#اختصاصی | #معنویت_سکولار
✅ از انحراف تاریخی معنویت سکولار تا معنویتسازی مدرن
▪️مدرنیته وقتی به افراط کشیده شد که به تکنیک، فنگرایی و افراطگرایی، پوزیتیویسم و علمگرایی و اصالت حس رسید و همه چیز را طبیعی و دنیایی دید. به این نتیجه رسید که انسان هم یک حیوانی است مانند سایر حیوانات و هیچ جنبهی ماورائی ندارد.
💢 تماشای کامل گفتوگو در:
🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
☑️ @Fekrat_Net
May 11
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته:
#هفته_دوم
🔻مقام شهود| آیت الله جوادی آملی
📎لینک مطلب
🔻ضعف آموزشی و فرهنگی در حجاب مهمتر از عامل اقتصادی است| عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
🔻نظم تمدنی ِ رحمتپایه| حبیب اله بابایی
📎لینک مطلب
🔻ضرورت «مواجهه ترکیبی» با عفتستیزان| احمدحسین شریفی
📎لینک مطلب
🔻آقای وکیل مردم ایران!|محمدرضا باقرزاده
📎لینک مطلب
🔻 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی| محسن الویری
📎لینک مطلب
🔻پوستین وارنه منافقان در تقابل با حکومت علوی(ع)|حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
🔻انقلاب اسلامی بدون فهم فلسفه صدرایی راه بهجایی نمیبرد| شریف لک زایی
📎لینک مطلب
🔻نگاه درست شیخ حسین| علی مهدیان
📎لینک مطلب
🔻تفاوت بنیادین احکام شریعت و قوانین حقوقی| حسین سوزنچی
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
☑️@Fekrat_Net
🔲 #یادداشت | #اختصاصی
✅«شبهه کاهش دینداری در ایران» و نقدی بر عباس عبدی
🖋حجت الاسلام مهدی عامری، مدرس و پژوهشگر حوزوی
▪️آقای عباس عبدي در دو یادداشت ادعا کرده است در چند دهه اخیر روند فرود دینداری در ایران شکل گرفته است و در سالهای اخیر این اتفاق با شیب تندتری در حال وقوع است. (روزنامه اعتماد، شماره ۵۴۵۸ و ۵۴۵۹-صفحه ۱)
▪️مشخص نیست جوامع مشابه ایران با چه معیاری وضع دینی بهتری دارند؟ از سویی جوامع مشابه ایران ابهام دارد و مشخص نیست کدام جامعه مد نظر ایشان است با این حال برای نمونه مالزی، عراق یا ترکیه یا عربستان یا پاکستان در باب خمس و روزه و حضور در مساجد و حجاب چه وضعی دارند؟ از لحاظ اخلاقی و اعتقادی چطور؟ خوب بود آقای عبدی که توانسته هم امار ایران را بدست اورد هم امار جوامع مشابه را برای حرف خودش استنادی پیدا می کرد تا باز بیان ایشان حدس و گمان تلقی نشود!
▪️ادامه یادداشت آقای عبدی نیز بیان اتهامی خلاف واقع است که فهرستی غیرمنصفانه از وضع موجود ارائه میدهد؛ برای نمونه در حالیکه در حوزه با استعانت حکومت و شخص رهبری، روز به روز فلسفه و علوم عقلی رو به پیشرفت است ایشان نوشته است: «فلسفه و كلام اسلامي به روضه تبديل شدند».
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان آیتالله جوادی آملی پیش از اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم عماد افروغ
بخشی از سخنان آیتالله جوادی آملی به شرح زیر است:
انسان دو بار مهمان خداست.
یکی در سفر مکه و یک بار در ماه مبارک رمضان.
خدا اعلام کرد من دو بار از شما دعوت کردم و مهمانی از شما را قبول کردم.
من هرجا نمیروم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
☑️@Fekrat_Net
12.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #معنویت_سکولار
✅ضدّیت با دین؛پروژه عملی سکولاریسم
🎙حجتالاسلام مجتبی فلاحتی
▪️معنویت واژهای است که دارای اشتراک لفظی و فاقد معنای مشترک و واحد است. در آثار فلاسفهی بزرگ شرق و غرب هم معنویت به یک معنا نیامده است؛ معنویت اساساً یعنی به ماورای ماده نگاهداشتن.
▪️سکولاریسم نه به معنای ضدّیت با خداوند بلکه یعنی جداکردن فرآوردههای بشری از فرآوردههای الهی. بنابراین معنویت سکولار یعنی معنویت، اخلاق و ماورائی که منبعث از دین نباشد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از حمید پارسانیا
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال دکتر افروغ بر فرزندان و خانواده ایشان بر اصحاب علوم اجتماعی و جامعه علمی به دوست داران انقلاب و درد مندان امت و جامعه اسلامی و به همه عزیزانی که تجدید حیات معنوی و رنسانس دینی جامعه بشری را در جهت تحقق جامعه مهدوی دنبال میکنند تسلیت باد.
دکتر افروغ همانگونه که همواره اعلام میداشت هویت خود را در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و آرمانهای جهانی آن تعریف میکرد. او تلاش پیگیر و دردمندانه خود را در مسیر گسترش لایه های فرهنگی جوشش فعال امت اسلامی و نقد سازه ها و ساختارهای نظری مسلط بر جامعه معاصر بشری دنبال می کرد و جایگاه خود را در حلقه وصل تعامل خلاق و فعال دو نهاد دانشگاه و حوزه جستجو میکرد.
او می کوشید تا به تعبیر خود لایه های عمیق فرهنگ اسلامی را که ریشه در متون و نصوص دینی داشت و به نظر او در حکمت اسلامی به طور عام و فلسفه صدرایی به طور خاص تجسم یافته بود در سازه های نظری و ساختارها و کنش های اجتماعی جامعه اسلامی ایران شناسایی کند و این رسالت را در فعالیتهای مختلف علمی فرهنگی و اجتماعی خود در نظر میگرفت.
بیش از دو دهه آمد و شد مستمر و اغلب هفته گی او به قم بخشی مهم از جهاد علمی اوست و ثمره این تلاش همراهی برای تکوین رشته هایی نظیر فلسفه علوم اجتماعی و باز آرایی دانش اجتماعی مسلمین و تربیت طلاب و دانشجویان و تدوین رساله های و تالیف کتب علمی است.
این استاد در لیله القدر ضیافت الهی به ملکوت اعلی پیوست تا قضای الهی را از افق آسمانی در تحقق آرمانهای تاریخی خود ببیند و تقدیر خداوند را در رشد و توسعه امت اسلامی نظاره کند .
حمید پارسانیا
۱۴۰۲/۱/۲۶
💠 @parsania_net
🔲 #گزارش | گزارش فکرت به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم دیانی؛
✅ مسعود دیانی؛ رسانهای برای اندیشه و حیات فکری جامعه
▪️دکتر اسماعیلی، وزیر ارشاد: خواندن یادداشتهای او حقیقتاً درس آموز بود. امیدوار بودم سوره شبهای ماه رمضان با اجرای او را ببینم.
▪️استاد علیمحمد مؤدب: ذهن جستجوگر مرحوم دیانی به دنبال یافتن پاسخهای درخور به مسائل امروز ما، از معدن معارف و ادبیات شیعی بود و این تکاپوها را از پنجرهی رسانه با مردم به اشتراک میگذاشت.
▪️استاد دوانی: تصور من این بود که او تهیهکننده یا هماهنگکننده دعوت از مهمانان است. اما وقتی به سازمان رفتم، دیدم خودش مجری و سردبیر است. پیگیریهای مکرر ایشان همراه با ادبی که داشت، من را مجاب کرد در برنامه حاضر باشم.
▪️خانم دکتر امیری روح اللهی: همیشه اهل مطالعه بود و مطالعات عمیق و تخصصی داشت. ضمن اینکه سئوالات بکری از مهمان برنامه میپرسید و همه این موارد باعث میشد تا برنامه برای مخاطبان هم جذاب باشد.
🖇 مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔲 #یادداشت | #اختصاصی
✅ ما و تجربه دینداری مدرن
🖋دکتر مجتبی رستمی کیا، کارشناس عرصه نخبهپژوهشی
▪️تجربه دینی به شکل مشخص و با تقریر فلسفیاش رأی کاملا جدیدی است که با شلایر ماخر آغاز و سپس با نقادیهای هیوم و کانت بر الهیات طبیعی و جایگذاری عقل روشنگری، به یاری توجیه باور به خدایی آمد که اساس مقولهای برای فهم و طبقه بندی او قابل دسترسی نبود.
▪️«تجربه دینی» میوه گفتمان غالب بر دین شناسی روزگار ماست و وارد شدن از این مدخل میتواند ما را یکراست به مبادی پنهان دینشناسی برساند و نوعی «تجربه گرایی» را جایگزین « حکمت عقلی فلسفی» کند.
▪️سؤال مهم این است که چرا حکما و فیلسوفان اسلامی به عنوان معماران سبک زندگی الهیاتی جدید، علیرغم بهرهمندی از شهود، همواره بر بهکارگیری عقل و برهان تأکید میکردهاند و هیچگاه به صورت برجسته « تجربه و شهود دینی» را در محور انتقال الهیات قرار نمیدادند.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
✅ محفل نقد فیلم سینمایی «غریب» در قم برگزار شد
▪️به همت انجمن سواد رسانه طلاب، محفل نقد و بررسی فیلم سینمایی «غریب» با حضور حجت الاسلام علی قهرمانی و دکتر حوریه بزرگی در مؤسسه فرهنگی رسانهای شناخت برگزار شد.
▪️قهرمانی: در بخشهایی از فیلم، شاهد ریتم کندی هستیم، ضمن آن که به برخی از وجوه شخصیتی شهید بروجردی در این اثر به خوبی پرداخته شده؛ اما برخی دیگر از وجوه شخصیتی ایشان، کمرنگ مورد توجه قرار گرفته است.
▪️بزرگی: ما هنوز نتوانستهایم مکتب سینمای ایران را داشته باشیم و برای تحقق این امر بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی خود نیاز به کارهای قوی در عرصه پژوهش داریم و این که به شکل جمعی و دغدغهمندانه به رفع خلأها در این زمینه همت بگماریم.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
📺 #اختصاصی | #معنویت_سکولار
✅ مظلومیت معنویت در علوم اسلامی
🎙دکتر حمیدرضا مظاهری سیف
▪️مشکل نظام ما در جاهایی است که به معنویت توجه نشده است. زمانی افراد در جهاد نظامی و در جهاد اقتصادی توانستند به کشور خدمت کنند که به معنویت توجه داشتند. ما درمورد کلیات معنویت خوب میتوانیم صحبت کنیم؛ ولی در اقدامات ضعیف هستیم و نهایتاً به ظواهر دین مانند برگزاری نماز جماعت و... میرسیم.
▪️معتقدم که معنویت در علوم اسلامی اصلاً دیده نشده است و الان هم بر عدم دیدن آن اصرار دارند. این بزرگترین ظلم به قرآن، اسلام، انقلاب و فرهنگ اهل بیت است. منظور از معنویت، ارتباط با خدا و رابطۀ قلبی با خدا است. کسی که به قدرت بینهایت وصل باشد باوجود مشکلات، غمگین و افسرده نیست.
♦️این گفتوگو را در آپــارات و یوتــیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
☑️ @Fekrat_Net
May 11