّ ارزش کرده بودند.
این کار، حساب شده صورت گرفته است.
البته نمی گوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفهی جدید شد، لابد با «سی. آی. ای» ارتباط دارد؛ نه،
اما این یک فکرِ اساسی شد.
کسانی که پیشروان این کار بودند - امثال فروغی و دیگران - ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاش هایشان مشخص است.
امروز هم آدم قرائن و شواهدی را مشاهده می کند که کسانی می خواهند
درست نقطهی مقابل ما - که فلسفه را یک امر کاملاً خواصی قرار دادهایم – حجمه های قوىِ فلسفی را بیاورند.
_ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar