eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
PTT-20210724-WA0004.opus
1.05M
بررسی ابعاد شخصیت علمی و فرهنگی استاد فرج‌نژاد پیام آقای فرحت حسین مهدوی از پاکستان به مناسبت رحلت استاد فرج‌نژاد @farajnezhad110
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش3️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔘 2. عقل شهودی ▫️ شهود، یا حسی است یا عقلی و یا قلبی. عارفان دربارۀ شهود قلبی به تفصیل سخن گفته اند و ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرایند و دربارۀ آن تحلیل هایی عرضه کرده اند. همچنین شهود حسی را برخی فیلسوفان پذیرفته اند و برخی نیز بدان معتقد نیستند. 🔘 شهود عقلی ▫️ دریافت مستقیم عقل است به نحو حضوری. ادراک عقلی را معمولاً تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و غالباً سخن از عقل حصولی است که کلیات را ادراک می کند. ▫️ اما افزون بر عقل حصولی، عقل شهودی نیز در کار است؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد. ▫️ اینکه عقل می تواند شهود، یعنی علم حضوری داشته باشد، برپایۀ قاعدۀ صدرایی «النفس فی وحدتها کل القوی»، توجیه و تبیین می شود. ▫️ برای یافتن «علیت» همین که می بینیم با برخورد پا به توپ، توپ به حرکت درآمد، عقل علیت را می فهمد. عقل رابطۀ علیتی را به نحو شهودی ادراک می کند. ▫️ هنگام برقراری ارتباط حسی با خارج، چیزهایی را ادراک می کنیم که از قلمرو ادراک حسی بیرون اند. از باب نمونه، معقولات ثانی فلسفی در متن شهود حسی، به شهود عقلی درک می شوند. ▫️ در ساحت شهود حسی، چه حس ظاهر چه حس باطن، و حتی در ساحت شهود قلبی، عقل حاضر می شود و ادراکاتی مناسب خود فراهم می آورد. این ادراک های عقلی، بی واسطه اند؛ به گونه ای که حتی نمی توان گفت با واسطۀ قوای باطنی صورت می گیرند. ▫️ حقایق عقلی ای را که در شیء وجود دارند، و هنگام شهود حسی فراچنگِ حس نمی افتند، عقل شکار می کند. 🔘 عقل شهودی در دل شهود قلبی ▫️ دراین باره دو تحلیل می توان عرضه کرد: ▫️ الف) عقل شهودی در دل شهود قلبی کار می کند، اما به عنوان قوۀ پایین تر در بطن قوۀ بالاتر ▫️ ب) عقل شهودی در دل شهود قلبی به ادراک می پردازد، از آن رو که هر قوۀ بالاتر، تمام قوای پایین تر را در خود دارد. این تحلیل از آنِ ملاصدراست. از نگاه او، خیالْ حس را در خود دارد، و عقل نیز مشتمل بر خیال و حس، هر دو است. ▫️ عارفان نیز چنین باوری دارند. از نگاه ایشان، قوۀ قلبیه قوۀ برتر است و هنگامی که انسان به مرتبۀ قلب می رسد، عقلش قوه ای از قوای قلب و شأنی از شئون آن می شود. ▫️ بنابراین وقتی گفته می شود عقل شهودی در دل شهود قلبی ادراک می کند، بدان معناست که گونه ای از ادراکات قلب، به عقل نسبت داده می شوند. همان قلب است که با شأنی از شئون اندماجی خود، یعنی عقل، ادراک کرده است. 🔘 عقل شهودی و عقل منوّر ▫️ منظرو از عقل منوّر، عقل نورانی شده به نور کشف قلبی است که می تواند ادراکات و فهم های بهتر و عالی تری داشته باشد، درحالی که پیش از نورانی شدن، توانایی چنان ادراک و فهمی را نداشته است. 🔘 تصویری دیگر از عقل منوّر ▫️ عقل منوّر می تواند عقل شهودی منوّر به نور کشف قلبی باشد، که در مراتب پایین تر از شهود قلبی، به ادراک می پردازد و به لایه های باطنی ترِ مشهود دست می یابد. در تصویر پیشین،عقل منوّر در دل شهود قلبی به ادراک می پرداخت. اما اکنون سخن دربارۀ عقلی است که منوّر به کشف قلبی است، اما در مراتب پایین تر حاضر می شود و ادراک می کند. ▫️ البته در این مورد نیز باید گفت قلب است که ادراک می کند، اما تنزل کرده، و در مراتب پایین تر عمل کرده است. 🔘 فهم شهودی ▫️هنگامی که عقل شهود می کند، در همان موطن شهود، فهم نیز دارد، که از آن با تعبیر «فهم شهودی» یاد می کنیم. منظور این نیست که پس از شهود در ساحت علم حصولی، فهم حاصل می شود، بلکه فهم شهودی در دل شهود عقلی روی می دهد؛ یعنی همان عقلِ شهودگرِ حاضر در موطن شهود، فهم نیز می کند و حقایقی را درمی یابد. ▫️ عقل در موطن شهود دو کار انجام می دهد، هم می یابد، و هم به صورت شهودی می فهمد. فهم شهودی افزون بر نفس مشهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز می تواند تعلق گیرد. ▫️ آنچه موجب می شود در مراحل پس از شهود عقلی، علوم حصولی فراچنگ آیند، همین فهم شهودی است. ▫️ از باب نمونه، من وجود خود و تشخص خود، و نیز پیوند میان آن دو را در موطن شهود فهم می کنم. از فهم این ارتباط در موطن شهود، با تعبیر «تصدیق بالقوه» یاد می کنیم. سپس در مرحلۀ علم حصولی، این فهم به علم حصولی تبدیل می شود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 146_152 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.04.07 - کرسي ترويجي گروه عرفان - معنويت سکولار،آب ياسراب ..- دکترجعفرهرندي.mp3
8.61M
🎙 ✅ چیستی و خاستگاه معنویت سکولار 🔰چرایی و چگونگی رخنه و نفوذ معنویتهای سکولار در داخل کشور 👤 حجت الاسلام و المسلمینن دکتر محمد جعفری (دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 دوشنبه 1400/ 04/ 07 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
40.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل‌ صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت » 💠 قسمت سوم 💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
خسرو پناه.mp3
24.39M
دکتر فرج نژاد الگوی برای علوم انسانی سخنان مهم حجت الاسلام دکتر خسروپناه در خصوص مقام و جایگاه اندیشه‌ای _ علمی مرحوم استاد محمدحسین فرج‌نژاد @farajnezhad110
📋 ◾️لوسی و نظریه تکامل ✍️ میلاد فرشیدنیا 🔻لوسی در تکمیل سیر تکاملی خود زمان را به عقب بر می‌گرداند و در این قسمت شاهد هستیم که کارگردان به نظریه داروین و تکامل انسان از میمون اشاره می‌کند. 🔻تناقض این نظریه کاملا در مفهوم فیلم پیداست به طوری‌که انسان اگر می‌تواند به این حد از توانایی برسد پس چگونه از موجودی محدود و کوچک شکل گرفته است و همچنین در رد این نظریه خداوند در قرآن می‌فرماید: که انسان از ازل اشرف مخلوقات بوده است و خداوند تبارک و تعالی خود در قرآن بارها فرموده که آفرینش مخلوقات بدون الگو برداری، بدیع و تنها توسط خود او بوده است. 🔻همچنین خداوند در جایی دیگر می‌فرماید: اگر بخواهیم شماها را می‌بریم و خلق جدیدی را جایگزین شما می‌کنیم (سوره فاطر آیه ۱۶) پس دیگر چه نیازی به این است که انسان از میمون برگشت پیدا کند. 🔻اما با کدهایی که از فیلم به مخاطب عرضه می‌شود کاملا مشخص است که ریشه این تفکرات را در مکتب اومانیسم و در نهایت در عقاید کابالا می‌توان جستجو کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4513 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
✅ برگزاری نشست نظام تعلیم و تربیت اسلامی 📝 موضوع: بناء فقه مضاف و نظام سازی در حوزه تعلیم و تربیت بر اساس الگوی تفقه جامع 🎙سخنران: آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 🗓 زمان: سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰/ ساعت 18 🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
روش و کارکرد فلسفه سخنران: دکتر هادی صمدی دبیر: دکتر شمس‌الملوک مصطفوی شنبه، 9 مردادماه 1400 ساعت: 15 تا 17 لینک ورود رایگان: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-awl-nvt-zd3 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش4️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی ◾️ 3. عقل تحلیلی: 🔹کنش عقل تحلیلی یا انتزاعی، «انتزاع» و «افراز» است. 🔹 بی تردید عقل پس از مفارقت از حالت شهود نیز ادراکات و تصویر هایی دارد. کنش هایی که از این پس مطرح خواهیم کرد، همگی به ساحت حصولی عقل مربوط اند. 🔹 در شهود و فهم شهودی، اموری به صورت انباشته و اندماجی موجودند. عقل تحلیلی یک یک آن امور را برمی گیرد و افراز می کند. آنچه در فهم شهودی به اجمال وجود داشت، با این کنش عقلی به تفصیل می رسد و به صورت مفاهیم متعدد در فضای علم حصولی رخ می نماید. 🔹 از باب نمونه، عقل تحلیلی حیث وجود و حیث وحدت را که به صورت نا متمایز شهود شده بودند، از یکدیگر ممتاز می کند. آنچه این تفکیک را موجه می سازد، با هم بودن آن امور در شهود است. ◾️کار ویژۀ عقل تحلیلی 🔹 هر موطن فشرده را باز می کند؛ چه آن موطن فشرده شهودی باشد، چه حصولی. بنابراین می تواند مفاهیم فشردۀ حصولی را که در حافظه نگه داری می شوند، باز کند. تبیین ملاصدرا دربارۀ نحوۀ ادراک مفاهیم حصولی در این مقام به کار می آید. 🔹 این فعالیت را، که معمولاً آن را «انتزاع» می خوانند، بنا بر تبیین ملاصدرا باید از سنخ انشای نفس دانست. عقل تحلیلی مطابق آنچه در شهود یافت شده است، مفاهیمی را انشا می کند. این انشا را شهود عقلی موجب می شود. ◾️ کنش های عقل تحلیلی تنها در حیطۀ شهود نیستند 🔹 در حوزۀ عقل هم فعالیت دارد. بهرِ نمونه، پس از اینکه با استدلال، هیولا اثبات شد، می توان با ستقاده از عقل تحلیلی، هیولا را تحلیل و جوانب مختلف بحث های مربوط بدان را بررسی کرد. 🔹 در پی استدلال ها و پیشرفت بحث های فلسفی، «فهم عقلی» روی می دهد. اینکه گفته می شود فلسفه بر محور تصور صحیح مسائل می گردد و تصور صحیح، از اشتباهات جلوگیری می کند، همه بدین سبب است که برای فیلسوف، برپایۀ استدلال، «فهم» روی می دهد. فیلسوف دربارۀ فضایی که آن را شهود نکرده و تنها با استدلال بدان راه برده است، فهم و تصویری پیدا می کند. 🔹 این گونه فهم را «فهم عقلی» می خوانیم. در بحث های فلسفی به تدریج و در پی استدلال ها و نتایج متعددی که مثلاً دربارۀ واجب تعالی به دست آمده است، تصویر و فهمی دربارۀ آن حقیقت مفدس به دست می آید. 🔹 برخی از بحث هایی که علامه طباطبایی در نهایة الحکمة با عنوان «قد تبیّن بما تقدم» یا «قد تبیّن بما مرّ» انجام داده، از این سنخ است؛ یعنی فهمی عقلی روی داده و مجموع کارکرد عقل تحلیلی و توصیفی، چنان نتایجی را به دست داده است. 🔹 نباید تصور کرد که کارکرد عقل تحلیلی و توصیفی تنها در حیطۀ شهود است. هرجا فهمی روی داده باشد، چه عقلی و چه شهودی، عقل تحلیلی و توصیفی می توانند فعالیت کنند. 🔹 آنچه عقل تحلیلی به دست می دهد، تصور جزئی است، و دستیابی به مفاهیم کلی، کنش عقلی دیگری را می طلبد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 154_157 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
Sound_2021_06_29_21_25_00_659.mp3
21.35M
❇️ نشست ارزیابی معرفت شناختی « تجربه های نزدیک به مرگ» 🎙حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی ؛ عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ روح هنگام خواب به کجا می رود؟ 💠 🎙دکتر عبدالحسین خسروپناه 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️چاره‌اندیشیِ سیاستی دربارۀ علومِ انسانیِ اسلامی ✍️ دکتر مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی 🔻ما معتقد نیستیم که تا هنگام شکل‌گیری کامل علوم انسانیِ اسلامی، باید دانشکده‌های علوم انسانی را تعطیل کرد. 🔻حداکثر نظر سلبی و نفیی ما در این‌باره، محدود کردن جذب دانشجو در رشته‌های علوم انسانی است؛ چون هنوز نه متون اسلامی چندانی در رشته‌های علوم انسانی تولید شده و نه آن‌چنان اساتید متعهّدی وجود دارند که بتوان ذهن علمی نسل جوان را در اختیار آن‌ها نهاد. 🔻 از این‌رو، آموزش علوم انسانی در شرایط کنونی، به معنی نفوذ دادن ایدئولوژی‌های مادّی و الحادی غربی در قالب رشته‌های علوم انسانی است. 🔻اگرچه به‌طور مطلق نمی‌توان روند آموزش علوم انسانیِ غربی را در داخل متوقف ساخت، دست‌کم باید تا هنگام رسیدن به وضعیّت مطلوب، از بسط و گسترش دادن به تعداد تحصیل‌کنندگان در رشته‌های علوم انسانی – و در واقع علوم انسانی غربی- خودداری کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4519 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔔 اطلاعیۀ برگزاری مدرسۀ تابستانی مطالعات علم ❇️بدین‌وسیله از علاقه‌مندان به مباحث مطالعات علم دعوت به عمل می‌آید جهت شرکت در سومین مدرسۀ تابستانیِ مطالعات علم با عنوان: ⬅️ « و منتقدانش» که به همت گروه مطالعات علم مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران به مدت سه روز از 20 تا 22 شهریورماه 1400 و به صورت حضوری (تعدادی محدود، و در صورت مناسب بودن وضعیت کرونایی در تهران) و مجازی برگزار می‌شود. 💠رزومۀ علمی، اطلاعات تماس و نوع شرکت مورد نظر (حضوری یا مجازی) خود را تا تاریخ 20 مردادماه 1400 از طریق ثبت‌نام در سامانۀ آموزش مؤسسه به نشانی www.irip.ac.ir/u/132 ارسال کنند. پذیرش متقاضیان با اولویت ارتباط سوابق علمی آنها با موضوع این مدرسۀ تابستانی انجام خواهد شد. 💢به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا می‌گردد💢 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش5️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔳 4. عقل کلی یاب 🔺 عنوان «کلی یاب» را برگزیده ایم، نه «کلی ساز» را، زیرا بسطی که این عقل در مفهوم می دهد، از آ« روست که مشاهده می کند. 🔳چگونگی روند کلی یابی 🔺 شهود به امر جزئی تعلق می گیرد و مفهومی که عقل تحلیلی براساس آن انتزاع می کند نیز جزئی است. عقل کنشی دارد که با آن، مفهوم جزئی را به کلی تبدیل می کند. 🔺 برای تبیین این فرایند، دو راه را مطرح می کنیم و راه دوم صحیح است، اما راه نخست را می توان پیمود. 🔳 1. شیوۀ نخست: 🔺 که نا معتقدان به شهود عقلی نیز می توانند آن را بپذیرند، این است که با جدا کردن خصوصیات مفاهیم جزئی، مفاهیم کلی ادراک می شوند. 🔺 پس از فراهم آمدن مفهوم وحدت جزئی، می یابیم که در دل آن، اصل وحدت را نیز فی الجمله یافته ایم. عقل تحلیلی و انتزاعی، پس از انتزاع مفهوم جزئی مانند وحدت جزئی، مرحلۀ دیگری را نیز طی می کند و به اصل ذات این مفهوم جزئی، و نه جزئیتش، می نگرد. در این مرحله، ذات وحدت به دست می آید، که کلی است. 🔺 با یافتن مفهوم جزئی وحدت، ذات وحدت یافت شده است، و تنها کاری که باید کرد این است که ذات را از جزئیت رها کرد. 🔳 2. راه دوم: 🔺 برپایۀ پذیرش شهود عقلی است. درشهود عقلی، وحدت شیء را می یابیم. عقل تحلیلی مفهوم وحدت جزئی را از شهود بر می گیرد و انتزاع می کند. اما در ساحت شهود، «فهم شهودی» روی می دهد. این فهم در یک سطح نمی ایستد، بلکه به برخی از لوازم مشهود نیز تعلق می گیرد. حال فهم شهودی در موطن شهود، «فرد بالذات» را نیز می یابد. فرد بالذات حظی از کلیت دارد. عقل تحلیلی به دلیل فهمی که از فرد بالذات حاصل شده است، ذات وحدت را نیز انتزاع می کند. 🔺 بنابراین مطابق این تبیین، از دل همان فهم شهودی، به کلیت می رسیم. 🔺 عقل کلی یاب، هم روند تحلیلی و انتزاعی را می پیماید و هم روند انتقالی را، و از همین روست که عقل کلی یاب را از عقل تحلیلی ممتاز ساخته ایم. 🔺 فرد بالذات، امری اعتباری و ذهنی نیست؛ بل امری خارجی است. از باب نمونه، مفهوم کلی انسان را در نظر بگیرید. شخصی مانند زید، فرد انسان است. از آنجا که تمام ویژگی هایی را که انسان می کند، در زید می یابیم، او را فرد انسان می خوانیم، زید انسان است. اما نه از آن رو که قد، وزن و رنگ خاصی دارد؛ بل ویژگی های انسان، که مثلاً جسم نامی حساس متحرک بالارادۀ ناطق است، در زید هست و از این رو، وی فرد انسان است. زید ذات انسان را داراست، و به سبب داشتن همین ذاتْ انسان است. 🔺 فرد بالذات امری کلی نیست، بلکه جزئی است، ولی فرد و مصداق حقیقی مفهوم کلی است. فرد حقیقی مفهومی کلی انسان، انسانیتی است که در زید هست. در خصوصیات زید، ناظر به انسانیت او نیستند. 🔺 فرد بالذات، ذات شیء است در ضمن یک نمونۀ خاص. فرد بالذات در خارج هست. هنگامی که فهم شهودی به شیئی تعلق گرفت، فرد بالذات نیز شهود می شود. 🔳 لزوم نوعی انتقال برای درک کلی: 🔺 عقل تحلیلی پس از طی مرحلۀ اول، که انتزاع و افراز فرد بالذات است، باید مرحلۀ دومی را آغاز کند که افراز است به همراه انتقال و صعود معرفتی. 🔺 اکنون می توان گفت: عقل کلی یاب، همان عقل تحلیلی است که کنش کلی یابی دارد. 🔺 در فلسفۀ اسلامی می گویند پایۀ همۀ تصورات، حس است، اما این نکته را دربارۀ معقولات اول بیان می کنند، و انتزاع معقولات ثانی فلسفی را کار عقل و استنباط آن می دانند. اما انتزاع مفاهیم فلسفی نیز از دل شهود عقلی صورت می گیرد. پس دربارۀ مفاهیم فلسفی نیز اصالت با شهود است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 157_164 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ روح هنگام خواب به کجا می رود؟ 💠 🎙دکتر عبدالحسین خسروپناه 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️نقش جنسیت در صورت بندی ساختار اجتماعی حکومت اسلامی ✍️ فاطمه پورحسن درزی،دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی 🔻زن به طور مستقیم می‌تواند در عرصه سیاسی کشور مانند مردان در تصمیم گیری، اجرا، ارزیابی و نظارت و منافع بعد از استقرار دولت اسلامی، سهیم باشد. پیامبر اعظم(ص) در مرحله تصمیم گیری، بیعت زنان را محترم شمرده است که نمونه کامل آن غدیرخم است. 🔻 ابقاء ملکه سبأ توسط حضرت سلیمان (ع) بعد از ایمان آوردن ایشان در حکومت[۶]، نمونه‌ای قرآنی از به کارگیری زنان در مرحله اجراست. تلاش و مجاهدت و در نهایت شهادت حضرت زهرا(س) برای جلوگیری از انحراف سیاسی امت نیز، مشارکت زنان در مرحله ارزیابی را به نمایش گذاشته است. 🔻جنسیت در سیر اصلی حکومت اسلامی یعنی سیر دادن جامعه به سوی تکامل حق محور، تعیین کننده نیست و هر دو جنس زن و مرد، به لحاظ انسانیت، هم حق مشارکت در حکومت را دارند و هم مکلف به این همکاری‌اند. 🔻 اما در کارکردهای جزئی که به ویژه در عرصه خانواده نمود می‌یابد و به جهت بعضی کارویژه‌های زنان، زن مسلمان خانواده محور و جامعه پذیر است؛ همین مسئله موجب مزیت نسبی زنان، یعنی تأثیر دو برابری مستقیم و غیر مستقیم آنان بر شتاب و یا سستی جامعه در راه اهدافِ تعریف شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4523 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش6️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔘 5. عقل توصیفی 🔺 کنش عقلی توصیف در فضای تصدیق مطرح است. عقل تحلیلی مفاهیمی حصولی فراهم می آورد، عقل توصیفی بین مفاهیم انتزاع شده توسط عقل تحلیلی، ارتباط برقرار می کند و در حین این ارتباط، مقارنه ای نیز با خارج انجام می دهد تا ببیند که آیا آنچه فراهم آورده، با واقعیت سازگار است یا خیر. 🔺عقل توصیفی تصدیق بالفعل فراهم می آورد. این کار از آن رو صحیح و مجاز است که عقل توصیفی اتحاد و گره خوردگی را در دل همان موطنی که در آن به فعالیت گزارشگری پرداخته است، با مدد عقل شهودی می یابد. 🔺 کار عقل توصیفی مبتنی بر فهم (شهودی یا عقلی) و مسبوق بر آن است. 🔺 عقل توصیفی در فضای علم حصولی، برای گزارش از آنچه در فهم می گذرد، آن مفاهیم را به هم می پیوندد و تصدیق بالفعل پدید می آورد. عقل توصیفی آینۀ خارج است، البته همراه با اذعان و حکم دربارۀ خارج. اگر ارتباط شهودی با خارج قطع شود، این اذعان و حکم همچنان موجود خواهد بود. 🔘 حصول نسبت حکمیه، کنش کدام عقل است 🔺 می دانیم که حکم و اذعان پس از تصور نسبت حکمیه صورت می گیرد. می توان گقت نسبت حکمیه را، که هویت تصوری دارد، عقل تحلیلی به دست می آورد، و نیز می توان گفت خود عقل توصیفی آن را به دست می آورد، و بعد بدان اذعان می کند. تحلیل دوم ترجیح دارد: همان واقعی که عقل آن را دیده، و عقل توصیفی را تحریک می کند تا بدان اذعان کند، باعث می شود عقل توصیفی نسبت حکمیه را بسازد. 🔺 نسبت حکمیه جزو کارهای عقل توصیفی است. عقل توصیفی ابتدا این نسبت را تصور می کند و بعد به‌وزان خارج، بدان اذعان می کند. 🔘اذعان به سلب 🔺 آیا در قضیۀ سالبه، اذعان وجود دارد یا خیر؟ شیخ اشراق معتقد است اذعان سلبی وجود دارد و ملاصدرا بر آن است که سلبِ اذعان است. به نظر می رسد حق با شیخ اشراق است. 🔺 اذعان سلبی یکی از اموری است که در شهود بدین شکل یافت نمی شود، و برای حاصل آمدن آن، مقایسۀ عقلی لازم است.عقل توصیفی این مقایسه را انجام می دهد و سپس به سلب و نفی حکم می کند. می توان گفت در شهود، فهم وجود دارد و به صورت شهودی، نبودن نسبت فهم می شود. بنابراین می توان گفت: «دیدم که نیست». 🔺 آیت الله جوادی آملی معتقدند که چنین نیست و نیستی متعلق دیدن قرار نمی گیرد. «دیدم که نیست» نادرست است و باید گقت : « ندیدم که هست». اما به نظر می رسد که عدم مضاف (نه عدم مطلق) می تواند متعلق شهود قرار گیرد فهم شهودی از آن به دست آید. از باب نمونه، تصور کنید شخصی نزد شما نشسته است و ناگهان ناپدید شود. در این حال می بینید که او نیست. البته پذیرش این نکته دشوار می نماید. ملاصدرا معتقد است عدم مضاف حظی از وجود دارد. حظ وجودی، در حد خود، متعلق شهود و فهم شهودی قرار می گیرد. 🔺 در قضیۀ سالبه اذعان وجود دارد، و مفاد چنین قضیه ای، سلب اذعان نیست. وقتی من می بینم کاغذی سفید است، اذعان می کنم که این کاغذ سیاه نیست، نه اینکه اصلاً اذعانی ندارم. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 164_167 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حکمت اسلامی و زبانشناسی .mp3
6.45M
🎧 ❇️سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ⬅️ حکمت اسلامی و زبان شناسی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️نشست اول از سلسله نشست های آینده علوم اسلامی با موضوع «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 💠 سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۰ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ موفقیت‌های انقلاب اسلامی در عرصه سینما 🎙استاد محمد حسین فرج‌نژاد 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بازنمایی تأثیر و تأثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی ✍️ پروانه بیاتی؛دکترای جامعه‌شناسی، نویسنده و پژوهشگر 🔻 وجود زمانی به‌‌عنوان اوقات فراغت و از طرفی نیاز مردم به تفریح و سرگرمی به‌‌عنوان یکی از نیازهای ثانویه باعث شد جذابیت‌‌های سلبریتی‌‌ها، پاسخی به این نیاز باشد و بر همین اساس سلبریتی‌‌ها محور اصلی نیاز به تفریح و سرگرمی شدند. 🔻پاسخ به حس کنجکاوی در نهاد انسان از دیگر تاثیرات حضور سلبریتی‌‌ها در سبک زندگی اجتماعی می‌‌باشد. کنشگران ایرانی، فضای مجازی و به‌خصوص پلتفرم‌‌های بین‌‌المللی مانند اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌‌بوک (در نقش موتور جستجو) را بستری برای نمایش زندگی روزانه، به اشتراک‌‌گذاری جنبه‌‌های جذاب سبک زندگی و ارائه گزارشی از تفریحات و لذت‌‌های فردگرایانه می‌‌دانند. 🔻به این ترتیب، راهبردهای نمایشی کنشگران در شبکه‌‌های اجتماعی بیشتر در جهت بازنمایی سبک زندگی مدرن است و کاربران نیز به‌دنبال محتواها، برنامه‌‌ها و شبکه‌‌هایی می‌‌روند که جوابگوی نیازها، ذائقه‌‌ها و علاقمندی آن‌هاست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4543 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 1️⃣ ❇️ توضیحی در مورد فلسفه اشراق 🔺فسلفه اشراق برآمده از شهود و تلاشی فلسفی آمیخته به نبوغِ حکیم سهروردی است. وی با عرضه فلسفه‌اش توانست برای فلسفه مشاء در عین داشتن هیمنه و ریشه و نیز بهره‌مندی از بزرگانی بسیار برجسته همچون فارابی و بوعلی‌سینا، رقیبی جدی شود. 🔺شیخ اشراق با تثبیت مباحثی همچون عالم مثال منفصل، مُثُل افلاطونی و عمل حضوریِ حسی و پیشنهاد تبیین‌های نو مانند علمِ واجب_تعالی ذکره _ ومعاد جسمانی وطرح مسائل نو، همچون اعتباریت معقولات ثانی، اصالت و تشکیک در ماهیت و نیز تأکید بر روش اشراقی و تعمیق آن، توانست دانشِ فسلفه را در عصر خود به شدت متأثر سازد. 🔺وی مکتب اشراقی‌اش را براساس نظام نور و ظلمت و بر پایه روش اشراقی_بحثی بنیاد نهاد. تلاش وی برای مطرح کردن دستگاه سازوار و نظام‌مند نوری در آن عصر، مثال زدنی است. نظام فلسفی جدیدش از سویی و اصطلاحات نوپدیدش از سوی دیگر و روش اختصاصی اشراقی‌اش از سوی سوم، همه موجب آن شدند که مکتب جدیدی در برابر فلسفه مشاء پدید آید از این‌رو، تنها با اندوخته‌های پیشینی از فلسفه مشاء نمی‌توان این فلسفه را به خوبی دریافت. چنین امری سبب می‌شود بتوان روی فلسفه اشراق در قامت یکی از مکاتب مهم دوره سنّت معقول اسلامی کاوشی مستقل انجام داد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 1 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
recording-20210726-211011.mp3
20.05M
⏺ تلفات تاریخ غیرولایی:نقد برداشتهای غلط از غدیر خم 🕌 سخنرانی در مسجد، ۱۴۰۰/۵/۴ 🎙دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
نقش امام در علم کلام.mp3
16.32M
❇️فایل سخنرانی نقش امام در علم کلام 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
1_1112778924.pdf
358.6K
❇️ بررسی تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم. ✍️ نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net