📋#یادداشت
🔻چرا علامه طباطبایی از فلسفه نگذشت؟
🔹فلسفه ملاصدرا و علامه هنوز خودبنیاد نیست اما مبری از بذرهای متافیزیک یونان هم نیست. ملاصدرا و علامه نه میتوانستند به کلی از فلسفه دست بردارند و نه میتوانستند دین را تماما تحت مهار و استیلای فلسفه قرار دهند.
🔹آن دو، درحقیقت، فلسفه مطمح نظرشان را مزاحم دین بهشمار نمیآوردند. زیرا اگر کمترین تردیدی در یاری رساندن فلسفه به دین پیدا میکردند فلسفه را رها میکردند.
🔹در نظر آن دو، فلسفه خواهر و یاور دین بود و به همین دلیل، هرگز طرح گذشت از فلسفه به فکرشان خطور نمیکرد. درمجموع، باید گفت که فلسفه هر دو بزرگ، در متن دوره تاریخ اخیر ما نبوده و به دور از جریانهای غالب تاریخی اخیر واقع شده است.
🔹فلسفه صدرایی منشأ و مبدا تاریخ جدید ما قرار نگرفت و علیالظاهر نمیتوانسته است که قرار بگیرد. این فلسفه فاقد وجوهی از تاریخمندی و زمانمندی است. از همینرو، از آغاز پیداییاش تاکنون، بیرون از تاریخ انضمامی ما زیسته و منشأ اثری در وضع کنونی و فعلیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ما چندان نبوده است.
🔹زیرا اساسا «صورت نوعی» تاریخ دوره اسلامی ما وحی قرآنی بوده نه فلسفه و مابعدالطبیعه یونانی. فلسفه حتی در عصر معروف به «عصر زرین» یا «رنسانس» یا «اومانیسم» اسلامی نیز صورت نوعی نبوده است و همواره تحتالشعاع دیانت، موجودیت داشته است. به همین سبب، کسانی مانند ملاصدرا و علامه، فلسفه را خطری برای دیانت تلقی نمیکردهاند.
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3074
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
.
💠 همایش بزرگ
" کرونا و نظم نوین جهانی"
🔻 سرفصل ها :
🔸پشت پرده ی بزرگ نمایی کرونا
🔸نقش سازمان های صهیونیستی در ایجاد نظم جدید جهان
👤 سخنرانان:
حجت الاسلام استاد مهدوی ارفع
استاد نادر طالب زاده
دکتر طریقت منفرد
⏱زمان: جمعه ٣٠ آبان ماه بعدازنماز عشاء
🚪مکان: شهر مقدس قم
ثبت نام جهت دریافت آدرس: 09045358308
#کروناهراسی
#نشرحداکثری
.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
آیا دینداری عقلانیست؟.mp3
16.07M
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین؛ و مخصوصا اخلاق سکولار (که پروژه مهم آقای ملکیان محسوب میشود)
🎙دکتر فنایی اشکوری؛ استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅اختصاصی
📱# لایو
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️پنج شنیه 29آبان ساعت 10 صبح
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در خدمت و خیانت عامه پسندها
🔸برای تعریف ادبیات عامهپسند هر کس تعریفی دارد و اما شاید سادهترین تعریف همین باشد که ادبیات عامهپسند یا ادبیات مردمپسند یا ادبیات عامه یا ادبیات عوامانه یا ادبیات تودهپسند یا ادبیات همهخوان بخشی از فرهنگ عامه و گونهای از ادبیات است که مخاطبانش توده مردم هستند و بر پایه ذوق و سلیقه و علاقه آنان پدید میآید.
🔸 هدف اصلی این نوع ادبیات سرگرم کردن خواننده است و از همین رو در پدیدآوردن آنها موازین هنری و خلاقیت ادبی نقش ندارد.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ادبیات #خدمت #خیانت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3096
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در خدمت و خیانت عامه پسندها
🔸برخی تعریف دیگری از عامهپسند دارند که شاید بهترینش را کاوه میرعباسی، مترجم در گفتوگو با ماهنامه تجربه میگوید: «باید تفاوت قائل شوم بین عامهپسند و عوامپسند، زیرا آنچه معمولا عامهپسند نامیده میشود درحقیقت عوامپسند است و بر مفهومی منفی دلالت دارد، یعنی رمانی نگاشته شده برای مخاطبینی با سطح فهم نازل، انباشته از کلیشهها، بیبهره از بداعت و خلاقیت، که درکش نیاز به تفکر چندان و دانش خاصی ندارد.
🔸در مقابل، عامهپسند بهمعنی اثری است که میتواند در جذب مخاطب عام و خواص موفق باشد و با طیف گستردهای از خوانندگان- اعم از کمدانش یا فرهیخته- ارتباط برقرار کند و مطلوب طبع و مورد پسندشان واقع شود؛ مثلا بسیاری از آثار داستایفسکی و گارسیا مارکز در زمره ادبیات عامهپسند (در مفهوم مثبت آن و نه مفهوم رایجش) میگنجند.
🔸 در این میان با پدیده بستسلر (یا پرفروش) هم مواجهیم که در پارهای موارد با رمان عوامپسند و رمان عامهپسند همپوشانی پیدا میکند. زیرا باید توجه داشت هر اثری که با نیت عوامپسندی یا عامهپسندی نگاشته میشود الزاما به مقصودش نمیرسد و در جلب مخاطب هدفش موفق نیست.
🔸چه بسیارند رمانهای عوامپسندی که موردپسند عوام قرار نگرفتهاند و فروش بسیار نازلی داشتهاند. متقابلا هر اثر پرفروش هم ضرورتا کمارزش و کلیشهای نیست.»
🔸او در صحبتهایش به نویسندگان این حوزه هم اشاره میکند و میگوید: «نکته دیگری هم که جا دارد به آن اشاره شود در ارتباط با نویسنده (پدیدآورنده) اثر عوامپسند است، که ممکن است سطح فهم و دانش خود نویسنده (پدیدآورنده) هم نازل باشد یا آنکه، علیرغم برخورداری از پسند و دانش بالا، سطح اثر را در حد مخاطب مفروضش تنزل داده باشد.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ادبیات #خدمت #خیانت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3096
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻با شعارهای دینی علیه شعائر دینی
🔹پس از ارتحال رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) جامعه اسلامی شاهد حوادثی بود که عموما تحت عنوان دین و شعارهای دینی بروز میکردند.
🔹جریان نفاق و تظاهر به دینداری و دینمداری از همان زمان ایشان به جهت مصلحتاندیشیهای شخصی و متعصبانه در میان امت اسلامی نفوذ کرده و ضربات زیادی هم وارد ساخت که البته با نزول وحی و افشای توطئه آنان توسط پیامبر اسلام خنثی میشد.
🔹ما برخی دیگر از اقدامات خیانتکارانه و غرضورزانه گروهی که در میان امت اسلامی با داعیه دین و ظاهرسازی دینی باعث خسارتهای جبرانناپذیری در بدنه جامعه دینی شد که تا زمان حاضر هم ترمیم نیافته و همواره سدّ بزرگی در مسیر اسلام ناب و تمدن اسلامی قرار گرفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین #اسلام #شعائر_دینی #رسول_الله (ص)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3100
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻با شعارهای دینی علیه شعائر دینی
🔹ساخت مسجد ضرار؛ اولین مورد از خیانتها با پوشش شعارهای اسلامی، مسجد ضرار بود که در پساپرده آن فتنهانگیزی منافقان قرار گرفته بود.
🔹این بنای به ظاهر مقدس تحت شعار وحدت و در پوشش مسجد مرکز دستهبندیهای سیاسی علیه اسلام و مسلمین بود و کانونی برای ایجاد دودستگی میان مسلمانان شده بود اما رسول خدا(ص) به دستور پروردگار متعال آن را با خاک یکسان کردند.
🔹شعار «حسبنا کتاب الله»؛ منابع شیعه و اهل تسنن نقل کردهاند که برخی صحابه درهنگام بیماری که منجر به ارتحال پیامبر شد، به عیادت ایشان رفتند. پیامبر فرمود: «بیایید تا نوشتهای برایتان بنویسم که پس از آن گمراه نشوید». یکی از حاضران گفت: رسول خدا هذیان میگوید «عِنْدَکمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کتَابُ الله».
🔹دیگران در مورد نظر وی دچار اختلاف شدند؛ برخی معتقد بودند باید به دستور پیامبر عمل کنند، اما برخی دیگر مخالفت کردند. پس از زیاد شدن اختلاف، پیامبر دستور داد رهایش کرده و از آنجا بروند.
🔹همچنین سقیفه آغاز انحراف؛ با وجود آنکه رسول خدا(ص) در غدیرخم تکلیف امت را از بابت جانشینی پس از خود مشخص کرده و به امامت حضرت علی(ع) تصریح نموده بود اما به محض ارتحال آن حضرت، عدهای با شعارهای انحرافی دینی در سقیفه گرد آمدند و روند تداوم رسالت را با چالش مواجه کردند.
🔹آنان با شعارهای به ظاهر دینی، امامت و جانشینی امامعلی(ع) را زیر سوال بردند و راه را بر انحرافات و بدعتگذاریهای بعدی هموار نمودند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین #اسلام #شعائر_دینی #رسول_الله (ص)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3100
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻امامت سیاسی با غصب حکومت نفی نمیشود
🔸اتفاق بزرگی که در علم کلام اهلسنت رخ داد، کاربست استعاری اصطلاح امامت در تعریف امر خلافت است.
🔸متکلمین سنی بهتدریج، مفهوم امام و امامت را از برای تعریف خلافت به خدمت گرفتند و خلافت را -که به ریاست دنیوی تعریف میکردند- در چارچوب مفهوم امامت -که ریاست دین و دنیا است- معنا کردند.
🔸یعنی در دانش کلامی اهل سنت، امامت، استعارهای از برای خلافت است.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #سیاست #حکومت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3098
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻امامت سیاسی با غصب حکومت نفی نمیشود
🔸 تردیدی نیست که نظریه سیاسی تشیع در چارچوب مفهوم امامت شکل گرفته است. چنانکه علما و متکلمین شیعی در مباحث کلامی خود، بحث ریاست عامه و حکمرانی سیاسی را در چهارچوب اصل امامت شرح و توضیح دادهاند.
🔸شیخمفید (ره) گوید: «فإن قیل ما حد الامامه؟ فالجواب الامام هو الانسان الذی له ریاسه عامه فی امور الدین و الدنیا نیابه عن النبی»؛ اگر گفته شود امامت چیست؟ پس جواب این است که امام انسانی است که ریاست و زعامت فراگیر در امور دین و دنیا به نیابت از نبی دارد (مظفری، حیدر، ۱۳۹۰، امامت: ۴۶، به نقل از شیخمفید، النکتالاعتقادیه).
🔸خواجهنصیر طوسی نیز چنین گوید: «الامامه رئاسه عامه دینیه مشتمله علی ترغیب عموم الناس فی حفظ مصالحهم الدینیه و الدنیویه و زجرهم عما یضرهم بحسبها»؛ امامت زعامت همگانی دینی است که دربردارنده تشویق مردم در نگهبانی مصالح دینی و دنیایی ایشان است و نیز بازدارنده مردم از آنچه ضرر بر مصالحشان است (همان: ۴۷ به نقل از خواجه نصیر طوسی، قواعد العقائد).
🔸همچنین علامهحلی در تعریف امامت گوید: «الامامه ریاسه عامه فی امور الدنیا و الدین لشخص من الاشخاص نیابه عن النبی»؛ امامت ریاست عام و فراگیر در امور مربوط به دنیا و دین برای شخصی از اشخاص است به نیابت از نبی (علامهحلی، حسنبن یوسف، ۱۳۶۵، الباب الحادی عشر، دانشگاه تهران: ۳۹).
🔸 به همین چند نمونه از تعاریف علمای شیعی از اصل امامت بسنده میشود. اما نکته اساسی که از مجموع آیات و روایات و تعاریف علمای امامیه بهدست میآید آن است که هیچ اشارهای به مفهوم خلافت نشده است.
🔸چنین نیست که گفته شود امامت از دو بخش ریاست دینی و دنیوی تشکیل شده است و خلافت ناظر به بخش ریاست دنیوی امامت است و بهعبارت دیگر، خلافت ریاست دنیوی امام را گویند بلکه امامت بهطور کلی عبارت از ریاست دینی و دنیوی امام بر مردم است.
🔸 امام در هر دو امر دینی و دنیوی، امامت میکند، نه اینکه در امور دینی امامت میکند و در امور دنیوی، خلافت. مفهوم خلافت، یک اصطلاح کاملا غیرشیعی است. به همینخاطر، علمای امامیه غالبا از کاربست عنوان خلیفه برای علیبنابیطالب علیهالسلام اجتناب میکنند.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #سیاست #حکومت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3098
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️هماکنون از پیچ اینستاگرام فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
پخش زنده با موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️هماکنون از پیچ اینستاگرام فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب»
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
دانشیار پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حجاب #حجاب_اجباری #قانون
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2582
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب»
🔹بدعت –بهمعنای ادخال چیزی که در دین نیست یا اخراج و تعطیل کردن امری که در دین است- لزوما بهمعنای کفر نیست.
🔹بدعت طیفی از اعمال است که از خبطهای کوچک معصیتآمیز شروع میشود تا به کفر میرسد. در اغلب دینداریها باورهایی وجود دارد که از دین نیست ولی دینی تلقی میشود و یا آنکه دینی است ولی غیردینی تلقی میشود، مانند فریضه حجاب که در نظر برخی دینی نیست و یا باور به اختیاری بودن حجاب دارند، درحالیکه این باور غیردینی است.
🔹اصولا نقدهای دینی که انجام میشود برای معلوم ساختن امور دینی و غیردینی است. تنها برخی دینداران معصوم و مخلص هستند که تماما از کنش بدعت به دور میمانند و سایرین حظی از گفتار و اعمال بدعتآمیز را برده و میبرند. اینگونه بدعتها را میتوان «بدعتهای عرفی» نامید ولی نمیتوان بهسادگی آنها را کفر دانست. در این صورت، باید اغلب مسلمانان را تکفیر کرد.
🔹 چنانکه جریانهای تکفیری، با رویکرد حداکثری، تمام مسلمانان را بر همین اساس که اهل بدعت هستند، تکفیر میکنند. و حال اینکه چنین رویکردی خود بدعت بزرگی است. قرآن کریم برخی مردم مدینه را که هنوز ایمان در دلهایشان جاری نشده بود ولی دعوی ایمان داشتند، تکفیر نکرده است بلکه میفرماید نگویید ایمان آوردم بلکه بگویید اسلام آوردم: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ»
🔹 اعراب بادیهنشین گفتند: «ایمان آوردهایم.» بگو: «شما ایمان نیاوردهاید، ولى بگویید اسلام آوردهایم، هنوز ایمان وارد قلوب شما نشده است؛ و اگر از خدا و پیامبرش اطاعتکنید، چیزى از پاداش کارهاى شما را فروگذار نمىکند، خداوند، آمرزنده و مهربان است(حجرات: ۱۴).
🔹تکفیرِ سخن بدعتآمیز، شرایطی دارد که ازجمله این شرایط علم به بدعتآمیز بودن سخن و اصرار بر آن است. بنابراین، وقتی گفته میشود فلان سخن بدعتآمیز است؛ نباید چنین برداشت شود که صاحب سخن را تکفیر کردهایم.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
دانشیار پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حجاب #حجاب_اجباری #قانون
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2582
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایهداری
🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2584
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻خطر ماندن در فهم قدیمی از سرمایهداری
🔸برخی ممکن است مغالطهای کنند و بگویند که اسلام با ثروت مخالف است. خیر. اتفاقا غنا خیلی هم خوب است. ثروتمند شدن خیلی هم خوب است اما ثروتمند شدن در محدوده[ای و با قیودی و نه مطلقا بلکه ثروتمند شدن] در زمانی که همگان از ثروت بهره میبرند. چرا؟
🔸اگر بخواهیم باز هم از لحاظ کلامی صحبت کنیم، علتش این است که این زمین و آسمان و تمام منابع طبیعی برای مردم، «للناس»، خلق شده است. جمع انسانها را در نظر بگیریم. اینها کلا خلیفه خدا هستند و برای عمران و آبادی آمدهاند، [همهشان] نه آقای فلانی، نه یکنفر بلکه همه. همه خلیفه خدا هستند که در ادبیات کلامی اصطلاحا به آن «استخلاف عمومی» میگویند که همه خلیفه عمومی خدا هستند.
🔸همه خلیفهالله هستند. همه برای عمران و آبادی و بهرهمندی از این آمادهاند و زمانی که کسی بهره فراوانی از این منابع میبرد، اگر این بهمنزله عدمبهرهمندی دیگری از این منابع باشد، مسلما جلوی خلیفهگری آنها را گرفته است. اگر این منابع آمده است و برای شمایی که پولدار هستی خوب است، خب برای فقیر هم خوب است. به همین دلیل است که میگوییم «حدود» وجود دارد. باید افراد در یک حدی [از ثروت و بهرهمندی] باشند.
🔸میتوانیم برای اینها طیف بگذاریم و مثلا بگوییم که آن بالا تکاثر هست و در پایین مسکنت و فقر هست -که به زمین نشسته است- و در این میان یک غنای ممدوحی وجود دارد که انسان بتواند امور زندگی خود را بچرخاند، به دیگری کمک کند، حج بگذارد و… کمااینکه در زمینه رفع فقر و مواسات و مساواتی که آقایان میفرمایند میگویند چه میزانی [مواسات کنند]؟ چقدر ما به فقیر کمک کنیم؟ [آمده است که] آنقدر کمک کنید که او حتی به حج برود.
🔸یعنی آن را به عموم مردم برسانید. اگر عموم مردم به حج میروند، او [یعنی فقیر] هم باید برود [یعنی] فقیر بهواسطه فقرش از عبادت نیفتد. ولی امروزه همین حج و امثالهم – در اتفاقاتی که در جامعه ما دارد میافتد- اموری است که اساسا طبقه متوسط ما هم آنها را درک نمیکند [و نمیتواند برود].
🔸 ما حد «کمیِ ثروت» هم در اسلام داریم و [این حداقل ثروت] در هر دوران با دوران دیگر متفاوت است. مسلما زندگی ما در دوران حاضر با پنجاه سال قبل – از لحاظ امکانات مادی- بسیار بهتر است و از صدسال قبل و صدر اسلام [هم بسیار بهتر است]. در هر دورهای، متناسب با خودش، حدود کمی ثروت وجود دارد و این [هم] یک نکته [دیگر] در مورد نظر اسلام درخصوص ثروت است.
🎤گفت وگوبا: دکتر سیدمرتضی مرتضوی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2584
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی
✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2639
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی
🔹اگر قبول کنیم که برای اداره اقتصادی مملکت فقط یک “علم” به نام سرمایه داری وجود دارد، پس چگونه است که اقتصاد سوسیالیستی در غالب کشورهای سرمایه داری هم تدریس میشود و هم طرفداران جدی دارد؟
🔹 علاوه بر مشاهدات مکرر عینی آثار مخرب سرمایه داری در غالب کشورها میتوان با تفحص در قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) به مبانی ایدئولوژی و نقایص نظری و نیز ناسازگاری درونی نظام سرمایه داری به درستی پی برد. ا
🔹گر کمکهای بیدریغ دولت های سرمایهداری (از جیب مردم کشورشان) برای رهایی بانکهای ربوی که ستون فقرات آن نظام است نبود تا کنون فقط نامی از آن در تاریخ مانده بود.
🔹با قدری تسامح باید گفت که آدام اسمیت در حقیقت “فقیه” و فیلسوف نظام سرمایه داری بوده و خود را مدیون افکار دیوید هیوم (دردوران روشنگری اسکاتلندی) میداند. زیرا که ۱۷ سال پس از کتاب نظریه عواطف اخلاقی خود(۱۷۵۹) کتاب ثروت ملل را نوشت و تا قبل از آن به تدریس فلسفه و اخلاق مشغول بود و همانطور که از جمله فلاسفه زمان خود بود اقتصاددان نیز بود. در مورد مارکس نیز چنین بوده است.
🔹او علاوه بر زمینههای تخصصی دیگر هم “فقیه” و هم اقتصاددان نظام سوسیالیستی بود. با رعایت انصاف باید پذیرفت که علی رغم اشکالات پایه ای که به هر دو نظام وارد است و تقلید از هیچیک را به دلایل عقلی جایز نمیدانیم، مع هذا اعتراف میکنیم که هم آدام اسمیت و هم مارکس از نوابغ و اندیشمندان زمان خود بودند.
🔹 هر دوی این مشاهیر برای نوشتن رساله و کتب خود به استناد تجربیات شخصی ذهنیت و تصویر خاصی برای انسان که بازیگر اصلی اقتصاد هست (و نیز طبیعت او) قایل بودند که برای ما اقتصاددانان مسلمان که مطالعات و تحقیقات خود را بر اساس قرآن و عترت بنا کرده و میکنیم با این دو فیلسوف اختلاف نظر بنیادی داریم.
🔹 ما انسان را نه بر اساس نظر شخصی افراد میشناسیم (که این خود از نظر علمی اشکال دارد زیرا خود او جزو نمونه انتخاب شده بوده است) بلکه برای نظام سازی واقع بینانه و جلوگیری از انحراف و تضمین سعادت واقعی بشر از خالق هستی، میپرسیم که بشر چگونه مخلوقی هست؟ طبیعت او چیست؟ انگیزههای او کدامند؟ برای چه خلق شده؟ برای کامیابی چه باید انجام دهد و چه انجام ندهد؟ اینکه او اشرف مخلوفات است آیا باید در خدمت اشیاء باشد و یا هر آنچه خداوند خلق کرده باید در خدمت او باشند؟ خلاصه آنکه مخدوم باشد یا خادم؟
✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2639
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅اختصاصی
📱#وبینار
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️شنبه 1 آذر، ساعت 10:30 صبح
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
May 11
دکتر نوروزی _ خودتحقیری_29 آبان.mp3
26.69M
✅اختصاصی
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️29آبان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره براهین اثبات وجود خداوند .pdf
414.1K
📕 #مقاله بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی
درباره براهین #اثبات_وجود_خداوند
🔸مشتمل بر نوآوريهاي آيه الله جوادي آملي در براهين اثبات وجود خدا
✍️دکتر حمیدرضا آیت اللهی
💧چکیده مقاله:
براهین اثبات خداوند تاریخ پرماجرایی داشته و به مرور تطور پیدا کرده است؛ اما کمتر کسی را میتوان یافت که در آن نوآوریهای بسیار داشته و با تکیه بر بحثهای تاریخی در این زمینه توانسته باشد بهخوبی دیدگاههای بدیعی را درباره اعتبار یا بیاعتباری برهانهای تاریخی طرح کند. #آیت_الله_جوادی_آملی در کتاب ارزشمند «تبیین براهین اثبات خدا» و سایر کتابهایشان تمامی این نوآوریهای فلسفی را نشان دادهاند. این مقاله در نظر دارد این دیدگاههای قدرتمند فلسفی ایشان را که مشحون از دقت و نوآوری است، بررسی کند. این دیدگاهها فقط درباره برهانهای اثبات خداوند نیست، بلکه نشانگر تعمق فلسفی ایشان در #فلسفه_غرب و به رخ کشیدن تواناییهای #فلسفه_اسلامی در این زمینه است. در این مقاله نکتهسنجیهای گوناگون فلسفی ایشان نشان داده میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
همین اکنون موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🔸آقای پیِرو مینی از اقتصاددانان غربی است که فلسفه هم میداند. ایشان در کتاب فلسفه و اقتصاد خود که چند سال پیش منتشر شد و به فارسی ترجمه شده است، میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک و نظریههای مارکس و کینز ، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد».
🔸اینکه میگویم آقای علوی بروجردی بدون علم از این مباحث، بیاناتی را فرمودند، به این علت است. مناسب است ایشان این مطالب را مطالعه فرمایند. به ایشان توصیه میکنم ابتدا این مطالب را مطالعه و تحقیق کنند. در شأن یک عالم دینی مثل ایشان نیست که بدون علم و آگاهی چنین نظریاتی را ابراز کنند.
🔸آقای پیرو مینی دانشمند غربی است. همه هم او را قبول دارند. در ادبیات اقتصادی ایشان صاحب نظر شناخته میشود. ایشان میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک…»؛ اقتصاددانان کلاسیک یعنی اقتصاددانانی که تفکراتشان مبنای تمام تفکرات اقتصادی موجود است. عمده تفکرات است.
🔸گرچه مکتبهای مختلفی در علم اقتصاد به وجود آمد؛ مثل نظریات کینز، نئوکینزیها ، مکتب نهادی و سایر مکاتب؛ ولی استخوانبندی سرمایهداری، اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک است. ایشان میگوید نظرات کلاسیک و مارکس و کینز، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد.
🔸آقای علوی بروجردی! آموزههای فلسفی این افراد را قبول دارید؟ شما که میفرمایید: علم اقتصاد، علم اقتصاد فعلی همین اقتصاد کلاسیک است. نظرات اقتصادی، نظریات کلاسیک است. آقای پیرو مینی میگوید ریشه اقتصاد در آموزههای متفاوت فلسفی است؛ شما به عنوان یک عالم دینی، نظرات فلسفی آنها را قبول دارید یا نظرات فلسفی فلاسفه و عالمان دینی و مفسرین خودمان را قبول دارید؟
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net