eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ضرورت جهاد تبیین مستلزم تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه علیمه است فرضیه ای که در اینجا طرح می شود این است که بدون تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه های علمیه جهاد تبیین آن گونه که شایسته است امکان تحقق ندارد. چه کسی می تواند جهاد تبیین کند؟ کسی می تواند وارد میدان جهاد تبیین شود که با مباحث نیازمند به تبیین آشنا باشد. یعنی موضوعات، پرسش ها و چالش های رایج را بشناسد و توان پاسخگویی به آنها و روشنگری دربارۀ آنها را داشته باشد. از طرح ها، فتنه، و نقشه های دشمن آگاه باشد و راه مواجهه با آنها را بداند. جهاد تبیین واجب است، اما آیا همه ما آمادگی و توان انجام این تکلیف را داریم؟ گرچه گام های مثبتی در تحول حوزه برداشته شده است اما بی شک برنامه های سنتی و رایج حوزه ها برای رسیدن به چنین شناخت و توانی کافی نیست. جهاد تبیین امروز غیر از تبلیغ سنتی است و روش و محتوای آن بسیار متفاوت با گذشته است. رسالت دین امر ثابتی است که عبارت است از هدایت انسان به سمت فلاح و سعادت و اصولی هم که به فلاح و سعادت منتهی می شود ثابت و ازلی است و تغییر پذیر نیست. اما شیوه تعلیم دین و مقابله با موانع از تحولات زمان اثر می پذیرد. پرسشها و انتظارات و بطور کلی ذهنیت انسان ها و فرهنگ جوامع در طی زمان دستخوش تغییر می شود و در نتیجه شیوه پاسخگویی نیز همواره باید متحول شود. وقتی تکلیفی واجب شود تحصیل مقدماتش هم واجب می شود. لازمه این سخن ضرورت تحول اساسی در محتوا و روش آموزش و پژوهش و تبلیغ در حوزه های علمیه است. اگر تبیین واجب است، این تحول نیز واجب است و نمی توان آن را نادیده گرفت. و اگر این واجب فوری است وجوب ایجاد این تحول نیز فوری است. آیا مراکز حوزوی ما در این مسیر قرار دارند؟ آیا به این ضرورت و فوریت توجه هست؟ ما هنگامی می توانیم مدعی شویم که آمادگی برای جهاد تبیین داریم که به اندازه کافی عالمان دینی زبان دان و صاحب نظر در رشته های مختلف علوم گوناگون بویژه داشته باشیم. هنگامی می توانیم مدعی شویم که می توانیم در جهاد تبیین شرکت کنیم که بتوانیم نیازهای معرفتی و فکری جامعۀ اسلامی را تأمین کنیم، از طراحی عقلانی و کارآمد اصل نظام تا کمک به حل معضلات فرهنگی، سیاسی، حقوقی، اخلاقی، تربیتی و غیره. بنابراین جهاد تبیین را باید از خود حوزه شروع کرد. جهاد تبیین کاری تخصصی است. هیچکس نمی تواند در همه زمینه ها وارد میدان جهاد تبیین شود و به همه پرسش‌ها و شبهه ها پاسخ دهد، جز در حد شعار و خطابه بی اثر. مجاهد میدان تبیین باید متخصص و متمحض در یک رشته علمی خاص باشد. امروزه تعداد علوم و زیرشاخه های آنها بی شمار است. بسیاری از این علوم بویژه علوم انسانی که زیرشاخه های بسیار دارند با معارف دین و نظام اسلامی ارتباط دارند. حوزه های علمیه باید در رشته های گوناگون مورد نیاز، دانش آموخته و محقق و مبلغ داشته باشند تا بتوانند این نیاز را تأمین کنند. تحقق این امر نیازمند تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه است. نظام آموزشی موجود بر اساس نیازهای و چالش های امروز تدوین نشده و پاسخگوی آن نیست. نکته زیر به عنوان نقطۀ شروع این بحث در اینجا طرح می شود تا هرکس که به این باور رسیده و این ضرورت را احساس می کند بحث را دنبال کند. هر دانش آموخته حوزه علمیه که بخواهد در جهاد تبیین موفق باشد باید مراحل زیر را طی کرده باشد: ▫️ آشنایی با کلیات علوم و معارف اسلامی، ▫️ آشنایی با ابزارها، مهارت ها و روش های تعلیم و تحقیق و تبلیغ مانند زبان، ادبیات و دانش رسانه، ▫️ تخصص در یکی از شاخه ها یا زیرشاخه های علوم اسلامی، مانند تعلیم و تربیت اسلامی ▫️ آشنایی با یکی از شاخه های علوم جدید بویژه علوم انسانی مرتبط با شاخه ای از علوم اسلامی که فرد در آن تخصص دارد، مانند دانش تعلیم و تربیت جدید، ▫️ و آشنایی با فلسفه مرتبط با آن شاخه علمی مورد نظر، مانند فلسفۀ تعلیم و تربیت. این برنامه باید چنان طراحی شود که در زمان معقولی مثلا کمتر از ده سال از زمان ورود طلبه به حوزه به ثمر رسد. برنامه آموزشی حوزه علمیه هنگامی موفق و پاسخگوی نیاز روز است که بتواند دستکم این انتظار را برآورد و هزاران نفر دانش آموخته ای که مدارج فوق را در رشته های مختلف طی کرده اند پرورش دهد. ✍ استاد محمد ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
23.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اجتهاد مخصوص فقه نیست؛ در فلسفه و کلام هم اجتهاد لازم است. رهبر انقلاب: ◽️ اگر اجتهاد با همان شیوه درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقول صحیح منطقى حساب شده پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است ◽️ اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرف‌هایی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. ◽️ اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، آب راکد خواهیم شد. (دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌، ۱۳‌۸۹/۰۷/۲۹) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حضرت استاد می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. _ استاد ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
19.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از نطق صریح و شفاف دکتر منان رئیسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای ثبت در تاریخ: می‌دانم که ایشان وزیر می‌شوند و این حرفها را برای امروز نگفتم، بلکه گفتم تا یکی دو سال بعد که نتیجه انتخاب اشتباه امروز مجلس هویدا شد در پیشگاه ملت شرمنده نباشم و آنچه که باید می‌گفتم را گفته باشم. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا: 🔸 هیچ‌کس در تهران نمی‌تواند خانه بخرد. 🔸 به اسم بازار آزاد، در حال چپاول اقتصاد هستند. 🔸 مساله شورش های ١۴٠١ هم بر اثر نابرابری‌های اقتصادی بود. 🔸 اقتصاد ایران چپاولی-رفاقتی شده و دارای برنده‌هایی است که در اتاق‌های بازرگانی در حال تصمیم‌گیری برای مردم هستند. 🔸 باید منتظر شورش‌های بعدی در کشور باشیم. مگر اینکه یک فکر اساسی و تحولی شود.
رهبر انقلاب: مکتب فلسفی صدرالمتألّهین همچون همه‌ی فلسفه‌ها در محدوده‌ی ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه‌ی انسان‌ها و جامعه‌ها است. همواره همه‌ی بشریت به یک چهارچوب و استخوان‌بندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه‌ی مستحکم و قابل قبولی نمی‌تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه‌ی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد. و چنین است که به‌گمان ما فلسفه‌ی اسلامی به‌ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشه‌ی انسان این روزگار می‌جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
14.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صحبت های شنیدنی منان رئیسی، نماینده مردم قم و مخالف وزیر پیشنهادی راه: شماها مردم و طلبه ها را در پردیسان قم در قوطی کبریت های عمودی جا دادید! 💠 در دو سال پیاپی که خانم صادق دبیر شورای‌عالی شهرسازی بود رشد قیمت در تهران رتبۀ اولِ ۱۵۰ کلانشهرِ جهان شد! 💠 شاید بگویید این چه ربطی به شورای‌عالی شهرسازی دارد ربط آن به این است که ریشۀ عمدۀ مسئلۀ مسکن به سیاست‌های اشتباه است. ❗️خانم صادق در دوران مسئولیتش مانع الحاق زمین به برخی شهرها شد. ⁉️ چرا در کشوری که ۱۵ کشور اروپایی در آن جا می شوند اینقدر انقباضی عمل می کنیم؟! ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
حوزه علمیه تمدن ساز
🎥 صحبت های شنیدنی منان رئیسی، نماینده مردم قم و مخالف وزیر پیشنهادی راه: شماها مردم و طلبه ها را در
💢 جمهوری اسلامی و آزادسازی زمین به نقطه جوش رسیدن مردم در دوره حسن روحانی با گرانی و تورم به ویژه در عرصه مسکن، و هم اکنون نیز با روی کار آمدن اشخاص معلوم الحال (که سابقه مخالفت در عرضه زمین داشته اند) دیگر نباید مساله را صرفا اقتصادی تلقی کرد، چرا که پیش بینی می شود مشکلات امنیتی و شورش های وسیع و کثیری در آینده رقم بخورد. از این رو خود حاکمیت بدون در نظر گرفتن دولت و مجلس، باید ارکان نظام و قوا را موظف به آزادسازی زمین کند. بنابراین کارشناسان دلسوز این عرصه که قایل به ضرورت آزادسازی زمین به مردم هستند، باید با گفتگوی با رهبر انقلاب وی را نسبت به ضرورت این آزادسازی و خطر امنیتی انحصارزمین مطلع کرده و درخواست صدور حکم حکومتی نمایند. دوره‌ی اینکه بگذاریم زمان بگذرد و خود مردم آگاه گردند یا خود دولت با آزمون و خطا پیش رود، نیست. نسل جوان یکی پس از دیگری در حال سوختن و اضمحلال است. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز