eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️مجموعه رسانه‌ای فکرت با همکاری موسسه شناخت و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار می‌کند: 🔶 حاکمیت قانون در عصر هوش مصنوعی بررسی معاهده شورای اروپا درباره هوش مصنوعی و حقوق‌ بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون با حضور: 👤دکتر محمود حکمت‌نیا، استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👤 دکتر یحیی شعبانی، پژوهشگر مطالعات فضای مجازی دبیر علمی: محمد محمدی نیا 📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه ⏰ ساعت ۱۷ - ۱۹ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «اگر در تفکر هرگونه احتمال رستگاری منوط به فراگشت نهایی روح زمان تاریخ بود، در نظر مسئله کمتر فلسفی و بیشتر سیاسی بود: ایرانیان به عنوان اجتماعی از مسلمانان باید کار را از آنجایی آغاز کنند که تمامیت فرهنگی و اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند. او عقیده داشت که بریدن روشنفکران آزادی‌خواه قرن نوزدهم از سنت‌های رایج و عمدتاً اسلامی جامعه اشتباه بزرگی بود. به نظر آل احمد عیب مهلک بزرگ مشروطه‌خواهان وابستگی ایشان به منابع غربی بود که نه تنها در متن قانون اساسی بلکه در روش و منش آنان هم دیده می‌شود. او پیشنهاد می‌کند نهضتی جدید و خالص و بومی‌تر ایجاد شود که توان مقابله با مشکلات امروزین از وابستگی سیاسی و اقتصادی گرفته تا بحران فرهنگی و از خود بیگانگی شهری را داشته باشد.» 📚 روشنفکران ایران در قرن بیستم؛ علی قیصری؛ صفحه ۱۵۳ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📸 ✴️ به مناسبت بزرگداشت جلال آل احمد و در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری، محفل علمی با حضور استاد علیرضا سمیعی شکل گرفت. ایشان به عنوان نویسنده و پژوهشگر فلسفه بحثی را با موضوع « روشنفکری در چنگ غرب‌زدگی» بازخوانی اندیشه جلال آل احمد در نقد وضعیت تفکر ایران معاصر؛ ارائه دادند که در آن سرفصل‌های مهم و نکات عمیقی طرح شد. ➕فایل صوتی و تصویری این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
نشست نقدنوشت به بهانه زادروز تولستوی: 🔶 "رمان در دو جهان" بازخوانی کتاب انسان در رمان 👈🏻 با نگاهی به ظرفیت‌های ارتباطی ایران و روسیه در رمان با حضور: 👤 محمد قائم‌خانی؛ رمان‌نویس و کارشناس گروه داستان ⏰امروز ساعت ۱۷ در ساختمان فکرت از تمام دوستان فرهیخته و همراه دعوت می‌شود که در جلسه امروز مشارکت کنند. 🌹🙏🏻 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 چرا ایده‌های جلال همچنان در ایران امروز بحث‌برانگیز است؟ ✍🏻 محمد زعیم‌زاده 🔸 جلال آل‌احمد و میراث 100 ساله‌اش یک جنبش ناتمام است. جلال در «غربزدگی»‌اش در حد و حدود خود تلاش می‌کند علت‌العلل ناکامی ایرانیان در مواجهه با مدرنیته مغرب‌زمین را صورت‌بندی کند. او از اقتصاد سیاسی آغاز می‌کند و تلاش دارد صورت‌بندی فشرده‌ای از تاثیر و تأثر فرهنگی حاصل از زندگی ماشینی را در فرهنگ ایرانی‌ها نشان دهد. 🔹 گُرگرفتگی جنبش جلال اما بی‌ربط به فرم تولید او نیست. کوتاه‌نویسی خلاقانه که به جملات ضرباهنگ می‌بخشد و تیغ‌شان را تیز می‌کند تا در بزنگاه از نیام خارج شود و چونان شلاق، ساقه مغز مخاطب را هدف می‌گیرد و در جانش می‌نشیند که به‌شدت انقلابی است. جلال در دورانی فرم را در خدمت ایدئولوژی‌اش ساختاربندی می‌کند که روشنفکران چپ‌گرای اروپا درگیر بازی نوشتار و نویسا هستند. 🔸 جلال در این فقره هم چون «غربزدگی»‌اش آوانگارد است. هم محتوای بدیع می‌سازد و هم فرم انقلابی، حتی فرمش از محتوایش جلوتر هم است. شاید درباره محتوای «غربزدگی» بشود حرف و حدیث آورد اما فرم نگارش و ادبیات جلال را نه. فرمی که بعد‌ها مکرر از سوی نویسندگان مهمی تقلید و تکثیر یا تکمیل شده است. 🔹 تحول‌خواهی نقطه اشتراک ایران با ایده جلال است. آن فهمی که جلال از غرب داشت شاید به کار ایران امروز نیاید، زیرا نه ایران امروز دوران زمانه جلال است، نه غرب آن غرب است و نه غرب‌زدگی آن مفهوم ساده و دم‌دستی را دارد. از همه مهم‌تر آنکه آن ایده جلال‌ساخته، سال‌هاست پنجه‌درپنجه غرب، تجربه زیسته دارد. شکست‌ها و پیروزی‌ها داشته است و کامیابی‌ها و ناکامی‌ها. تجربه ایران‌دوستان و جبهه مقاومت در برابر غرب در ایران، انباشته‌تر و پروپیمان‌تر از جلال است. این یعنی ایده محتوایی جلال امروز لزوما همان مختصات را ندارد. 💢 ما ایده کنشگرانه‌اش چطور؟ روشنفکر ایرانی در فهمش از ایران و مقتضیاتش چه نسبتی با جلال دارد؟ اگر جلال ورژن امروزش را داشتیم و در دانشگاه مادرِ کشور در پایان‌نامه‌ها تجزیه‌طلبی تئوریزه می‌شد، واکنش جلال چه بود؟ اگر جلال استاد جامعه‌شناسی یا ارتباطات دانشگاه‌های ایران بود و هابرماس، فیلسوف صاحب تئوری عرصه عمومی در ماجرای کشته شدن 67 خبرنگار در فلسطین حق را به اسرائیل می‌داد، واکنش جلال چه بود؟ اگر جلال استاد غرب‌شناسی و روشنفکر ضدغرب ایرانی بود و در جایی که درمقابل اسرائیل، یعنی نماد تمام‌عیار غرب‌گرایی نیاز به همبستگی همه ایرانی‌ها داشتیم، عده‌ای همزمان با کشته شدن فلسطینی‌ها در تونل‌های غزه مساله‌شان چند تار مو در تونل‌های مترو بود، چه واکنشی داشت؟! 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ دکتر مرتضی فرهادی: جای روح تعاون خالی است! 🔻 حقیقتا رویکرد و شخصیت دکتر ، در دولت جدید بسیار ستودنی است. انسان خردمند و ایران‌اندیش و پرکاری است که اندیشه ضداستعماری، ملی و تولیداندیش او که یاریگری و تعاون را بنیان فرهنگ ایرانی می‌داند و با پشتوانه مطالعات وسیع مردم‌شناسانه به مسئلع واقعی در ایران اندیشیده است. مرتضی فرهادی در کتاب «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن» می‌گوید به جای حسادت به غرب، باید در گذشته ایران غور کنیم که چگونه در زیست‌اقلیم خشک با شیوه مطلوب، زندگی مناسبی ساختیم.» 👈🏻 اما کاش به این تجلیل‌ها بسنده نشود، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و... به فکر کار ساختاری و موثر مثل تاسیس بنیاد مردم‌شناسی جهت بسط ایده‌های ایشان صورت بگیرد و پروژه ایشان امتداد یابد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | 🔶 جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست (فراسوى تجربه نافرجام سنت و مدرنيته) 🎙سخنران: محمد حسين بادامچی نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد" ⏰ ١٢ آذر بهمن ۱۳۹۷ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
New project.mp3
21.82M
🔶 سخنرانی | جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست 🎙 نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد" دلیل از دست دادن جلال و شریعتی 1:50 اثر هایدگر در ایران 5:10 نقش جلال در علوم انسانی 11:00 جلال و مذهب و ملت 22:45 دوگانه مذهب و مدرنیته 26:00 فهم و ثمره نهیلیسم جلال 27:00 چیستی نقد پنج لایه جلال 35:18 نکته اصلی کار جلال 41:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 « یک نسبت وثیق و یک عهد و پیمان و میثاق و عقد است. تفکر رؤیت و حکایت است، تفکر چیزی از سنخ است، ، به تفکر، به تذکر آرام می‌گیرد. با تفکر، جان آدمی گرم می‌شود، جان آدمیان گرم می‌شود. با این نگاه و تعریف، روشن است که تفکر چیزی فرای امر است. ممکن است در جامعه‌ای انحای رسمی آموزش و گزارش و تقریر تفکراتی رواج داشته باشد، اما از تفکر خبری نباشد. ممکن است در جامعه‌ای درس تفسیر و قرآن به‌راه باشد، اما آیات قرآن، ایمانی برنیا‌نگیزد و جانی را آرام ندهد و گرم نکند. کثرت ظهور تمدنی نهادهای تفکر دلالت بر وجود تفکر و نسبت ندارد. فیلسوف هر چند فلسفه‌ها را خوانده است، اما از آن رو فیلسوف است که خود قدم در راه گذاشته و با وجود و هستی و خداوند نسبت برقرار کرده است. عارف هر چند آثار عارفان و شرح حال پیران طریق را می‌خواند، اما عارف بودنش به این امور نیست. او سلوک نموده و ریاضت کشیده و در امر عرفانی و شهود هم‌داستان و همراه شده تا عارف و سالک گشته است.» 📚 عطاءالله بیگدلی؛ ایران میانه‌ی تفکر و فلسفه ، نشریه سوره 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰عوام‌زدگی روشنفکران چرا روشنفكری ما اثرگذاری خود را از دست داده است؟ ✍🏻عظیم محمودآبادی؛ روزنامه‌نگار 📍«شاید كمتر كسی باشد كه تردید كند در اینكه روشنفكری ما دست‌كم نسبت به دهه‌های پیش و به ویژه قبل از انقلاب تبدیل به جریانی نحیف و ضعیف شده است. اقبالی كه نسبت به سخنرانی‌های شریعتی و كتاب‌های آل‌احمد می‌شد كجا و تیراژ كتاب‌هایی كه امروز نام و نشان روشنفكران بر تارك‌شان می‌درخشد كجا؟! حال اما با جریانی از روشنفكری مواجه هستیم كه چهره‌های آن هر چند به غایت مشهور و حتی محبوب هستند، اما این مشهوریت و محبوبیت فاقد كمترین اثرگذاری جدی در صحنه واقعی جامعه است.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸 اما چرا روشنفكری ما به اینجا رسید؟ چه شد كه از یك نیروی مهم فكری – اجتماعی تبدیل به عناصری مشهور اما ناكارآمد شد؟ اگر بخواهیم جوابی برای این پرسش مهم پیدا كنیم – كه چرا روشنفكری امروز ما به جریانی تقریبا بلااثر تبدیل شده است؟- باید آن را در نیرو و توان این جریان برای نقش اصلی‌اش یعنی هدایتگری جامعه یا همان «روشن‌نگری» بجوییم. نقشی كه شاید بتوان گفت دیری است از دست این جریان خارج شده و گویی به جای هدایتگری بیشتر درصدد دنباله‌روی از امواج اجتماعی است. 🔹این در حالی است كه در مورد روشنفكرانی نظیر شریعتی و آل‌احمد عكس آن را شاهدیم. آنها اگر شهرتی داشتند جز این نبود كه در خدمت افكارشان قرار گیرد. اما در مورد بسیاری از چهره‌های روشنفكری‌ امروزمان می‌توان به راحتی ادعا كرد كه این افكار آنهاست كه در خدمت شهرت‌شان قرار گرفته است و نه بالعكس. شهرت‌طلبی نیز از مهم‌ترین آفات كار فكری است كه می‌تواند جریانی را از پیش‌رو بودن و نقش هدایتگری به پس‌رو شدن و جریانی دنباله‌رو تبدیل كند. 🔸روشنفكری ما بلوغ خود را از دست داده؛ او این متاع ارزشمند را به بهای ناچیز آسودگی فروخته است. این جریان، سال‌هاست شهامت مواجه شدن با مدهای فكری را ندارد و همان را می‌گوید كه سلیقه زمانه اقتضایش را دارد و همان‌طور مسائل را می‌بیند كه عوام‌الناس می‌بینند و در تریبون‌هایش در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی همان سخنان را می‌گوید كه مخاطبانش می‌پسندد. این همان آگاهی كاذب یا شبه آگاهی است كه در روند رشد جامعه تاثیر معكوس دارد؛ آگاهی كاذب به جای پیشرفت، پسرفت و به جای اعتلا، انحطاط را برای جامعه رقم می‌زند. 🔹صنفی شدن جریان روشنفكری، چابكی و حریت را از آنان ستانده است؛ مصالح صنفی از سویی و مرعوب و مقهور شدن مدهای فكری روز از سویی دیگر چنان آنها را به غل و زنجیر كشیده است كه گویی هرگز نمی‌توانند پای‌شان را از این دایره تنگ بیرون گذارند.اگر جریان امروز روشنفكری ما به‌‌رغم اینكه ده‌ها تریبون دارد – از كتاب و سخنرانی گرفته تا مطبوعات و انواع شكبه‌های اجتماعی – مجازی و … اما تاثیر‌گذاری چندانی ندارد، دلیل آن را نباید در بسته بودن فضای جامعه و سخت‌گیری‌های سیاسی دانست كه اینها آدرس غلط دادن است، بلكه این بی‌رمقی را باید در بی‌حرفی آنها جست. 💢البته این چهره‌های روشنفكری ما به هیچ‌وجه بازار مخاطبان‌شان كم‌رمق و بی‌رونق نیست و تعداد «ممبر» كانال‌های منتسب به ایشان گوش فلك را كر و چشم حسود را كور می‌كند. آنها چیزهایی می‌گویند كه مخاطبان‌شان می‌‌پسندند و شنیدنش را خوش می‌دارند و نوعی آسودگی را برای‌شان فراهم می‌كنند كه از رنج تامل و تفكر معاف شوند. حرف‌های دهان پركن یاد می‌گیرند و خود را سالك طریق «عقلانیت و معنویت» می‌یابند و از خوان «تقریر حقیقت و تقلیل مرارت» متنعم می‌شوند. اما آنچه یافت نمی‌شود همان «روشن‌نگری» است كه بازارش در این روزگار بس كساد است؛ نه گویندگان انگیزه گفتنش و نه شنوندگان حوصله شنیدنش را دارند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📸 ✴️ درسگفتار «روشنفکری در زمانه ما» توسط استاد محترم روح‌الله اسلامی در رسانه فکرت برگزار شد. این جلسه تقریبا 3 ساعته به لایه مهم "نسبت روشنفکری و دین"، "روشنفکری و علم"، "اقتصاد سیاسی و نسبت آن با روشنفکری" و همچنین به بحث از "وجدان جمعی جامعه و روشنفکری" پرداخته است. این بحث مفید اما فشرده را از دست ندهید! ➕فایل صوتی و تصویری این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 جامعه‌ سیاست‌زده سیدجواد نقوی 💢“آلن تورن، یه متفکر سرشناس، سال ۲۰۰۶ یه کتاب نوشت که توی اون از نظم جدید جهانی میگه. نظمی که توی اون ارزش‌های لذت‌جویانه جایگزین ارزش‌های آرمانی شده! 🤔 آیا ما در جهانی زندگی می‌کنیم که دیگه هیچ چیز جدی گرفته نمیشه؟ 🤔 آیا لذت و سرگرمی واقعاً میتونن جایگزین ارزش‌های انسانی بشن؟! 🔥 نظر شما چیه؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم می‌کند: 📖 حلقه متن خوانی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖 🔶 کتاب اول | رمزگشایی از حکمت‌ها متن‌خوانی جمعی کتاب اخلاق ناصری 📅 روزهای شنبه و دوشنبه ⏰ ساعت ۱۲:۳۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبت‌نام نمایند. 📚 ||مدرسـه‌ علـوم انسـانی فکـرت|| 📮 @fekrat_sch
🖇 « که با بسط تکنولوژی بسط می‌یابد، پایان هنر اصیل غربی است. هنری که در صورت اصیل خود چیزی جز حدیث نفس و سیر در چاله هرز نفس اماره نیست.اما به هر حال هنر در صورت اصیل خویش ابداعی، حضوری و قلبی است و نه قلابی. در هنر اصیل تدبیر شیطانی مداخله نمی‌کند هرچه هست حضور و بی‌واسطگی است... با پیدایش گرافیک، عکاسی و سرانجام و گسترش و توسعه آن، هنر و هنرمندی هرچه بیشتر در خدمت سیطره و استیلای بر عالم قرار می‌گیرد. هنری که ذات آن عین ماکیاولیسم است. بنا به قول یکی از اولین سینماگران، آدمی با دوربین فیلمبرداری با سرعتی روز افزون به تسخیر عالم می‌پردازد. سینما ماهیتاً نمی‌تواند چیزی جز وسیله سیطره بیشتر فرهنگ جدید و ارزش‌های موجود باشد. هرچه هنر و امکان توسعه قدرت انسانی را بیشتر کند، امکان غلبه آن بیشتر است. هنر و تکنیکی مطلوب‌تر خواهد بود که انسان بیشتر محو و مات در آن شود و تفکر او را از توجه به حقیقت بیشتر منحرف سازد. حیرتی که در سینما برای بیننده فیلم حاصل می‌شود نه تحیر ناشی از هیبت و جلال آسمانی بلکه تحیریست که از محو شدن در کثرات وهمی زمینی به ظهور می‌آید و آن همان حیرت مذموم است...» 📚 محمد مددپور؛ سینما هنر تکنولوژیک 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 هنر هفتمِ وطنی و اندیشه انقلابی یادداشتی به بهانه روز ملی سینما؛ ✍🏻 سیدمحمدمهدی موسوی؛ تحریریه فکرت 📍«مباحث و مسائل انقلابی باید به درستی در جامعه تبیین و تفهیم شوند و از سوی دیگر اولویت‌ها در این‌باره مشخص شوند تا بدانیم رسالت در پرداختن به آن‌ها چه می‌تواند باشد و اگر نیاز به رصد و مطالبه‌گری در این زمینه است با چه سازوکاری می‌بایست به سمت تحقق آن برویم؟ اگر این مهم مورد توجه جدی قرار گرفت راحت‌تر می‌توان درباره نسبت هنرمند و سینماگر ایرانی با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی صحبت کرد و فراتر از مباحث کلیشه‌ای و همایش‌های بی نتیجه، خروجی لازم را دریافت کرد...» مطالعه کامل یادداشت در وب‌سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
28.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 از سینمای تهی تا روشنفکر بی‌اثر! امیررضا مافی 📍اینجا ایران امروز، جایی که دو سر طیف فکری، همدیگر را نمی‌فهمند و هر طرف به جای "حرف زدن" به دنبال "اثبات حقانیت" خودشان هستند! 🎬 سینمای ما امروز قربانی این بازی بی‌پایان شده! 🎬 سینمای ما دیگر فقط "ویترین" شده نه "آیینه" واقعیت! 🎬 فیلم‌های جشنواره فجر شده نمایشگاه "تکرار" و "تهی از معنا"! به جای گفتگو به دنبال غلبه کردن هستیم! این جوری فقط "شکاف" عمیق‌تر میشه و "آینده" نامعلوم‌تر! وقتشه که از "دوقطبی" خارج بشیم و "حرف جدید" بزنیم، اکنون زمان این است که "تفکر" را به "تکرار" ترجیح بدهیم! 🔥 نظر شما چیه؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📸 ✴️ در هفته‌ جاری قسمتی دیگر از برنامه نقدنوشت با عنوان «رمان در دوجهان» بازخوانی کتاب انسان در رمان، با حضور استاد محمد قائم‌خانی نویسنده کتاب و جمعی از فرهیختگان علاقه‌مند برگزار شد. این نشست که به بهانه زادروز تولستوی صورت گرفت، به مسئله رمان و فلسفه پرداخت و همچنین نگاهی نیز به ظرفیت‌های ارتباطی ایران و روسیه در رمان اشاره کرد. ➕فایل صوتی و تصویری این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🖇 امر ملی در سینمای ما وجود ندارد 🖌 امیررضا مافی، منتقد سینما در گفت‌وگو با رسانه فکرت 🔺 «سینما از جنس واقعیت است؛ اما واقعیتی که می‌تواند ما را به سمت حقیقت رهنمون کند. زمانی به حقیقت رهنمون می‌کند که برای شما مسئله ایجاد نماید. چه بسا شعر هم همین را برای شما انجام می‌دهد. ادبیات و از جمله داستان نیز همین کار را می‌کند و هرگونه ابراز و اظهار انسانی که منشأ تفکر است و می‌تواند ما را به سمت حقیقت نائل کند. من بارها گفتم که منبر هم می‌تواند حجاب باشد، اگر رهنمون به حقیقت نکند. حقیقت یکی است و واقعیت متکثر است.» 🔻 «روشنفکرهای ما مثل هابرماس که قله تفکر است، این‌ها دچار همین حجابی هستند که مراتب اندیشه برای آنها ایجاد کرده است. همین اتفاق برای روشنفکران ما رخ داده است. این‌ها قرار بود که به دلیل روشنایی ذهنشان، فانوسی در دست داشته باشند و پیشاپیش جامعه حرکت کنند و نور را بر مسیر بتابانند و جامعه در پی آنها حرکت کند، اما روشنفکران امروز ما که در دعوای حیدری و نعمتی گرفتار هستند و در حجاب سیاست زدگی محض خودشان گرفتار هستند، و البته می گویم سیاست زدگی و نمی‌گویم امر سیاسی که امر سیاسی امر محترمی است. اما اینها سیاست زده شده‌اند.» مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «آنها که از جنگ و خشونت خسته شده‌اند تو را برای استقرار آرامش و صلح در جهان می‌طلبند. و من نیز که طالب صلح و آرامشم آمینم را بدرقه راهشان می‌کنم. آنها که از شرک و تباهی و فساد و گمراهی خلایق رنج می‌برند و آرزوی سعادت و نیکبختی همه مردم جهان را در دل می‌پرورند، تو را برای دستگیری و هدایت دیگران می‌خواهند و کیست که در آرزوی گلستان شدن جهان با دست‌های تو نیست؟! آنها که از ستم ظالمان به ستوه آمده‌اند، استقرار عدالت و رهایی از چنگال ستمگران را در ظهور تو جستجو می‌کنند. آنها که دل به دنیای دون ندادند، اما عاقبت کار این جهان را به خیر می‌بینند و چشم انتظار تجلی جلوه‌ای از بهشت در زمینند برای استقرار حکومتت لحظه می‌شمرند و به هر دم و نفس و آهشان دعای ظهورت را ضمیمه می‌کنند. اما من تو را بیش از همه برای خودم می‌خواهم. اگر هم خودخواهی‌است به کرمت ببخش. اما من تو را برای دل خودم می‌طلبم، برای اینکه تو را در قاب تنهاییم بنشانم. برای اینکه دل و جانم را نثار چشم‌های آسمانیت کنم برای اینکه هیچکس را به اندازه تو شایسته مهرورزیدن نمی‌بینم...!» 💐 📚 سیدمهدی شجاعی؛ چشم انتظاری 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📖 معرفی و تحلیل کتاب‌های حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته |«سینما و اندیشه» ▪️ مولف : محمدرضا دلیر ▪️ناشر کتاب : هوران ▪️سال نشر: ۱۴۰۳ ▪️تعداد صفحات : ۲۷۱ صفحه 🔸"سینما و اندیشه" در واقع به تاریخ صد ساله دنیای گسترده هنر سینما اشاره می‌کند که چگونه در میان تولیدات مختلف سینمایی در جهان شرق و غرب، سینما پیدایش تدریجی یافته و به بلوغی رسیده که در صورت‌ها و معناهای خود با محصولات دیگر هنری متفاوت بوده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💠 ایده مولف در این کتاب: 🔸 نویسنده که خود عضو خانه سینما و تئاتر است و پیش از این آثاری چون "جامعه شناسی سینما" و "حقوق تامین اجتماعی" را نوشته در مقدمه این کتاب می نویسد:"هدف این نوع سینما، ایجاد سرگرمی و برانگیختن تمام هیجان‌های آنی نیست؛ بلکه هدف آن، برانگیختن تفکر و رشد توانایی دریافت‌های باطنی تماشاگر است." 🔹 وی همچنین در رابطه با هنرهفتگانه در کتاب خویش تصریح می‌کند: "سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از: تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و رقص. در این میان، سینما تنها هنری‌است که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه‌ای توانسته آن‌ها را اعتلا نیز ببخشد." 🔸 محوریت کتاب «سینما و اندیشه» سینما است و در مقدمه کتاب نوشته‌شده است که سینما زندگی هنری قرن بیستم را تسخیر کرده‌است. این هنر نخستین و به نحوی قابل بحث همچنان مهم‌ترین است. سینما دوران محقرانه‌ای را در محوطه شهربازی گذرانده است اما در حال حاضر به صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده‌است. 💢 این کتاب دارای ۵ فصل مجزا است که هر فصل حداقل ۲۰ بخش دارد و در هر فصل به صورت کامل ابعاد اندیشه‌ای و فلسفی سینما را بررسی شده: 1️⃣ فصل اول این کتاب «کلیات» نام دارد و طی آن سینما مثل بررسی واژه و پیشیشنه سینما، تئوری فیلم، نقد فیلم، ساختار سینما، جامعه پذیری و… بررسی می‌شود. 2️⃣ فصل دوم «سینما و اندیشه» است که بخش‌هایی از قبیل تاثیر سینما بر زندگی مردم، تاثیر فیلم بر تماشاگر، سینمای مناسکی به غیر مناسکی و… را شامل می‌شود. 3️⃣ فصل سوم نیز «فلسفه و سینما» است که رویکرد بازتاب، سینما و واقعیت، تصویر زمان و سینمای مدرن، وجود تیپ‌ها و شخصیت‌های آرمانی و… برخی از زیرعنوان‌های این فصل به حساب می‌آید. 4️⃣ فصل چهارم با نام «اسطوره و سینما»، در رابطه با اسطوره‌ها در سینما بحث می‌کند و علاوه بر تعریف اسطوره درسینما، از اسطوره‌هایی نظیر گرگ انسان، خون‌آشام، غول‌پیکر، پری‌دریایی و… نام می‌برد. 5️⃣ فصل پنجم «فلسفه سینما در ایران و جهان» نام دارد و موضوعاتی نظیر فلسفه سینمای ایران، فرهنگ کپی‌برداری، فلسفه سینما در جهان و… را بررسی می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 سینمای ما وضعیت آبگوشتی دارد! امیررضا مافی 📍سینمای ایرانی، سینمای ملی نیست! سینمای ملی یعنی سینمایی که ملیت ما را تقویت کند، نداریم چون قطبیده شده‌ایم. چون در دو سرطیف، ملت بودن برای ما مهم نیست! هر کدام ساز خودشان را می‌زنند و در نتیجه، سینما بدون معنا و پیام شده است. 🔥 نظر شما چیست؟! با ما در میان بگذارید. ➕ قسمت اول گفت‌وگو برنامه شات را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 «شریعتی یا طباطبایی؟» تأملی درباب طرح جلد مجله تجارت فردا و گفتگوی قوچانی و غنی‌نژاد ✍🏻 میلاد دخانچی 🔸پاسخ قوچانی-غنی‌نژاد به این پرسش، دومی است. ولی آیا این یک دوراهی کاذب نیست؟ آیا شریعتی نمی‌تواند به مثابه یک متکلم، مورخ و البته نظریه‌پرداز/مفهوم‌ساز امکان‌هایی رهایی‌بخش در اختیار ما قرار دهد و در عین حال طباطبایی امکان نقد اندیشه را برایمان ممکن کند؟ 🔹بر اساس آنچه قوچانی-غنی‌نژاد در مصاحبه خود با تجارت فردا عنوان می‌کنند ما در انقیاد این دوگانه به سر می‌بریم؛ از اولی تنها یک جامعه بسته سوسیالیستی چریکی پدیدار می‌شود و از دومی یک دولت بازار آزادی سلطنتی! لذا باید دومی را انتخاب کنیم و انتخاب دومی یعنی طباطبایی، جز با رد شریعتی به کار نمی‌آید! 🔸 این اما یک مغالطه است و معلوم نیست اساسا چرا باید برای دفاع از آزادسازی قیمت‌ها و بازار آزاد از مدخل نقد شریعتی، آن هم نقدی بی‌ربط بهره جست؟! در واقع آنچه اینجا محل پرسش است نه محتوای نقد قوچانی-غنی‌نژاد بلکه استراتژی برهانی این دو برای رسیدن به منظور مورد نظر است که ساده‌اش می‌شود این: می‌خواهید از بازار آزاد و آزادسازی قیمت‌ها دفاع کنید؟ باشد. چرا پای شریعتی را وسط می‌کشید؟ 🔹 از اینها که بگذریم قوچانی-غنی‌نژاد یک لحظه جالب خلق می‌کنند و آن اینکه تلاش می‌کنند بین سنت نبوی و قیمت‌گذاری غیر دستوری پیوند برقرار کنند! عجب! ما به مثابه پسااسلام‌گرایان، یعنی منتقدان و در عین حال ادامه‌دهندگان سنت اسلامیسم، خودمان را کشتیم که بگوییم این‌گونه خوانش‌های سطحی از متن اشتباه بزرگ اسلام‌گرایان بود. حالا اینجا همین اشتباه توسط قوچانی-غنی‌نژاد در حال تکرار شدن است! اگر اسلام‌گرایان به زعم قوچانی می‌خواستند از پیامبر و علی(ع) دولت سوسیالیستی بیرون بکشند، قوچانی-غنی‌نژاد می‌خواهند از سنت پیامبر آزادسازی قیمت‌ها را احصا کنند! 💢 نقد غنی‌نژاد-قوچانی فراتر از روش نمی‌رود. منطقی نیز هست. قوچانی ژورنالیست است و غنی‌نژاد اقتصاددان، انتظار نسخه‌پیچی دقیق تاریخ اندیشه، انتظار دقیقی نیست! و این همان است که طباطبایی در پی آن بود: توضیح زوال اندیشه! آری برای جستجوی لحظات انحطاط دنبال زیر بغل مار و افول اندیشه بعد از ابن خلدون و حکمت ناصری نباشیم! در مصداق انحطاط و زوال اندیشه همان بس که منویات ایدئولوژیک خود را به متن نسبت دهیم، متن را درست نخوانیم و برای کوچک‌سازی دولت از نقد بی‌ربط به شریعتی خرج کنیم. ➕ مطالعه کامل در «وب‌سایت فکرت» 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر