eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻«کلاب‌هاوس» هیچ نویدی برای شهروندان عادی ندارد ✍️حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4017 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«کلاب‌هاوس» هیچ نویدی برای شهروندان عادی ندارد ✍️حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات 🔸ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی می‌کنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرم‌های تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوه‌ها و حیله‌های گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روان‌شناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است . 🔸بنابراین کوته‌فکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلاب‌هاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشم‌رانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4017 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش دوم) ✍️دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4014 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش دوم) ✍️دکتر ولی رستمی 🔸مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع نماید که با موازین اسلامی مغایر باشد و باید در چارچوب قوانین اسلام و احکام شرع و بر مبنای نظام قانونگذاری اسلام، مبادرت به وضع قانون نمایند. 🔸 اما در این محدوده و با رعایت چارچوب و مبنای مورد بحث می‌تواند هر نوع قانونی برای اداره جامعه اسلامی به تصویب برساند و حتی احکام ثابت شرع را به صورت قانون مدون نماید. 🔸کما اینکه تاکنون به همین نحو اقدام کرده و بسیاری از قوانین احکام ثابت اسلام را از جمله احکام مربوط به حدود و دیات و قصاص را با تأیید شورای نگهبان به صورت قانون در آورده است. 🔸بدین ترتیب مجلس شورای اسلامی در محدوده چارچوب یاد شده می‌تواند مشارکت جامعه مدنی در مرحله هنجارانگاری حکومت جمهوری اسلامی ایران را فراهم و تأمین نماید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4014 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک مستقل 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4027 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک
📋 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک مستقل 🔸همواره پذیرش این واقعیت که دنیا تغییر کرده برای قدرت‌های بزرگ کار دشواری بوده است، به خصوص زمانی که این کار به زیان آنها تمام می‌شود. 🔸رفتار دولت بایدن که عامدانه از تهدید و سخنان نامناسب استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که به شکلی منطقی یک سیستم جهانی چند قطبی را نمی‌پذیرد، به خصوص با توجه به اینکه روسیه هراسی و چین هراسی در حال شدت گرفتن است. 🔸مشکل دیگر آمریکا این است که آیا هم پیمانان آن روابط خود را با چین و روسیه کاهش خواهند داد یا نه و آیا خواهند پذیرفت که به سوی کشمکش با این کشورها رانده شوند یا نه. نشانه‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین کشورهای اروپایی دربرابر مطالبات آمریکا مقاومت خواهند کرد. 🔸این مسئله در مسئله پروژه نورد استریم ۲ مشهود است که در آن تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از احداث این پروژه، با وجود شکایت‌های بی پایان بازیگران کوچک‌تری چون لیتوانی و لهستان، با مقاومت کشورهای مهم اتحادیه اروپا مواجه شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4027 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
ٰ📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
ٰ📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 🔸عرف یکی از عناصر تشکیل دهنده زمان و مکان و یکی از عوامل و معیارهای مهم تأثیر گذاری زمان و مکان بر احکام اسلام می‌باشد. 🔸عرف همواره در معرض تغییر و تحول است و عرف‌های جدید نیز در حال زایش و پیدایش هستند. 🔸بنابراین احکام شرعی هم در این گونه موارد از تغییرات عرف تأثیر می‌پذیرند و عرف می‌تواند آنها را متحول نماید. 🔸بر این اساس عرف بر تحول پذیری نظام هنجاری اسلام نیز تأثیر می‌گذارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 عرفان عملی ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔺 همیشه عارف مسلمان خود را بین مبدأ مادی و مقصد الهی مشاهده می‌کند. مبدأ حرکت، عالم ماده و مقصد نهایی، خدای سبحان است. عارف مسلمان خود را پشت پرده‌ها و حجاب‌های فراوان می‌یابد که حقایق را از وی پوشانده است. این حجاب‌ها باید آرام آرام از میان برداشته شود تا او به مقام اوج که معرفت زلال حقایق هستی است، دست پیدا کند. 🔘 تعریف علم عرفان 🔺 «مجموعۀ برنامه‌ها و دستوراتی که سالک عملاً در خود پیاده می‌کند تا آنکه منازل سلوک را یکی پس از دیگری سیر نماید و به حق نائل شود، عرفان عملی است». 🔺این دستورالعمل‌ها ممکن است اموری ظاهری بوده و یا آنکه به باطن انسان و ضمیر او مربوط باشد، اما در امورظاهری نیز جنبۀ باطنی مورد نظر است. 🌐 ملاحظاتی چند در عرفان عملی 🔘دو محور اساسی عرفان عملی 🔺در عرفان عملی، هدف خداوند متعال و وصول به حضرت حق است. 🔺عرفان عملی یک حقیقت سیری است و پیمودن منازل و مقامات در آن دیده می‌شود 🔘 مراد از عمل در عرفان عملی 🔺در عرفان عملی مراد از عمل، اعمّ از اعمال جوارحی و جوانحی است. 🔺در عرفان عملی، بلکه مطلق عرفان، باطن‌گرای چهره‌ای غالب است. 🔺هرچند واژۀ عرفان عملی در موارد بسیاری به‌طور تسامحی بر علم عرفان عملی اطلاق می‌گردد، اما باید دانست که بین عرفان عملی و علم عرفان عملی تفاوت است. 🔘تفاوت عرفان عملی و علم عرفان عملی 🔺عرفان عملی یعنی آنکه شخصی عملاً وارد سیر و سلوک شده، مقامات را یکی پس از دیگری تحت نظارت استاد وارسته و واردی بپیماید تا به مرحلۀ وصول و فنا دست یابد. 🔺اما عارفان با استفاده از شریعت و بهره‌گیری از تجارب شخصی خود که به‌تدریج و در پیمودن عملی مسیر سلوک حاصل نموده، به تدوین و تنظیم علمیِ منازل، مقامات و احوالِ سالک دست زدند و علم عرفان عملی را پایه‌ریزی نمودند. 🔘نقش علم عرفان عملی در سلوک 🔺پس از شکل گیری علم عرفان عملی،این علم بهترین مقدمات ورود به عرفان عملی و سلوک به حساب می‌آید. 🌐مقایسه عرفان عملی با اخلاق 🔘شباهت ها 1️⃣ در هر دو گرایش به باطن به چشم می‌خورد 2️⃣ هر دو درپی تطهیر و پاک‌سازی ظاهر و باطن انسان هستند 3️⃣ مفاهیم و واژه‌های مشترک بین علم عرفان عملی و علم اخلاق فراوان است 🔘تفاوت ها 1️⃣تفاوت اول: محور اساسی در علم عرفان عملی خدای متعال است، اما در علم اخلاق، محور اساسی اعتدال بخشیدن به قوای باطنی انسان می‌باشد. ازین‌رو نظام‌های اخلاقی غیر الهی نیز نه‌تنها معنا دارند، بلکه واقعیت خارجی یافته‌اند. 2️⃣تفاوت دوم: در علم عرفان عملی، حالت سیر و حرکت وجود دارد،اما در اخلاق چنین معنایی مطرح نیست. 3️⃣تفاوت سوم: در علم عرفان عملی، حالت، واردات و مکاشفات فراوانی که به سالک روی می‌آورد، مطرح است و از همین باب، بحث‌های گسترده‌ای در تفاوت بین خاطرات شیطانی، خواطر رحمانی و القائات ملکی ارائه می‌شود که هیچ‌یک از اینها در علم اخلاق مطرح نیست. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 47_51 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خدای غیرمتافیزیکی و قدرت تشخیص ✍️ اسدالله رحمان‌زاده، مدرس فلسفه برکلی سیتی کالج 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4035 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net