📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 5️⃣
❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
▫️محقق طوسی در اساس الاقتباس معیاری ترکیبی برای بداهت مطرح کرده است: بدیهی آن است که یا صریحاً از حس ( ظاهر و باطن ) به دست آید یا صریحاً از عقل. بنابراین دیدگاه او آمیزه ای ازدیدگاه مشائیان و شیخ اشراق است.
🔘 تفاوت بدیهی عقلی محض و بدیهی حسی
▫️ وی تفاوت این دو، یعنی بدیهی عقلی محض و بدیهی محسوس را در کلی بودن یکی و جزئی بودن دیگری نمی داند.
🔘مشکلی که خواجه با آن روبه رو است
▫️مفاهیمی مانند سفیدی و گرسنگی، که از راه حس ظاهر یا باطن به دست می آیند، از سویی برای کلی شدن نیازمند طی کردن فرایندی هستند که به فرایند اکتساب نظری شبیه است و از سوی دیگر خواجه می خواهد آنها را بدیهی قلمداد کند.
▫️محقق طوسی می داند که برای تحصیل مفاهیم کلیِ سفیدی یا گرسنگی ، می باید مفاهیم جزئی آنها را به طور مکرر از راه حس یافت و روندی شبیه استقرا را پیمود تا مفاهیم کلی آنها کسب شود. طبیعی است که در این فرایند نوعی اکتسابِ شبیه استقرا باید انجام شود.
🔘پاسخ خواجه
▫️پاسخ خواجه این است که پس از آنکه مفهوم کلی سفیدی یا گرسنگی در عقل تقرر یافت، عقل می یابد که تصوری روشن از آن نزد خود دارد و برای تصور آن، محتاج تصور دیگری نیست.
▫️وضوح مفهوم کلی، در وضوح مفهوم در مرحلۀ حسی ریشه دارد. عقل پیش از پیمودن فرایند اکتساب این مفهوم کلی، پس از آنکه روندی اکتسابی شبیه استقرا را از سرگذرانده و این صورت کلی در عقل استقرار یافته است، هنگامی که به این صورت کلی می نگرد، آن را نیازمند صورت و تصوری دیگر نمی بیند؛ زیرا این مفاهیم از راه حس با پیمودن مراحل کلی شدن، برای عقل آشکار گشته اند. این همان سببی است که باعث می شود این دسته از مفاهیم بدیهی را مفاهیم محسوس به حس ظاهر یا حس باطن بنامیم، گرچه این مفاهیمِ بدیهی، مفاهیمی کلی اند.
🔘پاسخ استاد یزدان پناه به پاسخ خواجه
▫️به اعتقاد ما، حتی مفاهیم فلسفی مانند وجود، وجوب و امکان نیز با شهود عقلی درک می شوند، و مشهود عقلی نیز به محسوسات و مشاهدات مُلحَق است. از این رو تفاوتی میان بدیهی عقلی محض و محسوسات باقی نمی ماند.
▫️وی مقام اجمال و مقام تفصیل را در هم آمیخته است. مشکل این است که در مقام اجمال مفاهیم کلی محسوس، مانند سفیدی و گرسنگی، نزد عقل به شکل بدیهی درک شده اند؛ اما در مقام تفصیل، تصور این مفاهیم نزد عقل نیازمند تصورات دیگر است. ازاین رو این تصورات، کسبی و نظری اند، نه بدیهی.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 32_37
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی
⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟
✍️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
🔻جلسه چهارم
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درسگفتار
پارت اول
🔹نقدو بررسی نظریه ابطال گرایی از دیدگاه کارل پوپر
🔻دکتر سعید زیبا کلام
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
recording-20210607-100633.mp3
10.81M
📚درسگفتارِ دکتر مهدی جمشیدی:
۱. رویکرد ما نسبت به فرهنگ چگونه است؟(وضعیّتشناسیِ فرهنگی)
۲. مشکلاتِ مزمنِ فرهنگی چه هستند؟(اَبَرمسألههای فرهنگی)
۳. راهحل گذار از وضعِ فرهنگیِ موجود چیست؟ (تئوریزهکردنِ تحوّلِ بنیادی)
۴. دربارۀ حجاب، چگونه با مردم سخن بگوییم؟(استدلالهای دفاع از دخالتِ دولتِ اسلامی در قلمروی حجاب)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کرسی_ترویجی
💢ارزیابی مستندات نظریه تصریف، توسعه و تسامح در متن قرآن کریم
🔸ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حامد شریفی نسب
🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد فاکر میبدی
🔸ناقد: دکتر محسن رجبی قدسی
🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر کامران اویسی
🗓30 خرداد 1400 ساعت 16
◀️ورود به جلسه مجازی:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@ENOEnsani
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «انگارههای شناختی اقتصادی تولید»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمة به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️تن به طوفان سپرده؛ خوانشی از برخی ایده های علی شریعتی
✍️ دکتر محمدجواد رضائی
🔻به بیان شریعتی، دین و مذهب بسیار بهتر از علوم و فلسفهها با انسان معامله میکنند؛ «این علوم و این فلسفههاست که انسان را ذلیل و خاضع میکند یا مذهب، که انسان را در فلسفۀ خلقت، خداگونه میشناسد و برخلاف همۀ فرشتگان و همۀ اشراف کائنات باید معبود فرشتگان باشد و همۀ فرشتگان مقرب به پای او بیفتند؟
🔻 آیا این علوم و فلسفههاست که آدمی را در بند کرده است یا مذهب، که قدرت عصیان را در انسان علیرغم دستور و ارادۀ خداوند اعتراف میکند و انسان را سازنده، آگاه، عالم و بر گونۀ خدا … میداند؟ [روم، ۱۶۰]»
🔻اتکای شریعتی به دین بیش از تعلقش به یک مرام معمولی برای گذران زندگی است؛ او حتی در ارائۀ توصیه، حرکتهای به ظاهر کوچک اما مبتنی بر قرآن را دستکم نمیگیرد؛ چرا که اثراتش آنقدر بزرگ است که نباید به فئه قلیل آن نگریست؛
🔻«تلاش ما باید این باشد که هر که هستیم و هر جا که میتوانیم چند نفرمان جمع بشویم … بکوشیم تا یک بنیاد قرآنی ایجاد کنیم [روم، ۸].»
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#دین
#جامعه
#عدالت_انقلابی
#مارکسیسم
#فکرت
#اجتهاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4336
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #مصاحبه
◾️تبیین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک (بخش دوم)
🎙 مهندس محمدعلی شکوهیان راد
🔻بزرگترین مسئلهای که در آسیبشناسی عدم تحقق حاکمیت سایبرنتیک به آن رسیدیم، عدم شناخت خود این دانش و کارکردش در طراحی حاکمیت است.
🔻 درست است که سلسله و مجموعهای از آسیب ها وجود دارد که باعث شده که این امر محقق نشود، حتی ما موارد متعددی داریم که مسئول دغدغهمند، متخصص دغدغهمند در حوزه فنی که با نیت مثبت آمده اقدامی را انجام بدهد، اما بهدلیل عدم شناخت، اشتباه کرده است.
🔻مثلا آمده پیامرسان ایجاد کند، پیامرسانی که ایجاد کرده، دقیقا مولفههای همان پیامرسان قبلی را دارد. قطعا از آن بهتر است، اما حد ایدهآل ما را نمیتواند رقم بزند. حداقل مزیت آن از حیث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربر در کشور است.
🔻حتی اگر مشکلی هم رخ بدهد، امکان پیگیری حقوقی نسبت به آن پیامرسانی که بیرون است، دارد. پیامرسان خارجی نهتنها هیچ تعهدی به کاربر ایرانی ندارد؛ بلکه کاملا مبتنی بر دشمنی از طریق سرویسهای امنیتی دشمن طراحی شده تا از اطلاعات کاربران ایرانی سوء استفاده کنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن_سازی
#امنیت
#سایبرنتیک
#فکرت
#فضای_سایبر
#شبکه_ملی_اطلاعات
#قدرت_نرم
#اطلاعات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4328
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 6️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه ملاصدرا
🔺ملاصدرا بر دیدگاه ها و متون مشائیان و شیخ اشراق کاملاً مسلط بوده است. وی برپایۀ مبانی ویژۀ خود در حکمت متعالیه، در مواضعی حساس، در برابر شیخ اشراق نظر داده و مطالبی راهگشا بیان کرده است.
🔘 نقد ملاصدرا به بدیهی دانستن محسوسات توسط شیخ اشراق
🔺از منظر شیخ اشراق، محسوسات بسیط بدیهی اند. ملاصدرا می پرسد منظور از محسوسات، که بدیهی دانسته شده اند، چیست؟ اگر منظورش از محسوسات، امور محسوس، از آن جهت که محسوس اند، باشد، این امور از این جهت آشکارترین اشیا نیستند، بلکه نزد عقل پنهان ترین اشیایند؛ زیرا امور کلی نزد عقل شناخته شده ترند و امور جزئی نزد خیال و حس این گونه اند. و اگر منظور از محسوسات، معانی انتزاعی آنهاست، در این صورت هرچند این معانی نزد عقل شناخته شده اند، این امور از آن جهت که نزد عقل اند، محسوس نیستند، بلکه معقول اند.
🔺 معنای اینکه محسوسات مبادی برهان اند، این نیست که از آن جهت که محسوس اند مبدأ برهان قرار می گیرند، بلکه مفهوم های آنها چنین جایگاهی دارند.
🔺از صرف اینکه برخی علوم ما از حس آغاز می شود، نمی توان بداهت مفاهیم حسی را نتیجه گرفت. بنابراین مفاهیم برگرفته از محسوسات، بدیهی نیستند. ملاصدرا می گوید همین که عقل مفهومی را تحلیل می کند و مشترکات و مختصات آن را می یابد وبه تعریف آن می رسد، عین تفکر است. این سخن بسیار دقیق است.
🔘تفاوت میان مقام اجمال و تفصیل
🔺بنابراین از دیدگاه ملاصدرا باید میان مقام اجمال و مقام تفصیل تفاوت نهاد، و ممکن است مفهومی کلی در مقام اجمال، بدیهیالتصور باشد، اما در مقام تفصیل، تصورآن نیازمند فکر و نظر باشد.
🔺ملاصدرا به سخن شیخ اشراق دربارۀ مفهوم وجود نیز می پردازد.
🔘بداهت تصوری مفهوم وجود
🔺می گوید اگر منظور از وجود، حقیقت خارجی وجود است، از آنجا که نه جنس دارد نه فصل، تعریف پذیر نیست؛ چه تعریف حدی چه تعریف رسمی؛ لیکن مفهوم وجود اعم الاشیا، اظهرالاشیا و اعرف الاشیا نزد عقل است، بنابراین بدیهی است.
🔺ملاصدرا مفاهیم حسیِ کلی را بدیهی دانسته است. منظور از بدیهی بودن این مفاهیم این است که از مفهوم یا مفاهیم کلی دیگری برگرفته نشده اند. اما این مفاهیم کلی، به اجمال تصور شده اند، و آن گاه که عقل در مقام تصور تفصیلی این مفاهیم قرار گیرد، میابد که اجزایی دارند و می توان آنها را تعریف کرد. بنابراین در مقام تفصیل، این مفاهیم بی نیاز از تعریف نیستند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 37_50
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد:
🌐لینک ثبت نام:
http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister
☎️تلفن تماس: 05138585333
⏰ساعت تماس: 15 تا 19
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کارگاه_علمی
#مرکز_رشد_نوآوری
✅ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار می کنند:
🔸کارگاه #نگرش_نوآورانه
✍️ تعمق در واقعیات دنیای نوآوری
👤 با ارائه:
#محمدمهدی_قائمی_نیا
🗓 سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 13
🏢 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⚜️ لینک ثبت نام:
🌐 evnd.co/VRess
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش اول)
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻شبههسازی یکی از راهبردهای اصلی اختلال شناختی در جامعه است. در کلام علوی وجه نامگذاری شبهه از آنجهت است که باطل با پوشیدن لباس حق (تَلَبُّسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ)،[۱۸]
🔻 خود را شبیه آن کرده زمینهساز شک و تردید میگردد. شبهه، ماهیتاً کیفیت نفسانی و غیرقابل مشاهده (subjective) است که در نفس انسان پدیدار میگردد، لکن به مصادیق عینی و قابلمشاهده (objective)، قابل ارجاع است.[۱۹]
🔻 کاربرد شبهه در این نوشتار بر مفهوم آبژکتیو است که نوعاً و غالبا به شکلگیری شبهه به مفهوم سابژکتیو در اکثر مردم منتهی میشود. اختلال شناختی و در نتیجه اختلال هویتی نمود سوبژکتیو و آبجکتیو در شبهات ناظر بر زن است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام
#هویت_زن
#حقوق_زن
#شبهه
#فکرت
#غرب
#جامعه
#اختلال_شناختی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4334
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
30.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
پارت اول
🔹بررسی آسیب شناسی دانش کلام
🔻دکتر محمد تقی سبحانی
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
✅ دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه برگزار می کنند:
✒️ سلسله نشست های همایش ایمان و چالش های عصر جدید
✒️ نشست سی و دوم🔻
*نسبت ایمان و کفر با یقین و شک*
✒️ســخنران: جناب آقای دکتر محمد کاظم شاکر؛ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تهران
⏰زمان: سه شنبه 1400/4/8 از ساعت 21 الی 22:30
👆لینک ورود به جلسه👇
https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 7️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه علامه طباطبایی
🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی.
🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال.
🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی
🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند.
🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد.
🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 53_55
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا.mp3
18.7M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا
در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 1️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_کلاسیک
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
🆔 @maaref_karbordi
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع«الحاد مدرن و چالش های پیش رو»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمه به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🎥 #نشست
◾️تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی
✍️ حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم رجایی
🔻عدالتی که ما از آن تعبیر میکنیم که بیشتر عدالت اجتماعی یا توازن تعبیر میشود، همسطحی یا همسنگی در سطح زندگی است.
🔻 به عبارت دیگر، عدم شکاف فاحش سطح زندگی است که بعضی اینجا تعبیر سطح زندگی میکنند ولی ما معتقدیم که هم در سطح زندگی در مصرف و هم در درآمد و ثروت شکاف فاحش نباشد.
🔻حاکم اسلامی موظف است سیاستگذاری و هدایتش به گونهای بینجامد که حاصل و برایند کارش توازن در سطح زندگی، درآمد و ثروت باشد.
🔻نظام سرمایهداری وقتی میخواهد شاخص عدالت بدهد، از بحثهای آماری و از ضریب پراکندگی شروع میکند و آن کسی که شاخص در بحث توازن اجتماعی و به عبارتی عدالت اجتماعی تعیین میکند، عالم و اندیشمند اقتصاد نیست، بلکه آماردان است. در اینجا یک فاصله اساسی بین ما و آنهاست.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#اسلام
#دولت_حداقلی
#عدالت_اقتصادی
#فکرت
#حاکمیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4348
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش دوم)
✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده
🔻شکل سنتی و دینی خانواده با ارزشها و احکامی روبرو است که بر اساس مدل توسعهمدار غربی خشونتبار تلقی میگردند.
🔻تقدیس عفت وغیرتورزی، تقدیس ازدواج و تحریم روابط خارج از چارچوب ازدواج، تقدیس فرزندآوری و تحریم سقط جنین، تقدیس خانهداری و فرزندپروری و محدودیتهای اشتغال در برخی عرصههای اجتماعی، وجوب تمکین و تبعیت و تحریم خروج بدون اذن شوهر، اختیارات خاص شوهر در طلاق و … نمونهای از مصادیقی است که که براساس انگارههای توسعه غربی، خشونت بار تلقی خواهند شد.
🔻با توجه به این نکات و پژوهشهای مذکور در بررسی تحولات خانواده در فرهنگها و جوامع مختلف؛ غیریت فضای اجتماعی و ارزشی کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه یا کشورهایی مثل ایران که از نظر حاکمیتی بر تحقق نوع خاصی از رویکرد دینی و
ارزشهای دینی اصرار دارند، امری مسلم است.
🔻 کشاکش و تضاد بین این دو ایدئولوژی (اندیشه توسعه غربی و اندیشه پیشرفت بر مدار حفظ چارچوبهای دینی و اجتماعی) نیز جز به وسیله برخی ژستهای روشنفکرمآبانه، انکار نمیگردد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امنیت_زنان
#توسعه
#خانواده
#خشونت
#قانون_گذاری
#لایحه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4346
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 8️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 1️⃣
🔺 هنگام ارتباط و اتصال حضوری با مصادیق خارجی، به آنها علم حضوری می یابیم. این ارتباط و علم حضوری شعبه هایی دارد: علم حضوری حسی با حس ظاهر و با حس باطن، علم حضوری با شهود عقلی و علم حضوری با شهود قلبی.
🔺 متعلق علم حضوری، خودِ حقایق خارجی و نفس الامری است. این امور در خارج متشخص اند.
🔺 مفاهیمِ برآمده از حس ظاهر یا باطن، توسط عقل شهودی، عقل تحلیلی و عقل شبیه ساز پدید می آیند. مفاهیم فلسفی توسط عقل شهودی درک می شوند و سپس عقل شبیه ساز از آنها صورتی برمی گیرد.
🔺 حاصل فعالیت عقل شبیه ساز، تصاویری جزئی است که از شهود برآمده اند. این تصاویر، مفاهیمی حصولی اند.
🔺 دربارۀ مفاهیم برگرفته از ارتباط حسی، تعبیر «بدیهی عند الحس» را به کار برده اند. همچنین دربارۀ مفاهیم فلسفیِ برگرفته از دل محسوسات خارجی یا موجودات خارجی می توانیم تعبیر «بدیهی عند العقل الشهودی» را به کار بریم.
🔺 این، نوعی از بداهت و بیّن بنفسه بودن است. بدیهیات نزد حس و نزد عقل شهودی، به کار تعریف نمی آیند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 55_58
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net