حضرت استاد #حسن_زاده_آملی میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم.
_ استاد سید یدالله #یزدان_پناه
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو 💢 ۱. شناخت مر
💢 مسئولان حوزه تعلل را کنار بگذارند.
بند سوم بیانات خانم آتسکو هوشینو، آنچنان مهم است که جا دارد متصدیان حوزه برای بررسی و راهحل آن جلسه اضطراری بگذارند و ...
چندین سال پیش بود در جایی بدین مضمون خواندم: یکی از علمای شیعه به یکی از محققین زیر دست خود میگوید برو به فلان کشور شرق آسیا و اسلام و تشیع را تبلیغ کن، آن محقق می گوید میترسم آنجا مرگم فرا رسد و در بلاد کفر دفن شوم ... و نمیرود ... اما بعد از چندی برخی از مبلغان اهل سنت به آن کشور میروند و اکنون جمعیت بسیار زیادی از آن کشور، مسلمانِ سنی هستند.
@feghheakbar
در همان اوان (اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی (علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود.
من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره!
اما امام (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است.
🗞 آیت الله سیدعزالدین زنجانی (ره)، نشریه پگاه حوزه، شماره ۳۰۴
#امام_خمینی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
انسان به حکم این که آزاد است،
هر لحظه می تواند آغاز داشته باشد.
استاد #دینانی
@Islamicphilosophy_ir
💢 طلاب را هدر ندهید؛ با آنها تمدناسلامی بسازید.
💢 سخنی با مدیران و مسئولان حوزه
_______________________
فرازهایی از خطبه آیت الله اعرافی در نمازجمعه این هفته (۲۹ اسفند۹۹): رسیدگی به فقرا وظیفه همه است. کنترل قیمت و مواظبت از بازار بسیار مهم است و دیدن مردم در صف مرغ انسان را آتش میزند و این صحنه های آزار دهنده باید برداشته شود و این ها قابل تحمل برای وجدان دلسوز نیست. / انتخابات لیلةالقدر سرنوشت کشور است انتخاب رئیس جمهور روی فرهنگ، اقتصاد، جامعه و سیاست تاثیر میگذارد. اگر فردی شجاع، دارای فکر و برنامه، حکیم و مقاوم انتخاب شود بسیاری از مشکلات قابل رفع و کاهش است. /در رابطه با برجام، حرفهای بیحساب را نشنوید و باور نکنید؛ زیرا تجربه نشان داده اگر ما کوتاه بیایم آنها کوتاه نخواهند آمد. همچنین سیاست مداران اشتباه تحلیل نکنند و به خورد مردم ندهند. hawzahnews.com/xb5L5
_______________________
🔴 بیانات فوق از آیت الله اعرافی بنده را به یاد بیانات آقای محسن رضایی (مدیر، اقتصاددان و انقلابی دلسوز، در توییتش) انداخت که گفت:
"در طول این سالها #سیاست گذاریهای #اقتصادی عجیب مبتنی بر #لیبرال_سرمایهداری در بورس، طلا و مسکن، فقرا را فقیرتر و رانت خواران را ثروتمندتر کرده است."
اکنون سوال ما از آیت الله اعرافی و سایر مسئولان حوزه این است که:
شما چه برنامهای دارید برای تربیت چند هزار نفر از طلاب در رشتههای
اقتصاد اسلامی،
مدیریت اسلامی،
سیاست اسلامی،
فلسفه اسلامی،
فلسفه دین اسلامی،
عرفان اسلامی،
جامعه شناسی اسلامی و ...
و گسیل دادن آنها در ارکان مدیریتی و کرسیهای علمی و دانشگاهی کشور؟
تربیت حتی ۲۰درصد طلاب در این رشته ها مساوی است با حدود ۴۰هزار نفر نیروی کارآمد.
به قول رحیم پور ازغدی "برخی از علما اعتراض میکنند که چرا عرفانهای کاذب و نحلههای انحرافی در کشور گسترش یافته، اما ما به این علما و مسئولان حوزه میگوییم جای طلبکار و بدهکار عوض نشود؛ شما چرا هزار طلبه متخصص در عرفان اسلامی و عرفان های کاذب تحویل جامعه ندادهاید؟!"
