eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4005 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 🔸از نظر آیت الله نائینی در دوران غیبت امام زمان (عجل الله فرجه) تا زمانی که حکومت اصل شرع فراهم نیست؛ حکومت مشروطه، بهترین راه چاره است. 🔸ایشان پیروی از مبانی حکومت مشروطه، از جمله قانون اساسی و وضع قانون توسط مجلس شورای ملی را از ضروریات دین معرفی کرد و با ادله شرعی مطابق دانست. 🔸از نظر ایشان، این امور، بدعت و تشریع نیست. زیرا بدعت و تشریع در صورتی تحقق می‌یابد که قانون را به حکم شرعی، تشریع کنیم. 🔸بنابر این مقررات و قواعدی که یک جامعه برای تنظیم امور روزمره خود وضع می‌کند و خود را ملزم به رعایت آنها می‌داند. چون قصد تشریع نداشته، از مصادیق بدعت نیست. 🔸وی قوانین را به دو دسته تقسیم کرد: دسته نخست؛ از امور ثابت و غیر قابل تغییر است و لازم الاجرا و واجب الاطاعه می‌باشند. دسته دوم؛ بر حسب مقتضیات زمان و مکان و نیازهای جوامع غیر ثابت و قابل تغییر و نسخ است. 🔸بنابراین آنچه در قوانین باید در انطباق با شرع مورد بررسی مجتهدین قرار گیرد؛ قوانین نوع اول است. تأسیس مجلس شورا از مصادیق دسته دوم محسوب می‌گردد و از قلمرو دسته اول خارج می‌باشند. 🔸در عصر انقلاب اسلامی هم، این اندیشه‌ها و ساز و کارهای مبتنی بر آنها نیز در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش قرار گرفت و تأثیر خود را در بعد جمهوریت نظام به جا گذاشت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4005 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻معنویت بدون دین 🎤 حجت الاسلام رضا جوادی مقدم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«کلاب‌هاوس» هیچ نویدی برای شهروندان عادی ندارد ✍️حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4017 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«کلاب‌هاوس» هیچ نویدی برای شهروندان عادی ندارد ✍️حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات 🔸ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی می‌کنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرم‌های تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوه‌ها و حیله‌های گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روان‌شناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است . 🔸بنابراین کوته‌فکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلاب‌هاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشم‌رانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4017 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش دوم) ✍️دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4014 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش دوم) ✍️دکتر ولی رستمی 🔸مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع نماید که با موازین اسلامی مغایر باشد و باید در چارچوب قوانین اسلام و احکام شرع و بر مبنای نظام قانونگذاری اسلام، مبادرت به وضع قانون نمایند. 🔸 اما در این محدوده و با رعایت چارچوب و مبنای مورد بحث می‌تواند هر نوع قانونی برای اداره جامعه اسلامی به تصویب برساند و حتی احکام ثابت شرع را به صورت قانون مدون نماید. 🔸کما اینکه تاکنون به همین نحو اقدام کرده و بسیاری از قوانین احکام ثابت اسلام را از جمله احکام مربوط به حدود و دیات و قصاص را با تأیید شورای نگهبان به صورت قانون در آورده است. 🔸بدین ترتیب مجلس شورای اسلامی در محدوده چارچوب یاد شده می‌تواند مشارکت جامعه مدنی در مرحله هنجارانگاری حکومت جمهوری اسلامی ایران را فراهم و تأمین نماید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4014 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک مستقل 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4027 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک
📋 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک مستقل 🔸همواره پذیرش این واقعیت که دنیا تغییر کرده برای قدرت‌های بزرگ کار دشواری بوده است، به خصوص زمانی که این کار به زیان آنها تمام می‌شود. 🔸رفتار دولت بایدن که عامدانه از تهدید و سخنان نامناسب استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که به شکلی منطقی یک سیستم جهانی چند قطبی را نمی‌پذیرد، به خصوص با توجه به اینکه روسیه هراسی و چین هراسی در حال شدت گرفتن است. 🔸مشکل دیگر آمریکا این است که آیا هم پیمانان آن روابط خود را با چین و روسیه کاهش خواهند داد یا نه و آیا خواهند پذیرفت که به سوی کشمکش با این کشورها رانده شوند یا نه. نشانه‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین کشورهای اروپایی دربرابر مطالبات آمریکا مقاومت خواهند کرد. 🔸این مسئله در مسئله پروژه نورد استریم ۲ مشهود است که در آن تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از احداث این پروژه، با وجود شکایت‌های بی پایان بازیگران کوچک‌تری چون لیتوانی و لهستان، با مقاومت کشورهای مهم اتحادیه اروپا مواجه شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4027 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
ٰ📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
ٰ📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 🔸عرف یکی از عناصر تشکیل دهنده زمان و مکان و یکی از عوامل و معیارهای مهم تأثیر گذاری زمان و مکان بر احکام اسلام می‌باشد. 🔸عرف همواره در معرض تغییر و تحول است و عرف‌های جدید نیز در حال زایش و پیدایش هستند. 🔸بنابراین احکام شرعی هم در این گونه موارد از تغییرات عرف تأثیر می‌پذیرند و عرف می‌تواند آنها را متحول نماید. 🔸بر این اساس عرف بر تحول پذیری نظام هنجاری اسلام نیز تأثیر می‌گذارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net