📝 اسم مکتوب
💬پیغمبر خدا صلیاللهعلیهوآله در روایتی فرمودند:
«لَيْلَةَ أُسْرِي بِيِ إِلَى السَّمَاءِ لَمْ أَجِدْ بَاباً وَلَا حِجَاباً، وَلَا شَجَرَةً وَلَا وَرَقَةً وَلَا ثَمَرَةً، إِلَّا وَعَلَيْهَا مَكتُوبٌ عَلِيٌّ عَلِيٌّ، وَإِنَّ اسْمَ عَلِيٍّ مَكْتُوبٌ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ؛
وقتی که در شب معراج عروجم دادند و به سمت بالا رفتم، هیچ بابی، هیچ حجابی، هیچ درختی، هیچ برگی و هیچ میوهای را نیافتم مگر اینکه اسم علی علیهالسلام بر آن مکتوب بود. اسم علی بر تمام اشیاء مکتوب است» (مشارق أنوار اليقين، ص236)
✅ موجودیت هر شئای حدوثاً، بقائاً و غرضاً به امیرالمومنین علیهالسلام است و در هر سه مرحله وابسته به آن حضرت است و نام مقدس امیرالمومنین علیهالسلام در کل عالم وجود جاری و ساری است.
#️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #امیرالمومنین
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صاحب سرّ هویت
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #امیرالمومنین
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰ضیافت قدر
❓خصوصیت شب قدر چیست؟
در طول سال هر سحرگاه امام زمان عجلاللهفرجه مهمان روح میشود، ولی در سال یک شب است که روح نازل شده و مهمان آن حضرت میشود.
آنقدر این روح عظمت دارد که ملائکه مثل لشکر باید دور او را بگیرند و با اُبهت و عظمتی ویژه محضر مقدس ولیعصر عجلاللهفرجه نازل شود.
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۶
#️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نزول حقیقت
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #شب_قدر
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🖤 قلب عالم
👤حاکم نیشابوری در کتاب مستدرک علی الصحیحین نقل میکند که شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در بیت المقدس هر سنگی را که برمیداشتند زیر آن دم عبیط یعنی خون تازه جاری میشد،
✔️زیرا حساب امیرالمومنین علیهالسلام با عالم وجود حساب قلب با پیکر و بدن است.
🔍امیرالمومنین علیهالسلام بالنسبه به عالم وجود حکم قلب را دارد و بر همین حساب است که جبرئیل امین گفت:
😭«تَهَدَّمَتْ وَاللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى؛ به خدا قسم ارکان هدایت فروپاشید» (بحار الأنوار، ج۴۲، ص۲۸۲).
#️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #رمضان #امیرالمومنین
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عروج قرآن ناطق
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #امیرالمومنین
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰فانی توحید
💯امیرالمومنین علیهالسلام چنان ذوب و فانی در خدا شده که به فرمودۀ روایات در کافی شریف حائز مقاماتی مانند «عین الله»، «ید الله»، «قلب الله»، «روح الله» و «جلال الله» شده است (الكافي، ج۱، ص ۱۴۵).
🔍اگر علی علیهالسلام تجزیه شود در او حیثیت غیری دیده نمیشود.
▪️مولا خودش میفرماید: «أَنَا أَمْرُ اللّهِ وَالرُّوحُ»؛ من امر پروردگار و روح هستم (مشارق أنوار اليقين، ص۲۶۸).
✔️من همان شخصیتی هستم که غرق در پروردگارم.
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۶
#️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #رمضان #امیرالمومنین
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معقول در محسوس
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #امیرالمومنین
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
44.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 مومن با قرائت قرآن به ساحت حجت خدا راه مییابد
🎙بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف در خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)
🔗لینک خبر در سایت خبرگزاری ایکنا https://b2n.ir/f74703
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #قرآن #امام_زمان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🌀مَطاف ملائکه
☑️در شب قدر همۀ ملائکه به محضر امام زمان عجلاللهفرجه مشرف شده و برنامههای طول سال را از آن حضرت تحویل میگیرند.
📗در تفسیر قمی از امام صادق علیهالسلام منقول است که حضرت فرمود: «إِنَّ الْمَلَائِكَةَ يَطُوفُونَ بِنَا فِيهَا؛ در شب قدر همۀ ملائکه نازل میشوند و به دور ما ائمه طواف میکنند» (تفسير قمی، ج۲، ص۲۹۰).
🕋حضرت مطاف ملائکه الله و ملائکه طائف آن وجود نازنین که بیت الله حقیقی است میشوند.
📝عزرائیل با تمام خدمهاش، ملائکۀ حج، ملائکۀ باران و تمام ملائکه برنامۀ عملی یک سال خود را از امام زمان عجلاللهفرجه تحویل میگیرند.
#️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #رمضان #شب_قدر #امام_زمان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰 نردبان اجتهاد
📝 گوشههایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دامظلّهالوارف
✅ مخصوص حوزویان محترم
2️⃣1️⃣ شمارۀ دوازدهم | فرق بین مفطرات صوم و تروک احرام در معنی عزم بر ترک
فقهاء میفرمایند: در صوم عزم بر ترک مفطرات است؛ در حج نیز بر حاجی و معتمر در حین عقد احرام یک سلسله تروک واجب است. به این معنا که قصد میکند که آن تروک خاصه و معینه را در حال احرام ترک کند.
در نتیجه در صوم عزم بر ترک مفطرات و در حج و عمره عزم بر ترک محرمات مخصوصه است. نهایت اینکه در صوم میگویند: اگر کسی در اثناء روز قصد انجام یکی از مفطرات را کرد و لو آن مفطر را عمل نکند روزهاش باطل است.
زیرا نیت قطع یا نیت قاطع مضر به حال صوم است. اما در باب تروک حج اگر کسی قصد کرد که یکی از محرمات حال احرام را انجام بدهد و بعد انجام نداد، در اینجا میگویند این مضر به حال احرام حج و یا عمره نیست.
تبیین فرق بین این دو باب به این نکته است که در صوم آنچه که معتبر است، عزم مستمر بر ترک مفطرات است که قهراً ترک هم مُستمر خواهد بود. ولی آنچه که در باب احرام حج و عمره معتبر و مأخوذ است، عزم بر ترک مُستمر است نه عزم مستمر،
لذا اگر کسی در صوم نیت قطع و یا قاطع کرد از استمرار عزم کاسته و به این عزم مستمر آسیب رسانیده ولی در باب احرام آنچه که معتبر است، عزم بر ترک مستمر است نه عزم مُستمر، چون عزم بر ترک مستمر حاصلشده است در حال احرام نیت قطع و یا نیت قاطع مضر نیست.
بنابراین از کیفیت ترتیب احکام پی میبریم که در مسألۀ صوم عزم مستمر معتبر ولی در مسألۀ تروک احرام عزم بر ترک مستمر معتبر است.
🖊حرره العاصی السید ابراهیم الموسوی
#️⃣ #نردبان_اجتهاد #تخصصی_حوزه #فقه #اصول
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🔰امام صادق علیهالسلام:
مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَمَاتَ فِي الطَّرِيقِ لَمْ يُعْرَضْ وَ لَمْ يُحَاسَبْ وَيُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ آمِناً.
کسى که قبر امام حسین علیهالسلام را در ماه رمضان زیارت کند و در راه فوت شود، در معرض عتاب و خطاب او را نیاورده و نسبت به اعمالش محاسبه صورت نگرفته بلکه، به او گفته میشود: داخل بهشت شو در حالى که در امان هستى.
كامل الزيارات: ص ۳۳۱
#️⃣ #حدیث_ناب #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰سرّ غامض
🔅حضرت امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: «مُنْتَهَى النُّورِ وَغَامِضُ السِّرِّ» او منتهیٰ الیه نور و غامض اسرار است (بحار الأنوار، ج۷۴، ص۳۰۰).
✅نه پوشیده برای عالم ما بلکه امام زمان عجلاللهفرجه پوشیده در عوالم ملکوت و روحانیت است.
✌️ به آن پوشیدگی فقط به دو طریق میشود متصل شد؛ اول طریق مادرش صدیقۀ طاهره، قدیسۀ کبری فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها و دوم طریق امام حسین علیهالسلام.
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۶
#️⃣ #حدیث_ناب #کلام_ناب #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
❓ارتباط روزه و تسبیح
مطلبی که باید در اینجا متذکر شد این نکته است که صائم به یُمن روزه به عالَم تسبیح وارد و به نور تقدیس منور میشود. به این تقریر که در میان عبادات، روزه یگانه طریقی است که رجوع به حقتعالی در آن اعتبار شده است. چنانکه پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «لِكُلِّ شَىْءٍ بَابٌ وَبَابُ الْعِبَادَةِ الصَّوْمُ؛ هر چیزی دری دارد و درِ عبادت، روزه است».
چرا که با خودداری و کفّ نَفْس که ترک جهات حیوانیه و نفسانیه است، قوۀ غضبیه و شهویه تقلیل مییابد و تشبه به ملائکۀ روحانیه و تلبس به ملاء قدس نورانیه حاصل میگردد و رجوع به مبدأ اعلی تحقق مییابد، که گفتهاند: «فِي الصَّوْمِ جُوعٌ وَفِي الجُّوعِ رُجُوعٌ؛ در روزه گشنگی است و گشنگی نوعی بازگشت به مبدأ است».
به فرمودۀ مرحوم «حاجی سبزواری» قدّسسرّه: «انسان بالفعل، بايد قربت محض را قصد كند و قربت محض همانا تخلّق و تحقق است؛ و مهم اینکه در صوم، تعیّن این تخلق و تحقق در این است که بايد مظهريّت صمد لا يُطْعَم را قصد نماید. معناى صمد، مقصود در حوائج است: السَّیِّدُ الْمَصْمُودُ إِلَیْهِ فِي الْقَلِیلِ وَالْکَثِیرِ؛ یعنی کسی كه او داراى كلّ است در مقابل ممكن كه اجوف و نادار است».
حاصل مطلب اینکه روزه، ثنای حق سبحانهوتعالی به صمدیت است و ظهور این ثناء همانا به سُبُّوحیت و قُدُّوسیت است؛ چرا که صائم به توسط صوم از ماسویالله تُهی و مَظهر سُبُّوح قُدُّوس میشود، سپس مشحون و مملو از جلوات حقانی و مظهر صمد میگردد.
هرچند که به افادۀ منیرۀ عارف کامل جناب «آیتالله شاهآبادی» قدّسسرّه، عبادات، اجزای توحید در نشئۀ مُلکیۀ بدن است که منشأ و مبدأ و نیز مرجع و مختم آن باطن قلب است: «يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَلا بَنُونَ* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ؛ روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمىدهد، مگر كسى كه دلى پاک به سوى خدا بياورد».
ولیکن روزه، صائم را به اخلاق الهی متخلق میکند، که فرمودند: «تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّهِ؛ به اخلاق الهی متخلق گردید».
و در این مقام، اخلاق الهی همان است که میفرماید: «هُوَ يُطْعِمُ وَلا يُطْعَمُ؛ اوست كه خوراک مىدهد و خوراک داده نمىشود». فرد روزهدار مظهر خدایی میشود که اطعام میکند ولی اطعام نمیشود.
به هر تقدیر روزه به دلیل تألیف از نفی و ترکیّت، عبادتی سِریّه و قلبیه است؛ برخلاف دیگر عبادات که مولَّف از اثبات و فعلیتاند که قهراً جَهری و جوارحی خواهند بود. فلذا در روایات برای صوم تعبیر منحصری داریم، آنجا که در قدسیات میفرماید: «الصَّوْمُ لِي وَأَنَا أُجْزَی بِهِ؛ روزه برای من است و من خود پاداش آن هستم».
و نیز روزه به حیث حبسُالنفس بودنش تعبیر به صبر هم شده است که ثواب آن مَخزون در علم حقتعالی باشد. «شیخ صدوق» قدّسسرّه میفرماید: «ثَوَابُ الصَّبْرِ مَخْزُونٌ فِي عِلْمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَالصَّبْرُ الصَّوْمُ؛ ثواب صبر نزد خداوند عزّ وجل محفوظ و مخزون است و صبر نیز همان روزه است».
بر این اساس امام صادق علیهالسلام فرمودند: «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ؛ روزهدار دو شادمانی دارد؛ یکی هنگام افطار و یکی هنگام ملاقات با پروردگار».
کوتاه سخن اینکه با مطالب ذکر شده، ثابت و مبرهن گردید که انفاس صائم در فضای نورانی ماه مبارک «رمضان» منقلب و مبدل به تسبیح است.
📘تسبیح کوثر، ج1، ص146 الی 149
🖊جدیدترین تألیف استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
📬برای تهیۀ این کتاب میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارۀ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
#️⃣ #تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #رمضان #کلام_ناب #حدیث_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام المحدِّثین
🗓 ۱۹ اردیبهشت روز بزرگداشت امام المحدثین مرحوم شیخ کلینی اعلیاللهمقامه
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓 محرم الحرام ۱۳۹۱
#️⃣ #کلام_ناب #مفاخر_الشیعه #شیخ_کلینی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓۲۷ رمضان المبارک سالروز ولادت و وفات محدث جلیلالقدر علامۀ مجلسی قدسسره صاحب موسوعۀ عظیمۀ بحارالانوار
🔰 علامۀ مجلسی قدسسره و کتاب بحار الانوار در بیان حضرت آیت الله وحید خراسانی دامظلهالعالی
چون در این زمان بیسوادی زیاد شده و رجال شیعه ناشناخته ماندند، وظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند. وظیفۀ انسانیت است که شکر منعم بجا آورده شود.
مرحوم مجلسی کاری کرد که «لَمْ یُوجَدْ لَهُ نَظِیرٌ» و اهل فضل باید شکر این منعم را بجا آورند. بعضی بیسوادها پیداشدهاند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه میکنند.
دقت کنید! این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد میدهیم، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد؟
کتاب جلاء العیون و حیات القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند؛
و از طرفی کتاب مرآت العقول را نوشت که اساطین محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر میکند.
او با این علم رجال و دقت نظر کتاب بحارالأنوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم اهلبیت علیهمالسلام ضایع شود.
در بحارالأنوار روایات صحیح و ضعیف همه را جمع نمود و خدمتی کرد که تاکنون نشده و نخواهد شد. بعضی بیسوادها نگاه میکنند به روایاتی که سندش ضعیف است و درک نمیکنند کسی که خودش مرآت العقول را مینویسد و استاد کل است به این نکته توجه داشته است.
ولی در ضعاف متونی است که دلالتشان از سند محکمتر است و این خدمتی است که این فحل الفحول به جامعه ارایه کرد.
شیخ بهایی با آن مقام علمی در آن زمان از محضر ایشان بهرهها برد و با این موقعیت شد شیخالاسلام سلاطین صفویه تا بتواند مذهب شیعه را احیا کند.
🖊تقریرات درس خارج اصول حضرت آیت الله وحید خراسانی دامظلهالعالی توسط استاد محقق حاج آقای موسوی دامظله
🗓۲۴ مهر ۱۳۹۰
#️⃣ #مفاخر_شیعه #علامه_مجلسی #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
⚫️ بیانیه حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی
و ابراز همدردی با فاجعهی عظیم انفجار مدرسه سیدالشهدا(علیهالسلام) در #کابل
◼️بسم الله الرحمن الرحیم
« إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ »
▪️خبر کشتار جمعی از بانوان افغانستان موجب تألم و تأسف شدید گردید.
بشارت طوبی بر دختران و بانوان سعاتمندی که بدون جرمی در ماه مهمانی خدا، کشته شدند، «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت».
آنان بر خدای بخشنده، مهمان و بر پروردگار مهربان وارد شدند در حالی که به جهت فرمانبرداری از ملک علام، روزهدار بودند.
▪️خداوندا! همانگونه که آنان را به شرافت اجر شهداء مشرف فرمودی، پس آنان را با سرورشان بانوی دوعالم حضرت صدیقة طاهرة علیها السلام محشور نما.
▪️پروردگارا! به مصیبتزدگان صبر نیکو و جزای فراوان عطا کن، چنانکه در قرآن فرمودی: «إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ » «همانا صابران پاداش خود را بى حساب دریافت مى دارند».
▪️بارالها! به مجروحین ماه ضیافتت شفا عنایت فرما. خدایا! آنها را شفا ده و مداوا نما و در عافیت شان تعجیل فرما.
▪️اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا فَافْرَجْ ذَلِكَ يَا رَبِّ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِين. والحمد لله رب العالمین.
📅۲۷/رمضانالمبارک/۱۴۴۲
◻️#اطلاعیه #خبر
فاطمیهیحضرتولیعصرصاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
دفترآیتاللهالعظمیوحیدخراسانی
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
☀️ شعاع خورشید ولایت
💬 امام صادق علیهالسلام فرمودند: «إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا» (المؤمن، ص38)؛
🔅اتصال روح مؤمن به روح خدا از اتصال شعاع خورشید با قرص خورشید بیشتر است.
💬 و امیرالمؤمنین علیهالسلام خاصتاً فرمودند: «أَنَا أَمْرُ اللّهِ وَالرُّوحُ» (مشارق أنوار اليقين، ص268)؛
✅ من امر پروردگار و روح هستم. پس اتصال مؤمنین به مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام همانند اتصال شعاع خورشید به قرص آن است.
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓 رمضان المبارک 1396
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #امیرالمومنین #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
💠کلام استاد
📌توصیۀ اکید اهل معنا و معرفت برای مؤمنین این است که در روز پایانی ماه شریف رمضان، ضیافت الهی را به قرائت زیارت جامعۀ کبیره ختم نمایند.
🖊استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #دستورالعمل #کلام_ناب #کلام_استاد
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰 نردبان اجتهاد 📝 گوشههایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دامظلّهالوارف
🔰 نردبان اجتهاد
📝 گوشههایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دامظلّهالوارف
✅ مخصوص حوزویان محترم
3️⃣1️⃣شمارۀ سیزدهم | آیا ماه مبارک همیشه سیروزه است و یا مانند دیگر ماهها ۲۹ روزه هم میشود؟
بحثی در روایات وجود دارد که آیا ماه رمضان مثل بقیه شهور گاهی ۲۹ روز و گاهی ۳۰ روز است و یا اینکه ماه رمضان همیشه ۳۰ روز است؟
برخی از روایات دلالت بر قول دوم دارند یعنی مُفاد آنها ظهور در این دارد که ماه مبارک همیشه ۳۰ روز است و برخی از محدثین مانند ابن قولویه قمی قائل به آن شدهاند و این مسأله در قرن چهارم تا اوایل قرن پنجم یکی از پرجنجالترین مسائل فقهی بوده است.
شیخ مفید رحمهالله در ابتداء به سی روز قائل بوده و کتابی در این خصوص به نام لمح البرهان تصنیف نموده بود که البته الان موجود نیست اما بعداً شیخ مفید قدسسره از این نظریه عدول کرده و معتقد شد که ماه مبارک مانند دیگر شهور است.
و چون برگشت بود نیاز به اعلام داشت فلذا رسالۀ جوابات اهل الموصل را برای رد این همین قول تألیف کرد و ثابت نمود که در عدد روزها فرقی بین ماه مبارک و دیگر شهور نیست و روایات مذکور در قول ثلاثین یوماً، روایاتی است که سنداً ضعیف است.
به خلاف روایاتی که دلالت بر عدم فرق بین ماه مبارک و بقیه ماهها دارد که روایاتی متعدد و صحیحه میباشد و افراد موثقی آنها را نقل کردهاند و سپس ایشان فهرستی از اسامی شذوذ و اجلاء اصحاب را میآورند.
وأمّا ما تعلّق به أصحاب العدد في أن شهر رمضان لا يكون أقلّ من ثلاثين يوما فهي أحاديث شاذة قد طعن نقّاد الآثار من الشّيعة في سندها و هي مثبتة في كتب الصّيام في أبواب النّوادر والنوادر هي الّتي لا عمل عليها.
وأنا أذكر جملة ما جاءت به الأحاديث الشّاذّة و أبين عن خللها وفساد التّعلّق بها في خلاف الكافّة إن شاء الله. محمّد بن سنان عن حذيفة بن منصور عن أبي عبد الله علیهالسلام قال شهر رمضان ثلاثون يوما لا ينقص أبدا وهذا الحديث شاذّ نادر غير معتمد عليه طريقه محمّد بن سنان وهو مطعون فيه لا تختلف العصابة في تهمته وضعفه وما كان هذا سبيله لم يعمل عليه في الدين (جوابات أهل الموصل فى العدد والرؤية: ص ۱۹).
و نیز در مقام قول عدم تفریق میفرمایند: وأمّا رواة الحديث بأنّ شهر رمضان شهر من شهور السّنة يكون تسعة وعشرين يوماً ويكون ثلاثين يوما، فهم فقهاء أصحاب أبي جعفر محمّد بن علي وأبي عبد الله جعفر بن محمّد وأبي الحسن علي بن محمّد وأبي محمّد الحسن بن علي بن محمّد والأعلام الرّؤساء المأخوذ عنهم الحلال والحرام والفتيا والأحكام الّذين لا يطعن عليهم ولا طريق إلى ذمّ واحد منهم و هم أصحاب الأصول المدوّنة والمصنّفات المشهورة (جوابات أهل الموصل فى العدد والرؤية: ص ۲۵).
باری، در نهایت شیخ الطائفه جناب محمّد بن حسن طوسی رحمهالله در این مسأله نظریۀ شیخ مفید قدسسره را ترویج و تنقیح نمود تا حدیکه این قضیه در میان فقهاء مذهب حل شد. پس، از مُسلمات گردید که ماه رمضان هم مانند بقیۀ شهور است که هم میشود سیروزه و یا بیستونه روزه شود.
🖊حرره العاصی السید ابراهیم الموسوی
#️⃣ #نردبان_اجتهاد #تخصصی_حوزه #فقه #اصول
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 گزارش جدید خبرگزاری صدا و سیما در خصوص چاپ دانشنامهٔ سه جلدی تسبیح کوثر جدیدترین اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظله
🖥 این گزارش در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در برنامه کتاب هفته، واحد خبری ساعت ۲۰ شبکه چهارم سیما پخش شده است.
📌برای ثبت سفارش و تهیه کتاب میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
#تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #اطلاعیه #بازتاب_خبری
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat