📋#یادداشت
🔻امامت سیاسی با غصب حکومت نفی نمیشود
🔸 تردیدی نیست که نظریه سیاسی تشیع در چارچوب مفهوم امامت شکل گرفته است. چنانکه علما و متکلمین شیعی در مباحث کلامی خود، بحث ریاست عامه و حکمرانی سیاسی را در چهارچوب اصل امامت شرح و توضیح دادهاند.
🔸شیخمفید (ره) گوید: «فإن قیل ما حد الامامه؟ فالجواب الامام هو الانسان الذی له ریاسه عامه فی امور الدین و الدنیا نیابه عن النبی»؛ اگر گفته شود امامت چیست؟ پس جواب این است که امام انسانی است که ریاست و زعامت فراگیر در امور دین و دنیا به نیابت از نبی دارد (مظفری، حیدر، ۱۳۹۰، امامت: ۴۶، به نقل از شیخمفید، النکتالاعتقادیه).
🔸خواجهنصیر طوسی نیز چنین گوید: «الامامه رئاسه عامه دینیه مشتمله علی ترغیب عموم الناس فی حفظ مصالحهم الدینیه و الدنیویه و زجرهم عما یضرهم بحسبها»؛ امامت زعامت همگانی دینی است که دربردارنده تشویق مردم در نگهبانی مصالح دینی و دنیایی ایشان است و نیز بازدارنده مردم از آنچه ضرر بر مصالحشان است (همان: ۴۷ به نقل از خواجه نصیر طوسی، قواعد العقائد).
🔸همچنین علامهحلی در تعریف امامت گوید: «الامامه ریاسه عامه فی امور الدنیا و الدین لشخص من الاشخاص نیابه عن النبی»؛ امامت ریاست عام و فراگیر در امور مربوط به دنیا و دین برای شخصی از اشخاص است به نیابت از نبی (علامهحلی، حسنبن یوسف، ۱۳۶۵، الباب الحادی عشر، دانشگاه تهران: ۳۹).
🔸 به همین چند نمونه از تعاریف علمای شیعی از اصل امامت بسنده میشود. اما نکته اساسی که از مجموع آیات و روایات و تعاریف علمای امامیه بهدست میآید آن است که هیچ اشارهای به مفهوم خلافت نشده است.
🔸چنین نیست که گفته شود امامت از دو بخش ریاست دینی و دنیوی تشکیل شده است و خلافت ناظر به بخش ریاست دنیوی امامت است و بهعبارت دیگر، خلافت ریاست دنیوی امام را گویند بلکه امامت بهطور کلی عبارت از ریاست دینی و دنیوی امام بر مردم است.
🔸 امام در هر دو امر دینی و دنیوی، امامت میکند، نه اینکه در امور دینی امامت میکند و در امور دنیوی، خلافت. مفهوم خلافت، یک اصطلاح کاملا غیرشیعی است. به همینخاطر، علمای امامیه غالبا از کاربست عنوان خلیفه برای علیبنابیطالب علیهالسلام اجتناب میکنند.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #سیاست #حکومت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3098
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️هماکنون از پیچ اینستاگرام فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️هماکنون از پیچ اینستاگرام فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب»
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
دانشیار پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حجاب #حجاب_اجباری #قانون
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2582
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب»
🔹بدعت –بهمعنای ادخال چیزی که در دین نیست یا اخراج و تعطیل کردن امری که در دین است- لزوما بهمعنای کفر نیست.
🔹بدعت طیفی از اعمال است که از خبطهای کوچک معصیتآمیز شروع میشود تا به کفر میرسد. در اغلب دینداریها باورهایی وجود دارد که از دین نیست ولی دینی تلقی میشود و یا آنکه دینی است ولی غیردینی تلقی میشود، مانند فریضه حجاب که در نظر برخی دینی نیست و یا باور به اختیاری بودن حجاب دارند، درحالیکه این باور غیردینی است.
🔹اصولا نقدهای دینی که انجام میشود برای معلوم ساختن امور دینی و غیردینی است. تنها برخی دینداران معصوم و مخلص هستند که تماما از کنش بدعت به دور میمانند و سایرین حظی از گفتار و اعمال بدعتآمیز را برده و میبرند. اینگونه بدعتها را میتوان «بدعتهای عرفی» نامید ولی نمیتوان بهسادگی آنها را کفر دانست. در این صورت، باید اغلب مسلمانان را تکفیر کرد.
🔹 چنانکه جریانهای تکفیری، با رویکرد حداکثری، تمام مسلمانان را بر همین اساس که اهل بدعت هستند، تکفیر میکنند. و حال اینکه چنین رویکردی خود بدعت بزرگی است. قرآن کریم برخی مردم مدینه را که هنوز ایمان در دلهایشان جاری نشده بود ولی دعوی ایمان داشتند، تکفیر نکرده است بلکه میفرماید نگویید ایمان آوردم بلکه بگویید اسلام آوردم: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ»
🔹 اعراب بادیهنشین گفتند: «ایمان آوردهایم.» بگو: «شما ایمان نیاوردهاید، ولى بگویید اسلام آوردهایم، هنوز ایمان وارد قلوب شما نشده است؛ و اگر از خدا و پیامبرش اطاعتکنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمىکند، خداوند، آمرزنده و مهربان است(حجرات: ۱۴).
🔹تکفیرِ سخن بدعتآمیز، شرایطی دارد که ازجمله این شرایط علم به بدعتآمیز بودن سخن و اصرار بر آن است. بنابراین، وقتی گفته میشود فلان سخن بدعتآمیز است؛ نباید چنین برداشت شود که صاحب سخن را تکفیر کردهایم.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
دانشیار پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حجاب #حجاب_اجباری #قانون
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2582
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایهداری
🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2584
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایهداری
🔸برخی ممکن است مغالطهای کنند و بگویند که اسلام با ثروت مخالف است. خیر. اتفاقا غنا خیلی هم خوب است. ثروتمند شدن خیلی هم خوب است اما ثروتمند شدن در محدوده[ای و با قیودی و نه مطلقا بلکه ثروتمند شدن] در زمانی که همگان از ثروت بهره میبرند. چرا؟
🔸اگر بخواهیم باز هم از لحاظ کلامی صحبت کنیم، علتش این است که این زمین و آسمان و تمام منابع طبیعی برای مردم، «للناس»، خلق شده است. جمع انسانها را در نظر بگیریم. اینها کلا خلیفه خدا هستند و برای عمران و آبادی آمدهاند، [همهشان] نه آقای فلانی، نه یکنفر بلکه همه. همه خلیفه خدا هستند که در ادبیات کلامی اصطلاحا به آن «استخلاف عمومی» میگویند که همه خلیفه عمومی خدا هستند.
🔸همه خلیفهالله هستند. همه برای عمران و آبادی و بهرهمندی از این آمادهاند و زمانی که کسی بهره فراوانی از این منابع میبرد، اگر این بهمنزله عدمبهرهمندی دیگری از این منابع باشد، مسلما جلوی خلیفهگری آنها را گرفته است. اگر این منابع آمده است و برای شمایی که پولدار هستی خوب است، خب برای فقیر هم خوب است. به همین دلیل است که میگوییم «حدود» وجود دارد. باید افراد در یک حدی [از ثروت و بهرهمندی] باشند.
🔸میتوانیم برای اینها طیف بگذاریم و مثلا بگوییم که آن بالا تکاثر هست و در پایین مسکنت و فقر هست -که به زمین نشسته است- و در این میان یک غنای ممدوحی وجود دارد که انسان بتواند امور زندگی خود را بچرخاند، به دیگری کمک کند، حج بگذارد و… کمااینکه در زمینه رفع فقر و مواسات و مساواتی که آقایان میفرمایند میگویند چه میزانی [مواسات کنند]؟ چقدر ما به فقیر کمک کنیم؟ [آمده است که] آنقدر کمک کنید که او حتی به حج برود.
🔸یعنی آن را به عموم مردم برسانید. اگر عموم مردم به حج میروند، او [یعنی فقیر] هم باید برود [یعنی] فقیر بهواسطه فقرش از عبادت نیفتد. ولی امروزه همین حج و امثالهم – در اتفاقاتی که در جامعه ما دارد میافتد- اموری است که اساسا طبقه متوسط ما هم آنها را درک نمیکند [و نمیتواند برود].
🔸 ما حد «کمیِ ثروت» هم در اسلام داریم و [این حداقل ثروت] در هر دوران با دوران دیگر متفاوت است. مسلما زندگی ما در دوران حاضر با پنجاه سال قبل – از لحاظ امکانات مادی- بسیار بهتر است و از صدسال قبل و صدر اسلام [هم بسیار بهتر است]. در هر دورهای، متناسب با خودش، حدود کمی ثروت وجود دارد و این [هم] یک نکته [دیگر] در مورد نظر اسلام درخصوص ثروت است.
🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2584
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی
✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2639
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی
🔹اگر قبول کنیم که برای اداره اقتصادی مملکت فقط یک “علم” به نام سرمایه داری وجود دارد، پس چگونه است که اقتصاد سوسیالیستی در غالب کشورهای سرمایه داری هم تدریس میشود و هم طرفداران جدی دارد؟
🔹 علاوه بر مشاهدات مکرر عینی آثار مخرب سرمایه داری در غالب کشورها میتوان با تفحص در قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) به مبانی ایدئولوژی و نقایص نظری و نیز ناسازگاری درونی نظام سرمایه داری به درستی پی برد. ا
🔹گر کمکهای بیدریغ دولت های سرمایهداری (از جیب مردم کشورشان) برای رهایی بانکهای ربوی که ستون فقرات آن نظام است نبود تا کنون فقط نامی از آن در تاریخ مانده بود.
🔹با قدری تسامح باید گفت که آدام اسمیت در حقیقت “فقیه” و فیلسوف نظام سرمایه داری بوده و خود را مدیون افکار دیوید هیوم (دردوران روشنگری اسکاتلندی) میداند. زیرا که ۱۷ سال پس از کتاب نظریه عواطف اخلاقی خود(۱۷۵۹) کتاب ثروت ملل را نوشت و تا قبل از آن به تدریس فلسفه و اخلاق مشغول بود و همانطور که از جمله فلاسفه زمان خود بود اقتصاددان نیز بود. در مورد مارکس نیز چنین بوده است.
🔹او علاوه بر زمینههای تخصصی دیگر هم “فقیه” و هم اقتصاددان نظام سوسیالیستی بود. با رعایت انصاف باید پذیرفت که علی رغم اشکالات پایه ای که به هر دو نظام وارد است و تقلید از هیچیک را به دلایل عقلی جایز نمیدانیم، مع هذا اعتراف میکنیم که هم آدام اسمیت و هم مارکس از نوابغ و اندیشمندان زمان خود بودند.
🔹 هر دوی این مشاهیر برای نوشتن رساله و کتب خود به استناد تجربیات شخصی ذهنیت و تصویر خاصی برای انسان که بازیگر اصلی اقتصاد هست (و نیز طبیعت او) قایل بودند که برای ما اقتصاددانان مسلمان که مطالعات و تحقیقات خود را بر اساس قرآن و عترت بنا کرده و میکنیم با این دو فیلسوف اختلاف نظر بنیادی داریم.
🔹 ما انسان را نه بر اساس نظر شخصی افراد میشناسیم (که این خود از نظر علمی اشکال دارد زیرا خود او جزو نمونه انتخاب شده بوده است) بلکه برای نظام سازی واقع بینانه و جلوگیری از انحراف و تضمین سعادت واقعی بشر از خالق هستی، میپرسیم که بشر چگونه مخلوقی هست؟ طبیعت او چیست؟ انگیزههای او کدامند؟ برای چه خلق شده؟ برای کامیابی چه باید انجام دهد و چه انجام ندهد؟ اینکه او اشرف مخلوفات است آیا باید در خدمت اشیاء باشد و یا هر آنچه خداوند خلق کرده باید در خدمت او باشند؟ خلاصه آنکه مخدوم باشد یا خادم؟
✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2639
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅اختصاصی
📱#وبینار
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️شنبه 1 آذر، ساعت 10:30 صبح
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
May 11
دکتر نوروزی _ خودتحقیری_29 آبان.mp3
26.69M
✅اختصاصی
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️29آبان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره براهین اثبات وجود خداوند .pdf
414.1K
📕 #مقاله بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی
درباره براهین #اثبات_وجود_خداوند
🔸مشتمل بر نوآوريهاي آيه الله جوادي آملي در براهين اثبات وجود خدا
✍️دکتر حمیدرضا آیت اللهی
💧چکیده مقاله:
براهین اثبات خداوند تاریخ پرماجرایی داشته و به مرور تطور پیدا کرده است؛ اما کمتر کسی را میتوان یافت که در آن نوآوریهای بسیار داشته و با تکیه بر بحثهای تاریخی در این زمینه توانسته باشد بهخوبی دیدگاههای بدیعی را درباره اعتبار یا بیاعتباری برهانهای تاریخی طرح کند. #آیت_الله_جوادی_آملی در کتاب ارزشمند «تبیین براهین اثبات خدا» و سایر کتابهایشان تمامی این نوآوریهای فلسفی را نشان دادهاند. این مقاله در نظر دارد این دیدگاههای قدرتمند فلسفی ایشان را که مشحون از دقت و نوآوری است، بررسی کند. این دیدگاهها فقط درباره برهانهای اثبات خداوند نیست، بلکه نشانگر تعمق فلسفی ایشان در #فلسفه_غرب و به رخ کشیدن تواناییهای #فلسفه_اسلامی در این زمینه است. در این مقاله نکتهسنجیهای گوناگون فلسفی ایشان نشان داده میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
همین اکنون موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🔸آقای پیِرو مینی از اقتصاددانان غربی است که فلسفه هم میداند. ایشان در کتاب فلسفه و اقتصاد خود که چند سال پیش منتشر شد و به فارسی ترجمه شده است، میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک و نظریههای مارکس و کینز ، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد».
🔸اینکه میگویم آقای علوی بروجردی بدون علم از این مباحث، بیاناتی را فرمودند، به این علت است. مناسب است ایشان این مطالب را مطالعه فرمایند. به ایشان توصیه میکنم ابتدا این مطالب را مطالعه و تحقیق کنند. در شأن یک عالم دینی مثل ایشان نیست که بدون علم و آگاهی چنین نظریاتی را ابراز کنند.
🔸آقای پیرو مینی دانشمند غربی است. همه هم او را قبول دارند. در ادبیات اقتصادی ایشان صاحب نظر شناخته میشود. ایشان میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک…»؛ اقتصاددانان کلاسیک یعنی اقتصاددانانی که تفکراتشان مبنای تمام تفکرات اقتصادی موجود است. عمده تفکرات است.
🔸گرچه مکتبهای مختلفی در علم اقتصاد به وجود آمد؛ مثل نظریات کینز، نئوکینزیها ، مکتب نهادی و سایر مکاتب؛ ولی استخوانبندی سرمایهداری، اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک است. ایشان میگوید نظرات کلاسیک و مارکس و کینز، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد.
🔸آقای علوی بروجردی! آموزههای فلسفی این افراد را قبول دارید؟ شما که میفرمایید: علم اقتصاد، علم اقتصاد فعلی همین اقتصاد کلاسیک است. نظرات اقتصادی، نظریات کلاسیک است. آقای پیرو مینی میگوید ریشه اقتصاد در آموزههای متفاوت فلسفی است؛ شما به عنوان یک عالم دینی، نظرات فلسفی آنها را قبول دارید یا نظرات فلسفی فلاسفه و عالمان دینی و مفسرین خودمان را قبول دارید؟
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خطر تحریف در کمین حقایق!
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف #حقیقت #حق_طلبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2794
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خطر تحریف در کمین حقایق!
🔹«تحریف» حقایق از جمله گناهانی است که محو کردن اثر آن غیرممکن باشد. زیرا انتشار یک دروغ و کج کردن راه حق و حق طلبان اثری میگذارد که نمیتوان به راحتی آن را اصلاح و به راه درست آورد. تحریف در لغت به معانی دگرگونی و روی گشتن از چیزی میباشد.
🔹 در اصطلاح، تحریف به معنای دگرگون کردن و وارونه سازی است که روشها، انواع و مصادیق گوناگونی دارد. پیامبر(ع) برای هدایت همه انسانها تا قیامت تلاش کرده است.
🔹اما خداوند در این مورد، تلاش را بیفایده خوانده است. البته خداوند این تلاش پیامبر(ع) و مومنان برای اصلاح انسانها را نهی نکرده است و اتفاقا علاقه پیامبر(ص) برای هدایت را به ما نشان داده و از آن به عنوان «طمع» یاد کرده است. ضمن آنکه این طمع را در مورد برخی افراد بیفایده خوانده است نه همه آنها، آن افراد هم تحریف کنندگان هستند. در این آیه تحریف به تغییر دادن حقیقت و سخن درست، تعلق گرفته، که قید عالمانه بودن هم به آن اضافه شده است.
🔹یعنی این تحریفات به صورت عالمانه و در عین هوشیاری و آگاهی صورت گرفته؛ عدهای حق را دیدند، صحیح بودن آن را فهمیدند، اما نه تنها قبولش نکردند، بلکه در مقابل فهم خود و دیگران مانع ایجاد کردند و دسترسی به آن را غیرممکن کردند.
🔹این رفتار آن قدر ضربه زننده است که نابخشودنی دانسته شده و جالب آنکه خداوند عدم هدایت را به خود نسبت نداده و نفرمودند من هدایت نمیکنم، بلکه فرموده آنها هدایت نمیشوند زیرا این فعل را انجام میدهند. سپس میفرماید: «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلا…»؛ پس واى بر کسانى که کتاب [تحریفشده اى] با دستهاى خود
🔹مىنویسند، سپس مىگویند این از جانب خداست تا بدان بهاى ناچیزى به دست آرند. پس واى بر ایشان از آنچه دستهایشان نوشته و واى بر ایشان از آنچه [از این راه] به دست مىآورند.(بقره۷۹)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف #حقیقت #حق_طلبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2794
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
✍️اردوان مجیدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
🔸نظام رسمی در آزمونهای با جوابهای از پیش تعیین شده همگرا حبس شده و سازوکارهای آموزشی در مقابل تفکر واگرا، درمانده شده است.
🔸شاگردان در فاجعه ساز و کار ارزشیابیای کورکورانه و ماشینی سنجیده شده و به آنها برچسبهای موفق و ناموفق و کماستعداد و پر استعداد زده میشود و فاجعه از آنجا مضاعف میشود که این شاگردان را در یک رتبهبندی یک بعدی، بر حسب ارزیابی ماشینی مذکور ردیف میکنند و رتبههای برتر را بهعنوان نورچشمی و سوگلی در همهجا بر صدر مینشانند و الباقی را بهعنوان «الباقی» کنار میزنند.
🔸در نظام شاگرد اولی، یک نفر بهعنوان شاگرد اول تحسین شده و الباقی بهصورت غیرمستقیم تحقیر میشوند.
🔸حاکم شدن روش سخنرانی معلم، کتاب درسی، مشق و آزمون، یک گردونه حفظ محور کور را در نظام آموزشی ایجاد کرده است. تمام موضوعات آموزشی فقط در قالب کتابهای درسی معنادار میشود و انگار نظام آموزشی راهی برای پوشش و تحقق یادگیری این موضوعات و ارتقای توانمندیها، بدون کتاب درسی نمیشناسد.
🔸بهترین فرصت در بهترین دوره عمر فرزندانمان، صرف یادگیری موضوعات غیرکاربردی شده و از فراگرفتن هزاران موضوع ضروری مورد نیاز در زندگی واقعی خود، که با آنها دست به گریبان خواهد بود، باز میماند.
🔸از آموزشهای ضروری برای زندگی، توانایی کسبوکار، فهم اقتصادی، ارتباط واقعی با طبیعت، درگیر شدن واقعی در جامعه و تعاملات و ایفای نقشهای اجتماعی، تربیت فرزندان، فنون مدیریت و برنامهریزی، مهارتهای فنی و تخصصی، فناوری روز و…. خبری نیست؛ و اگر هم باشد، بلافاصله برچسب فوقبرنامه و خارج از مدرسه و نظایر آن میخورد؛ و بالاخره با زبان بیزبانی به شاگردان اعلام میشود: «که به درس خودت برس، اینها حاشیه است». و اینگونه، متن زندگی را برای شاگردان به حاشیه، و حاشیه را به متن تبدیل میکنیم.
✍️اردوان مجیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جنون تملک هستی
✍️داوود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جنون تملک هستی
🔹ناصر (نقش منفی و اصلی فیلم)نیز متمول و پولدار است و پدرش تاجر بوده (شغل محبوب بورژوازی) و مادری مهربان و دلسوز دارد.
🔹اما همین فرزند خانواده متخلق به اخلاق بورژوازی است که همسرش را در زیرزمین خانه پدریاش شکنجه میکند. این میل ویرانگر، حتی خود فرد را هم تخریب میکند. بهعبارت دقیقتر، فرد سادیست تا خودش را تخریب نکرده باشد، نمیتواند به دیگری آسیب برساند. ناصر به همین علت خواهر خودش را نیز میکشد و قصد آتش زدن جسدش را میکند.
🔹فیلم سینمایی قرمز که وامدار ژانر نوآر نیز هست، تلقی جرمانگارانه از جنون و رویکرد حقوقی به جنون و نابسندگیهایش را نیز نشان میدهد. قاضی دادگاه خانواده قرار است مرز مجنون و عاقل را مشخص کند. اگرچه او در تشخیص اولیه و ثانویهاش در ملاقات با زن و شوهر دچار اشتباه نمیشود، اما تبصرهها و قانون مجنون را رها میکنند تا ویرانگری بروز کند.
🔹در پایان بحث میتوان تحلیل انتقادی فیلم سینمایی قرمز را تزی درباره هستیشناسی رنگ قرمز نیز دانست. قرمز، رنگ عشق است و این عشق تنها با فرض «دیگری» شکل میگیرد و با فدا کردن فرد برای دیگری کامل میشود. از طرف دیگر قرمز، رنگ جنون نیز هست.
🔹ماتادورهایی که با به رقص درآوردن پارچههای قرمز، گاوها را به دیوانگی میکشانند، با این خصلت رنگ قرمز آشنایی خوبی دارند. قرمز، معرف شخصیت ادبی و اسطورهای مجنون در تاریخ عرفان شرق و ایران نیز هست.
🔹مجنون، هم عاشق بود و هم دیوانه. سیمای مجنونوار ناصر نیز واجد همین دو ویژگی متناقض است. او هستی را بهمنزله دیگری به رسمیت شناخته و حاضر است خودش را برایش فدا کند اما از طرف دیگر دیوانگی او را بهسوی تخریب دیگری میکشاند. پس شاید از جهتی بتوان گفت که این خصلت متناقضنما در هستیِ رنگ قرمز نیز وجود دارد.
✍️داوود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻نقد روایت تقیزادههای جدید از مشروطیت
✍️داود مهدویزادگان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقد #کتاب #مشروطه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3118
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻نقد روایت تقیزادههای جدید از مشروطیت
🔸شمار مورخان ایدئولوژیک بسیار بیشتر از مورخان علمی است و شاید بهسختی بتوان مورخی علمی سراغ گرفت.
🔸نوشتهها و روایتهای تاریخی غالبا توسط افرادی با رویکردهای ایدئولوژیک پدید آمده است. شاید این امر، طبیعی بهنظر آید و چندان نتوان بر آن خرده گرفت، بلکه ممکن است بتوان برای آن دلایل اخلاقی هم ذکر کرد. چگونه ممکن است که مورخان نسبت به واقعه هیچگونه نسبت اخلاقی برقرار نکنند.
🔸پس، مورخ ایدئولوژیک را بهصرف رویکرد ایدئولوژیک داشتن نمیتوان سرزنش کرد، بلکه نقد وی از جهت بیطرف نبودن در روایت واقعه و داوریهایی است که میکند، چون در روایت ایدئولوژیکی تاریخ، واقعه بههمراه عقیده مورخ روایت میشود، بهطوری که حضور راوی در اینگونه روایتها پررنگ است، واقعه بههمراه گفتمان مورد علاقه راوی روایت میشود.
🔸از اینرو، آسیبشناسی روایت علمی واقعه در خطاپذیری آن است ولی کژتابیهای روایت ایدئولوژیک در بیعدالتی و ظلم است که بر واقعه میکند. گروه اول به خطای در روایت متهم میشود ولی گروه دوم به ظلم در روایت، و البته این دومی گناهی نابخشودنی است چون بهواسطه اوست که بار دیگر، واقعه به ناروا محاکمه میشود و گنشگران آن، مجددا تطهیر یا تخطئه میشوند.
🔸بههمین خاطر، نقد روایتهای تاریخی از جهات ایدئولوژیک، نسبت به نقد علمی آن اهمیت بیشتری دارد. باید این نکته را نیز افزود که روایت علمی برای مصون ماندن از خطا میکوشد از روایت ایدئولوژیک فاصله بگیرد و این موافق با اصل بیطرفی است -و البته بیطرفی غیر از بیتفاوتی است- اما روایت ایدئولوژیک، میکوشد روایت علمی واقعه را به استخدام خود درآورد. چنین استخدامی، وقتی نامطلوب است که موجب جفا و بیعدالتی نسبت به واقعه شود.
✍️داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقد #کتاب #مشروطه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3118
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻قوانین سرمایهداری، جهان شمول نیست
🎤مهدی حسینزادهیزدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #پول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3114
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net