🔴 ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا
حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی :
یکی دیگر از ویژگی های حضرت امام این بود که اگر تشخیص می دادند که با اجرای کاری و برنامه ای به مقصد و قرب الهی می رسند، ملاحظه خشنودی مردم و یا ناخشنودی آنان را نمی کردند و ملامت ملامتگران تردیدی در اراده الهی ایشان ایجاد نمی کرد. در اوایل مبارزات که اعلامیه های متعدد، متعاقبا از ایشان صادر می شد،
یکی از علمای تهران توسط بنده پیامی برای حضرت امام به قم فرستاد، به این مضمون:
چون حضرت عالی در عداد مراجع و صاحبان رساله هستید، زیبنده شما نیست این اندازه اعلامیه بدهید، قدری آنها را کم کنید.
بنده پیام را به امام تقدیم کردم.
ایشان فرمودند:
«سلام مرا به ایشان برسانید، بگویید من نمی خواهم مرجع شوم، می خواهم به وظیفه عمل کنم».
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، #فلسفه_غرب جایگزین آن می شود
آیت الله العظمی #سبحانی:
اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم متحجر می شویم
چراکه امروز در غرب هفته ای یک کتاب کلامی با آن مکتب های الحادی که در تضاد با آموزه های اسلامی است نوشته و کتابت می شود.
تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه است، امروز روزنه های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می شود.
اگر حب اهل بیت را کنار گذاشتید و دست از تبعیت اهل بیت برداشتید نتیجه اش جایگزینی فلسفه غربی در تضاد با آموزه های دینی می شود.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 #سیرمطالعاتی
🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ...
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند
🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد #عبودیت ( که بر اساس آثار فلسفی شهید #مطهری تدوین نموده) می توان آن را در ۴۵ روزه به پایان رساند
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه #حسن_زاده_آملی ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی #امینی_نژاد می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند
🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد ششم از مجموعه آثار شهید #مطهری که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده) می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند
توجه: استاد #خسروپناه در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده
🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد #یزدان_پناه می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد #یزدان_پناه یا #امینی_نژاد یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند.
⭕️ جمع بندی:
کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند.
حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید...
نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ...
⭕️ نکته راهبردی:
می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید بیست هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید.
حضرت علامه #جوادی_آملی تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆
🔴 واقعیت ها و چالش ها در حیطه ی فکر و عمل، از آن چه #رحیم_پور_ازغدی گفت، رادیکال تر است ...
حوزه علمیه تمدن ساز
#جزوه_خوانی
#مدرک_گرایی
#مثله_کردن_کتب_و_منابع_اصیل_فلسفه
#فهم_کاریکاتوری
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد
🔴 آن هایی که خوب فلسفه را میفهمیدند آن هایی بودند که طلبگی کار می کردند
عبدالرسول #عبودیت :
🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
🔸 اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای #طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچوقت فیلسوف نخواهد شد.
🔸 من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه.
🔸 دانشجویی میگفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند. همچنین دانشگاه آنها خیلی از دانشجو کار میکشد. وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند.
🔸 نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند در دانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
🔸 میگویند فلسفه اسلامی به چه دردی میخورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار میآید؟ مرحوم امام میگوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهمتر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیدهاش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمیشود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهمترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کمفایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفههای مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست.
🍃 در گفتگو با مباحثات
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 #سیرمطالعاتی فلسفه اسلامی در مصاحبه با استاد عبدالرسول #عبودیت
http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%B3%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C_%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87_%D8%A8%D8%A7_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF_%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
⭕️ سوال از استاد #طاهرزاده ( استاد فلسفه صدرا و عرفان ابن عربی) در دوران #دانشجو یی بیشتر چه مباحثی
⭕️ سوال از استاد اصغر #طاهرزاده ( استاد فلسفه صدرایی و عرفان ابن عربی)
در دوران #دانشجو یی بیشتر چه مباحثی را مطالعه کنیم ؟
لطفا #سیرمطالعاتی مختصری را ارائه دهید.
🔴 پاسخ
➖(متن با تغییر جزئی و تلخیص):
🔶 ابتدا برای شخصیت خود مبنایی را برنامه ریزی کنید که
اولا)فکر را متوجه موضوعات اساسی بکند.
دوما)روحیه ی تفکر و تحقیق و مطالعه را شکل دهد.
در دوران دانشجویی انسان دوست دارد همه چیز مطالعه کند.اقیانوسی است اما به عمق نیم سانتی متر.
در مطالعه دو نکته را رعایت کنید:
۱.مبنا داشتن مطالعه
۲.هدف داشتن مطالعه،که باید سیر فکری شما را به تدبر اصیل در #قرآن و #روایات ختم کند.
🔶 برنامه ای برای رسیدن به قدرت تدبر در آیات و روایات:
۱ .طی کردن یک دوره ی مختصر ادبیات عربی
۲ .توانایی تفکر و تفقه:
فهم حکمت صدرایی و عرفان محی الدین #ابن_عربی
مباحث #معرفت_نفس
#برهان_صدیقین
#حرکت_جوهری
#فصوص الحکم محی الدین
شرح جلد اول مقالات اثر آیت الله #شجاعی
۳ .توانایی نگاه #شهود ی به آیات و روایات:
مباحث #معاد (اثر طاهرزاده)
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود (اثرطاهرزاده)
ترجمه و تنقیح جلد ۸ و ۹ #اسفار (اثر طاهرزاده)
۴ .کار روی کتاب های #امام_خمینی:
کتاب آداب الصلوه
چهل حدیث
شرح حدیث جنود عقل و جهل
شرح دعای سحر
مصباح الهدایه
سرالصوه
۵ .آثار شهید #مطهری
۶ .#غرب_شناسی در آثار شهید #آوینی،دکتر داوری،مرحوم مدد پور،عباس معارف و #رحیم_پور_ازغدی .
🍀 این خلاصه ی پاسخ بود؛
برای پاسخ کامل و وافی ، به کتاب ادب خیال، عقل و قلب اثر استاد طاهر زاده رجوع شود.🍀
🔴🔴🔴 تذکر:
خود استاد طاهر زاده در زمینه معرفت نفس و معاد و برهان صدیقین و حرکت جوهری و... کتب مستقل و ارزشمند با زبان فارسی و سلیس نوشته اند که تهیه ی آن ها برای سیر مطالعاتی فوق ضروری است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
🔴 سیر استاد #طاهرزاده برای علاقمندان به فلسفه بسیار توصیه می شود
_ به ویژه برای کسانی که نه طلبه اند و نه دانشجوی فلسفه
_ برای دانش پژوهان فلسفه هم بسیار ارزشمند است؛ چون باعث پختگی و پرمغز شدن اطلاعات فلسفی_عرفانی آن ها می شود
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
4_614109233029316637.pdf
441.8K
#سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان استاد علی #امینی_نژاد (عضو مجمع عالی حکمت اسلامی و مدرس اسفار و شرح قیصری حوزه علمیه قم)
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_بهشتی
🔴اسلام از ابتدا یک انقلاب بود و تا ابد...
🔴مجتهد، چند نوع است: انقلابی و محافظه کار(دارای ضعف نفس)
🔴انقلابی بودن باید به عنوان یک شرط بر شروط مجتهد در اصول فقه افزوده شود
@feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 نخستین واکنش استاد #رحیم_پور_ازغدی، به تجمع "به حق" طلاب در فیضیه
⭕️ همه ی حرف هایی که در فیضیه گفتیم همه اش حرف های امام و رهبری و شهید مطهری بود... همه اش...
♦️کانال حوزه و فلسفه
✅ @feghheakbar
🌺 ولادت امام هادی علیه الصلاة و السلام تبریک
#ابن_عربی :
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی
الدّاعی إلی الحَقِّ ،
أمینِ الله علی الخَلق ،
لِسانِ الصِّدق ،
بابِ السِّلمِ ،
أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ،
مُنجی أربابِ المُعاداتِ ،
مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ،
عَینِ الإبداعِ ،
اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ،
مُهجَةِ الکَونَینِ و مَحجَةِ الثِّقلَین ،
مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ،
حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ،
طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ،
علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه.
📔 صلوات نامه ابن عربی بر چهارده معصوم ( رساله مناقب) ، فراز دوازدهم
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 سکولاریسم حوزوی در بیان اساتید حوزه!
