eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه علمیه تمدن ساز
‍ ⭕️📝 مصلحت حفظ رئیس جمهوری بی‌سواد و بی‌تدبیر و مزوّر و ضد میهن؟ ✍ سعید زیباکلام 1⃣ هر چه می‌گذرد برایم حفظ چنین شخصیت مکّآر و ضد وطنِ ضد حاکمیت ملّی در مقام رئیس جمهور از سوی اکثر مقامات نظام از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا پیچیده‌تر و فهم‌ناپذیرتر می‌شود! 2⃣ باستثنای ممالک دیکتاتوری، در هیچ کشوری چنین رجلی را حتی برای یک هفته هم تحمل نمی‌کنند و با ابزارهای قانونی وی را عزل و سپس محاکمه می‌کنند. 3⃣ چقدر خوب می‌شد مقامات عالیه نظام این‌بار بزرگواری می‌کردند و برای مردمِ به خاک سیاه نشسته توضیح می‌دادند مصلحت و حکمت حفظ این شخصیت اسوه‌ی ناکارآمدی و اسوه‌ی لگدمالیِ معیشت مردم و تخریب اقتصاد/صنایع مملکت و پرچمدار دیپلماسی ذلیلانه چیست؟ 4⃣ آیا مسئولان نظام بروشنی می‌بینند که هنجارها و موازین درون نظام را چقدر منحط و فرومایه و رذالت‌آمیز و بی‌اعتبار کرده‌اند؟ 5⃣ آیا براستی چنین شخصیتی فهم و تعلّق و عشقی برای آرمانهای بلند انقلاب و وطن دارد؟ 6⃣ چقدر خوب می‌شد دبیر عظمای شورای ملکوتی و نقدناپذیر نگهبان این‌بار کمی بزرگواری میکرده و سکوت پیوسته‌ و نکبت‌خیز خود را می‌شکست و به ده‌ها میلیون کارگر و معلم و کشاورز و کارمند و پرستار و بازنشسته و کلاهبرداری‌شده‌ی بازار بورس و سایر طبقات مستضعف جامعه مصلحت تأیید چنین اعجوبه‌ی وطن‌ناشناسی و شقاوت و تکبّر را توضیح می‌داد. 7⃣ می‌دانم مصلحت نمی‌دانید که با مردم صحبت کنید. اما این حقیر و در این برهه‌ی خاص، بویژه مهم و گرهگشا می‌دانم که با مردم سخن بگویید. وظیفه‌ی شما و صلاح این مملکت است که معضلات را با مردم درمیان بگذارید. این مردم همانی هستند که پای این انقلاب و آرمانهای آن آمدند و آن جانفشانی‌ها و فداکاری‌ها را کردند. 8⃣ آیا براستی ملّت ایران انقلاب کردند تا اخلاقیات سیاسی در حکمرانی ما بدین میزان بی‌ارزش و لگدمال شود؟ اینست حاصل آنهمه مبارزات و مجاهدات ملّت ایران؟ ◾️ "فان تولّوا فقل حسبی الله، لااله الاالله، علیه توکّلت و هو رب‌العرش‌العظیم"(پس اگر پشت کردند تو بگو الله مرا کفایت فرماید، که نیست خدایی جز او، بر او توکل میکنم و اوست پروردگار عرش عظیم). ◽️۱۳ آذر ۱۳۹۹ 🆔 t.me/Saeidzibakalam
🔰 با آیت الله آملی لاریجانی! 🔘رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکلات و کاستیها در همه دورانها حتی در زمان حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) وجود داشته است، اظهار کرد: در همه اعصار، نفاق، فساد و سوءمدیریتهایی کم و بیش وجود داشته اما مهم این است که کلیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک حقیقت زنده و رو به پیشرفت است.(خبرگزاری فارس) ▫️آیت الله آملی راست میگویند؛ فساد دوره امیرالمومنین(ع) مثل: ۱-تخلف مالی ابن هرمه کارگزار حضرت در بازار اهواز! ۲-گزارش تخلف کارگزارش در اصطخر(منذربن ابی جارود) که زیّ اشرافی در پیش گرفته و خویشان را مقدم می دارد! ۳-تجمل گرایی قاضی القضات او(شریح) در حد خرید یک خانه ۸۰ دیناری!!! ۴-ربودن اموال بیت المال توسط پسرعمویش که کارگزارش هم بود و فرار به حجاز! ۵-سرسفره رنگین نشستن کارگزارش در بصره در مهمانی ای که نیازمندان رانده و توانگران فراخوان شده بودند! 🔅پیشرو بودن علی(ع) و زنده ماندن حقیقتش به این بود که: ۱.دستور داد ابن هرمه را جلوی مردم دستگیر و جارچی هم اعلام کند. جمعه او را ۳۵ضربه شلاق بزنند و در بازار هم بچرخانند و...(مستدرک الوسائل ج۱۷ص۴۰۳و۴۰۴) ۲.به منذر نامه نوشت که:"اگر آنچه از تو برایم گزارش شده درست باشد شتر خانواده ات و بند کفشت از تو بهترند!"(نامه۷۱) او را احضار و با وجودی که اختلاس(۴۰۰۰درهم) را منکر بود زندانی اش کرد. اشکهای خواهرش و وساطت صعصعه را درباره او گوش نکرد.(شرح نهج البلاغه علامه شوشتری ج۸ص۱۰۸) ۳.به قاضی القضات برای همان خانه ۸۰دیناری قباله ای در مرام خود زند: *خریدار: بنده ای خوار! * فروشنده: مرده ای کوچ کرده به سرای دیگر. * عین مورد معامله: خانه ای از سرای فریب، از کوی نابود شوندگان و سرزمین تباه شوندگان! *کروکی: حد نخست؛ منتهی به آفات و بلاها / حد دوم؛ به مصیبت ها/ حد سوم: به هواها و هوس های تباه کننده/حد چهارم: به شیطان گمراه کننده ختم میشود! *درب آن به حد چهارم باز میشود! "این شخص فریفته به آرزو، این خانه را ازکسی که اجل اورا از جای کَنده، به قیمت خروج ازعزت قناعت، و ورود در خواری و پستی خرید!"(بقیه قباله را در نامه ۳ نهج البلاغه بخوانید!) قاضی القضات سابق ما بهتر می داند این تازیانه ی وعظ چقدر دردش از حبس و شلاق بیشتر است! ۴. به آن پسر عموی مختلس فراری در ایام فتنه ی بسربن ارطاتها ونماندن برای علی جز کوفه، نوشت:"از خدابترس و اموال این مردم را به سویشان بازگردان، که اگرچنین نکنی و خداوند مرا بر تو چیره سازد با تو کاری خواهم کرد که نزد خداوند عذر خواه من گردد و با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم! به خدا اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند وبه مرادی نمی رسیدند، تا آنکه حق را از آنان بازگیرم..."(بقیه در نامه۴۱) ۵.به فرماندارش برای آن یک سفره نوشت:"به لقمه ای که دردهان می نهی بنگر، آن را که حلال و حرامش برایت معلوم نیست بیرون انداز... با ورع و کوشش و پاکدامنی و درستکاری مرا یاری رسانید...آیا به این خشنود باشم که امیرمومنانم خوانند، ولی در سختی های روزگار شریک مردم(یا الگویشان) نباشم؟"(مواعظ جان بخش اودر اینباره را در نامه۴۵ بخوانید). ⬅️خوب است نتیجه بگیریم: اگر عقوبت های امیرالمومنین برای فاسدان و متجملان در ما افزون شد، حقیقت زنده ایم و پیشرفت داریم. اگر خانه ۸۰دیناری، کاخ ها وعمارتهای مجلل شد و جای ابن هرمه ها، بی کس و کار تر ها چرخانده شدند و برادرها و پسرعموهای در دسترس، توبیخ ومجازات موثر نشدند؛ آنوقت نگران حقیقت زنده ای که امام و شهدا دستمان سپرده اند بشویم! 📝 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢 مافیای ترجمه کتب الحادی و شک‌گرایانه در ایران ✍️دکتر مهدی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دست‌های پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید 📃 منبع 👇👇 🌐 http://mgolshani.ir/331/ @Islamicphilosophy_ir
جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن‌طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛ و با آنکه در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی‌دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می‌گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده‌اند. 📗 علامه ، ر.ک: سرالفتوح، ص۴۰-۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو 💢 ۱. شناخت مردم ژاپن ازدین اسلام و فرهنگ اسلامی بسیار کم است و این به دلیل ضعف فعالیت های تبلیغی ما مسلمان هاست. 💢 ۲. من بودایی بودم ولی چند سال پیش از طریق ترجمه دعای «یستشیر»امام علی (ع) که مضامین بسیار عالی دارد با اسلام آشنا شدم. 👈 💢 ۳. وضعیت ترجمه کتاب های دینی اسلامی به زبان ژاپنی خوب نیست. مردم ژاپن اهل مطالعه هستند و این یعنی اگر کتب اسلامی به زبان ژاپنی ترجمه بشوند از آن‌ها استقبال می شود‌. 👉 💢 ۴. وقتی با بودایی ها صحبت میکنم به آنها میگویم مطالب خوبی که شما در آیین بودا دارید، کاملترش در اسلام هست. 💢 ۵. وقتی نخست وزیر ژاپن به ایران آمد و به علت اُبُهَّت آیت الله خامنه ای جرأت نکرد نامه ترامپ را به ایشان بدهد، مردم ژاپن در فضای مجازی گفتند کاش رهبری مثل ایشان در ژاپن داشتیم. @Islamicphilosophy_ir
4_5969985214087168829.mp3
5.22M
🔴 رسالت اصلی حوزه‌ها علامه : 💢 این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم 💢 حوزه ها خوابند ... 💢 رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ... _ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵ ✅ @feghheakbar
حضرت استاد می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. _ استاد سید یدالله ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو 💢 ۱. شناخت مر
💢 مسئولان حوزه تعلل را کنار بگذارند. بند سوم بیانات خانم آتسکو هوشینو، آنچنان مهم است که جا دارد متصدیان حوزه برای بررسی و راه‌حل آن جلسه اضطراری بگذارند و ... چندین سال پیش بود در جایی بدین مضمون خواندم: یکی از علمای شیعه به یکی از محققین زیر دست خود می‌گوید برو به فلان کشور شرق آسیا و اسلام و تشیع را تبلیغ کن، آن محقق می گوید میترسم آنجا مرگم فرا رسد و در بلاد کفر دفن شوم ... و نمی‌رود ... اما بعد از چندی برخی از مبلغان اهل سنت به آن کشور می‌روند و اکنون جمعیت بسیار زیادی از آن کشور، مسلمانِ سنی هستند. @feghheakbar
در همان اوان (اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی (علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود. من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره! اما امام (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است. 🗞 آیت الله سیدعزالدین زنجانی (ره)، نشریه پگاه حوزه، شماره ۳۰۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انسان به حکم این که آزاد است، هر لحظه می تواند آغاز داشته باشد. استاد @Islamicphilosophy_ir