💢 لزوم امتداد سیاسی_اجتماعی فلسفه
#رهبرمعظم انقلاب:
فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الان ببینید جُرج بوش یک حرفی می زند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند.
ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد.
📗 فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای، اثر استاد #مهاجرنیا، ص۷۳
_ کانال استاد مهاجرنیا: @Azadandishi_dini
#فلسفه_های_مضاف
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند.
علامه #حسن_زاده_آملی:
... ما رساله اى در این واقعیت و حقیقت، به نام "قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند" نوشته ایم. که در موضوع مذکور، اهمیت بسیار شایان توجه دارد. و حقا دانش پژوه فرزانه را چراغى فرا راه نيکبختى و رستگاری است. این رساله مکرر به طبع رسیده است و در دانشگاه تهران از کتب برگزیده سال شناخته و معرفی شده است.
📙 کتاب "گفتگو"، ص۱۶۷
✅ @feghheakbar
ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم. نقص فلسفهی ما این نیست که ذهنی است -فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد-
نقص فلسفهی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن می کند: سیستم اجتماعی را معیّن می کند، سیستم سیاسی را معیّن می کند، وضع حکومت را معیّن می کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می کند؛ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی می ماند و امتداد پیدا نمی کند.
شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن می کند، تکلیف محکوم را معیّن می کند، تکلیف مردم را معیّن می کند.
می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می کند.
دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید.
🍃 #رهبرمعظم انقلاب _ ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 مسجد ⬅️ کلیسا ⬅️ انبار
💢 حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد/ قطب فرهنگی اسلام «عقل» است.
علامه #جوادی_آملی در دیدار معاون پژوهش حوزه:
▫️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این میتواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند.
▫️ در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشدبودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این #مساجد، تبدیل به #کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به #انبار شد و #الان_نیز_این_خطر_وجود_دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند.
▫️ حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد. ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت هم باشیم، حوزه نیز مسئول تأمین امنیت هست و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد؛ لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 روایت استاد رحیمپور از حزباللهیهای متعصب بیسوادی که ضدانقلاب شدند!
💢 دانشجوی بسیجی به هیچ وجه نباید یک دانشجوی متعصب که همه چیز را فقط سیاه و سفید میبیند و مطالعه و تحلیل ندارد، باشد ... باید قدرت درجه بندی تهدیدها و فرصت ها داشت.
💢 هر ماه باید چندتا کتاب مطالعه کنید.
_ استاد #رحیم_پور_ازغدی
💢 زیبایی کارت قرمز و اعدام در فوتبال و جامعه
💢 کارت زرد و قرمز خشونت نیست
_ آیت الله #حایری_شیرازی
👇👇👇
https://eitaa.com/haerishirazi/3362
👇👇👇
https://eitaa.com/haerishirazi/3372
علامه #حسینى_طهرانى:
جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛
و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند.
📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و #غیر_برهانی و عاطفی جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب!
📔 علی #صفایی حائری، اندیشهمن، ص۳۳
1_2343550567.pdf
272.1K
💢 سهم فلسفه و نقش فیلسوف در گذار از بحران های اجتماعی
✍ استاد #فنایی_اشکوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عالم به زمان
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
برای کسانی که از علوم عقلیّه و #حکمت_متعالیه اسلام بهرۀ کافی ندارند، انغمار و خوض در این مسائل (مباحث معاد) بطریق استدلال و برهان خطر دارد؛
چون مانند متکلّمین نتائج ادلّۀ آنها عقیم؛ و به عوض پاسداری از عقائد شیعه و اسلام و حفظ و حراست آنها از گزند آفات ملحدین و مغرضین و معاندین، آن اصول متقنه و حقّه و واقعیّه را بطور سخیف و بی بنیان و بدون بنیادی معرّفی می کنند؛
و در نتیجه با طرح این مسائل غامضه و عدم کفایت فکری آنان، موجب بی اعتقادی مردم و اهل دقّت می شوند.
📚 علامه #حسینی_طهرانی، معادشناسی، ج۶، ص۱۷۴ @nooremojarrad_com
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
در بیان اهلبیت(ع) آمده، حوزه زمانی حوزه میشود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد؛ اگر همه علوم مورد نظر ائمه(ع) را صرفا در فقه و اصول ببنیم کافی نیست؛ زیرا باید اخلاق و کلام و فلسفه و تفسیر داشته باشیم تا به سنت قائمه برسیم.
🍃 بیانات در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم ۹۵/۲/۳۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
امتيازات حوزه و دانشگاه بايد تبادل شود؛ اخلاص، صفا، ايثار، معنويت، زهد، احترام به سنتهاى اصيل و ارزشمند، از يك سو و توجه به واقعيات، ديد باز و گسترده، وسعت بينش، نوگرايى مفيد، نگرش سازنده و پويا و استفاده از روشهاى جديد و كارساز از سوى ديگر، مىتواند و بايد كه مكمل هم شوند / رهبر انقلاب
-----------------------------
✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
این تبادل امتیازات، متفرع بر این است که هر یک از این دو صنف، غرور کاذب و پوشالی خود را کنار بگذارند و از جهل ترکیبی نسبت به نقائص خود، خارج شوند.
✅ @feghheakbar
💢 علت دین گریزی بسیاری از افراد تحصیل کرده
شهید علامه #مطهری:
🔸 علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است.
🔸 در واقع آن چیزی که آنها انکار میکنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است.
