eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️نشست اول از سلسله نشست های آینده علوم اسلامی با موضوع «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 💠 سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۰ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ موفقیت‌های انقلاب اسلامی در عرصه سینما 🎙استاد محمد حسین فرج‌نژاد 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بازنمایی تأثیر و تأثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی ✍️ پروانه بیاتی؛دکترای جامعه‌شناسی، نویسنده و پژوهشگر 🔻 وجود زمانی به‌‌عنوان اوقات فراغت و از طرفی نیاز مردم به تفریح و سرگرمی به‌‌عنوان یکی از نیازهای ثانویه باعث شد جذابیت‌‌های سلبریتی‌‌ها، پاسخی به این نیاز باشد و بر همین اساس سلبریتی‌‌ها محور اصلی نیاز به تفریح و سرگرمی شدند. 🔻پاسخ به حس کنجکاوی در نهاد انسان از دیگر تاثیرات حضور سلبریتی‌‌ها در سبک زندگی اجتماعی می‌‌باشد. کنشگران ایرانی، فضای مجازی و به‌خصوص پلتفرم‌‌های بین‌‌المللی مانند اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌‌بوک (در نقش موتور جستجو) را بستری برای نمایش زندگی روزانه، به اشتراک‌‌گذاری جنبه‌‌های جذاب سبک زندگی و ارائه گزارشی از تفریحات و لذت‌‌های فردگرایانه می‌‌دانند. 🔻به این ترتیب، راهبردهای نمایشی کنشگران در شبکه‌‌های اجتماعی بیشتر در جهت بازنمایی سبک زندگی مدرن است و کاربران نیز به‌دنبال محتواها، برنامه‌‌ها و شبکه‌‌هایی می‌‌روند که جوابگوی نیازها، ذائقه‌‌ها و علاقمندی آن‌هاست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4543 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 1️⃣ ❇️ توضیحی در مورد فلسفه اشراق 🔺فسلفه اشراق برآمده از شهود و تلاشی فلسفی آمیخته به نبوغِ حکیم سهروردی است. وی با عرضه فلسفه‌اش توانست برای فلسفه مشاء در عین داشتن هیمنه و ریشه و نیز بهره‌مندی از بزرگانی بسیار برجسته همچون فارابی و بوعلی‌سینا، رقیبی جدی شود. 🔺شیخ اشراق با تثبیت مباحثی همچون عالم مثال منفصل، مُثُل افلاطونی و عمل حضوریِ حسی و پیشنهاد تبیین‌های نو مانند علمِ واجب_تعالی ذکره _ ومعاد جسمانی وطرح مسائل نو، همچون اعتباریت معقولات ثانی، اصالت و تشکیک در ماهیت و نیز تأکید بر روش اشراقی و تعمیق آن، توانست دانشِ فسلفه را در عصر خود به شدت متأثر سازد. 🔺وی مکتب اشراقی‌اش را براساس نظام نور و ظلمت و بر پایه روش اشراقی_بحثی بنیاد نهاد. تلاش وی برای مطرح کردن دستگاه سازوار و نظام‌مند نوری در آن عصر، مثال زدنی است. نظام فلسفی جدیدش از سویی و اصطلاحات نوپدیدش از سوی دیگر و روش اختصاصی اشراقی‌اش از سوی سوم، همه موجب آن شدند که مکتب جدیدی در برابر فلسفه مشاء پدید آید از این‌رو، تنها با اندوخته‌های پیشینی از فلسفه مشاء نمی‌توان این فلسفه را به خوبی دریافت. چنین امری سبب می‌شود بتوان روی فلسفه اشراق در قامت یکی از مکاتب مهم دوره سنّت معقول اسلامی کاوشی مستقل انجام داد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 1 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
recording-20210726-211011.mp3
20.05M
⏺ تلفات تاریخ غیرولایی:نقد برداشتهای غلط از غدیر خم 🕌 سخنرانی در مسجد، ۱۴۰۰/۵/۴ 🎙دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
نقش امام در علم کلام.mp3
16.32M
❇️فایل سخنرانی نقش امام در علم کلام 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
1_1112778924.pdf
358.6K
❇️ بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم. ✍️ نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بررسی ابعاد شخصیتی طلبه مجاهد مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد 🎙 دکتر ابوالفضل ساجدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️الهیات کرونا و پاسخ به چند سوال ✍️ دکتر میثم شادپور؛ کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔻 بی تردید خداوند از قدرت بیکران برخوردار است و هر آنچه ممکن باشد، در حیطه قدرت الهی است اما باید به این نکته توجه داشت که قدرت خداوند در چارچوب حکمت خدا تحقق می‌یابد. 🔻از آن جایی که خداوند جهان را بر اساس سنت‌ها و اهدافی آفریده و هر یک را دارای نقش و تاثیری قرار داده است، حکیمانه نیست که پیوسته در روابط میان علل و اسباب مداخله کند چرا که مداخله پیوسته خدا برای رفع مشکلات، انسان را تن آسا و تنبل می‌سازد و قدرت برنامه ریزی را از او می‌گیرد و مانع از تلاش و پیشرفت او در زمینه علم و تکنولوژی و تکامل سیستم دفاعی بدن می‌شود. 🔻در این راستا فرزندی را تصویر کنید که هر وقت مشکلی برایش پیش بیاید، والدینش مداخله کرده و مشکل را حل می‌کنند. روشن است چنین فرزندی هیچ وقت فرصت نمی‌یابد در مواجهه با مشکلات، رشد و پیشرفت داشته باشد و استعدادها و توانایی‌های خودش را بروز دهد. چنین فرزندی حتی قدرت برنامه ریزی ندارد چرا که همیشه منتظر است دیگری مشکلش را حل کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4548 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 2️⃣ ❇️ کلیاتی در باب حکمت اشراقی 1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق 🔹منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزه‌های بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوب‌بن‌اسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابن‌سینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیام‌های آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، به‌عنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذف‌ها و به‌ویژه افزوده‌های گسترده‌ای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد. 🔹 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبه‌های مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همین‌رو، به تدریج ضعف‌های فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفت‌ها از هرسو آغاز شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
چگونگیِ تحقّق‌بخشیدن به مطالبه‌های رهبر انقلاب.pdf
175.2K
🔳 مراحل چهارگانۀ «فکرپردازی»، «نظریه‌پردازی»، «گفتمان‌پردازی» و «عمل‌پردازی»: ⬅️چگونگیِ تحقّق‌بخشیدن به مطالبه‌های رهبر انقلاب ✍️ دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه‌چیز‌باعث شد که بد نام‌ترین ملحد جهان خدا باور شود؟ 💠 آنتونی فلو ✅جواب: طراحی هوشمند 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
51.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، استاد محمد حسین فرج‌نژاد 🎙سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلیمن دکتر خسروپناه 💠 بخش اول 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
35.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، استاد محمد حسین فرج‌نژاد 🎙سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلیمن دکتر خسروپناه 💠 بخش دوم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️میکروسلبریتی‌ها و خودبرندسازی ✍️ رسول لطفی؛ پژوهشگر علوم اجتماعی 🔻 نکته مهمی که در فعالیت میکروسلبریتی‌ها قابل توجه است، تلاش آن‌ها برای کسب شهرت و دیده‌شدن است. حرکت در مسیر شهرت از سوی میکروسلبریتی‌ها در واقع نیازمند یک «کالاپنداری» با هدف تولید شخصیتی است که قابلیت عمومی‌شدن داشته باشد. 🔻این نوع «کالایی‌شدن هویت» موجب می‌شود درست مانند سلبریتی سنتی، توجه دیگران را به خود جلب کند. ترزا سنفت(۲۰۰۸م) در نقد هویت میکروسلبریتی می‌نویسد پرسش اساسی در بحرانی بودن شرایط میکروسلبریتی این است که از «من که هستم؟»، به «تو فکر می‌کنی من چه کسی هستم؟» تغییر کرده است. 🔻 هویت، روزی که مالکیت فرد حمل کننده آن به حساب می‌آمد، امروز تمام و کمال در اختیار کسی است که هویت را به صورت نمایشی دریافت می‌کند. 🔻 تام پیترز در مقاله «برند تو را فرا می‌خواند» استدلال می‌کند که افراد برای آن‌که در بازار کار، سرآمد شوند باید کنترل هویت برند خودشان را بر عهده گیرند، تصویری پویا و به یادماندنی نشان دهند، و پیوسته برای مصرف‌کنندگان، کارفرمایان و بازارها ارزش خلق کنند. 🔻 پیوندزدن منطق برندسازی به فرد نه تنها ممکن یا مطلوب، بلکه طبق استدلال او ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4563 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 3️⃣ ❇️ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی 🔺 فلسفه اسلامی مشایی به‌رغم استحکام مبانی، به‌دلیل برخی خلل‌های روش‌شناختی و هستی شناختی، بستر را برای هجوم مخالفان فراهم ساخت. به‌کارگیری انحصاری کاوش‌های استدلالی، آن هم تنها به شیوۀ منطق ارسطویی از حیث روش‌شناختی و طرحِ آرایی خاص در مباحثی از مبدأ تا معاد؛ همچون علم واجب تعالی به جزئیات، فاعلیت بعید یا قریب حق تعالی، حدوث یا قدم عالم، معاد جسمانی یا روحانی، زوال یا بقای نفوس ساذجه و مسائلی دیگر از حیث هستی شناختی، به‌تدریج اعتراض مخالفان فلسفه را برانگیختند. 🔺ازیک‌سو، اصحاب حدیث و طرف‌داران علوم نقلی که بیشتر در قالب گروه‌های کلامی ظهور یافته بودند، حملاتی گسترده بر پیکر فلسفه مشایی اسلامی وارد کردند و از سوی دیگر، باطن‌گرایان اسلامی، عارفان و صوفیان، هم روش‌های عقلی را به باد انتقادهای تندِ خود گرفتند و هم طرح هستی شناختی فسلفی را معیوب دانستند و هم دین‌پژوهی تأویل گرایانه عقل افراطی را به چالش کشیدند. 🔺 نمونه‌های کاملی از این هجوم‌ها را می‌توان در آثار فخرالدین رازی (م604ق) در میان گرایش‌های کلامی و ابوحامدغزالی (م505ق)در وادی تصوف و عرفان مشاهده کرد. سیر مخالفت با فلسفه تا بدان‌جا است که گویا در قرن ششم و اوائل قرن هفتم -به‌رغم تلاش‌های ابن‌رشد اندلسی (م 595ق)- دیگر رمقی برای ادامه حیات فلسفه مشایی اسلامی باقی نماند و همه حوزه‌های فکری-فرهنگی اسلامی، میان دو گرایش کلامی و عرفانی تقسیم شده‌ بود. همین امر سبب شد بیشتر شرق شناسان اروپایی و کسانی که به‌درستی از سیر تحولات اندیشه عقلی اسلامی آگاهی ندارند، این دوره را دوران پایان فلسفه اسلامی شمارند و مرگ فلسفه را با مرگ ابن‌رشد همراه پندارند. ❇️عوامل بقای فلسفه در میان مسلمانان 🔺 در این میان دو عامل موجب استمرار و تقویت حیات تعقّلی و اندیشه‌های فلسفی در میان مسلمانان شد 1️⃣عامل درون فلسفی 🔺 ازاین دو عامل یکی به خود فلسفه و دیگری به فلسفه ورزان و فیلسوفان اسلامی مربوط بود. آنچه درون فلسفه، به بقای آن انجامید، قوّت‌ها و استحکام مباحث فلسفی و روش تعقلیِ منطقی بود؛ به‌تدریج روشن شد ایرادهایی که به‌ویژه گرایش‌های مختلف کلامی بر فلسفه وارد کردند، بی‌مبنا بوده و مباحث فلسفی و حکمی، دقت و عمق بسیار بالایی دارد. 🔺 افراط‌های مدعیان عرفان و تصوف و بروز انواع بدعت‌ها و سنّت‌ها و رفتارهای دور از عقل و گسترش جهالت در این توده از یک‌سو و شکل‌گیری دانش عقل‌گرا و خردپسند عرفان نظری در میان محققان عرفا از دیگر سو، جایگاه و نقش عقل را در میان فرهیختگان، به‌طور چشمگیری افزایش می‌داد. 2️⃣عاملی که به فلسفه ورزان برمی‌گشت 🔺نگاه منتقدانه، اصلاح گرایانه و تحول خواهانۀ خودِ حکیمان و فیلسوفان مسلمان بوده‌است. امتیاز ویژۀ این نگاه در مقابل انتقادهای گروه‌هایی مانند متکلمان آن بود که این نگاه هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های موجود و بنیان‌های قویم فلسفۀ ارسطویی یونانی نبود. 🔺توجه جدّی‌تر فلسفه به آموزه‌های دینی و حرکت در جهت فهم عمیق‌تر از گزاره‌های اسلامی و مطرح کردن تحلیل‌های موافق‌تر با ظواهر شریعت و دادن خدمات گوناگون به حوزه دین‌پژوهی از یک سو و ابراز تمایلاتی به حوزه عرفان و جدیت بیشتر برای درک مبانی اساسی معرفت و سلوک از سوی دیگر، به همراه دریافت پیا‌م های اساسی فلسفه و حکمت از سوی فرزانگان حوزۀ کلام و دین‌پژوهی و عرفان، تقارب روزافزون فلسفه و عرفان و دین را سبب شدند و فلسفه را حیاتی مجدد و حرکتی تازه بخشیدند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 6_7 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
37.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ انسان شناسی 💠 اثبات نفس غیر مادی انسان ( توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) 🔸جلسه اول •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب « درآمدی بر اندیشه فرهنگی » ✍🏼 به قلم 🔸کتاب «اندیشۀ فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای»:نخستین روایت تحلیلی و منظومه‌وار از مواضع فرهنگی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بررسی ابعاد شخصیتی طلبه مجاهد مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️تأثیر الگوهای اسلامی و غربی در سبک زندگی اجتماعی ✍️ رضا اجاق؛ دانش‌آموخته فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔻در ادبیات جامعه‌شناسی از مفهوم سبک‌زندگی دو برداشت و دو گونه مفهوم‌سازی متفاوت به‌عمل آمده است. در فرمول‌بندی نخست – که سابقه آن به دهه ۱۹۲۰ باز می‌گردد- سبک زندگی، معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالباً به عنوان شاخصی برای تعیین طبقه اجتماعی به‌کار رفته است. 🔻در فرمول‌بندی دوم سبک زندگی، نه تنها راهی برای تعیین طبقه اجتماعی، بلکه شکل اجتماعی نوین دانسته می‌شود که تنها در متن تغییرات فرهنگی مدرنیته و رشد فرهنگ مصرف‌گرایی معنا می‌یابد. 🔻در این معنا سبک زندگی راهی است برای تعریف ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای (هویت) افراد که اهمیت آن برای تحلیل‌های اجتماعی روز به روز افزایش می‌یابد. سبک زندگی به این معنا تا حد زیادی مستقل از وضعیت طبقاتی افراد بوده و عمدتاً بر عاملیت و انتخاب‌های انسانی استوار است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4552 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
💢♨️💢 🔰کنفرانس بین المللی «یافته های نوین مناسبات دین و خانواده» 🔸مهلت ارسال چکیده مقالات: 15 شهریور 1400 🔸مهلت ارسال مقالات: 10 آبان 1400 🗓زمان برگزاری کنفرانس: 10و 11 آذرماه 1400 🌏سایت کنفرانس: https://rfc.rihu.ac.ir/fa 🌏محورها و موضوعات کنفرانس: https://rfc.rihu.ac.ir/fa/page/233 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 4️⃣ ❇️سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان 🔺 فیلسوفان مسلمان، تحت تأثیر عواملی چند، به تدریج متوجه حکمتی برتر و فلسفه ای متعالی تر و خردورزی ای کامل تر از حکمت ارسطویی شدند. تبحّر کامل در همه ابعاد فلسفه یونانی و آشکار شدن جهات ضعف و خلل های آن، شکل گیری مستقل گرایش های عرفانی در حوزه اندیشه اسلامی و برنمودن مدلی متفاوت از هستی شناسی، وجود پاره ای از آموزه های نا هماهنگ با رنگ غالب حکمت مشایی در میان حجم انبوه واردات یونانی، مانند اثولوجیا، و از همه مهم تر، فضای فراهم آمده به برکت معارف وحیانی اسلامی، بستر را برای تحول فسلفه در اندیشه فیلسوفان مسلمان فراهم ساخت. 🔘ابن سینا نخستین تحول خواه درون فلسفی 🔺شاید بتوان به گواهی شواهد تاریخی، نخستین رگه های روشن این نوع «گرایش تحول خواهانۀ درون گروهی» را در فیلسوف سترگ اسلامی ابن سینا جستجو کرد. 🔺 وی وجود حکمتی برتر را گوشزد کرد و در پاره ای از آثارش، تصمیم قلبی خود را برای پی ریزی چنین حکمتی بروز داد. 🔘علت عدم نگارش کتاب فلسفه مشرقیه بوعلی 🔺ابن سینا در ارائه افکار تازه اش بسیار محتاطانه عمل کرد. 🔘 سهروردی آغازگر حقیقی فلسفه مستقل اسلامی 🔺 آنچه سهروردی را در این زمینه از ابن سینا ممتاز می سازد، به گونه ای که به جای ابن سینا، باید او را آغازگر حقیقی و اصلی حکمت مستقل اسلامی و شرقی بدانیم، چند امر است: 1️⃣خود را به رعایت احتیاط هایی از نوع ابن سینا ملزم نمی بیند 2️⃣توفیق او در نشان دادن طرحی از حکمت شرقی 3️⃣ایجاد تحول در روش فلسفی 🔺وی به خوبی می دانست تحوّل اساسی، نخست باید روش فلسفی دگرگون سازد. البته مهم آن است که وی این تحوّل روشی را از موضعی درست آغاز کرده است؛ همان موضعی که پیشینیان وی به ویژه ابن سینا آن را نشان داده بود. 4️⃣زندگی سلوکی و حیات عارفانه شیخ اشراق 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 7_11 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
33.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ انسان شناسی 💠 اثبات نفس غیر مادی انسان ( توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) 🔸جلسه دوم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
27.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔹تئوری‌های علم انسانی ـ اسلامی 🔻آیت الله علیرضا اعرافی 🔖 فایل کامل ویدیو را در صفحه اینستاگرام ما به آدرس زیر دنبال کنید: ⭕️https://www.instagram.com/p/CSHXDZoo3sl/?utm_medium=copy_link •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekratmedia
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 5️⃣ ❇️ زندگی علمی و سلوکی سهروردی 🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد. 🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد. 🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان «روزی عجیب» از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد. سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد. 🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است. 🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، بنا به نقل ابن ابی اصیبعه، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود. 🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او بر آنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنکه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به «شیخ مقتول» شهره شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net