حوزه علمیه تمدن ساز
◽️ سخنان پروفسور جفری لانگ استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس آمریکا درباره قرآن ایشان از آتئیسم خارج و مس
به کلمات پروفسور جفری لانگ دقت کنید؛ در پایان میگه اگر خودم قرآن رو نمیخوندم فکر میکردم اسلام فقط احکام و قوانین است و مسلمان نمیشدم.
حوزه علمیه تمدن ساز
◽️ سخنان پروفسور جفری لانگ استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس آمریکا درباره قرآن ایشان از آتئیسم خارج و مس
این پست رو صرفا برای بیان اسلامگرایی دانشمندان جهان نگذاشتم (اون جای خودش) ... برای این گذاشتم که ببینید عمده چیزی که باعث گرایش دانشمندان و غربیها به اسلام میشه، ابعاد عقلی-معنوی قرآن هست (یعنی همون فقه اکبر که فلسفه است و فقه اوسط که اخلاق است).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوباره پاییز و زمستان آمد تا دائما اخبار تعطیلی مدارس و ادارات به علت آلودگی هوا در کلانشهرهایی همچون تهران و اصفهان و ... منتشر شود. هزینههای پنهان هر روز تعطیلی مدارس و ادارات و ... چقدر است و سهم سیاستهای اشتباه شهرسازی از این آلودگی هوا چقدر است؟
چرا برخی مدیران که شعار شهر اسلامی می دهند در عمل، برخلاف اصول اولیه شهرسازی اسلامی ایرانی عمل می کنند؟! آیا تداوم اشتباهات شهرسازی دهههای قبل در کلانشهرها هیچ توجیهی دارد؟!
این کلیپ را ببینید و خودتان قضاوت بفرمایید.
✍ بلد طیب
#شهرسازی_اسلامی
@baladetayyeb
بعد از تشکیل #نظام اسلامی
باید #دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه،
سپس #جامعهی اسلامی،
و بعد از آن #تمدن حقیقی اسلامی
به وجود آید که
حوزهها در این روند مسئولیتهای سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای اداء آنها برنامهریزی و تلاش کرد.
رهبر انقلاب _ ۱۳۹۸/۲/۱۸
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
جدول برنامه ریزی ماهانه.pdf
451.2K
💢 جدول برنامهریزی ماهانه
چندتا از این رو پرینت بگیرید و یه جایی هم ذخیرهش کنید ... جدول ماهانه است. ستون سمت راست، روزهاست، و ستون بالا مربوط به کارهایی هست که هر روز در طول ماه باید انجام داده بشه (تا ده فعالیت رو میتونید ثبت کنید). گوشهی بالا سمت راست نام ماه رو بنویسید.
آیت الله #حایری_شیرازی:
شما فکر می کنید این بانکها با نصیحت درست می شوند؟ با نصیحت؟! ... این بانک های شما لوس و ننر هستند. اصلاً گوششان بدهکار نیست! این جور هم نیست شما به آنها التماس بکنید و درست بشوند. این ها این طوری نیستند! مغرور هستند ...
✍ پن:
مدعیالعموم کیست و کجاست؟!
💢 زمان پرداختن به فلسفه غرب
استاد عبدالرسول #عبودیت:
🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ #فلسفه_غرب برود که او را به #شکاکیت میکشاند. وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را میگیرد و اشتباهاتشان را فرو میگذارد.
🔸 تا وقتی انسان صاحبنظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمیکند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم #حقیقت را گفته باشند.
🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع میکنند، در روح خود قبول میکنند که فلسفه اسلامی یاوههایی است که فیلسوفان جزم گرا بافتهاند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند
👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه #غرب چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند.
🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست.
🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از مهدی عبداللهی
🔻 حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
✅ در نگاه خوشبینانه، تنها ده درصد اهداف شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، محقق شده است.
🔹 شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید تصدیگری کند. تصدیگری وظیفه قرارگاه نیست. بلکه باید از ظرفیتهای موجود بهرهمند شود و با مشارکت فعالین موجود مشکلات را حل نماید. به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار مأموریت اصلی دارد.
🔹 بعد از گذشت چندین سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولین بار داریم بر مصوبات گذشته نظارت میکنیم. ببینیم چه میزان از مصوبهها اجرا شده است؟ چه میزان غیرقابل اجراست؟ چه میزان از فعالیتها اثرگذار بوده است؟ چه میزان از مصوبات اثر خود را دیگر از دست داده است و باید تغییر کند؟
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=35890
پ.ن:
آیا به نظر نمیرسد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خود نیازمند تحول و ارتقا ست؟! آیا همه اعضای این شورا از عمق ذهن و جانشان معتقد به امکان و ضرورت تحول در علوم انسانی موجودند؟ آیا آنان که به ضرورت این امر اذعان دارند، فرصت ذهنی و زمانی بایسته برای اقدام شایسته در خصوص این امر خطیر را دارند یا کثرت مشاغل و دغدغههای دیگر مجالی برای این مهم نمیگذارد؟! اگر قرارگاه تحول و ارتقای علوم انسانی توان بایسته برای راهبری این امر را نداشته باشد، دیگر نمیتوان از صف و ستاد توقع اقدامی اساسی و بنیادین داشت!
تا بیشتر از این دیر نشده، قرارگاه را تقویت کنید، سپس...
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رویای صادقه آقای شهردار و سفارش شهید سلیمانی به ایشان برای مطالعه آثار عبدالحمید #نقره_کار @balade
💢 نه علمی، نه اسلامی، نه انسانی، نه اقتصادی
استاد عبدالحمید #نقره_کار:
#معماری و #شهرسازی ما در تراز اسلام و تمدن عظیم فرهنگ ما نیست و نباید ادامه پیدا کند و معماری امروزی کشور ما علمی، اسلامی و انسانی نیست و از منظر اقتصادی نیز با برنامه کلان ملی توجیه ندارد.
#تمدن_اسلامی وابسته به شرایط زمانی و مکانی باید روز به روز تحول رو به جلو داشته باشد، مانند سایر تمدنها نباشد و ترجمه و تقلید نداشته باشیم و تمدن نوین جدید باید خلاقانه و به روز باشد.
واقعیت موجود را باید قدم به قدم بهتر کرد و این وابسته به مجموع شرایط محیطی و مؤلفههای روزآمد است؛ تحقیقات حوزه معماری #موضوع_محور و #مسئله_محور و وابسته به شرایط محیطی باشد.
@setad_memari
_ برای آشنایی با عبدالحمید نقرهکار کلیک کنید (معرفی آثار و مقالات)
حوزه علمیه تمدن ساز
🍃 باید هدیه بدیم؛ کتابای غنی و سلیس ... 🌟
در مطالعه #رساله_مراتب_طهارت علامه #حسن_زاده_آملی با شرح شاگردشان (استاد #صمدی آملی) تسامح نفرمایید؛ در بین هزاران کتابی که دیدهام، کتابی به این درجه از نورانیت، بسیار کم دیدهام. فاغتنم.
1_8403618259.pdf
752.9K
💢 معرفی برخی کتب در حیطه "#غرب_شناسی"
______________________
🔸 «غرب شناسی» را به دو صورت می توان دنبال کرد:
❇️ در حالت اول می توان مکاتب، فلسفه ها و ایدئولوژی های غربی را مورد بررسی قرار داد
❇️ و در حالت دوم خود «غرب» به عنوان یک کل واحد مورد بررسی قرار می گیرد.
حالت بررسی اول بیشتر به شناخت «ایسم»ها می پردازد و در حالت دوم بیشتر به «مباحث تمدنی غرب» پرداخته می شود.
@Islamicphilosophy_ir
💢 فلسفه مشاء (#ابن_سینا) از منظر امام خمینی و مقایسه آن با فلسفه #ملاصدرا و صدرائیون و عرفاء
#امام_خمینی:
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است
و مقایسه کند در معارف #مبداء و #معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و #عرفا شامخ این ملت است،
درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف #قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و #اهل_بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند.
آن وقت می فهمد که حکمت و #عرفان اسلامی از #یونان و یونانیین نیست،
بلکه اصلا شباهت به آن ندارد.
بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل #شیخ_الرئیس؛
ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.
بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، #صدرالمتالهین قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق #داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او #فیض_کاشانی قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره-
و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و #احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به #یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.
📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴
✅ @feghheakbar
◼️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت
💢 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛ بخش سوم آن به صلوات بر صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ،
صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ،
جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ،
بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ،
مطلع الأنوارِ العلویّةِ ،
عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ،
النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ،
ثمرة شَجَرة الیقین ،
سیدة نساء العالمین ،
المعروفة بالقَدْر ،
المجهولةِ بِالْقَبرِ ،
قُرّةِ عین الرَّسولِ ،
الزَّهراءِ البتول ،
علیها الصّلوة و السّلام.
📔 مناقب ابن عربی، بخش سوم
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که به اصطلاحات حقیقةمحمدیه و عقل کلی و نفس کلیه و جایگاه این سه در مراتب طولی نظام هستی آشنا نباشند، مبهم خواهد بود.
حوزه علمیه تمدن ساز
◼️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت 💢 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت فاطمه زهرا س
صرفا چند نکته راجع به جایگاه حقیقت حضرت فاطمه (س) در عوالم هستی بر اساس عرفان، قرآن و روایت:
👇👇👇👇
◽️ نکته یک: از طرفی در روایات ائمه اطهار علیهم السلام حضرت زهرا سلام الله علیها، لیلة القدر معرفی شده اند
به بیان علامه #حسن_زاده_آملی:
امام صادق( ع) جده اش، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا(س) را ليلة القدر معرفى فرمود. چرا حضرت صديقه(س) ليلة القدر نباشد و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است؟
📗 منبع: انسان و قرآن
◽️ نکته دو: از طرفی در قرآن، لیلة القدر را ظرف تفصیل امر اِحکامی تعریف شده
آیه ۴ سوره دخان: فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ؛ در شب قدر هر امر حکیمی، تفریق می یابد.
برای توضیح این که در این آیه بیان شده که "در لیله قدر، وحدت و اِحکام و جمع به کثرت و تفصیل و تفریق می گراید" حتما به تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ۱ (قرآن در قرآن)، اثر علامه #جوادی_آملی رجوع فرمایید.
◽️ نکته سه: و از طرفی هم #ابن_عربی که موسس علم عرفان نظری است در مورد جایگاه تکوینی حضرت زهرا سلام الله علیها می گوید:
صورة النفس الکلیه
و در علم عرفان نظری مرتبه ی نفس کلیه، بهگونهای جایگاه تفصیل یافتن عقل کلی است.
◽️ نکته چهار: و دیگر اینکه علامه #حسن_زاده_آملی میگوید:
عالم ذر چنان كه از روایات آن با تأیید و تسدید روایات دیگر، و اصول براهین عقلیه مستفاد است، عبارت از "فرقان كثرت از متن قرآن وحدت در قلب لیلة القدر" است. فافهم.
📚 هزار و یک کلمه، ج۵