🔸 افرادی مانند من که با پرسشهای مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملا این حقیقت را درک میکنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات #پدرانومادرانجاهل یا #مبلّغانبیسواد، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است.
🔸 از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود.
🔸 این بنده شخصاً سالهاست که این مطلب را احساس کردهام و وظیفه خود دانستهام که فعّالیتهای مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم.
🔸 تجربه نشان داده است که اینگونه فعّالیتها بسیار ثمربخش است.
📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷ | @motahari_ir
بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعهی اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی به وجود آید که حوزهها در این روند مسئولیتهای سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای اداء آنها برنامهریزی و تلاش کرد.
رهبر انقلاب _ ۱۳۹۸/۲/۱۸
✅ @feghheakbar
نقد احمدحسین شریفی بر کوتاهنوشت علیاصغر مصلح را اینجا مطالعه کنید.
💢 اهمیت یادگیری زبان های خارجی
گفتاری از علامه #حسن_زاده_آملی به نقل از دختر ایشان:
«برای دستیابی به نظرات و عقاید دیگران و نقد و بررسی آن ها و جوابگویی به شبهاتی که از جانب آن ها مطرح می شود، باید به زبان های خارجی تسلط داشت. اگر به زبان آن ها مسلط نباشیم، این هدف محقق نخواهد شد.»
📙 ویژه نامه حکیم ذوفنون،ص۹۷
#زبان_آموزی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
◽️ کسب عنوان پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی
💢 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگاه برتر در حوزه علوم انسانی انتخاب شد؛
🔸 بنا بر گزارش موسسه استنادی علوم(ISC)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر اساس معیارسنجی دقیق و منسجم صورت گرفته در زمینه های گوناگون مانند پژوهش، فناوری و نوآوری، بین المللی سازی، خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات و اثرگذاری اقتصادی رتبه هفدهم کل موسسات و مراکز پژوهشی کشور و رتبه نخست موسسات مرتبط در حوزه علوم انسانی را به خود اختصاص داد.
▫️ ادامه را بخوانید: iict.ac.ir/pbartar
♦️ کانال پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ایتا: @iictchannel
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه اسلامی پژوهش و تحقیق میکند. وی استاد دانشگاه Exeter در انگلستان است و عمده فعالیتهای او متمرکز بر فلسفه اسلامی، خصوصا ملاصدراست. مدخل ملاصدرا نیز در دانشنامه آنلاین استنفورد به قلم او نوشته شده است.
کتاب اخیر او با نام Mulla Sadra and Metaphysics: Modulation of Being که انتشارات راتلج چاپ کرده است، به دیدگاههای متافیزیکی ملاصدرا درباره وجود پرداخته و تلاش کرده با خوانشی تحلیلی، نظریات ملاصدرا را بازسازی کند.
این کتاب ریویوهای مثبت و مختلفی دریافت کرده است؛ جناب Alparslan Acikgenc درباره این کتاب نوشته است: «رضوی در این کتاب با دقت شدید فلسفی و منطقی، با نظرگاه فلسفه اسلامی کلاسیک و نگرش معاصر فلسفی در جهان بر قلب نظام صدرایی تمرکز کرده است.» وی همچنین معتقد است که باید اعتراف کنیم با کار رضوی آشکار شده است که فلسفه ملاصدرا دارای #بینشهایبدیع و #افقهاییجدید است.
- Alparslan Acikgenc, Journal of Shi'a Islamic Studies, Summer 2010. Vol III. No 3
دکتر Jan-Peter Hartung در مطلبی که برای این کتاب نوشته است، عنوان کرده که پژوهشهای پیشین درباره ملاصدرا نسبت به این کتاب، شبیه پژوهشهایی مقدماتی هستند که برای دانشجویان لیسانس مناسب است؛ اما سجاد رضوی در این کتاب اثری ستودنی ارائه داد که مناسب کار آکادمیک پیشرفته است.
- Jan-Peter Hartung, School of Oriental and African Studies, University of London, The Journal of JRAS, Series 3 - Volume 20/3 - 2010
دکتر Mohammed Rustom نیز در ریویو خود درباره کتاب پروفسور رضوی، آن را کتاب موفقی دانسته که توانسته #عظمتکارملاصدرا را بازنمایی کند. وی در نگاشته خود توضیح داده که فلسفه صدرا در تلاش است که مسائل مهم و متعدد فلسفی را حل کند و برای فهم فلسفه ملاصدرا و نوآوری و اهمیتش، لازم است شناخت کافی به ابعاد پژوهشی و گستره نگرش او داشته باشیم. کتاب رضوی توانسته است این ابعاد را نشان بدهد.
- Mohammed Rustom, Carleton University; Journal of Islamic Studies, vol 22, no 3, September 2011
@dreshkevari
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه
💢 باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم
استاد #دینانی:
شاید غربی ها بهتر از ما #ابن_سینا را بشناسند. اما جهان #ملاصدرا را نمیشناسد.
باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم؛ چرا که عقلانیت اسلام بود که اسلام را رشد داد و آن را به اقصینقاط جهان و غربیترین کشور عالم برد.
اکنون ما باید بیشتر در #فرهنگ عقلی #اسلام تأکید کنیم و با آن هر آدم منصفی را به تواضع واداریم. اسلام، دین خشونت نبوده بلکه اسلام عقلانیت است و این عقلانیت در تمام جغرافیای آن وجود دارد که ابنسینا و ملاصدرا از جمله بزرگان آن هستند.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar