فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 کتــــاب «ادب فنای مقربــان؛ شرح زیارت جــامعه کبیره» تـــــألیف حضرت آیت الله #جوادی_آملی به عنوان اثر برگزیده سی و نهمین کتــــــاب سال جمهوری اسلامی ایـــــران انتخــــاب و معرفی گردید.
◾️ اسفند ۱۴۰۰ / باز نشر به مناسبت شهادت امام علی النقی (بیان کننده زیارت جامعه کبیره)
🔸 این شرح تاکنون به جلد دوازدهم خود رسیده است.
#معرفی_کتاب
@nashresrair
۴ بهمن ۱۴۰۱
حوزه علمیه تمدن ساز
🌿 کتــــاب «ادب فنای مقربــان؛ شرح زیارت جــامعه کبیره» تـــــألیف حضرت آیت الله #جوادی_آملی به عنوا
فی زماننا هذا اثبات و تبیین جایگاه امامت و ولایت میبایست بر اساس برهان و #حکمت_متعالیه و #عرفان_نظری صورت گیرد و الا رمقی نخواهد داشت و احیانا صرفا #عوامانه و توسط مجامع مورد خدشه خواهد بود ... کتاب ادب فنای مقربان اثر آیت الله جوادی آملی را میتوان روشی موفق در تشریح این مبنای شیعی (جایگاه تکوینی امامت) دانست که در آن متمسک به مبانی رصین حکمت متعالیه شده است.
۵ بهمن ۱۴۰۱
💢 تغییر زمان برگزاری همایش ملی
«بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسانشناختی» در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمنماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
۵ بهمن ۱۴۰۱
💢 چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم!
صفایی حائری:
🔸 افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ايم.
🔸 ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ايم. چگونه مى خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم!
🔸 نمى توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم.
🔸 پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى رسد.
📔 علی #صفایی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳
۶ بهمن ۱۴۰۱
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 انتقاد شدید آیتالله #میرباقری (عضو مجلس خبرگان رهبری) از نحوۀ تقسیم اَنفال ▫️ انفال نباید براسا
۷ بهمن ۱۴۰۱
💢 سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت.
✍️ دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است.
📃 منبع: http://mgolshani.ir/331/
▫️ به اینجا رجوع کنید.
✅ @Islamicphilosophy_ir
۸ بهمن ۱۴۰۱
💢 خیانت بانکها در بلعیدن سرمایه های ملت.
▫️ مطالعه مطلب
✍ پن:
حجم سرمایهای که بانکها از ملت بلعیدهاند، حیرت انگیز است. ساختمان های فراوان بیفایده و کم فایده تنها گوشهای از این ربایش است که بروز و ظهور دارد. وام های کلان و بدون سود و بلکه بلاعوض و دیگر چپاولگری های آنها، بیانگر ضعف نظارت بر آنان است.
#حکمرانی_نظارت
۹ بهمن ۱۴۰۱
1_2184194503.pdf
767.9K
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
_ استاد #پارسانیا
۹ بهمن ۱۴۰۱
۹ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جامعه مقدس و اعتراض!
▫️ جامعه مقدس، جامعه ای نیست که حرم دارد، اربعین دارد و از مقدسات تبرک می گیرد! جامعه ای است که به فرمایش پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع)، ضعیف بدون لکنت حق خود را مطالبه می کند(عهدنامه مالک اشتر)۱
▫️ قبل از کمپین ها و ثبت اعتراضات در سایتهای وزارتخانه های دنیا، امیرالمومنین بیت القصص(خانه شکایات)۲ درست کرد.
▫️ نشستن کارگر معترض بر روی ریل راه آهن، بد؛ اما آن بدتر است یا نشستن ۴۰ساله روی اصل۲۷ و بستن آن؟!
▫️ نخبگان باید روی #روشهایدرست و کم هزینه اعتراض فکر کنند بلکه بر سر تحقق همین اصل۲۷ قانون اساسی هم!
* برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل این سخنرانی که در تاریخ ۷آذر۱۴۰۱ ایراد شده را اینجا ببینید
................................
۱. فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن، لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع
(نامه۵۳نهج البلاغه)
۲. https://zaya.io/lx0wy
✍ محسن قنبریان @m_ghanbarian
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
💢 حوزه علمیه اهل بیت(ع)
🔸 برنامه درسی اهل بیت و امام صادق (ع) این سه رشته بود.
علامه #جوادی_آملی:
از رسول اکرم(ص) و نیز امام صادق(ع) رسیده است: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة و ما خلا هنّ فهو فضل»
اسلام همزمان چند مطلب را به جامعه بشری آموخته است:
مطلب اول:
دعوت به فراگیری علم و لزوم برنامهریزی. اینکه چه علومی باید فرا گرفته شود و چه رشتههایی باید تحصیل شود. این طور نیست که بفرماید: «العلم فریضة» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمیشود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد.
مطلب دوم:
آنچه ضرورت آن همزمان با تحصیل علم، مسلم است، برنامه تحصیلی حوزههاست:
«إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.»
تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است.
فقه، سنت قائمه است.
اخلاق و حقوق، فریضه عادله است.
دانشپژوهان حوزههای ائمه (علیهم السلام) این اعضا و عناصر سهگانه بودند. حالا حوزهها تکبعدی شده است.
حوزه امام صادق(ع) چند رشته تخصصی داشت.
کسانی که از خارج به حوزه امام صادق(ع) وارد میشدند و صحبتی با ایشان داشتند، اگر از قرآن میپرسیدند، حضرت به حمران بن اعین ارجاع میداد و اگر در فقه شبهه و پرسشی داشتند، میفرمود: با زراره مناظره کنید و اگر در امامت و سایر مسائل کلامی شبهه میکردند، میفرمود: با هشام بن الحکم گفتوگو داشته باشید. وقتی آن شخص به امام میگفت: با خود شما میخواهم مناظره کنم، نه با حمران بن اعین، امام میفرمود: اگر بر حمران پیروز شوی، بر من هم پیروز میشوی.
امام صادق به شاگردان خود فرمود:
هرکس با هر کسی مناظره نکند. یکی از شما میتواند، یکی نمیتواند، یکی پرواز میکند، اوج میگیرد و یکی نمیتواند اوج بگیرد. امام آنچه را که به معارف الهی برمیگشت و پرسش از آنها بود، به هشام بن الحکم محوّل میکرد.
این برنامهریزی حوزه علمیه امام صادق(ع) بود. این حدیث تثلیث، هم از رسول اکرم(ص) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است و برنامه درسی حوزه امام صادق(ع) براساس این سه رشته بود.
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
۱۴ بهمن ۱۴۰۱
۱۴ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس #ابن_سینا در مورد امام علی (علیه السلام)
_ استاد #دینانی
@Islamicphilosophy_ir
۱۵ بهمن ۱۴۰۱
🍃 #تازه_های_نشر
💢 نقد مکتب #تفکیک: دفتر دوم (مسائل کلامی)
▫️ اثر قدردان #قراملکی
🔸 برای معرفی اجمالی کتاب اینجا کلیک کنید.
۱۵ بهمن ۱۴۰۱
هدایت شده از خبرگزاری فارس
ماشینهای کرمان خودرو بدون قرعهکشی زیرپای کارکنان سازمان حج و زیارت
🔹شرکت کرمان خودرو چندین ماشین جک s5 را با قیمت پایینتر از کارخانه خارج از نوبت و بدون قرعهکشی و البته با اقساط بلندمدت به کارکنان سازمان حج و زیارت میدهد.
🔹این ماشینها به قیمت یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به کارمندان این سازمان داده میشود. قیمت جک s5 در بازار حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
🔹در این ثبتنام محدودیتهای عرضه خودروها برای عموم که نداشتن پلاک فعال است هم در نظر گرفته نشده است.
🔸در سالهای گذشته هم چندین خودروی دیگنیتی به مدیران حج و زیارت با وامهای کمبهره و قیمت پایینتر از بازار عرضه شده بود.
@Farsna - Link
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
حوزه علمیه تمدن ساز
ماشینهای کرمان خودرو بدون قرعهکشی زیرپای کارکنان سازمان حج و زیارت 🔹شرکت کرمان خودرو چندین ماشین
این حجم از بیعدالتی و رانت، شرمآور است.
هر بار در جایی و هر روز از گوشهای ...
#عدالت
#حکمرانی_نظارت
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جامعه را هیچ چیز اصلاح نمیکند بجز عدالت (روایت)
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
اینها [کاخنشینها] مسئول فقر و گرفتاری مساکین جامعه هستند؛ باید حکومت جلوی اینها بایستد؛ اگر خلاف این باشد، در واقع ما #خودمان_در_رأس_ضد_انقلاب هستیم و در مسیر نابودی اسلام و مسلمین، عمل کردهایم؛ اسمش را میخواهید اصولگرایی بگذارید یا اصلاحطلبی.
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
حوزه علمیه تمدن ساز
ماشینهای کرمان خودرو بدون قرعهکشی زیرپای کارکنان سازمان حج و زیارت 🔹شرکت کرمان خودرو چندین ماشین
بسیاری از ادارات در ایران، چیزی جز هزینه برای ملت و بیت المال نیستند ... ساختمان های ساختهشدهی بیکاربرد با دهها و صدها کارمند معطل و پرمصرف.
برخی از ادارات و نهادها و ارگانها علاوه بر بی فایده بودن و حقوق مفت خوردن، به اندازه دسترسی به منابع، سهم عجیبی در بلعیدن بیتالمال به واسطه رانت و زدوبند هم دارند.
۱۷ بهمن ۱۴۰۱
💢 جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه الهی میشود گرفت
🔸 حوزههای علمیه، اگر خدای ناکرده محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد، که نحله خواهند آورد. تنها مرکزی که از جعل نحله جلوگیری میکند و به دفاع از ملت برمیخیزد، حوزه علمیهای است که مسلح به سلاح برهان عقلی و دلیل نقلی معتبر باشد.
علامه #جوادی_آملی:
با انقلاب اسلامی ایران به رهبری #امام_خمینی رحمة اللّه علیه، ضرورت آشنایی با بسیاری از علوم اسلامی که فلسفه نیز از آنهاست، آشکار شد.
به عنوان نمونه میتوان چنین اشاره نمود که دفتر تبلیغات اسلامی کتابی را ترجمه کرده بود و نسخهای از آن را برای ما فرستاد، تا پاسخ داده شود.
گفتند:
از این اثر ۵۰ نسخه برای خواص فرستاده شده تا پاسخ دهند. اگر این کتاب منتشر بشود و پاسخی به آن داده نشود، شما شرعاً مسئولید.
من آن کتاب را خواندم و دیدم که از صدر تا ساقه پر از شبهه نسبت به دین است. بعضی از کارهای حوزویام را تعطیل کردم و دوستان خصوصی را برای تبیین براهین اثبات خدا و ردّ این کتاب دعوت کردم.
طولی نکشید که معلوم شد که بازار، نه تنها از این کتاب پر شده، که چند کتابِ شبهه دیگر نیز تدوین شده و به بازار آمده است. دفتر محترم تبلیغات احتمال نمیداد که شبهات موجود در کتاب مزبور به این زودی فراگیر شود. در حالی که دشمن در کمین بوده و هست.
#فلسفه_دین #جان_هیک و دهها کتاب دیگر که پر از شبهه درباره دین است، به بازار عرضه شد.
این ها منتظر بودند جنگ تمام شود و امام ارتحال کند تا تهاجم فرهنگی و مذهبی خود را شروع کنند.
مستحضرید که نمیشود دین را با صِرفِ دستورالعمل و اخلاق نگه داشت؛ زیرا شبهه یک ویروس است. با اخلاق نمیشود جلوی ویروس را گرفت.
جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه میشود گرفت. فلسفه، هم قدرت جذب دارد، هم قدرت دفع. خطر این شبههها و ویروسها پیدایش نحله است.
بیان مطلب این است که شما ملل و نحل ابن حزم را که میبینید، دو جلد است. ملل و نحل شهرستانی هم دو جلد است. یک بخش ملل و یک بخش نحل. ملل را انبیا آوردهاند و نحل را شبههافکنان، در برابر انبیا آوردهاند. پارهای از نحلهها، علمی است و صبغه نظر دارد. خیلی از این ها سابقه مذهبی دارد.
حوزههای علمیه، اگر خدای ناکرده محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد، که نحله خواهند آورد. تنها مرکزی که از جعل نحله جلوگیری میکند و به دفاع از ملت برمیخیزد، حوزه علمیهای است که مسلح به سلاح برهان عقلی و دلیل نقلی معتبر باشد.
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
۱۷ بهمن ۱۴۰۱
۱۷ بهمن ۱۴۰۱
1_3166575832.pdf
2.39M
۱۷ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عدالت طلبی تنها راه تحقق عدالت در جامعه است.
_ مطالعات عدالت
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
🍃 اگر طالبان علوم الهی «فرشته خوی» نشوند، حق حوزه را ادا نکردهاند.
_ متن سخنان
✅ @feghheakbar
۱۸ بهمن ۱۴۰۱
حوزه علمیه تمدن ساز
🔸 تنها با صرف ۲ درصد از مساحت کشور، ۲۶ ملیون خانوار صاحب خانه های وسیع میشوند (منبع) 🔸 فقط یک درص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ این ویدئوی کوتاه را ببینید تا متوجه شوید که با احتکار زمین در کشور پهناور ایران چه بلایی بر سر سبک زندگی ما آورده اند.
@baladetayyeb
..............................
🔸 تنها با صرف ۲ درصد از مساحت کشور، ۲۶ ملیون خانوار صاحب خانه های وسیع میشوند (ببینید)
🔸 تاکنون شهرها، شهرک ها، روستاها و تمام ساخت و سازها، تنها یک درصد از مساحت کشور را اشغال کرده است (ببینید)
♦️ ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه علمیه: @setad_memari
۱۹ بهمن ۱۴۰۱