💢 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد؛
#ابن_سينا و #فارابی
#شيخ_اشراق
#ملاصدرا
محيى الدین #ابن_عربى
#امام_خمینی در نامه ى تاریخی خود به گورباچف (که در ماه هاى اخر عمر شریف خود - حدود ۵ ماه قبل از رحلت- نگاشته اند) مى فرمایند:
🔸 اگر جنابعالى ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد، می توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب #فلاسفه_غرب در اين زمينه، به نوشته هاى #فارابى و #بوعلى_سينا - رحمة اللَّه عليهما- در حكمت #مشاء مراجعه كنند،
تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هر گونه شناختى بر آن استوار است، #معقول است نه #محسوس؛ و ادراك معانى كلى و نيز قوانين كلى كه هر گونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس،
🔸 و نيز به كتابهاى #سهروردى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت #اشراق مراجعه نموده،
و براى جنابعالى شرح كنند كه جسم و هر موجود مادى ديگر به #نور صِرف كه منزه از حس می باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودىِ ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسى است.
🔶 و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به #حكمت_متعاليه #صدرالمتالهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند،
تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است #مجرد از #ماده، و هر گونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد.
🔶 ديگر شما را خسته نمی كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين #ابن_عربى نام نمی برم؛
كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى #قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل #معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.
📚 صحيفه امام ج۲۱، ص۲۲۴و۲۲۵
نکته۱:
این نامه امام ،توسط آیت الله #جوادی_آملی در جلد سوم «سرچشمه اندیشه» و کتاب اواى توحيد به طور مبسوط شرح داده شده که بسیار ارزشمند و راهگشاست.
نکته۲:
این نامه حدود ۵ ماه قبل از رحلت امام خمینی (س) نگاشته شده است بنابراین می توان آن را دیدگاه نهایی امام راجع به فلاسفه و عرفای نام برده دانست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 چه کسانی میتوانند حوزه را متحول کنند؟
در دوران دانشجویی که مردد بودم دانشگاه رو ادامه بدم یا وارد حوزه بشم، بسیار دنبال دیدگاه و راهنماییهای علما در این زمینه بودم.
از جمله اینکه با دفتر یکی از علما تماس گرفتم و از مسئول دفترش پرسیدم که آیا اون عالم در این زمینه توصیهای نکردهاند که شما هم مطلع باشید و به سمع بنده برسونید؟
مسئول دفتر در مقام بیان دیدگاه اون عالم گفتند:
بله بله ... ایشون به شدت به دانشجویانی که تردید دارند وارد حوزه بشوند یا نشوند توصیه میکنند که شماها حتما باید وارد حوزه بشوید؛ چون شمایید که میتونید حوزه رو متحول کنید نه اون کسی که سیکل بوده و باباش دستش رو گرفته و آورده داخل حوزه گذاشته.
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 علم الوراثه ... و نه فقط علم الدراسه
علامه #جوادی_آملی :
آن که نرفت حوزه، ضرر کرده
آن که رفت حوزه و به دنبال نخود سیاه گشت، ضرر کرده
آن که نیمه راه رها کرده، ضرر کرده
آن که ارث خودش را نشناخت و طلب نکرد، ضرر کرده
آن که ارث خود را شناخت و گرفت همچون سید[کاظم یزدی]، بهره برده.
🍃 کنگره بزرگداشت سید کاظم یزدی (صاحب عروة الوثقی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است
🔴 نقدی بر سروش محلاتی توسط محمد تاجیک طلبه درس خارج حوزه علمیه و دانشجوی فلسفه اخلاق
محمد تاجیک:
💢 برای تسری یک حکم اخلاقی یا فقهی، یگانگی موضوع شرط است و الا در دام قیاس فقهی یا تمثیل منطقی خواهیم افتاد. در تسری احکام انتقام حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه به شهادت سپهبد سلیمانی نیز، موضوع باید مشترک باشد، در حالیکه به نظر میرسد به دلایل زیر مساله شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء با ترور سیدالشهداء مقاومت علیهما سلام الله متفاوت است.
💢 الف) حضرت حمزه سیدالشهداء سلام الله علیه در جنگ به شهادت رسیدند و سردار سلیمانی ترور شدند، در کشوری ثالث و در فرودگاه در حالیکه به دعوت رسمی دولت آن کشور در آن کشور حضور داشتند. در حالیکه حضرت حمزه سیدالشهداء علیه السلام شمشیر کشیده و جنگیده بودند و در میانه جنگ به شهادت رسیدند.
💢 ب) حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله در روایت مذکور میفرمایند «لئن ظفرت لأمثلن و لأمثلن و لأمثلن» مُثله نوع خاصی از انتقام است که در منابع ما از آن نهی شده است، یعنی ما حتی از مثله کردن جنازه ترامپ و ابوبکر البغدادی نیز نهی شدهایم، چنانکه امیرالمومنین سلام الله علیه از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل میفرمایند « إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ»(نهج البلاغة ص362) فلذا در واقع در اینجا از نوع خاصی از انتقام نهی شده است.
💢 ج) اما نکته اساسی و محوری این است که انتقام بعد از جنگ محدود است، ما از بسیاری کارها که در میدان جنگ جایز است، در بیرون از میدان جنگ نهی شدهایم، مثلا اگر بعد از شکست، سربازی در حال فرار از میدان است از کشتن آن نهی شدهایم ولو تا لحظاتی قبل همان سرباز قصد کشتن ما را داشته است (کافی، ج5، ص38) و یا زنی که در میدان جنگ حاضر نشده است و در حال جنگ نیست را نمیتوانیم بکشیم( تهذیب، ج6، ص156) در حالیکه عقلا و نصا اگر زنی در میدان جنگ با ما جنگید باید با او مقاتله کنیم(مگر اینکه جنگیدن او به ما آسیبی نرساند). در فضای بعد از جنگ است که «و ان عاقبتم، فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به».
💢 ولی اگر کشوری کاری کرد که در عرف بینالملل اعلان جنگ محسوب میشود، نمیتوان گفت که آنها یکی کشتند پس ما هم باید یکی بکشیم یا حتی صبر کنیم «و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین».
💢 اخلاق میدان جنگ شدت و صلابت است و در آنجا باید گفت « قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنينَ»التوبة : 14 در میدان جنگ کشتنِ یک به یک بیمعنا و مسخره است، این هر چه باشد اخلاق نیست، اینجا عقل و نقل به ما میگویند که اخلاقی بودن به قاطعیت است، در فضای جنگ قرآن میگوید اینقدر بکشید تا زمین از خون آنها سیراب شود بعد از آن تازه میتوانید اسیر بگیرید «فَإِذا لَقيتُمُ الَّذينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها» محمد : 4 آنجا جنگ است و هدف پیروزی است و البته نه از هر راهی؛ ولی محدودیتها و اخلاق میدان جنگ مشخص شده است.
💢 در میدان جنگ و زمانی که دشمن شمشیر را از رو بسته است، عفو و صفح بیمعناست، مگر آنکه کسی از جان خود و قومش سیر شده باشد؛ فلذا انتقام سخت ما، انتقام جنگی است و مطابق با اخلاق عقلی و نقلی جنگ و با شرایط روایت ذکر شده متفاوت است، به همین دلیل گمان میکنم انتقام باید بازدارنده و سخت باشد، به گونهای که دشمن هر زمان دیگری گمان تعدی به ذهنش خطور کرد، به سرعت پشیمان شود.
💢 نظام جمهوری اسلامی اخلاقِ انتقام در شرایط صلح را در شرایط بعد از جنگ تحمیلی به خوبی نشان داده است، در شرایط بعد از جنگ نه تنها انتقام نگرفت بلکه با اسرای عراقی طوری رفتار کرد که بعد از مدتی اسارت، بسیاری از آنها میخواستند در ایران بمانند.
جابهجا «ک نعبد»، جابهجا «ک نستعین»
❇️ @antitez_enqelab
#امام_خمینی:
«اینها را باید رسوا کرد، تا اگر آبرو دارند در بین مردم رسوا شوند، ساقط شوند. اگر اینها در اجتماع ساقط نشوند امام زمان را ساقط مىکنند، اسلام را ساقط مىکنند.
باید جوانهاى ما عمامه اینها را بردارند. عمامه این آخوندهایى که به نام فقهاى اسلام، به اسم علماء اسلام این طور مفسده در جامعه مسلمین ایجاد مىکنند باید برداشته شود.
من نمىدانم جوانهاى ما در ایران مردهاند؟
کجا هستند؟ما که بودیم این طور نبود؟
چرا عمامههاى اینها را برنمىدارند؟
من نمىگویم بکشند؟! اینها قابل کشتن نیستند، لکن عمامه از سرشان بردارند.
مردم موظف هستند، جوانهاى غیور ما در ایران موظف هستند که نگذارند این نوع آخوندها معمم در جوامع ظاهر شوند و با عمامه در بین مردم بیایند. لازم نیست آنها را خیلى کتک بزنند! لیکن عمامههایشان را بردارند، نگذارند معمم ظاهر شوند.
این لباس، شریف است نباید بر تن هر کسى باشد.»
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی
💢 زمان پرداختن به فلسفه غرب
استاد عبدالرسول #عبودیت (شاگرد علامه #مصباح_یزدی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی):
🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ #فلسفه_غرب برود که او را به #شکاکیت میکشاند.
وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را میگیرد و اشتباهاتشان را فرو میگذارد.
🔸 تا وقتی انسان صاحبنظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمیکند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم #حقیقت را گفته باشند.
🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع میکنند، در روح خود قبول میکنند که فلسفه اسلامی یاوههایی است که فیلسوفان جزم گرا بافتهاند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند
👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه #غرب چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند.
🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست.
🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
این عملیات #شهید_سلیمانی با رمز یا زهراء پاسخ عزیزانه و محکمی است به دهان برخی از معممین و مکلاهایی که با تحریف تاریخ اسلام، مستند برای ذلت مسلمین درست میکنند.
_ استاد #خسروپناه 👇
🆔 @khosropanah_ir
💎 قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند
علامه #حسن_زاده_آملی:
🔶 ... ما رساله اى در این واقعیت و حقیقت, به نام "قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند" نوشته ایم
که در موضوع مذکور، اهمیت بسیار شایان توجه دارد.
🔶 و حقا دانش پژوه فرزانه را چراغى فرا راه نيکبختى و رستگاری است.
این رساله مکرر به طبع رسیده است و در دانشگاه تهران از کتب برگزیده سال شناخته و معرفی شده است.
📙 کتاب ارزشمند "گفتگو"، ص۱۶۷
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 کانال درسخارج نهايةالحكمة استاد سيديدالله #یزدان_پناه:
👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
1_165818113.pdf
129.8K
شهادت سردار سلیمانی
در بیان استاد #یزدان_پناه
💢 اطلاع رسانی دروس استاد: 👇
⭕️ @nasimehekmat
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 به روح بلند شهید سلیمانی صلواتی هدیه نماییم
💢 حوزه علمیه و سپاه پاسداران
توصیه میکنم یکبار به صورت محققانه بیایم بررسی زیر رو انجام بدیم:
و اون اینکه ببینیم رهبر معظم انقلاب در این دهههای اخیر چه توصیههایی به دو مجموعهی مهم کشور و نظام اسلامی یعنی نیروهای سپاه پاسداران و حوزههای علمیه کردهاند
و اینکه این دو مجموعه فرامین و دستورات رهبری رو تا چه حدی اجرا کردهاند.
به نظر بنده سپاه به واسطه این فرمانپذیری پیشرفت چشمگیری کرده و کشور به جایگاه بسیار رفیعی در جهت نظامی و امنیتی نایل شده
اما آیا حوزههای کشور هم تا این درجه فرمانپذیری و به تبع اون، پیشرفت داشتهاند؟ و آیا هم اکنون ایران به واسطه حوزه علمیه جزء تئوری پردازان برجسته علوم انسانی در سطح جهان به حساب میاد؟
به نظر بنده بین حوزه علمیه و فرامین رهبری فاصلهای بسیار بسیار محسوس وجود دارد؛ که البته این فاصله رو فقط معدودی از حوزویون (که از طرفی فرامین رهبری رو مطلعاند و از طرف دیگر نسبت به مجامع علمی_ دانشگاهی ایران و جهان آشنایند) واقفند.
به نظر بنده سپاه بهواسطه این تبعیت، به اینجا رسیده که هیچ کشوری حتی به یک وجب ما تعدی نکرده ... اما حوزهها بهواسطه بیتوجهی به این فرامین کار رو به جایی رسوندن که الان در دانشگاههای ما میلیونها دانشجو و میلیونها فارغالتحصیل در زمینههای علوم انسانی با مبانی الحادی و غربی تربیت شده و وارد جامعه و مدیریت کشور شدهاند.
من آنچه شرط بلاغ است با تو مىگويم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سردار سلیمانی:
_ ده کیلومتر مربع محیط مسجد است، نه دویست متر
_ گذاشتن امامجماعت پرمشغله و خسته هنر نیست؛ این فرد محیط به این بزرگی را نمیتواند حفظ کند
هدایت شده از سپاه سربازان رهبر ( پاسداران انقلاب اسلامی )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا هماهنگی عجیب رسانههای آمریکایی از ساعات اولیهٔ سقوط این هواپیما و تأکید یکصدایشان بر اینکه پدافندِ خود ایران، هواپیما را زده، کاملا اتفاقی بوده؟!
🔹 یک شهروند، همینطور ⟨اتفاقی⟩ و ⟨دقیقاً از همان موقعیت برخورد موشک به هواپیما⟩ فیلم میگرفته و این فیلم سر از نیویورکتایمز درمیآورد؟!
🔹 ضمناینکه او در پشت دوربین، وقتی چنین انفجاری را در آسمان میبیند چرا هیچ واکنش کلامی ندارد؟! حتی تغییری در صدای نفسهای او ایجاد نمیشود؟!
🔹 ببینید چقدر با آرامش و دقیق، در آسمانِ تاریک، که هیچ چیز در آن نیست، روی موقعیتِ برخورد موشک با هواپیما متمرکز شده!!!
🔹 گویی از قبل، منتظره سوژهای بوده!! حتی پساز برخورد هم، هیچ واکنش هیجانی ندارد؛ چون در این مواقع، یک واکنش احساسی عادی از سوی هر کسی رُخ میدهد!
🔹 هنوز یادمان نرفته در قضیه «گلوبال هاوک»، #ترامپ از پدافند ما #تشکر کرده بود که پرندهای که سرنشین داشت را تشخیص داده و آن را منهدم نکردید آن یکی که بیسرنشین بوده را زدید!
هواپیمای به آن بزرگی را پدافند ما تشخیص نداده؟!
#هواپیمای_اوکراینی
#نفوذ
@basijtv پایگاه بسیج🇮🇷
❇️ مهلت ثبت نام کارشناسی موسسه امام خمینی(ره)تمدیدشد؛ 👇
Paziresh.iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 بدون شرح؛ حوصلهی شرح قصه نیست.
#سردار_حاجی_زاده
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی)
استاد عبدالرسول #عبودیت:
امروز اشخاص میتوانند با استفاده از امکانات سختافزاری و نرمافزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند.
با وجود چنین امکاناتی، میتوان از راه لوحهای فشرده بهترین درسها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمیکنند.
در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، میتوان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت.
حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین میرود.
حدود دو سوم از سال -پنج شنبهها، جمعهها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - #حوزه_علمیه تعطیل است
و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده میشود.
اگر شخص، جمعهها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد،
۲۹۰ روز باقیمانده را میتواند از طریق سیدی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند
و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند.
اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف میشود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاریهای مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشنتر میشود.
البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم #امام_خمینی رحمةالله علیه ، علامه #طباطبایی رحمةالله علیه، حضرت آیت الله #بهجت رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند.
☘ فرازی از #سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #سرخط_فارس| هدف ترور نرم آمریکا کیست؟
fna.ir/deduns
@Farsna
هدایت شده از عارفانه
نکتهی دقیق استاد مویدی درباره شرایط کنونی: طبق آیات قرآن، تمام حوادث خیر و شر، مایهی امتحان بشر است. خداوند دارد مردمی که با «شور و احساس» در تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی شرکت کردند یا از شهادتش ناراحت شدند را با حادثه سقوط هواپیما امتحان میکند تا از مرحله «شور و احساس» به «عقلانیت و بصیرت الهی»، و از مرحله «ایمان احساسی» به «ایمان عقلانی» ترقّی پیدا کنند. طبیعتا ممکن است عده ای در این امتحان مردود شوند.
@Arefane