eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
556 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 استاد اصغر : ( صوت جلسات ) شامل: 💯۱. 💯۲. 💯۳. 💯۴. ۴۹ ✖️۵. ⭕️ عضویت: 👇👇👇👇👇 ❇️ https://eitaa.com/asghartaherzade
✳️ 🌺 جک کنفیلد نویسنده کتاب مبانی موفقیت (انتشارات نسل نو اندیش)
❇️ 🌺 دارن هاردی، نویسنده کتاب اثر مرکب
🔴 برخی از اعضای محترم پیام هایی انتقادی به بنده ارسال کردند و راجع به معرفی کتب برایان تریسی و دارن هاردی و ... در کانال معترض بودند؛ ⭕️ چند نکته در این زمینه: ۱. کتب موفقیت نوشته شده توسط غربی ها در سه حیطه و محور است؛ الف: نظم و برنامه ریزی و هدف گذاری ب: تجسم خلاق و قانون جذب ج: تلقین ۲. هدف بنده از معرفی کتب امثال تریسی و هاردی، همان محور الف (مباحث مربوط به شیوه برنامه ریزی و نظم و ...) بوده و کتب معرفی شده ( قورباغه را قورت بده و اثرمرکب و هدف) هم در همین راستا هستند و چندان به دو محور دیگر(ب و ج) نپرداخته اند. ۳. خلاصه: کتب معرفی شده وسیله و راه رسیدن رو یاد میده و به تعبیری طریقیت دارن برای رسیدن به خواسته ها و اهداف ... ولی خود هدف گذاری دست خود انسانه ۴. حتی در مورد "قانون جذب و تجسم خلاق" هم میشه تحقیقات ژرفی انجام داد و دیدگاه اسلام رو در این زمینه استخراج کرد و صحت و سقمش رو از نگاه قرآن و روایت بدست آورد . مثلا روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" و همچنین حدیث قدسی " «اَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي الْمُوْمِنِ. من نزد گمان بنده مومن خود هستم.» " می توانند مویدات قدرتمندی باشند... بنابراین گرچه این مساله اگر با رویکرد اومانیستی پرورانده بشه، انحراف و خطا است اما براساس روایات و همین طور با رویکرد توحیدی هم میشه به بحث درباره اون پرداخت و نقاط ضعف و قوتش رو یافت و به نتایج خیلی خوبی رسید به دوستان توصیه می کنم عبارت و روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" رو سرچ کنند و دیدگاه علامه رو درباره ی اون در المیزان مطالعه کنند ۵. همچنین درمورد محور سوم (یعنی تلقین) هم میتونیم در منابع خودمون چیزهای فوق العاده ارزشمندی به دست بیاریم؛ مثلا امام علی علیه السلام می فرماید: اگر صبور نيستي،خويشتن را صبور جلوه ده، زيرا كمتر كسي است كه خود را شبيه گروهي كند و سرانجام يكي از آنان نشود. (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۴۲) همچنین امام خمینی در چهل حدیث به این مضمون می فرماید که توحید افعالی رو با تلقین در خودت تقویت کن. پل ژاگو کتابی به اسم قدرت خودتلقینی نوشته (انتشارات ققنوس) ولی ماها تا کنون ... !!! ۶. علوم انسانی غرب گرچه ابطل اباطیل است اما اولا: کتب معرفی شده ربطی به اونها نداره و حتی کتاب روانشناسی هم به حساب نمی آیند و ثانیا: بحث مستقلات عقلی جداست ۷. دوستانِ معترض، اقلا فهرست کتاب ها رو نگاه بفرمایند، بعد نظریه ی اعتراض آمیز خودشون رو ارائه بدهند _ التماس دعا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 برخی از اعضای محترم پیام هایی انتقادی به بنده ارسال کردند و راجع به معرفی کتب برایان تریسی و دارن
نقد یکی از دوستان بزرگوار به خاطر معرفی برخی کتب نوشته شده توسط غربی‌ها در کانال. جواب ما (بعد از تشکر وافر): اولا: حکمت را باید گرفت ولو از مشرک ثانیا: بلاخره باید از حیث علوم عقلی اسلامی اون‌قدر قوی باشیم که خوب و بد کتاب‌های غربی رو تمییز بدیم تا به جاده‌های انحرافی نرویم.
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 استاد : 🔴حوزه های قم و ... ، مسئول شیوع مکاتب و نحله های باطل و عرفان های انحرافی و شبهات علوم انسانی است! 🔴جای طلبکار و بدهکار عوض نشود! 🔴 آیا هزار طلبه فاضل که قدرت استخراج علوم انسانی اسلامی و عرفان‌های صحیح بر اساس مبانی تشیع (که دین عقلانیت و معنویت است) تربیت کرده‌اید؟ 🍃 فیضیه، ۲۵ مرداد ۹۷ ✅ @feghheakbar
1_244311237.pdf
109.9K
برنامه مطالعات خودشناسی با توجه به فرمایشات علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 به منزله تنگه احد در جنگ احد آیت الله : «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی‌ها روی هواست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#سیرمطالعاتی به نام خدا سلام دوستان کمتر از دو روز تا ورود به سال ۹۹ باقی مونده. این دو روز برای
💢 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود - علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 سیاسی-استعماری بودن برخی مخالفت ها با فلسفه در علامه : در حوزه هاى علميّه و ، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف كه بحث در مطالب عقليّه نمی كردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بودهاند و علماء و فقهائى را همچون ... روى اين اساس، بحث ى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه هاى و از لوازم لا تنفكّ اين حوزه هاى فقهيّه به شمار می آمد. بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛ در اين حال كافر سعى كرد تا اوّلًا نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد. و ثانياً تدريس و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه ها پائين آيد. و با نقشه ها و دسيسه هاى مزوّرانه فائق شد. 📗 روح مجرد ، ص ۱۰۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
: این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوزه فقه ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم : این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوز
انقلاب: ... اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزه‌ی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آن‌که اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آن‌که اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج و فلسفه و و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم.   حتّی در «اخلاق» هم این گونه است. یکی از اَعلام حوزه (عَظم‌اللَّه بقائه) - که الان در این‌جا تشریف دارند - چند سال قبل از این، سفری به انگلستان کرده بودند و در آن‌جا کتابخانه‌ای را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشته‌اند»! در آن چند سال، حوزه‌ی علمیه‌ی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ یک ده هزارم آن؟ گمانم هنوز هم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که میدانید غرب با اخلاق، چندان سرآشتی ندارد. البته کتب اخلاقی آنها بیشتر، فلسفه‌ی اخلاق و ردّ اخلاق و بیان اخلاقِ غیرمعنوی و اخلاق مادّی است. ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است؛ چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد.   عین همین قضیه در «حقوق» هم مشاهده میشود. شما ببینید چقدر در باب حقوق مدنی، حقوق جزا و انواع و اقسام مباحث حقوقی، تحقیقات گوناگون شده است. این کار، هم در غرب و هم در دنیای اسلامِ غیرشیعه شده است. ما در این زمینه ها انصافاً باید بگویم خیلی عقبیم. حال، این رشته‌ی تخصّصی ماست و بیشترِ تخصّصِ حوزه‌ها تقریباً فقه است.   چقدر در زمینه‌ی فلسفه و کلام و و و مباحث دین شناسی و سایر زمینه‌ها، مطلب نوشته‌اند و چقدر کار کرده‌اند! ممکن است همه‌ی اینها هم غلط باشد؛ اما بالاخره یک متاع فکر و موج فکری است که بخشی از فضای ذهن جامعه را اشغال خواهد کرد. شما در حال حاضر کجایید؟ چطور میخواهید با اینها مقابله کنید؟ کجاست آن «عبدالجلیل رازی قزوینی» که «النقضِ» مناسب این زمان را هم بنویسد و نه یک کتاب، بلکه ده هزار کتاب در این زمینه ها نوشته شود.   امروز دنیا، دنیای امواج است. با امواج و رایانه، همه‌ی مفاهیم از این طرف به آن طرفِ دنیا منتقل میشود. الان دورترین کتابخانه‌های دنیا میتوانند در ظرف مدّت پنچ دقیقه، مطالب کتابی را که در کتابخانه‌ی کنگره‌ی امریکاست، روی صفحه‌ی کاغذ خود چاپ کنند! این گونه، مطالب منتقل می شود. ما از این دنیا عقبیم؛ دیگر چرا این را منکر شویم!؟ این یک عیب قطعی است که حوزه‌ی امروز ما، آن را دارد.   عیب دوم که احتمال میدهم این عیب هم مخصوصِ ما باشد و در گذشته نبوده است، این است که از موجودی انسانی کنونی حوزه، استفاده‌ی بهینه نمیشود. همین حالا در همین حوزه‌ی علمیه‌ی قم، هزاران استعداد برجسته و طلاّب فاضل و جوانان خوب وجود دارد که اگر اندکی به آنان توجّه شود و در جای خود قرار گیرند و کار بایسته‌ای از آنان خواسته شود و از تضییع وقتشان به زواید، جلوگیری شود، هر کدامشان خواهند توانست بخشی از این خلأ را پر کنند.   البته این عیب، زمانِ ما هم بود. آن زمان که ما ساکن حوزه بودیم، همین عیب وجود داشت؛ اما احتمال میدهم که در گذشته ها این گونه نبوده است. مثلاً «علاّمه‌ی حلّی»، مدرسه‌ی سیار درست کرده بود و با «الجایتوی خدابنده» به اطراف راه میافتاد و طلبه ها را با خودش به مدرسه می‌برد. بعضی از قضایای تاریخی، واقعاً انسان را به شک میاندازند که شاید در آن وقت، واقعاً از موجودىِ انسانىِ خود، استفاده‌ی درست می کردند. ☘ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3962  ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 فقه اکبر، توحید و معارف است. انقلاب : چالش اصلی روحانیت تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین. فقه فقط فروع نيست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد. - در دیدار برخی حوزویان- ۱۵ تیر ۸۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه حضرت آقا به شرکت مردم در سرمایه گذاری‌های مولِّد (از جمله یک جاهایی در بورس) ۲۸ آبان ۹۸ 🔴 بورس طلاب: 👇 https://eitaa.com/avalie1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 هشدارهای علامه _ پرهیز از تلف کردن عمر و استعداد _ پرهیز از تکرار مکررات (چند دور تدریس کردن‌های تکراری) _ تالیف محققانه داشتن ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
شهید علامه : روحانیت ما در اثر آفت عوام‌زدگی نمی‌تواند چنان که باید، پیشرو باشد و از جلو قافله حرکت کند و به معنی صحیح کلمه هادی قافله باشد، مجبور است در عقب قافله حرکت کند. خاصیت عوام این است که همیشه با گذشته و آنچه به آن خو گرفته پیمان بسته است، حق و باطل را تمیز نمی‌دهد. عوام هر تازه‌ای را بدعت یا هوا و هوس می‌خواند، ناموس خلقت و مقتضای فطرت و طبیعت را نمی‌شناسد، از این رو با هر نویی مخالفت می‌کند و همیشه طرفدار حفظ وضع موجود است. روحانیت عوام‌زده ما چاره‌ا‌ی ندارد از این که همواره سکوت را بر منطق، سکون را بر تحرّک، نفی را بر اثبات ترجیح دهد، زیرا موافق طبیعت عوام است. حکومت عوام، منشأ رواج فراوان ریا و مجامله و تظاهر و کتمان حقایق و آرایش قیافه و پرداختن به هیکل و شیوع عناوین و القاب بالابلند در جامعه روحانیت ما شده که در دنیا بی‌نظیر است. 📗 ده‌گفتار، صفحات ۳۰۲، ۳۰۳ و ۳۰۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۰۰۰ ولی یک چیزی نیز هست که آن را خون شهداء هم نمی‌تواند پاک کند و آن انحرافات فکری است. سکولار فکر کردن و شبهات فرهنگی ملحدان را قلم علامه و مانند آن حل می‌کند. اینجا خون شهید به درد نمی‌خورد. _ علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله (به نقل یکی از اساتید): طلبه‌ای که سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه نخواند، ول معطل است. پ ن: دوستان بزرگوار از همون اوایل طلبگی با تفسیر و روایت و علوم عقلی مأنوس باشید؛ ۱. بر خودتون (با نذر یا عهد یا اراده قوی) واجب کنید اقلا تا ۲_۳ سال، سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه [با ترجمه دشتی] بخونید. البته به این شکل که خوندن سلسله راوی ها لازم نباشه. در این صورت خواهید دید که با هفته‌ای ۶۰ دقیقه اون‌ها رو در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفته‌ای ۶۰ دقیقه رو واجب کنید و برای ترکش فلان مبلغ رو به عنوان جریمه تعیین کنید. ۲. صد جلسه صوتی دروس معرفت نفس رو گوش بدید، با این کار بنیه علوم عقلی تون قوی میشه ( @s_feghheakbar ) و سپس: ۳. بر خودتون واجب کنید سالی یک جلد از تفسیر موضوعی آیت الله رو مطالعه کنید. قرآن در قرآن/ توحید در قرآن/ وحی و نبوت در قرآن و ... واقعا زود دیر میشه ... این کارها وقتی هم نمیگیره ... اگه خودمون قدرت علمی‌مون رو افزایش ندیم، کسی نمیتونه برامون کاری کنه ... این کارها رو در همون پایه‌های اول طلبگی انجام بدید ... سپس از پایه های چهار یا پنج یا شش ، قدرتمند فلسفه رو پیش بگیرید (بدائه / نهایه / شرح منظومه / یک دوره معرفت نفس / نمط ۴و۵ شرح اشارات / مبانی و اصول عرفان نظری / اصول فلسفه و روش رئالیسم / مقدمه قیصری / ۲-۳ جلد کتاب ) اون موقع در پایه ۱۰ طلبگی خواهید دید که بسیار قوی شده‌اید و کسی نمیتونه جلوتون بایسته و با برهان، اهل پندار رو هدایت یا تارومار میکنید و در زمینه علوم انسانی حرفی برای گفتن خواهید داشت ... وگرنه در همون جهل مرکب باقی خواهید موند و فکر میکنید تدریس کفایه و رسائل، فتح الفتوحه. این راه که خدمتتون گفتم، الفبای محقق شدنه ... و گرنه نخواهیم توانست دین حق و مکتب اهل بیت(ع) رو محققانه (نه عوامانه) انتقال بدیم. خلاصه: به داد خودتون برسید وگرنه حیثیت علمی نخواهید داشت و در حیطه وسیع علوم انسانی، مغلول‌الید خواهید بود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 بیان و دیدگاه علامه محمد حسین اصفهانی (معروف به ) در مورد اسفار و : لو اعلمُ احداً یفهم اسرار الاسفار لشددتُ الیه الرحال للتلمذه علیه و ان کان فی اقصی الدیار ( اگر کسی را بشناسم که اسرار کتاب اسفار را می فهمد، بار سفر به سوی او می بندم تا در نزد او شاگردی کنم، گرچه در دور ترین سرزمین ها باشد. ) 📚 مقدمه اسفار به نقل از علامه ( شاگرد علامه کمپانی)، ص۶ / ( نکته: مقدمه اسفار توسط علامه مظفر نگارش یافته) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ مهم 👆
حوزه علمیه تمدن ساز
انقلاب: یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربی‌ها دارند این کار را می‌کنند. دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع می‌کند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. بچه‌های ما ذهنشان دارد فلسفی می‌شود. خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهن‌ها عقلانیت پیدا کند. جوان‌های ما واقعاً سؤال می‌کنند. این سؤال‌هایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛ منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم. حس سؤال کنندگی دارد زیاد می‌شود، و این همین طور دارد به نسل‌های پایین‌تر منتقل می‌شود. ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمی‌زند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت می‌گردد. بعد پنجه می‌زد به یک بچه ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد می‌شود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شماهاست. شما واقعاً می‌توانید این کار را انجام دهید. ☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 رسالت اصلی حوزویون چیست؟ علامه : الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي اين طور است. تقريباً معادل موحّدان عالم کساني هستند که مي‌گويند خدايي در عالم نيست و رسالت مهم حوزه‌هاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره مي‌کند. آن روز حرف تازه‌اي بود؛ اما الآن ديگر حرف‌هاي رسمي است، براي اينکه به مراتب بيش از ما مسلمان‌ها عده‌اي هستند که مي‌گويند خدايي نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحي‌ها، کليمي‌ها که ضميمه ما بشوند. آنهايي هم که مبدئي قائل‌ هستند در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلي را در حوزه‌ها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدايي هست و قيامتي هست و وحي‎ای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم، اليوم در کشوري که ميلياردي است مثل هند، هم موش‌پرستي رواج دارد هم گوساله‌پرستي رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزي بَند هستند، اينها در اثر اينکه علوم عقلي در حوزه‌ها نيست. بيش از ما مسلمان‌ها کشورهاي فراواني هستند که مي‌گويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتي نيست، وحي‌اي نيست، رسالتي نيست، نبوتي نيست، هيچ نيست. الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پس‌کوچه‌هاي ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است. الآن يعني الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش مي‌پرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم مي‌گويند خدايي نيست و حوزه‌ها هم خواب‌اند. رسالت اصلي حوزه‌ها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است. ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندي تقريباً يک سيزدهم آن مربوط به احکام فقهي است وگرنه دوازده سيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست و اخلاقي هست و عدلي هست و اينهاست 🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar