eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻یک بام و دو هوای یک روشنفکر و هم‌فکرانش ✍️سید مهدی شرف‌الدین 🔹بعد از انتقادهای شدید آقای محدثی و همفکرانش می‌توان مهمترین محور ادعاهای ایشان را در مساله تخصصی بودن امر جامعه‌شناسی دین توصیف کرد. 🔹آنها معتقدند که هر حوزه از اندیشه بشری، نیاز به تخصص دارد و غیر متخصصین حق اظهار نظر در باب آن را ندارند چرا که مسائل آن را درک نمی‌کنند. با همین مبنا، آقای محدثی استدلال می‌کند که بحث او در این مناظره در حوزه جامعه‌شناسی دین بوده و لذا آیت‌الله سبحانی که از این حوزه سررشته‌ای نداشته و در حوزه سنتی فقه و اصول فعالیت دارد، نباید در مورد سخنان ایشان اظهار نظر می‌کرده است. 🔹اما از نظر آقای محمد محمد رضایی(استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و شاگرد آیت‌الله سبحانی) جامعه‌شناسی دین فرعی از فروع مختلف دین بوده و بحث از آن نیاز به فهم دقیق از دین دارد. 🔹یعنی تا کسی اصل دین و لوازم آن را نشناسد، نمی‌تواند در مورد اجرای آن در جامعه سخن بگوید. خلاصه کلام آقای محمد رضایی این است که جامعه‌شناسی دین نیز که آقای محدثی به آن تمسک کرده‌اند، پیش و بیش از هرچیز نیاز به تخصص در اصل دین دارد. لذا جامعه‌شناسان دین یا باید خودشان تخصص دینی داشته باشند و یا از متخصصان این عرصه کسب تکلیف کنند. 🔹اما از نظر آقای سید جواد میری این بحث یک بحث درون‌دینی است که یکی از طرفین از جانب ساحت هستی‌شناسانه وارد شده و طرف دیگر با دید معرفت‌شناسانه به جریان می‌نگرد. 🔹به عبارت دیگر از نظر آقای میری شکل‌گیری این بحث بخاطر خلط محل نزاع بوده و هر دو طرف(آیت‌الله سبحانی و آقای محدثی) عضوی از جامعه متخصصین دین به شمار می‌آیند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3632 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻تمدن سازی در اندیشه‌ی رهبر انقلاب 🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3628 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻تمدن سازی در اندیشه‌ی رهبر انقلاب 🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی 🔸نگاه مقام معظم رهبری به غرب سه وجه دارد؛ اول این‌که نسخه‌ی ایشان در تقابل با غرب «آفندی و انشائی» است؛ یعنی تمدن در برابر تمدن! بدین‌صورت که باید بر اساس ظرفیت‌های بیکران دینی و هویت ایرانی_اسلامی‌، تمدن نوینی بنا کرد، تا با تکیه بر دستاوردهای خیره‌کننده‌ی آن و فطرت جهانیان بتوان تمدن ‌طاغوت را از میان برداشت. 🔸در این مسیر باید تعامل ما با غرب «گزینشی ‌تصرفی» باشد. به ‌عبارت دقیق‌تر باید آگاهانه و از موضع بالا، دستاوردهای آن را قبول، رد و یا مورد هویت‌بخشی قرار دهیم. 🔸دوم این‌که تقابل و تعامل مدنظر ایشان، کاملا «جامع و منظومه‌ای» است؛ یعنی شبکه‌ای دارای ارتباط درونی وثیق که از پارادوکس‌های کاریکاتوری مبرا است. متاسفانه در میان شخصیت‌های سیاسی کم نداریم کسانی را که به ‌خاطر حفره‌های اعتقادی‌شان، نگاهی متناقض‌نما به غرب دارند. در برخی مواضع غرب‌گرا و در دیگر مواضع غرب‌ستیزند. 🔸وجه سوم نگاه ایشان در برخورد با غرب «محوریت صبغه‌ی نرم‌افزاری» است. از آنجا که بنیادهای تمدن ‌غرب و مهلک‌ترین وجوه عینی آن، همه ریشه در نرم‌افزار منحط آن دارد، تقابل با آن نیز به همان نسبت، محوریت نرم‌افزاری و نظریه‌پردازی و تولید فکر می‌طلبد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3628 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔹کتاب “رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر” منتشر شد. 🔸کتاب رابطه علم و دین از منظر چهارحکیم مسلمان معاصر؛ که پاسخ به هشت سؤال در خصوص رابطه علم و دین است و از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده، توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر ارزشمند استاد وکیلی 🔷 نشست چهارم ✅ با حضور: حجة الاسلام و المسلمین اسدپور حجة الاسلام و المسلمین وکیلی ✔️ این جلسه به صورت حضوری برگزار شده و از طریق فضای مجازی نیز به صورت زنده قابل مشاهده می‌باشد. 🔹 مکان: قم، میدان معلم، ابتدای بلوار سمیه، خیابان شهیدین، پلاک۶۳، مدرسه فقهی امیرالمومنین (علیه السّلام) 🕧 زمان: شنبه، اول رجب 1442 (25 بهمن 1399)،‌ ساعت 13 لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
✳️ 🔻نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) به علوم تجربی 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
تجربه گرایی در علوم عقلی.mp3
6.72M
✳️ 🔻نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) به علوم تجربی 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جمع‌بندی خلاف آمد فوکو از انقلاب اسلامی ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3643 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جمع‌بندی خلاف آمد فوکو از انقلاب اسلامی ✍️داود مهدوی‌زادگان 🔹انقلاب اسلامی به دلیل عدم شباهتش به هیچ انقلابی به چالش معرفتی-دانشی در دنیای مدرن تبدیل شد. 🔹جهات این چالش، چند امر اساسی بود. یک امر آن غیرطبقاتی بودن آن است؛ به این معنا که جنبش ۵۷ با تکیه بر تضاد طبقاتی شکل نگرفته بود و گویی همه این تضاد‌ها و اختلاف‌های اجتماعی کنار گذاشته شده بود. 🔹 این امر، رهبری جنبش را برای جریانات سیاسی مدرن سخت کرده بود، بلکه موجب شده بود از دست آنها خارج شود. جریان‌های سیاسی مدرن ایرانی هیچ تجربه و دانش رهبری اجتماعی فراطبقاتی یا ملی در کارنامه نداشتند. 🔹تنها نمونه‌ای که می‌توان برای آن ذکر کرد، جنبش ملی شدن صنعت نفت بود که آن‌هم کار مشترکی بود میان روحانیت و روشنفکری؛ یعنی روشنفکران و جریان‌های سیاسی مدرن نمونه‌ای از یک تجربه مستقل رهبری در کارنامه خود نداشتند. امر دوم، مساله رهبری نهضت است که یک شخصیت برجسته و مرجع دینی بود. 🔹تا پیش از این، روحانیت به‌عنوان عوامل ارتجاع و تحجر و دورترین قشر در رهبری جامعه معرفی شده بود، ولی در انقلاب شاهد رهبری قیام توسط عالم دینی شدند. 🔹مسلما اومانیست‌های غربی نمی‌توانستند یا مایل نبودند میان رهبری انقلاب ۵۷ با نهضت پروتستانی لوتر و کالون نسبتی برقرار کنند، چون به گمان آنان دوره و زمانه نهضت‌های اصلاح دینی یکی‌دو سده است که تمام شده است. 🔹اکنون ممکن نیست شاهد چنین نهضتی در پایان قرن بیستم باشیم. اما امر سوم، مساله مذهب است. مذهب به‌مثابه ایدئولوژی سیاسی انقلاب، امری کاملا غیرقابل تصور تلقی می‌شد. مذهب که افیون توده‌ها شمرده می‌شود، حالا رهبری فکری/‌سیاسی یک ملت را بر عهده گرفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3643 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻استمرار سنت فقهی_ولائی آیت الله بروجردی در تراز ملی جمهوری اسلامی ✍️داود مهدوی زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3640 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻استمرار سنت فقهی_ولائی آیت الله بروجردی در تراز ملی جمهوری اسلامی ✍️داود مهدوی زادگان 🔸سنت فقهی-ولایی آیت الله بروجردی به دست امام خمینی (ره) پی گرفته و رسمیت پیدا کرد. به طوری که مرحوم امام خمینی (ره) که خود مولود حوزه احیا شده شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود و با آیت الله بروجردی مراودات وثیقی داشتند، آن سنت ولایی آیت الله بروجردی ره را به احسن وجه نه فقط ارتقا داد که در گستره جامعه و سیاست عینیت بخشید و حکمرانی دینی را بر پایه آن پدید آورد. 🔸 مهمترین جلوه ارج گزاری و احترام نهادن امام خمینی (ره) به اقلیت‌های دینی و مذهبی را که برگرفته از سنت ولایی مرحوم آیت الله بروجردی (ره) است، در تدوین قانون اساسی مشاهده می‌کنیم. در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی اقلیت‌های دینی و مذهبی به رسمیت شناخته شده است. 🔸همین امر کافی بود که جامعه دیندار مسلمان ایران از این پس بر اساس قانون اسلامی با اقلیت‌های دینی برخورد و تعامل دوستانه و صمیمانه‌تری برقرار کنند. 🔸جالب اینجا است که اغلب فقهای خبرگان تدوین قانون اساسی از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله بروجردی بودند. بدین ترتیب، امام خمینی (ره) سنت آیت الله بروجردی در احترام گذاشتن به پیروان اقلیت‌های دینی را در سطح سیاسی و ملی رسمیت داد. بطوری که اقلیت‌های دینی با عنوان دین اعتقادی شأن در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند. 🔸دقیقاً پیروان اقلیت‌های دینی به پاس این حرمت گزاری از آنان در جمهوری اسلامی به استقبال امام خمینی (ره) آمدند. شاهد آن هم مشارکت آنان در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دادن شهیدانی از خانواده‌های‌شان است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3640 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔻جنگ‌های نوین اقتصادی و موانع تولید(قسمت چهارم) 💠 🔘دانشیار و عضو هيئت علمي گروه اقتصاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net