ظاهر حزب اللهی ها تفاوت چندانی باهم ندارد ...
اما ۲ مؤلفه است که تفاوت ماهوی و جوهری آن ها را روشن می کند و آن ها را از #بی_خاصیت تا #شدید_القُوی، درجه بندی می کند؛
۱. غیرت سلوکی و عرفانی
۲. غیرت سیاسی و ظلم ستیزی
✅ @feghheakbar
علامه محمدحسین #حسینى_طهرانى :
جای بسی تأسف است که
معارف دینی ما آنطور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛
و عامه مردم در معارف به همان مرحله #تقلید اکتفا کرده اند؛
و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمیدانند؛ گرچه آن مجتهد #فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛
اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده
و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند.
📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 جهان بینی مشاء ( #ابن_سینا ) از منظر امام خمینی و مقایسه آن با فلسفه #ملاصدرا و صدرائیون و عرفاء
#امام_خمینی :
هر کس رجوع کند به معارفی که در ادیان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دین رایج است
و مقایسه کند در معارف #مبداء و #معاد با معارفی که در دین حنیف اسلام و نزد حکماء بزرگ اسلامی و #عرفا شامخ این ملت است،
درست تصدیق می کند که این معارف از نور معارف #قرآن شریف و احادیث نبی ختمی و #اهل_بیت او علیهم السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده اند.
آن وقت می فهمد که حکمت و #عرفان اسلامی از #یونان و یونانیین نیست،
بلکه اصلا شباهت به آن ندارد.
بلی، بعضی از حکمای اسلام به منوال حکمت یونانی مشی نموده، مثل #شیخ_الرئیس؛
ولی حکمت شیخ در بازار اهل معرفت در باب معرفةالربوبیه و مبداء و معاد رونقی ندارد و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست.
بالجمله، فلسفه امروز حکمای اسلام را و معارف جلیله اهل معرفت را به حکمت یونان نسبت دادن، از بی اطلاعی بر کتب قوم - مثل کتب فیلسوف عظیم الشأن اسلامی، #صدرالمتالهین قدّس سره و استاد عظیم الشأنش محقق #داماد قدّس سره و تلمیذ بزرگوار او #فیض_کاشانی قدّس سره و تلمیذ عظیم الشأن فیض، عارف جلیل ایمانی، قاضی سعید قمی قدّس سره-
و نیز از بی اطلاعی به معارف صحیفه الهیه و #احادیث معصومین سلام الله علیهم است؛ پس هر حکمتی را به #یونان نسبت داده و حکمای اسلامی را تابع حکمت یونان انگاشته اند.
📔 آداب الصلوة، ص ۳۰۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 هشدار علامه آشتیانی
علامه سید جلال الدین #آشتیانی :
یکی از اساتید فرمود، #فصوص #ابن_عربی را نمی شود فهمید.
عرض کردم
در سنین جوانی « آن بهار زندگانی » باید یکی از آثار عرفانی از جمله اشعّته اللمعات را نزد کسی که خوب بفهمد مقدمتاً خواند،
بعد رفت سراغ فصوص و نزد معلم این فن.
زیرا
فراگیری دقیق اصطلاحات و مسائل آن در سنین بالاتر از سی سالگی ممکن نیست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
5cb91aad547c7d6ae5c19ed8_4130603459430928499.mp3
360.2K
🔴 بسیار مهم
🔴 نشر حداکثری به حوزویان
بی عرضگی برنامه ریزان و شورای -به اصطلاح- عالی حوزه و بی ارتباط بودن آن ها با نظام اسلامی
(بیان استاد #خسروپناه)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است.
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 #سیرمطالعاتی 🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ... 🔸 با استماع روزی ۱
💎 مدت زمان لازم برای #سیرمطالعاتی
استاد عبدالرسول #عبودیت:
مدت زمان لازم برای مطالعه سیر یاد شده، بستگی به مدت زمانی دارد که شخص برای مطالعه میگذارد.
ممکن است به طور طبیعی، این سیر پانزده سال طول بکشد، ولی، اگر به روشی که گفته شد درس بخواند، بدون اینکه فشاری متحمل شود دو برابر درس میخواند و این سیر در طی حدود هفت سال تمام میشود
و اگر کسی تخصصی کار کند و روزی دو درس گوش دهد، میتواند در پنج سال بدون اینکه مشکلی پیدا کند به سرمنزل مقصود برسد.
☘ فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت
پ ن:
🔴 چهار نفر (طلبه حوزه یا دانشجوی فلسفه) رو فرض کنید؛
اولی روزی ۲ جلسه صوتی دروس فلسفه رو گوش میده
دومی روزی ۱ جلسه
سومی روزی نیم جلسه
چهارمی هیچی
خب بعد از ۲_۳ ماه اگر این چهار نفر رو مقایسه کنید شاید تفاوت خیلی محسوسی بینشون نباشه ...
ولی بعد از ۳ سال اگه به اونها نگاه کنید، خواهید دید که تفاوتشون بسیار زیاده.
اولی تا مرز اسفار در فلسفه رفته
دومی به درجه ی خوب و مطلوبی رسیده
سومی هم بالاخره حرفی برای گفتن داره و ...
اما چهارمی در همون جهل مرکب مونده
🔴 همینی که هست... روزی ۵۰_۶۰ دقیقه ... این مدت زمان در طول روز هیچ فشاری به آدم نمیاره..... ولی همین اندک، بعد از چند سال تبدیل شده به حجم عظیمی از اطلاعات و مطالعات اساسی و راهبردی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی:
جوانان مستعد، فکری برای تحول حوزه بکنند.
آیت الله #رشاد:
حوزه به امر فلسفه دین توجه کند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال میکردند، جواب میفرمودند: من وزیر داخله اسلامم و
🔴 فقها شیخ انصاری را سرمشق خود قرار دهند ...
💎 از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال میکردند،
جواب میفرمودند:
من وزیر داخله اسلامم و #حاجی_سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.
مرحوم آیة اللـه حاج میرزا محمّد ثقفی (صاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ):
چندی بود میخواستم نکته را تذّکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی میفرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است
و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
و از این جا معلوم میشود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیهالسّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛
خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند
چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
«من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.»
و اوقاتی که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال میشد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود،
البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمیداند ارشاد به أهلش فرماید.
بنده تعجّب میکنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال میکند جواب میدهند!
مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟!
شما میدانید طبیب نیستید، چرا معالجه میفرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه میگوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمیدانید اهل شعر نیستید، چرا شعر میگوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی میکنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه میدانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمیشود.
و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمیتواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت میخواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد.
📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
شهید علامه #مطهری:
فلسفه صدرا از یک نظر به منزله چهارراهی است که چهار جریان یعنی
حکمت مشایی ارسطویی و سینایی
و حکمت اشراقی سهروردی
و عرفان نظری محیی الدینی
و معانی و مفاهیم کلامی
با یکدیگر تلاقی کرده و مانند چهار نهر سر به هم برآورده رودخانه ای خروشان به وجود آورده اند.
📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۵۸۶
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
کسی که جهانبینی الهی و فلسفه الهی ندارد، دستش خالی است.
منبع ندارد.
واقعاً زن جایش کجاست؟
مرد جایش کجاست؟
کودک جایش کجاست؟
شراب جایش کجاست؟
قمار جایش کجاست؟
صنم و وثن جایش کجاست؟
آخر شما میخواهید برای هفت میلیارد بشر حقوق تنظیم بکنید دستتان خالی است تا منبع نداشته باشید مبنا ندارید مبنا نداشته باشید مواد هم ندارید.
لذا یا از رسوبات فکری یا فرهنگ، رسوم، عادات، آداب و این ها میگیرید
خب این عادات و آداب هر منطقه برای آن منطقه است هفت میلیاردی نمیتواند باشد
یک منبع جهانشمول میخواهد که مبنای جهانشمول داشته باشد. ماده جهان شمول داشته باشد.
در همه علوم این ها دستشان واقعا خالی است
یعنی وقتی که نمیدانند
اولاً: جهان را چه کسی آفرید
ثانیاً: انسان را چه کسی آفرید
ثالثاً: پیوند انسان و جهان را چه کسی تنظیم کرد
از این مثلث بیخبرند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
شهید علامه #مطهری:
امور عامه کلید فلسفه ی الهی است.
از نظر حکمای الهی بدون اینکه قبلا درباره ی امور عامه تحقیق کافی به عمل آید، بحث فلسفی در مسایل مربوط به مبدا و معاد بیهوده است.
📗 شرح مختصر منظومه ( جلد۵ مجموعه آثار)، ص۱۹۲
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
شهید علامه #مطهری: امور عامه کلید فلسفه ی الهی است. از نظر حکمای الهی بدون اینکه قبلا درباره ی امور
⭕️ علاقمندان به هستی شناسی باید در امورعامه صدرایی تا جایی که می توانند خودشان را قوی کنند ... والا فلا
🍃 بررسی سندی و محتوایی روایت 《 فتباً و خیبهً و تعساً لمنتحلی الفلاسفه》( ... پس نابودی و ناکامی باد بر مدعیان فلسفه)
آیت الله #اعرافی بعد از بیان ضعف سندی روایت فوق به بررسی محتوایی آن می پردازد و می نویسد:
حقیقت این است که در این روایت، فیلسوف نماها و مدعیان دروغین فلسفه مذمت شده اند نه فیلسوفان حقیقی و دانش اصیل فلسفه.
در ادامه شواهدی از همین روایت اقامه می شود:
🔶 ۱. 《منتحلی الفلسفه》 در لغت به معنای (فیلسوف نماست) نه فیلسوف حقیقی...
🔶 ۲. در روایت ادامه امده 《... حتی انکروا...》پس مقصود فلسفه الحادی است...
🔶 ۳. حضرت در ادامه از ارسطو که اتفافی بودن عالم را رد کرده، به نیکی یاد فرموده و کار او را ستوده و فرموده است: ...
بنابراین این روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ دلالی نمی تواند کراهت مطلق فلسفه ورزی و فلسفه آموزی را اثبات کند و روایت ناطر به مطلق اندیشه ورزی و تاملات عقلانی نیست؛
بلکه سخن درباره الحادی است.
📘 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، (خلاصه ص ۱۲۶ تا ۱۲۹ _ برای تفصیل، به کتاب رجوع شود)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 مداحان را باید سر جای خود نشاند
انتقاد ابراهیم فیاض از برخی مداحان در گفتگو با مجله خیمه:
مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است...
مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیهها آباد هستند.
این ها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر #عوامزدگی به وجود آوردهاند و علما را کنار گذاشتهاند.
در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کردهاند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را میکنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین میکنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی میخواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداحها تا اینجا پیش رفتند.
مداحان باید سر جای خود بنشینند، آن ها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با #روحانیت هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونهای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر نشست و تاریخ و قرآن گفت.
اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام تمثیلی و تشریعی – ادبیات و استقرایی بود. نتیجهاش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد.
هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحثها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کردهاند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی میکنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست.
مبنای این گونه مداحیها #اخباریگری است.
اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد.
فقط می گفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است.
اولین هیئتهایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت #انگلیس بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل #شیخ_فضل_الله_نوری را بالای دار بردند.
بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار میزند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. میخواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است.
(به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی میکنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام #جمهوری_اسلامی بر باد فنا میرود.
باید به نوعی #کلام و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوبهای عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای #مطهری انجام میداد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال ۶۳_۶۴ می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 فرازی از #سیرمطالعاتی فلسفه استاد #عبودیت
برای شروع فلسفه میتوان از اندیشههای فلسفی شهید #مطهری رحمةالله علیه که مطالب را شیرین و ساده بیان کردهاند کمک گرفت. چکیدهای از فلسفه اسلامی از دیدگاه ایشان در کتاب فلسفه مقدماتی گردآوری شده است.
یکی از ویژگیهای شهید مطهری رحمةالله علیه، خوش بیان بودن ایشان است، اما گاه، در بحثهایی که ایشان بیان کردهاند کرّ و فرّی ملاحظه میشود که ممکن است برای خواننده خسته کننده به نظر برسد.
کتاب فلسفه مقدماتی که اکثر مطالبش از شهید مطهری رحمةالله علیه است، به ارائه اندیشههای فلسفی ایشان به شکل مدون پرداخته و بسیاری از مباحث فلسفی را در خود جای داده است.
بهتر است این کتاب - حتی در حوزههای علمیه- قبل از بدایة الحکمة علامه طباطبایی رحمةالله علیه خوانده شود. نیز کتاب درآمدی بر فلسفه اسلامی و یا خداشناسی فلسفی - تهیه شده برای طرح ولایت- نقطه شروع خوبی به حساب می آیند.
پس از گذراندن این مرحله، خواندن متنی مانند شرح منظومه یا نهایة الحکمة کفایت میکند.
یکی از ویژگیهای شرح منظومه این است که همه ابواب فلسفه را بررسی کرده است، اما نهایة الحکمة این ویژگی را ندارد. علاوه بر این، نهایه گاه بسیار پیچیده است و توضیح زیادی میطلبد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5911012710362908171.pdf
394.3K
#ردمخالفان
🍃 صفحاتی معدود از کتاب 《بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی》 آیت الله #اعرافی
✅ @feghheakbar
#ردمخالفان
علامه #جوادی_آملی:
منش استاد علاّمه #طباطبایی رحمةاللهعليه ارزنده بود كه با اينان [مخالفان فلسفه] رابطهاي دوستانه داشت و ميفرمود: «اينها قابل ترحمند زيرا هر ذهن و مغزي مطالب #عميق فلسفه و عرفان را نمي فهمد.»
⭕️ مطالعه شود:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A2%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C_%D9%88_%D8%AD%D8%AC%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86_%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%B2_%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A2%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%B7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar