eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 به روح پاک او و سایر شهدا، صلواتی هدیه نماییم 🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در صورت تمایل، یک صلوات و حمد برای شفای بیماران شیعه به ویژه یک بیمار خاص و مضطر، مبذول فرمایید ... سپاسگزارم🙏🌸
هدایت شده از فلسفه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ما خیلی کار عقب‌مانده داریم 💢 دیگر نباید خفت 💢 دریغ از یک چگوارا
هدایت شده از فکرنوشته ها
استاد یزدانپناه.mp3
1.95M
بیانات استاد یزدانپناه در مورد شهید فخری زاده و مقصر بودن لیبرالها @mostafaizadi
هدایت شده از فلسفه اسلامی
🍃 📚 كتاب کتاب‌شناسي تفصيلي منابع لاتين فلسفه‌های مضاف منتشر شد 💢 اين کتاب به همت مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است. 💢 این کتاب دربردارنده معرفي بيش از هزار کتاب و مقاله لاتين درباره فلسفه‌های مضاف است و بخشي ديگر از مجموعه کتاب‌شناسي‌هاي تفصيلي علوم عقلي مرکز است که در آنها بيش از بيست و پنج هزار عنوان کتاب و مقاله معرفي شده است. اطلاعات بیشتر در 👇👇👇 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/384 🔰@iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
علامه : مگر مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! 🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: مگر مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! 🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها ♦️ کانال حوزه و فلسف
اساتید اخلاق و عرفا دو نکته را به مذهبی‌ها (به ویژه به ملبسین) یادآوری می‌کنند: ۱. در اجتماع و نزد عموم مردم، رفتاری حکیمانه و وقورانه داشته باشید؛ چرا که رفتارهای سست و دون شأن، باعث رمیدن مردم از دین و دیانت می‌شود. و دین را نزد آن ها لوث می کند. ۲. در منزل و نزد خانواده‌ی خود رفتاری گشاده‌تر داشته باشید و از سکوت‌های مستمر پرهیز کنید؛ چرا که این سکوت‌ها در منزل، کدورت به وجود می آورد. و باعث خستگی و زدگی اطرافیان می‌شود. بلکه به زیاد حرف زدن با اهل و عیال توصیه شده است.
هدایت شده از فلسفه اسلامی
◾️ انّا لله و انّا الیه راجعون درگذشت یار انقلاب، حضرت آیت الله یزدی را خدمت صاحب‌الزمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و علاقه‌مندان به ایشان، تسلیت عرض می‌کنیم. 🍃 به روح شریف ایشان، فاتحه و صلواتی هدیه نماییم.
حوزه علمیه تمدن ساز
◾️ انّا لله و انّا الیه راجعون درگذشت یار انقلاب، حضرت آیت الله یزدی را خدمت صاحب‌الزمان(عج)، رهبر
◾️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله یزدی بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.  ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد.  از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۹ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🖼 مردی با غیرتِ انقلابی @Farsna
علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وصیّت مهم « فاضل هندی » 💢 رجوع به منابع دست اول و مصادر اصلی و پرهیز از صِرف اکتفا به منابع دست چندم کاشف اللثام در خاتمه «کشف اللثام» در وصیّت به پسرش، نکات دقیقی را نیز به دانشمندان علم دین گوشزد می کند و در ضمن آنها، طالبین علم را به مراجعه به منابع دست اوّل و مصادر اصلی توصیه می کند و از اشتباهات عدم مراجعه به آنها و اکتفا به نقلیّات دیگران برحذر می دارد: وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها، و تتّبعٍ بليغ في كلّ مسألة لأقوال الأصحاب و مداركها و ما أدّتهم إليه آراؤهم في معاركها من مسالكها، و لا ينسبوا إلى أحد منهم قولًا إلّا بعد وجدانه في كتابه أو سماع منه شفاهاً في خطابه، و لا يتّكلوا على نقل النقلة بلا كلّ تعويل عليه و إن كانوا كلمة، فالسهو و الغفلة و الخطأ لوازم عاديّة للناس، و اختلاف النسخ واضح ليس به التباس، و لا يعتمدوا في الأخبار إلّا أخذها من الاصول، و لا يعوّلوا ما استطاعوا على ما عنها من النقول حتّى إذا وجدوا في التهذيب عن محمّد بن يعقوب مثلًا خبراً فلا يقتصروا عليه بل ليجيلوا له في الكافي نظراً، فربما طغى فيه القلم أو زلّ فعنّ خلاف في المتن أو السند جلّ أو قلّ. 📗 کشف اللثام، فاضل هندی، ج۱۱، ص۵۴۱ ⭕️ @kashkolenab@feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 وصیّت مهم « فاضل هندی » 💢 رجوع به منابع دست اول و مصادر اصلی و پرهیز از صِرف اکتفا به منابع دست چ
💢 ضرورت استفاده از منابع اصلی و اصیل 💢 تامّلی راهبردی در اصالی یا آلی بودن علوم (برتری روشیِ فلسفه‌ورزهای حوزوی نسبت به فقه‌ورزها) ۱. تردیدی در این نیست که برای محقق شدن در هر علمی (چه انسانی و چه تجربی و فنی و ...) باید به مصادر اصلی رجوع کرد و مانوس بود و بهره برد. اساسا یکی از علل برتری و پختگی اساتیدِ حوزوی فقه و فلسفه در دانشگاه بر سایر اساتید فقه و فلسفه دانشگاهی، همین توان و قدرت و انس با منابع اصلی و اصیل این علوم است. ۲. اما در این میان فلسفه‌ورزهای حوزوی، یک برتری روشی نسبت به فقه و اصولی های حوزوی دارند. توضیح: فلسفه یک علم اصالی و منطق یک علم آلی است. شما برای فیلسوف شدن ابتدائا به یک دوره منطق اکتفا می کنید و در ادامه مسیر اگر نیاز دیدید به مصادر منطقی مهم‌تری (مانند منطق شفا) رجوع می کنید چون منطق فقط در حد وسیله بودن برای فلسفه، برای ما مهم است و استقلالی در آن نمی بینیم. اساسا به ندرت می توان مدرس سطوح عالی فلسفه را دید که در کنار تدریس امثال اسفار به تدریس منطق هم مشغول باشد. (البته این به معنای نفی لزوم رشد منطق توسط برخی از محققان منطق نیست) به خلاف روش فقهی ما که گام به گام در کنار فقه، به همان قدرت (و بلکه سنگین‌تر و نفس گیرتر و زمانبر تر) به اصول هم مشغول می شوند. به گونه ای که شما به ندرت مدرس خارج فقهی را می بینید که به تدریس خارج اصول نپردازد. و به نظر می رسد که این خطایی است راهبردی که به مرور در نظام آموزشی حوزه شکل گرفته و باعث تورم اصول شده. اصولی که باید در خدمت فقه باشد و جنبه مقدمی برای آن داشته باشد هم اکنون از حالت آلیّت خارج شده و اصالیّت یافته. و این خطا باعث استهلاک و فرسایش در طلاب و پژوهشگران حوزوی شده است. کمترین کاری که مدیران حوزه می‌توانند انجام دهند این است که بساط روش معمول رسائل و کفایه را برچینند؛ حال یا استاد صرفا گزارشی از آن برای شاگرد ارائه دهد (نه اینکه رسائل ۱۰ ترم و کفایه ۸ ترم از زمان حوزه و حوزوی را از آن خود کند) یا اینکه کتب آموزشی جدید جایگزین آن دو شود. همین طور در دروس خارج اصول تجدید نظر جدی صورت می گیرد و ۵۰درصد وقت و انرژی و زمانی که اصول از حوزه و حوزوی می گیرد به حدود ۱۰درصد تقلیل می یابد. و این به معنای کم مایه شدن علوم حوزوی نیست بلکه به معنای اصلاح ساختار آموزشی آن است. این‌جاست که یک حوزوی برای علوم دیگری (مانند فلسفه، عرفان نظری، تفسیر، فلسفه های مضاف، کلام جدید و سایر علوم انسانی) که باید به آن ها هم اشراف (و بلکه اشراف بیشتر) داشته باشد، بیشتر مجال و فراغت ذهنی و زمانی پیدا می کند. امید است که دو نکته فوق، مد نظر مدیران و برنامه‌ریزان حوزه قرار گیرد. _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ یادداشتی از عبدالحسین ؛ ابزارهای درجنگ نرم علیه ایران تمام شبهاتی که در عرصۀ ، ‌، ‌نفی و دینی‌ و شبهات مطرح شده، همه‌ و همه بدون استثنا مبتنی بر این مبانی معرفت‌شناختی است. ⭕️ مشروح: 🌐 iict.ac.ir/hsk ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛ مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، . معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما ، نه خیر خواه. آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»  را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود. 📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی) آیت الله ، ص۲۵۸
هشتگ های زیر برای علاقمندان، مفید و راه گشاست: 💢 (راهبردی) 💎 💢 (راهبردی) 💎 💢 (فوق‌العاده‌اساسی‌وبنیادین) 💢 💢 🌴 💢 🌴 💢 (+ اساتید سلوکی) 🌺 💢 🌴 💢 💢 💫 💢 (مهم و راهگشا) 💢 (مهم و راهگشا) 💢 💢 💢 💢 ⭐️🌟⭐️ 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 💢 مطالب این کانال را می توان به عنوان یک کتاب راهنما (مملو از نکات بزرگواران) تلقی کرد که با استفاده از سرچ می شود به مطلب مورد نیاز و مورد علاقه به راحتی رجوع کرد و استفاده نمود. @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیا وظیفه حوزویون فقط اصلاح مدّ ولاالضآلین روستایی هاست؟!! 💢 مسئولین دانشگاهی در شیلی (با ۴۰هزار دانشجو) به ما گفتند: ما حاضریم این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم که ما را از فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهید! ما حتی یک نفر هم نداشتیم که به آنجا بفرستیم! ... 💢 حالا آن‌ها را مسلمان نکردیم هیچ؛ به احتمال قوی نسل آینده ما در معرض فسادهای عقیدتی و اخلاقی فراوانی هستند که طلیعه‌اش که ظاهر شده خیلی خطرناک است ... _ علامه (رَحِمَه‌الله) ۹۸/۱۱/۱۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 نقدی بر آیت الله حسینی بوشهری حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور، به ایشان نکاتی را متذکر شدند و نگرانی‌هایی را ابراز کردند. اما خدمت آیت الله حسینی بوشهری عرض می‌کنیم، اساسا مدیران کلان و میانی و حتی کوچک کشور و اقتصاددان های کشور در سطوح مختلف، دست پرورده های مبانی و علوم غربی اند؛ چه در مدیریت، چه در اقتصاد و چه در جامعه شناسی و روانشناسی و سیاست و فلسفه های مضاف و غیره ... ذهن آن ها رویکرد لیبرال و سکولار و حتی الحاد دارد. لذا حرف های خطابی شما برای آن ها محلی از اعراب ندارد و نخواهد داشت. آقای حسینی بوشهری! شما یکی از متهمان اصلی وضع موجودید؛ شمایی که قریب به ۱۰سال حدود ۲۰۰ هزار نیروی حوزوی را در اختیار داشتید. شما چرا نتوانستید حداقل نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در مدیریت اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در اقتصاد اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در جامعه شناسی اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در روانشناسی اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در سیاست اسلامی و نیم درصد آن‌ها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در فلسفه و عرفان اسلامی و ... تربیت و متخصص کنید؟! ما حداکثر ۱۰ رشته مهم علوم انسانی داریم؛ شما چرا نتوانستید حداقل ۵درصد حوزویان خود را (معادل ۱۰هزار نفر) در این علوم متخصص کنید و روانه ارکان مدیریتی کشور و روانه کرسی های تدریس دانشگاه‌ها کنید؟! زمانی که شما در مدیریت حوزه های کل کشور مسئولیت داشتید، به موازات شما سالانه ده‌ها هزار دانشجو در دانشگاه‌های ما تحت علوم انسانی غربی و زیر نظر اساتید غربگرا در حال تربیت و فارغ التحصیل شدن بود ... شما آن زمان چه می کردید؟ شما با ۲۰۰هزار نیروی حوزوی کم هزینه و صاف و صادق چه کردید؟! اگر مجموعه ای ۷۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و ۳۰درصد ناکارآمد، در این صورت ما می‌توانیم به آن ۳۰در صد ایراد بگیریم که چرا مانند آن ۷۰درصد نشده‌اند ... اما اگر مجموعه ای کمتر از ۱۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و بیش از ۹۰درصد هرز و هدر روند، در این صورت ایراد اولا و بالذات به سیستم و روش مدیریتی برمی‌گردد نه به آن ۹۰درصد. سیستم و مدیریت، ناکارآمد بوده که این چنین نیروها را هدر داده و اکثریت به تحلیل رفته‌اند. مگر یک مدیریت چقدر می‌تواند ضعیف و غیر حکیمانه باشد که به اندازه ۲دوره دکتری وقت نیروهایش را بگیرد اما آن‌چنان که باید خروجی تحویل ندهد؟! نگویید که حوزه علمیه موسسات جنبی دارد، چرا که خروجی این مراکز جنبی در مقابل نیاز نظام اسلامی و کل کشور و نیاز دانشگاه‌های ما اساسا از لحاظ کمیّت به حساب نمی ‌آید و اثری بر آنان مترتب نیست ... شما می‌بایست از کل نیروهای حوزوی، استفاده هوشمندانه و روشمند می‌کردید. ✍ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وضعیت حوزه های ما 👆
💢 وضعیت دانشگاه‌های ما 👇