♦️تحولات عصر #کرونا و سبک زندگی کرونایی
🔹️با اپیدمی و جهانی شدن شیوع بیماری کرونا،انتشار اخبار مرگ و میر و اطلاعات انبوهی درباره کرونا به مجموعه ای از نگرانیها و دستور العملهایی منجر شده که سبک زندگی متفاوتی را ایجاد کرده است.
🔹️سبکهای زندگی از حدود ۱۹۶۰ و جنبش های آن دوره به دنبال هویتخواهی بوده است تا حفظ بقا.
🔹️ارزشهای حفظ بقا انتخابهای اندکی در سبک زندگی در مقابل انسان قرار داد به همین خاطر مساله سبک زندگی مطرح نبود. ولی جنبشهای هویت خواهی سلسله ارزشها و انتخابهای متفاوتی را ایجاد کرد.
🔹️ارزشهای کرونایی،مجموعه دستورالعمل های مقابله با کروناست. این ارزشها از دانش پزشکی اعتبارش را میگیرد و مبتنی بر تجارب عینی است. این ارزشها از جنس ارزشهای حفظ بقاست، به این خاطر پشتیبان یک نوع سبک زندگی خواهد بود.
🔶این #سبک_زندگی دارای مولفه هایی است:
🔹️باید در خانه بمانیم. خانه،محور میشود. و خانواده در خانه جمع میشوند. همه اعضا تمام وقت حضور دارند. تحصیل در خانه بوسیله ابزارهای ارتباط دیجیتال انجام میشود. کار در خانه و دور کاری برای بخش زیادی فراهم میشود. بار دیگر تولید کار خانگی احیا میشود. به همین خاطر تقسیم کاری که ناشی از کار در بیرون خانه بود ازبین میرود.تقسیم کار،کار در بیرون خانه، بسیاری از کارهای خانگی مثل آشپزی،بچهداری،پرستاری سالمند، رختشویی و اتوکشی،سبزی خرد کنی و و .. را ایجاد کرده بود که این شغل ها در حال نابودیند. البته باید در آینده دید که چه نیازهای شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد.
🔹️از بین رفتن تماس های حضوری نا آشنا. آنچه گفته میشد به دلایل جامعه متحرک، خانواده سنتی نیازمند بازاندیشی میشد و آلترناتیوهای خانواده مثل ازدواج سفید، موقت و دیگر اشکال ازدواج طرح می شد، با توجه به سبک زندگی کرونایی این اشکال جدید روابط جنسی خطرآفرین و غیر منطقی خواهد بود. به این خاطر الگوی روابط با ثبات غالب خواهد شد. البته باید دید آیا فضای مجازی میتواند جایگزین هایی را مسلط کند و آیا این جایگزینها خطرناک تر از کرونا نخواهند بود؟
🔹️آنچه مربوط به مدیریت بدن بود و مبتنی بر ارزشهای هویتخواهی، با توجه به خطر ابتلا از طریق کلینیکهای زیبایی فعلا ملغی است. صنعت مدیریت بدن را اصل "در خانه بمانیم" دوچندان تهدید میکند.
🔹️تحول مفهوم کار. تحول مفهوم کار, از کار یدی و کارخانه ای به کار اطلاعاتی و مبتنی بر بستر دیجیتال که از ویژگی های دوره جدید بود در دوران کرونایی سرعت بیشتری می یابد. اقتصاد, آموزش, حکمرانی, فرهنگ و ارتباطات اجتماعی دیجیتال در مدت یک ماهه اخیر در جهان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده و بنظر می رسد که با طولانی شدن خطر این بیماری و احتمال شیوع بیماری های مشابه, این تحول سرعت بیشتری داشته باشد. مثلا تحصیل, درمان و معاینه, خرید, تعمیرات, سفر و گردشگری, پول و تولید سرمایه وو..همگی از این تحولات متاثر و انتظار می رود بر بستر دیجیتال باز تعریف شود.
🔹️با اضمحلال حیات اجتماعی بیرون خانه،عملا مصرف تظاهری و مصرف گرایی کاهش می یابد و رکود اقتصادی ناشی از تحولات کرونایی یک زندگی قناعت گونه را به ارمغان خواهد آورد.
🔹️برای کاهش شیوع، تحولاتی در مناسک و آیین های جمعی دینی اتفاق افتاده و سبک زندگی دینی تغییراتی را تجربه می کند.
🔹️خطر شیوع "سیاست خیابانی" در جنبش های اجتماعی را غیر عملی میکند. همچنین بنا بر سیاست های دول مختلف،بسیاری از آزادیها محدود و جهان حکمرانی اقتدارگرا،مسئول و غیر دمکراتیک را تجربه خواهد کرد.
🔹️نیاز به حکمرانی جهانی،قابل اعتماد،صالح و عادل بیش از پیش برای کنترل خطرات مشابه جهانی،درک میشود. جهان نه فقط آرزویش را دارد بلکه این حکمران را میسازد.
🔹️تغییرات بسیار زیاد فرهنگی و اجتماعی کرونایی، اقتصاد را دچار بحرانهایی میکند. در پی آن تحولات دیگری رقم خواهد خورد که قابل تصور نیست و باید منتظر ماند.
🔹️به نظر نمیرسد، این تحولات محدود به دوره عمر کرونا باشد، زیرا که با کاهش فاصله زمانی اپیدمیها،بشر برای بقا نیازمند سبک زندگی کرونایی است.
✍🏻نویسنده؛محمدرضا زهرائی(دانشجوی دکتری جامعه شناسی,مسائل اجتماعی ایران)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #علم_دینی
🔰 #استاد_خسروپناه
🔻(بخش سوم)
🔹طرح اسلامی سازی #علوم_انسانی از جهت مبانی و نظریه پردازی رو به رشد و بالندگی است و لکن مدیران لیبرال مسلک با هدف سود بیشتر بدنبال شکست این پروژه هستند و اجازه اجرای سازی آن را نمیدهند.
🔹آنکه طرح علوم انسانی اسلامی را شکست یافته معرفی میکنند حال بگویند آیا علوم انسانی لیبرال موفق بوده است آیا توانسته مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؟
🔹نمیدانم مخالفان علوم انسانی اسلامی قبل از مخالفت، چرا به تلقی خود از این طرح اشاره نمیکنند تا معلوم باشد با چه چیزی مخالفند شاید ما هم همراهی کنیم.
🔹علوم انسانی اسلامی مدعی شفافیت و #عدالت و مردم سالاری و امنیت و استقلال کشور است؛ حال عده ای به جهت مخالفت با شفافیت و عدالت، حاضر به اصلاح ساختاری و اداری نیستند و برخی مردم را در پیشرفت اقتصادی باور ندارند و تنها به وابستگی خارجی دل دوخته اند. این افراد بی شک باید مخالف علوم انسانی اسلامی باشند.
🔹تعجب میکنم کسانی میلیاردها تومان خرج علوم انسانی سکولار بی خاصیت در کشور میکنند و دلشان نمیسوزد اما مختصر هزینه ای که برای علوم انسانی اسلامی میشود فریادشان به آسمان بلند است.
🔹عجیب است کسانی ذیل نظریه ولایت فقیه مدیریت میکنند و با اسلامی سازی علوم انسانی مخالفت میورزند؛ در حالیکه نظریه ولایت فقیه جزیی از علوم انسانی اسلامی است.
🔹علوم انسانی اسلامی یعنی سیاست و اقتصاد و #جامعه شناسی و روان شناسی و حقوق و تربیت مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی و تحقیقات تجربی و استدلالی.
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/624
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عیدانه
♦️مستند «دکترین شوک»
🔰ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت چهارم
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/625
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
الاهیات روشنفکری دینی.pdf
443.8K
♦️الاهیات روشنفکری دینی
🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی
✍🏻نویسنده؛سروش دباغ
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌ک
استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش 1دباغ.mp3
22.98M
🗣 #مناظره
🔊استادمحمد حسن وکیلی و دکتر سروش دباغ
♦️در باب مقاله الاهیات روشنفکری
☀️اول خرداد ۱۳۹۸
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️الاهیات روشنفکری دینی 🔰نسبت سنجیِ میان تجربۀ دینی،معرفت دینی و کنش دینی ✍🏻نویسنده؛سروش دباغ 📌ک
مقاله-الاهیات-روشنفکری-نوشته-دکتر-سروش-دباغ.mp3
9.68M
🗣 #مناظره
🔊دکتر باقرپور کاشانی و دکتر سروش دباغ
♦️در باب مقاله الاهیات روشنفکری
☀️۱۳۹۷/۱۰/۱۱
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
پاسخ به شبهه کرونایی .mp3
6.33M
♦️حرم ائمه(ع) بیمارستان نیست و نباید ائمه(ع) را در حد طبیب تنزّل داد.
🎙پاسخ حجتالاسلام #میرباقری به یک شبهۀ الهیاتی دربارۀ #کرونا:
🔹امام، باذنالله حاکم بر قوانین عالَم است و اگر اراده کند یک بلای اجتماعی بهراحتی رفع میشود، اما نباید امام را در حد طبیب تنزل داد و حرم امام را در حد بیمارستان تنزل داد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #علم_دینی
🔰 #استاد_خسروپناه
🔻(بخش چهارم)
🔸سیاست اسلامی یعنی نظریه ولایت فقیه و مردم سالاری دینی و اقتصاد اسلامی به معنای اقتصاد مقاومتی عدالت محور مبتنی بر مردم و تربیت اسلامی عبارت از رشد و تعالی انسان در مسیر حیات طیبه پس علوم انسانی اسلامی هم ممکن و هم مطلوب و هم محقق است.
🔸سیاست زدگی در کشور بیش از توده مردم، نخبگان را گرفته است به گونهای که برخی در مقام تحقیق کتاب فقه و حکمرانی حزبی مینویسند تا حکم جواز و حلیت برای حزب مدرن بسازند و از طرفی در فضای رسانه به انکار علم دینی میپردازند. این تناقض را باید با تمایز جهان تحقیق و جهان سیاستبازی حل کرد.
🔸دکتر مصدق در مجلس شورای دوره مشروطه نطق مفصلی در دفاع از فقه اسلامی جهت تدوین علم حقوق مدنی داشتند و اینک کسانی بعد از صد سال با رویکرد علم دینی به انکار علم دینی میپردازند و با تمسخرگذاشتن قرآن در ماشین را علم دینی میشمارند.
🔸خانواده مجرای تحقق دین است و برخی نظریههای سکولار به دنبال متلاشی کردن خانواده در جهان هستند تا دین در جامعه متزلزل شود نظریه پردازی اسلامی درباره خانواده برای حفظ خانواده و دین در جامعه است و این فعالیت یعنی علم دینی در حوزه مطالعات زنان.
🔸فعالیتهای چند ساله اخیر در شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اصلاح دروس و سرفصلها توانست گامی موثر در تربیت عالمان مسلمان و کارآمد بردارد و زمینه را برای نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی فراهم سازد.
🔸چگونه ممکن است #علوم_انسانی اسلامی انکار شود اما اخلاق خانواده و فقه و حقوق خانواده از منظر اسلام پذیرفته شود؟ آیا میتواند یک حقوقدان، منکر فقه و حقوق و اخلاق خانواده در #اسلام باشد؟
🔸چگونه معنا دارد اسلام درباره عدالت و مالکیت و آزادی و سایر حقوق اجتماعی سخن داشته باشد ولی علوم انسانی اسلامی نفی گردد.
🔸اینگونه انکارهای #سیاسی زمینه را برای شکست اسلامی سازی علوم انسانی را فراهم میسازد.
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/639
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عیدانه
🎬مستند «دکترین شوک»
♦️ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت پنجم
🔻قسمت قبلی :
💠https://eitaa.com/fekrat_net/642
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#عیدانه
📚پنج اقلیم حضور (بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان)
✍🏻نویسنده؛ داریوش شایگان
🔹پنج شاعر کلاسیک ایران، دست مایه تالیف کتابی با عنوان «پنج اقلیم حضور: بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان» به قلم دکتر داریوش شایگان شدهاند؛ کتابی که نگارنده در آن، اشعار شاعران را با چشم اندازی معنوی و فلسفی بررسی کرده است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
داریوش شایگان_پنج اقلیم حضور.pdf
18.26M
#عیدانه
📚پنج اقلیم حضور (بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان)
✍🏻نویسنده؛ داریوش شایگان
🔸️پنج شاعر کلاسیک ایران، دست مایه تالیف کتابی با عنوان «پنج اقلیم حضور: بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان» به قلم دکتر داریوش شایگان شده اند؛ کتابی که نگارنده در آن، اشعار شاعران را با چشم اندازی معنوی و فلسفی بررسی کرده است.
🔸️شایگان فردوسی را مظهر اوج حماسه ای می داند که با تاثیر از اساطیر اوستایی و افسانه های پارتی و ساسانی، چندی پس از ورود مسلمانان به ایران در پی بازیابی هویت ایرانی احیا شده است.
🔸️وی اعتقاد دارد، عمرخیام با این که اصالت دقیق رباعیاتش همچنان پس از گذر سالیان دراز محل مباحثه است، مظهر نوعی تعارض در نبوغ ایرانی است، که طی آن جریان های متناقض، مانند ایمان و شک، اطاعت و عصیان و لحظه و ابدیت در مواجهه با یکدیگر قرار می گیرند.
🔸️شایگان در مورد انتخاب مولوی میگوید: پیشنیه تبار شناسی مولانا با گذر از حلاج و بایزید بسطامی به سنایی و عطار می رسد. بی سبب نیست که ایرانیان برای شاهکار بزرگ وی ــ مثنوی ــ شأنی شامخ در حد تقدس قائل اند.
🔸️ #مولانا از سرایندگان عشق است.
🔸️او از #سعدی نیز با عنوان «پایدیا» (paedeia) یعنی صورت آمرانه آداب اجتماعی ایرانیان یاد می کند.
🔸️ #حافظ از منظر داریوش شایگان، «ترجمان الاسرار» ادب فارسی و شاعری منحصر به فرد است.
🔸️در شعر حافظ، تعادل بین صورت و محتوا در جریان تکاملی تجربه ناپذیر شکل می گیرد. مصراع های اشعارش اغلب متقارن ، فاقد توالی زمانی و گاه ارتباط با یکدیگرند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️جن، جن است و انسان، انسان
🔹️در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در بسیاری از آیات قرآنی هر دو، مورد خطاب قرار میگیرند، و به صورت مخالفت با دستورات الهی هر دو به سرنوشت شوم دچار خواهند شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️جن، جن است و انسان، انسان 🔹️در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در ب
♦️جن، جن است و انسان، انسان
🔰روز ششم فروردین آقای امیرحسین ترکاشوند در کانال تلگرامی خویش یادداشت زیر را تحت عنوان «جن انسان است» نگاشتند:
🔹️در بسیاری از آیات #قرآن، #جنّ عبارت از انسان است چنانکه اِنس نیز عبارت از انسان است.
🔹️و یعنی جمعیّتِ هفت و نیم میلیاردی کنونیِ مردم جهان، ترکیبی از اِنسها و جِنها است که هیچ تفاوتی با هم ندارند مگر اینکه هر یک از آن دو به جغرافیای متفاوت، رنگ متفاوت، نژاد متفاوت و یحتمل طبقهٔ اجتماعی متفاوت یا سطح علمی متفاوت تعلق دارند (ممکن است مبنای تقسیمبندیِ انسان به انس و جن، در ادوار مختلف تغییر میکرده)
🔹️گاه میتوان اِنس را عبارت از انسانهایی با رنگ پوستِ روشن، و جِن را عبارت از انسانهایی با رنگ پوستِ تیره دانست و یا مشخصاً جن را سیاهپوست و انس را سفیدپوست و یا در دورهای دیگر جن را زردپوست و گندمگون و انس را غیر زردپوست دانست.
🔹️و گاه جن به قبایلی با جغرافیای خودشان و انس به قبایل دیگر با جغرافیای خودشان اشاره دارد.
🔹️نیز گاه یحتمل جن اشاره به جایی که مردمش نبوغ و توان علمی بیشتر دارند، و انس به جاهای دیگری که بهرهٔ هوشی کمتری از آنان دارند اشاره دارد؛
و گاه ...
🔹️واژهٔ «انسان» مثنّی (تثنیه) بوده و عبارت از اِنس و جن است (اگر کلمهٔ جن ذهنتان را به سمت افسانهها میبَرَد میتوانید به جای آن از کلمهٔ جان [البته نه به معنای مشهورِ جان] استفاده کنید. انس و جان).
🔹️در آیات زیر از سورهٔ الرحمٰن، به واژهٔ انسان (و در کنارش به واژهٔ أنام=مردم) و تقسیم آن به دو گروهِ جن و اِنس یا جان و انس و نیز به ضمایر و علائم تثنیه که به انس و جن و این دو نیز به انسان بازمیگردد دقت کنید.
🔹الرّحمٰن ... خلق الإنسان ... والأرض وضعها للأنام ... سنفرُغ لکم أیّه الثقَلان، فبِأیّ آلاء ربّکما تُکذّبان، یا معشر الجن و الاِنس إن استطعتم أن تنفُذوا من أقطار السماوات والأرض فانفذوا لا تنفذون إلا بسلطان، فبأی آلاء ربکما تکذبان ... فیَومئذٍ لایُسئل عن ذنبه إنس ولا جانّ، فبأیّ آلاء ربکما تکذبان ... فیهنّ قاصرات الطرْف لم یطمثهنّ إنسٌ قبلهم ولا جان، فبأیّ آلاء ربّکما تکذبان.
🔹️بنابراین جن انسان است و اگر نخواهیم آن را بپذیریم ناچار باید اِنس را نیز انسان ندانست.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فکرت
♦️جن، جن است و انسان، انسان 🔰روز ششم فروردین آقای امیرحسین ترکاشوند در کانال تلگرامی خویش یادداشت ز
#یادداشت
♦️جن، جن است و انسان، انسان
✍🏻نویسنده؛ دانیال بصیر
🔸️امروز وقتی مطلب «جن انسان است» را در کانال تلگرامی آقای ترکاشوند دیدم بر آن شدم به دور از هیجان و تعصبات کورکورانه، به همان ترتیب نگارنده این یادداشت را بررسی نمایم.
🔸️اولین و مهمترین مسئله در نگاه ابتدایی، روشی است که ایشان به آن تمسک کرده است؛ در حالی که اگر در پژوهشی تمسک به معانی لغوی واژهی از واژگان قرآنی میشود میبایست مستدل و مستند به کتب لغوی باشد.
🔸️وی در بند اول یادداشت خویش اینگونه آورده است که «در بسیاری از آیات #قرآن، #جنّ عبارت از انسان است چنانکه اِنس نیز عبارت از انسان است» در حالی که اولا کتب لغوی کاملا این بند را نقض میکنند.
🔸️زیرا شخصی مثل راغب اصفهانی قائل است، اصل جن مخفی بودن شیء از حواس است و به همین خاطر قلب را «جنان» میگویند زیرا از حواس مخفی است.
🔸️راغب در ادامه میگوید جن بنا بر یک وجه، به انواع روحانی غیر از انسان گفته میشود که از حواس ما پوشیده هستند و اساسا از تعریف مذکور خبری نیست!
🔸️در مورد استناد وی به آیات قرآن باید گفت واژهی «جن» در مجموع بیست و دو بار و واژهی «جانّ» هفت بار در قرآن آمده است.
🔸️در این میان نیز به واژهی «جنّه» که جمع کلمه جن است بر میخوریم که در مجموع ده بار در قرآن استفاده شده است که در این میان پنج مورد آن به معنای جن و پنج مورد دیگر به معنای مجنون است. بنابراین در تمامی واژگان خبری از تعریف جن عبارت از انسان ما نمیبینیم!
🔸️جالب جایی است که از مجموع آیات مربوط به جن به دست میآید که در جهان هستی، انسان و جن در کنار یکدیگر قرار دارند تا به جایی که در بسیاری از آیات قرآنی هر دو، مورد خطاب قرار میگیرند، و در صورت مخالفت با دستورات الهی هر دو به سرنوشت شوم دچار خواهند شد.
🔸️علاوه بر آن در قرآن سورهای به نام «جن» نامیده شده است.
🔸️وقتی دقیق به آیات قرآن توجه میکنیم از نگاه قرآنی، جن از آتش آفریده شده است همانگونه که انسان از خاک آفریده شده است وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُون وَ الجَْانَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُوم و شدیدا مخالف نوع نگاه و تعریفی است که در یادداشت مذکور آمده است.
🔸️اما در قسمتی از یادداشت، ایشان اینگونه انسان را تعریف کردهاند که «واژهٔ «انسان» مثنّی (تثنیه) بوده و عبارت از اِنس و جن است» در حالی که اولا انسان صفت خاص است؛ ثانیا بعضی در مورد «الف و نون» انسان قائلند که الف و نون مزیدتان به انس ملحق شده، و این مأخوذ است از انس بالضم که به معنی الفت گرفتن و ظاهر شدن است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عیدانه
🎬مستند «دکترین شوک»
♦️ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت ششم
🔻قسمت قبلی:
💠https://eitaa.com/fekrat_net/654
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍#آنچه_گذشت
♦️ #علم_دینی
🔰 #استاد_خسروپناه (چهار بخش)
🔻(بخش اول):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/613
🔻(بخش دوم):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/624
🔻(بخش سوم):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/639
🔻(بخش چهارم):
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/653
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍#آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب کانال #فکرت در هفته گذشته؛
🎬 #مستند «دکترین شوک» در هشت قسمت
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/605
📚 بررسی نقش #دین در #علم
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/606
🎤 #کرونا فرصت عالی برای انسجام و رشد سرمایههای اجتماعی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/626
🎙 #حرم_ائمه(ع) بیمارستان نیست و نباید ائمه(ع) را در حد طبیب تنزّل داد.
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/646
✍🏻تحولات عصر #کرونا و سبک زندگی کرونایی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/628
✍🏻جن، #جن است و انسان، #انسان
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/661
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
28.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عیدانه
🎬مستند «دکترین شوک»
♦️ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت هفتم
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/664
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️نقد "آفات و خرافاتِ" دکتر #عبدالکریم_سروش
🔰آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
🔹اخیرا دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبهای،ادعاهای در علیه علمای شیعه و میراث روایی و حدیثی شیعه مطرح کردند که فایل صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ... است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
VID-20200326-WA0023(2).mp3
7.89M
♦️نقدِ "آفات و خرافاتِ" دکتر #عبدالکریم_سروش
🔰آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
🔊 #فایل_صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ...
🔸جناب آقای #سروش! ما صدها و هزاران روحانیت در همین دورانهای متأخر داشتیم که اینها نه فقط روحانیت شیعه بودند، بلکه روحانیت انسان بودند؛ یعنی من الاسلام اما للانسان میگفتند؛ علامه طباطبایی، شهید مطهری، امام موسی صدر، علامه امینی، شرف الدین، و صدها پژوهشگر و محقق ایرانی که امروز در حوزه قم، اصفهان، مشهد حضور دارند که در فقه، اصول، تفسیر، کلام، فلسفه، عرفان، فلسفه فقه، فلسفه دین، ادبیات، منطق قلم میزنند و قلم زدند؛ شما چقدر اینها را میشناسید؟
🔸️وقتی شما از روحانیت صحبت میکنید، در واقع از #حوزه_علمیه صحبت میکنید کدام روحانیت را میگویید؟
🔸️تعریف شما از روحانیت کیست و چیست؟ جناب آقای سروش گفتههای شما چه تصور ناصحیحی به مخاطب شما میدهد، جوان شما که خبر ندارد.
🔸️آیا معلومات روحانیت مانند همه کشیشی ژان کالونیا مارتین لوتر است؟ قضاوت شما به نظر ما منصفانه نیست.
🔸️باید تراث گذشته را احترام کرد، البته به جا هم نقد کرد و مطمئن هم باشید که شدیدترین نقد هم اگر با ادب نقد باشد میتوان بیان کرد نه این که انسان پنجه تعرض به نویسنده بیفکند.
🔸️پ.ن: اخیرا دکتر عبدالکریم سروش در مصاحبه ای، ادعا های در علیه علمای شیعه و میراث روایی و حدیثی #شیعه مطرح کردند که در این کلیپ به آنها اشاره شده و سپس #نقد و تحلیل شده است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️الوین پلانتینگا
🔰فیلسوف علم و پژوهشگر برجسته حوزه #علم_و_دین:
🔷"اجابت دعا و معجزات الهی با قوانین فیزیک، بخصوص مکانیک کوانتمی سازگاری دارند."
🔸️متألهان بسیاری در سال های اخیر کوشیده اند مسأله تعارض علم و دین را حل کنند.
🔸️در این میان، آلوین پلانتینگا،#فیلسوف_آمریکایی، تعارض علم و طبیعتگرایی را چونان راهی برای حل این مسأله مطرح میکند.
🔸️پنداشت تعارض علم و دین، به زعم پلانتینگا، برآمده از تفسیر غلط و زیاده خواهانه از علم، و تصاویر مبالغهآمیز از مصادیق تاریخی و نمونههای تعارض است.
🔸️او مدعی است بواقع رویارویی و تعارضی میان علم و دین وجود ندارد یا اگر تعارض واقعی باشد، سطحی است، بلکه ناسازگاری واقعی میان دین و طبیعت گرایی است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️الوین پلانتینگا
🔰فیلسوف علم و پژوهشگر برجسته حوزه #علم_و_دین:
🔷"اجابت دعا و معجزات الهی با قوانین فیزیک، بخصوص مکانیک کوانتمی سازگاری دارند."
🔸️متألهان بسیاری در سال های اخیر کوشیده اند مسأله تعارض علم و دین را حل کنند.
🔸️در این میان، آلوین پلانتینگا،#فیلسوف_آمریکایی، تعارض علم و طبیعتگرایی را چونان راهی برای حل این مسأله مطرح میکند.
🔸️پنداشت تعارض علم و دین، به زعم پلانتینگا، برآمده از تفسیر غلط و زیاده خواهانه از علم، و تصاویر مبالغهآمیز از مصادیق تاریخی و نمونههای تعارض است.
🔸️او مدعی است بواقع رویارویی و تعارضی میان علم و دین وجود ندارد یا اگر تعارض واقعی باشد، سطحی است، بلکه ناسازگاری واقعی میان دین و طبیعت گرایی است.
🔻همراه با زیرنویس فارسی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عیدانه
🎬مستند «دکترین شوک»
♦️ظهور سرمایهداری فاجعه
🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک"
🔸با حضور نویسندهی کتاب «نائومی کلاین»
🔸با زیرنویس فارسی
🔸در هشت قسمت/قسمت هشتم (قسمت آخر)
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/673
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️اولویتها و موانع تحقق «جهش تولید»
🔰احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🔹️باید توجه داشته باشیم که منظور از #تولید صرفا تولید کالاهای فیزیکی نیست؛ بلکه تولیدات علمی و فرهنگی به خصوص تقویت تولیدات فرهنگی مناسب در فضای مجازی را هم شامل میشود؛ ولی با این حال تولید کالاها و خدمات فیزیکی حائز اهمیت فراوانی است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net