eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران 🔻دکتر رفیع الدین اسماعیلی (مدیر موسسه شناخت) 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️از نگاه لیبرال‌های سیاسی و اقتصادی‌ای مانند اسمیت امتیاز برجستۀ بازار این بود که افراد را دور هم جمع کرد. بازار شکلی جدید از برابری ایجاد کرد که در آن افراد در جایگاهی برابر با هم معامله و با دیدگاه‌های یکدیگر همراهی می‌کردند. 🔹دست آخر تبادل باعث آرامش اجتماعی می‌شود. اما از نگاه نئولیبرال‌ها حکایت به‌کلی متفاوت است. 🔻 دارایی اصلی سرمایه‌داری، نه ترکیب بلکه، تمیز است: رقابتْ رهبران را از رهروان متمایز می‌کند؛ برندگان را از بازندگان، تلاش‌گرها را از تنبل‌ها: مهاجری پویا، مولد، و انگلیسی زبان را از مهاجر مفت‌خور. 🔳با این اوصاف هر اقدامی که دولت بتواند برای فرآیند تقسیم‌بندی انجام دهد (مانند اصلاح نظام آموزشی) مفید ارزیابی خواهد شد. 🔻جریان نئولیبرالیسم ▫️دکتر شهریار زرشناس قسمت دوم: https://eitaa.com/fekratmedia/1330 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جریان نئولیبرالیسم ▫️دکتر شهریار زرشناس 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 🔻موانع روانشناختی حجاب 🖋 حسین امیری؛ کارشناسی ارشد روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4232 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻موانع روانشناختی حجاب 🖋 حسین امیری؛ کارشناسی ارشد روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام
📋 🔻موانع روانشناختی حجاب 🖋 حسین امیری؛ کارشناسی ارشد روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🔸موانع روان‌شناختی حجاب متنوع و مختلف است. در صورت عدم توجه به این موانع در روند تبلیغ و ترویج حجاب، دچار مشکل خواهیم شد. 🔸بنابراین اگر موانعی مثل: سلطه‌گری، مدگرایی، اختلال شخصیت و... در مخاطب وجود داشته باشد، بهتر است با توجه به خصوصیاتی که این افراد دارند، برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد تا مقاومت آنان در مقابل حجاب برانگیخته نشود. 🔸چرا که در برخی موارد عدم توجه به این امور اثر معکوس بر مخاطب نهاده و باعث لجاجت مخاطب می گردد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4232 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نجات روزنامه نگاری از چنگ شرکت های بزرگ فناوری 🖋 تیلور اون مدیر مرکز رسانه، فناوری و دمکراسی در دانشگاه مک گیل 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3876 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻نجات روزنامه نگاری از چنگ شرکت های بزرگ فناوری 🖋 تیلور اون مدیر مرکز رسانه، فناوری و د
📋 🔻نجات روزنامه نگاری از چنگ شرکت های بزرگ فناوری 🖋 تیلور اون مدیر مرکز رسانه، فناوری و دمکراسی در دانشگاه مک گیل 🔸از آنجا که گوگل و فیس بوک سیطره انحصار مانندی را بر تبلیغات دیجیتال در حوزه جستجو و شبکه سازی اجتماعی کسب کرده‌اند، اکنون چانه زنی با آنها تقریبا غیرممکن شده است. 🔸بدتر آنکه مدل کسب و کاری که مبتنی بر توزیع اطلاعات معتبر نباشد، به قیمت زیان موسسات روزنامه نگاری معروف و سایر سازمان‌های مرتبط با کسب و کار تامین این کالای عمومی بسیار مهم تمام می‌شود. 🔸از این رو ما مانده‌ایم و یک نقص بازار دو جانبه که نه تنها به کسب و کار تبلیغات تجاری بلکه به دمکراسی نیز لطمه وارد می‌آورد. 🔸برای حل و فصل هر دو این مشکلات، دولت استرالیا اخیرا پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را ملزم کرده تا برای پرداخت هزینه محتوای تولیدی آنها و در نظر گرفتن تدابیری برای تضمین شفافیت بیشتر در ارتباط با فروش آگهی‌ها و تغییرات الگوریتم‌ها که می‌توانند بر کسب و کار اخبار تاثیر بگذارند، با ناشران خبر وارد مذاکره شوند. 🔸در این واکنش استرالیا تلویحا این ایده وجود دارد که می‌توان نقص‌های بازار را هم در روزنامه نگاری و هم تبلیغات با حل مشکل سلطه بر بازار حل کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3876 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (9) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن ششم 1️⃣ عین القضات همدانی (م 525) 🔺 وی شاگرد شیخ محمدبن حَمُّیه و احمد غزالی، برادر امام محمد غزالی است. ابتدا علوم رسمی را با نبوغ کم نظیری یکی پس از دیگری به نحو عالی آموخت. پس از آنکه مقصود خود را در کلام و فلسفه نیافت، به مطالعۀ آثار امام ابوحامد محمد غزالی روی آورد و به مدت چهار سال به بررسی آثار او مشغول بود و فکر می کرد به مقصود خود رسیده است، اما در سن بیست و یک سالگی با شیخ احمد غزالی ملاقاتی کرد و در وی تحولی شگرف پدید آمد، به طوری که پس از بازگشت غزالی، در سفرش به همدان، مکاتبات این استاد و شاگرد تا آخر عمر ادامه یافت. 🔺 عین القضات نوشته های بسیار ارزنده ای در عرفان اسلامی با گرایش های فلسفی و نظری دارد، از جمله: تمهیدات و زبدة الحقایق و مکتوبات که مجموعۀ نامه های او به مریدانش می باشد. وی در نهایت در سن سی و سه سالگی و به سال 525ق به شهادت رسید. 2️⃣ حکیم سنایی غزنوی ( م ظ 525) 🔺 از بزرگان شعرای عارف است و از مریدان خواجه یوسف همدانی.دیوان حدیقة الحقایق از اوست که با دارا بودن حدود ده هزار بیت، در تصوف، سلوک و عرفان دایرة المعارفی است و در واقع بنیان گذار شعر عرفانی در زبان فارسی است. 3️⃣ احمد جام (م 536) 🔺 ابونصر احمد نامقی جامی، معروف به ژنده پیل از عرفای مشهور قرن ششم هجری است. وی درس ناخوانده و بی سواد بود، اما در وی تحولی پدید آمد و از عارفانی گشت که تألیفات زیبایی دارد. 🔺 جامی می گوید: شیخ احمد چهل و دو فرزند داشت؛ سه دختر و مابقی پسر. پس از وفاتش چهارده پسر مانده بودند که همگی عالم، عامل، کامل، صاحب تصنیف، اهل کرامات و ولایت، مقتدا و پیشوای خلق بوده اند. 🔺 جامی عارف شریعت مدار و حقیقی بود و افکار بسیار مستقیمی داشت و برخی از کج روی های عارف نمایان را در آثار خود همچون: مفتاح النجاة و انس التائبین و صراط الله المبین و .... به نقد کشیده است. 4️⃣ محی الدین عبدالقادر گیلانی (م 560) 🔺 وی نبیرۀ ابو عبدالله صومعی که از بزرگان عرفانی گیلان بوده، است. 🔺 در مسیر سلوک شاگرد شیخ ابوسعید مبارک بن مخزومی است و از وی ریاضاتی سخت نقل شده است. برخی کرامات وی را در حد تواتر دانسته اند. شهید مطهری دربارۀ او می گوید: «از شخصیت های جنجالی جهان اسلام است». سلسلۀ قدریه از سلسله های صوفیه به او منسوب است. 🔺 او از کسانی است که از او دعاوی و بلندپروازی ها زیاد نقل شده است. 5️⃣ شیخ روزبهان بقلی شیرازی (م 606) 🔺 از عرفای عاشق پیشه بود و اغلب در مقام وجد و سُکر به سر می برده است و شیخِ خرقۀ وی، سراج الدین محمد سال بِه است. در شیراز و کوه های اطراف ریاضات فراوان کشید و به قول استاد شهید، از بس شطحیات بسیار دارد، به شیخ شطّاح معروف است. 🔺 هرچند مناسب تر آن است که به خاطر توجه فراوان به شرح و رمزگشایی شطحیات صوفیه و تألیف کتاب مهمی در همین راستا، با نام شرح شطحیات به شیخ شطاح شهرت یافته است. 🔺 وی تألیف فراوان دارد: تفسیر عرایس البیان فی حقایق القرآن و شرح شطحیات از جمله آثار اوست و کتاب عبهرالعاشقین او از زیباترین کتب عرفانی در مقولۀ عشق است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 155_158 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (10) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🌐 تکملۀ دورۀ دوم 🔘 عرفای بخشی از نیمۀ اول قرن هفتم 🔺 هرچه به دورۀ سوم عرفان اسلامی؛ یعنی دورۀ شکوفایی نزدیک می شویم، شرایط و فضا برای بروز چنان دوره ای فراهم می شود، چهار دهۀ اول قرن هفتم در چنین فضایی است. 1️⃣ نجم الدین کبرا (م 618) 🔺 وی از ستارگان بزرگ عرفان است. مرید بابا فرج تبریزی، شیخ اسماعیل قصری، شیخ عمار یاسر و روزبهان بقلی است. 🔺 وی در آغاز به تحصیل علوم ظاهری پرداخت و در آن به مهارت کامل رسید، آن چنان که در مناظرات بر همه سر بود، اما در ملاقاتی که با بابا فرج تبریزی داشت، در وی تحولی روی داد و بابا فرج خرقۀ خود به وی پوشید و او را به ترک علوم رسمی توصیه کرد. سپس در دزفول به واسطۀ کرامتی، مرید شیخ اسماعیل قصری شد. مدتی تحت تربیت او بود و به علوم باطنی دست یافت. 🔺 شبی بر خاطرش گذشت که « درعلم باطن که با استاد شریکی و در علم ظاهر از وی برتر». صبحگاه شیخ او را طلب کرد و گفت: «برخیز و سفر کن که تو را به عماریاسر می باید رفت». می گوید« من دانستم که شیخ بر خاطر من واقف شد». مدتی خدمت شیخ عماریاسر مشغول سلوک بود تا آنکه مانند فکر قبلی بر دلش گذشت، بامدادان استاد سلوک به وی گفت: «برخیز و به مصر رو، به خدمت روزبهان که این هستی را به سیلی از سر تو بیرون برد». به مصر رفت، دید روزبهان به وضو مشغول است، بر خاطرش گذشت که این وضو از لحاظ شرع درست نیست، می گوید: ناگاه از خود غایب شدم، دیدم قیامت برپاشت و مردم را به دوزخ می افکنند، پس از اندی در همان مکاشفه شیخ روزبهان را دیدم. سیلی سختی بر فقای من زد که به روی افتادم و گفت: «بیش از این اهل حق را انکار مکن!» از غیب باز آمدم، به نزد شیخ روزبهان رفتم و به پایش افتادم. شیخ در شهادت نیز همچنان سیلی بر قفای من زد و همان کلام به من گفت. بعد از آن مرا امر کرد که به خدمت شیخ عمار برگردم و به شیخ عمار مکتوبی نوشت که: «هرچند مس داری بفرست تا زر خالص برگردانم». نجم الدین کبرا را شیخ ولی تراش نیز می گویند و در علت این نام گذاری گفته اند: صاحب تصرف عجیبی بود و اشخاص با استعداد را با یک نگاه به مقام ولایت می رساند. از جمله کرامات او آن است که هجوم مغول را پیش بینی کرد و گفت: «آتش از جانب مشرق برافروخت که تا نزدیک به مغرب خواهد سوخت». وقتی مغول نزدیک خوارزم شدند، برخی اصحاب خاص خود همچون سعدالدین حمّویی و رضی الدین علی لالا را به ترک شهر امر کرد و باقی ماندۀ اصحاب خود را به جهاد امر کرد و خود نیز ماند و می گفت: در همین جا به شهادت می رسم. با ورود مغول، به جهاد با کافران برخاست و در همان معرکه به سال 618ق به شهادت رسید. 2️⃣ مجدالدین بغدادی (م 607 یا 616) 🔺 وی در اصل بغدادی است، اما از آنجا که پدر و مادرش طبیب بودند، به واسطۀ درخواست خوارزم شاه از خلیفۀ بغداد، به خوارزم آمدند. وی مرید نجم الدین کبراست و از جوانی تحت تربیت او بوده است. استاد در واقعه ای از مرگ مجدالدین در دریا خبر می دهد و چیزی نمی گذرد که سلطان محمد خوارزم بر سر مسئله ای دستور قتل مجدالدین را داده و وی را در دجله غرق می کنند. خبر به نجم الدین کبرا رسید و گفت: إِنّا للهِ وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعُونَ و به سجده رفت و سر برداشت و گفت: « از خدا خواستم به خون بهای فرزندم ،مُلک از سلطان محمد بازستاند، اجابت فرمود». خبر به سلطان محمد رسید، سخت پشیمان شد و به محضر نجم الدین برای عذرخواهی آمد، نجم الدین این آیۀ قرآن را خواند که: کانَ ذلِکَ فِی الکِتابِ مَسطُوراً وی در ادامه گفت: «سَرِ تو و بسی خلق و سَرِ ما هم برود». چیزی نگذشت که واقعۀ مغول پیش آمد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 161_164 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بازخوانی نقش زن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی 🖋 سعید ابوالقاضی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4237 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻بازخوانی نقش زن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی 🖋 سعید ابوالقاضی 👇ادامه مطلب در پست
📋 🔻بازخوانی نقش زن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی 🖋 سعید ابوالقاضی 🔸از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمی و اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد، یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدری که توان جسمی و نیازها و ضرورت‌هایشان اجازه می‌دهد، می‌توانند در فعّالیت‌ها شرکت کنند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4237 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹علم با اعتبارهایی، متصف به دینی بودن یا نبودن می شود 🔻استاد حمید رضا پارسانیا 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹علم با اعتبارهایی، متصف به دینی بودن یا نبودن می شود 🔻استاد حمید رضا پارسانیا 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📌پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. آثار خود را تایپ، ویراستاری اجمالی و براساس رسم الخط «بی لوتوس13 با فاصله خطوط 1» ارسال کنید. 3. ارجاعات، مستندات و پاورقی‌های هر مطلب را ذیل هر مطلب در پاورقی بیاورید؛ از منابع اسلامی به صورت تحلیلی استفاده شود نه صرفاً اقتباسی و منبع مطالب علمی هم از منابع (اشخاص افراد، کتب و مقالاتی) باشد در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی قابل اعتنا هستند. 4. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 5. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000 _2500 کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 6. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 7_به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب 🔻دکتر سهیل اسعد 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب 🔻دکتر سهیل اسعد 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دین و قدرت دکتر سروش 🎙گوینده: الیاس فلاحتی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📚 🔻معماری شناختی با رویکرد اجتماعی 🔸یک از مباحث این کتاب بررسی اجمالی معماری شناختی سال‌های اخیر برای مدل سازی فرایندهای شناختی عامل‌های شناختی فردی است. 🔸برای این کار «کلاریون» یک معماری شناختی واحد است که تعریف و توسعه یافته است. این معماری شناختی به طور کلی یک مدل یک پارچه و شامل تعدادی از زیر سیستم‌های کاربردی است که تا کنون در ضبط و کنترل تعداد مختلفی از فرایند‌های شناختی در دامنه‌های متعدد تکلیف بر اساس این تقسیم بندی واحدها، موفق بوده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #÷شناخت 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4240 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هوش مصنوعی و دگرگونی بنیادین ماهیت انسانی ما 🖋نیر ایسیکویتس استادیار فلسفه در دانشگاه ماساچوست 🔸الگوریتم‌های هوش مصنوعی به زودی- اگر تاکنون این کار را نکرده باشند- بهتر از گذشته درک خواهند کرد که شما دفعه بعد چه برنامه‌ای را دوست دارید تماشا کنید و کدام متقاضی شغلی را باید استخدام کنید. 🔸حتی یک روز انسان‌ها ممکن است راهی پیدا کنند که ماشین‌ها بتوانند بدون برخی از سوگیری هایی که انسان‌ها نوعا از خود نشان می‌دهند این تصمیمات را بگیرند. 🔸اما به همان اندازه که غیرقابل پیش بینی بودن بخشی از نحوه ادراک انسان ها از خود است و در اینکه چه چیزهایی را در ارتباط با خودشان دوست دارند نقش دارد، بشر در روند از دست دادن چیزی بسیار مهم قرار دارد. 🔸در حالی که هر چه می‌گذرد آنها پیش بینی پذیرتر می‌شوند، این موجودات ساکن در دنیایی که هر چه می گذرد هوش مصنوعی بیشتر میانجی این دنیا با آنها می شود، شباهت‌شان به ما کمتر و کمتر خواهد شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3847 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (11) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🌐 تکملۀ دورۀ دوم 🔘 عرفای بخشی از نیمۀ اول قرن هفتم 3️⃣ فریدالدین محمد عطار نیشابوری (م 618 تا 627) 🔺 از برجسته ترین عارفان اسلامی است. اوج عرفان ادبی که یکی از ابعاد مختلف عرفان اسلامی است، خود را در آثار عطار نشان می دهد، آن چنان که مولانا سخت تحت تأثیر او و سنایی است. 🔺 بنا بر برخی نقل ها: مولانا در کودکی با عطار در سن پیری ملاقاتی داشته و عطار اسرارنامه خود را به وی داده است. 🔺 جامی در چگونگی تحول درونی عطار می نویسد: روزی درویشی بر دکان عطار روی آورد و چند بار از او طلبی کرد، ولی عطار توجهی ننمود، درویش گفت: ای خواجه! تو چگونه خواهی مُرد؟ عطار گفت: چنان که تو خواهی مُرد. درویش گفت: تو همچون من می توانی مُرد؟! عطار گفت: بلی. درویش کاسه ای چوبین داشت. زیر سرنهاد و گفت: الله! و جان بداد. این واقعه سبب تغییر حال عطار شد. 🔺 وی آثار فراوانی دارد؛ الهی نامه، اسرارنامه، جواهرنامه، خسرونامه، مصیبت نامه، شرح القلب، دیوان قصاید وغزلیات، مختارنامه که مجموعۀ رباعیات اوست و سرانجام منطق الطیر یا مقامات طیور که از شاهکار های ادبی جهان است. 🔺 عطار به احتمال قوی در حملۀ مغول به نیشابور که به نقل تاریخ با خاک یکسان شد و هیچ سکنه ای در آن نماند، به سال 618ق به شهادت رسید. 4️⃣ شهاب الدین ابوحفص عمر سهروردی (م632) 🔺 وی غیر از شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی است که فیلسوف اشراقی و صاحب حکمة الاشراق است و در برخی نوشته ها به جهت خلط بین سهروردی فیلسوف با سهروردی عارف، بسیاری از آثار شیخ مقتول به سهروردی _ عارفِ مورد بحث_ نسبت داده شده است. 🔺 مرید عموی خود ابوالنجیب عبدالقاهر سهروردی بود و همچنین شاگرد طریقتی عبدالقادر گیلانی به شمار می آمد. 🔺 وی در زمان خود شیخِ مطلق عراق بود و از اطراف سؤال های عرفانی و سلوکی به سوی او فرستاده می شد. 🔺 او تألیفاتی دارد که مشهورترین آنها که شهرت سهروردی نیز به خاطر آن است، عوارف المعارف است که از کتب معتبر و مشهور عرفا به حساب می آید. استاد مطهری دربارۀ او می گوید: شیخ سعدی شیرازی و کمال الدین اسماعیل اصفهانی، شاعر معروف از مریدان او بوده اند. 5️⃣ ابوحفص عمربن فارض مصری (م632) 🔺 از بزرگان عرفای اسلامی به شمار می آید. ماجراهای عجیبی دارد و بیشتر فتوحات معنوی و مکاشفات وی به اشارت پیری گمنام در مکه روی داده است. 🔺 ابن فارض اثری به نثر ندارد، بلکه همۀ آثارش به شعر است و دو قصیدۀ «خمریّه» و «تائیه» او در میان محققان درخشش بی نظیری داشته و بر آن شرح های فراوانی نگاشته اند. شهید مطهری می نویسد: «اشعار عرفانی او در عربی با اشعار عرفانی حافظ در زبان فارسی قابل مقایسه است. محیی الدین عربی به او گفت: خودت بر اشعارت شرحی بنویس، او گفت: کتاب فتوحات مکیّه شما شرح این اشعار است». 🔺 در قصیدۀ تائیّه منازل و مقامات سلوک را به دقیق ترین وجه به نظم درآورده است. خودش می گوید: چون قصیدۀ تائیّه گفته شد، رسول الله (ص) را در خواب دیدم که فرمود: نام آن را چه گذاشتی؟ گفتم: یا رسول الله (ص)! لوایح الجِنان و روایح الجَنان. فرمود: لابَل سَمِّها نَظمَ السلوک، فَسَّمَیتُها بِذلِکَ؛ «فرمود: نه، بلکه آن را نظم السلوک نام گذار» و من نیز همان کردم. 🔺 شاگردان ابن فارض می گویند: در قصیدۀ تائیه تمام هفت صدوپنجاه بیت در حال جذبه گفته شده است. 6️⃣شیخ اوحدالدین حامد کرمانی (م 635) 🔺 وی مرید شیخ رکن الدین سُنجاسی (یا سُجاسی) است و با محیی الدین بن عربی مصاحبت داشته و ابن عربی برخی از احوال وی را در فتوحات آورده است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 164_167 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا با عنوان « نقش فلسفه و حکمت در برون‌رفت بحران‌های انسانی معاصر » 🔹۲۲اسفندماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی 🔹هفتمین دورهٔ علمی‌پژوهشی مشکات، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از یاران مهدی
💠کافه عدالت برگزار می‌کند: 🔻نشست تخصصی تبیین عدالت‌خواهی با «محوریت اصلح عادل» باحضور: 🔸محسن مهدیان؛ سردبیرخبرگزاری فارس موضوع: بررسی و بازنمایی نسبت اصلحیت و عدالت‌خواهی 🔸دکتر شریف لک‌زایی؛ عضوهیات علمی دانشگاه باقرالعلوم موضوع: بررسی آسیب شناسانه‌ی تحقق عدالت در نظام اسلامی 🔸 حجت‌الاسلام سید کاظم رجایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی(ره) موضوع: تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی 🔸دکتر محمدعلی شکوهیان راد؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران موضوع: تبین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک پخش لایو از صفحه اینستاگرمی کافه عدالت: @cafe_edalat •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@cafe_edalat
هدایت شده از مجله خردورزی
ZOOM0030_1.mp3
10.59M
📻 🏷 نقد نظریه دین و قدرت 🔶نقدهایی که جناب کدیور به نظریه دین و قدرت دکتر سروش وارد نموده‌اند را در این اپیزود از رادیو فکرت بشنوید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پارت اول 🔹هوشیاری نسبت به هدف خلقت 🔻استاد اصغر طاهر زاده 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia