eitaa logo
فقه ولایت
1.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
698 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه ولایت
🕊السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَعَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِك‏ 🏴 به‌مناسبت ایام شهادت سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مؤسسۀ «فقه‌ولایت» تقدیم می‌کند: 📜کتیبۀ نفیس «تَرَحُّل حسینی» منقّش به عبارتی عرشی از بیان امام حسین علیه‌السلام هنگام خروج از «مکه» به‌سوی «عراق»: «مَنْ كَانَ فِينَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَمُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا فَإِنِّي رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛ هر کس که می‌خواهد خون دلش را فقط در ما نثار کند و جانش را برای دیدار با خداوند آماده سازد، باید با ما همراه شود، چرا که من صبحگاه به خواست خداوند رهسپار خواهم شد». 📚بحار الأنوار، ج ‏۴۴، ص ۳۶۷ در اندازه‌های: 1️⃣ ۲۰۰ در ۱۴۰ سانتی‌متر مناسب هیئات و مساجد 2️⃣ ۱۴۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر مناسب منازل 📌برای سفارش این کتیبۀ نفیس می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. 📬همراه با پست رایگان #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از فقه ولایت
💬حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜إذَا زُرْتَ‏ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ فَزُرْهُ وَأَنْتَ حَزِينٌ مَكْرُوبٌ شَعِثٌ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ قُتِلَ حَزِيناً مَكْرُوباً شَعِثاً مُغْبَرّاً جَائِعاً عَطْشَاناً وَاسْأَلْهُ الْحَوَائِجَ وَانْصَرِفْ عَنْهُ وَلَا تَتَّخِذْهُ وَطَناً؛ 🥀 هر گاه خواستى قبر امام حسين علیه‌السلام را زيارت كنى، با حالت حزن و اندوه و در حالتى كه آشفته‌موی و غبارآلود و گرسنه و تشنه‌‏اى او را زيارت كن، 😭زيرا امام حسين علیه‌السلام خود درحالی‌که غمگين و اندوهناک و ژوليده و خاک‌آلود و گرسنه و تشنه بود كشته شد، و حاجت‌های خود را از او بخواه و زود بازگرد و آنجا را وطن خود اختیار مکن. 📚ثواب الأعمال، ص ۸۹. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و ایتا 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍جوهرۀ اربعین 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓اربعین حسینی/ ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و ایتا 🆔 @feghhevelayat
🎙 مجالس سخنرانی استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 به مناسبت دهۀ آخر صفر #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🩸فرجام رأس مقدس 1️⃣ 📋 بر اهل دقت در مصائب آل‌ الله علیهم‌السلام پوشیده نیست که اعظم‌المصائب بعد از «یوم العاشوراء» بی‌شک مصائبی است که در «شامِ» بلا بر اسرای اهل‌بیتِ سیّدالشّهدا علیه‌السلام علی‌الخصوص زینب کبری و حضرت سجّاد علیهماالسلام گذشت. ☀️بی‌شک نمی‌توان از میان مصائب «شامِ» بلا مصیبتی را اَعظم و اَصعب دانست، چرا که از هر زاویه‌ای به این واقعۀ غمبار نگریسته شود، این مصائب فی‌نفسه عظیم و صعب خواهد بود، لیکن مصیبتی که بر خاندان سیّدالشّهدا در مورد رأس مقدّس آن حضرت گذشت را باید یکی از سنگین‌ترین و جانسوزترینِ این مصائب دانست، چرا که به هر حال سیمای تابان عزیز اهل‌بیت علیهم‌السلام بود که گاه چون قرص خورشید بر نیزه می‌تابید و گاه مانند هلال ماه در میان تشت طلا جلوه‌گری می‌کرد. ▪️این رأس مقدّس آنچنان برای اسرای آل الله علیهم‌السلام علی‌الخصوص امام سجاد علیه‌السلام عزیز و محترم بود که وقتی «یزیدِ» ملعون به آن حضرت وعده می‌دهد که سه حاجت از تو را برآورده می‌کنم، اولین حاجت آن حضرت این است که «أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ سَيِّدِي وَأَبِي وَمَوْلَايَ الْحُسَيْنِ فَأَتَزَوَّدَ مِنْهُ وَأَنْظُرَ إِلَيْهِ وَأُوَدِّعَهُ؛ اینکه سیمای آقایم و پدرم و مولایم حسین علیه‌السلام را به من نشان دهی تا از او توشه برگیرم و به او بنگرم و با او وداع کنم». ▫️اما آن ملعون در ابتدای امر اینگونه پاسخ می‌دهد که: «أَمَّا وَجْهُ‏ أَبِيكَ‏ فَلَنْ‏ تَرَاهُ‏ أَبَداً؛ اما سیمای پدرت را هرگز نخواهی دید» (مُثير الأحزان، ص ۱۰۶؛ اللّهوف، ص ۱۹۴). 🔸اما آن رأس مقدّس برای امام سجاد علیه‌السلام آن چنان عزیز و محترم بود که کار به اینجا ختم نشود و آن حضرت برای دیدن آن سَر اِصرار ورزد و برای بار دوم از آن ملعونِ اَزل و اَبد درخواست دیدن رأس مقدّس پدر خویش را نماید. اما این بار قضیه باب میل آن ملعون نبود و به قدرت الهی رأس مقدّس معجزه‌ای از خود نشان داد که دشمنان همه انگشت بر دهان ماندند. 📖 منابع تاریخی ماجرا را اینگونه نقل کرده‌اند: «قَالَ عَلِيُّ‌ بْنِ الْحُسَيْنِ لِيَزِيدَ: أُرِيدُ أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ أَبِي! فَقَالَ: لَنْ تَرَاهُ. وَكَانَ الرَّأْسُ الشَّرِيفُ فِي طَشْتٍ مِنَ الْعَسْجَدِ مُغطَّى بِمِنْدِيلٍ‌ زِئْبِقيٍّ‌، فَإِذَا بِالْمِنْدِيلِ ارْتَفَعَتْ، وَنَادَاهُ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَلَدَاهُ! السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلَيُّ. فَصَاحَ عَلَيُّ‌ بْنِ الْحُسَينِ: وَعَلَيْكَ السَّلَامُ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ، يَا أَبَتَاهُ! أَيْتَمْتَنِي وَذَهَبْتَ يَا أَبَتَاهُ عَنِّي، وَفُرِّقَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ، فَهَا أَنَا رَاجِعٌ إِلَى حَرَمِ جَدِّي رَسَولِ اللّٰهِ، أُوَدِّعُكَ اللّٰهَ تَعَالَى وَاسْتَرعِيْكَ، وَأَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلَامُ؛ 🔍 امام سجّاد علیه‌السلام به «یزیدِ» ملعون فرمود: می‌خواهم که سیمای پدرم را به من نشان دهی. آن ملعون گفت: هرگز او را نخواهی دید. در این هنگام سَر شریف سیّدالشّهدا علیه‌السلام در تشت طلا قرار داشت و روی آن را با پارچه‌ای جیوه‌کاری‌شده پوشانده بودند. 📃ناگاه آن پارچه بلند شد و سَر مقدّس با حضرت زین العابدین علیه‌السلام چنین سخن گفت: سلام بر تو ای پسرم، سلام بر تو ای علی. علی بن الحسین علیهماالسلام فریادی کشید و عرض کرد: سلام و رحمت و برکات الهی بر تو ای پدرجان. من را یتیم کردی و از کنارم رفتی ای پدر و میان من و تو جدایی انداخته شد و اکنون به سوی حرم جدم رسول خدا صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌ باز می‌گردم. تو را به خدای متعال می‌سپارم و به تو سلام می‌رسانم» (موسوعة الإمام الحسین علیه‌السلام، ج ۷، ص ۵۴). ادامه در پست بعدی...👇
فقه ولایت
🩸فرجام رأس مقدس 1️⃣ 📋 بر اهل دقت در مصائب آل‌ الله علیهم‌السلام پوشیده نیست که اعظم‌المصائب بعد از
ادامه پست قبل...👆🏻 ▪️ در نقل دیگری که محیّرالعقول‌تر است وقتی امام سجّاد علیه‌السلام برای بار دوم ملاقات با رأس مقدّس پدر را مطالبه می‌کنند و «یزیدِ» ملعون پاسخ منفی می‌دهد، آن حضرت گستاخی «یزید» را اینگونه پاسخ می‌دهند: 📃 «يَا يَزِيدُ! أَنْتَ ظَنَنْتَ أَنَّ‌ رَأْسَ أَبِي مَخْفِيٌّ عَلَيَّ‌ وَأَنِّيِ مَا أَقْدِرُ أَنْ أَرَاهُ وَأُكَلِّمَهُ؟ فَفِي ذَلِكَ الْوَقْتِ كَانَ الرَّأْسُ الشَّرِيفُ فِي طَشْتٍ مِنْ ذَهَبٍ مُغَطَّى بِمِنْدِيلٍ، وَوُضِعَ فِي حُجْرَةٍ، ثُمَّ‌ تَوَجَّهَ نَحْوَ الْحُجْرَةِ، وَقَالَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللّٰهِ. وَإِذَا قَدِ ارْتَفَعَ الْمِنْدِيلُ، وَقَالَ الرَّأْسُ الْمُبَارَكُ: وَعَلَيْكَ السَّلَامُ يَا عَلَيُّ‌، يَا وَلَدِي. فَصَاحَ عَلِيُّ‌ بْنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ صَيْحَةً، وَقَالَ: يَا أَبَتَاهُ! أَيْتَمْتَنِي، وَذَهَبْتَ وَهَا أَنَا رَاجِعٌ إِلَى حَرَمِ جَدِّي، فَأُوَدِّعُكَ اللّٰهَ، وَأَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلَامُ؛ 🔍 ای «یزید»، تو گمان کردی که سَر پدرم از من پنهان است و من نمی‌توانم آن را ببینم و با آن سخن گویم؟ در این هنگام رأس شریف در تشت طلا قرار داشت که با پارچه‌ای روی آن را پوشانده و در اتاقی قرار داده بودند. 😭 سپس امام سجّاد علیه‌السلام به سوی آن اتاق رفت و عرض کرد سلام بر تو ای ابا عبد الله. ناگاه پارچه بلند شد و سَر مبارک فرمود: سلام بر تو ای علی، ای فرزندم. پس علی بن الحسین علیهماالسلام فریادی زد و عرض کرد: ای پدر جان مرا یتیم کردی و رفتی و اکنون من به سوی حرم جدم باز می‌گردم و تو را به خدا می‌سپارم و بر تو سلام می‌رسانم» (موسوعة الإمام الحسین علیه‌السلام ، ج ۷، ص ۵۵). 🔖وقتی «یزیدِ» ملعون عرصه را بر خود تنگ دید، راهی جز بازپس دادن آن رأس مقدّس به سیّدالسّاجدین علیه‌السلام ندید و فرجام رأس مقدّس آن شد که به بدن مطهر سیّدالشّهدا علیه‌السلام ملحق شود؛ چنان که «شیخ صدوق» نقل می‌کند: ▪️«خَرَجَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بِالنِّسْوَةِ وَرَدَّ رَأْسَ‏ الْحُسَيْنِ‏ إِلَى كَرْبَلَاءَ؛ علی بن الحسین علیهماالسلام همراه با زنان از «شام» خارج شد و سَر حسین بن علی علیهماالسلام را به سوی «کربلا» بازگرداند» (امالی «شیخ صدوق»قدس‌سرّه، ص ۱۶۷). ☑️ باری بر اساس این مستندات روایی و تاریخی، بسیاری از علما و متکلمین بنام شیعه همانند «سیّد مرتضی» (رسائل الشّريف المرتضى، ج ‏۳، ص ۱۳۰)، «شیخ طبرسی» (تاج الموالید، ص ۴۰)، «سیّد بن طاووس» (اللّهوف، ص ۱۹۵) و «ابن نمّا حلّی» (مُثير الأحزان، ص ۱۰۷) بر این باورند که رأس مقدّس سیّدالشّهدا علیه‌السلام به پیکر مطهّرش ملحق شد و در «کربلا» همراه آن جسم نازنین دفن گردید. و در این میان برخی نیز مانند «ابوریحان بیرونی» (الآثار الباقیة، ص ۴۲۲) و «شبراوی» از علمای اهل‌سنّت (الإتحاف، ص ۱۸۰) به بازگشت رأس مقدّس به «کربلا» در روز «اربعین» تصریح کرده‌اند. 🖋 و نیز «ابو الخطاب ابن دحیۀ کلبی» متوفای ۶۳۳ از علمای اهل‌سنّت در کتاب العَلَم المشهور می‌گوید: «در کتب امامیه خوانده‌ام که سَر مطهر پس از چهل روز از شهادت به بدن ملحق شد و این روز چهلم روزی معروف و مشهور نزد امامیه است و زیارت حسین بن علی علیهماالسلام در این روز را زیارت اربعین می‌نامند» (العَلَم المشهور، ج ۱، ص ۲۱۵). 📝اقتباس از مبانی فقه‌المعارفی استاد محقق حاج‌آقای «موسوی» دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💬مرحوم عارف کبیر، «حاج شیخ محمّد بهاری»قدس‌سرّه فرموده‌اند: 📜 إنَّ لِزِيَارَةِ عَاشُورَاءَ أَثَرٌ كَبِيرٌ فِي جَذْبِ النَّفْسِ إِلَى حَظِيرَةِ الْمَقَامِ وَرَوْحَانِيَّةِ سَيِّدِالشُّهَدَاءِ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ؛ 🌱همانا زیارت عاشوراء اثر بسیار بزرگی در جذب نَفْس به حیطۀ مقام و روحانیّت سیّدالشّهدا علیه‌‌السلام دارد. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📿نماز در «کربلا» افضل از نماز در «مسجدالحرام» 📝 مرحوم «صاحب جواهر» در «مجمع الرسائل» در بخش پایانی مسألۀ ۶۳۸ می‌فرماید: «و از روایت افتخار کعبه استفاده می‌شود که نماز در «كربلا» افضل است از نماز در «مسجدالحرام»، والله العالم» (مجمع الرسائل/ ۲۰۵). ✅ و فقها و بزرگانی که بر این رسالۀ شریفه حاشیه دارند، مانند: مرحوم «شیخ مرتضی انصاری»، مرحوم «مجدّد شیرازی»، مرحوم «آخوند خراسانی»، مرحوم «سید محمدکاظم یزدی»، مرحوم «شیخ محمدتقی شیرازی»، مرحوم «شیخ عبدالکریم حائری یزدی»، مرحوم «محقّق نائینی» و مرحوم «محقّق عراقی» رحمة‌الله‌علیهم این مطلب را تأیید کرده‌اند. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🤲 در دعای «قنوت» سیّدالشّهدا علیه‌السلام این‌گونه آمده است: 📜 أَنْتَ جَعَلْتَ قُلُوبَ أَوْلِيَائِكَ مَسْكَناً لِمَشِيَّتِكَ وَمَكْمَناً لِإِرَادَتِكَ وَجَعَلْتَ عُقُولَهُمْ مَنَاصِبَ أَوَامِرِكَ وَنَوَاهِيكَ؛ 🌌 خدایا، تو دل‌هاى دوستان خود را آشیانۀ مشیتت و محل پنهان شدن خواستت قرار دادی و عقل‏هاى ايشان را جایگاه دستورات و نهى‏هایت گردانيده‏اى. 📚مُهَج الدَّعَوات، ص ۴۸. #️⃣   📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 📜تكُونُ بِهِ غَيْبَةٌ وَحَيْرَةٌ تَضِلُّ فِيهَا الْأُمَمُ ثُمَّ يُقْبِلُ كَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ يَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَقِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً؛ 🌌 برای فرزندم مهدی عجّل‌الله‌فرجه غيبت و حیرتی رخ خواهد داد که امت‌ها در آن گمراه شوند؛ سپس چون ستاره‌ای دنباله‌دار روی آورد و زمين را پُر از عدل و داد كند، همانگونه پُر از ظلم و ستم شده است‏. 📚كمال الدين، ج ‏۱، ص ۲۸۶. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓 ۲۵ صفر، سالروز وقوع فاجعۀ منع کتابتِ وصیت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله 📣مصیبت بزرگ 💬عبدالله بن عبّاس گويد: 📜 لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِيَّ الْوَفَاةُ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ هَلُمُّوا أَكْتُبْ‏ لَكُمْ‏ كِتَاباً لَنْ‏ تَضِلُّوا بَعْدَهُ‏ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَيْ‏ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ وَاخْتَصَمُوا فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قُومُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ فَلَمَّا كَثُرَ اللَّغَطُ وَالِاخْتِلَافُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ قُومُوا عَنِّي قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ وَ كَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَقُولُ الرَّزِيَّةُ كُلُّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَنَا ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنْ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ؛ ▫️چون زمان شهادت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند از جمله «عُمَر بن خطّاب». رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بياييد برايتان نوشته‌ای بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد، 🔍«عُمَر» گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده و «قرآن» نزد شما هست، كتاب خدا ما را كافى است. ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند، عدّه‏اى مى‏‌گفتند برخيزيد كاغذ بياوريد تا رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله برايتان بنويسد و عدّه‏اى ديگر مانع شدند. چون سروصدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از نزد من برخيزيد و مرا تنها بگذاريد. 😭«عُبیدالله بن عبدالله» می‌گوید «ابن عبّاس» هميشه مى‌‏گفت: تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سر و صدايشان بين پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله و بين آنچه می‌خواست برای آن‌ها بنويسد، حائل شدند. 📚الأمالي (شیخ مفيد)قدس‌سرّه، ص ۳۶. 🗂 حدیث دوات و قلم در منابع اهل سنت: 📕مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏ ۵، ص ۳۵۱ 📙صحيح مسلم، ج‏ ۳، ص ۱۲۵۹ 📘سنن النسائی، ج‏ ۳، ص ۴۳۵ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪐 عصر محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله/ ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 ره‌آورد خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله/ ۱۴۰۱ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎙 مجلس سخنرانی استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف ▪️به مناسبت شهادت رسول خدا و امام رضا علیهماالسلام. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💬رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 📜 وصِيِّي مَنْ يَسْتَغْنِي بِنَفْسِهِ فِي جَمِيعِ حَالاتِهِ كَمَا أَنَا مُسْتَغْنٍ؛ 🔍 وصی من کسی است که در تمام حالاتشان بی‌نیاز است، همان‌گونه که من بی‌نیازم. 📚 مُقتضبُ الأثر، ص ۱۹ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 اعظمُ المصائب 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله/ ۱۴۰۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 معدنُ الوفاء 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله/ ۱۴۰۱ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 المقتولُ بالسّمّ 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام مجتبی علیه‌السلام/ ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌌مسمّای رضوی 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام رضا علیه‌السلام/ ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🖤«دِعْبِل خُزَاعی» بعد از شنیدن خبر شهادت حضرت امام رضا علیه‌السلام در قصیدۀ خود گفته است: ▫️قبْرَانِ فِي طُوسَ خَيْرُ النَّاسِ كُلِّهِمْ ▪️وقَبْرُ شَرِّهِمْ هَذَا مِنَ الْعِبَرِ ▫️ما يَنْفَعُ الرِّجْسُ مِنْ قُرْبِ الزَّكِيِّ وَلَا ▪️علَى الزَّكِيِّ بِقُرْبِ الرِّجْسِ مِنْ ضَرَر 📜 در طوس دو قبر است، يكى مدفن بهترين انسان‌ها (حضرت رضا علیه‌السلام)، و ديگرى قبر بدترين آنها (هارون الرشید). ☑️ نه هم‌جواری پليد با پاک به او سودى دهد، و نه نزدیک بودن پاک با پليد به او زيانى رساند. 📚الأمالی (صدوق قدس‌سرّه)، ص ۶۶۰. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از فقه ولایت
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔶🔶بررسی حدیث «مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الجَنَّةُ»🔶🔶 ♦️معمولاً در اواخر ماه «صفر الخیر» بسیاری از افراد نقل می‌کنند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده‌اند: «هر کس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت برای اوست». آیا این مطلب صحت دارد یا خیر؟ ♦️اصل این حدیث در کتاب «علل الشرایع» نقل شده و غالب منابع دیگر نیز این حدیث را از این کتاب نقل کرده‌اند، اما اصل حدیث با آنچه که در میان مردم مشهور است تفاوت‌های مهمی دارد. و اما متن حدیث: ♦️روزی پیامبر بزرگوار اسلام در مسجد قبا نشسته بودند و فرمودند: «اولین کسی که هم اکنون وارد مسجد شود مردی از اهل بهشت است». برخی از اصحاب با شنیدن این سخن از مسجد خارج شدند تا سپس بازگردند و مصداق سخن شوند. پیامبر نیز که این را فهمیدند، در حالی که آن عده از اصحاب خارج شده و سخنان پیامبر را نمی شنیدند شرط دیگری بر آن اضافه کردند و فرمودند: «جماعتی وارد می‌شوند و کسی که وارد شود و مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد او مردی از اهل بهشت است». ♦️جماعتی داخل شدند و ابوذر رحمة الله علیه هم میان آنان بود. پیامبر به آنان فرمودند: «الان در کدام ماه رومی هستیم؟» ابوذر عرض کرد: «ای رسول خدا ماه آذار تمام شد». پیامبر فرمودند: «ای ابوذر این را می‌دانستم اما دوست داشتم که این قوم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه این چنین نباشی در حالی که بعد از من تو را از این شهر تبعید خواهند کرد، چرا که تو دوستدار اهل بیت من هستی و به تنهایی زندگی خواهی کرد و تنها هم خواهی مُرد و جماعتی کفن و دفن تو را انجام خواهند داد که آنان رفیقان من در بهشت خواهند بود، بهشتی که به متّقین وعده داده شده است». 📚 علل الشرایع، ج۱ ، ص۱۷۵ ♦️اما نکاتی که درباره‌ی این حدیث باید دانست : 1⃣ این حدیث از نظر سند مشکلی ندارد و علمای شیعه آن را قبول دارند. 2⃣ در این حدیث هیچ اشاره‌ای به ماه «صفر» نشده، بلکه در تمام احادیث مشابه فقط ماه «آذار» آمده که از ماه‌های رومی است و با ماه‌های قمری سنخیّت زمانی ندارد و ممکن است که به صورت اتفاقی در آن سال ماه «آذار» و «صفر» بر هم منطبق شده باشند. 3⃣ «آذار» ماهی است 31 روزه قبل از «نیسان» و بعد از «شباط» که تقریباً با «فروردین» برابر است. 4⃣ تنها در یک نقل از این روایت در کتاب «الرواشح السماویة فی شرح احادیث الامامیة» به جای «آذار»، «صفر» آمده که برای آن سندی ذکر نشده است. 5⃣ با اندک دقّتی در حدیث در می‌یابیم که موضوع این حدیث بشارت به خروج ماه نیست و فرقی نمی‌کند که «صفر» باشد یا «آذار»! بلکه این حدیث یکی دیگر از احادیث فضائل شیعیان اهل بیت علیهم السلام است که اتفاقاً در متن حدیث نیز پیامبر بزرگوار اسلام به این موضوع تصریح فرموده‌اندکه: «ای ابوذر هدف من از این پرسش فقط این بود که مردم بدانند که تو اهل بهشت خواهی بود ... چرا که تو از دوستداران اهل بیت من هستی». پس در واقع ملاک بهشتی شدن در این حدیث خروج ماه و وارد شدن بر پیامبر نیست، بلکه ملاک محبّت اهل بیت علیهم السلام است و بس. 6⃣ از آنجا که این حدیث، شامل فضائل اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است، عالمان اهل سنت طبق معمول دست به شیطنت زده و با آن به مخالف پرداخته‌اند و گفته‌اند: «لا اصل له»، «صحت ندارد». «احمد بن حنبل» این حدیث را جزء چهار حدیثی می‌داند که در بین مردم شائع هستند اما سند ندارند. (طبقات الشافعیة الکبری، عبدالوهاب ابن علی سبکی، ص۱۵۱). «ابن جوزی» در کتاب «الموضوعات» درباره‌ی این حدیث چنین نوشته: «وَ یُذکَرُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ بَشَّرتُهُ بِالجَنَّةِ. قَالَ أَحمَدُ بنُ حَنبَل: لاَ أَصلَ لِهَذَا»، «گفته می‌شود که رسول الله صلّی الله علیه و سلّم فرمودند: هر کس مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد، او را به بهشت بشارت خواهم داد، امّا احمد بن حنبل می‌گوید: این حدیث صحّت ندارد»، (الموضوعات، ابن الجوزی، ج۲ ، ص۷۴). این حدیث صراحت به فضائل اهل بیت علیهم السلام و فضائل شیعیان ایشان دارد و اگر این را برای ابوذر بپذیرند، مخالفت او با عثمان را چه کنند؟ تبعید او توسط عثمان را چه کنند؟ درگیری‌های او با معاویه را چه کنند؟ ♦️مع الاسف با توجه به اینکه اوائل ماه ربیع، ایام احراق باب و هجوم به بیت صدیقه ی کبری علیها السلام و شکسته شدن حرمت زهراء اطهر و غصب امامت و خلافت حضرت امیرالمؤمنين عليه السلام و نیز پنجم ربیع رحلت حضرت سکینه سلام الله علیه و ايام شهادت امام عسکری علیه السلام می باشد، بهتر است تبریک و شاد باش را از «نهم ربیع» که شروع امامت ظاهری امام زمان و به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها است آغاز کنیم و تا هشتم ربیع تبریک نگوییم. #⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
‌ ◼️ | بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم 🔰 پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع می‌رساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت علیهماالسلام از افضل قربات است، منتهی « » در هفته اول ماه ربیع الاول موجب « » اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد. ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr