فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک نمونهی بارز و کاملِ تذکر با زبان نرم و لیّن، از جانب علامه #حسن_زاده_آملی
رحمةاللهعلیه
@negashteh
1_1195840905.mp3
1.6M
🎙آیت الله #جوادی_آملی: تربيت با گفتن و شنيدن نيست. آن عالمی که ديدار او شما را عوض نکند لفظش هم عوض کننده نيست.
✅ @feghheakbar
◾️ مراسم هفتم فقیه اهل بیت، عالم ربانی، سالک توحیدی، علامه ذو فنون حضرت آیة الله #حسن_زاده_آملی رضوان الله تعالی علیه
▫️ مشهد مقدس؛ مسجد حضرت زینب سلام الله علیها،بلوار شهید نامجو ، خیابان شهید بهشتی ، حد فاصل بهشتی ۳۱و۳۳
🔸 شنبه، ساعت ۱۵
و نیز لایو (پخش زنده):
instagram.com/isin_ir
💢 باید این عرفان عملی را، این حالت سلوک را توی طلبهها راه انداخت ... اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه میافتد.
#رهبرمعظم انقلاب:
در بخش تهذیب، من حرف دارم. در بخش تهذیب، کارهائى که به من گزارش شده، کارهاى تهذیبى نیست.
مثلًا فرض کنید برگزارى اردوهاى فلان- که حالا اسامى آنها یادم نیست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذیب ندارد. ...
البته حفظ قرآن و حدیث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذیب، اینها نیست؛ تهذیب یک فکر دیگرى میخواهد. باید فکر کرد، مطالعه کرد؛
والّا خیلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نیستند.
بایستى راههاى تهذیب را پیدا کرد. درس اخلاق مهم است. ...
اول، خود قم؛ خود قم احتیاج دارد؛ شهرستانها جداست. مزرعهى اصلى اینجاست، مرکز اصلى اینجاست؛ اینجا احتیاج دارد به تهذیب اخلاق. به نظر من باید معاونت تهذیب را وادار کنید فکر دیگرى بکنند.
باید این عرفان عملى را، این حالت سلوک را توى طلبه راه انداخت.
ما همت کنیم، طلبه را اهل نماز شب کنیم؛ این خیلى کمک میکند. برنامه ریزى کنید که از میان پنجاه هزار طلبه ى حوزهى قم- حالا با حذف یک عده خیلى پائینترها و یک عده خیلى پیرترها- اقلًا سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند.
اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه می افتد. بنابراین لازم است نظام جامع در همهى این زمینهها تهیه شود.
🍃 در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹
👈 مشاهده متن کامل
✅ @feghheakbar
بهترین اثر آیت الله #حسن_زاده_آملی به نقل از خود وی «عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون» آن مرحوم است. در این کتاب ۶۶ عین از مسائل مهم معرفت نفس را بیان کرده اند که حوزویان و دانشگاهیان باید هر کدام از این عیون را به عنوان پایان نامه و رساله سطوح عالیه خود مورد تفصیل و گسترش قرار دهند.
(استاد عباسی خراسانی، مراسم بزرگداشت علامه حسنزاده آملی، پنجشنبه شب در حرم مطهر حضرت معصومه)
👈 و نیز مطالعه فرمایید
@Arefane
💢 انتظار مردم از اهل علم
💢 این بزرگترین گناه است
علامه #حسینی_طهرانی میفرمودند: یکی از ارحام ما میگفت: روزی خدمت مرحوم آیةالله حاج آقا حسین قمی که از مراجع تقلید بودند رفتم، به ایشان گفتم: مردم که از علما تبعیت میکنند شما را نمونه امام صادق علیهالسلام می بینند، شما چگونه رفتار میکنید که نمایشگر ایشان باشید؟ مردم از شما توقع عصمت دارند نه عدالت! بعد از این کلام، مرحوم حاج آقا حسین به فکر فرورفته و رنگشان چنان سرخ شد که به سیاهی میزد و بعد فرمودند: راست میگویید، همینطور است.
📔 نور مجرد، اثر استاد محمدصادق حسینی، ص۱۵۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🍃 اخلاق یک صیرورت است / اینطور باید طلبهها را به مسئله اخلاق کشاند
_ رهبر انقلاب
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب
#نقد_التقاط
💢 چهار کتاب از استاد #خسروپناه در نقد و بررسی آرا و نظریات #شریعتی، #بازرگان، مجتهد #شبستری و #سروش
📕 معرفی و تهیه کتاب سروش، دین و نواندیشی
📗معرفی و تهیه کتاب شریعتی، دین و جامعه
📘 معرفی و تهیه کتاب فراتر از امر بشری
📙 معرفی و تهیه کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر
@Islamicphilosophy_ir
منزل مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی
_ استاد سیدیدالله #یزدان_پناه
_ استاد داود #صمدی آملی
عالم و عابد و صوفی همه طفلان رهند
مرد اگر هست به جز عارف ربانی نیست
#تکرار_مکررات
💢 نگاشتن شرحکفایه آری یا خیر؟!
چند روز پیش یک شرح کفایه جدید چاپ شد و در همین اثنا جایی هم نوشته شده بود که شرح کفایه دیگری نیز توسط مولفی دیگر، در دست چاپ و انتشار است.
اما آیا نیازی به این شرح نویسی ها هست؟
آیا فیزمانناهذا، نگاشتن امثال شرح کفایه، واجب است یا مستحب یا مباح یا مکروه و یا حرام؟
برای روشن شدن مساله، چند نکته بیان میگردد:
۱. تا کنون بیش از ۱۰۰ شرح و تعلیقه بر کتاب کفایةالاصول نگاشته شده است؛ از شرح ۱۰جلدی و عربی علامه غروی اصفهانی (کمپانی) تا شروح فارسی نموداری.
۲. هماکنون مسائل نو پیدای سرسامآوری وجود دارد که نه تنها مورد توجه نیست، بلکه از باب "مجهول مطلق لا یخبر عنه" و حتی "مجهول مطلق لا یُسئل عنه"، محققین متدیّن هیچ ادراکی از آنها ندارند که اساسا بخواهند تحقیقی حول آن انجام و به جامعه علمی-فرهنگی کشور و جهان عرضه دارند. (صرفا یک نمونه را اینجا بخوانید)
۳. مرحوم استاد میانجی میگویند: روزی به اتفاق برخی از دوستان از محضر مرحوم علامه طباطبایی خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: تدریس آن و صرف عمر در راه آن را، تضییع عمر و حرام می دانم، چون ثمره ای بر آن مترتّب نیست. / بنابراین بر اساس دیدگاه علامه #طباطبایی، وقت گذاشتن برای اموری که ثمره ندارد، حرام است. لذا اگر نوشتن شرح کفایه حرکت پیشبرنده جدی ایجاد نکند و صرفا تکرار مکررات باشد، میتواند از مصادیق این بیان علامه بوده و حرمت داشته باشد.
(البته روشن است که بحث ما در اینجا نوشتن شرح است نه مطالعه اصول که در حدّ ضرورتش قطعا لازم است)
۴. راهکار چیست؟ با حفظ اصالت و داشتن مبانی قدرتمند در حیطه علوم انسانی اسلامی، باید با فضاهای آکادمیک متصل شد؛ آکادمیک کشوری و بینالمللی. و این باعث جوشش سوالات فراوان و فهم نیازهای اساسی زمان و شکل گیری مسائل راهبردی و جهتدهی تحقیقات به سوی کاربردی شدن، در حیطه های وسیع فلسفههای مضاف و تطبیقی، فقههای مضاف و تطبیقی و سایر علوم انسانی، خواهد شد. لذا فهم برخی که میگویند "طلابی که علاوه بر تحقیقات حوزوی تحقیقات دانشگاهی هم دارند، به جایی نمیرسند و کذا"، یک فهم به غایت غلط و علیل و منبعث از جهالت متراکم و ترکیبی است.
✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
💢 نقد محقق عدالتخواه، محسن قنبریان بر بیانات اخیر سید احمد خاتمی را 👈 اینجا بخوانید
#درک_ناصواب_از_حکومت_علوی
#توجیهات_تاسفآور
#تخدیرشدگی
متن را باید کلمه به کلمه خواند: 👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2472
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نقد محقق عدالتخواه، محسن قنبریان بر بیانات اخیر سید احمد خاتمی را 👈 اینجا بخوانید #درک_ناصواب_
💢 سخنی با امثال حجتالاسلام سید احمد خاتمی
▫️ غارتگران | غارتشدگان
برای تفصیل بیشتر، مطلب زیر را (به بیانات حجتالاسلام قنبریان) میافزاییم و ضمیمه میکنیم:
الیوم، مردمان کشور به دو دسته تقسیم شدهاند:
۹۹۹ درهزار غارتشده و چپاولشده
۱ درهزار غارتگر و چپاولگر
شما اگر تکان بخورید، جیبتان زده شده. و بلکه تکان هم نخورید، جیبت را زدهاند و خودت هم نمیدانی.
چهار نمونهی ملموس و عینی را مثال میزنیم:
۱. #فساد و چپاولگری پیمانکاران ساختمانی (در حیطه #مسکن)
۲. #مافیا و چپاولگری و سودهنگفت صاحبان دو خودرو سازی (در حیطه #خودرو)
۳. #رانت و غارتگری سطوح عالی بورس (در حیطه بازار سرمایه #بورس)
۴. چپاول و غارت امتیازات و وامهای کلان توسط صاحبان #زدوبند بانکی (در حیطه #بانک)
مافیای واردات و صادرات و غیره هم جای خود دارد .....
مساله تعجبآور اینجاست که سردمداران غارتگرِ این عرصهها خیلی هم شناختهشدهاند، ولی آنچنان خیالشان راحت است که در روز روشن به غارت خود ادامه میدهند! چگونه در مسائل امنیتی، ریگی را در آسمان پیدا کردید و او را روی زمین آوردید و محاکمه و قصاص علنی کردید اما در این مسائل که ستون فقرات مردم را خورد کرده و آنان را نسبت به شعارها به تهوع انداخته، برخورد بنیادین و اساسی نمیشود؟! مگر مردم چقدر قدرت و وقت و انرژی دارند که آتشبهاختیار به مبارزه با این غارتگران بپردازند؟!
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
💢 لایو ذخیره شده مفید از حجتالاسلام دکتر محمدجواد اصغری(استادیار دانشگاه باقرالعلوم و رییس دانشکده زبان و فرهنگ ملل) راجع به آزمونهای معتبر زبان داخلی: 👇
https://www.instagram.com/tv/CTFnMJTolIE/?utm_medium=copy_link
▫️ msrt
▫️ tolimo
▫️ ept
💢 علمایی که از مرجعیت گریزان بودند (۲)
▫️ برای مطالعه موارد بیشتر اینجا کلیک کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آقای قاضی برای همه، هم علمای بزرگ و کوچک و هم برای آحاد مردم، واقعا الگوست.
#رهبرمعظم انقلاب:
مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلهی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد، علمای بزرگ و کوچک، هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند.
اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند.
_______________________
پن: ششم ربیعالاول رحلت عارف کبیر، سید علی قاضی / 🍃صلواتی به روح مطهر وی هدیه نماییم
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آقای قاضی برای همه، هم علمای بزرگ و کوچک و هم برای آحاد مردم، واقعا الگوست. #رهبرمعظم انقلاب: م
این یک گذرگاه فوقالعادهای است؛ گذرگاه خاصالخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست. / رهبر انقلاب
در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت حضرت آیتالله سید علی قاضی (قدّس سرّه)
علامه #مصباح_یزدی :
حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را #صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند.
اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد.
حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟
بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد.
اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است،
بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود.
گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است.
پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد.
اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند.
با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟
📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
شکرگزاری = وفور نعمات، تعالی و پیشرفت
▫️ قَالَ أَمِیرُ الْمُوْمِنِینَ ع: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً فَشَکَرَهَا بِقَلْبِهِ إِلَّا اسْتَوْجَبَ الْمَزِیدَ فِیهَا قَبْلَ أَنْ یُظْهِرَ شُکْرَهَا عَلَی لِسَانِهِ (بحار، ج۶۸، باب شکر)
▫️ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اللَّهَ ظَاهِراً بِلِسَانِهِ فَتَمَّ کَلَامُهُ حَتَّی یُوْمَرَ لَهُ بِالْمَزِیدِ (کافی، باب شکر)
🔸 برای مطالعه ۴۰ روایت راجع به اعجاز شکرگزاری اینجا کلیک کنید.