eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فقه حکومتی و معضل رویت هلال 🖋رسول لطفی (يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ) 🔸️بی شک ماه آسمان، در تنظیم معاش(مواقیت للناس) و معاد(الحج) انسانی نقش بنیادی دارد. تدبر در پیوند جایگاه هلال قمری به عنوان مظهر نور شمس در ظلمت شب، با ساحت زندگی بشر و حوزه تشریعات دینی جایگاه اساسی دارد. به خصوص در ساحت عالم اعتبار، که واقعا چه مصلحت و حکمتی در عالم جعل وجود دارد که ثبوت بسیاری از از احکام الهی از جمله صلاه و صوم و حج و... در ذمه مکلفین بر همین اساس رقم می‌خورد. 🔹️اساسا مساله زمان در سنت توحیدی پرونده‌ای عمیق و دقیق است و قابل مقایسه با جایگاه زمان در عالم مدرن نیست. به راستی پژوهشگرانی را می‌طلبد تا در قیاس حقیقت زمان در سنت فلسفی ـ کلامی و نگاه توحیدی تامل نمایند و با استفاده از متون دینی به کاویدن خط و ربط نقش زمان در نظام تکوین و تشریع به بحث و گفت‌وگو بپردازند. 🔸️فارغ از این مساله، اثرات و تبعات این پدیده است که در ساحت نظام اجتماعی خود را نشان می‌دهد. تجلی وحدت و نظم درونی و بیرونی انسان در زندگی جزء تبعات این رمز و راز است که هر چند در عصر جدید با ظهور مدرنیته، نظم قمری انسان سنتی دستخوش تغییراتی گشته است هر چند که ایامی مثل ماه رمضان، تا حدی احیادار این سبک زندگی برای مومنان عصر جدید است. 🔹️در این میان اما تفاوت‌هایی در میان فقهاء در مبانی فقهی و تطبیقات وجود دارد که زمینه‌ساز اختلاف اقشار جامعه در ایامی خاص مانند آغاز و پایان رمضان قرار می‌گیرد. هر چند که اختلاف نظر در میان فقهاء امری طبیعی است و این اختلافات نمی‌تواند دستمایه تفرقه انگیزی باشد اما با این وجود احساس می‌شود این امر نیز از بزنگاه‌هایی است که ضعف فقه حکومتی را در نظام‌سازی حکومت اسلامی روشن می‌نماید. فقدان توجه به مصالح اساسی و پیامد‌های اجتماعی، روانی و سیاسی فتاوا از معضلاتی است که در فقه سنتی امروز ما جریان دارد که مشکلاتی در عرصه اجتماع ایجاد می‌نماید. دقت شود که نظر نگارنده این نیست که با صدور حکم حکومتی مساله حل شود بلکه نگاه دقیقتر است. باید تأثیر هر حکمی از جمله مساله رویت هلال را در تشکیل جامعه و حیات طیبه اسلامی ملاحظه نمود و به نظر می‌رسد در این چارچوب بتوان رویت هلال را شانی از شئون حاکم جامعه اسلامی به حساب آورد نه صرفا حاکم شرع. به هر حال تبیین چارچوب فقه حکومتی و بازخوانی مجدد فقه برای ایجاد نظام اسلامی از ضرورت‌هایی است که در گام دوم انقلاب اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
6.78M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 🔻(بخش اول) 🔹منظور از ساختار، یک بافت منسجم و کلیتی می‌باشد که در آن همه اجزاء به توجیه یکدیگر کمک می‌کنند. 🔹مشابه ساختار‌گرایی، در‌گرایش‌های دیگر نیز وجود داشته و عناوین مختلفی دارد. 🔹این‌گرایش،‌گرایشی عمومی بوده که از نیمه دوم قرن 20 به بعد، در همه ‌گرایش‌های فلسفی رواج پیدا کرد. 🔹توجه به انسجام و ساختار، در برابر دیدگاه قدیمی‌تر ثابت است تا ما فکر کنیم که نظریه از یک نقطه صفر به صورت انتزاعی یا انزوال آغاز می‌شود. 🔹برای مثال، عقل‌گرایان معتقد اند که این نقطه صفر، گزاره‌های عقلی می‌باشند و یا دکارت معتقد است که نقطه صفر، تصورات بدیهی انسان است. 🔹فیلسوفان قدیمی‌تر نیز بر این باور بودند که این نقطه از بدیهیات منطقی آغاز می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1108 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
11.11M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه هشتم) 🔰موضوع: برنامه‌های پژوهشی (بررسی نظریه‌های ساختاری فلسفه علم) 🔻(بخش دوم) 🔹منظور از ساختار، یک بافت منسجم و کلیتی می‌باشد که در آن همه اجزاء به توجیه یکدیگر کمک می‌کنند. 🔹مشابه ساختار‌گرایی، در‌گرایش‌های دیگر نیز وجود داشته و عناوین مختلفی دارد. 🔹این‌گرایش،‌گرایشی عمومی بوده که از نیمه دوم قرن 20 به بعد، در همه ‌گرایش‌های فلسفی رواج پیدا کرد. 🔹توجه به انسجام و ساختار، در برابر دیدگاه قدیمی‌تر ثابت است تا ما فکر کنیم که نظریه از یک نقطه صفر به صورت انتزاعی یا انزوال آغاز می‌شود. 🔹برای مثال، عقل‌گرایان معتقد اند که این نقطه صفر، گزاره‌های عقلی می‌باشند و یا دکارت معتقد است که نقطه صفر، تصورات بدیهی انسان است. 🔹فیلسوفان قدیمی‌تر نیز بر این باور بودند که این نقطه از بدیهیات منطقی آغاز می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️متوقعان تشویق و قدردانی 🔸علم انسانی و اجتماعی، لااقل در شرایط بحرانی، ناکارآمد است. 🔸این علم اولا تصویر روشنی از بحران ندارد و ثانیا برای دخالت و رفع معضلات بحرانی، دستورالعمل‌های کارآمدی ندارد و مهم‌تر از همه با مساله مهم تعارضات نظر و عمل درگیر است. 🔸همه این مسائل باعث شده است که اصحاب علم انسانی و اجتماعی در شرایط بحرانی مانند ، احساس بیهودگی کنند. ✍️نویسنده: دکتر داود مهدوی‌زادگان 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1114 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️متوقعان تشویق و قدردانی 🔸اینکه در میانه بحران و بلای طبیعی جهانی، گروهی از دانش‌آموختگان نجوا کرده و درباره عدم‌دلجویی و قدردانی از زحمات‌شان گلایه و شِکوه کنند، کار طبیعی و پسندیده‌ای به‌نظر نمی‌آید. 🔸مگر از دیگر گروه‌ها در این شرایط اضطراری و بحرانی، چقدر تقدیر می‌شود که از این گروه نمی‌شود. 🔸برخی از پزشکان و پرستاران در راه خدمت به مبتلایان ، جان خود را از دست داده‌اند و متاسفانه تاکنون فرصت بزرگداشتی در سطح ملی از آنان فراهم نشده است. 🔸در‌حالی‌که لااقل نگارنده جایی نخوانده و نشنیده است که فردی از اصحاب علوم‌انسانی در راه مقابله با کروناویروس، جان خود را از دست داده باشد. 🔸آیا باید چنین خواسته‌ای را به‌حساب احساس نیاز پاره‌ای از اصحاب علوم‌انسانی به تقدیر و تشکر گذاشت؟ 🔸اگر چنین باشد که حکایتی از چالش روانشناختی آنان است. با وصف این، دلیل ندارد که این گفته چندان جدی گرفته شود. 🔸به‌علاوه از زحمات برخی از گویندگان این سخن، همه‌ساله در اشکال مختلف تقدیر و تشکر به‌عمل می‌آید، از تقدیر در جشنواره‌ها گرفته تا رونمایی از آثار و دیدارهای اختصاصی با کارگزاران عالی‌رتبه و بزرگداشت‌های محفلی. 🔸برخی از آنان از سوی چندین پژوهشگاه و پژهشکده مورد حمایت واقع می‌شوند. 🔸جشنواره فارابی هم اختصاص به تجلیل از آثار برگزیده علوم‌انسانی دارد. 🔸فرصت‌های آموزشی و پژوهشی که برای این گروه از شِکوه‌کنندگان فراهم است، برای بسیاری از افراد فراهم نیست. 🔸برخی از آنان مشاوران عالی‌رتبه نهادهای رسمی و غیررسمی دستگاه‌های دولتی و مردمی هستند. 🔸بعضا از اعضای مهم هیات‌های ممیزه مراکز آموزشی و پژوهشی‌اند. حمایت‌های مادی و معنوی حاکمیتی برای بسط وگسترش علوم‌انسانی و اجتماعی کم نبوده است. ✍️نویسنده: دکتر داود مهدوی‌زادگان 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1114 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عدالت‌خواهی جوکری … که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد! ✍️نویسنده: حمیدرضا باقری 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1117 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عدالت‌خواهی جوکری … 🔹 که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد. 🔹شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و… است. 🔹فرصتی شد تا را ببینم، یک دلقک شکست‌خورده که زیر چرخ‌های نظام اقتصادی و اجتماعی سرمایه‌داری له شده است و حالا تصمیم می‌گیرد دست به انتقام و آشوب بزند، اول با کشتن چندنفر که به او حمله کرده‌اند طعم انتقام و قدرت را می‌چشد و احساس حقارتی که به او تحمیل شده بود را به کمک قدرت یک اسلحه جبران می‌کند و دست به آشوب می‌زند. 🔹کارگردان اگرچه تلاش کرده است تا آشوب او و انتقام خواهی او را موجه جلوه دهد اما نتوانسته غرق شدن او در این آشوب را پنهان کند. 🔹جوکر اول از همه از زنی که با او ارتباط دارد و جز محبت از او ندیده است آغاز می‌کند و بعد از آن مادرش را می‌کشد و به سرعت داستانش به اوج می‌رسد و با کشتن یک مجری که او را تحقیر کرده است، در برنامه زنده تلوزیونی کل جامعه به هیجان و آشوب در می‌آید. 🔹اما چرا نظام سرمایه‌داری که خود مسبب ضعیف شدن طبقه متوسط و له شدن طبقه ضعیف میان چرخ‌دنده‌های پیشرفت عده‌ای سرمایه‌دار است، وقتی می‌خواهد به شما اعتراض به وضع موجود را آموزش دهد آشوب و کشتار را می‌آموزد؟ 🔹شاید تصور شود این آشوب طلبی صرفاً نسخه‌ای برای کشورهای ما و عراق و… است. 🔹اما خیر، نظام سرمایه‌داری ابتدا با سرگرم کردنتان به موسیقی و ورزش و شکم و زیرشکم شما را کوچک می‌کند و به بی‌تفاوتی می‌کشاند اما این اوضاع دوام نخواهد داشت و فشارها بر شما آنقدر زیاد خواهد شد که از یک جا به بعد هیچ چیز توجه شما را از فشار سیستم و بی‌عدالتی آن منحرف نمی‌کند. 🔹نظام سرمایه‌داری برای موج سواری جدیدش بر طبقه ضعیف، نسخه جدیدی به اسم آشوب و کشتار دارد، چرا که بازنده این بازی جدید هم باز خود مردم هستند. ✍️نویسنده: حمیدرضا باقری 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1117 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📰 🖌 🔻(بخش اول) 🔹«همه زحمت انبیا برای این بود که یک اجتماعی درست بکنند برای بشر در اجتماع، و یک عدالت باطنی درست کنند برای انسان در انفراد.» 📚(صحیفه امام، ج۱۱،ص ۳۸۶) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 🖼 🔰اینفوگرافی شاخص‌های عدالت اجتماعی از منظر (ره) ♦️شاخص های 🔹حضرت امام، در مکتوبات و سخنان خویش، مفهوم خاصی را از عدالت اجتماعی ارائه نمی‌دهد، لیکن ایشان ضمن نام بردن از عدالت اسلامی یا عدالت الهی از شاخص‌هایی سخن به میان می‌آورد که مروری بر آنها ما را به برداشت حضرت امام از عدالت اجتماعی نزدیک می‌کند؛ برداشتی که می‌توان آن را به نوعی وجه جامع تعاریفی دانست که اندیشمندان در باب عدالت اجتماعی از آن سخن رانده اند. 🔹این شاخص‌ها، شاخص‌هایی هستند که در صورت ظهور آنها در سطح جامعه و حکومت، می توان ادعا نمود شالوده چنین حکومت و جامعه‌ای، بر پایه عدالت اجتماعی شکل گرفته است: 1️⃣ احقاق حقبر 2️⃣ خورداری تمام اقشار از حقوق برابر 3️⃣ برخورداری تمامی اقشار از رفاه و زندگی صحیح 4️⃣ توزیع عادلانه ثروت و درآمدها 5️⃣ لغو امتیازات ویژه زمامداران 6️⃣ انتقاد آزادانه از حکومت و حاکمان 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
اینفوگرافی.jpg
10.39M
📍 🖼 🔹نسخه با کیفیت اینفوگرافی شاخص‌های از منظر (ره) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📰 🖌 🔻(بخش دوم) 🔹« از آنجا که محرومیت زدایی، عقیده و راه و رسم زندگی ما است، جهان‌خواران در این مورد هم ما را آرام نگذاشته اند… و بدون شک جهانخواران به همان میزان که از شهادت طلبی و سایر ارزش های ایثارگرانه ملت ما واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان در هراسند.» 📚( صحیفه، ج ۲۰، ص ۳۴۱) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net