#انتخاب_فکرت | #میرزا_کوچک_خان
☑️ مینیاتوری از نظام اسلامی در رشت
▪️نهضت اسلامي جنگل به رهبري روحاني مبارز يونس استادسرايى معروف به میرزا کوچک خان جنگلى آغاز شد. او که پرچم استقلالطلبى را عليه همه بيگانگان برافراشته بود، در ادامه راه «سردار جنگل» نام گرفت و راهنمای قیامهای صدسال اخیر از علما شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️راز دوقطبی های توهمی | محسن مهدیان
📎لینک مطلب
▪️گفتگوی بیهوده | داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️سادهسازی و عمومیسازی اندیشههای فلسفی| احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️نگاهی باطنی به جنگ غزه| یدالله یزدان پناه
📎لینک مطلب
▪️برادران و نابرادران | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️سریال یوسف پیامبر | علی مهدیان
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#رویداد ا #مدار ✔️ رسانه فکرت، هشتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ ☑️ ورزش و سیاست (واکاو
1402.09.11 استاد حسن یزدی مدار هشتم.mp3
10.38M
🎧 #صوت ا #مدار
☑️ ورزش و سیاست (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ورزشی)
با تأکید بر:
▪️راهبردهای مواجهه با استکبار در میدانهای ورزشی
▪️ظرفیتهای ورزش در ساخت تمدن ایرانی_اسلامی
🎙حجتالاسلام دکتر رسول حسنیزدی، استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه | رادیو
🔘نوشتهی مهدی جمشیدی بهبهانه مناظره با دکتر بیژن عبدالکریمی در موضوع حجاب:
☑️ او در جغرافیای هویّتیِ ما نیست/ سنتاندیشیِ متجددانه عبدالکریمی
▪️در مناظرهام با آقای دکتر بیژن عبدالکریمی، در پی مناظره به معنی تقابلی و چالشیاش نبودم و نمیخواستم زورآزمایی معرفتی کنم و در مقام ابطال و انکار باشم، بلکه به دنبال «همافزایی» و «همگرایی» بودم و قصدم این بود که یک «زمینة مشترکِ حداکثری» بیابم. که با تعابیری که با فریاد و خشم و خشونت بیان میشدند دربارۀ جبههای که به آن تعلّق داشتم روبرو شدم که شنیدنش از زبان یک فلسفهدان، تلخ و انگیزهکُش بود: «خوارج»، «طالبانیها»، «جاهلان»، «کوتولهها»، «غضنفرها» و ... .
▪️آقای عبدالکریمی، بهنهایت، وجود و هویّت و خواستهها و معرفتهایش را «ذیل تاریخ تجدّد» تعریف کرده است؛ هرچند در مقام سخن، خود را «در برابر تجدّد» مینمایاند. او بخش عمدهای از مبادیِ معرفتیاش را از متفکّران تجدّدی برگرفته و استقلال نظری ندارد و حتی میخواهد سنّت تاریخیِ ما را از این زاویه بنگرد و بخواند. روشن است که این «رویکرد مستشرقانه»، حاصلی جز زوال و انهدام سنّت ما ندارد و کمترین کمکی به بسط و استقرار آن نمیکند.
🔸تماشای فایل کامل مناظره
🔸مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘نوشتهی مهدی جمشیدی بهبهانه مناظره با دکتر بیژن عبدالکریمی در موضوع حجاب: ☑️ او در جغرافیای هویّت
🔘#گزیده
▪️این گفتۀ نخستین ایشان که حجاب، یک «حکم تاریخی» است، نه یک «حکم دینی»، یعنی ایشان معتقد به نصمندی حجاب نیست و میخواهد آن را به ورطة کشاکش آرای دینشناسان بیفکند و از این جهت، اعتبار و استحکامش را بزداید؛ حالآنکه چه اصل حجاب و چه حدود آن، هر دو در قرآن کریم آمده است و جای هیچ شک و شبههای در میان نیست، اما ایشان حتی این امر بدیهیِ دینپژوهانه را نیز نمیپذیرد.
▪️چهارچوب مفهومی و ادبیات نظریِ عبدالکریمی، از فرط «تکرار» و «کاربست مستمر»، ملالتآور شده است؛ چنانکه در بسیاری از موقعیّتها میتوان حدس زد که او چه خواهد گفت و از چه منظری به مسأله خواهد نگریست و چه اصطلاحاتی را به کار خواهد گرفت.
▪️عبدالکریمی معتقد است که جامعۀ ایران دچار «شکاف نسلی» شده است و نسلهای جدیدی از گذشته گسستهاند و مسیر دیگری را در پیش گرفتهاند. او از این جهت، جامعۀ ایران را پارهپاره و شکافزده ترسیم میکند و بر این باور است که خط هویّتیِ مستمرِ ما، دیگر ادامه ندارد و نسل جدید، آشکارا و جسورانه در برابر سنّت تاریخیِ ما ایستادهاند. این روایت او نیز همانند کجروایتِ تحلیلگران غربی و دنبالههای سکولاریستیِ داخلیِ آنهاست که بارها و بارها شنیدهایم.
▪️عبدالکریمی بر این گمان است که از جهاتی، امتداد شریعتی است و در همان مدار به حرکت درآمده است، اما دین و فرهنگ و هویّتی که او از آن سخن میگوید امکانها را اقلّی و ناچیز میبیند و حتی «تداوم» را نیز ناممکن میداند، چه رسد به «تحوّل».
▪️اگر شریعتی میخواست روایتی از اسلام عرضه کند که حاصلش انقلاب اجتماعی بود، او اما نومیدانه و منفعلانه، در گوشهای نشسته است و مویهکنان، عقبنشینی در برابر گردنکشیِ تجدّد غربی را توصیه میکند.
▪️اسلامِ شریعتی، سودای «انقلاب اجتماعی» داشت و میکوشید با صورتبندی عمل و خیزش و جنبش، راه تازه بگشاید و جامعۀ ایران را بسیج کند. در مقابل، اسلامِ عبدالکریمی حتی از گرهگشایی در برابر خُردهمسألۀ اجتماعیِ «کشف حجاب» نیز عاجز است و در میانۀ مصلحت و حقیقت، جانب مصلحتِ موهوم و خیالی را میگیرد و این سنگر نمادین و هویّتی را به جریان تجدّد واگذار میکند. او هیچ حّساسیّت و حرارتی ندارد و در برابر عربدههای روایتی و واقعیّتهای تنگدامنة تلخ، اسیر هراس و انفعال میشود و «عقلانیّت» را در «عقبنشینی» میبیند.
🔸مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘 #مدار رسانه تحلیلی_اندیشهای فکرت هفتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند: ☑️ علامه نوآوری، م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #کلیپ ا #مدار
☑️ الگوی وصل
▪️حجتالاسلام دکتر علی نهاوندی، استاد حوزه علمیه معتقد است که مرحوم علامه طباطبایی(ره) به عنوان یک شخصیت الگو و الهامبخش در جریان معاصر، حلقۀ وصلِ دو بال «وحی و عقل» هستند و از این منظر باید به تحلیل آثار گرانسنگ ایشان همت گماشت.
🔻فایل کامل مدار هفتم را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#انتخاب_فکرت | #جلال_آل_احمد
☑️ جلال و روشنفکری
▪️آل احمد از نخستین کسانی است که در ایران به مطالعه و بررسی روشنفکری پرداخته و درصدد شناخت ماهیت، زادگاه، محاسن و معایب این پدیده بر آمده است. نگاه و تحلیل او از روشنفکری و روشنفکران نیز همچون نگاه و تحلیلش در غربزدگی، نگاهی انتزاعی نیست بلکه از منظری انضمامی و ملموس به تحلیل پدیدههاست. جلال در مقدمه کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» در مورد آنچه او را به نوشتن این کتاب برانگیخت اینگونه میگوید: «طرح اول این کتاب در دی ماه ١٣٤٢ ریخته شد، به انگیزه خونی که در ١٥ خرداد ١٣٤٢ از مردم تهران ریخته شد و روشنفکران در مقابلش دستهای خود را به بیاعتنایی شستند.»
▪️آل احمد، روشنفکر را اینگونه تعریف میکند: «روشنفکر کسی است که فارغ از تعبد و تعصب و به دور از فرمانبری ، اغلب نوعی کار فکری میکند نه کار بدنی و حاصل کارش را که در اختیار جماعت میگذارد، کمتر به قصد جلب نفع مادی میگذارد» البته جلال تذکر میدهد که تمام کسانی که فکر میکنند، لزوماً روشنفکر نیستند زیرا علاوه بر کار فکری، داشتن رسالت اجتماعی نیز حائز اهمیت است. آل احمد روشنفکران را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم میکند. دسته اول کسانی هستند که با چرخ دستگاه حکومتی میچرخند و دسته دوم، روشنفکران مستقل و آزادهای هستند که به دور از خدمتگذاری طبقه حاکم یا توجیه کردن کار حاکمان، کمر به خدمت طبقات محروم بستهاند. آل احمد آنگاه میکوشد تا در تاریخ ایران رد پایی از روشنفکران خودی بیابد.
▪️جلال روشنفکر را کسی میداند که چون و چرا کننده است، نفیکننده است، طالب راه ِبهتر است، راضی به وضع موجود نیست، به هیچ وجه و هیچ کس سر سپرده نیست و در یک کلام روشنفکران را دنبال کننده راه پیامبران می خواند. آل احمد از ناصرخسرو، سهروردی، فردوسی، خیام و هدایت به عنوان نمونههایی از روشنفکری در ایران نام میبرد.
▪️جلال نسبت به اتحاد روحانی و روشنفکری خوشبین است و مینویسد: «هر جا روحانیت و روشنفکری هم زمان با هم و دوش به دوش هم یا در پی هم میروند، در مبارزه اجتماعی پیروزی هست، پیشرفتی و قدمی به سوی تکامل و تحول و هر جا که این دوازدهم در معارضه با هم در آمده اند و پشت به هم کرده اند یا به تنهایی در مبارزه شرکت کردهاند، از نظر اجتماعی باخت هست و پسرفت و قدمی به سوی قهقرا »
✍️ امیرعلی کمیل
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#محفل_گفت_و_گو ✔️نخستین نشست نویسندگان علوم انسانی 💠 روزنامهنگاری اندیشه و رسالت امروز نخبگان
🔘#گزارش_تصویری | #محفل_گفتگو
☑️ نخستین نشست نویسندگان علوم انسانی با موضوع «روزنامهنگاری اندیشه و رسالت امروز نخبگان» در رسانه فکرت برگزار شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘#یادداشت | #فلسفه
☑️ سادهسازی و عمومیسازی اندیشههای فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
▪️یکی از ویژگیهای خوب اندیشمندان غربی «سادهسازی» اندیشههای انتزاعی و «عمومیسازی» افکار فلسفی است. هنر «امتدادبخشی» به بنیانهای فکری خود را دارند. حتی معماری و طراحیهای مدها و مدلها را نیز بر اساس بنیانهای فلسفی و معرفتشناختی خود انجام میدهند. در کنار کتابهای فلسفی پیچیده، کتابهایی مثل «لذات فلسفه» و «دنیای سوفی» و امثال آن را نیز مینویسند. یعنی کتابهایی که با ادبیاتی شیوا و شیرین و با ساختاری جالب و جذاب لباللباب افکار فلسفی اندیشمندان بزرگ را به خوانندگان غیرتخصصی منتقل میکنند.
▪️رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در دیدار اعضای محترم مجمع عالی حکمت اسلامی فرمودند:
«یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه » کرده، که لابد ملاحظه کردهاید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همینطور دانهدانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است.»
▪️تا جایی که بنده اطلاع دارم مع الاسف نه از سوی مجمع عالی حکمت و نه به صورت خودجوش، از سوی محققان فلسفه اسلامی تاکنون اقدامی برای عملی شدن این خواسته به حق صورت نگرفته است!
@ahmadhoseinsharifi
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘#ویراستی ا #سرمایهداری
☑️ سه نقش ابزاری زن در نظام سرمایهداری
✍️محمدامین رضایی
▪️مصرف کننده حرفهای: زنان جدای از اینکه مصرف بیشتری نسبت به مردان دارند، مدیریت مصرف خانه را هم دارند.
▪️عامل مصرف گرایی: از بدن و جذابیت زن در تبلیغات استفاده میشود.
▪️ نیروی کار ارزان برای کارخانهها.
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #رینگ
☑️ توصیهای برای بقاء
▪️دکتر محمد علی رامین در برنامه رینگ فکرت، یهودیان مومن و بنی اسرائیل را توصیه میکند تا متوجه خطراتی که این اسرائیل برای آینده قوم یهود به وجود آورده بشوند و خودشان اعتراض و ورود کنند و سردمدار نجات بشریت از شر اسرائیل شوند، و اجازه ندهند که این اسرائیل جنایتکار به نام آنها آدم کشی کند.
▪️او میگوید که اسرائیلیها امیدشان به این است که اینقدر آدم بکشند و وحشت ایجاد کنند تا همه جهانیان تسلیم آنها بشوند ولی این خیال خام است و فطرت بشر علیه آنها قیام خواهد کرد.
🔻شما مخاطبین گرامی میتوانید فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
☑️ پرسشهای بیپاسخ
✅ شمایی که بیست سال عمر معرفتی داشتید، نباید من نسل سومیِ دهه شصتیِ به سوال شما جواب بدم! چرا به سنّت تاریخی پایبند نیستید؟ از چه میخواهید دفاع کنید؟ از تجدّد دفاع میکنید؟
مهدی جمشیدی در مناظره با بیژن عبدالکریمی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
📝#درس_نوشت | #انقلاب_اسلامی
☑️ انقلاب اسلامی چه افقی را ترسیم میکند؟ و به دنبال رقم زدن چه اتفاقی است؟
🎙حجتالاسلام فلاح شیروانی:
▪️افق و تراز انقلابی بودن، افق برخورداری از همه کمالاتی است که اسلام به انسان تعارف میکند.
▪️ما باید تمام آمال بشر را در این افق دنبال کنیم و اساسا انقلابیگری یعنی دغدغههای بشری را از روی زمین برداشتن و به آسمان رساندن، انقلابی آن کسی است که در شکوفایی بشر هیچ گونه تخفیفی را قائل نیست، شما یک کمال را نمی توانید پیدا کنید که حضرت آقا به آن بیمهر باشند.
▪️به نام انقلابیگری ضرورت خیلی زیاد است اما این هدف را باید داشته باشیم که تقریری از انقلاب و انقلابیگری و انقلابی بودن یک طلبه میخواهیم ارائه بدهیم که وصف آن این باشد که انقلاب را ما از بالاترین توان معرفتی مکتب اهل بیت(علیهم السلام) استفاده کردیم.
▪️انقلاب باید اینگونه نزد من طرح بشود که تمام خوبی ها زیر این جمله جمع شده است: #انقلاب_اسلامی.
▪️ انقلاب جامع تمام کمالات است، ذیل این جمله سطور معرفتی بیابید. اصلا نباید به دل اجازه داد که کمالی را یک جایی تصور بکند که در پیشنهاد انقلاب نباشد.
🔗@fvtt_ir
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ چالشهای مهم علوم انسانی_اسلامی
🌕 عناوین مهم سخنان دکتر احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در نشست «چالشهای حوزه و دانشگاه در مسیر اسلامیسازی علوم انسانی»:
▪️علوم انسانی اسلامی نه تبدیل به فرهنگ علمی در مراکز علمی شده است و نه چرخه تولید دانش را بر محور خود قرار داده است زیرا آن ساحت فکر، تنقیح و نهادینه نشده است.
▪️بنده اصلیترین چالش را در علوم انسانی_اسلامی این میدانم که ساحت فکر آن منقح و نهادینه نشده است؛ زیرا اگر چیزی در حد فکر بماند و در جامعه نهادینه نشود و جان مخاطبان بهوسیله آن فکر تسخیر نشود حرکت #تمدنسازانه و چرخه تولید علم هم شکل نخواهد گرفت.
▪️اینکه گفته شود ما میخواهیم علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است؛ زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد.
▪️چالش دیگری که واقعاً مانع برای توسعه ایده علوم انسانی اسلامی شده است؛ تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی است؛ به هر دلیل موجه و یا ناموجهی بخش قابل توجهی از مخالفان علوم انسانی اسلامی، این ایده را مقابله انقلاب اسلامی با استکبار و نوعی #غربستیزی میدانند.
▪️چالش دیگر عدم توازن میان تولید دانش درجه اول در علوم انسانی با مطالعات درجه دوم است، ما بیش از آنکه دانش درجه اول در علوم انسانی اسلامی تولید بکنیم حرف درباره آن زدهایم. علوم انسانی در مدیریت کشور جایگاه رفیعی ندارد.
▪️چالش دیگر، جدینگرفتن #حکمرانی_علم در حوزه علوم انسانی است؛ در خود حکمرانی علم هم مشکل داریم و آن وجود نگاه اقتدارگرایانه و پروژهای دانستن علوم انسانی اسلامی است.
▪️مشکل بنیادی و اصلی در علوم انسانی_اسلامی این است که ما در برزخ بیمبنایی به سر میبریم و ساحت فکری که مولد تمدن و علم متناسب با این تمدن است تولید نشده است و در برزخ تعلقخاطر به سنت و مدرنیته گیر کردهایم.
🔻مطالعه کامل گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘برنامه تلویزیونی #رینگ ✅ «فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقیپور 👤دکتر محمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #رینگ
☑️ اسرائیل و کُشتی با خدا
▪️دکتر محمد علی رامین در برنامه رینگ فکرت میگوید که این داستان را باید در تورات خواند آنجا که حضرت یعقوب پدر بزرگ این قوم اسرائیل نامیده شد. این نامگذاری در مبارزه تن به تنی بود که یعقوب با خدا داشته است که او با خدا کشتی میگیرد و اسرائیل یعنی کسی که با خدا مبارزه کرد و بر او پیروز شد.
🔻شما مخاطبین گرامی میتوانید فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
سازمان ملل 1 نهایی.mp3
6.45M
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 120
📻سازمان ملل و نقد عملکرد آن: بخش اول
🔹سازمان ملل متحد، یک سازمان حقوقی ـ سیاسی و یگانه سازمان قدرتمندی است که بر کارکردهای حکومتها نظارت دارد؛ اما واقعیت این است که جنبههای سیاسی در کارکرد این نهاد بر جنبههای حقوقی آن غلبه و در بیشتر موارد ابعاد حقوقیش را تحت الشعاع قرار داده است.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:خانم خواجهوند
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 119 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#سازمان_ملل
#آمریکا
#اسرائیل
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔘چهار نکته به بهانه اکران"سرهنگ ثریا"
دوگانه اُمید و حسرت
▪️به گزارش فکرت، یکشنبه همین هفته نظاره گر فیلم"سرهنگ ثریا" به کارگردانی "لیلی عاج" در سلسله نشست های "دکوپاژ" بودیم که بانی آن مجموعه شناخت است.
تماشای این اثر جذاب در قالب اکران مردمی فیلم عمار فرصتی برایم فراهم کرد تا نکاتی چند درباره این فیلم بنویسم؛
▫️1-تولید و نمایش این قبیل آثار، پیش از هر چیز دیگری، حسرتی را برای پیگیران جدی سینما- خاصه علاقه مندان به انقلاب اسلامی- پدید می آورد از این بابت که چرا بعد از گذشت این همه سال از آغاز ماجراهای شوم منافقین در دوران پس از پیروزی انقلاب، فیلم هایی از قبیل "سرهنگ ثریا" ساخته نشده و حمایت های مناسبی در این باره برای تحقق این مهم صورت نگرفته است.
البته پیش از این فیلم هایی در رابطه با منافقین در کشور ساخته شده اما اثری که از زاویه دید مادران و خانواده هایی که فرزندانشان به نحوی گرفتار یا جذب منافقین شده اند وجود نداشته و از این حیث باید اثر خانم عاج را با وجود ضعف هایش تحسین کرد.
▪️2- برای ارتباط گیری با نسل موسوم به دهه هشتادی نیاز است که در این گونه فیلم ها اشاراتی درست و هنرمندانه به چرایی شکل گیری و تداوم فعالیت گروهک منافقین بشود که به نظر می رسد در فیلم "سرهنگ ثریا" چندان به این موضوع پرداخته نشده است.
▫️3-در شرایطی که به تعبیر"کمال تبریزی"، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون کشورمان وجه «تفکری» سینما در حال فراموشی است، تولید و اکران آثاری از جنس "سرهنگ ثریا" می تواند تا حدودی وجه اندیشه ای سینما را احیا کند به خصوص از این حیث که ما در جنگ روایت ها آن هم مشخصاً درباره دهه شصت نیازمند این گونه فیلم ها هستیم.
▪️4- بی گمان نقد درست و بجای این گونه آثار، ضرورتی است که به ما کمک می کند تا در آینده شاهد ارتقای کمی و کیفی این گونه فیلمسازی باشیم؛ آثاری که در عین جذابیت های فرمی از غنای محتوایی لازم برخوردار باشد و بتواند با مخاطبان عام به ویژه نسل جدید ارتباط مناسب را برقرار نماید.
▫️سید محمدمهدی موسوی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
☑️ علم و دین در تفکر اسلامی درهمتنیده است
🌕 عناوین مهم سخنان حجتالاسلام دکتر حمید #پارسانیا؛ در نشست علمی «جامعهشناسی دین و جامعهشناسی دینی»:
▪️جریان حکمت مدنی در جهان اسلام که با فارابی آغاز شد، خودش یک #دانش_مدنی است؛ فارابی بیش از دیگران نظریه اجتماعی خود را با دین درهم تنیده است و مدینه فاضله و فاسقه، ضاله و جاهله او کاملاً با دین در هم آمیخته است.
▪️متفکرین مسلمان #جامعهشناسی _دین دارند ولی نظریات آنان با جامعهشناسی دین مدرن، تفاوت بنیادین دارند و این به روششناسی علوم اجتماعی در جهان اسلام بازگشت دارد.
▪️ یکی از مسائلی که بقیه فرهنگها از جمله فرهنگ اسلامی و ایرانی با آن مواجه شدند، روبرویی با مفاهیم مدرن بود البته فرهنگ ایرانی به خاطر عقبه معرفتی و علمی قوی تاریخی ابژه را در چارچوب ذهنی خود میشناخت و با آن ارتباط برقرار میکرد.
▪️باید ببینیم نسبت جامعهشناسی با دین چیست؟ اگر جامعهشناسی را دانش(ساینس) با معنای کانتی قرن بیستم در نظر بگیریم، نسبت بین این دو نسبت سوژه و ابژه است؛ ابژه هویت معرفتی دارد ولی این هویت هرمنوتیکی است یعنی علم نیست. جامعهشناسی دین در اینجا آگاهی درجه دوم است ولی علم نیست بلکه فرهنگ و زبان است.
▪️ در غرب هم اندیشمندانی داریم که در قرن ۲۰، #مدرنیته را نقد کردند ولی در حوزه علوم اجتماعی وجود نداشت و شاید در دوره وبر با بحث قفس آهنین به این مسئله و مدل عقلانیت جهان اسلام پرداخت البته این جریانات وارد حوزه کلاسیک و مدرن نشدند.
▪️جامعهشناسی دینی بحث جامعهشناسی و یک مکتب است و نه در ذیل جامعهشناسی. در ابتدای قرن ۲۰ «دینی» صفتی بود که به موصوف نمیچسبید زیرا علم وصف دینی و غیردینی نداشت، گرچه جامعهشناسی پدیدارشناختی و پراگماتیستی و ... وجود داشت
▪️از منظر برخی فلاسفه غربی، دین دو کارکرد دارد؛ اول #انسجام_اجتماعی و دیگری #تفسیر_جهان و شناساندن جهان؛ بنابراین مرحله اول، مرحله تفکر و معرفت دینی است و آن را در این مرحله علم نمیدانند ولی در مرحله بعد آن را واجد نظم عقلانی میدانند.
◾️نسبت میان جامعهشناسی با دین نسبت دو حوزه معرفتی است یعنی یکی معرفتی است که #علم است و دیگری معرفتی غیرعلمی است، نسبت جامعهشناسی با دین نسبت علم با قلمرویی است که ساینس نیست بلکه معرفت از سنخ #فرهنگ است و انسانها با اراده خود آن را میسازند
🔻مطالعه کامل گزارش
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘#ویراستی ا #مایکل_سندل
☑️ مایکل سندل در کتاب «چه چیز را با پول میتوان خرید»:
در این روزگار منطق خرید و فروش نه فقط بر کالاهای مادی که بر کل زندگی ما حاکم شده است.
این کالاییسازی دو ضرر دارد:
۱- گسترش نابرابری و فساد
۲- از بین رفتن ارزش بعضی مسائل که ذاتا مادی و کالا نیستند.
✍️ محمدامین رضایی
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #عدالت
☑️ عدالت جهانی
▪️استاد مرتضی مطهری معتقد است که بیشتر از هر عصر دیگری، بشر ثابت کرده که این انسان دانشمند و همه چیز فهم، قادر به اجرای عدالت نیست و هرگز از منافع خودش نمیگذرد. ایشان لازمه برقراری عدالت جهانی را در چه چیز میداند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
✔️#گفتوگو ا #مصباح
☑️ ویژگیهای هویتی مردم ایران از نگاه علامه مصباح
▪️دکتر ابراهیمیپور، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در مصاحبه با رسانه فکرت به عوامل پویایی هویت ایرانی بعد از انقلاب از نگاه علامه مصباح اشاره کرده و علل این پویایی را چنین عنوان کرد:
▪️علامه مصباح جامعهی ایران پس از انقلاب را یک جامعهای میدانند که در آن عنصر #ولایت، حاکمیت پیدا کرده و براساس آن یک نسل ولایی شکل گرفته که هویت کاملا ویژهای دارد و همچنین در فرهنگش، تحول بنیادین رخ داده است.
▪️هرچند ظرفیتهای فرهنگ معاصر قبل از انقلاب نیز- وجود داشته است، لذا یک فرهنگ بسیار غنی و دارای ثبات و پایداری را شاهدیم؛ اما بالفعل شدن بخشهایی از این ظرفیت مربوط به پس از انقلاب است.
▪️ایشان با توجه به نقشههای دشمن برای نابودی هویت ایرانی پس از انقلاب، تحلیل علامه مصباح را نگاهی دقیق دانسته و نقش ایشان را در خنثی سازی آنها بسیار موثر خواند و نسبت به واکنش روشنفکران افزود: در واقع آنان تلاش کردند با الفاظ خاصی مثل توهم توطئه و توهم تهاجم یا غیر علمی خواندن تهاجم فرهنگی یا از آن سخیفتر، با نقدهایی مثل اینکه بگویند تهاجم فرهنگی، معادل انگلیسی یا فرانسوی در ادبیات جامعه شناختی ندارد، تهاجم فرهنگی را انکار کنند.
🔳 شما مخاطبین فرهیخته فکرت میتوانید متن کامل این گفتوگو را در «وبگاه فکرت» مطالعه نمایید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
☑️ تفکر حاکم بر مقاومت مبتنی بر ایمان، یقین و تفکر است
🌕 عناوین مهم سخنان حجتالاسلام دکتر نجف #لکزایی؛ در نشست علمی «مبانی حکمرانی مقاومت در قرآن»:
▪️#مقاومت راهبردی نیاز به راهبری دارد، در این نوع مقاومت ابتدا باید مراقب باشیم که به اشغال دشمن(شیطان) در نیاییم، و اگر کسی به اشغال دشمن درآمد باید رفع اشغال کند.
▪️گاهی #قلب انسان مورد اشغال دشمن قرار میگیرد و به نوعی اشغال معرفتی و اخلاقی صورت میگیرد، به عنوان نمونه برخی کشورها با تدریس دروس علوم انسانی الحادی و غربی در دانشگاههای خود، در حقیقت ظلم، سلطه و تسلیم در برابر طاغوت را به نام واقعیت تئوریزه میکنند. این اشغال جز سختترین نوع اشغالها می باشد.
▪️سختترین کار این است که با این علوم انسانی #الحادی بخواهید علیه دشمن مبارزه کنید، مثلا #مارکسیسم ضد دین است، اگر ما در جبهه اسلامی از مارکسیست علیه طاغوت استفاده کنیم، قطعا در این صورت راه را اشتباه خواهیم رفت.
▪️حضرت #امام_خمینی وقتی مبارزه علیه رژیم طاغوت را شروع کرد، فرمودند، آمریکا، شوروی و انگلیس همه دشمن ما هستند، ولی مساله ما امروز آمریکاست، ایشان با توجه به آن مبانی که داشتند از واقعیت دشمنی ها غافل نبودند.
◾️اگر کسی در جریان مقاومت گرایش ناسیونالیستی داشته باشد و بگوید فقط دنبال دفاع از کشور و جغرافیای خود هستم، مخالف قران عمل کرده است، زیرا به تعبیر قران کریم، دین اسلام جهانی است و مقاومت هم باید به صورت جهانی تعریف شود.
▪️تمام این اشغالگریها باید در #استراتژی_مقاومت دیده شود، اگر مقاومت را راهبردی جهانی کردیم آن زمان، سطوح پایین برای ما بیشتر جا می افتد، بنابراین، در جامعه سازی باید به فکر ساخت جامعه مقاوم باشیم.
▪️در #گام_دوم انقلاب اسلامی، نظام استکبار و اسلام ناب با هم تقابل دارند، تفکر حاکم بر مقاومت مبتنی بر ایمان، یقین، عقل و تفکر است و یک مقاومت احساسی و تک بعدی نیست.
◾️نظام فقهی، حقوقی و تقنینی ما باید این راهبرد جهانینگری را داشته باشد، در کنارسطوح خرد باید به سطح کلان نیز توجه داشته باشیم و اگر فاقد این نگاه باشیم اشغالگری دشمن را نمی بینیم.
🔻مطالعه کامل گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت