eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فاجعه : در سه ماه ابتدای امسال، بانکها ۲۱۵ هزار میلیارد تومان به خودشان وام دادند. عمق فاجعه : با یک محاسبه ی ساده، یعنی به طور متوسط در سه ماه از هر ایرانی ۲.۵ میلیون تومان دزدیده شد و به جیب بانکداران رفت. پی نوشت : این آمار ۲۲ بانک از ۳۰ بانک است و ۸ بانک حتی گزارش هم نداده اند. ▪️کانال موسسه متا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
براى «سازندگى» و «تربيت» بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مى‌خواهيم «رفتار» و «گفتار» كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مى‌خواهيم «لباس» كسى را دگرگون كنيم، بايد پيش از اين مرحله، «عشق‌ها» و «علاقه‌هايش» را عوض كنيم و ناچار «شناخت‌هايش» را و ناچار «فكرهايش» را، كه ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل. 📗 استاد علی صفایی، مسئولیت و سازندگی، ص۴۳
1_5996514133.docx
36.6K
💢 ، از سطح مقدماتی تا پیشرفته. ✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 علوم انسانی؛ تنگۀ احد جمهوری اسلامی آیت الله : ◽️ پاسداری در حقیقت پاسداری از علوم انسانی است و جنگ بر سر علوم انسانی است. این بحث امروز هم نیست. در سال ۱۳۵۹ سمیناری تحت عنوان انتقال به تعلیم و تربیت اسلامی برگزار شد و ما در آن سمینار این مسأله را مطرح کردیم که علوم انسانی در دانشگاه‌های ما به منزله تنگه احد است. ◽️ در جنگ احد حضرت به نگهبانان تنگه فرموده بود که اگر ما مشرکین را شکست دادیم و آنها را تا مکه تعقیب کردیم، شما از جای خودتان نباید تکان بخورید و اگر آنها ما را تا مدینه تعقیب کردند، باز شما در جای خودتان استوار باشید. ◽️ در باب علوم انسانی هم ماجرا از این قرار است. اگر ما همه پیروزی‌ها را از دست بدهیم اما کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها به دست اسلام بیافتد، ما همۀ عقب ماندگی‌ها و ناکامی‌های خودمان را جبران می‌کنیم. اما اگر پیروزی‌هایی در سطوح مختلف بدست بیاوریم، درحالیکه اسلام نتواند کرسی علوم انسانی را در دانشگاه‌ها تسخیر کند، تمام پیروزی‌ها موقتی است و ما همۀ آنها را در فاصله زمانی کمی از دست خواهیم داد. ◽️ ملاحظه می‌کنید خطر همان خطر تنگۀ احد است. مسأله تهاجم فرهنگی ریشه در مسایل علوم انسانی دارد. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
195.pdf
208.2K
⚡️بیانیه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست دفاعی عقیم و پرهزینه ♨️ حکومت علوی:بعثت عدالت 🔸مشاهده در سایت استاد : http://a-alidoost.ir/persian/news/27844/ ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توضیح المسائل غربی 💢 علوم انسانی، رساله‌ی عملیه است آیت الله #حایری_شیرازی: علوم انسانی، درواقع
. 💢 «آموزش و پرورش» و «علوم انسانی»؛ دو هدف استعمار نو آیت الله : استعمار به دو روش و صورت است: 🔸 یک. استعمار کهنه و قدیمی؛ در این نوع از استعمار، کشوری که استعمارگر است، کشوری دیگر را فقیر، عقب‌مانده، ضعیف و ناتوان نگه می‌دارد تا فقر و جهل و بیماری بر آن مسلط باشد. این استعمار آشکار و کهنه است. 🔸 دوم. استعمار نو؛ یعنی اینکه استعمارگر، کشوری را آباد کند، وضعیت بهداشت آن را بهبود بخشد، و فقر و بی‌سوادی را از چهرۀ آن برچیند؛ اما این کشور سالم، قوی و ثروتمند در جهت منافع استعمارگر مصرف شود؛ یعنی بهداشت، ثروت، سواد و معلوماتش در خدمت استعمارگر قرار گیرد. این دو شیوۀ استعمار با هم متفاوت‌اند. شیوۀ اول، استعماری اجباری و تحمیلی است. در این شیوه، کشوری را فقیر، بی‌سواد، ناتوان و دور از بهداشت نگه می‌دارند تا بتوانند بر آن تسلط پیدا کنند. شیوۀ دوم، استعماری به‌ظاهر غیراجباری و غیرتحمیلی است. در این شیوه، کشوری را درعین باسوادی، استعمار می‌کنند، و درعین خوب بودنِ وضع بهداشت، در چنگ می‌گیرند، و درعین قدرت نظامی و ثروت، آلت دست نگه می‌دارند. نوع دوم، استعمار پیچیده‌تری است. در این شیوه، برنامۀ استعمارگر کار کردن روی ، روی و روی است؛ چشم او به دانشگاه‌هاست. اگر استعمارگر بتواند در کشوری علوم انسانی دانشگاه‌ها را در چنگ داشته باشد، آن کشور بی‌زحمت در چنگ اوست؛ یعنی چنین کشوری خرج استعمار خودش را هم خودش می‌پردازد، و هزینۀ استعمار را خودش به عهده می‌گیرد! حتی وسیله‌ای می‌شود برای اینکه استعمار‌گران بتوانند کشورهای دیگر را نیز استعمار کنند.
1_6019768729.mp3
2.85M
🎙خطرِ علوم انسانی مسموم 🔸 ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی انقلاب
سومین سالگرد ریزش بورس در مرداد ماه ۱۳۹۹ سالی‌که 95% به بورس خود را یک شبه از دست دادند و 5% یک شبه شدند! ✍ آیا با دعوت کننده مردم در اوج قله شاخص (حسن روحانی) و رانت‌دارهای دولتی برخوردی شد؟!
هفت موتور تولید تبعیض و رانت در کشور 👇 https://eitaa.com/feghheakbar/6192
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 حکمرانی علوی باید الگو قرار گیرد ...
امام علی (ع): «وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً، لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْ‏ءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً أَوْ ، لَأَشُدَّنَّ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ، ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الْأَمْرِ، وَ السَّلَام‏»؛ صادقانه به خداوند سوگند ياد مى كنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت برداشته اى آنچنان بر تو سخت مى گيرم كه در زندگى تو را كم بهره، سنگين بار و حقير و ذليل سازد، والسلام.
💢 اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن آیت الله : ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را می‌بینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمی‌بینیم! ... اگر کسی خدای ناکرده این چنین فکر کند بگوید من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم این اسلامی حرف می‌زند ولی قارونی فکر می‌کند چون قارون هم همین را می‌گفت، می‌گفت من خودم درس اقتصاد می‌دانستم لذا ثروت پیدا کردم. ما حق نداریم که اسلامی حرف بزنیم بگوییم مسلمانیم ولی قارونی فکر کنیم بگوییم من خودم ده سال زحمت کشیدم و به اینجا رسیدم! بسیاری از افراد اسلامی حرف می‌زنند ولی قارونی فکر می‌کنند آن‌ها با وجود این همه نعمت خداوند می‌گویند که ما خودمان زحمت کشیدیم و درس خواندیم و عالم شدیم مگر قارون غیر از این را می‌گفت او هم می‌گفت خودم زحمت کشیدم و کار کردم و ثروت به دست آوردم. این خطر قارونی دامنگیر بسیاری از ماهاست. اگر کسی بگوید در راه علم ۴۰ سال دود چراغ خوردم حرف قارونی زده است. بسیاری افراد از مشرک بودن خود بی خبرند؛ وظیفه انسان آن است که از این شرک رقیقی که گرفتار اوست خلاص شود تا از برکات اعتقاد به طرفی ببندیم. ما باید اندیشه خود باشیم؛ نگوییم خود زحمت کشیده ایم و عالم شده ایم ... مگر قارون غیر از این می‌گفت؟! می‌گفت من خودم درس خواندم عالم شدم! "إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدی" مگر غیر از این بود؟! چرا به جایی نرسید؟ چرا زمین او را فرو برد؟ ما ـ خدای ناکرده ـ اسلامی حرف نزنیم و قارونی فکر کنیم؛ چه در حوزه چه در دانشگاه.
گسترش فساد در جامعه را میتوان در سه سطح تحلیل کرد : ۱. اقامه فساد ۲. اشاعه فساد ۳. ارتکاب فساد پارادوکس این است که از یک طرف قوانین اقامه کننده فساد را افزایش دهیم و از طرف دیگر به دنبال قوانین مقابله با مرتکبین فساد باشیم. ▪️کانال موسسه متا
💢 آخوند باشی و آثار فاخر ننوشته باشی؟! این بیان آیت الله (در عکس‌نوشته) بنده رو به یاد بیان شیخناالاستاذ علامه انداخت که در درس اخلاقشان با چاشنی نسبتا تند انتقادی بدین مضمون جمله‌ای فرمودند: آخوند باشی و یک جلد کتاب ننوشته باشی؟! این چه شیخیه، این چه آخوندیه؟! شما اگر روزی یک صفحه بنویسید، در سال میشه یک جلد. مگه کمه؟! پ‌ن: آنچنان مسائل بدیع و نو وجود دارد که جای کار و تحقیق دارند که قابل احصاء نیستند، فقط باید با چالش هایی در متن جامعه علمی و جامعه عرفی مواجه شد و مسائل دگراندیشان (الهی و الحادی؛ غربی و شرقی) در کشور و بین‌الملل را دنبال کرد، در این صورت با انفجار و آتشفشانی از مسائل و موضوعات مواجه خواهید شد و مستحضر می‌شوید که کارهای تکراری را باید به کناری نهاد و صرفا به عنوان پایه‌های استنباطی به کار برد، و خود باید به موضوعات جدید ورود کنیم. ✍ امین دهقانی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از تعلیقات
دردهای مزمن جبهه انقلاب (حاشیه‌ای بر واکنش‌های این روزهای جبهه انقلاب) 🔻 در کنار همه امتیازات اما به آسیب‌هایی دچار هستیم که باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان می‌دهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمی‌خواهد بی تفاوت باشد، این‌ها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم: تسرع منهای تأمل 🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند. بی مسئلگی 🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح... غلبه روحیه نفی و طرد 🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است. نارسائی تئوریک 🔻 یکی از مشکلات اساسی ما است که موجب شده دچار شده‌ایم. تعریف روشنی از بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از نداریم. نمی‌دانیم دقیقاً موطن نزول و تطبیق "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" چیست و برای کجاست؟ وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی می‌پنداریم. 🔻 یکی را نفی و طرد می کنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهت گیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفته ایم تا کسی حرفی خلاف میل ما می زند اسم او را صورتی می گذاریم. افراط در در واکنش 🔻 گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید داد، اما ما چنان بلایی به سر طرف می آوریم و او را تا مرزهای کفر بالا می بریم که به غلط کردن بیافتد. این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و چه می شود؟ کسی شک ندارد شعری که فلانی خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است. 🆔 @taalighat
💢 شیوه برخورد امام علی (علیه السلام) با اخلالگر بازار امام على عليه السلام ـ هنگامى كه آن حضرت، خيانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دريافت، به رفاعه چنين نوشت ـ : هنگامى كه نامه ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر [ حقوق ]مردم از كار، باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند، هلاك شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار، تو را به خدا پناه مى دهم. هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بيرون آر و ۳۵ تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه، طلبى را كه شاهد آورده، به او بپرداز. فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابى پاهايش را ببند و وقت نماز او را بيرون آور. اگر كسى برايش غذا، آشاميدنى، لباس و زير اندازى آورد، مانع مشو. مگذار كسى بر او وارد شود تا به او چاره اى تلقين كند يا به آزادى اميدوارش سازد. اگر برايت روشن شد كه كسى مطلبى را به او القا كرده كه به مسلمانى زيان مى رساند، او را با تازيانه تأديب نما و زندانى كن تا توبه نمايد. و دستور بده كه شب ها زندانيان را براى هواخورى به حياط زندان بياورند، جز ابن هرمه را، مگر اين كه ترس از تلف شدنش داشته باشى، كه او را نيز شب ها همراه با زندانيان به حياط زندان بياور. اگر در او طاقت و توان ديدى ، پس از سى روز ، ۳۵ تازيانه ديگر، افزون بر ۳۵ تازيانه قبلى، بر او بزن. براى من گزارش كارَت در بازار را بنويس و اين كه چه كسى را پس از آن خائن برگزيدى. حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع كن. 📗 دعائم الإسلام، ج۲، ص ۵۳۲
حوزه علمیه تمدن ساز
‍💢 متاسفانه همیشه هجوم فرهنگی از سوی دشمن بوده است و ما فقط حرکتی انفعالی انجام داده ایم 💢 نباید به
برای صدور انقلاب فرهنگی باید در درون کشور، ها را پرورش داد و در بیرون کشور، ها را کشف کرد. در این صورت است که گفتمان های جریان ساز در سطح ملی و بین‌الملل شکل خواهد گرفت. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 خودتان را هدر ندهید 💢 ضرورت متخصص شدن در حداقل یکی از علوم انسانی کسی که قصد محقق شدن رو داره، با
💢 آیا این طلبگی است؟! 💢 نجاست‌خواری مجامع علمی آیت الله : علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، است. نباید آن‌را اینقدر با ولع مصرف کنیم! چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما می‌دهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این طلبگی است؟! اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما اهل کشتی باشیم به گونه‌ای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایده‌ای دارد؟ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
: بدان تا بدین حال هستی و این رذیله خودنمایی در تو است، تو کافر بالله هستی و در سلک منافقان محسوب می‌شوی، گرچه به خیال خود مسلمی و مؤمن به خدایی. 📗 کتاب گرانسنگ شرح چهل حدیث، فصل دوم (بحث ریا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر عزیزم، آقای عسکری، نماینده محترم کرج، از پیگیری و اهتمام شما نسبت به افزایش عرضه زمین و باز شدن کمربند شهرها ممنونم ولی خدمتتان عارضم که مستثنی کردن کلانشهرها از این موضوع در شرایط فعلی اشتباه راهبردی است. عمده تفاضا برای مسکن در همین کلانشهرها است و عمده مشکل مسکن هم مربوط به همین کلانشهرها است. اگر کمربند کلانشهرها باز نشود روز به روز بر تراکم آنها که به فرموده شما، یکی از ام المصائب است افزوده می‌شود. از باز کردن کمربند کلانشهرها نهراسید. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته، کلانشهرهایی با جمعیت برابر با کلانشهرهای ما ولی با مساحت چندبرابر کلانشهرهای ما دارند. مهاجرت معکوس که شما به درستی به دنبال آن هستید راه حل دیگری دارد که مهمترینش توزیع عادلانه مقدورات کشور است و اطمینان داشته باشید که صرفا با افزایش عرضه زمین در شهرهای کوچکتر، مهاجرت معکوس از کلانشهرها حاصل نخواهد شد. در شرایط فعلی، افزایش عرضه زمین در کلانشهرها اجتناب ناپذیر است. چرا مساحت کلانشهری که جمعیتش طی سه دهه اخیر، سه برابر شده باید همان مساحت ۳۰ سال قبل باقی بماند؟ فقط نکته مهم این است که دولت بایستی با ابزارهای تنظیم‌گری نظیر ابزارهای مالیاتی، مراقبت جدی کند که این زمینهای عرضه شده، به عاملی برای سفته‌بازیِ مجدد سوداگران تبدیل نشود تا انشاالله به دست مصرف کننده واقعی برسد. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطاب به روحانیت بزرگوار و ائمه محترم جمعه مردم همین را از شما می‌خواهند در کنارشان باشید علیه اصحاب ثروت و قدرت؛ نه فقط در عرصه تئوری و نظری و کلی‌گویی، بلکه از شما انتظار دارند در مسائل، در میدان و در موضوعات پای کار مطالبه‌گری باشید. این کلیپ حضور امام جمعه قزوین در جمع مالباختگان شرکت‌های پیش‌فروش خودرو است. مردم از همین کار حداقلی چقدر خوشحال می‌شوند. اگر پای کارشان بمانید و به حق آنها قیام کنید تا به حقوق‌شان برسند همواره شما را محترم خواهند داشت. این احترام‌ها برای این است که به حق خدا و حق الناس قیام کنید. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔸 این تصویر، بخشی از آرشیو روزنامه Dolto فرانسه به تاریخ ۲۳ ماه مه ۱۹۷۷ است که خبر انتشار نامه‌ سرگشاده‌ ده‌ها روشنفکر غربی خطاب به پارلمان فرانسه را منتشر کرد. اما محتوای نامه چه بود؟! درخواست جرم‌زدایی از روابط آزاد جنسی بین بزرگسالان و کودکان! اسامی برخی از این روشنفکران به این شرح است: میشل فوکو، ژان پل سارتر، ژاک دریدا، رولان بارت، ژیل دلوز و ... 🔸 همین روشنفکرها پایه‌گذار مبانی فلسفی برخی از سبک‌های معماری معاصر غرب بودند. مثلا سبک معماری فولدینگ مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژیل دلوز است و یا سبک معماری دیکانستراکشن، مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژاک دریدا است. اما عمق فاجعه آنجاست که همین سبک‌ها که مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی چنین فیلسوفانی است اکنون در دانشکده‌های هنر و معماری ما توسط برخی اساتید با به‌به و چه‌چه به دانشجویان آموزش داده می‌شود و بچه‌های از همه جا بی‌خبر ما که نمی‌دانند چنین سبک‌هایی مبتنی بر اندیشه‌های چه اشخاصی است گمان می‌کنند که مرغ همسایه غازه! ✍ بلد طیب @baladetayyeb