☑️عرفان و شرع
🔘گروهی تصور كردهاند كه عرفان عملی راه مستقلی بری كشف حقایق است كه بدون رعایت احكام شرعی میتواند مورد استفاده قرار گیرد و اسلام هم یا آن را امضا كرده (بدعت مرْضی) و یا دستكم، از آن منع نكرده است.
🔘در این زمینه، بعضی تا آنجا پیش رفتهاند كه اساساً التزام به هیچ دینی را بری رسیدن به مقامات عرفانی لازم ندانستهاند. بعضی دیگر نیز التزام به یكی از ادیان و در شكل معتدلتر، التزام به یكی از ادیان الهی را كافی دانستهاند.
🔘اما از دیدگاه اسلامی، سیر و سلوك عرفانی راه مستقلی در كنار راه شرع نیست، بلكه بخش دقیقتر و لطیفتری از آن است و اگر اصطلاح «شریعت»؛ را به احكام ظاهری اختصاص دهیم، باید بگوییم: طریقت در طول شریعت یا در باطن آن قرار دارد و تنها با رعایت احكام شریعت، قابل تحقق است.
🔘به عنوان نمونه، شریعت احكام ظاهری نماز را تعیین میكند و طریقت عهده دار راههی تمركز حواس و حضور قلب در آن و شروط كمال عبادات است.
🔘شریعت بر انجام عبادات به انگیزهی مصونیت از عذاب الهی و رسیدن به نعمتهی بهشتی تأكید دارد، اما عرفان به خالص كردن نیت از هرچه غیر خداست تأكید دارد؛ همان كه در لسان روایات اهلبیت (علیهم السلام) «عبادت احرار»؛ نامیده شده است.
🔘همچنین شرك در شریعت همان شرك جلی از قبیل پرستش بتها و مانند آن است، اما در طریقت، انواع دقیقتری از شرك خفی و اخفی مطرح است و هرگونه امید بستن به غیر خدا و بیم داشتن از غیر او و كمك خواستن از غیر او و عشق ورزیدن به غیر او ـ در صورتی كه همهی اینها جنبهی اصالت و استقلال داشته باشد و بر اساس اطاعت امر الهی نباشد ـ نوعی شرك محسوب میشود.
🔘بنابراین، انواع بدعتها و آیینهای ساختگی نه تنها مطلوب نیست بلكه میتواند مانع رسیدن به عرفان حقیقی نیز باشد، چه رسد به استفاده از اموری كه صریحاً و قطعاً مورد نهی و تحریم واقع شده؛و هرچند ممكن است بعضی از كارها موجب حالات به اصطلاح عرفانی موقتی باشد، ولی سرانجامِ خوبی ندارد و ممكن است دامی شیطانی بری سقوط نهایی باشد و نباید فریب آنها را خورد. حاصل آنكه راه حق همان است كه خدی متعال بیان فرموده است: «؛ فماذَا بَعْدَ الْحقِّ اِلاّ الضَّلالُ.»؛ (یونس: 32)
✍علامه مصباح یزدی
🆔 @fekrat_net
01_13951117_فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه.MP3
10.45M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 17 بهمنماه 1395
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
📂 با موضوع: فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه و چرایی طرح آن
#فلسفه
#حکمت
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| نقدی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان/بازخوانی حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در شاهنامه فردوسی
✍️فاطمه رضوی راد
🗂در بیشتر آثار ادبی جهان زنان حضور چشمگیری دارند؛ امّا این حضور به معنی ایفای نقش خاصی از سوی آنها نیست. در بیشتر این آثار زنان عموماً الهگانی تصنعی یا موجوداتی فرودستاند که نمیتوان برای آنها حق خاصی متصور شد.
🗂امّا در اثری که حکیم طوس بیش از هزار سال پیش سروده، زنان دارای آنچنان حقوق سیاسی و اجتماعی هستند که برای مقایسه آن با یک اثر هم سنگ، به سراغ مترقیترین سند حمایت از حقوق زنان، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان میرویم.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه
#حقوق_زنان
#شاهنامه
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نقدی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان/بازخوانی حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در شاهنامه فر
🗂زنان در دو اثر شاهنامه فردوسی و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، از حقوق سیاسی، چون مالکیت خصوصی و استقلال مالی برخوردارند یعنی بدون هیچ منعی میتوانند مالک اموال شخصی خود باشند و در آن دخل و تصرف کنند (آنها را ببخشند یا بفروشند).
🗂حق حضور در تمامی مناصب و مشاغل سیاسی اعم از پادشاهی، نخست وزیری، وزارت، سفارت، صدارت، خزانه داری، جنگاوری، دیپلماسی، مشاوره، میانجیگری برای حل مسائل سیاسی و… را دارند.
🗂چه در زمینه وضع قوانین و چه اجرای آنها در شرایطی مساوی با مردان هستند و از ویژگی انحصاری حق رأی برخوردارند و میتوانند در تمامی میادین دموکراسی صاحب رأی باشند. این زنان علاوه بر حقوق سیاسی که از آن سخن رفت از پنج دسته حقوق اجتماعی که شامل حقوق مربوط به نکاح و زناشویی، حقوق مادری، حق ارث بری برای زنان، تعلیم و آموزش و حضور در تمامی مناصب اجتماعی است برخوردارند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#حقوق_زنان
#شاهنامه
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
🔶 شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه
🔸با موضوع | آیین شعور
ویژهنامه رصدی و تحلیلی بررسی فلسفه مناسک عاشورایی 🏴
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره سیام، شهریورماه ۱۴۰۰
🔻نشریه دیدهبان اندیشه در این شماره سعی دارد تا به مهمترین شبهات جریان روشنفکری در فضای مجازی پیرامون «نقد مناسک عاشورایی» پرداخته و این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔻لینک دانلود فایل نشریه:
🌐http://fekrat.net/?p=5548
#آیین_شعور
#مناسک_دینی
#مناسک_عاشورایی
#فلسفه_مناسک_دینی
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0.30_web.pdf
12.92M
🔶 نشریه دیدهبان اندیشه
(شماره ۳۰. شهریورماه ۱۴۰۰)
🔸با موضوع | آیین شعور
🔻در باب نقد مناسک عاشورایی آنچه اهمیت دارد، تبیین نقش بیبدیل اینها در طول تاریخ بشریت و ارائه تبیینی صحیح از اصل و آسیبهای موجود در آنهاست تا از جایگاه متعالی این کنشها در ساحت دینداری دفاع شود.
بر همین اساس در این شماره علاوه بر پرداختن به محورهای روشنفکران در باب مناسک دینی و پاسخ به نقدهای مطرحشده، منشأ صدور این نقدها نیز واکاوی شده و تبیین عالمانه و منصفانهای از مناسک عزاداری، ارائه میگردد.
🏛موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔻لینک دانلود فایل نشریه:
🌐http://fekrat.net/?p=5548
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 🔶 شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه 🔸با موضوع | آیین شعور ویژهنامه رصدی و تحلیلی بررس
🔰 بخشی از سرمقاله شماره ۳۰ دیدهبان اندیشه
🔸«شعائر» یا «مناسک» عناوین پربسامدی هستند که امروزه مصادیق زیادی پیدا کرده و در محافل علمی و فرهنگی مورد پژوهش قرار گرفتهاند. عناوینی که در عین سادگی، پیچیدگیهای معنایی، مصداقی و حتی کارکردی مختلفی را در بطن خود جای دادهاند.
🔹 دین اسلام به خاطر غنای محتوایی و مناسبات سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی که در پیشروی آن به وقوع پیوسته، همواره مناسک زیادی در بین تعالیم خود جا داده و برای تمام وضعیتهای زیست مومنانه، توصیهای ارائه میدهد. در این میان میتوان «مناسک عاشورایی» را به عنوان مهمترین آن تلقی کرد که در صور مختلفی تبلور یافته و مردم آنرا با مکانیسمها و صورتبندیهای متنوعی بازسازی کردهاند.
🔸در چندسال اخیر، جریان روشنفکری پروژه «نقد مناسک عزاداری و دینی» و «دینداری مناسکی» را کلید زده و جریان مذهبی را به قشریگرایی و ظاهرگرایی متهم میسازد. از سویی هدف دیگر این پروژه، با نقد امر سیاسی و حاکمیت دینی نیز مقارن است، چراکه حاکمیت در قوام و نشر مناسک نقش مهمی دارد.
🔹به طور کلی میتوان گفت که دیدگاههای روشنفکرانه بخاطر غلبه سویه کارکردی و اسطورهای در آنها، توان درک صحیح فلسفه این مناسک را ندارند. اینها بدون توجه به جایگاه واقعی مراسمات عزاداری سعی دارند سایه آنها را بر سر جامعه بشری سنگین تصور کرده و مخاطرات پر و بال دادن به این مناسک را نمایان سازند. برخی از این دیدگاهها سعی دارند تا با دوگانهسازیهای مختلف، مناسک را در مقابل معارف قرار داده و از افول دینداری معرفتاندیش سخن بگویند. گروهی دیگر قصد دارند تا اعتبار تاریخی روایتها و ارجاعات تاریخی مراسمات نوظهور را زیر سوال ببرند و عدهای دیگر میکوشند تا از مرجعیت جامعه مداحان و سخنرانان به جای روشنفکران، انتقاد کنند...
🔸نشریه دیدهبان اندیشه در این شماره سعی دارد تا به مهمترین شبهات جریان روشنفکری در فضای مجازی پیرامون «نقد مناسک عاشورایی» پرداخته این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
🌐 http://fekrat.net/?p=5548
🆔 @fekrat_net
❇️ نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی
🔰 گروه معرفت شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار میکند:
🎙 با حضور: #علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30
💠 ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نشست
#هوش_مصنوعی
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
💢 نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» برگزار میشود
📚 محورهای اصلی همایش شامل چیستی، چرایی و چگونگی معنویت پژوهی، مصداق یابی معنویت پژوهی در اسلام مانند آثار، مکاتب، اشخاص، موضوعات و شخصیتها و همچنین معنویت به مثابه دانش، گرایش یا رشتههای مطالعانی مانند نسبت سنجی معنویت با دانش فقه، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است.
📆 زمان برگزاری همایش: 25 آبان ماه سال 1400
💻 سایت همایش: http://spi.isca.ac.ir/fa/
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت ملی از دریچه طرح وحدت اسلامی
✍️علی عسگری
🔅در تقویم انقلاب اسلامی، روزهایی با عنوان هفته وحدت وجود دارد. وحدت میان مسلمین که از زوایای اصلی اندیشه اسلام سیاسی طی یک سده اخیر بوده است، پس از طرح و بحث توسط سید جمال الدین اسد آبادی، همواره در بطن جنبش های اسلامی مطرح گشته است.
🔅برای نمونه حسن البناء در ابتدای تشکیل اخوان المسلمین در مصر، علی رغم گرایش های صوفیانه خویش، هیچ گاه این تفکرات را در لایه اجتماعی و رهبری وارد نکرده و همواره بر مسئله تقریب میان مذاهب تأکید داشت. حتی برخی علت قتل وی را دیدار با آیت الله کاشانی در مراسم حج و تأکید بر ایجاد تشکیلات فراگیر میان شیعه و سنی دانسته اند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 8 دقیقه
🆔 @fekrat_net
💢 نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» برگزار میشود
📚 محورهای اصلی همایش شامل چیستی، چرایی و چگونگی معنویت پژوهی، مصداق یابی معنویت پژوهی در اسلام مانند آثار، مکاتب، اشخاص، موضوعات و شخصیتها و همچنین معنویت به مثابه دانش، گرایش یا رشتههای مطالعانی مانند نسبت سنجی معنویت با دانش فقه، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان است.
📆 زمان برگزاری همایش: 25 آبان ماه سال 1400
💻 سایت همایش: http://spi.isca.ac.ir/fa/
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| بررسی نقاط اشتراک و افتراق رهبران فکری و روشنفکران
✍️مسعود ویژه
📙در این مقاله ابتدا نگاهی به افکار عمومی و کارکردهای آن در زمان حال پرداختیم، سپس اشارهای به رهبران فکری و تأثیری که در هدایت افکار عمومیدارند، داشتیم. از آنجا که امروزه، سلبریتیها، افکار عمومیرا متأثر از اعمال و رفتار خود میکنند، بنابر موارد گفته شده میتوان به نوعی آنها را جزء رهبران فکری به حساب آورد.
📙از آنجا که برخی از صاحب نظران، روشنفکران را جزء رهبران فکری قلمداد میکنند و از سوی دیگر سلبریتیها نیز در برنامههای خود اقدامات شبه روشنفکری انجام میدادند، لازم بود توضیحاتی در خصوص ارتباط سلبریتیها با روشنفکران و وجه اشتراک و افتراق آن نکاتی را مطرح نماییم.
📙در مجموع آنچه که از مطالب مطرح شده میتوان نتیجهگیری کرد این است که رهبران فکری یک معنای عام است در خصوص افرادی که وظیفه هدایت افکار عمومیرا به عهده دارند؛ خواه به عنوان یک شخص کاریزما و باجایگاه معنوی، خواه یک سلبریتی و خواه یک روشنفکر.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#روشنفکری
#رهبران_فکری
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب: قسمت نهم/ اخلاق سرمایهداری و روح جنبشهای فمینیستی
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
🔖با نگاهی به اقتضائات نظام سرمایهداری لیبرال به عنوان ظرف سیاسی و ارزشی جنبش زنان و شرایط اجتماعی اواخر قرن نوزدهم در غرب بهعنوان ظرف زمانی و مکانی این جنبش، میتوان نتیجه گرفت علت اصلی شکلگیری نوع نهادینه شده و مؤثر دغدغههای زنان در قالب جنبش، نظام ارزشی سرمایهداری نوین است. ضمن اینکه دستاوردهای فمینیستی کار زنان را در خدمت کارتلهای اقتصادی، رأی آنها را در خدمت نظام سیاسی حاکم و بدن آنها در خدمت نظام لذت محور لیبرال قرار داد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#فمنیسم
#هویت_زن
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب: قسمت نهم/ اخلاق سرمایهداری و روح جنبشهای فمینیستی ✍️دکتر محم
👇بدین ترتیب عقلانیت ابزاری دوران مدرن با شعارهای فمینیستی، زنان را به عنوان کارآمدترین ابژه اقتصادی، سیاسی و جنسی برای اهداف متعالی نظام سکولار (ثروت، قدرت و شهوت) مدیریت کرد.
🔸پارادوکس تبیین اخیر از جایی شروع میشود که اکثر نظریههای اجتماعی فمینیستی در موج اول، که رسالت خود را احقاق حقوق زنان و پیشبرد اهداف جنبش زنان میدانند، همواره دیدگاهی انتقادی نسبت به نظام لیبرال سرمایهداری دارند. فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیتی، فمینیسم سوسیالیستی و حتی فمینیسم اگزیستانسیالیستی همگی، رسالت خود را در مواجهه با نظام سرمایه داری مردسالار تعریف و تنظیم میکنند!
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#فمنیسم
#هویت_زن
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| نقد مقاله «محمد راوی رؤیاهای رسولانه»/ بخش اول
✍️سیدمحمدامین موسوی
💭پس از آن که هرمنوتیک مدتها بهعنوان روشی برای فهم متون مقدس به کار برده میشد، در ابتدای قرن نوزدهم تحول جدیدی صورت گرفت و طی آن هرمنوتیک نه تنها برای فهم متون مقدس، بلکه بهعنوان قواعدی برای فهم همهی متنها کارآیی پیدا کرد و در حقیقت، زمینههای شکلگیری هرمنوتیک عام فراهم شد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه
#سروش
#هرمونوتیک
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نقد مقاله «محمد راوی رؤیاهای رسولانه»/ بخش اول ✍️سیدمحمدامین موسوی 💭پس از آن که هرمن
📝 #بخوانید| نظریهی شاهد و مخبر بودن نبی (ص)
✍️سیدمحمدامین موسوی
💬دکتر سروش میگوید که به پیامبر اکرم (ص) وحی نشده یعنی مخاطب و مخبر نبوده، بلکه شاهد تجارب و مناظری قرار گرفته و خود ایشان برداشت خودشان را از آنها با زبان و بیان خودشان به عامهی مردم ابلاغ کردهاند.
💬یعنی در واقع چیزی به عنوان وحی مصطلح وجود نداشته، بلکه وجود فرشتهی وحی و نازل شدن او بر نبی (ص) و خواندن آیاتی که مستقیما از جانب خداوند تبارک و تعالی بودهاند بر ایشان، صرف عبارت پراکنی و خیال بوده و پیامبر فقط شاهد و ناظر یک سری حقایق بودهاند و همان مشاهدات را در غالب الفاظ قرآن کریم برای عموم مردم ذکر کردهاند و حتی به ایشان فرمان ابلاغ به مردم نیز داده نشده است. بلکه این خود ایشان بودهاند که مشاهداتشان را بر اساس مصالحی برای مردم بازگو کردهاند.
💬در واقع اصل و اساس مقالهی «محمد راوی رؤیاهای رسولانه» همین نظریهی شاهد و مخبر بودن نبی(ص) است و ریشه و جان کلام ایشان به این نکته برمیگردد که قرآن عین کلام الهی نیست، بلکه برداشت پیامبر (ص) از آن است، البته همهی مطالب آن صحیح و صادق و از طرف خداوند باری تعالی است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه
#سروش
#هرمونوتیک
🆔 @fekrat_net
✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش)
🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده
🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر
🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان
📅دوشنبه 17 آبان 1400
⏰ساعت 9 تا 10:30
🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1
🆔 @fekrat_net
02_13951124_ارائه_الگویی_برای_نگاه.MP3
10.45M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 24 بهمنماه 1395
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
📂 با موضوع: ارائه الگویی برای نگاه نوین به فلسفه اسلامی
#فلسفه
#حکمت
🆔 @fekrat_net
انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد برگزار می کند:
⭕️ درسگفتارهای فلسفی با موضوع هرمنوتیک شلایرماخر
✔️مدرس دوره: جناب آقای دکتر محمد ابراهیم باسط
دبیرعلمی گروه فلسفه و کلام سازمان سمت
مترجم و پژوهشگر در حوزه فلسفه شلایرماخر
⏰ زمان برگزاری دوره: از ۲۰ آبان پنجشنبه ها ساعت ١۱ صبح
جهت ثبت نام به آیدی زیر مراجعه نمایید
پیام رسان بله : @ammar121ali
پیام رسان تلگرام : @ali15880ali
⭕️توجه:دوره به صورت مجازی و رایگان است
✔️همراه با صدور گواهی دوره برای شرکت کنندگان
@elahiat_isu
[🖇انجمن الهیات را در سایر پیامرسان ها دنبال کنید(اینجا کلیک کنید)]
نشانی در پیام رسان های:
بله | ble.ir/elahiat_isu
ایتا | eitaa.com/elahiat_isu
سروش | sapp.ir/elahiat_isu
اینستاگرام | instagram.com/elahiat.anjoman.isu
کانال آموزشی (صوت و گزارش) | ble.ir/elahiat_isu_ed
*ارتباط با دبیر انجمن:*
🌐 @sekhavatmh
*ارتباط با مدیر کانال:*
🌐 @sisadosizdah
انجمن علمی دانشجویی الهیات
دانشگاه امام صادق علیه السلام
📝 #بخوانید| آغازی بر فهم دیگرگون در اقتصاد شناختی
✍️مرحوم دکتر محمدحسین فرجنژاد (آخرین یادداشت ایشان)
💭به فکرم فرو برد. انتقادی بود و صریح؛ بویی از آزادگی در انتهای بنبست تمدنی غرب را میداد؛ دریچهای به نور گشوده بود انگار. کمکم باید امیدوار بود که انگاره «کاپیتالیسم نجاتبخش» و «لیبرالیسم رفاهمند» دارد سست میشود.
💭فیلم «تجارت جهانی» از سینمای آمریکا را برای بار چندم دیدم. در یک کلام، میگفت: پولشویی و قاچاق، فروش پنهانی و میلیاردها دلاری اسلحه، راهانداختن درگیری و جنگ بیشتر در جهان، آوارگی و کشتار میلیونها نفر؛ فقط برای کنترل بدهی ملتهای جهان سوم، در مسیر کنترل بیشتر آنها. بانک و بورس و والاستریت هم، ابزارهای طریق سلطهاند و لاغیر.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه
#فرج_نژاد
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| آغازی بر فهم دیگرگون در اقتصاد شناختی ✍️مرحوم دکتر محمدحسین فرجنژاد (آخرین یادداشت ایش
💭آمریکا و اروپا و متحدین آنگلوزایانها در جنوب شرق آسیا، افسار رسانههای آزاد و تجارت ناپاک را در دست گرفته و میتازند و مینوازند. شمشیرشان را پنهان کرده و پنبهها را به شراب آمیختهاند تا انسان عصر انفجار اطلاعات و بمباران رسانهها را با شلّاق سکس و توهم بنوازند و عقلش بربایند و برایش آواز آزادی بخوانند. درست مانند فیلم «وال استریت» الیور استون، که پدر هم به دختر خود رحم نمیکند، برای پول بیشتر در «رؤیای آمریکایی» امروز.
💭در سکانسی از فیلم «تجارت جهانی» رئیس یکی از بانکهای واسط بین مافیای اروپایی ـ آمریکایی فروش اسلحه، چنین اعتراف میکند: «قلب سرمایهداری غربی، بانک است و بورس؛ و شبکه بانکداری یعنی سوار شدن بر بدهیهای مردم. بدهی مردم، زمانی بیشتر میشود که در درگیریهای محلی مبتلی شوند و در جنگهای محلی، اسلحههای کوچک، کاربردِ همگانی دارد و تجارت اسلحههای کوچک، سود سرشاری دارد.
💭ما هم بهعنوان بانک، واسطه بین اسلحهسازان غربی و خریداران قاچاق اسلحههای کوچک از کشورهای جهان سوم هستیم. اما منفعت اصلی ما از سود سرشار این قاچاق تجارتنما نیست، بلکه هر جا اسلحه بیشتر راه پیدا کند، درگیریها بیشتر میشود؛ هرجا درگیری بیشتر شود، ثبات بههم میریزد.
💭هرجا ثبات بههم ریزد، اقتصاد تضعیف میشود؛ هرجا اقتصاد تضعیف شود، مردم وام بیشتری از بانکها میگیرند و بدهکارِ سیستم سرمایهداری میشوند و در نهایت هر کس افسار بدهیها را در دست داشته باشد، افسار زندگی مردم را در دست خواهد داشت و آنها را کنترل میکند.» و حقیقتاً آیا بدون ترکیب اقتصاد سکولار با رسانه و تبلیغات شناختی جدید و نظام آموزش اقتصاد لیبرال در جهان، میتوان بر مردم حکومت کرد!
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه
#فرج_نژاد
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
💭آمریکا و اروپا و متحدین آنگلوزایانها در جنوب شرق آسیا، افسار رسانههای آزاد و تجارت ناپاک را در دس
💭تلویزیون را خاموش کرده و با سرعت درونم را کاویدم. دو بخش شهری با اختلاف طبقاتی جدی در بمبئی، شیکاگو، لندن، نیویورک، زاهدان، کراچی، هنگکنگ، شیراز، سنگاپور، سائوپائولو، تهران، برازیلیا و بوئنوسآیرس از ذهنم گذشت؛ میلیونها فقیر جنوبشهری، در بند چند هزار نفر از ثروتمندان شبکهای بالاشهر نشین.
💭پشت سر هم نکاتی به ذهنم رسید: رفاه سعادتمندانه دینی مردمان عالم یا کنترل و سلطه مادی بر مردم شرق و غرب؟ کدام را باید انتخاب کرد؟ کدام را میتوان برگزید؟ تولید علم و عمل حکیمانه یا فریاد و علم سلطهگرانه؟ جهان ما را چه شده است! حق نیست که سر در گریبان برده و فکری کنیم.
💭مگر میتوان بیتفاوت بود و نظارهگر این سطح از هماهنگی بین اقتصاد پنهانکار و پروپاگاندای جریان اصلی رسانهها و تجارت ناپاک جهانی بود! چرا بانک و بورس و بیمه و قاچاق، در رأس اقتصاد جهان قرار گرفتهاند؟ آیا این همان «بهشت شدّاد» موعود کاپیتالیسم لیبرال است یا «بهشت موعود» یهودیان صهیونیست حاکم بر هالیوود و المپیک و لاسوگاس و والاستریت؟
👈ادامه مطلب را اینجامطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه
#فرج_نژاد
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
💭تلویزیون را خاموش کرده و با سرعت درونم را کاویدم. دو بخش شهری با اختلاف طبقاتی جدی در بمبئی، شیکاگو
💭پس کو رفاهی که دم از آن میزدند؟ کجاست آن توسعه بینالمللیِ آرمانیِ فیلمها و انیمیشنهای جریان اصلی؟ کو وعدههای تبلیغات تجاریِ سرمایهداران؟ ظاهراً رسالت تاریخی میلیاردها نفر از مردمان قشر خاکستری، در منظر اینان، جز مصرف انبوه و بی انتها نیست. واقعا دنیای آزاد همین است؟ جنت آخرالزمانی غرب همین بود؟
💭این بود نتیجه تسلط سرمایهداری بر جنگهای اقتصادی و نبردهای نوین رسانهای و شناختی اقتصادی؟ اقیانوس فقرا و مستضعفین جهان را چه شده است؟ مردمان سلطهپذیر، دیگر به اندازه سیلی هم مؤثر نیستند. تودههای غافل را چه میشود؟ انسان مغروق در سرمایه داری و غرق در موسیقی و فیلم و سکس و شبکههای اجتماعی، زیر یوغ اربابان اطلاعاتی ـ ارتباطاتی.
💭این بود حقیقت تلخِ تصویرسازان بهشت موعود مادی؟ آدمی باید به کجا و کدامین پناهگاه، ره بیابد؟ جبرگرایان تاریخی چپ و راست، خوب توصیف میکنند؛ ولی راه فراری برای این وضعیت بغرنج ندارند. ژورنالیسمی ساختهاند تهاجمی و کوبنده؛ به بلندای برجهای والاستریت و بنا شده بر گرده خون آفریقاییهای شکارشده در استعمار سنتی؛ اما همچون «خانهای بر روی آب». بیبخار و نومیدکننده و جز افسردگی و سودازدگی، نتیجه سوداگری و حاکمیت سرمایه و احزاب نخواهد بود. با ماتریالیسم و دئیسم و سکولاریسم، راه فراری از این وضعیت نمیتوان یافت؛ سرنوشت اومانیسم، بازنمایی ذهنی رفاه است و لاغیر.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه
#فرج_نژاد
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net