افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛
مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، #نگران_می_شویم.
معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به #ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما #خودخواهیم، نه خیر خواه.
آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه
«نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»
را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود.
📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی) آیت الله #جوادی_آملی، ص۲۵۸
هشتگ های زیر برای علاقمندان، مفید و راه گشاست:
💢 #سیرمطالعاتی (راهبردی) 💎
💢 #صوت (راهبردی) 💎
💢 #رهبرمعظم (فوقالعادهاساسیوبنیادین)
💢 #امام_خمینی
💢 #سوالات_اعضا 🌴
💢 #موفقیت 🌴
💢 #تزکیه_و_سلوک (+ اساتید سلوکی) 🌺
💢 #معرفی_کتاب 🌴
💢 #طباطبایی
💢 #مطهری 💫
💢 #مصباح_یزدی (مهم و راهگشا)
💢 #جوادی_آملی (مهم و راهگشا)
💢 #حسن_زاده_آملی
💢 #سبحانی
💢 #حسینی_طهرانی
💢 #رحیم_پور_ازغدی ⭐️🌟⭐️
💢 #یزدان_پناه
💢 #خسروپناه
💢 #محمدرضایی
💢 #عبودیت
💢 #ربانی
💢 #گلشنی
💢 #دینانی
💢 #ردمخالفان
💢 #تفکیک
💢 #علوم_انسانی
💢 #فلسفه_های_مضاف
💢 #فلسفه_غرب
💢 #فلسفه_دین
💢 #معرفت_شناسی
💢 #معرفت_نفس
💢 #فلسفه_تطبیقی
💢 #علم_دینی
مطالب این کانال را می توان به عنوان یک کتاب راهنما (مملو از نکات بزرگواران) تلقی کرد که با استفاده از سرچ می شود به مطلب مورد نیاز و مورد علاقه به راحتی رجوع کرد و استفاده نمود.
@feghheakbar
May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیا وظیفه حوزویون فقط اصلاح مدّ ولاالضآلین روستایی هاست؟!!
💢 مسئولین دانشگاهی در شیلی (با ۴۰هزار دانشجو) به ما گفتند: ما حاضریم این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم که ما را از فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهید!
ما حتی یک نفر هم نداشتیم که به آنجا بفرستیم! ...
💢 حالا آنها را مسلمان نکردیم هیچ؛ به احتمال قوی نسل آینده ما در معرض فسادهای عقیدتی و اخلاقی فراوانی هستند که طلیعهاش که ظاهر شده خیلی خطرناک است ...
_ علامه #مصباح_یزدی (رَحِمَهالله) ۹۸/۱۱/۱۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 نقدی بر آیت الله حسینی بوشهری
حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور، به ایشان نکاتی را متذکر شدند و نگرانیهایی را ابراز کردند.
اما خدمت آیت الله حسینی بوشهری عرض میکنیم، اساسا مدیران کلان و میانی و حتی کوچک کشور و اقتصاددان های کشور در سطوح مختلف، دست پرورده های مبانی و علوم غربی اند؛ چه در مدیریت، چه در اقتصاد و چه در جامعه شناسی و روانشناسی و سیاست و فلسفه های مضاف و غیره ...
ذهن آن ها رویکرد لیبرال و سکولار و حتی الحاد دارد. لذا حرف های خطابی شما برای آن ها محلی از اعراب ندارد و نخواهد داشت.
آقای حسینی بوشهری! شما یکی از متهمان اصلی وضع موجودید؛ شمایی که قریب به ۱۰سال حدود ۲۰۰ هزار نیروی حوزوی را در اختیار داشتید.
شما چرا نتوانستید حداقل
نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در مدیریت اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در اقتصاد اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در جامعه شناسی اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در روانشناسی اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در سیاست اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در فلسفه و عرفان اسلامی و ... تربیت و متخصص کنید؟!
ما حداکثر ۱۰ رشته مهم علوم انسانی داریم؛ شما چرا نتوانستید حداقل ۵درصد حوزویان خود را (معادل ۱۰هزار نفر) در این علوم متخصص کنید و روانه ارکان مدیریتی کشور و روانه کرسی های تدریس دانشگاهها کنید؟!
زمانی که شما در مدیریت حوزه های کل کشور مسئولیت داشتید، به موازات شما سالانه دهها هزار دانشجو در دانشگاههای ما تحت علوم انسانی غربی و زیر نظر اساتید غربگرا در حال تربیت و فارغ التحصیل شدن بود ... شما آن زمان چه می کردید؟
شما با ۲۰۰هزار نیروی حوزوی کم هزینه و صاف و صادق چه کردید؟!
اگر مجموعه ای ۷۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و ۳۰درصد ناکارآمد، در این صورت ما میتوانیم به آن ۳۰در صد ایراد بگیریم که چرا مانند آن ۷۰درصد نشدهاند ... اما اگر مجموعه ای کمتر از ۱۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و بیش از ۹۰درصد هرز و هدر روند، در این صورت ایراد اولا و بالذات به سیستم و روش مدیریتی برمیگردد نه به آن ۹۰درصد. سیستم و مدیریت، ناکارآمد بوده که این چنین نیروها را هدر داده و اکثریت به تحلیل رفتهاند.
مگر یک مدیریت چقدر میتواند ضعیف و غیر حکیمانه باشد که به اندازه ۲دوره دکتری وقت نیروهایش را بگیرد اما آنچنان که باید خروجی تحویل ندهد؟!
نگویید که حوزه علمیه موسسات جنبی دارد، چرا که خروجی این مراکز جنبی در مقابل نیاز نظام اسلامی و کل کشور و نیاز دانشگاههای ما اساسا از لحاظ کمیّت به حساب نمی آید و اثری بر آنان مترتب نیست ... شما میبایست از کل نیروهای حوزوی، استفاده هوشمندانه و روشمند میکردید.
✍ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کدام کشور تئوری براندازی خود را منتشر میکند و به دانشجویانش تعلیم میدهد؟!
💢 در دانشگاههای ما و انتشاراتیهای ما و مطبوعات ما چه میگذرد؟!
💢 چه کتبی منتشر میشود و در دانشگاههای ما تدریس میشود؟!
💢 جولان جریان اندیشه سکولار نئولیبرال
_ دکتر شهریار #زرشناس
#علوم_انسانی_غربی
#سیاست_غربی
#مدیریت_غربی
#اقتصاد_غربی
#جامعهشناسی_غربی
#فلسفه_غربی
#فلسفه_های_مضاف_غربی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 ولایتفقیه یا ولایتآمریکا؟!
💢 سروش محلاتی و بازهم اصرار بر تئوریبافی برای ولایت آمریکا (امپریالیسم) و تضعیف ولایت فقیه
گاهی افراد صرفا نظریهپردازی میکنند؛ روشن است که پاسخ چنین اشخاصی صرفا باید علمی باشد. اما سروش محلاتی بر اساس سابقهای که دارد، میبینیم که کمر همت بسته و به صورت پیدرپی و پیوسته به نظریهبافی برای سست کردن مبانی انقلاب و تضعیف عزت شیعه و مسلمین و تقویت ولایت امپریالیسم و آمریکا و بزک کردن آنها همت گمارده. به ویژه اینکه مباحث خود را نوعا در فضاهای دانشگاهی و غیرحوزوی (جاهایی که قدرت استنباط فقهی ندارند) ابراز می کند و مستند برای ذلت مسلمین درست میکند ...
⭕️ پاسخ جناب استاد محسن قنبریان: 👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1906
✅ @m_ghanbarian
مواردی چون "مهدی نصیری" به ما نشان میدهد که چرا نباید در نقد آدمهای ضعیفِ هم جبههای درنگ کرد.
وقتی در "اسلام و تجدد" با سطحینگری بازگشت به الاغ سواری را ترویج میکرد، برخی رفقا چون او را هنوز نصیریِ "صبح" و "سیاحت غرب" میدیدند، اجازه نقدش را نمیدادند!
نتیجه آن رانتهای جبههای: ...
✅ @Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نقدی بر آیت الله حسینی بوشهری حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور، به ایشان نکاتی را
💢 عقلانیت، تقوا و مسئولیتپذیری اقتضا میکند که جناب آیت الله حسینی بوشهری در قبال نقد فوق یکی از دو اقدام زیر را انجام دهند:
۱. به صورت مستدل نقد را پاسخ دهند و از عملکرد خود دفاع کنند و ایرادات را وارد ندانند.
۲. رسما از طلاب و نظام اسلامی و جامعه متدینین و خانواده شهداء، پوزش بطلبند.
💢 اینجا تهران نیست، اینجا شهر مقدس قم است!!
وضعیت فرهنگی این شهر مذهبی در سایه غفلت برخی از مسئولان به سمت خوبی حرکت نمی کند
#رهبرمعظم انقلاب خطاب به مسئولین و مردم قم:
انگیزههایی وجود دارد برای اینکه فضای انقلابی قم را تغییر وروحیهی انقلابی قم وروحیهی دینی قم را کمرنگ کنند.
از کید دشمن در همهی جنبهها و جوانب نباید غافل شد، نباید از کید و مکر و دشمنی او در جنبهی فرهنگی غافل شد؛ مشغولند، انگیزههایی دارند، عواملی را میفرستند؛ بایدبه این توجّه کرد.
بزرگان قم، جوانان قم باید نگذارند تا دستهای خائن، قم را ازمرکزیّت انقلاب، از کانون انقلاب بودن بیرون بیاورند واین معانی رادر آن کمرنگ کنند.
💢 احساس خطر از حوزه قم!
طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزهی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایهی انقلاب در اینجا محکم بشود.
اگر چنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید احساس خطر کنیم.
🗓۹۴/۱۲/۲۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 توصیه و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی
#رهبرمعظم انقلاب
🔸 مسئلهی دیگر ، مسئلهی کتابهائی است که باید در مجموعه تولید شود. بله، من هم عقیدهام همین است که شما کار ستادی بکنید؛ کار صف را به همان مجموعههائی که در قم هستند، واگذار کنید. خود شماها هم در آن مجموعهها و در آن پژوهشکدهها شرکت دارید؛ کار صف را آنها بکنند، منتها هدایت را شما باید بکنید. یعنی کار ستادی به مسئلهی کتاب بپردازد.
ما در مورد کتاب واقعاً مشکل داریم. حالا مثلاً آقایان فرمودند که ما میخواهیم فلسفهی مشّاء یا فلسفهی اشراق را برای طلبهها تبیین کنیم. طلبههای ما از فلسفهی مشّاء خبری ندارند.
🔸 خب، چگونه تبیین میکنید؟ حتماً «شرح اشارات» بخوانیم؟ یا فرض کنید که «شفاء» بخوانیم؟ باید حتماً این متن طولانىِ مفصلِ محتاج به تبیین کان یکون را خواند؟ راهش این است؟ یا نه، راه دیگری هم وجود دارد. امروز خواندن تفکراتِ مثلاً فرض کنید مارکسیستی حتماً متوقف به این نیست که انسان بردارد کتاب «سرمایه» را تدریس کند، یا بردارد متن کتابهای کانت یا هگل را بخواند. چه لزومی دارد که حتماً متن مطرح شود؟ متن باید در اختیار باشد؛ هر کس میخواهد، مراجعه کند.
من قبلاً در جمع آقایان راجع به فلسفهی ملاصدرا مطالبی گفتم و خب، یکی دو تا کارِ خوب شد. جناب آقای مصباح هم یکی از کتابهائی را که یکی از آقایان نوشتند - آقای عبودیت - که خلاصهی آراء ملاصدرا در مسائل گوناگون فلسفی است، برای من آوردند. اینها خوب است، اما کم است. به یک کتاب اکتفاء نشود؛ از نگاههای مختلف نوشته شود. در خود فلسفهی ملاصدرا، در بخشهای مختلف میتواند یک منظومهسازیهائی بشود. عین همین قضیه، در مورد فلسفهی اشراق است؛ عین همین قضیه، در مورد فلسفهی مشّاء است. ما باید منظومهسازی کنیم. بالاخره مجموعهی تفکرات فلسفی و عرفانی ابنسینا با همدیگر همراه است، غیر قابل انفکاک است.
🔸 اینها چیست؟ کسی بخواهد اینها را بداند، حتماً لازم نباشد که برود بنشیند مثلاً «شفاء» را بخواند؛ این خیلی لازم نیست. گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب میشود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی دربارهی آراء فلسفی ابنسینا تبیین کنید، از آراء او منظومهسازی کنید، این مسلّماً جاذبهی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمیگیرد.
🔸 خب، مرحوم آقای #طباطبایی این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبائی است، این که کار نهائی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومهسازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفهی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است.
_ بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی /بهمن۹۱
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توصیه و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی #رهبرمعظم انقلاب 🔸 مسئلهی
پینوشت:
اگر بخواهیم چند کتاب در راستای فلسفه اسلامی (مکاتب سهگانه) نام ببریم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
۱. فلسفه مشاء:
حکمت مشاء استاد فیروزجایی
شرح الهیات شفاء (۵جلد) علامه مصباح یزدی
شرح برخی نمطهای اشارات استاد بهشتی
شرح برخی نمطهای اشارات استاد شیروانی
۲. فلسفه اشراق:
آموزش حکمت اشراق تقریر استاد امینی نژاد
حکمت اشراق (۲جلد) استاد یزدان پناه
۳. حکمت متعالیه:
درآمدی بر نظام حکمت صدرایی(۳جلد) استاد عبودیت
مختصات حکمت متعالیه استاد یزدان پناه
حکمت صدرایی استاد معلمی(۵جلد)
و برخی شروح کتبی یا صوتی ارزشمند بر نهایه الحکمه و شرح منظومه
برای اطلاع بر منابع غنی، به نشرهای مجمع عالی حکمت اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نشر موسسه امام خمینی رجوع نمایید.
💎 چه اتفاق عظیمی میافتد؟!
#رهبرمعظم انقلاب:
وقتی در جامعهی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفهی جدید و محاجهی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه میافتد.
وقتی به وسیلهی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقالههای علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همهی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند.
همهی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت میخواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیهیی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزههای علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمیشود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید.
📙 شریعه شهود به کوشش استاد #خسروپناه، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ )
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
#امام_خمینی:
خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می دارد. یکی از آنها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ماند، مقید میگردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود.
شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس میرفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتابها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر میشده که به آن مقام رسیده است.
خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفادههای علمی و معنوی و از تمام برکات باز میماند.
تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را میبازد خود را گم میکند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور میکند.
طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شدهاید. قضیه آن «سنگ» را شنیدهاید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلیالله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد سالهای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می رفت.
مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید.
در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمیتوان مهذب شد.
اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشتهای متخصص نمیگردد، فقیه و عالم نمیشود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیفترین و دقیقترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل میگردد؟ کرارا شنیدهام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
بر اساس شناختی که از علامه مصباح یزدی(ره) مطابق مدیریت ایشان بر موسسه امام و بر اساس بیاناتشان از جمله در کتاب "مباحثی درباره حوزه"، بدست میآید، به نظر میرسد که اگر این عالمِ آگاه، ۲۰ سال مدیریت کل حوزههای علمیه کشور (۲۰۰هزار حوزوی) را بر عهده میداشت، تاکنون
حداقل ۲هزار مجتهد یا قریب به مجتهد در فلسفه،
۲هزار متخصص در اقتصاد اسلامی،
۲هزار متخصص در مدیریت اسلامی،
۲هزار متخصص در جامعه شناسی اسلامی،
۲هزار متخصص در فلسفه دین اسلامی،
۲هزار متخصص در روانشناسی اسلامی،
۲هزار متخصص در عرفان نظری اسلامی،
۲هزار متخصص در سیاست اسلامی
را تربیت میکرد. و آنها را روانه پشتیبانی از نظام اسلامی و روانه کرسی های تدریس در دانشگاه ها و مجامع علمی مینمود. و این کار هیچ منافاتی با این ندارد که این متخصصان، در کنار تخصص خود به دروس خارج فقه هم توجه و التفات جدی داشته باشند، بلکه التفات آنها هدفمند و روشمند میشد.
تربیت ۵_۱۰ درصدی نیروها در طول مدت ۱۰-۱۵ سال، کار غیر ممکنی نیست. بلاخره در یک مجموعهی آموزشی، حدود ۱۰درصد نیروی علاقمند که شوق و شعف و غیرت مطالعاتی شبانهروزی داشته باشند، پیدا میشود که بتوان آنها را حداقل در یک رشته از علوم انسانی اسلامی، متخصص، اهلتحقیق و صاحبنظر کرد.
سَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
امین دهقانی
✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی (ره):
امروز مسائل پیچیده تر شده، مسائل جدیدی در جامعه به وجود آمده که نیازمند تغییر در روش ها و نحوه برخوردها است.
سیستم سنتی حوزه توانایی پاسخگویی در قبال این گونه مسائل را ندارد
و لازم است تحولی عظیم در شیوه آموزش ها را در پیش بگیریم
امروز یک کودک می تواند با ابزار تکنولوژی به هر نوع فکر و مسلکی دسترسی پیدا کند،
آیا با این سیستم فقه محور حوزه ها می توان مقابل این هجمه های گوناگون ایستاد و به همه این شبهات پاسخ داد؟!
_ خبرگزاری تسنیم/اسفند ۹۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حرفهای عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر
علامه #جوادی_آملی:
ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛
حرفهای #عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر!
اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست.
____________________
پینوشت:
⭕️ برای اینکه حرف های عوامانه نداشته باشیم، چه کنیم؟
پاسخ روشن است:
مسجد اعظم و شبستانهای آن و کل حوزههای علمیه باید بیش از ۵۰درصد کرسی های درس خارج خود را به علوم عقلی (با رویکرد تطبیقیِ مواجهه با علوم و شبهات روز) اختصاص دهند، علومی چون: براهین اثبات واجب، حکمت متعالیه، فلسفه دین، فلسفه های مضاف، انسان کامل، علمودین، علم النفس، نقد پلورالیزم و تعددقرائات و فیزیکالیست و ... . و اساسا روش امام صادق (ع) همین بوده است و روش فعلی (غلبه و انحصار دروس خارج رسمی و مرکزی به فقه و اصول) انحطاط از روش قرآن و اهل بیت (ع) به شمار میآید.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 آیا حسن روحانی یک جاسوس است؟!
👇👇👇
https://www.aparat.com/v/UDANw/%D8%A2%DB%8C%D8%A7_%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C_%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3_%D8%B3%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%83%D8%8C_%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3_%D9%88_%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%83%D8%A7_%D8%A7%D8%B3%D8%AA
حوزه علمیه تمدن ساز
⭕️📝 مصلحت حفظ رئیس جمهوری بیسواد و بیتدبیر و مزوّر و ضد میهن؟
✍ سعید زیباکلام
1⃣ هر چه میگذرد برایم حفظ چنین شخصیت مکّآر و ضد وطنِ ضد حاکمیت ملّی در مقام رئیس جمهور از سوی اکثر مقامات نظام از هر دو جناح اصلاحطلب و اصولگرا پیچیدهتر و فهمناپذیرتر میشود!
2⃣ باستثنای ممالک دیکتاتوری، در هیچ کشوری چنین رجلی را حتی برای یک هفته هم تحمل نمیکنند و با ابزارهای قانونی وی را عزل و سپس محاکمه میکنند.
3⃣ چقدر خوب میشد مقامات عالیه نظام اینبار بزرگواری میکردند و برای مردمِ به خاک سیاه نشسته توضیح میدادند مصلحت و حکمت حفظ این شخصیت اسوهی ناکارآمدی و اسوهی لگدمالیِ معیشت مردم و تخریب اقتصاد/صنایع مملکت و پرچمدار دیپلماسی ذلیلانه چیست؟
4⃣ آیا مسئولان نظام بروشنی میبینند که هنجارها و موازین درون نظام را چقدر منحط و فرومایه و رذالتآمیز و بیاعتبار کردهاند؟
5⃣ آیا براستی چنین شخصیتی فهم و تعلّق و عشقی برای آرمانهای بلند انقلاب و وطن دارد؟
6⃣ چقدر خوب میشد دبیر عظمای شورای ملکوتی و نقدناپذیر نگهبان اینبار کمی بزرگواری میکرده و سکوت پیوسته و نکبتخیز خود را میشکست و به دهها میلیون کارگر و معلم و کشاورز و کارمند و پرستار و بازنشسته و کلاهبرداریشدهی بازار بورس و سایر طبقات مستضعف جامعه مصلحت تأیید چنین اعجوبهی وطنناشناسی و شقاوت و تکبّر را توضیح میداد.
7⃣ میدانم مصلحت نمیدانید که با مردم صحبت کنید. اما این حقیر و در این برههی خاص، بویژه مهم و گرهگشا میدانم که با مردم سخن بگویید. وظیفهی شما و صلاح این مملکت است که معضلات را با مردم درمیان بگذارید. این مردم همانی هستند که پای این انقلاب و آرمانهای آن آمدند و آن جانفشانیها و فداکاریها را کردند.
8⃣ آیا براستی ملّت ایران انقلاب کردند تا اخلاقیات سیاسی در حکمرانی ما بدین میزان بیارزش و لگدمال شود؟ اینست حاصل آنهمه مبارزات و مجاهدات ملّت ایران؟
◾️ "فان تولّوا فقل حسبی الله، لااله الاالله، علیه توکّلت و هو ربالعرشالعظیم"(پس اگر پشت کردند تو بگو الله مرا کفایت فرماید، که نیست خدایی جز او، بر او توکل میکنم و اوست پروردگار عرش عظیم).
◽️۱۳ آذر ۱۳۹۹
🆔 t.me/Saeidzibakalam
🔰 با آیت الله آملی لاریجانی!
🔘رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکلات و کاستیها در همه دورانها حتی در زمان حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) وجود داشته است، اظهار کرد: در همه اعصار، نفاق، فساد و سوءمدیریتهایی کم و بیش وجود داشته اما مهم این است که کلیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک حقیقت زنده و رو به پیشرفت است.(خبرگزاری فارس)
▫️آیت الله آملی راست میگویند؛ فساد دوره امیرالمومنین(ع) مثل:
۱-تخلف مالی ابن هرمه کارگزار حضرت در بازار اهواز!
۲-گزارش تخلف کارگزارش در اصطخر(منذربن ابی جارود) که زیّ اشرافی در پیش گرفته و خویشان را مقدم می دارد!
۳-تجمل گرایی قاضی القضات او(شریح) در حد خرید یک خانه ۸۰ دیناری!!!
۴-ربودن اموال بیت المال توسط پسرعمویش که کارگزارش هم بود و فرار به حجاز!
۵-سرسفره رنگین نشستن کارگزارش در بصره در مهمانی ای که نیازمندان رانده و توانگران فراخوان شده بودند!
🔅پیشرو بودن علی(ع) و زنده ماندن حقیقتش به این بود که:
۱.دستور داد ابن هرمه را جلوی مردم دستگیر و جارچی هم اعلام کند. جمعه او را ۳۵ضربه شلاق بزنند و در بازار هم بچرخانند و...(مستدرک الوسائل ج۱۷ص۴۰۳و۴۰۴)
۲.به منذر نامه نوشت که:"اگر آنچه از تو برایم گزارش شده درست باشد شتر خانواده ات و بند کفشت از تو بهترند!"(نامه۷۱) او را احضار و با وجودی که اختلاس(۴۰۰۰درهم) را منکر بود زندانی اش کرد. اشکهای خواهرش و وساطت صعصعه را درباره او گوش نکرد.(شرح نهج البلاغه علامه شوشتری ج۸ص۱۰۸)
۳.به قاضی القضات برای همان خانه ۸۰دیناری قباله ای در مرام خود زند:
*خریدار: بنده ای خوار! * فروشنده: مرده ای کوچ کرده به سرای دیگر. * عین مورد معامله: خانه ای از سرای فریب، از کوی نابود شوندگان و سرزمین تباه شوندگان!
*کروکی: حد نخست؛ منتهی به آفات و بلاها / حد دوم؛ به مصیبت ها/ حد سوم: به هواها و هوس های تباه کننده/حد چهارم: به شیطان گمراه کننده ختم میشود! *درب آن به حد چهارم باز میشود! "این شخص فریفته به آرزو، این خانه را ازکسی که اجل اورا از جای کَنده، به قیمت خروج ازعزت قناعت، و ورود در خواری و پستی خرید!"(بقیه قباله را در نامه ۳ نهج البلاغه بخوانید!)
قاضی القضات سابق ما بهتر می داند این تازیانه ی وعظ چقدر دردش از حبس و شلاق بیشتر است!
۴. به آن پسر عموی مختلس فراری در ایام فتنه ی بسربن ارطاتها ونماندن برای علی جز کوفه، نوشت:"از خدابترس و اموال این مردم را به سویشان بازگردان، که اگرچنین نکنی و خداوند مرا بر تو چیره سازد با تو کاری خواهم کرد که نزد خداوند عذر خواه من گردد و با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم! به خدا اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند وبه مرادی نمی رسیدند، تا آنکه حق را از آنان بازگیرم..."(بقیه در نامه۴۱)
۵.به فرماندارش برای آن یک سفره نوشت:"به لقمه ای که دردهان می نهی بنگر، آن را که حلال و حرامش برایت معلوم نیست بیرون انداز... با ورع و کوشش و پاکدامنی و درستکاری مرا یاری رسانید...آیا به این خشنود باشم که امیرمومنانم خوانند، ولی در سختی های روزگار شریک مردم(یا الگویشان) نباشم؟"(مواعظ جان بخش اودر اینباره را در نامه۴۵ بخوانید).
⬅️خوب است نتیجه بگیریم: اگر عقوبت های امیرالمومنین برای فاسدان و متجملان در ما افزون شد، حقیقت زنده ایم و پیشرفت داریم. اگر خانه ۸۰دیناری، کاخ ها وعمارتهای مجلل شد و جای ابن هرمه ها، بی کس و کار تر ها چرخانده شدند و برادرها و پسرعموهای در دسترس، توبیخ ومجازات موثر نشدند؛ آنوقت نگران حقیقت زنده ای که امام و شهدا دستمان سپرده اند بشویم!
#مقایسه_ج_ا_با_حکومت_علوی
📝 محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian