eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
695 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 المقتولُ بالسّمّ 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام مجتبی علیه‌السلام/ ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌌مسمّای رضوی 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام رضا علیه‌السلام/ ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🖤«دِعْبِل خُزَاعی» بعد از شنیدن خبر شهادت حضرت امام رضا علیه‌السلام در قصیدۀ خود گفته است: ▫️قبْرَانِ فِي طُوسَ خَيْرُ النَّاسِ كُلِّهِمْ ▪️وقَبْرُ شَرِّهِمْ هَذَا مِنَ الْعِبَرِ ▫️ما يَنْفَعُ الرِّجْسُ مِنْ قُرْبِ الزَّكِيِّ وَلَا ▪️علَى الزَّكِيِّ بِقُرْبِ الرِّجْسِ مِنْ ضَرَر 📜 در طوس دو قبر است، يكى مدفن بهترين انسان‌ها (حضرت رضا علیه‌السلام)، و ديگرى قبر بدترين آنها (هارون الرشید). ☑️ نه هم‌جواری پليد با پاک به او سودى دهد، و نه نزدیک بودن پاک با پليد به او زيانى رساند. 📚الأمالی (صدوق قدس‌سرّه)، ص ۶۶۰. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از فقه ولایت
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔶🔶بررسی حدیث «مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الجَنَّةُ»🔶🔶 ♦️معمولاً در اواخر ماه «صفر الخیر» بسیاری از افراد نقل می‌کنند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده‌اند: «هر کس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت برای اوست». آیا این مطلب صحت دارد یا خیر؟ ♦️اصل این حدیث در کتاب «علل الشرایع» نقل شده و غالب منابع دیگر نیز این حدیث را از این کتاب نقل کرده‌اند، اما اصل حدیث با آنچه که در میان مردم مشهور است تفاوت‌های مهمی دارد. و اما متن حدیث: ♦️روزی پیامبر بزرگوار اسلام در مسجد قبا نشسته بودند و فرمودند: «اولین کسی که هم اکنون وارد مسجد شود مردی از اهل بهشت است». برخی از اصحاب با شنیدن این سخن از مسجد خارج شدند تا سپس بازگردند و مصداق سخن شوند. پیامبر نیز که این را فهمیدند، در حالی که آن عده از اصحاب خارج شده و سخنان پیامبر را نمی شنیدند شرط دیگری بر آن اضافه کردند و فرمودند: «جماعتی وارد می‌شوند و کسی که وارد شود و مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد او مردی از اهل بهشت است». ♦️جماعتی داخل شدند و ابوذر رحمة الله علیه هم میان آنان بود. پیامبر به آنان فرمودند: «الان در کدام ماه رومی هستیم؟» ابوذر عرض کرد: «ای رسول خدا ماه آذار تمام شد». پیامبر فرمودند: «ای ابوذر این را می‌دانستم اما دوست داشتم که این قوم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه این چنین نباشی در حالی که بعد از من تو را از این شهر تبعید خواهند کرد، چرا که تو دوستدار اهل بیت من هستی و به تنهایی زندگی خواهی کرد و تنها هم خواهی مُرد و جماعتی کفن و دفن تو را انجام خواهند داد که آنان رفیقان من در بهشت خواهند بود، بهشتی که به متّقین وعده داده شده است». 📚 علل الشرایع، ج۱ ، ص۱۷۵ ♦️اما نکاتی که درباره‌ی این حدیث باید دانست : 1⃣ این حدیث از نظر سند مشکلی ندارد و علمای شیعه آن را قبول دارند. 2⃣ در این حدیث هیچ اشاره‌ای به ماه «صفر» نشده، بلکه در تمام احادیث مشابه فقط ماه «آذار» آمده که از ماه‌های رومی است و با ماه‌های قمری سنخیّت زمانی ندارد و ممکن است که به صورت اتفاقی در آن سال ماه «آذار» و «صفر» بر هم منطبق شده باشند. 3⃣ «آذار» ماهی است 31 روزه قبل از «نیسان» و بعد از «شباط» که تقریباً با «فروردین» برابر است. 4⃣ تنها در یک نقل از این روایت در کتاب «الرواشح السماویة فی شرح احادیث الامامیة» به جای «آذار»، «صفر» آمده که برای آن سندی ذکر نشده است. 5⃣ با اندک دقّتی در حدیث در می‌یابیم که موضوع این حدیث بشارت به خروج ماه نیست و فرقی نمی‌کند که «صفر» باشد یا «آذار»! بلکه این حدیث یکی دیگر از احادیث فضائل شیعیان اهل بیت علیهم السلام است که اتفاقاً در متن حدیث نیز پیامبر بزرگوار اسلام به این موضوع تصریح فرموده‌اندکه: «ای ابوذر هدف من از این پرسش فقط این بود که مردم بدانند که تو اهل بهشت خواهی بود ... چرا که تو از دوستداران اهل بیت من هستی». پس در واقع ملاک بهشتی شدن در این حدیث خروج ماه و وارد شدن بر پیامبر نیست، بلکه ملاک محبّت اهل بیت علیهم السلام است و بس. 6⃣ از آنجا که این حدیث، شامل فضائل اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است، عالمان اهل سنت طبق معمول دست به شیطنت زده و با آن به مخالف پرداخته‌اند و گفته‌اند: «لا اصل له»، «صحت ندارد». «احمد بن حنبل» این حدیث را جزء چهار حدیثی می‌داند که در بین مردم شائع هستند اما سند ندارند. (طبقات الشافعیة الکبری، عبدالوهاب ابن علی سبکی، ص۱۵۱). «ابن جوزی» در کتاب «الموضوعات» درباره‌ی این حدیث چنین نوشته: «وَ یُذکَرُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ بَشَّرتُهُ بِالجَنَّةِ. قَالَ أَحمَدُ بنُ حَنبَل: لاَ أَصلَ لِهَذَا»، «گفته می‌شود که رسول الله صلّی الله علیه و سلّم فرمودند: هر کس مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد، او را به بهشت بشارت خواهم داد، امّا احمد بن حنبل می‌گوید: این حدیث صحّت ندارد»، (الموضوعات، ابن الجوزی، ج۲ ، ص۷۴). این حدیث صراحت به فضائل اهل بیت علیهم السلام و فضائل شیعیان ایشان دارد و اگر این را برای ابوذر بپذیرند، مخالفت او با عثمان را چه کنند؟ تبعید او توسط عثمان را چه کنند؟ درگیری‌های او با معاویه را چه کنند؟ ♦️مع الاسف با توجه به اینکه اوائل ماه ربیع، ایام احراق باب و هجوم به بیت صدیقه ی کبری علیها السلام و شکسته شدن حرمت زهراء اطهر و غصب امامت و خلافت حضرت امیرالمؤمنين عليه السلام و نیز پنجم ربیع رحلت حضرت سکینه سلام الله علیه و ايام شهادت امام عسکری علیه السلام می باشد، بهتر است تبریک و شاد باش را از «نهم ربیع» که شروع امامت ظاهری امام زمان و به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها است آغاز کنیم و تا هشتم ربیع تبریک نگوییم. #⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
‌ ◼️ | بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم 🔰 پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع می‌رساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت علیهماالسلام از افضل قربات است، منتهی « » در هفته اول ماه ربیع الاول موجب « » اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد. ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 📖در یکی از زیارت‌های سیّدالشّهدا علیه‌السلام در «نیمۀ شعبان» آمده است: 📜 وأَنَّكَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي لَمْ‏ يَهْلِكْ‏ وَلَا يُهْلَكُ‏ أَبَداً؛ ✅همانا تو روی خدا هستی که نابود نشده و هرگز نابود نخواهد شد. 📚البلد الأمين، ص ۲۸۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
⛅️ روزی تو خواهی آمد 💬 امام باقر علیه‌السلام فرمودند: فَيَدْعُو النَّاسَ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ وَسُنَّةِ نَبِيِّهِ وَالْوَلَايَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَالْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّهِ؛ 📜 امام‌زمان عجّل‌الله‌فرجه مردم را به کتاب خدا و سنت نبیّ او و ولایت علی بن ابی‌طالب علیهم‌السلام و برائت جستن از دشمنان او دعوت می‌کند. 📚بحار الأنوار، ج ‏۵۲، ص ۳۴۲. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📢اولین شکاف در اسلام (به روایت اهل تسنن) 💬جابر از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند که حضرت فرمودند: 📜أوَّلُ ثُلْمَةٍ فِي الْإِسْلَامِ مُخَالَفَةُ عَلِيٍّ؛ 🥀 اولین شکاف در اسلام مخالفت با علی بن ابی طالب علیهماالسلام است. 📚ينابيع المودة، ج ۲، ص ۳۱۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🗓 ۵ ربيع الاول، وفات حضرت آمنه بنت الحسین علیهماالسلام، ملقب به سکینه را تسلیت عرض می‌نماییم. 📋 حضرت آمنه بنت الحسین علیهماالسلام در پنجم ربیع الاول سال ۱۱۷ هـ .ق. یعنی ۵۶ سال پس از واقعۀ غم انگیز كربلا در مدینۀ منورّه دار فانی را وداع گفتند. آن حضرت دارای اخلاقی فاضله و صفاتی حمیده، و نیز فصاحت و بلاغت در بیان بودند و در شعر و ادب مهارت داشتند. ایشان همسر پسر عموی خویش، عبد الله بن حسن علیه‌السلام شدند. 💬 امام حسین علیه‌السلام با چنین جملاتی نسبت به ایشـان و مـادر گـرامیشان، حضرت رباب سلام‌الله‌علیها ابراز علاقه می‌نمودند: ▫️لعَمْــركَ إنّنی لأُحِبُّ دَاراً ▪️تكونُ بِهَا سَـكینه والرُّبَابُ ▫️أحِبُّــها وَ أَبــْذُلُ جـُلَّ مالِی ▪️ولَیس لَعاتبٍ عِندی عِتَابٌ «به خدا سوگند! خانه‌ای را كه سكینه و رباب علیهماالسلام در آن است دوست دارم؛ آن دو را دوست می‌دارم و همۀ مالم را به آنان می‌بخشم و كسی در این باره نمی‌تواند مرا سرزنش كند». 🏴 حضرت سكینه سلام‌الله‌علیها در كربلا حضور داشتند كه پس از مصائب دشوار روز عاشورا در كنار سایر زنان، رنج سنگین اسارت را نیز به دوش كشیدند. آن حضرت سال‌های آخر عمر شریف‌شان را در مدینه گذراندند و سر انجام در ۷۵ سالگی در آن شهر چشم از جهان فرو بستند. صبح روز رحلتشان فرزند خواهر آن حضرت، محمد بن عبدالله (نفس زكيّه) چهار صد دینار عطر و عود خرید و پیرامون تابوت ایشان در مجمره‌ها سوزانید. 📝برگرفته از کتاب سکینه علیهاالسلام پرده‌نشین قریش #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🖤 فریاد مظلومیت این روزهای امیرالمؤمنین علیه‌السلام 💬 «سلمان فارسی» می‌گوید: 📃 فنَادَىَ عَلِيٌّ قَبْلَ أَنْ يُبَايِعَ وَالْحَبْلُ فِي عُنُقِهِ يَا «ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي»‏؛ 😭 مولا علی علیه‌السلام پیش از آنکه به اجبار بیعت کند در حالی که طناب بر گردنش بود فریاد زد: ای برادرم، اين گروه مرا ناتوان وزبون شمردند، و نزديک بود مرا به قتل برسانند. 📗كتاب سُلَيم، ج‏ ۲، ص ۵۹۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حجةُ الحُجَج 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام عسکری علیه‌السلام/ ۱۴۰۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
◾️إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ 🔰 ارتحال فقیه متخلّق، جناب آیت الله محفوظی رحمة‌الله‌علیه را تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️آن بزرگوار که مسئول شورای استفتاء مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت الله بهجت قدس‌سرّه بودند، مورد اعتماد آن مرجع عظیم الشأن محسوب می‌شدند. ▫️علو درجات آن فقید سعید را از خدای منان مسئلت می‌نماییم. 🤲حشره الله تعالی مع محمد وآله الطاهرین. 🖋مؤسسه علمی پژوهشی «فقه ولایت»؛ مرکز تنظیم و نشر آثار استاد «موسوی» دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 اجساد معتدله 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام عسکری علیه‌السلام/ ۱۴۰۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌌 معجزۀ علمی امام عسکری علیه‌السلام 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت حضرت امام عسکری علیه‌السلام/ ۱۴۰۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬حضرت سیّدالشّهدا علیه‌السلام می‌فرمایند: 📃إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي وَبِاخْتِيَارِكَ عَنِ اخْتِيَارِي وَأَوْقِفْنِي عَلَى مَرَاكِزِ اضْطِرَارِي؛ 🤲 خدایا مرا به واسطۀ تدبیرت برای من از تدبیر خودم و به اختیارت از اختیار خودم بی‌نیاز کن و مرا بر مواضع اضطرار و پریشانی‌ام واقف گردان. 📚إقبال الأعمال، ج ۱، ص ۳۴۹ #️⃣   📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
⛅️ روزی تو خواهی آمد 🔖«محمّد بن مسلم» گويد: شنيدم كه امام صادق علیه‌السلام مى‌‏فرمود: 📜إنَّ قُدَّامَ الْقَائِمِ عَلَامَاتٍ تَكُونُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ لِلْمُؤْمِنِينَ قُلْتُ وَمَا هِيَ جَعَلَنِي اللَّهُ فِدَاكَ قَال‏ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ يَعْنِي الْمُؤْمِنِينَ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَراتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ 🔍 پيش از ظهور قائم عجّل‌الله‌فرجه نشانه‌‏هايى از جانب خداى تعالى براى مؤمنان خواهد بود. گفتم: فداى شما شوم آن‌ها كدام است؟ 📖 فرمود: این فرمایش خداوند عزّوجلّ است که هر آینه شما يعنى مؤمنان را پيش از قيام قائم عجّل‌الله‌فرجه به واسطۀ ترس و گرسنگى و كمبود مال و جان و ثمرات مى‌آزماييم و شكيبايان را نويد ده. 📚كمال الدين، ج ۲، ص ۶۵۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎉تحفۀ علویّه 📋 بنا بر نقل اهل معرفت این دعای شریف را جناب کلمةالله العُلیا، وصی اعظم خاتم انبیا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به عالِم ربانی حاج «سیّد علی مدرسی»قدس‌سرّه القا و تعلیم فرمودند که حاوی اسم اعظم و به محوریت حضرت زهرۀ زهرا سلام‌الله‌علیها مشتمل بر انوار تبرّی و تولّی است. 📜 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ وَأَبِیهَا وَبَعْلِهَا وَبَنِیهَا بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ وَالْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ أَجْمَعِینَ بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ، اللَّهُمَّ الْعَنِ الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ وَالنّعْثَلَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏. 📙جُنّةُ العاصمه، آیت الله میرجهانی قدس‌سرّه، چاپ: موسسه شمسُ الضّحی، ص ۸. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🌌اتحاد نورانی و ظلمانی 📋 بر اهل معرفت و حکمت پوشیده نیست در دایرۀ بی‌انتهای خلقت چه در ظاهر و چه در باطنِ عالم، در مخلوقاتِ هم نوع، قاعدۀ وحدت در عین تفرّق و کثرت، حاکم و جاری است و این خود بزرگ‌ترین برهان قدرتِ نامتناهی ذاتِ قدیس قدیر متعال می‌باشد. 🔰 مهم اینکه در این دایرۀ وسیع در نقطۀ اوج قوس صعودِ وجود که کمال سعادت و اَعلی علیّین است، دو گوهر ثمین هستند که با یکدیگر اتحاد نورانی دارند، هرچند که در عالَم تعیّن و خارج در دو هیکل متجلی می‌شوند و آن نیز به جهت تأکّد در وحدت نورانی و نورانیّت وحدانی است. به حکم کریمۀ مباهله مراد از آن دو گوهر قدسی همانا نبیّ اکرم و وصیّ اَعظم علیهماالسلام است. 🔍 به همین وزان نیز در نقطۀ اَدنای قوس نزولِ وجود که تمام شقاوت و اَسفل‌السافلین است، دو نفر هستند که با یکدیگر اتحاد ظلمانی دارند، هر چند که در عالم کثرت و تعیّنات در دو چهره ظاهر شده‌اند و آن نیز به جهت تأکّد در وحدت ظلمانی و ظلمت وحدانی آنان است. آن دو شقّی را در این بیان وحیانی ملاحظه فرمایید: 📜«قَوْلُهُ وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى‏ يَدَيْهِ قَالَ الْأَوَّلُ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ عَلِيّاً وَلِيّاً يا وَيْلَتَى‏ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلًا يَعْنِي الثَّانِيَ لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي‏ يَعْنِي الْوَلَايَةَ وَكَانَ الشَّيْطَانُ وَهُوَ الثَّانِي لِلْإِنْسَانِ خَذُولاً؛ ▪️ترجمه: قول خدای متعال که می‌فرماید: و روزی است که ستمکار دست‌های خود را می‌گزد مقصود از ظالم، اوّلی است که می‌گوید: ای کاش من با پیامبر راهی را برمی‌گرفتم، امام باقر علیه‌السلام فرمودند: اولی می‌گوید: ای کاش به همراه رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، علی علیه‌السلام را مولا و سرپرست خود می‌گرفتم. وای بر من! کاش فلانی را دوست خود نمی‌گرفتم؛ یعنی دومی را دوست خود نمی‌گرفتم، چرا که او مرا بعد از آمدن ذکر گمراه کرد؛ یعنی مرا از ولایت علی علیه‌السلام بازداشت. 🪧امام باقر علیه‌السلام فرمود: و شیطان که دومی باشد بشر را برای همیشه به گمراهی کشاند و او را خوار و ذلیل نمود» (تفسير القمي، ج ‏۲، ص ۱۱۳). 📝 پس به حکم عقل سلیم و نقل قویم (کتاب و سنّت قطعیّه) هر کس که طالب بر رسیدن سعادت دنیوی و اخروی است، باید در تولّی اولیای نور و هدایت و تبرّی از ائمۀ جور و طاغوت کوشا باشد. ✅ به این تقریر که ولایت و برائت از امور جوانحی و قلبی است و از اصول مهمۀ عقاید محسوب می‌باشد، لذا به صیغۀ مجرد یاد شده، ولی تولّی و تبرّی که اِظهار خارجی آن امر قلبی است و از فروعات دین و مذهب حقّه برشمرده می‌شود، به صیغۀ باب «تفعّل» استعمال گردیده است و از جمله معانی باب «تفعّل» همانا عمل و اتخاذ اصل فعل به عنوان مفعول است؛ 🔖 بنابراین به قصد قربت نیاز دارد و با فعل خارجی محقق می‌شود و آن فعل خارجی همانا تمرّد از اولیای طاغوت در سه مرحلۀ دیانت یعنی اعتقادات، اخلاقیات و شرعیات است: «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى‏؛ پس هر كه به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان بياورد، بى‏ترديد به محكم‏ترين دستگيره، چنگ زده است‏» (بقره/ ۲۵۶). 🖋گزیده‌ای از مباحث فقه‌المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💢محبت مَرزوق 🎊 دهم ربیع‌الاول بنا بر مشهور، سالگرد ازدواج آسمانی رسول مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت خدیجۀ کبری سلام‌الله‌علیها است. به این مناسبت، برای درک عظمت آن بانوی قدسی، به روایت زیر و نکات فقه‌الحدیثی آن توجه فرمایید. 👤«مسلم بن حجّاج» به سند خود در صحیح مسلم نقل می‌کند که «عایشه» گفت: 📜ما غِرْتُ عَلَى نِسَاءِ النَّبِيِّ إِلَّا عَلَى خَدِيجَةَ وَ إِنِّي لَمْ أُدْرِكْهَا. قَالَتْ: وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا ذَبَحَ الشَّاةَ فَيَقُولُ: «أَرْسِلُوا بِهَا إِلَى أَصْدِقَاءِ خَدِيجَةَ» قَالَتْ: فَأَغْضَبْتُهُ يَوْماً فَقُلْتُ: خَدِيجَةَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: «إِنِّي قَدْ رُزِقْتُ‏ حُبَّهَا». 🔰نسبت به هیچ‌ یک از زنان پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله رشک نورزیدم مگر خدیجه علیهاالسلام و من او را درک نکردم. رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله هرگاه گوسفندی قربانی می‌کرد می‌فرمود: «آن را برای دوستان خدیجه علیهاالسلام نیز بفرستید». من روزی آن حضرت را به خشم درآوردم و برای آنکه ایشان آرام شود، نام خدیجه علیهاالسلام را بردم. رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «همانا محبت خدیجه علیهاالسلام رزق و روزی من قرار داده‌شده است». 📚صحيح مسلم (قاهره: دار الحدیث، ۱۴۱۲ ق): ج ‏۴، ص ۱۸۸۸ 🔍 نکات فقه‌الحدیثی روایت مذکور: 1️⃣ بنابر این روایت و روایات متعدد دیگر در منابع اهل سنت، «عایشه» نسبت به خدیجۀ کبری سلام‌الله‌علیها حسادت می‌ورزیده که رذیله‌ای از رذایل اخلاقی در میان زنان است و کاملاً برخلاف سنت نبی مکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله محسوب می‌شود. ⚠️گرچه اتصاف به این رذیله برای تمام زنان جامعۀ اسلامی قبیح و ناپسند است، لیکن برای همسر پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ناپسندتر و قبیح‌تر است ⚫️ و نشان می‌دهد که صاحب این صفت از دریای قداست وجودی رسول خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله بهره‌ای نبرده و از انوار فضائل اخلاقی آن وجود مقدس استضائه نکرده است. 2️⃣حضرت ختمی‌مرتبت صلّی‌الله‌علیه‌وآله، از چنان خلق نیکویی برخوردار است که خدای متعال آن حضرت را با عنوان خُلق عظیم می‌ستاید و می‌فرماید: «وَإِنَّكَ‏ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ؛ و راستى كه تو را خويى والاست!» (قلم/۴). 📖 در صحیح مسلم از «انس بن مالک» منقول است که گفت: «من بیست سال به رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله خدمت کردم اما به خدا قسم هرگز به من اُف نگفت و هیچ‌گاه در مورد کارها نگفت: چرا چنین کردی!» (صحيح مسلم: ج ‏۴، ص ۱۸۰۴). ⁉️ حالْ در فرازی از این روایت، «عایشه» می‌گوید: «فَأَغْضَبْتُهُ يَوْماً؛ من روزی رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را به غضب درآوردم». اینکه «عایشه» چگونه آن حضرت را که کوه صبر بودند به خشم درآورده خود موضوعی شگفت‌آور است؛ 🔥 اما به‌هرحال به خشم درآوردن کسی که تمام افعالش انعکاس فعل الهی محسوب می‌شود، درواقع به خشم آوردن خدای متعال است و قرآن کریم نیز در مورد کسی که غضب الهی بر او نازل شود می‌فرماید: «وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبي‏ فَقَدْ هَوى؛‏ و هر كس خشم من بر او فرود آيد، قطعاً در ورطۀ‏ هلاكت افتاده است» (طه/۸۱). 3️⃣ «عایشه» وقتی رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را خشمگین می‌کند، برای آرامش آن حضرت نام مبارک خدیجۀ کبری سلام‌الله‌علیها را می‌آورد. عشق و علاقۀ حضرت رسول صلّی‌الله‌علیه‌وآله به آن بانوی عرشی چنان زیاد بوده است که بردن نام ایشان موجب آرامش آن حضرت می‌شود و دریای عطوفت و شفقت ایشان را به تلاطم می‌آورد و خشم ایشان را فرو می‌نشاند. 🌿 پس همان‌طور که «عایشه» موجب برانگیخته شدن خشم الهی می‌شود، نام مبارک خدیجۀ کبری سلام‌الله‌علیها نیز موجب جوشش رحمت و لطف خدای متعال است که هردوی این غضب و رحمت الهی در آیینۀ وجود مقدس حضرت ختمی‌مرتبت صلی‌الله‌علیه‌وآله متجلی بوده است. 4️⃣ در انتهای حدیث رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله با بیان عبارتی کوتاه عظمت وجودی خدیجۀ کبری سلام‌الله‌علیها را بیان می‌فرمایند که محیّرالعقول است. حضرت می‌فرمایند: «إِنِّي قَدْ رُزِقْتُ‏ حُبَّهَا؛ همانا محبت خدیجه روزی من قرار داده‌شده است». 🎁 رزق مادی و معنوی هر کس به‌تناسب حال خود اوست. حال رسول خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله که صاحب روح کلی عالم و حائز مقام حبیب‌اللّهی است، محبت خدیجۀ کبری سلام‌الله‌علیها را رزق خود می‌داند که خدای متعال به ایشان ارزانی داشته است. ⬅️ و برای پاسخ به استبعاد و استعجاب افکار ضعیف و حسودِ برخی از مخاطبین خود، جملۀ خود را با «إنّ» که از حروف تأکید است آغاز می‌کند و فعل «رُزِقتُ» را با قَدِ تحقیق همراه می‌نماید. 🖋گزیده‌ای از مباحث فقه‌المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💬امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مَنْ شَكَّ فِي كُفْرِ أَعْدَائِنَا وَالظَّالِمِينَ لَنَا فَهُوَ كَافِرٌ؛ 🔍هرکس شک کند در کفر دشمنان ما و کسانی که به ما ظلم کردند؛ پس او خودش کافر است. 📚إعتقادات الإمامية (شیخ صدوق)قدس‌سرّه، ص ۱۰۴ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📖برائت در قرآن 📝 جناب «ابن ادریس حلی»قدس‌سرّه از شیخ «محمّد بن احمد صفوانی» از علمای برجستۀ شیعه در کتاب اُنس العالم نقل می‌کند که به فرزند خود گفته است: 📄 واعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّهُ لَا تَتِمُّ الْوَلَايَةُ وَلَا تَخْلُصُ الْمَحَبَّةُ وَتَثْبُتُ الْمَوَدَّةُ لِآلِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ) إِلَّا بِالْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِهِمْ قَرِيباً كَانَ مِنْكَ أَو بَعِيداً فَلَا تَأْخُذْكَ بِهِ رَأْفَةً فِإِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُولُ: لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ؛ (مجادله/ ۲۲). 📢بدان ای فرزندم که ولایت آل‌محمّد علیهم‌السلام کامل نمی‌شود و محبت به ایشان خالص نخواهد شد و مودت به آنان ثابت نمی‌گردد مگر با برائت از دشمنشان، چه از نزدیکانت باشد چه نباشد. ✅ پس نسبت به دشمن آل‌محمّد علیهم‌السلام رأفت نداشته باش، چرا که خداوند می‌فرماید: «هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی‌یابی که با دشمنان خدا و پیامبرش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند». 📚السرائر الحاوي، ج ‏۳، ص ۶۴۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
46.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖چرا وجود مبارک پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را «ابوالقاسم» می‌گویند؟ 🎙گزیده‌ای از بیانات آیت الله جوادی آملی دامت‌برکاته #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 📖 سیّدالشّهداء علیه‌السلام در فرازی از دعای لاهوتی «عرفه» فرمودند: 📜 أنْتَ الَّذِي أَشْرَقْتَ الْأَنْوَارَ فِي قُلُوبِ أَوْلِيَائِكَ حَتَّى عَرَفُوكَ وَوَحَّدُوكَ وَأَنْتَ الَّذِي أَزَلْتَ الْأَغْيَارَ عَنْ قُلُوبِ أَحِبَّائِكَ حَتَّى لَمْ يُحِبُّوا سِوَاكَ وَلَمْ يَلْجَئُوا إِلَى غَيْرِكَ؛ ☀️ تو آن کسی هستی که انواری بر دل‌های اولیائت تاباندی تا اینکه تو را شناختند و یگانه دانستند؛ و تو همان کسی هستی که دیگران را از دل‌های دوستانت خارج کردی تا غیر تو را دوست نداشته باشند و به غیر تو پناهنده نشوند. 📚إقبال الأعمال، ج ۱، ص ۳۴۹ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat