eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️نقد سخنان کرونایی دکتر ، در مصاحبه با سایت زیتون 🔰در خصوص و مدرن 🔷توسط حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 📍استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻(بخش دوم) 🔹️دلیل سوم: بحث طب اسلامی، معلول غرب‌ستیزی‌ها در دهه‌های اخیر بوده و و روایاتی که در این خصوص نقل می‌شود ضعیفة السند است. 🔹️پاسخ: اولا بحث در مورد طب الرضا (ع) و طب الصادق (ع) و... مربوط به عصر حاضر نیست و به ربطی ندارد و اندک آشنایی با منابع اسلامی برای فهمیدن این مطلب کافی است؛ برای مثال: 1⃣ بخش «باب الطب» در کتاب طب الرضا (ع)؛ 2⃣ کتاب «طب الأئمه»، نوشته عبدالله بن بسطام وحسین بن بسطام که در قرن 4 می‌زیستند؛ 3⃣ رساله «طب النبي (ص)»، نوشته سید عبدالله شبّر در قرن 13؛ 4⃣ کتاب «موسوعة الأحاديث الطبية»، به قلم آيت الله ری‌شهری و ده‌ها کتاب دیگر. 🔹️علاوه بر این، کتب بسیاری نیز در منابع اهل سنت در خصوص طب اسلامی وجود دارد. 🔹️ثانیا، ماندد همه زمینه‌های اسلامی، در خصوص طب اسلامی نیز روایات ضعیف وجود دارد، اما در مقابل روایات صحیح بسیاری نیز هستند؛ مانند: 2233 روایت طبی که در مجموعه کافی وجود داشته که 1272 عدد از این روایات، صحیحح و یا موثق اند. 🔹ثالثا، تشخیص ضعیف بودن روایات بسیار کار سختی بوده و دکتر سروش باید مشخص کنند که بنابر چه مبنایی، روایات طب اسلامی را ضعیف می‌شمارند. 🔹رابعا، بسیاری از روایات صحیح السند وجود دارد که با قرآن سازگاری نداشته و کنار گذاشته می‌شوند؛ در مقابل نیز بسیاری از روایات ضعیف السند وجود دارند که با تجربیات موافق بوده و بدان عمل می‌شود؛ مانند روایات ضعیفی که در کافی وجود داشته اما با تجربیات اطبایی همچون ابن سینا و دیگران موافق است. 🔹️خامسا اینکه انکار طب اسلامیِ روایت‌محور و متن‌محور، لزوما به معنای انکار طب اسلامی نیست. 🔹️دلیل چهارم: اگر طب اسلامی درست بود، آقایان محی الدین حائری شیرازی و محمود شاهرودی و رئیس مرکز طب اسلامی رشت که به کرونا مبتلا بود، بر اثر استفاده از طب اسلامی و اجتناب از طب مدرن از دنیا نمی‌رفتند! 🔹️پاسخ: اولا، این ادعا که ایشان به طب مدرن مراجعه نکرده اند باید مورد بررسی قرار گیرد. 🔹️ثانیا، اگر دلیل نادرستی طب اسلامی، در سایه عمل کردن این سه نفر به نسخه طب اسلامی باشد، پس طب مدرن باید هزاران مرتبه نادرست‌تر از طب اسلامی باشد؛ زیرا تاکنون صد‌ها پزشک در سراسر دنیا بر اثر بیماری کرونا و استفاده از طب مدرن، جان خود را از دست داده اند. 🔹️ثالثا، مخالفت عده‌ای با طب مدرن وروی آوردن آنان به طب اسلامی به دلیل این است که ایشان معتقد‌اند که طب شیمیایی، دارای عوارضی است که در بلند مدت بروز خواهد کرد واین مسئله ربطی به غرب‌ستیزی ندارد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔹جهان در شرف یک چرخش تاریخی است 🔻این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه می‌تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخش‌های پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزه‌های جدید در فقه است. 🔸آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک http://fekrat.net/?p=605 کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔹جهان در شرف یک چرخش تاریخی است 🔰آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک 🔻این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه می‌تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخش‌های پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزه‌های جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را موضوعاتی جدیدی که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید بشود متوجه می‌کند. 🔻براساس این تصور و احساس ضرورت، به نظر رسید که در چارچوب جلسات محدود و معدودی و از باب فتح باب، بحث در زمینه نو مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که احتمال می‌رود چنان که بعضی از سران کشورها، و سیاسیون و استراتژیست ها آن را مطرح کرده‌اند واقعه کرونا از جنس جنگ بیولوژیک قلمداد شود، را مورد توجه قرار دهیم. ♻️این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه می‌تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخش‌های پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزه‌های جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را موضوعاتی جدیدی که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید بشود متوجه می‌کند. ▫️براساس این تصور و احساس ضرورت، به نظر رسید که در چارچوب جلسات محدود و معدودی و از باب فتح باب، بحث در زمینه نو مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که احتمال می‌رود چنان که بعضی از سران کشورها، و سیاسیون و استراتژیست ها آن را مطرح کرده‌اند واقعه کرونا از جنس جنگ بیولوژیک قلمداد شود، را مورد توجه قرار دهیم. 🌐ادامه مطلب در لینک زیر مطالعه کنید: http://fekrat.net/?p=605 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰همراهی اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها 🔻یکی از مهم‌ترین ممیزات اقتصاد فضای مجازی به ویژه اگر در بستر بلاک چین گسترش یابد این واقعیت است که در این فضا آنچه مهم است شفافیت است، به همین جهت این امر با اقتصاد اسلامی تضادی ندارد چون اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها همراه است. 🔸حسین عیوضلو، مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰همراهی اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها 🔸حسین عیوضلو، مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) 🔹یکی از فرصت‌های مهمی که بیماری کرونا در جهان ایجاد کرده، توجه به این واقعیت مهم تاریخی است که تحولات اقتصادی به تدریج در چارچوب بسترهای اقتصاد فضای مجازی در حال تحول است، جالب اینکه شیوع این بیماری و شرایط قرنطینه‌ای شتاب این تحول اقتصاد به سمت به کارگیری بسترهای اقتصاد فضای مجازی را دو چندان کرده است. خوشبختانه در کشور ما تا حدودی این زیر ساخت‌ها ایجاد شده و شاهدیم کسب و کارهایی که در بستر اقتصاد فضای مجازی شکل گرفته اند در این شرایط از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردارند. 🔸یکی از چالش‌هایی که این تحول تاریخی با خود دارد، این است که معمولاً دولت‌های مستقر این نگرانی را دارند که ممکن است گسترش فضای مجازی و تحولات ساختاری اقتصاد در این خصوص حکمرانی و سیاستگذاری در این نوع فضاها را به خطر بیاندازد و اثر گذاری این سیاست‌ها را کاهش دهد. بر این اساس، حتی بانک‌های مرکزی اغلب با تحولاتی که با رویش پول‌های مجازی در حال وقوع است چندان موافق نیستند، چون خوف آن را دارند که رواج پول‌های مجازی حکمرانی پولی را به خطر بیاندازد. هر چند این نگرانی‌ها بالقوه وجود دارد، اما به نظر بنده از منظر اقتصاد اسلامی این نگرانی چندان مهم نیست، حتی می‌توان گفت این تحولات با چارچوب‌ها و مبانی اقتصاد اسلامی سازگاری بیشتری دارد. 🔻یکی از مهم‌ترین ممیزات اقتصاد فضای مجازی به ویژه اگر در بستر بلاک چین گسترش یابد این واقعیت است که در این فضا آنچه مهم است شفافیت است، به همین جهت این امر با اقتصاد اسلامی تضادی ندارد چون اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها همراه است. نکته دیگر این است که آنچه در چارچوب اقتصاد اسلامی مهم است حاکمیت موازین و معیارهاست، حتی حاکمیت‌ها هم بر اساس انطباق با موازین و معیارها ارزیابی می‌شوند، از این رو، باید این فرصت‌ها را مغتنم شمرد و قبل از اینکه ابزارهای مبتنی بر فناوری بلاک چین جهانی و همه گیر شوند کشور ما نیز لازم است در این زمینه پیش رو باشد و از فرصت‌هایی که امروزه در حال گسترش است استقبال آگاهانه و مدبرانه داشته باشد. 🌐http://fekrat.net/?p=608 🆔 @fekrat_net
🔰دیدبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه شماره یک 15 فروردین 99 🔹در این دوهفته‌ای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویه‌ای به بررسی این بحران پرداخت. محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است: 🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا 🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت 🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است. 🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران 🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا 🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟ 🔻کرونا و فرم های جدید مناسک 🆔 @fekrat_net
دیدبان اندیشه فروردین 1399 (2).pdf
5.76M
پیشنهاد دانلود 🔰دیدبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه شماره یک 15 فروردین 99 🔹در این دوهفته‌ای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویه‌ای به بررسی این بحران پرداخت. محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است: 🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا 🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت 🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است. 🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران 🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا 🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟ 🔻کرونا و فرم های جدید مناسک 🆔 @fekrat_net
15.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل هشتم (حیثیت) 🔻(قسمت نهم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/775 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️برنامه تلویزیونی راز 🔰واکاوی مواجهه تمدنی اسلام و غرب 👤دکتر محمد علی عبداللهی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
دکتر عبداللهی.mp3
14.67M
🔊 برنامه تلویزیونی راز 🔰واکاوی مواجهه تمدنی اسلام و غرب 👤دکتر محمد علی عبداللهی 🔹️تاریخ پس از به تاریخ پیش از کرونا و پساکرونا تقسیم خواهد شد. از این پس ما با تاریخ، اقتصاد، و تمدن جدید روبرو خواهیم شد. 🔹️پرسش اصلی اینجا این است آیا ما از این پس با الهیات جدیدی روبرو نیز خواهیم شد؛ به تعیبر دیگر آیا کرونا یک الهیات جدیدی در پی‌ خواهد داشت؟ یا این که الهیات پیش از کرونا جوابگو مشکلات پسا کرونا خواهد بود؟ 🔹️بشر در دوره پیش از کرونا و در عصر مدرن شاهد تقابل دو الهیات بود؛ نبرد الهیات توحیدی با الهیات لیبرالیستی یا به تعبیر دقیقتر الهیات طبیعی. 🔹️الهیات کرونا از این زاویه مهم می‌شود که پیروان هر دو دینداری خود را باید محک بزدند. البته به عقیده بنده، پدیده کرونا پدیده خیری است برای الهیات توحیدی. 🔹️مسئله اخفا و حضور خداوند که در سطح عمومی و علمی در این دوره کرونا مطرح می‌شود از مهمترین مباحثی است که باید به آن پاسخ داد. 🔹️از دوره رشد علمی و پیشرفت در غرب، بعضی از فیلسوفان و اندیشمندان بر باور خداوند را به ساعت‌ساز عقاید خود را استوار ساختند که خداوند این جهان را آفرید و دنیا را رها کرده است. 🔹️در الهیات توحید رابطه انسان با خداوند یک رابطه خاصی است؛ بر اساس الهیات توحید خداوند از سه طریق و پنجره با عالم ارتباط دارد و در عالم حضور دارد: 🔹️از طریق وحی؛ 🔹️از پنجره نفس با بشر سخن می گوید ؛ 🔹️سومین پنجره‌ای که خداوند در این جهان حضور پیدا می‌کند طبیعت است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰تجمعات؛ افیون انسان 🔸بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه 🔹تجمعات افیون انسان است و پناه او برای بیدارنبودن و آدم نشدن و اهلی نبودن. عرصه ی عمومی، سازمان‌دهنده و تداوم بخشنده به خودفراموشی نهادینه شده ی این موجود است. او هنر زیستن در تنهایی را نیافته و از هرچیز که او را با خویشتنِ درون اش مواجه می سازد، گریزان و رمنده است. هر پیام بیداری را همچون دشمنی می بیند که باید از آن بگریزد. اما کرونا چند صباحی او را به کنج مواجه شدن با خود حقیقی اش رانده، بدان امید که او در آینه ی گسستِ پناه بردن به تجمعات، خودِ حقیقیِ خود را ببیند، بشناسد، بیابد، بسنجد و بازسازد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰تجمعات؛ افیون انسان 🔸بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه ♦️گاه شد‌ت و حدتِ برخی واکنش ها معیار مناسبی برای شناخت شدت و وخامت کُنشِ اولیه است. ابعاد بحرانی که کرونا برای بشریت در سرتاسر کره ی زمین ایجاد نموده، نوعی واکنش است از سوی آن شعور هوشمند موجود در کائنات، نسبت به آن بلایی که انسان وحشی بر سر کره ی زمین و ساکنان اش آورده است. بحران کرونا به مثابه ی واکنش کائناتی، بازتاب دهنده و بیان کننده ی فجایع و جنایاتی است که بشر بر سر همه ی موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه و درخت و آب و خاک و لایه ی اوزون و محیط زیست و .... آورده است. 🔸 کرونا یک مکانیزم دفاعی فعال شده از سوی شعور کائناتی است که بر آن است تا انسان را از ادامه ی تجاوز به سایر موجودات زنده باز دارد و مانع از نابودی کره ی زمین توسط این موجود اهلی نشده گردد. در همین راستاست که او را مجبور نموده از خیابان به خانه عقب نشینی کند. هم اکنون در این دوران عقب نشینیِ این موجود که در امانتداری از حفظ طبیعت، خیانتکاری پیشه کرده، فضای زیستیِ کلان در حال ترمیم و تعمیر آسیب های وارده به خود از سوی بشر وحشی است. ♦️کرونا همچنین بر آن است تا از زندگی انسانی _ولو به طور موقت_ تجمع زدایی بکند، چراکه تجمعات، اینهمه سال، به انسان کمک کرده تا از خود حقیقی اش فرار کند و در تجمع گم شود و خود را فراموش کند. تجمعات به او کمک کرده تا با خود حقیقی اش مواجه نشود و از خودبیگانه باشد. تجمعات به انسان کمک کرده تا او در انبوه بی هویت: مسخ و هیچ و پوک و پوچ باشد و پروژه ی نشناختن مأموریت خود در این جهان را بر پایه ی خفتگی و مردگی سازماندهی کند. تجمعات افیون انسان است و پناه او برای بیدارنبودن و آدم نشدن و اهلی نبودن. 🔸عرصه ی عمومی، سازمان‌دهنده و تداوم بخشنده به خودفراموشی نهادینه شده ی این موجود است. او هنر زیستن در تنهایی را نیافته و از هرچیز که او را با خویشتنِ درون اش مواجه می سازد، گریزان و رمنده است. هر پیام بیداری را همچون دشمنی می بیند که باید از آن بگریزد. اما کرونا چند صباحی او را به کنج مواجه شدن با خود حقیقی اش رانده، بدان امید که او در آینه ی گسستِ پناه بردن به تجمعات، خودِ حقیقیِ خود را ببیند، بشناسد، بیابد، بسنجد و بازسازد. ♦️باید منتظر ماند و دید که چند درصد از مردمان و خفتگان و مردگان و دزدان و ظالمان و زالوان و ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان و سایر موجودات، پیام کرونا را دریافت کرده اند و در سبک زندگی تخریبی و تجاوزگرانه ی خود تجدیدنظر خواهند نمود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net