📝 #یادداشت
♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین
🔸دو قاعده کهن لطف و حکمت که از دیرباز در نزد عالمان مسلمان مطرح بوده، ازجمله مباحث موثر در این موضوع است که بر اساس هر کدام میتوان از دو قرائت اعتدالی و حداکثری دفاع کرد.
🔸این بحث خصوصا با منازعات پیرامون طب اسلامی بیش از پیش شایان توجه میتواند بود.
✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1224
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین
🔸برای مشخصشدن محل نزاع لازم است که معنای هدایت در قرائت اعتدالی را بدانیم.
🔸علامهطباطبایی در تفسیر شریفالمیزان در تعریف هدایت چنین بیان میدارند: «هدایت، شناختن درست و صحیح هدف، انتخاب راه و طریق صحیح برای رسیدن به هدف و پایداری در مسیر است.»
🔸همانطور که ملاحظه شد هدایت یعنی شناخت راه سعادت و عمل بر مؤدای آن حال آنکه دستگاه شناختی انسان برای یافتن چنین امر مهمی ناکافی بوده و در نتیجه خداوند لازم است با ارسال رسل، علم به سعادت و عمل بر آن را به ما آموزش دهد.
🔸حال سوال این است که با این تعریف از هدایت بسیاری ظرایف علمی و چهبسا اصولا بسیاری دانشها، عالم یا جاهل بودن به آنها تاثیری در هدایت انسان نداشته باشد درنتیجه ورود دین به آنها از دو جهت لغو خواهد بود.
✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1224
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشست_علمی
♦️مذاق شارع فقه را نظاممند میکند.
🔹آیتالله سیفیمازندرانی در تبیین نظریه «فقه فعال» به تفاوت مفهومی فقه در ادبیات کنونی با ادبیات روایی ـ قرآنی اشاره کرد و گفت: باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1228
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشست_علمی
♦️مذاق شارع فقه را نظاممند میکند.
🔹آیتالله سیفیمازندرانی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره نساء که میفرماید «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَالْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَالنَّاسِ بِما أَراکَاللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً» تصریح کرد: «لتحکم» یعنی حکومت بر مردم و «بینالناس» ظهور در اجتماع دارد.
🔹مراد در آیه شریفه، قوانینی است که جامعه را به سمت آنچه هدف از بعثت و خلقت و انزال کتب است، سوق میدهد. با توجه به اینکه اجتماعیبودن در متن آیه آمده، میتوان گفت از این آیه، فقه نظام استنباط میشود.
🔹کسی که حکم بین ناس میکند، میخواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد.
🔹چنین اقدامی حتماً یک فقه نظاممند میخواهد. روایات و آیات، فقه را به معنای جامع گرفتهاند. آنچه از کتاب و سنت استفاده میشود این است.
🔹اگر کسی شم و ذوق فقاهت داشته باشد، میداند در اذا حکم بحکمنا، حکم واقعی مقصود نیست، چون لایزال فقها در احکام اختلاف داشتهاند.
🔹آیا ۶ حکم واقعی میتوانیم در یک مساله داشته باشیم؟ اینکه میشود مصوبه؛ منتها هر کس حکم کند حجت است.
🔹این حکم بحکمنا یعنی علی نظره و رأیه و اجتهاده و علمه بالحکم.
🔹هر چه حکم کرد، کسی حق مخالفت با او ندارد. فرض کنید یک فقیه میگوید هلال ماه را میتوان با چشم مسلح رویت کرد و امروز روز عید است.
🔹وقتی حکم کند، کس دیگر نمیتواند بگوید من این مبنا را قبول ندارم و رأی من چیز دیگری است. رأی تو محترم است، اما نه در جایی که فقیه دیگر در آن مورد حکم کرده باشد. مخالفت با حکم صادرشده جایز نیست.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1228
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست.
🔹مقوله خودکفایی و استقلال در منظومه فکری #امام_خمینی (ره) بسیار پر رنگ است و میتوان گفت ایشان به جهت تبدیل ایران به یک کشور مستقل، با رژیم پهلوی مبارزه کردند و #انقلاب_اسلامی را به پیروزی رساندند.
✍️نویسنده: مجید رحیمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1231
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست.
🔹حضرت امام باتوجه به نقش حمایت دولت از مردم در زمینه خودکفایی اقتصادی میفرمایند: «دو تا اصل را باید همه، همه قشرهای ملت مراعات کنند: یکی اینکه ادراک این را بکنند که ما اگر اقتصادمان تابع خارج باشد آن وقت یک روز میبینید که خارجیها نمیخواهند به ما چیزی بدهند، و وقتی که در را بستند ما باید تسلیم آنها بشویم که هرچه میگویند عمل کنیم.
🔹و این شایسته یک مملکت اسلامی، یک جمهوری اسلامی نیست که پیوسته به غیر باشد در اقتصادش، در گندمش، در جوش، در برنجش، در اینها.
🔹این باید با همت کشاورزها، باهمت قشرهای متوجه، با همت دولت که کمک بکند به کشاورزها، و با اینکه همه احساس یک وظیفه بکنند ...وظیفه شرعی الهی است که کارهایی بکنید که وابسته به غیر نباشید».
🔹 #امام_خمینی همچنین در جای دیگری با اشاره به سرشکستگی ناشی از وابستگی اقتصادی تصریح میکنند: «چقدر برای یک مملکت عیب است و سرشکستگی که دستش را دراز کند طرف آمریکا که گندم بده، کشکول گدائیش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. چقدر برای ما سرشکستگی دارد، تا این ملت بنایش را بر این نگذارد که کشاورزیش را تقویت کند و بسازد به آنکه خودش به دست میآورد، نمیتوانیم استقلال پیدا کنیم».
✍️نویسنده: مجید رحیمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1231
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎤 #گزارش
📍#نشست
♦️تدوین نظریه فرهنگی، خلأ امروز ماست.
🔰کرسی علمی ترویجی با عنوان «اندیشه فرهنگی آیتالله خامنهای»
🔹تدوین نظریه فرهنگی، خلأ امروز ماست چراکه نیاز امروز ما نظریهای است که بر اساس آن، نهادهای مأمور بتوانند ساختارسازی کنند و فضایی برای علوم نوین، از جمله «فقه فرهنگ» ایجاد شود.
🔹نظریه فرهنگی مشتمل بر مبانی، عناصر، کارکردها و نسبت میان مقولههای همگون است و باید در چنین پژوهشی، این سطوح و مؤلفهها و نسبتها موردتوجه باشد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر خسروپناه
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1237
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎤 #گزارش
📍#نشست
♦️تدوین نظریه فرهنگی، خلأ امروز ماست.
🔰کرسی علمی ترویجی با عنوان «اندیشه فرهنگی آیتالله خامنهای»
🔹تدوین نظریه فرهنگی، خلأ امروز ماست چراکه نیاز امروز ما نظریهای است که بر اساس آن، نهادهای مأمور بتوانند ساختارسازی کنند و فضایی برای علوم نوین، از جمله «فقه فرهنگ» ایجاد شود.
🔹نظریه فرهنگی مشتمل بر مبانی، عناصر، کارکردها و نسبت میان مقولههای همگون است و باید در چنین پژوهشی، این سطوح و مؤلفهها و نسبتها موردتوجه باشد.
🔹یکی از پرسشها این است که آیا در مجموعه سخنان رهبر انقلاب، ما با اندیشه فرهنگی روبهرو هستیم یا اندیشه فرهنگی؟
🔹افزون بر «ذهن، خُلق، رفتار و اشیاء» در تعریف فرهنگ، میشود به چند عنصر دیگر در این نظام فکری نیز توجه کرد؛ از جمله «ساختار».
🔹در دیدگاه آیتالله خامنهای، فرهنگ، نظامی از ارزشها و قوانین است؛ بنابراین نقش فرهنگ در ساختارهای اجتماعی همواره ذاتی و کلیدی است.
🔹همچنین در تلقی از ذهن بهمثابه بینش، باید در نظر داشت که بینش غیر از نگرش است.
🔹به کارکرد فرهنگ در معناپردازی اشاره شد اما یکی از کارکردهای فرهنگ در اندیشه رهبر انقلاب، نقش فرهنگها در احیا و انحطاط تمدنهاست و ما میتوانیم از دوگانه فرهنگ تمدنساز و فرهنگ تمدنسوز سخن بگوییم.
🔹یکی دیگر از محورهای مهم در شناخت اندیشه فرهنگی رهبر انقلاب، تقدم فرهنگ بر سایر ابعاد اجتماعی است. رهبر انقلاب تصریح کردهاند که فرهنگ بر دیگر ابعاد حیات اجتماعی تقدم دارد و بر این اساس، فرهنگ عمومی نیز بر رفتار عمومی تقدم دارد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر خسروپناه
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1237
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه دوازدهم )
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه دوازدهم.mp3
13.23M
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه دوازدهم )
🔹«#پاول_فایرابند»، در بین شخصیتهای بررسی شده در حوزه فلسفه علم، شخص برجستهای بوده و فردی بسیار خاص است.
🔹با این حال، جزو معدود فیلسوفانی است که آلمانی زبان بوده و مشهور به نسبیگراست.
🔹مدت زیادی از شناخته شدن وی در کشور ما نمیگذرد؛ دلیل آن نیز نگاه ترسآلودی است که در حاشیه وی فراهم شده است؛ در حالیکه شاید مقدار زیادی از این مسئله، حاصل تصورات ما باشد و باید دید که نوع علمشناسی فایرابند تا چه حد از علمشناسیهای موجود متفاوت است.
🔹مهمترین کتاب فایرابند، «علیه روش» است. کلمه «آنارشیستی»، حالتی از ترس را در مخاطب از فایرابند ایجاد میکند.
🔹ممکن است در نگاه اول تصور شود که ما با دیدگاهی کاملا افراطی و بدون هیچ مبنایی رو به رو هستیم؛ در حالیکه اصطلاح «آنارشیستی»، به معنای هرج و مرج طلبی نیست، بلکه نظمگریزی، معادل بهتری برای آن میباشد.
🔹شعار فایرابند این است که هر چیزی امکانپذیر است.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1221
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن
🔰نگاهی عمیق به:
🔹فرهنگ و هنر
🔹اقتصاد و اجتماع
🔹سبکزندگی
🔹تاریخ و فلسفه
📎کلیپ، موشنگرافی، مستند، پادکست، کتاب،عکسنوشته، گفتگو، یادداشت، تحلیل، درسگفتار و...
✅حتما ما را دنبال کنید.
📌 کانال #فکرت؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📣 برگزاری دوره #فقه_رسانه، #ارتباطات و#فضای_مجازی با #مدرک_معتبر
▪️#محورهای دوره، اساتید، شرایط ثبت نام و مزایای دوره در پوستر توضیح داده شده است
🆔 @Fotooh
🆔 @fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️تحجر × سکولاریسم
🔰سلسله یادداشت هایی در نقد دیدگاهِ #مهدی_نصیری با عنوانِ #عصر_حیرت
🔹یکی از مهمترین چالشهای علمی و عملی دوران معاصر، چالشِ #سبک_زندگی و «الگوی ادارۀ جامعه» است؛ چالشی که سابقهای به درازای عمر بشر داشته و تکلیف جدال تاریخی حق و باطل در افق آینده را روشن خواهد کرد.
🔹این چالش، با پیروزیِ #انقلاب_اسلامی_ایران وارد مرحلهای جدید و بهشدت جدی شد؛ چرا که انقلاب مذکور، با شعارهایی همچون #حکومت_اسلامی و «حاکمیت اسلام در همۀ ابعاد زندگی» به پیروزی رسید؛ شعارهایی که در ادامه، به گفتمانهایی مانند: #نهضت_نرمافزاری #بومیسازی_علوم #تولید_علم_دینی #فقه_تمدنی #سبک_زندگی_اسلامی #علوم_انسانی_اسلامی #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت و #تمدن_نوین_اسلامی ارتقاء یافت.
🔹البته در این مرحله، جدای از رقباء حاضر در جبهۀ باطل، کنشگران مختلفی از درون جبهۀ حق نیز درگیر چالش مذکور شده و در مواجهه با کلانپروژۀ انقلاب اسلامی ـ یعنی پروژۀ «تمدن نوین اسلامی» ـ به مخالفخوانی پرداختند.
🔹یکی از این کنشگرانِ مخالفخوان، #مهدی_نصیری است که پس از نقدِ #فلسفه_و_عرفان_اسلامی در کتابِ «فلسفه از منظر قرآن و عترت» و نقدِ #مدرنیته در کتابِ «اسلام و تجدد»، اینبار به نقد آرمانِ «تمدن نوین اسلامی» در کتابِ #عصر_حیرت پرداخته است.
🔹بهعقیدۀ نگارنده، اگرچه ظواهر امر بر حسن نیت، تشرّع و تعلّق قلبیِ #مهدی_نصیری به انقلاب اسلامی دلالت دارند، اما متأسفانه دیدگاه او در کتابِ #عصر_حیرت، دیدگاهی است غیرعقلانی، غیردینی و غیرانقلابی؛ زیرا هم آنجاییکه از «مدرنیته و توسعۀ تمدنی» سخن میگوید، هم آنجاییکه به تحلیلِ «دین و فقه» میپردازد و هم آنجاییکه ناظر به «انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی» نظر میدهد، دچار خطاست. به عبارت دیگر، «مهدی نصیریِ عصر حیرت»، چیزی نیست جز حاصلِ ضربِ «مقدسنمایان متحجر» در «روشنفکرنمایان سکولار»، بهضمیمۀ حجم قابلتوجهی از «خستگی»، «ناامیدی»، «وادادگی» و «سیاهنمایی».
✍️نویسنده: #سید_محمدحسین_دعائی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
مقدمه کتاب.docx
20K
📚 #معرفی_کتاب
📍 #مقدمه
♦️تحجر × سکولاریسم
🔰سلسله یادداشت هایی در نقد دیدگاهِ #مهدی_نصیری با عنوانِ #عصر_حیرت
🔹یکی از مهمترین چالشهای علمی و عملی دوران معاصر، چالشِ #سبک_زندگی و «الگوی ادارۀ جامعه» است؛ چالشی که سابقهای به درازای عمر بشر داشته و تکلیف جدال تاریخی حق و باطل در افق آینده را روشن خواهد کرد.
✍️نویسنده: #سید_محمدحسین_دعائی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
تحجر × سکولاریسم.pdf
1.43M
📚 #معرفی_کتاب
♦️تحجر × سکولاریسم
🔰سلسله یادداشت هایی در نقد دیدگاهِ #مهدی_نصیری با عنوانِ #عصر_حیرت
🔹یکی از مهمترین چالشهای علمی و عملی دوران معاصر، چالشِ #سبک_زندگی و «الگوی ادارۀ جامعه» است؛ چالشی که سابقهای به درازای عمر بشر داشته و تکلیف جدال تاریخی حق و باطل در افق آینده را روشن خواهد کرد.
✍️نویسنده: #سید_محمدحسین_دعائی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #رومینا، برساخت اجتماعی یک مسأله اجتماعی
🔸آیا حادثهای که برای رومینا اتفاق افتاد منحصر به فرد است؟
🔸چرا قتل رومینا به صدر خبرها رسید؟
🔸پاسخ به این سوالات ابعاد ماجرا را بهتر روشن میکند.
🔸حوادث قتل منحصر به مردم ما نیست.
🔸رتبه بندی کشورها در ارتکاب به قتل نسبت به جمعیت، گویای این موضوع است که کشور ما از این جهت لکه ننگی بر دامن ندارد.
✍️نویسنده: دکتر محمدرضا زهرائی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1245
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #رومینا، برساخت اجتماعی یک مسأله اجتماعی
🔸قتل ناموسی تعاریفی دارد.
🔸قتلهایی که موضوع آنها رابطه دو جنس مذکر و مونث است و در شکلها و بر اساس انگیزههای مختلف رخ میدهد، در جهان و حتی دنیای غرب نیز جزء خبرهای پر تکرار صفحات حوادث است.
🔸با این وصف علت صدر نشینی قتل رومینا با همه ناگواریاش را نباید در قتل رومینا یا قتل ناموسی جستجو کرد بلکه باید آنرا در اهداف ادعاسازان رسانهای دنبال کرد.
🔸ساختن این موضوع به عنوان یک مسأله اجتماعی نه برای حل موضوع قتل ناموسی یا عموماً قتل است بلکه برای تغییر ارزشهای ذهنی مردم ایران است.
🔸آنچه ادعاسازان در این موضوع دنبال میکنند این گزاره ارزشی است که دین اسلام مقصر قتل رومینا است.
🔸ولی آیا کدام پژوهش علمی ثابت میکند که انگیزه قتلهایی با موضوع روابط جنسی یا دو جنس مذکر و مونث منشا دینی دارد؟
🔸بر عکس دادههای علمی ثابت میکند که هیچ رابطه معنا داری بین قتل ناموسی بوسیله خانواده مقتول با ارزشهای دینی وجود ندارد.
🔸به نظر میرسد 80 درصد سهم یک مسأله را بعد ذهنی آن اشغال میکند.
🔸این نسبت هرچند نسبت دقیقی نیست و نیازمند پژوهش میباشد ولی به معنی سهم بالاتر بعد ذهنی در مسائل اجتماعی است.
🔸برساخت ذهنی میتواند از چیزی که مشکلزا نیست مشکل بسازد.
🔸این موضوع در جوامع غربی برای حل مسأله توسط افراد آسیب دیده یا حداکثر توسط شرکتها برای فروش محصولات استفاده میشود.
🔸اما امروزه کاملاً مشهود است که سازمانهای امنیتی و دولتها، به ویژه #ایالات_متحده از بازی مسائل اجتماعی برای تغییر موازنه قدرت بر ضد سایر کشورها استفاده میکنند.
✍️نویسنده: دکتر محمدرضا زهرائی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1245
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📜 #درسگفتار
♦️نقدی بر #هافمن
🔹هافمن با استفاده از مدلهای ریاضی و آزمایشهای روانشناسی، آگاهی، درک بصری و روانشناسی تکاملی را مطالعه میکند. موضوعات تحقیقاتی وی شامل جذابیت صورت، شناخت شکل، درک حرکت و رنگ، تکامل ادراک و مشکل ذهن ـ بدن است.
✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمانزاده
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1251
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📜 #درسگفتار
♦️نقدی بر #هافمن
🔹آیا حرف هافمن برایتان قابل فهم یا قابل قبول است که بنیاد واقعیت، درک حسی (آگاهی) ماست تا زمان - مکان و اشیاء؟
🔹او تصویر متفاوتی از «ناخودآگاه» میدهد، نه به عنوان «آنچه آگاه نیست» در ما، بلکه به عنوان سلسه مراتب آگاهی که آنچه ما از آن آگاهیم نوک این سلسله مراتب است.
🔹بحثهای او مرا به یاد نیچه میاندازد که «حقیقتِ» واقعیت خود خطایی بیش نیست که برای بقا ضروری است.
🔹توجه کنید که «بقا» و «تکامل» به عنوان «بازپرداخت تناسب برای بقا» fitness payoffs انگیزه، موتور و اهرم تئوریک اصلی بحث هافمن است.
🔹هایدگر درباره حرفهای او چه خواهد گفت؟ قرآن و اینکه «با ارزشترین شما نزد خداوند متقیترین شماست» چه خواهد گفت؟
🔹تمام بحثهای آقای هافمن و همه اندیشههای متفکران و دانشمندان شاید اینگونه تفسیر شود که همه ابزاری یا آذینی برای «بقا» هستند.
🔹اما اگر ما از طریق فلسفه و علم میخواهیم «ادراک» بشری را بفهمیم انگیزه اصلی، نه صرفأ بقا، بلکه اینست ما از خویش دائماً میپرسیم: واقعیت چیست؟ اما چرا واقعیت برای ما مهم است؟
🔹آقای هافمن میگوید تنها برای بقا. اما اگر بنا بر تئوری ایشان نه تنها ندانستن واقعیت، بلکه تحریف آن شرط بقاست، پس باید به این تلاش مذبوحانه یکبار برای همیشه پایان دهیم و درب تحقیق درباره واقعیت ادراک و جهان را ببندیم. اما میتوانیم؟
🔹انسان بودنش برایش یک مسئله است و حتی اگر هیچ مشکلی برای بقا نداشته باشد، احساس ناآرامی میکند و بودنش برایش یک مسئله باقی میماند.
🔹این مفهوم «آواره یا بیخانمان بودن» بشری است، که هایدگر و عرفا از آن صحبت میکنند.
✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمانزاده
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1251
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️همواره حرکت اجتماعی در ایران را علما ایجاد کردهاند.
🔹در طول تاریخ تا زمان #انقلاب_اسلامی، جریانی که حرکت اجتماعی ایجاد کرده یا بهعبارتدیگر، توانسته حرکت اجتماعی ایجاد کند، جریان علما بوده است.
✍️نویسنده: نویسنده : سید حسین امامی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1258
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️همواره حرکت اجتماعی در ایران را علما ایجاد کردهاند.
🔹اولین مواجهههای ما با غرب در ایران در زمان صفویه اتفاق افتاد که بیشتر در سطح حکومتی بود.
🔹در زمان جنگهای ایران و روس، بهتدریج زمینههای عمومیشدن این تعامل و ارتباط ازطریق رفتن عدهای به خارج و آمدنِ گستردهترِ میسیونرهای مذهبی و نیز، رفتوآمدها و آمدنِ فکرها و اندیشهها از مجاری مختلفی ازقبیل ترکیه، هند، مصر و... فراهم شد.
🔹از همان ابتدا در مواجههای کلی، دستهای بهشدت در تقابل با غرب بودند: ساختار کلی حوزۀ علمیه در تقابل با کلیت غرب قرار داشت و علمای مختلف در جاهایی مثل اصفهان و... سردمدار این تقابل بودند.
🔹آزادی غربی سطح نازل و غیرنازل ندارد. آزادی غربی جز اباحهگری نیست و این تعریف از کانت است. میگوید شما مقید به [هیچ] قیدی نباش و فقط به عقل خودت مقید باش.
🔹همین آزادی است که به همجنسگرایی و ازدواج همجنسگراها و پورنوگرافی و مسائل دیگر منجر شده است. هیچکس در غرب جلوی همجنسگرایی و پورنوگرافی را نمیگیرد.
🔹جلوی پورنوگرافی را فقط وقتی که در غیر جای خودش استفاده شود میگیرند، با اینکه تبعات آن را میدانند.
🔹همجنسگرایی و رابطههای اینگونه اصطلاحاً پدرِ ارتشهای آنها را در آورده است و نمیتوانند جلوی آن را بگیرند!
🔹شأن و نقش منورالفکران در «مسئلهدار» کردنِ جامعه بود و ایدههای غربی را مطرح میکردند.
🔹بعضی از آنها، مثل ملکمخان، آن ایدهها را تعمداً شبیه به ایدههای دینی میکردند، درصورتیکه هیچ نسبتی با ایدههای دینی نداشتند.
🔹لذا از این راهبرد استفاده میکردند تا اقدامات خود را پیش ببرند.
✍️نویسنده: نویسنده : سید حسین امامی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1258
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️حاشیهای پر از متن
🔹چرا طباطبایی از دست ایندو [آلاحمد و شریعتی] اینقدر عصبانی است؟
🔹آن کسی میتواند با این دو اینقدر با کینه و نفرت دشمنی بورزد که اولا مخالف روشنفکر چپ سیاسی باشد، ثانیا مدافع غرب و سیاستهای آن باشد، ثالثا طرفدار سلطنت پهلویها باشد و طباطبایی دقیقا چنین کسی است.
✍️نویسنده: محمد زارعشیرینکندی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1264
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️حاشیهای پر از متن
🔹خواننده هنوز چند صفحه از کتاب «ملت، دولت و حکومت قانون» اثر جواد طباطبایی را نخوانده و موضوع بحث در ذهنش شکل نگرفته است که ناگهان جلال آلاحمد و علی شریعتی در مقابلش نمایان میشوند: همان دو دشمن همیشگی و همان حرفهای تکراری.
🔹آن دو به روشنفکر و نویسندهبودن خویش با افتخار تصریح داشتند و حتی عناوینی مانند «#فیلسوف» و «#متفکر» را نهتنها دوست نمیداشتند بلکه به استهزا میگرفتند.
🔹ظاهرا میدانستند که در آیندهای نهچندان دور «فیلسوف» و «متفکر»ی بزرگ ظهور خواهد کرد و همه مبانی اندیشههای #غرب و #شرق را خواهد فهمید و با فلسفه و اندیشه با اهمیت سیاسیاش اهل ایرانزمین را سیراب خواهد کرد.
🔹اما مساله این است که آلاحمد و شریعتی هم با دیکتاتوری، استبداد، خفقان و اختناق سلطنت مخالف بودند و هم با سیاستها و راهبردها و تصمیمگیریهای غربگرایانهاش.
🔹آن دو کودتای ۲۸ مرداد را که دستپخت غرب و سلطنت بود، دیده و آزموده بودند.
🔹آن دو از وابستگی رژیم وقت به غرب و مداخله غرب در سادهترین و جزئیترین مسائل ایران بهخوبی آگاه بودند.
🔹از همینرو با نظام سلطنتی غربگرا مبارزه میکردند.
🔹حال پرسش این است که چرا طباطبایی از دست ایندو اینقدر عصبانی است؟
🔹آن کسی میتواند با این دو اینقدر با کینه و نفرت دشمنی بورزد که اولا مخالف روشنفکر چپ سیاسی باشد، ثانیا مدافع غرب و سیاستهای آن باشد، ثالثا طرفدار سلطنت پهلویها باشد و طباطبایی دقیقا چنین کسی است.
✍️نویسنده: محمد زارعشیرینکندی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1264
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔰موضوع: واقعگرایی، ابزارگرایی و حقیقت
🔻(جلسه سیزدهم) و آخر
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
10.54M
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔰موضوع: واقعگرایی، ابزارگرایی و حقیقت
🔻(جلسه سیزدهم) و آخر
📍(بخش اول)
🔹مولّف قصد دارد تا نسبت حقیقت را در دوگرایش واقعگرا و ابزارگرا بررسی کند.
🔹منظور از واقعگرا و ابزارگرا این نیست که فیلسوفان مشخصی به این دو موضوعگرایش داشته باشند، بلکه دوگرایشی هستند که ما آنها را از دیدگاههای افراد مختلف برداشت میکنیم.
🔰در واقع، واقعگرایی بر دو نوع است:
1️⃣واقعگرایی خام.
2️⃣واقعگرایی پیچیده.
🔹میتوانیم واقعگرایی سومی را نیز تحت عنوان واقعگرایی پدیدارشناسی معرفی کنیم.
🔶مولّف در طرح مسئله میگوید:
🔹«در مورد ارتباط میان نظریههای علمی و جهان که آنها باید با آن جهان تطبیق یابند...».
🔹این عبارت، سوال اصلی بوده و در مسئله پدیدارشناسی، همین موضوع مورد بررسی قرار میگیرد.
🔹واقعگرایی هر دیدگاهی است که میگوید نظریههای بیان شده، مطابق با جهان خارج است.
🔹در مقابل، ابزارگرایی میگوید که نظریهها ابزار بوده و مطابقتی با جهان خارج ندارند، اما ابزارِ مفهومی هستند که ما میتوانیم بوسیله آنها تصرفاتی را در جهان خارج انجام دهیم.
🔹مهم نیست که نظریۀ ما با جهان خارج تطبیق میکند یا خیر، بلکه مهم این است که بتوان از آنها استفاده کرد.
🔻قسمت قبلی:
https://eitaa.com/fekrat_net/1233
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net