⭕️ سکولاریسم حاکم بر حوزههای علمیه است/ سکولاریسم عجیب فضای حوزه را فرا گرفته/ ممکن است سکولاریسم با رویکردهای مختلف خود را بر حوزه علمیه تحمیل کند.
🔹 متأسفانه در حوزه علمیه گاهی با سیاست زدگی و روشنفکری های غلط و گاهی با سیاست گریزی و پرهیزهای سیاسی که با ذات اسلام مخالف است مواجه هستیم؛ اسلام با اندیشه سکولاریسم مخالف است و حوزه علمیه هم تراز اندیشه های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب تحت تأثیر اندیشه های غلط و در عین حال سیاست گریز نیست بلکه با منطق درست به بحث سیاسی می پردازد؛ ممکن است سکولاریسم با رویکردهای مختلف خود را بر حوزه علمیه تحمیل کند.
اگر شجاعت و دلیری امام خمینی که از این فیضیه قد برافراشته است نبود نمی توانست چنین کار بزرگی انجام دهد؛ یأس و ناامیدی از تغییر و تحول، دور شدن حوزه علمیه از ذی طلبگی و فقدان نگاه بین المللی و تمدنی آفت هایی است که حوزه علمیه را تهدید می کند.
آنچه در خصوص انقلابی ماندن حوزه بیان می شود، ریشه در یک واقعیت مسلم دارد و آن هم این که امروز خطر ترویج سکولاریسم در جامعه ما جدی است. در حال حاضر ما در کشور با دو شکل سکولاریسم مدرنِ غربی و سکولاریسم سنتی مواجه هستیم که سکولاریسم سنتی در گذشته در قالب انجمن حجتیه وجود داشت. البته باید توجه داشت که انقلابی بودن و انقلابی ماندن به صرف شعار و حرف نیست، بلکه مهم آن است که حوزه علمیه بتواند در مسیر پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی گام بردارد و روز به روز هم این روحیه انقلابی در حوزه تقویت شود.
✍ علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه
🔹 سکولاریسم عجیب فضای حوزه را فرا گرفته و اگر با آنها قدرت مند برخورد می شد کار به اینجا کشیده نمی شد، من درباره مصادیق صحبت نمی کنم، اما این خطر واقعا جدی است و باید به فکر بود.
✍ آیت الله حسن ممدوحی
🔹 ما طلبههایی هستیم که بخشی از علوم دینی را یاد نمیگیریم و این نوعی از سکولاریسم حاکم بر حوزههای علمیه است؛ چرا در حال حاضر بهخلاف دستورات اسلام، علومی که برای سعات در دنیا هستند همانند طب، اقتصاد، سیاست و دیگر علوم بهخلاف قرون گذشته و سیره ائمه (علیهم السلام) در حوزهها تدریس نمیشوند.
✍ استاد علیرضا پناهیان
🔹 گاهی مقصود از سکولاریسم در حوزه این است که حوزویان معتقد به جدایی احکام دینی از عرصه اجتماع باشند که به شکر خدا این مسأله را در حوزه نداریم ولی گاهی تفکر سکولار در حوزه این است که نسبت به دغدغه های اجتماعی نظام بی تفاوت باشیم که این خطر همواره حوزه را تهدید می کند که باید برای آن فکری شود. فقه باید عمق پیدا کند و فلسفه گسترش بیشتری پیدا کند و از طرفی باید فقه و فلسفه وارد عرصه سیاست و اجتماع شود و در غیر این صورت طبیعتا حضور دین در عرصه جامعه معنایی ندارد و دیگر نمی توانیم از حوزه انقلابی سخنی به میان برویم.
✍ استاد عبدالحسین #خسروپناه
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 استاد #رحیم_پور_ازغدی :
🔴حوزه های قم و ... ، مسئول شیوع مکاتب و نحله های باطل و عرفان های انحرافی و شبهات علوم انسانی است!
🔴جای طلبکار و بدهکار عوض نشود!
🍃 فیضیه، ۲۵ مرداد ۹۷
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#شهید_بهشتی 🔴اسلام از ابتدا یک انقلاب بود و تا ابد... 🔴مجتهد، چند نوع است: انقلابی و محافظه کار(دار
روحانی محافظه کار، مجتهد نیست ...
#شهید_بهشتی