eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸️با زیرنویس فارسی 🔸️در هشت قسمت/قسمت اول 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
JPT_Volume 24_Issue 94_Pages 5-21.pdf
638.5K
♦️بررسی نقش در 🔰چکیده 🔶 در این مقاله نخست به‌اختصار دیدگاه‌های مختلف دربارۀ رابطۀ علم و دین ارائه می‌گردد و سپس با اتخاذ این دیدگاه که علم در طول دین است، جهان‌بینی دینی(توحیدی) به‌عنوان زمینۀ اصلی فعالیت علمی مشخّص می‌گردد و در پرتو آن، نقش دین در علم در چهار زمینه اصلی ذیل معرفی می‌شود: 1⃣ فراهم‌کردن پیش‌فرض‌های متافیزیکی برای علم. 2⃣ ارائه چهارچوبی معرفت‌شناختی، گسترده‌تر از معرفت‌شناسی پوزیتیویستی. 3⃣ تبیین مسائل قابل طرح برای دانشمندان که علم از پاسخ به آنها ناتوان است. 4⃣ و ارشاد در جهت کاربردهای درست علم و جلوگیری از کاربردهای تخریبی آن. ✍نویسنده؛ مهدی گلشنی استاد(دانشگاه صنعتی شریف) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ 🔰 🔻(بخش اول) 🔹اگر مدرن به مدرن نظر دارد پس علوم انسانی اسلامی نیز به جامعه اسلامی ناظر است. 🔹اگر علوم انسانی مدرن اولا سازنده و ثانیا حاکی از جامعه مدرن است پس علوم انسانی اسلامی نیز سازنده و حکایت گر جامعه مدرن خواهد بود حال چگونه برخی گمان میکنند که علم مدرن، ممکن و علم اسلامی، غیرممکن است؟ 🔹وقتی از علوم انسانی اسلامی سخن گفته میشود به معنای تعارض کلی با علوم انسانی مدرن نیست چون جامعه مدرن، تعارض کلی با جامعه اسلامی ندارد و مشترکات و افتراقاتی بین آنها برقرار است. 🔹مخالفان علم دینی گمان میکنند قرار است هر پرسش علمی را از قرآن و سنت دریافت کرد و عقل و تجربه را تعطیل ساخت و حال آنکه عقل و تجربه از مهمترین منابع علم دینی هستند. 🔹یکی از منشاهای مخالفت با علم دینی، گرایش جوامع دینی به نیازهای دنیای مدرن و تعارض صد در صد نیازهای مدرن با نیازهای اسلامی است؛ در حالی که هم نیازهای مشترک بین دنیای مدرن و جهان اسلام هست و هم روش پاسخگویی به نیازهای مدرن در اسلام وجود دارد. 🔹برخی به جهت اینکه علم یافتنی است نه ساختنی با طرح علم دینی مخالفت میکنند لکن باید توجه داشت که علم یافتنی و در عین حال مدیریت پذیر و قابلیت گذاری است. همانگونه که علم مدرن در دنیا مدیریت می شود. 🔹مدیریت علم در دنیای مدرن قبل و پس از جنگ جهانی دوم تفاوت دارد. این تفاوت باعث شد که رویکرد نظریه پردازی در قبل، بیشتر و رویکرد کاربرد علم در بعد، بیشتر بوده است. 🔹عجیب است که ذهن ثنویت گرایی برخی باعث شده که علم را یافتنی یا ساختگی تصور کنند و اولی را پذیرفته و دومی را نفی سازنند؛ در حالیکه با مطالعه تاریخ علم میتوان به نقش اراده در مدیریت دانش پی برد و دانش را یافتن مبتنی بر ساختن دانست. 🔹اگر علم مهندسی پذیر نیست پس نقشه جامع علمی کشور که توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد و سیاست گذاری علم و فن آوری در کشورهای توسعه یافته، بی معنا است اما باید توجه داشت که سیاستگذاری علم و فن آوری نه تنها بی معنا نیست که زاییده عقلانیت نخبگانی است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
29.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مستند «دکترین شوک» 🔰ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» 🔸با زیرنویس فارسی 🔸در هشت قسمت/قسمت دوم 🔻قسمت قبلی : 💠https://eitaa.com/fekrat_net/605 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ،بشر امروز و مولانا 🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبر های اوست، با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت. 🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته می‌شد، وقتی با شمس تبریزی دیدار می‌کند، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب می‌داند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او می‌زند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ،بشر امروز و مولانا 🔸️در واقع آنچه انسان امروز را بیچاره و مستأصل کرده است خودبینی و تکبرهای اوست، با اینکه عارفی فاخر و بزرگ بود و منبر، کلاس و شاگردان بسیاری داشت. 🔸و در روزگار خود به عنوان یک فقیه و مرجع تقلید ،مظهر اسلام شناخته می‌شد، وقتی با شمس تبریزی دیدار می‌کند ، انقلابی در نگرش او به جهان ،دین و انسان ایجاد می شود و چون همه آنچه داشته است را مقلدانه و نقشی بر آب می‌داند بر می خیزد و این آشنایی او با عشق ،آتشی بر خرمن تمام داشته های او می‌زند. 🔸️از آن پس،نخوت، غرور و تکبری که از دانش و طاعت در وجود مولانا ریشه کرده بود ،همه به نیروی عشق ،از جان او بیرون می‌رود و آنچه باقی می‌ماند عارفی است که به قول خود او؛ سجاده نشین با وقاری بودم بازیچه کودکان کویم کردی و این انقلاب روحانی‌ای که شمس در او ایجاد می‌کند، چونان می شود که از دایره بسته و کوچک زهد و فقه وارد اقیانوس عرفان می شود. 🔸️در این قمار و با ختن همه داشته ها ،مولانا از حجت‌الاسلامی اهل زهد به آیت‌اللهی اهل نور تبدیل شد. 🔸️و چنین می شود که در آن زمان ، حوزه حضور مولانا از جامعه اطراف قونیه که مسلمان بودند به جامعه جهانی که انسان‌ها بودند، گسترش پیدا کرد و آغوش وی برای همه انسانیت باز شد. 🔸️مولانا به پیامبر اسلام(ص) عشقی عظیم داشت و در تمام کتاب مثنوی، حضرت محمد(ص) را مجموعه‌ای از شخصیت دو پیامبر می‌داند. 🔸️بخشی از وجود پیامبر که بخش عقلانی می‌شود از شخصیت حضرت موسی(ع) بوده و بخش عشقی ایشان از شخصیت حضرت عیسی(ع) است،عشق موسی(ع) در قلب و شریعت عیسی(ع) در دستان حضرت محمد(ص) بود که موجب ایجاد صلح شد. 🔸️فریادهای خشن و توهین‌آمیزی که از زبان برخی سیاست‌مداران در می‌آید، مفهوم مسلمانی نیست ،بلکه مسلمان عاشق با مهربانی سخن می‌گوید . 🔸️مولانا شخصیت واقعی پیامبر اسلام(ص) را در عشق به ما نشان می‌دهد. 🔸️نگاه مولانا تنها به اطراف و حوزه خانواده و چند دوست نبود بلکه همه عالم را می‌دید، هدیه مولانا به انسان امروز این است که اگر نور الهی آن‌گونه که باید در درون ما بتابد، این جهان آیینه‌ای از زیبایی خواهد بود و موجب می‌شود، بی‌رحمانه به هم تاخت‌وتاز نکنیم. 🔸️نبود نگاهی درست به مسائل در دنیای امروز موجب شده ،قرآن هزار پاره و حجره‌حجره شود و لذا هرکس حجره‌ای از قرآن را می‌خواند که به نفعش باشد. 🔸️شخصیت واقعی پیامبران را می‌توان در مثنوی مولوی جستجو کرد. 🔸️مولوی معتقد است پیامبر(ص) تجلی مهربانی و جود خداوند بر روی زمین است ،نه تجلی وضع کردن قوانین سختگیرانِه که همه رابیزار نماید.هنر پیامبر(ص)، نزدیک کردن بشر به خداوند است، بشری که افسرده و از خود مأیوس است و به نور امید نیاز دارد. ✍🏻نویسنده؛سهیل سادات 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق 🔸️با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسان‌ها رابطه‌شان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است. 🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به مثابه تمهیدی برای چارچوب مرجع جهانی اخلاق ✍متن زیر یادداشتی است از عبدالله صلواتی 🔷معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که به مناسبت بعثت حضرت ختمی مرتبت (ص) نگاشته شده است. 🔸️خداوند با بعثت پیامبر اکرم (ص) بر مؤمنان منت نهاد: «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا» (آیه ۱۶۴ سوره آل عمران). 🔸️طیفی گمان می‌کنند بعثت مختص دوره خاصی است و متعلق به زمانی است که فرهیختگی و فرهیختگان حضور نداشتند. 🔸️غافل از اینکه در کریمه دوم سوره مبارکه جمعه آمده: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» یعنی با وجود پیامبر اکرم (ص) تا پایان بشریت، قله هدایت را باید در گفتار و کردار پیامبر (ص) جستجو کرد و دیگر انسان‌ها رابطه‌شان با پیامبر (ص) رابطه رسول و امی (عامی و درس نخوانده) است. 🔸️تمامی اندیشمندان و دانایان در نسبت با و رسول خدا در حکم یک عامی اند و عامی هماره نیازمند قله اخلاق و ایمان است تا با مجاهده ایمانی خویش را به قله برساند و آن قله رسول خدا(ص) است و بعثت به یک معنا یعنی ظهور این قله اخلاق در دشت بشری. 🔸️معنای دیگر از امی می‌تواند این باشد که دانایان عالم زمانی که به پیامبر اکرم (ص) مراجعه می‌کنند باید جهان لانه‌ای که از دانش خود ساختند عجالتاً کنار بگذارند و از پیامبر بشنوند اخلاق و ایمان را. 🔸️در گام بعدی، اگر دانش‌شان با سروش ایمانی پیامبر رحمت (ص) سازگار بود آن دانش را حفظ کنند و اگر ناسازگار بود آن را کنار بگذارند و تمام توش و توان شأن را به کار گیرند تا بتوانند 1⃣ اولاً: کلام الهی را نیک دریابند و بدان تشرف یابند. 2⃣ ثانیاً: در چارچوبی که پیامبر خدا (ص) تعیین کرده به تفسیر و تحلیل بپردازند. 3⃣ ثالثاً: در تعالی وجودی خویش به کار گیرند. 🔻متن کامل در لینک زیر: 💠http://fekrat.net/?p=567 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net