eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 📚 معرفی کتاب «اندیشه حقوقی شهید بهشتی» ‌✍🏼 اثر 💠 این نوشتار در چهار فصل کلی تنظیم شده‌است. 1️⃣ فصل نخست دیدگاه‌های شهید بهشتی راجع به قانون اساسی و ویژگی‌های آن و نیز نقش او در تنظیم و تصویب قانون اساسی را مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دیدگاه‌‌های او راجع به برخی از اصول قانون اساسی ذکر می‌شود. 2️⃣ فصل دوم به دیدگاه ایشان راجع به نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت و رابطه آن با نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد. 3️⃣ سومین فصل به «ولایت فقیه» اختصاص دارد. 4️⃣ آخرین فصل نیز مربوط به آزادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی تحزب و تشکل و آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها است. ❇️ از آنجا که هر در هر بخش به جز بیان دیدگاه‌‌های دکتر بهشتی توضیح خلاصه‌ای نیز در مورد موضوعات مذکور داده‌‌شده‌است، لذا این مجموعه نه تنها مقدمه‌ای روان و جذاب برای آشنایی با شخصیت و عقاید شهید بهشتی است بلکه شروعی مناسب و ترغیب‌‌کننده جهت مطالعه بیشتر موضوعات هر فصل، از جمله اصول قانون اساسی و ولایت فقیه می‌باشد. 📦 سفارش کتاب با 15 درصد تخفیف: 🌐 poiict.ir/4192 🆔 @iictchannel 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
💢مسئله‌‌‌ آگاهی؛ به مثابه چالش نهایی فلسفه ذهن 🎙 دکتر سیامک عبدالهی؛ دانش آموخته دکتری فلسفه دین 🔸 سختی مسئله‌‌ی آگاهی آنجاست که همان‌‌طور که گفتم از یک طرف چیزی وجود ندارد که شناخت ما از آن درونی‌‌تر از آگاهی باشد؛ و از طرفی هم چیزی نیست که تبیین آن دشوارتر از آگاهی باشد. به عقیده چالمرز برای حل مسئله‌‌ی آگاهی در همان ابتدای کار باید دو گونه مسائل را از هم تفکیک کنیم: الف. مسائل آسان آگاهی ب. مسئله‌‌ی سخت آگاهی. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢مسئله‌‌‌ آگاهی؛ به مثابه چالش نهایی فلسفه ذهن 🎙 دکتر سیامک عبدالهی؛ دانش آموخته دکتری فلسف
💢فلاسفه و اندیشمندانی که آگاهی را یک توهم بزرگ می‌‌دانند، معتقدند ما حقیقتاً نمی‌‌دانیم همواره آگاه هستیم یا خیر. البته که من هرموقع از خودم سؤال می‏کنم: آیا من الان آگاه هستم؟، پاسخ می‌‌دهم بله. اما نکته در اینجاست که در بقیه مواقع چه؟ هرموقع که سؤال اول را بپرسیم، جواب می‏گیریم بله، اما نمی‏توانیم درباره‌‌ی آن مواقعی که این سؤال را نمی‌‌پرسیم، چیزی بدانیم! مانند دیدن جهان است؛ هرموقع که ما جهان را نگاه می‌‌کنیم، جهان همیشه همان جاست. پس فرض می‌‌کنیم که این جهان همیشه همان جاست. هیچ وقت نمی‏توانیم ببینیم که وقتی نگاهش نمی‌‌کنیم، چه‌‌جوری است. مثل این است که بخواهیم درِ یخچال را خیلی سریع باز کنیم تا ببینیم که چراغش همیشه روشن است یا نه؛ هیچ وقت نمی‌‌توان به چراغِ خاموش نگاه کرد. توهم بزرگ آگاهی نیز این‌‌چنین است. همه آنچه تجربه می‌‌کنیم، این احساس مبهم و تاریک است که همان بدن پیشین همواره وجود دارد. بنابراین نوروفیلسوف آگاهی را نه مسئله‌‌ی سخت که مسئله‌‌ی دغل و تلقیات غیرفیزیکالیستی از آن‌‌را همچون یک توهم بزرگ می‌‌خواند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فلسفه ورزی؛ راه رشد و آزادی بشر 🎙 گفتگو با دکتر ابراهیم آزادگان،‌ مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه شریف 🔸شروع تفکر از احساس است، نه از جهل و عدم معرفت. 🔸نگرانی‌های سیاسی و اجتماعی باعث شد که فیلسوفان هر عصر ظهور پیدا کنند. برخلاف تصور موجود، فیلسوفان بزرگ تمام دردها و رنج‌‌ها را درک کرده‌اند و همین امر، آنها را به حرکت واداشته است. 🔸تفکر فیلسوف برای حل مشکلات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی جامعه باید معطوف به رشد تک تک انسان‌ها باشد. باید به‌گونه‌ای فکر کند که آزادی و حقوق انسانی مهیا شود. 📍 سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 فلسفه‌ورزی؛‌ راه رشد و آزادی بشر 🎙 دکتر ابراهیم آزادگان، مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف 🔸 نگرانی من این است که هدف از فلسفه‌ورزی که همان کمک به رشد و آزادی انسان‌ها است را فراموش کنیم؛ یعنی حقوق بشر را فراموش کنیم؛ یعنی اگر ما با فلسفه‌ورزی خود نتوانیم آزادی انسان‌ها را تأمین کنیم، آن‌وقت دچار بحران شدیدتری می‌شویم. در شوروی سابق بحران‌های اجتماعی وجود داشت مثل حاکمیت استبداد و عدم آزادی انسان‌ها. فلسفه اعلام کرد که می‌خواهم مشکل را حل کنم؛ فلسفه ابتدا ایده‌آل سازی کرد و قائل به این شد که همه در یک قالب ایده‌آل حرکت کنند و همین باعث شد که میلیون‌ها انسان نابود شوند. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 فلسفه‌ورزی؛‌ راه رشد و آزادی بشر 🎙 دکتر ابراهیم آزادگان، مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعت
💢 ما باید در فلسفه‌ورزی دچار این ایده‌آل‌سازی نشویم و یادمان نرود که برای تک‌تک انسان‌ها ارزش قائلیم، یادمان باشد که هر شخص انسانی بی‌نهایت مهم است. اگر هر انسانی بی‌نهایت مهم باشد، تمایلات او هم بی‌نهایت مهم می‌شود و این‌که او بتواند رشد کند و این‌که آزادی داشته باشد هم بی‌نهایت مهم می‌شود و اگر این‌گونه شد امکانات هم می‌شود؛ زیرا برای پرورش استعدادهای او امکانات لازم است. پس جامعه باید برای رشد انسان‌ها کمک‌کننده باشد. قوه‌ی قضائیه و آموزش و پرورش باید بر این اساس پیش برود. بحرانی که ما در حال حاضر در سیستم قوه‌ی قضائیه داریم این است که به فرد به عنوان یک فرد خاص توجه نمی‌شود؛ یعنی قانون یک قالب کلی و ثابتی است که فرد با آن سنجیده می‌شود و هرگز به این توجه نمی‌شود که این فرد در چه شرایط و با چه خصوصیاتی دست به جرم زده است. نگاه باید برگرداندن مجرم به جامعه باشد و این‌که نگاه ما کمک‌کننده باشد و باید ببینیم فرد چرا مرتکب جرم شده. همه‌ی این‌ها مهم است؛ زیرا یک فرد بی‌نهایت مهم است. قانون‌گذاری، حکومت و ایجاد جامعه‌ی مدنی همه باید براساس ارزش‌گذاری بی‌نهایت تک تک انسان‌ها، شکل بگیرد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 در اینستاگرام فکرت عضو شوید 📌 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
1400.08.13 - همايش جريان شناسي فکري سياسي ايران - دکتر منوچهر محمدی.mp3
40.55M
جریان شناسی تاریخ و اندیشه معاصر 🔸صوت جلسه اول 🔹استاد منوچهر محمدی 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 بررسی فعل الهی: معجزه و قوانین طبیعت 🔸معجزه، نفى علل نیست، زیرا زمام علل به دست خدا است، اسباب طبیعی نیز مستقل در تأثیر نیستند و منوط به اراده‏ خداوند متعال است. از جمله اسبابى که در خلق معجزات مؤثر است،. قوتی است که در نفوس انبیاء و اولیاء و مؤمنان می‌‌باشد و مافوق تمام اسباب ظاهرى، و غالب بر آنها است. معجزات به اسبابى که براى عموم مردم شناخته شده نیست، تکیه دارند. معجزه، نادر و محدود به شرایط خاصی مى‏باشد. پس سبب به هم ریختن نظم حاکم بر هستی نمی‌‌شوند. ✍️ آفرین قائمی، نویسنده و استاد حوزه علمیه خواهران ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عدالت حق‌مدار 🎙دکتر علی اصغر پورعزت؛ استاد دانشگاه تهران 🔰عدالت حق‌مدار، دال بر شرایطی است که همه آحاد جامعه بتوانند در امنیت کامل و برخوردار از رفاه نسبی به مشارکت آگاهانه در امور جامعه بپردازند. که هر متغیری که بتواند بر جامعه و سیستم اجتماعی اثر بگذارد، در عدالت هم اثرگذار خواهد بود و در بین این متغیرها، متغیر سیستم حکمرانی و دولت و حکومت جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔰، یک دانش‌واژه برای سیستم حکمرانی است. 📍تماشای فایل باکیفیت از: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 اخلاق زیستی است یا فطری؟ 🔸برخی از متفکران انسان را از جهتی دارای فطرت و از سوی دیگر دارای طبیعت می‌دانند. فطرت انسان وابسته به روح الهی است و طبیعت او ریشه در جهان ماده دارد. در این نظریه، رذایل به طبیعت انسان و فضایل به فطرت او باز می‌گردند، چنان‌چه انسان از طبیعت خود تبعیت کند از روح خود غافل می‌شود و دچار انحطاط اخلاقی و انسانی می‌گردد و در این حال است که مصداق صفات رذیله‌ای می‌شود که قران به آنها اشاره کرده است. اما اگر انسان بعد فطری خود را پرورش دهد، به مقامی بسیار والا دست می‌یابد. ✍️ هاله عبدالهی راد، دانش‌آموخته دکتری فلسفه دین ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 اخلاق زیستی است یا فطری؟ 🔸برخی از متفکران انسان را از جهتی دارای فطرت و از سوی دیگر دا
💢با توجه به تبیین زیستی ماهیت انسان از یک‌سو و نظریۀ فطرت از سوی دیگر و با تأکید بر مؤلفۀ عقلانیت (rationality) و هوشمندی(intellectuality) به‌عنوان محورهای بنیادین چنان‌چه در تعریف مفهوم فطرت، معنای موسعی لحاظ شود، می‌توان هم موجودیت و سرشت خاص انسانی را در تمایز با سایر موجودات تبیین کرد و هم به نکات مشترک با نظریۀ زیستی دست یافت. بدین نحو که فطرت را همان طبیعت و ماهیت انسانی در مفهوم زیستی در نظر بگیریم که با رشد عقلانیت در گونۀ انسان به مرور شکوفا می‌شود و عامل برتری گونه انسان نسبت به سایر گونه‌هاست. چنین ماهیتی در تقریر تکاملی در طول فرایند تکامل از سوی طبیعت به انسان داده شده و در تلقی دینی ریشه در ارادۀ الهی دارد. 💢در این صورت فطرت همان عقلانیت انسان است که به مرور زمان رشد می‌کند و بالنده می‌شود و اصلی‌ترین مؤلفۀ تمایز گونۀ انسان با سایر گونه‌های زیستی است. یعنی حتی اگر مطابق سنت دینی بپذیریم که انسان قبل از تولد واجد استعدادهای خاصی است که از سوی خداوند به او داده شده است، برای به فعلیت رساندن این استعدادها، انسان به لحاظ تکاملی باید به مرحله ای از خردمندی برسد تا قادر باشد قابلیتهای بالقوه عقلانی خود را شکوفا کند. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net