ما الان متعدد طلاب مستعد و توانمند میبینیم که به خاطر کجسلیقگی و مَهآلود بودن ذهن برنامهریزان حوزه، فوران استعداد آنها یا در حال نفله شدن است (و صرفا به کارهای تبلیغی مشغولند) و یا با آزمون و خطا (بعد از چند سال تاخیر و تعلل) راه درست خود را پیدا میکنند. از طرفی نه اثر راهبردی بر جامعه میگذارند و از طرفی هم به نوعی "خسرالدنیا" شدهاند. در حالی که فقط با تربیت و گسیل دادن اینان در علوم انسانی است که میتوان دانشگاه (و به تبع، جامعه و دولت و سپس تمدن) را اسلامی کرد. و از طرفی هم خود آنها را به فعلیت رساند و از نیروی آنها استفاده درست و راهبردی کرد.
دانشگاه هرگز خود به خود اسلامی نخواهد شد؛ چرا که نه اسفار میدانند و نه جواهر دیدهاند و نه ...؛ و آنها اساسا در حکم "مجهول مطلق لا یُخبَرُ عنه" هستند. اساتید غربگرا (اهل کانت و مارکس و فروید و آدام اسمیت و ...) دانشجویان غربگرا تربیت خواهند کرد. و هلمّ جراً ... و این سلسله و زنجیرهی نکبتبار جز با ورود نظاممند و جریانساز حوزه و حوزویان، قطع و پاره نخواهد شد.
از طرفی هم صرفا چند مرکز جنبی حوزوی در برابر نیاز نظام اسلامی اصلا کفایت نمیکند و به خاطر اقلیت شدید آنها، چندان اثری بر آنها مترتب نیست. به نظر میرسد که سیره و روش تربیتی علامه #مصباح_یزدی در کادر سازی و تربیت نیرو، بهترین روش باشد، که می توان با اعمال تغییراتی، آن را در کل حوزه جاری و ساری کرد. کما اینکه رهبری فرمودند: این مؤسسه خوب، جامع و کامل می تواند الگویی برای حوزه باشد.
_ امین دهقانی /۳۰اسفند۹۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ به منزله تنگه احد در جنگ احد
آیت الله #حایری_شیرازی:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است».
اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود،
اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 طلاب را هدر ندهید؛ با آنها تمدناسلامی بسازید. 💢 سخنی با مدیران و مسئولان حوزه __________________
💢 وضعیت دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است
بخشی از سخنان دکتر مهدی #گلشنی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر:
🔸 متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاهها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غربگرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال میکند.
🔸 بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاهها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه #علم_و_دین و تولید #علوم_انسانی_اسلامی را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند.
🔸 در کنفرانسهای متعدد در کشورهای دیگر حضور یافتهام. در یکی از این کنفرانسها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید میکنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفتوگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم.
✍گزارش کامل:
https://iqna.ir/00GaUF
#جوادی_آملی #مصباح_یزدی
#حسن_زاده_آملی #سبحانی
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه #جوادی_آملی:
🔸 آنقدر روایات عمیق علمی (مربوط به فلسفه و کلام و عرفان) هست، که دارند خاک می خورند ...
🔸 این گوی و این میدان ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#موفقیت
اسلام، جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی به چنین اشخاصی نیاز دارد؛ همین که اسم کتابی (۴۳۰صفحهای) را بشنود، طومار آن را سریعا برچیند و در پایان دو نکته هم به توصیه کننده گوشزد کند.
و اساسا تحول حوزه دو روی یک سکه است:
۱. تحول روشی و برنامهای و درسی، توسط مسئولان و برنامهریزان.
۲. تحول شخصی و مطالعاتی؛ افزایش ساعات و گستره مطالعاتی توسط طلاب.
#عطش_علمی
#غیرت_مطالعاتی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
🎤 استاد #یزدان_پناه:
💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند
كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند."
_ از تعطیلات خیلی خیلی میشود استفاده کرد
_ به ویژه با امکاناتی (سیدی و شروح و ...) که الان هست
#سبک_طلبگی_واقعی
#راه_پیشرفت_تحقیقاتی
#موفقیت
🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar