📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 منظور از یقین
🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد.
🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود.
🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد.
🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است.
❇️مؤلفه های یقین
🔘دیدگاه افلاطون
🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد.
🔘 منظور از بیان چیست
🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 82_89
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#کرسی #پژوهش 🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پ
korsi.mp3
21.52M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی"
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️سی و سومین نشست از سلسله نشستهای همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید”
▪️با موضوع ” ایمان وچالش های انسان معاصر در عصر غیبت” برگزار می گردد.
🏢لینک ورود به جلسه👇
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش دوم)
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻برخی فمینیستها اعتقاد دارند زبان حقوق، مردسالار، خشن، پرخاشگر، فردگرا، تفرقهافکن و عاطفه ستیز است.
🔻از این رو توصیه میکنند مناسبات اجتماعی بایستی بر اساس فضیلتهای ارتباطی، اتحادی و عاطفی اخلاقی بنا شود.
🔻 اینان اعتقاد دارند ، حقوق بر اساس عقلانیت و عدالت به این سرانجام سست بنیان رسیده است لذا ضرورت دارد روابط اجتماعی بر اساس زبان عاطفه و محبت که به طبع انسانی بشر نزدیکتر است، پایه گذاری شود.
🔻 مهمترین آسیبهای تسلط گفتمان حق را به قرار ذیل برشمرده میشود: الف. بی حد و حصر بودن حقها، ب. ماهیت سرکش و ستیزهجوی حقها ، ج. مبنای فردگرایانه و خود محورانه حقوق، د. ماهیت اخلاق گریز یا اخلاق ستیز حقوق، ه. مقتضای تفرقه افکن و اتحاد سوز حقوق.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#هویت_زن
#سنخ_شناسی
#حقوق
#اسلام
#انسجام_اجتماعی
#غایت_نگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4395
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 دیدگاه ارسطو
🔺 ارسطو یقین را همان معرفت مطلق، یعنی علم حقیقی می داند. ارسطو تأکید می کند که آن گاه می توان گفت معرفت به گزاره ای حاصل شده است که علت آن گزاره نیز شناخته شده باشد؛ یعنی یا بیّن باشد یا از راه حد وسط به دست آمده باشد، و نیز بدانیم که ممکن نیست غیر از این باشد. در این صورت خواهیم دانست که این گزاره مطابق واقع است و نیز محال است نقیض آن گزاره صادق باشد.
🔘 دیدگاه فارابی
🔺 یقین آن است که در مورد گزارۀ صادقی که آن را تصدیق کرده ایم، اعتقاد داشته باشیم که هرگز ممکن نیست در واقع به خلاف آنچه ما دربارۀ آن اعتقاد داشته ایم، باشد، و افزون بر آن، اعتقاد داشته باشیم که خلاف آن گزاره ممکن نیست.
🔺 از دید فارابی آنچه موجب می شود اعتقاد به کذب نقیض قضیۀ یقینی زوال ناپذیر باشد، علت اعتقاد بدان است؛ یعنی یا آن قضیه از اولیات است و یا محصول قیاس است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 90_92
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ #مصاحبه
◾️تقابل بنیادیِ انگارۀ توسعه با چشمانداز معناییِ انقلاب اسلامی
🎙 دکتر مهدی جمشیدی
🔻«توسعه»، هیچ هویّتی فارغ از «عالم تجدُّد» ندارد، بلکه از متن آن برخاسته و از هر جهت، به بنیانها و افق معنایی آن تعلّق دارد؛
🔻تعلّقی تمامعیار و ناگسستنی که در ذات آن، نفوذ و رسوخ یافته است. اگر در عالم تجدُّد، ابتدا سخن از «ترقّی» رفت و غریبان به دیگران، همچون اقوام «بربر» و «فروتر» نگریستند و تسلّط بر آنها را طلبیدند و استعمار بیرحم و وحشی را رقم زدند، در قرون بعدی، نظریۀ «توسعه»، جایگزین نظریۀ «ترقّی» شد و در جامهای آراسته و علمی، بر جوامع دیگر تحمیل شد.
🔻امّا این بار، کسی احساس نکرد که به او تهاجم شده است، بلکه خودش داوطلبانه، توسعه را خواست و آن را از غرب، گدایی کرد؛ چراکه تصوّر میکرد که بدون توسعه، «پیشرفت» را تجربه نخواهد کرد و «عقبمانده» باقی خواهد ماند.
🔻این که «پیشرفت» و «عقبماندگی» چیست، در مرحلۀ پیشین تعیین شده بود و چیزی جدای از توسعه نبود. «پس» و «پیش»، در نسبت با توسعه، شکل گرفته بودند و هویّت مستقلی از آن نداشتند. در چهارچوب «عقل توسعهای»، تکلیف همۀ مفاهیم، مشخّص شده بود و هیچ مفهومی برخلاف آن، قابلتحمّل نبود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توسعه
#انقلاب_اسلامی
#دین
#عدالت
#عالم_تجدد
#لیبرالیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4399
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
◾️دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برای یقین نفس الامری سه عنصر را برمی مشارد، اولاً به صدق گزارۀ «الف ب است» اعتقاد دارد. ثانیاً معتقد است که ممکن نیست این گزاره صادق نباشد، یعنی محال است که الف ب نباشد و ثالثاً این اعتقاد دوم زوال پذیر نیست.
◾️ دیدگاه ابن سینا موفق ترین طرح
🔺 طرحی که شیخ عرضه کرده، جزو موفق ترین طرح هاست؛ زیرا آغازگاهی طبیعی دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که «مطابق با واقع بودن» در این عبارات مطرح نشده است؛ زیرا اینکه چنان گزاره ای باید صادق باشد، بسیار روشن است و جای گفت و گو ندارد.
◾️ چه چیزی اعتقاد به زوال پذیری را در پی دارد؟
🔺 همان امری که علت تصدیق گزاره است، اعتقاد به زوال ناپذیری آن را موجب می شود. ابن سینا می گوید یا آن گزاره از اولیات است، یا این گونه نیست و با استفاده از حد وسط اکتساب می شود.
🔺 به دلیل این حد وسط، می توان گفت که آن گزاره صادق است و ممکن نیست نقیضش درست باشد و زوال نیز نمی پذیرد.
◾️ هر یک از قیود چه چیزی را خارج می کند؟
🔺 اعتقاد به گزاره و تصدیق آن شعریات را خارج می کند. اعتقاد به اینکه نقیض این گزاره ممکن نیست درست باشد تصدیقات ظنی، مانند خطابیات را خارج می کند. در تصدیقات ظنی، احتمال صدق خلاف گزارۀ تصدیق شده منتفی نیست. این اعتقاد دوم، زوال ناپذیر باشد، جدل، جهل مرکب، سفسطه و مغالطه خارج می کند.
◾️ اندیشۀ برهان در دل بحث یقین
🔺 محور و مدار علم برهان به معرفت حقیقی و یقین نفس الامری مرتبط است و همۀ آنچه از آن با عنوان شروط برهان یاد می شود، برای تحصیل حقیقت معرفت و یقین نفس الامری است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 93_99
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
21.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
7️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (6)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🕌 مدرسه تابستانی «مسائل فقهی معاصر»
❇️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری «مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر» را با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در شش گروه برگزار میکند.
🔹 «فقه معاملات
🔹 فقه جزاء، فقه سیاسی
🔹 فقه اقتصاد
🔹 فقه خانواده
🔹 فقه تربیت»
👈 جزئیات + جدول نشستها و اساتید، همراه با اطلاعات تکمیلی:
🌐 https://b2n.ir/x45240
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
نقد سخنان دکتر سروش درباره طب سنتی.pdf
523.9K
✍️ احمدحسین شریفی
🔴تب بالای مغالطهگری در مواجهه با طب سنتی و اسلامی؛ پاسخی به سخنان دکتر سروش
🔶اوایل سال ۱۳۹۹ جناب عبدالکریم #سروش در مصاحبهای با سایت زیتون علیه #طب_اسلامی و سنتی و مدافعان آن سخنانی را بیان کردند که همان زمان از سوی جناب استاد شریفی در یک نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
🔶متن پیاده شده سخنرانی استاد شریفی در شماره سی و ششم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net