لینک مجازی شرکت در جلسه:
لینکهای دعوت به جلسه
🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo
🌐 dte.bz/scscenter
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢روایت، موتور محرکهی سینما
🎙آرش خوشخو، مدیر مسئول و سردبیر روزنامهی هفت صبح و مدرس و منتقد سینما
🔺روایت، موتور محرکهی سینما است. روایت، به همان معنایی که در قرآن آمده است. در واقع به همان معنای باستانی آن؛ یعنی به معنای آنچه در دربار علویان و شاهنامه آمده است. داستان خود به خود باعث میشود که فرد برداشتهای متفاوتی از آن سوژه داشته باشد؛ یعنی شما میتوانید دربارهی زندگی چیزهای زیادی کشف کنید و به اطلاعات جدیدی برسید. اندیشه، خود را در یک داستان خوب، پنهان میکند. اندیشهی پنهان در روایت یا داستان میتواند در بهترین قالب؛ یعنی فیلم ظاهر شود.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سینما
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
28.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 آیا #حجاب را میتوان به شکل #قانون درآورد؟
تردیدی نیست که عملکرد #قانون_گذاری تحت تأثیر مستقیم هنجارها و ساختارهای قانون گذاری است. ساختارها و هنجارهای جوامع مختلف متناسب با #فرهنگ، اقلیم، تاریخ و مذهب هر کشوری متفاوت خواهد بود.
در نتیجه بعید است تمامی کشورها از قوانین یکسانی پیروی کنند.
از طرف دیگر «#حاکمیت_قانون» از مهم ترین اصول مطرح و مورد قبول قوانین اساسی همه کشورهای جهان است و مضمون این اصل، حاکمیت قوانین موجود در یک کشور می باشد که در نتیجه آن، همگان در برابر قوانین، مساوی خواهند بود.
#تحلیل
💢تحلیل اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ از زبان جامعهشناسان ایران
🔺با اعلام خبر فوت مهسا امینی بعد از فراخوانی در گشت ارشاد، اعتراضات گسترده در نقاط مختلف کشور شکل گرفته و در بسیاری از نقاط به اغتشاش و درگیری کشیده شده است. اما منشأ این اعتراضات، عوامل گسترش ناگهانی آن و راهکارهای درست رویارویی با آن، موضوعاتی مهم و پیچیده است که بررسی آنها، نیازمند دریافت نظر نخبگان است.
🔻در همین زمینه، دفتر پژوهش ایرنا مصاحبههایی با نخبگان، اندیشمندان و جامعه شناسان با رویکردهای مختلف را انجام داده است. «فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی» خلاصهای از این مصاحبهها را در ادامه از نظر شما میگذراند.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#ایران
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💠 دینداری مردم و دروغ مدعیان واقع گرایی!
🖋سید محمدمهدی موسوی
🔸دو سال پیش بود که مصاحبه یکی از اساتید به نام دانشگاه در حوزه جامعه شناسی را می خواندم که البته از منظر سیاسی و خط فکری، خاستگاه اصلاح طلبی داشت. وی در آن گفت و گو مدعی شده بود که در دهه اخیر مردم ایران خاصه نسل جوان به سمت گریز از دین و نشانه های دینی سوق پیدا کرده اند و در ادامه این نتیجه گیری خود را نشانه ای از نارضایتی مردم از حاکمیت برشمرد.
البته در سال های اخیر کم نبوده اند کارشناسان، اساتید، روزنامه نگاران و حتی سلبریتی هایی که در اظهارنظرهای معمولاً سطحی و ناپخته خود چنین جملاتی بر زبان رانده و لابد پیش خود فکر کرده اند که چنین است و جز این نیست و هر آن کس که جز این فکر کند، به نحوی از اَنحا از مدار عقلانیت و واقع گرایی به دور مانده است.
🔸جالب این که همین چند روز پیش بنا بر آمار رسمی اعلام شد که بیش از 4 میلیون و 600 هزار نفر برای عرض ارادت و تسلیت، خود را به مشهدالرضا(ع) رسانده اند و حتی معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اعلام داشت که حدود 8 میلیون زائر عزادار ثامن الحجج(ع) در دهه آخر ماه صفر به مشهد سفر کرده اند تا به تعبیر زیبای یکی از رسانه ها، این شهر در این ایام لقب" قلب مقدس ایران" را به خود بگیرد.
🔸البته مسلم است که از این قبیل داده ها بسیار می توان متذکر شد اما نکته اصلی اینجاست که مردم ما و از جمله نسل جوان با وجود برخی نگرانی ها و اعتراضات که بسیاری از آن ها انصافاً به جا و به حق است از دین و آیین خود دست نکشیده و بارها نشان داده اند که با وجود سختی ها و محنت ها و اوضاع پرفتنه و غبارآلود در بزنگاه های مهم و تاریخ سازی به یاری دین خدا آمده اند که نمونه های بارز آن را می توان در یوم الله نهم دی سال 88 و همین چند روز پیش در اجتماعات مختلف در دفاع از اسلام و انقلاب و کشور مشاهده کرد.
نگارنده به طور جدی معتقد است که تغییرات مربوط به سبک زندگی افراد در دهه های اخیر که برخی از آن ها ریشه در باورهای دین مدارانه نیز دارد می بایست در جای خود به درستی تحلیل و بررسی شود و ای کاش در این رابطه کرسی های آزاداندیشی خوبی در حوزه و دانشگاه شکل می گرفت اما در این بین، آن چه واقعاً جای نگرانی دارد، تحلیل های ناپخته ی برخی اساتید دانشگاه و به اصطلاح نخبگان است که فراتر از بحث مرسوم حب و بغض های سیاسی و جناحی متأسفانه در برخی مواقع، غیرمنطقی و غیرعلمی است، چه آن که برداشت شخصی خودشان را به عنوان تحلیل جامعه شناسانه مطرح می کنند و در این حالی است که برای شناخت مردم و نوع رفتارها و کنش های آن ها و حتی سکوت و انفعالشان می بایست پیش از هر چیز در متن جامعه زیست و در متن جامعه اکسیژن با مردم بودن را تنفس کرد، نه این که با گرفتن ژست های روشنفکرانه و به زعم دوستان، خیرخواهانه ملت، نسخه هایی پیچید که نه به درد دنیای همین مردم می خورد و نه آخرت آن ها!
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
💡#آزادراه
(تأملی بر سیاستها و رویکرد جمهوری اسلامی در قبال پدیده #سلبریتیزم)
⏰سه شنبه 12 مهر 1401
ساعت 16 الی 18
📌لینک نشست
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از حمید پارسانیا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯ مسأله فقط حجاب نیست!!!
🎙ضرورت تبیین ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب
🆔 eitaa.com/parsania_net
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🔰#نشست هفتگی مؤسسه رسانهای استاد فرجنژاد
⚡️پیوست رسانهای اغتشاشات اخیر با محوریت مهسا امینی
👤سخنران: دکتر رفیعالدین اسماعیلی
⏰زمان: پنجشنبه، ساعت 15
🏢مکان: قم، خیابان هنرستان، پلاک 245، مؤسسه رسانهای استاد فرج نژاد
💥ظرفیت محدود است
📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @admin_eeita ارسال کنید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad
📋#یادداشت
💠 مضمون «عدالت» در سینمای انقلاب
💢اما دهه ۷۰ را باید عصر عدالتخواهی فیلمسازان انقلابی دانست. در سالهای پس از جنگ، روی کار آمدن تکنوکراتها و لیبرالها و اجرای سیاستهای تعدیل اقتصادی، تغییراتی را هم در سطح فرهنگی و اجتماعی ایران ایجاد کرد. گرایش به اشرافیت، افزایش فاصله طبقاتی و روی کارآمدن مدیران و قشری تازه به دوران رسیده از یک طرف، غلبه تدریجی نشانهها و مناسبات فرهنگ غربی هم از طرف دیگر، موجب واکنشهای اعتراضی در بخشهایی از جامعه شد.
✍️آرش فهیم؛ پژوهشگر حوزه سینما
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سینما
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💠 مضمون «عدالت» در سینمای انقلاب 💢اما دهه ۷۰ را باید عصر عدالتخواهی فیلمسازان انقلابی
#گزیده
💢 شکلگیری سینمای انتقادی در دهه ۷۰
🔹سینماگران انقلابی نیز نسبت به دور شدن جامعه و مدیران وقت کشور از آرمانگرایی و اخلاص سالهای اول انقلاب و در تنگنا قرار گفتن اقشار کم درآمد جامعه هشدار دادند. فیلمهایی چون «بچههای آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی و «آژانس شیشهای» ساخته ابراهیم حاتمیکیا دو نمونه برجسته این جریان هستند. البته مجیدی چند سال قبل از بچههای آسمان با فیلم «بدوک» هم به فقر و قاچاق انسان در بلوچستان توجه کرده بود. اما فیلم «بچههای آسمان» به یکی از نمادهای اعتراض در سینمای انقلاب بدل شد. این فیلم در ژانر درام و با موضوع اجتماعی در واکنش به آسیب طبقه کارگر در اثر سیاستهای دولت سازندگی بود. مجیدی همچنین در فیلم «آواز گنجشکها» که البته در دهه ۸۰ تولید شد، به طور غیرمستقیم به نقد شهرسازی غلامحسن کرباسچی پرداخت و تهران جدید ساخته و پرداخته این مدیر شهری را مورد نقد قرار داد. وی در مصاحبهای با رسانهها درباره مفاهیم مدنظرش در «آواز گنجشکها» گفته بود: هرگز کرباسچی را نمیبخشم! او بلایی به سر تهران آورده است که هویت آن را نابود کرده است من به ترافیک و درختکاری و تابلوهای زیبا کاری ندارم به نظرم هویت ما بالاتر از همه اینهاست. ما قشنگترین و زیباترین مناطق شهرمان را به لحاظ هویتی برای همه ما نوستالژی داشت، بازارها، خانهها را خراب کردیم که یک خیابان از وسطش عبور کند. فضاهای قدیمی را خراب کردند و تبدیل به خانههای آپارتمانی کردند که مصیبتهای اجتماعی به بار آورد.»
🔹آژانس شیشهای هم فیلمی اعتراضی درباره ظلم به بازماندگان جنگ از سوی مدیران سرمایهسالار و تکنوکرات است. «حاج کاظم» قهرمان فیلم آژانس شیشهای نماینده نیروهای انقلابی مخلص و برآمده از جبهه است که هنوز در فضای جدید و زندگی شهری جدید فراهم آورده اند عادت نکرده است. حرکت او در بستن درهای آژانس هوایی در ذهن مخاطب، بیش از آن که گروگانگیری به نظر برسد، نوعی قیام و اعتراض به شرایط دور از عدالت اجتماعی پس از جنگ تحمیلی برداشت میشود.
🔹نکته مهم این است که فیلمهای اعتراضی سینماگران انقلابی تفاوتهایی با آثار روشنفکرانه داشت. ازجمله، قهرمان محور بودن این فیلمها، عدم سیاهنمایی برای کسب جوایز جشنوارههای خارجی و برخورداری از نقد درون گفتمانی، عدالتخواهی با تکیه بر شعارهای انقلاب بود.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۱
🎙دکتر حبیبالله بابایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 استخفاف به مثابهی یک راه برای عرفیشدن
📌 آیا سکولاریسم حداقلی بهصورت اتوماتیک منتهی به سکولاریسم حداکثری میشود یا نه؟ آیا شما میتوانید وضعیت سکولارشدگی حداقلی را فریز کنید و از بسط آن به دامنهها و عرصههای مختلف زندگی جلوگیری کنید؟
👈 متن بخش اول در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۱ 🎙دکتر حبیبالله بابایی، عضو هی
🔻 متن و فیلم دیگر سخنرانان این نشست به مرور در کانال فکرت منتشر خواهد شد.
@Fekrat_Net
آینده ایران - بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس.mp3
34.56M
#صوت
🔰برنامه تلویزیونی شیوه
🔹 موضوع: آینده ایران
📌با حضور:
👤دکتر شهریار زرشناس
👤دکتر بیژن عبدالکریمی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💢مطالبه گری عمومی از سلبریتیها، حلقه گمشده افکار عمومی
✍️سیدجعفر رضوی
🔸طی تمامی بحرانهای که طی سالهای اخیر از سوی غرب برای جمهوری اسلامی در عرصه ایجاد اعتراضات اجتماعی به وجود آمده است، یک مسئله، به مرور زمان رنگ بیشتری به خود گرفته است و آن هم تشدید موضع گیری سلبریتیها است. نوع موضع گیری سلبریتیها از انتقادات خاص و دو پهلو به سمت انتقادات مستقیم به حاکمیت و جمهوری اسلامی تغییر یافته است. آنچه در این بین همواره نمود یافته، آن است که این سلبریتیها که «شهرت» خود را در نهادهای همین حاکمیت و در میان همین مردم به دست آوردهاند به ابزارهای مخالفت با جمهوری اسلامی تبدیل شدهاند.
🔸تقسیم جامعه به مردم و غیر مردم
یکی از نکات قابل توجه در موضع گیریهای «سلبریتی»ها آن است که آنها خواستههای خود را قالب حمایت از مردم و یا از زبان مردم بیان میکنند. اما زمانی که فحوای پیام آنها را رمزگشایی میکنیم این نکته کاملاً آشکار قابل درک و لمس است که مقصود آنها دسته و قشر خاصی از مردم است. این دسته و قشر خاص همانهایی هستند که به شدت تحت تأثیر همین «سلبریتی»ها قرار دارند و بیشتر آنها در فضای مجازی فعالیت میکنند.
به عنوان نمونه یکی از این «سلبریتی» اینگونه عنوان کرده است که مردم سؤالات زیادی در ذهنشان وجود دارد و از حاکمیت سؤال دارند لذا حالشان خوب نیست و برای اعتراض به خیابانها میآیند. در این جملات تنها کسانی که به نشانه اعتراض به خیابانها میآیند، مردم نامیده شدهاند و خیل عظیم میلیونی جمعیتی که در حمایت از حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی به خیابانها آمدند نادیده گرفته شدهاند. در حقیقت این دسته از مردم را «مردم» لحاظ نکردهاند و در دسته «غیر مردم» جا گرفتهاند.
دلیل این امر آن است که همواره «سلبریتی»ها کسانی را که از آنها تأثیر میپذیرند و دیدگاهی شبیه دیدگاه این «سلبریتی»ها دارند، «مردم» میدانند. کسانی که با آنها در تعامل اند و «سلبریتی» بودن این جماعت را میستایند.
🔸لزوم مطالبه از سلبریتیها در مسائل حمایتی
جماعت «سلبریتی» هیچ گاه در مسائلی که با رویکرد از حمایت نظام جمهوری اسلامی باشد ورود نکردهاند و همواره در آنها ساکت بودهاند. به عنوان مثال هنگامی که در سال 1396، جماعتی از «دراویش» اغتشاش نیمه مسلحانهای را در خیابان پاسداران تهران به راه انداختند، یک جوان بسیجی به نام «محمد حسین حدادیان» به طرز فجیعی به دست دراویش به شهادت رسید. در آن برهه بخش اعظم سلبریتیها در خصوص شهادت این جوان بسیجی سکوت کردند و برخی نیز با جملات کنایه دار، به حمایت از فرقه «دراویش» پرداختند.
آنچه حلقه مفقوده امروز در حوزه اجتماعی «سلبریتی»ها است، مطالبه عمومی از جماعت «سلبریتی» در تمامی امور مشابه است. اینکه چرا سلبریتیها از فوت یک دختر ایرانی در مقر پلیس امنیت اجتماعی، حمایت همه جانبه میکنند اما در مقابل شهادت علی سراوانی در همان ایام حمایت نمیکنند باید یک مطالبه عمومی شود. اینکه چرا آنهایی را که اموال عمومی را تخریب میکنند سلبریتی مردم خطاب میکنند اما جمعیت میلیونی حامی قرآن و جمهوری اسلامی را مردم خطاب نمیکنند باید یک مطالبه عمومی شود.
🔸سلبریتیها نه تنها از جانب حاکمیت به پاسخگویی فرا خوانده نشدهاند، بلکه از سوی افکار عمومی اکثریت جامعه- که حامی نظام و خواستار تمامیت ارضی کشور هستند- نیز به پاسخگویی فرا خوانده نشدهاند. لزوم مطالبه گری عمومی از جماعت «سلبریتی»، امری قطعی است که نباید در آن تردید کرد و جامعه باید به سمت آن حرکت جدی داشته باشد.
آنها که ادعای حمایت از مردم را دارند و خود را حامی مردم توصیف میکنند اگر از سوی اکثریت جامعه -که توسط همین جماعت «سلبریتی» نادیده گرفته شده و مردم خوانده نشدهاند- مورد سؤال قرار گیرند قطعاً تعدیل و اصلاح خواهند شد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سلبریتی
#ایران
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
🔺نهم ربیعالاول، آغاز امامت حضرت مهدی موعود عجلاللهتعالیفرجهالشریف بر منتظران مبارک باد
@Fekrat_Net
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🔰#نشست هفتگی مؤسسه رسانهای استاد فرجنژاد
⚡️شورشهای آخرالزمانی، غرب و ایران اکنون، همراه با بررسی فیلم جوکر
👤سخنران: دکتر محمد حسنی
⏰زمان: شنبه، ساعت 15
🏢مکان: قم، خیابان هنرستان، پلاک 245، مؤسسه رسانهای استاد فرج نژاد
💥ظرفیت محدود است
📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @admin_eeita ارسال کنید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
26.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 زنان و استفاده از فضای مجازی
⭕️ آغاز هزارۀ سوم و انقلاب اطلاعات و دانش، نگرش جنسیتی و محدود ساختن حضور بر اساس جنسیت در فضای تعاملی، جامعۀ بشری را با چالش مواجه کرده است.
⭕️ رابطۀ مجازی بین انسانها روز به روز فراگیرتر میشود.
⭕️ فناوریهای کامپیوتری امکان تعامل انسان-ماشین را به شکلی کاملاً جدید، بدیع و مهمتر از آن، امکان تعامل انسان-انسان در فضایی مجازی را فراهم میکنند.
⭕️ زنان ایرانی نیز بر اساس آمارهای موجود روز به روز استقبال بیشتری از فرصتهای ارتباطی موجود در این فضا میکندد که این امر میتواند به رشد و توسعۀ آنان کمک کند؛ اما با این حال نباید از چالشهای موجود در فضای مجازی برای زنان غافل بود.
🎙سرکارخانم طالبیدارستانی
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#جنگ_روانی
#دشمن
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
#گفتگو
💢واکاوی سینمای دینی در ایران
🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کدام است، مسبوق به تعریفی است که از دین و سینما در نظر داریم و مرتبتی که برای هر یک از آن دو در عالم وجود و معرفت قائل میشویم. در اینجا از ماهیت و تعریف سینما سخنی به میان نمیآوریم اما در باب دین باید گفت تردیدی نیست که هر یک از مکاتب و نحلههای فکری تصویری ویژه از دین دارد و بسته به اینکه آن را از درون بنگرد یا از بیرون؛ به آن معتقد باشد یا بی اعتقاد؛ حقیقت بپندارد یا طریقت یا شریعت و یا جمع میان آنها، تعریفی متفاوت از آن ارائه خواهد کرد و البته ما که حبل المتینی چون قرآن در اختیار داریم تعریف و تصویرمان از دین را هم از این حبل المتین خواهیم گرفت.
✍️محمدرضا چاوشی، محقق و پژوهشگر
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سینما
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کد
#گزیده
💢 واکاوی سینمای دینی در ایران
🔹در کشور ما نظریات متفاوتی در خصوص رابطه سینما و دین و در نتیجه امکان تحقق سینمای دینی مطرح شده است. عدهای آن را مسئلهای مسلم فرض کردهاند و برخی برای تحقق آن شروطی تعیین کردهاند که گاه ناممکن مینماید. در طی سالهای پس از انقلاب، غالب کسانی که از دریچه دین به سینما ورود داشتهاند سینمای دینی را امر پیچیدهای ندانسته و آن را محقق میدانستهاند. بهعنوان مثال، نصرت الله تابش یکی از این افراد است. نقطه آغاز بحث او را باید آنجا یافت که تکنولوژی را نه زاییده تمدن و فرهنگ غربی که دستاورد انسان و ناشی از نیاز او میداند. او تکنولوژی را در مرحله اول زاییده نیاز انسان میداند و در مرحله دوم آن را تداوم حس انسان میداند(تابش ۱۳۹۳: ۲۳).
🔸او هم سینما و هم تکنولوژی را نه زاییده فرهنگ، که مؤثر بر آن میداند. در این دیدگاه، تکنولوژی دارای ذات و غایت نیست و هرکس قادر است به هر شیوهای و با هر هدفی از آن استفاده کند. از این منظر، سینمای دینی نهتنها امری ممکن است، بلکه در همین روزگار نیز حاضر است. به همین علت، تابش تاریخ سینمای دینی را به ابتدای تاریخ سینما پیوند میزند و ساخت آثاری را در مورد پیامبران شاهد گفته خود میداند. او حضور شخصیتهایی مانند ژان والژان یا اسقف برادران کارامازوف را حکایتگر امکان تحقق سینمای دینی میداند.
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کد
#گزیده
💢 واکاوی سینمای دینی در ایران
🔹در نظرگاهی متفاوت، محمد مددپور از اندیشمندانی است که تحقق سینمای دینی را در وضعیت فعلی مسئلهای ناممکن میداند. مددپور اصولاً مشکل کار را در تعریف سینمای دینی نمیداند؛ چراکه از دید او تعریف یک شیء فقط پس از وجود آن امکانپذیر است وگرنه پیش از وجود چیزی نمیتوان آن را تعریف کرد. باور وی این است که سینمای اسلامی فقط در زمان آینده و در عصر موعود(عج) به صورت کامل به وجود خواهد آمد. اما امکان تحقق سینمای «انتظار و آمادهگر ولایی» وجود دارد(مددپور ۱۳۸۷: ۱۶۴). او دو شرط را برای پیدایی سینمای دینی در عصر غیبت بر میشمارد: اول این که بدون لطف و اراده الهی امکان تحقق آن وجود ندارد و دوم آن که شرط انسانی آن تحقق یافتن استعداد فطری انسان میباشد که شنوای ندای حق است(همان: ۱۳۰). در این دیدگاه، چون تحقق این دو شرط در عصر غیبت ممکن نیست چنین سینمایی امکان ظهور ندارد.
اما متفکری چون مرتضی آوینی مسئله را پیچیدهتر میبیند و برای حل آن به تعمق در مباحث نظری روی میآورد. او سینما را یک فرآورده تکنولوژیک میداند و تکنولوژی نیز در نگاه او از مهم ترین دستاوردهای تمدن غرب به شمار می رود. آوینی تکنولوژی را «فرهنگی» میداند که «شیئیت» پیدا کرده است و از این رو تکنولوژی، بر خلاف باور غالب، وسیله ای نیست که در خدمت هر غایتی درآید، بلکه خود دارای جهت و غایت فطری است(آوینی ۱۳۹۰، ج ۳: ۱۸۴).
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب»- بخش ۲
🎙دکتر احمد شاکرنژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 گونهشناسی واکنشهای معنوی به گشت ارشاد
📌جریان معنویت عصر انقلاب اسلامی مدافع این اتفاق نبودند؛ یعنی مدافع اینکه گشت ارشاد به این شیوه این کار را انجام دهد، نبودند؛ بهطوری جدی مخالف حواشی این جریان بودند و چند چیز را برجسته میکردند که برایم جالب بود. این نکات عبارت بودند از: ۱- همین اتفاقات در سایر کشورها هم میافتد چرا به آنها توجه نمیکنید؟ ۲- اینکه چرا گشت ارشاد به معنای درست آن انجام نمیدهید؛ یعنی سیاستهای گشت ارشاد باید اصلاح شود.
👈 متن بخش دوم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
💢جنگ شناختی مافیا علیه شهروندان
✍️محسن ابراهیمی
🔸بازی شهروند و مافیا، الگوی مناسبی برای تبیین جنگ شناختی است که جامعۀ ایران اکنون درگیر آن است. اصلیترین ویژگی این بازی، قطع ارتباط شهروندان با واقعیت خارجی است. بازی مافیا در فضای بسته و تاریکی شکل میگیرد که شهروند با ورود به آن، ارتباطش با واقعیت خارجی قطع میشود. در این فضا، شهروند توان شناخت دوست از دشمن را از دست میدهد و تنها برای او دلیلهای غیر قطعی و ظنآوری باقی میماند که او را نمیتواند از حالت شک و تردید خارج کند.
🔸آشکارترین اثر قطع ارتباط با واقعیت خارجی، عجز شهروند از دست یافتن به یقین و معرفت صحیح است. این امر در دنیای معاصر، توسط ابزار رسانه رخ میدهد. هر چند که رسانه ابزاری است که برای کسب معرفت آسان و سریع به واقعیت خارجی ساخته شده است؛ اما ویژگی اصلی رسانه، وساطت میان قوای شناختی و واقعیت خارجی افراد است. با پیشرفت فناوری و شکلگیری فضای مجازی، به شکل غالب ارتباط مستقیم فرد با واقعیت خارجی قطع و دست یافتن به واقعیتهای خارجی وابسته به رسانه و فضای مجازی شده است که به یک معنا پلی برای رسیدن او به واقعیت خارجی است.
🔸بنابراین عموم شهروندان، توسط رسانه در یک فضای مجازی قرار گرفتهاند که آنها را از واقعیت خارجی جدا میکند و همین امر، زمینه را برای شکل دادن جنگ شناختی علیه آنان فراهم میکند. دقت در انتخاب کشته شب و به دنبال آن ایجاد فضای احساسی و هیجانی، اولین گام برای راه انداختن جنگ شناختی است. گام دوم، طرح روایتهای متعدد و ضد و نقیضی از حادثه است که شهروند را دچار سردرگمی و اشتباه میکند. واضح است؛ تکمیلکننده این پازل، گاه ضعف عملکرد رسانههای داخلی در پوشش اخبار است. در چنین فضایی یعنی عدم امکان دسترسی به واقعیت خارجی و حاکم شدن فضای هیجانی، شهروند نمیتواند تشخیص و انتخاب صحیحی داشته باشد و با طرح این روایتهای متعدد و ضد و نقیض، اعتمادی را - که به دیگر شهروندان دارد- از دست میدهد و جامعه را گرفتار نوعی دو دستگی و تفرقه میکند که توان اتحاد و همبستگی با هم را ندارد و در نتیجه دوست به راحتی تبدیل به دشمن و دشمن تبدیل به دوست میشود و مافیا به راحتی میتواند شهروندان آگاه را از صحنه بازی حذف و یا آنها را به عنوان دشمن معرفی کند.
🔸در صحنه چنین بازی، که اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته و کشتههای فرضی شب، تبدیل به کشتههای واقعی شده است، همچنان وظیفۀ اصلی بر عهده رسانه است. رسانهای همانند رسانه ملی با بازسازی و تقویت اعتمادی که دچار آسیب شده؛ کمک وافری به پیروزی در این جنگ شناختی می کند. واضح است که شرط این بازسازی کنار گذاشتن محافظه کاری و یا خود سانسوری است که گاه رسانه ملی دچار آن میشود و بارها از نگاه منتقدان دلسوزی مانند مرحوم طالب زاده، مطرح شده است.
🔸رکن دیگر پیروزی، حفظ همبستگی و اتحاد شهروندان بر پایۀ حفظ اصول خدشهناپذیری است که میتواند مرز مشخصی میان دوست و دشمن ترسیم کند. اصولی مانند پایبندی به استقلال کشور و حفظ امنیت، جان، اموال و ناموس افراد و همچنین احترام به مقدسات دینی، از جمله اصولی است که در هر شرایطی میتواند به عنوان اصلی برای مشخص کردن دوست از دشمن به کار رود و از همین رو، از نادیده گرفتن و یا کم رنگ شدن آنها در چنین فضایی باید خودداری کرد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#جنگ_شناختی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11