eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻فرآیند محوری یا برآیند محوری در نظام تربیتی 🔸مهم‌ترین نوع یادگیری انسان، یادگیری مشاهده‌ای است. بر همین اساس، یکی از روش‌های تربیت، تربیت به وسیله الگو است. 🔸همیشه وجود الگوها و سرمشق‌های بزرگ در زندگى انسان‌ها، وسیله مؤثرى براى تربیت آن‌ها بوده است. به همین دلیل، پیامبر و پیشوایان معصوم مهم‌ترین شاخه هدایت را با عمل خود نشان مىی‌دادند. 🔸انسان بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی و آداب و رسوم را در ابعاد مختلف از دیگران الگو می‌گیرد. دانشمندان علم روان شناسی الگوپذیری یا تقلید را چنین تعریف می‌کنند: تقلید به وضعیتی گفته می شود که موقعیتی تحریک کننده موجب فعالیت حرکتی شود. 🔸از طرفی دیگر در امر تربیت ابتدا باید معیارهای راه صحیح تبیین شود سپس به دستاوردهای حرکت در این مسیر اشاره کرد. شخص که مورد تربیت واقع شده با توجه به مزایا و فواید مترتب بر طی کردن راه صحیح، مشتاق به پیمودن طریق درست و صواب می‌شود و به بیان ساده‌تر بشارت به آثار و برکات کار نیک، نیروی محرکه افعال تربیت شونده است. 🔸از آنجاکه بایدها و نبایدهای تربیتی مستلزم تحمل سختی است و ممکن است همین مشقت‌ها، رغبت لازم را در تربیت شونده کاهش دهد؛ لذا بشارت، نقش مهمی در جایگزینی عشق به تکلیف به جای احساس تکلف در هنجار و ناهنجارهای تربیتی خواهد داشت. 🔸شیطان رجیم در قیامت بی‌توجهی مردم به وعده‌ها و بشارت‌های خداوند در دنیا را علت اصلی انحراف و شوم بختی آن‌ها معرفی می‌کند و خود را لایق سرزنش نمی‌داند. این مطلب نشان از این حقیقت است که بشارت‌های خداوند در دنیا ابزاری برای حرکت مردم در طریق صحیح است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2860 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن 🔹براساس آموزه‌های قرآن، فراموشی و فراموشکاری نسبت به تکالیف و وظایف، کاری بس نادرست است. 🔹انسان می‌بایست همواره خدا و قیامت را به یاد داشته باشد و تکالیف الهی خویش را نسبت به آن انجام دهد و هرگز عاملی چون شیطان یا مشغولیت به دنیا نباید موجب شود تا به خدا و قیامت و تکلیف گرفتار فراموشی شود؛ زیرا چنین فراموشی مذموم است. 🔹 انسان در زندگی دنیوی لازم است تا نسبت به برخی از چیزها گرفتار فراموشی شود؛ زیرا اگر فراموشی دردها و مصیبت‌ها نباشد، هرگز روی آرامش را نمی‌بیند. ✍️نویسنده : خلیل منصوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2858 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن 🔹از نظر قرآن فراموشی گاهى به صورت طبیعى است، همانند فراموشی موسی(ع) و همراهش که خدا می‌فرماید: «نسیا حوتهما» (کهف، آیه ۶۱)؛ و گاهى بر اثر اعراض و توجه و‌اشتغال به امور مادى و دنیایى است که انسان را از وظیفه‌اى که خداوند به آن یادآور شده بود باز مى دارد، چنانکه در قرآن آمده است: «پس از آن اعراض کرد و آنچه را پیش فرستاده را فراموش نمود»(کهف، آیه ۵۷) 🔹فراموشی که بر اساس عدم اهتمام به امر مهمی چون آخرت با‌اشتغال به امور مادی و دنیوی پدید می‌آید، فراموشی مذموم است.(التحقیق، مصطفوی، ج ۱۲، ص ۱۱۴ – ۱۱۵، «نسى») 🔹اگر فراموشی، طبیعی باشد، انسان معذور بوده و عقاب کردن چنین شخصی درست نیست؛ اما اگر فراموشی در اثر سوء اختیار و از روی عمد باشد، انسان معذور نیست و خداوند در قبال این فراموشی او را عقاب خواهد کرد؛ چرا که چنین شخصی با اختیار خودش مقدمات فراموشی را فراهم و به عمد اوامر خدا را‌ ترک کرده است.(المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، ص ۸۰۳) 🔹به سخن دیگر، انسانی که گرفتار فراموشی طبیعی است به‌عنوان مضطر هرگز مواخذه نمی‌شود؛ اما نسبت به خطا و فراموشی‌ای که خودمان در آن نقش داشتیم، شکی نیست که مواخذه و مجازات الهی و قانونی به دنبال خواهد بود؛ چون چنین فراموشی را خودمان به سبب کم‌توجهی یا بی‌توجهی یا فسق و بی‌عقلی به‌وجود آورده‌ایم. 🔹 پس می‌بایست پاسخگوی فراموشی خودمان باشیم. بنابراین خدا از این اضطرارهایی که دارای مبادی اختیاری است، مواخذه کرده و برای فراموشکار مجازات و کیفری در نظر گرفته است. ✍️نویسنده : خلیل منصوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2858 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻غفلت از عدالت اقتصادی 🔸فارغ از نقدهای عدالت محور بر بخش تدابیر سند، تجارب توسعه و پیشرفت جوامع مختلف حاکی از درس‌های مهمی است که به‌نظر می‌رسد در مرحله تدوین بخش تدابیر اساسا مورد توجه قرار نگرفته است. 🔸تجربه اندک نویسنده در بخش‌های سیاستگذاری کشور نیز موید آن است که اگر هدف از بخش تدابیر، ارائه راهبردهای حل مسائل کشور درمسیر و شاهراه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است و همین تدابیر به‌نحو تفصیلی‌تر و کامل‌تر در سند الگوی اسلامی ایرانی ظهور و بروز خواهند یافت. 🔸باید گفت تا رویکرد حاکم بر آن اصلاح نشود نباید انتظار بالایی، حتی از سند تفصیلی الگوی پیشرفت داشت. ✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2856 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻غفلت از عدالت اقتصادی 🔸مطالعه بخش‌های اقتصادی مندرج ذیل تدابیر نشان می‌دهد اختلاف برداشت اساسی میان فهم عامه از تدبیر و نویسندگان سند وجود دارد. 🔸 به این عبارات توجه فرمایید: «تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله درآمد خانوارها» (تدبیر ۲۱)، «استقلال بودجه دولت از درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی» (تدبیر ۲۴)، «توقف خام‌فروشی منابع طبیعی ظرف ۱۵ سال» (تدبیر ۲۵)، «کاهش شدت مصرف انرژی» (تدبیر ۲۹)، «تمرکززدایی در ساختار اقتصادی و مالی»(تدبیر ۳۱)، «فعال کردن قابلیت‌های سرزمینی» (تدبیر ۳۳)، «تامین امنیت و ایمنی غذا» (تدبیر ۳۵)، «بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقه‌ای» (تدبیر ۳۰). در لسان تخصصی، عبارات فوق مصداق هدف‌گذاری است که خود محتاج تدبیر و سیاست است، یعنی پاسخی برای چگونگی و روش. 🔸هنر یک الگوی راهگشا برای پیشرفت، کمک به انتخاب در «تزاحم» سیاست‌هاست که به‌جهت چندهدفی بودن و چندارزشی بودن نظامات اداره، قطعا رخ می‌دهد. به بیان دیگر، اتخاذ سیاست برای هدف الف می‌تواند به دور شدن از هدف «ب» منجر شود. به‌عنوان نمونه، افزایش نرخ مالیات گرچه موجب افزایش درآمدهای پایدار دولت و کاهش وابستگی به درآمد نفتی می‌شود اما فشار را بر بخش‌های اقتصادی افزایش می‌دهد. 🔸 همچنین فعالان اقتصادی برای افزایش رونق و تولید، مایل به‌حذف بیمه اجباری نیروی کار و حذف تعیین حداقل دستمزد هستند اما این سیاست‌ها به‌ وخامت اوضاع توزیع درآمد برای طبقات کارگر و دستمزدبگیر منجر می‌شود. در چنین شرایطی بیان دو تدبیر مستقل درحوزه‌های مالیات و رونق کسب‌وکار کمکی به سیاستگذار نمی‌کند، زیرا درباره تزاحم‌ها تعیین‌تکلیف نکرده است. 🔸مشابه آنچه درفصل تعادل و تراجیح در اصول فقه وجود دارد، لازم است تزاحم تدابیر از سوی نگارندگان الگو لحاظ شود. به‌بیان دیگر از سند انتظار می‌رود نه‌تنها اثر هر تدبیر بر کاهش یا افزایش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی را لحاظ کند، بلکه اثر پیاده‌سازی هم‌زمان این سیستم معادلات را در نظر بگیرد. ✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2856 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه ✍️ میلاد دخانچی 🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اینبار اما میلاد دخانچی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و از چهره‌های شاخص جریان در اظهاراتی عجیب‌تر سعی داشت به این مقوله نگاهی داشته باشد. او سعی کرد با تمایز بین غالی‌گری، تقصیر در جریان تشیع، خود را عقلانیت‌گرا نشان داده و با اسم عقلانیت‌گرایی، تشیع را به روان‌پریشی متهم کند!! برگرفته از کانال شخصی ایشان ⏰ 8 آبان 1399 @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
غالیان و مقوله فاطمیه.pdf
368.6K
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله ✍️ 🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب می‌شود در مورد تحلیل (س) معتقد است کلیت این واقعه تاریخی مسلم است اما آنچه اختلاف است در جزئیات است و سعی دارد با استناد به کلام کاشف الغطاء و شیخ مفید در مورد برخی جزئیات این قضیه تشکیک کند. او معتقد است یورش به خانه حضرت و خوی استیت‌گرایی از جانب عمال خلافت، هیچ تردیدی وجود ندارد اما کیفیت یورش و جزئیات آنچه رخ داده محل مناقشه است. گرایش‌های عقل‌گرا مثل شیخ مفید ماجرای سیلی و مسمار را برنتافته‌اند! 🔹او در ادامه با بررسی جریان غلو بیان می‌دارد که ما یک جریان غلو واحد نداریم اما یک رفتار کم و بیش واحد از سمت آنان سراغ داریم و آن اصرار به باطنی‌گری، حمل باورهایی غیر عقلانی و روان‌پریشانه درباره جایگاه ائمه است! در ادامه سعی دارد با تحلیل روانکاوانه جریان غلو را در نسبت با جزئیات واقعه شهادت حضرت زهرا(س) بررسی کند و آنرا حوالت به نوعی روان‌پریشی می‌دهد که زمینه غلو و ایدئال‌سازی همان خشم نسبت به قدرت حاکم است! @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله #فاطمیه ✍️ #میلاد_دخانچی 🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب می
چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی.pdf
172.9K
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات ✍️ محمد خندان 🔹آنچه در اینجا به اختصار بیان می‌کنم بیشتر ناظر به تناسب «هدف» ادعایی دخانچی و «ابزار»ی است که برای رسیدن به آن برگزیده است. آنچه از نوشته دخانچی مستفاد می‌شود این است که هدف از نگارش یادداشت اخیرش«ایجاد بستری برای گفتگو» بوده است. او از آنها که «غالیان متعصب» می‌نامدشان شکوه کرده که «هیچ علاقه‌ای به گفتگو ندارند.» و «موقعیت روانشناختی»‌شان امکان گفتگو را از آنان سلب کرده است. 🔹قبل از هر چیز باید بگویم که دخانچی برخلاف ادعایش صرفا به نقد «غالیان متعصب» نپرداخته است. بلکه در مواضعی کلیت تشیع «روان‌پریشانه» می‌داند و تصریح می‌کند که می‌خواهد از نیروی انقلابی این روان‌پریشی استفاده کند و آنرا از کنج خانقاه به کف خیابان بیاورد. 🔹 دخانچی درد عقلانیت ندارد؛ دردش تبدیل عقلانیت نهان روشانه تشیغ سنتی به خشونت خیابانی تشیع مارکسیستی است. او میخواهد روانکاوی تشیع را به ابزاری برای انقلاب چپ‌گرایانه تبدیل کند. ⚜️ @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند 🔹من معتقدم حتی اگر خانم کلینتون در رقابت با ترامپ پیروز می‌شد، این فشارها بازهم افزایش پیدا می‌کرد. 🔹 زیرا قاعده روابط بین‌الملل بر اساس زور نهفته و نهاده شده است و اگر کشوری نشان بدهد که فشارپذیر است، این فشارها طبیعتاً ادامه پیدا خواهد کرد. 🔹من یک مثال می‌زنم: وقتی کسی برای اولین بار دزدی می‌کند و در دزدی خود ثروت کلانی را بدست می‌آورد، ترغیب می‌شود به دزدی‌های بیش‌تر و کارش را ادامه می‌دهد تا زمانی‌که گرفتار و دستگیر شود. 🔹این پول هنگفت به او مزه می‌کند. اگر کشوری نشان دهد که فشارپذیر است و حاضر است تسلیم شود، دشمن را نسبت به افزایش فشار ترغیب می‌کند، نه رفع فشار! 🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2883 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند 🔹آمریکایی‌ها، چه ترامپ و بایدن و چه جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها، مایل هستند که اصلاح‌طلبان در ایران قدرت را همچنان در اختیار داشته باشند و حاضرند به آن‌‌‌ها کمک کنند. 🔹ممکن است یک گشایش موقتی نه به خاطر اقتصاد و مردم ایران، بلکه برای کمک به پیروزی اصلاح‌طلبان داشته باشند، زیرا ارزیابی آن‌ها این است که اصلاح‌طلبان در مقابل فشارهای آنان تسلیم خواهند شد. 🔹لذا، این حمایت‌ها تا زمانی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات به قول خودشان پیروز شوند. اگر پیروز شدند تحریم‌ها و فشارها به شدت تشدید خواهد شد. چه ترامپ بشود و چه بایدن. 🔹اگر در کشوری، دولت یا دولت‌مردان نشان دهند که فشارپذیر هستند، دشمن عملاً به اعمال فشار ترغیب می‌شود. لذا در صورت پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات،‌ فشارها به ایران تشدید خواهد شد و حد یقف ندارد. این موارد اثر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران بود. البته از الآن تا زمان انتخابات سال ۱۴۰۰، چند ماهی زمان باقی مانده است. 🔹دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان هم تلاش خواهند کرد که اگر بایدن بیاید، بحث مذاکره مجدد و بعد امتیاز دادن‌های مجدد را مطرح کنند. آن‌ها بر این باور هستند که فشارهای اقتصادی که به مردم وارد شده، باعث خواهد شد مردم از روی استیصال به این مذاکرات و عقب‌نشینی‌ها تن بدهند. 🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2883 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بایسته‌های جهانی‌سازی فرهنگ تشیع 🔸وقتی ما حرف از تبلیغ در فضای بین‌الملل می‌زنیم، یعنی باید در ۳ سطح آمادگی داشته باشیم. 🔸یعنی هم نیروی انسانی در تراز فعالیت جهانی داشته باشیم، هم امکانات بین‌المللی داشته باشیم، هم قالب‌هایی که می‌خواهیم با آن تبلیغ کنیم در سطح و تراز جهانی باشد. 🔸متاسفانه ما در هر ۳ سطح دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم. هنوز محتواهایی که تولید می‌کنیم، محلی است، جهانی نیست. هنوز تربیت حوزوی ما به گونه‌ای نیست که پاسخگوی اقتضائات جامعه جهانی باشد. 🎤گفت وگو با: دکتر ادگاردو روبین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2876 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بایسته‌های جهانی‌سازی فرهنگ تشیع 🔸از نظر آموزه‌های قرآنی، شما می‌بینید در قرآن بارها این امر بیان شده که برای هر امتی از خودشان یک پیامبری فرستادیم. یعنی خدا برای هر امتی، از خود آن امت کسی را مامور ابلاغ پیام الهی کرده است. 🔸در آیه نفر که آیه معروفی است هم می‌بینید خداوند می‌گوید یک عده‌ای باید علوم الهی را یاد بگیرند، سپس به سوی قوم خود بازگردند و به انذار قوم خویش بپردازند. این تاکیدات مسلما به این معناست که تبلیغ باید از طریق افراد بومی هر منطقه برای همان منطقه انجام شود. 🔸اگر از منظر تجربه شخصی هم به این موضوع بپردازم باید بگویم وقتی من در منطقه بومی خودم که آرژانتین است به تبلیغ می‌پردازم، اثرات کارم را بهتر از کسانی ارزیابی می‌کنم که بومی این منطقه نیستند. 🔸ببینید! من وقتی در کشوری مثل آرژانتین تبلیغ می‌کنم که بومی آنجا هستم، اولا به زبان آن تسلط کامل دارم، نیاز به پاسپورت و اقامت و مجوز و محل اسکان ندارم. 🔸 همه اینها کار تبلیغ را آسان‌تر و موثرتر می‌کند. شما تصور کنید یک طلبه ایرانی تصمیم بگیرد در کشور آرژانتین تبلیغ کند، چقدر باید تلاش کند تا زبان یاد بگیرد؟ چقدر باید هزینه کند که به آرژانتین سفر کند و مثلا یک ماه در آن اقامت کند؟ چقدر باید وقت بگذارد تا ویزا بگیرد و الی آخر. 🔸مبلغانی هم که به این فضا وارد شدند، درست است کارهایی کردند، فعالیت‌هایی کردند اما این فعالیت‌ها عمیق نخواهد بود، اثرگذار و جریان‌ساز نخواهد بود. مجموع این دلایل است که معتقدم رویکرد دوم بهتر است. اینکه ما برای هر منطقه‌ای از مردم بومی آن منطقه برای تبلیغ دین استفاده کنیم. 🎤گفت وگو با: دکتر ادگاردو روبین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2876 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عقل و علم دو حقیقت کمالی پیامبر اکرم(ص) 🔹براساس تعالیم دینی آنچه مسئولیت پیامبران از جمله پیامبر(ص) است استکمال عقول بشر است؛ زیرا اگر چنین اتفاق بیفتد انسان‌ها به کمال خویش می‌رسند. 🔹در روایت است که پیامبر(ص) فرمود: خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل قسمت نكرده، خواب عاقل بهتر از شب بيدارى جاهل است، اقامت عاقل بهتر از رنج حركت جهاد جاهل است. 🔹خدا پيغمبر و رسولى بر نيانگيخته مگر اینکه عقل او را كامل كرده و عقلش بهتر از عقل همۀ امّتش بوده، پيغمبر در خاطر خود چيزى بهتر از اجتهاد مجتهدان نداشت. ✍️نویسنده: علی جواهردهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2874 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عقل و علم دو حقیقت کمالی پیامبر اکرم(ص) 🔹پیامبر(ص) همان طوری که در عقل در تمامیت کمالی است، از نظر علم نیز در تمامیت کمالی آن قرار دارد، به طوری که آن حضرت(ص) به علومی دسترسی دارد که اصولا به شکل عادی در اختیار بشر قرار ندارد. 🔹از همین رو خدا بصراحت می‌فرماید: و خدا بر تو کتاب و حکمت انزال کرد و آموخت چیزی را که نمی‌توانستی بدانی و فضل الهی بر تو عظیم است.(نساء، آیه ۱۱۳) یا می‌فرماید: همان طور که در میان شما فرستاده‏‌اى از خودتان روانه کردیم که آیات ما را بر شما مى‏‌خواند و شما را تزکیه و پاک مى‌گرداند و به شما کتاب و حکمت مى‌‏آموزد و آنچه را که نمی‌توانستید بدانید به شما یاد مى‌دهد. (بقره، آیه ۱۵۱) 🔹از نظر قرآن، چیزهایی که از طریق وحی نصیب بشر می‌شود، از علوم خاص است که هیچ راهی جز وحی برای تحصیل آن نیست چنانکه می‌فرماید: خدا را ذکر و یاد کنید، آن‌گونه که شما را تعلیم داد چیزی را که نمی‌توانستید بدانید.(بقره، آیه ۲۳۹) 🔹اگر تعلیم الهی نبود، ما حتی نمی‌دانستیم چگونه نماز بگزاریم یا حج را به‌جا آوریم، چه رسد که در‌باره آخرت و بهشت و دوزخ و احوالات انسان در عوالم از برزخ و آخرت علم و آگاهی داشته باشیم. پس این وحی است که به ما این علم دست نیافتنی را آموخته است. ✍️نویسنده: علی جواهردهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2874 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻روایت واقعی از جنگ 🔸مهم‌ترین وجه‌تمایز فتح خون از آثار مشابهی که به ماجرا‌ی کربلا می‌پردازند، این است که در این کتاب واقعه‌ عاشورا از محدوده‌ یک مقطع تاریخی متعلق به گذشته رها شده و به کل تاریخ ماقبل و مابعد خود بسط پیدا کرده است. 🔸نویسنده براساس یک متن زبانی (تاریخی)، متنی ادبی برساخته و این‌گونه، هم از قید زمان و مکان رها شده و هم رفت‌وآمد بین ژانرها را ممکن کرده است. 🎤گفت وگو با: خانم مریم امینی، همسر شهید سیدمرتضی آوینی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2890 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻روایت واقعی از جنگ 🔸اصولا با این دوقطبی پوپری-هیدگری موافق نیستم و نمی‌دانم چرا متفکران -خصوصا در بحث‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران رواج یافته- باید لزوما در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار بگیرند. 🔸از این گذشته، به‌نظرم نگاه او، بیش از آنکه تحت‌تاثیر هیدگر یا هر فیلسوف دیگری باشد، متاثر از عرفان ابن‌عربی است. روایت مرتضی آوینی از جنگ و واقعه کربلا «تأویلی» است. او معتقد است به یک تاریخ ظاهری و یک تاریخ باطنی، یک عالم ظاهر و یک عالم باطن. 🔸او معتقد است این دو با هم در تناقض نیستند بلکه عالم ظاهر –چنان‌که هست- بر عالم باطن شهادت می‌دهد، اما ما قادر به ادراک آن نیستیم. در اواخر کتاب فتح خون چندین‌بار این جمله را به صورت‌های مختلف تکرار می‌کند. اگر او واقعیت را بی‌اعتبار می‌دانست، این کتاب باید کلا از دیدگاه راوی نوشته می‌شد و نوشتن آن بسیار هم راحت‌تر می‌بود. اما کاری که او در این کتاب می‌کند، استناد به واقعیت و تأویل آن برای ظاهر کردن حقیقت است. 🔸او فرازهایی از مستندات تاریخی را که بیانگر درد و زشتی و دشواری است و احساسات زودگذر مخاطب را برمی‌انگیزد و به‌اصطلاح اشک او را درمی‌آورد حذف می‌کند، چون این احساسات را مانع درک عمق این واقعه می‌داند. او به‌جای اینکه مخاطبش را به گریه بیندازد، او را با بغضی فروخورده و اندوهی عمیق بر جای می‌گذارد که در عین حال زیباست چون به حقیقت عاشورا و حقیقت عالم پیوند خورده که عین زیبایی است. 🎤گفت وگو با: خانم مریم امینی، همسر شهید سیدمرتضی آوینی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2890 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امضاهای طلایی پای انفال 🔹در اسلام تفکیک دقیقی بین مال حکومت یا امام و مال خصوصی وجود دارد. 🔹بررسی مجملی در نظامات اقتصادی نشان می‌دهد هم ویژگی و هم سرچشمه بدبختی‌ها و خیرات نظامات مختلف به نوع تعامل آن‌ها با انفال برمی‌گردد. 🔹در نظام اسلامی بعد از انقلاب اسلامی نیز نحوه تعامل با انفال سرچشمه کلیه فسادها، نابرابری‌ها، تبعیضات طبقاتی و مشکلاتی است که اکنون کشور با آن مواجه شده. ✍️نویسنده: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2888 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امضاهای طلایی پای انفال 🔹بخش خصوصی مشکلش صرفا این است که چرا بهره بیشتر و بی‌حساب و ناعادلانه از این اموال به‌دست نمی‌آورد یا به وی داده نمی‌شود! به‌ هیچ‌ وجه مساله این بخش آن نیست که در فعالیت‌‌‌های اقتصادی آزاد مایه گذاشته شود، بلکه دعوای آن این است که چرا این یا آن سرمایه‌دار از این منابع بیشتر بهره می‌‌برند و به آن دیگری کمتر داده می‌‌شود. 🔹به همین دلیل در این کشور هیچ کاری که در آن منابع دولتی به میزان زیاد و مسرفانه به کارگرفته نشود، به‌هیچ‌وجه‌ مورد اقبال بخش خصوصی نخواهد بود؛ البته این به معنای متهم‌‌‌سازی بخش خصوصی نیست، بلکه بخش دولتی نیز بیش از بخش خصوصی مسوول است و در واقع با بیان درست، «خصوصی» و «دولتی» نقش‌هایی است که با هدف واحدی بین افراد دست به دست می‌‌شود! 🔹می‌‌توان گفت که تمام نزاعی که در کشور میان گروه‌های سیاسی در جریان است نیز در اصل نزاع بر سر همین اموال است؛ یک دلیل قاطع و مشخص آن نیز وضع شرکت‌های دولتی است که با مصرف نزدیک به ۷۰درصد بودجه، مالیات‌هایی زیر ۱۰درصد پرداخت می‌کنند و اکثرا زیان‌ده هستند. 🔹با وجود اینکه این شرکت‌ها محل انواع فساد اقتصادی و اجتماعی شده و مشکل آن‌ها از زمان هاشمی‌رفسنجانی موضوع بحث بوده و همه بر ضرورت اصلاح آن تاکید داشته‌اند، از آن زمان تاکنون هیچ دولتی ولو به‌اصطلاح مدافعان پروپاقرص بخش خصوصی و لیبرال‌ترین آنها از جمله دولت‌های اول و دوم روحانی نیز درصدد اصلاح این مشکل برنیامده‌اند چراکه این شرکت‌ها منبع اصلی حیف و میل و چپاول منابع بیت‌المال و انفال هستند و دولت‌های مختلف از آن‌ها برای تسهیم منافع قدرت بین خود و اعوان و انصار یا آقازاده‌ها استفاده می‌کنند! ✍️نویسنده: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2888 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب “سرمایه‌داری پلتفرمی” منتشر شد 🔸نکتۀ برجستۀ کتاب «سرمایه‌داری پلتفرمی» را می‌توان در بازخوانی تجربۀ بحران اقتصادی سرمایه‌داری و نقش اقتصاد دیجیتال و پلتفرم‌ها در برونْ‌رفت از آن دانست. 🔸بحرانی که ناشی از انباشت پول و سرمایه نقدی بود و جایی برای هزینه‌کرد آن وجود نداشت. 🔸به نظر می‌رسد که این بازخوانی نیز می‌تواند کمک شایانی برای فهم وضع امروزین اقتصاد و رشد پلتفرم‌ها در جامعه معاصر ما کند. زیرا اکنونْ یکی از بحران‌های اصلی اقتصاد داخلی ما نیز همین انباشت پول است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2886 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب “سرمایه‌داری پلتفرمی” منتشر شد 🔸بازخوانی تجربۀ کنونی و آینده‌ای که نویسندۀ کتاب از این نام‌های تجاری پرطمطراقْ در حوزۀ پلتفرم‌ها و اقتصاد دیجیتال به نمایش می‌گذارد می‌تواند ما را به تأمل وا‌دارد. اینکه آیا ما مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم و پیامدهای هر عکس‌العملی دربرابر این نوع از اقتصاد جدید چیست؟ 🔸 همچنین می‌توانیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که چه گزینه‌هایی پیش روی اقتصاد دیجیتال داخلی ما وجود دارد؟ آیا می‌توان از پلتفرم‌های داخلی سخن گفت و یا باید در نظام جهانی پلتفرم‌ها ادغام شویم؟ همچنین در صورت ادغامْ چه پیامدهای مثبت و منفی و چه مخاطراتی پیشِ روی ما قرار دارد؟ ضمن اینکه نمی‌توان از مسئله «زیرساخت» به‌راحتی رد شد. 🔸آن‌چنان‌که در این کتاب نیز اشاره می‌شود که مهم‌ترین پلتفرم‌های جهانی به سراغ زیرساخت‌های اساسی برای ذخیره‌سازی، استخراج و تحلیلِ اطلاعات خود رفته‌اند. همچنین نویسنده در بخش دیگر به «ایجاد حصار» در پلتفرم‌ها سخن می‌گوید. 🔸اینکه پلتفرم‌ها سعی می‌کنند با ارائۀ خدمات کامل و جامع در درونِ پلتفرم خود، کاربران را از دیگر پلتفرم‌ها بی‌نیاز ساخته و رقبا را کنار بزنند. حال سؤال این است که آیا این راهبرد می‌تواند ما را در سامان‌دهی وضعیت پلتفرم‌های داخلی یاری دهد و احیاناً چه درس‌هایی برای موقعیت معاصر ما دارد. 🔸خلاصه اینکه؛ این کتاب به‌صراحت به نقد شیوه‌های تولید جدید سرمایه‌داری و نظام جهانیِ شبکه می‌پردازد و در اسطوره‌های اقتصاد امروز یعنی؛ اقتصاد پلتفرمی، شرکت‌های استارتاپی، و … تشکیک ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌داری با طرح اقتصاد دیجیتال، استثمار را گسترش داده و بحران‌های خود را مرتفع ساخته است. 🔸بنابراین فهم این فرایندهای پسااستعماری و استثماری جدید برای ما که داعیۀرهبری حلقهٔ تضعیف‌کنندۀ نظام جهانی و سرمایه‌داری را داریمْامری الزامی است تا اقتضائات و پیامدهای اقتصاد دیجیتال بر عناصر مرکزی گفتمان خود را درک کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2886 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻روانشناسی توهین به پیامبر اسلام(ص) در مغرب‌زمین 🔹ما باید به اندیشه‌ورزی روی بیاوریم و دست از امتناع تفکر برداریم و آن را به جوانان این مرز و بوم هم تزریق نکنیم. 🔹ما باید قبل از ورود به هرگونه گفت‌وگو با غرب -ابتدا به‌ساکن- با تلاش و مطالعه دقیق و استدلالی بدانیم که آنها از ما چه تصویری دارند و چرا. شناخت دقیق آنها حق ماست. بدون این شناخت، کاری از پیش نخواهیم برد. 🔹متاسفانه ترجمه‌های بی‌رویه و بسیار ناقص و اقتباسی صورت‌گرفته از آثار فلاسفه غربی در ایران تصویری رویایی از غرب در دنیای ذهنیت بسیاری از «روشنفکران» و مردم عادی کشور ایجاد کرده که جلوی این شناخت معرفتی را گرفته است. 🎤گفت وگو با :پروفسور حمیدرضا یوسفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2899 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻روانشناسی توهین به پیامبر اسلام(ص) در مغرب‌زمین 🔹برای درک سیستمی اسلام‌هراسی و توهین راهبردی به پیامبر اسلام(ص) می‌توانیم و باید به اولین ترجمه قرآن مجید مراجعه کنیم تا روشن شود که آبشخور این جریانات را کجا می‌توان یافت و چه باید کرد. 🔹گفتمان‌هایی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی صورت می‌گیرند، بیشتر سردرگمی می‌آورند تا روشنگری و راهکار با چشم‌انداز. 🔹یکی از دلایل آن راحت‌طلبی و بی‌ارادگی روشنفکران ماست که به همه‌چیز کشور خود با روش‌های غربی می‌نگرند و خود را برای تولید دانش در حوزهای علوم‌انسانی و اجتماعی ذلیل و ناتوان می‌بینند و این درماندگی را به شاگردان خود نیز انتقال می‌دهند. 🔹این بی‌ارادگی باعث اجاره‌نشینی فکری و عاریه گرفتن روش‌های غربی شده است که با جانمایه فرهنگی و دینی ما سنخیت چندانی ندارد. این بُعد درونیِ تیشه‌های ریشه‌هاست. بُعد بیرونی تیشه‌های ریشه‌ها را باید در غرب جست‌وجو کرد. 🔹اولین ترجمه قرآن به زبان لاتین را پتروس ونرابیلیس انجام داده است. هدف او از این ترجمه رد کردن و مردود شمردن دین اسلام به‌عنوان «دینی جنگاور» است. او در مقدمه خود اتهاماتی به پیامبر اکرم وارد می‌کند، بدون اینکه دلیلی برای این پیشداوری‌های خود بیاورد، ولی با صراحت می‌گوید که هدفش برملاکردن این موضوع است. 🔹مشابه این رفتار را می‌توان در فلسفه ادیان هگل -که می‌گوید اسلام مضحک است و چیزی جز تعصب‌گرایی برای گفتن ندارد یا کانت که مدعی است اسلام فاقد اخلاق است- به‌خوبی مشاهده کرد. اینها همان فلاسفه آلمانی هستند که یک طیف در کشور ما خاک پای آنها را توتیای چشم می‌دانند. 🎤گفت وگو با :پروفسور حمیدرضا یوسفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ص) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2899 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پرسش از عدالت اجتماعی 🔸ایالات‌متحده به سبب ضعف رهبری این کشور و هم به این سبب که بسیاری از شهروندان نگران وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی خود نیستند و فقط دغدغه حقوق و آزادی‌های فردی خود را دارند، نتوانست پاندمی را به‌خوبی مدیریت کند. 🔸به‌علاوه، ایالات‌متحده برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، از نظام سوسیال‌دموکرات با دولت رفاه و سیستم بهداشت و درمان همگانی نیرومند برخوردار نیست. 🔸در آمریکا همه‌چیز پولی شده است، همراه با نابرابری عظیم درآمد و ثروت. ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2904 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پرسش از عدالت اجتماعی 🔸درباره این پرسش که آیا پاندمی کرونا سبب شده اهمیت مرزها و ساختار سیاسی مبتنی‌بر دولت-ملت برجسته‌تر شود یا لزوم کمرنگ‌تر شدن مرزها و نیاز به برقراری ساختارهای سیاسی جدیدی را نشان داده که تعامل بین‌المللی را آسان‌تر کنند، شاید هنوز خیلی زود باشد که بتوانیم پاسخ دهیم. 🔸از یک‌سو، جهانی شدن حتی پیش از پاندمی هم زیر حمله قرار داشت. نخست از سوی چپ‌ها (از دهه ۱۹۹۰ میلادی) و سپس در این قرن از سوی راست‌های پوپولیست-ناسیونالیست در اروپا و دیگر کشورهای غربی، شامل ایالات‌متحده. حجم تجارت جهانی نیز تا حدودی به سبب مناقشه‌های جاری میان چین و آمریکا، رو به کاهش بود. 🔸راست‌های پوپولیست-ناسیونالیست حتی پیش از پاندمی هم خواستار مرزهای حفاظت‌شده‌تر بودند. از زمان پاندمی آشکار شده است که رفت‌وآمدهای بین‌المللی، بیشتر از چین به کشورهای دیگر، سبب گسترش ویروس شده است بنابراین می‌شود حدس زد که استدلال علیه جهانی‌شدن و مرزهای باز قوی‌تر شده باشد. 🔸از سوی دیگر، این را نیز می‌دانیم که پاندمی هم مانند مسائل محیط‌زیستی و تغییرات آب و هوایی، حریم مرزها را رعایت نمی‌کند. از این‌رو، همکاری‌های بین‌المللی و حمایت از چندجانبه‌گرایی در رویارویی با چنین مشکلاتی باید در اولویت قرار گیرد. ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2904 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net