♦️توجه به نصرت الهی در #کرونا
🔰«حجتالاسلام و المسلمین رضا برنجکار» مترجم، نویسنده، مؤلف و پژوهشگر، عضو هیأت علمی و رئیس سابق پردیس فارابی دانشگاه تهران:
🔹️قرآن میگوید: من کتاب هدایت هستم، نه کتاب پزشکی؛ این کتاب، کتاب هدایت است برای کسانی که تقوا داشته باشند.
🔹️دین آمده به ما بگوید وقتی کرونا آمد باید به پزشک مراجعه کنید، اگر شما با احتمال خطر در جانت مواجه شدی و به پزشک مراجعه نکردی، گناه کردهای، خودکشی کردهای و مجازات خواهی شد.
🔹️نگرش توحیدی به ما میگوید: هیچ اتفاقی نمیافتد، مگر اینکه خدا آن را امضا کند؛ هیچ برگی از درخت نمیافتد مگر اینکه قضا و قدر خداوند به آن تعلق گرفته باشد.
🔹️درست است که پزشک متخصص است و ما هم وظیفه داریم به پزشک مراجعه کنیم، امّا این را میدانیم که پزشک علت تامه نیست؛ یعنی ممکن است پزشک دارویی تجویز کند که ما را خوب کند یا خوب نکند.
🔹️«ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: مرا بخوانید تا به شما جواب بدهم.» احتمال اینکه این جوابدادن به معنای برآوردهشدن باشد، هست؛ اما قطعاً به این معنا نیست.
🔹️ما به اهل بیت توسل میکنیم و حتماً جواب میدهند. اهل بیت حتماً از خدا میخواهند و خدا هم ترتیب اثر میدهد. اما ترتیب اثردادن گاهی به این است که همان دعا برآورده شود، گاهی بر این است که مشکلات دیگرمان برطرف شود و ثوابی برای ما در نظر گرفته شود.
🔹️تصور من این است که در قضیه کرونا، خداوند خیلی کمک کرده است.اما #آمریکا با این اقتصاد برتر، ثروت بسیار زیاد و وسعت زیاد واقعاً عاجز شده است، یعنی به ماسکدزدی از شرکایش روی آورده است. آمریکا در این ماجرا از آلمان، ایتالیا و… ماسک دزدیده است و جالب است که خود این کشورها هم از همدیگر ماسک میدزدند.
🔹️ما انتظار داشتیم از آسمان یک صاعقه بیاید و این ویروس را نابود کند؟! آیا سنت خدا این بوده است؟ خداوند به ما کمک کرده است. این روحیه دینی که در بین مردم هست و دست به دست هم دادهاند، همه نشان میدهند خدا کمکش را به ما کرده است.
🔻ادامه مطلب؛
🌐 http://fekrat.net/?p=649
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#یادداشت
♦️زانو زدن استعمار در برابر فتوای مرجعیت
حضور تاریخی علما و مردم در صحنه مبارزه با روباه پیر، هم ابهت انگلیس را در هم شکست و هم او را بیش از پیش رسوا کرد. اصلا باورشان نمیشد که یک روحانی پیرمرد با زندگی و خوراک و لباسی ساده و عادی که در خانه ای کوچک و صدها کیلومتر دورتر از ایران به سر می برد بتواند انگلستان را با آن ارتش و دیپلماسی و اقتدار شکست دهد. مهم تر از شکست ناصرالدین شاه شکست انگلیس بود. اما این انتهای ماجرا نبود، ابتدای حرکتی بود که پانزده سال بعد خود را در مشروطه نشان داد و طی یک حرکت تاریخی در مقاطعی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد مراحلی دیگر از حیات خود شد و در نهایت در انقلاب اسلامی به ثمر نشست.
🌐http://fekrat.net/?p=636
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#یادداشت
♦️زانو زدن استعمار در برابر فتوای مرجعیت
🔸انگلستان، سالها بود که یکه تاز چپاول و غارتگری از ملتها بود. امپراتوری بریتانیا از شرق تا غرب عالم را فراگرفته بود. خورشید در مستعمرات انگلیس هرگز غروب نمیکرد. انگلیس برای رسیدن به چنین جایگاهی از هیچ شرارتی فروگذار نکرده بود. نابودی حکومت گورگانیان در هند تنها نمونه ای از دسایس انگلیس در این سرزمین پهناور بود. گورکانیان که ادامه سلسله ایلخانیان و تیموریان ایران بودند، حکومتی شیعی، مردمی، بافرهنگ و پیشرفته و آباد بودند. انگلیس ها در هر کجا که پا گذاشتند جز تفرقه و جنگ افروزی چیزی با خود نبردند. آنها ابتدا با شعار عمران و آبادانی می آمدند اما پس از مدتی، غارتگری شان آغاز میشد. کشتن ملیونها هندی در سرزمین پهناور هند، قتل عام بومیان تاسمانی استرالیا و سرخ پوستان آمریکا تنها گوشه هایی از جنایات انگلیس جهت تثبیت جای پای خود در دنیا بود.
اما در ایران وضع به گونه دیگری بود.
🔸انگلیس در زمان ناصرالدین شاه سالها بود که در ایران حضور داشت و پشت صحنه اکثر حوادث بود. اما آنچه مهم است اینکه هیچ گاه انگلیس نتوانست ایران را مستعمره خود کند و این امر دلیلی واضح داشت، دلیلش حضور آگاهانه مردم در صحنه و تبعیت از روحانیت بیدار بود. یکی از مهمترین این صحنه ها را میتوان در قیام سراسری مردم ایران در نهضت تحریم تنباکو به رهبری مرجعیت بزرگ جهان تشیع میرزای شیرازی دید.
پس از اینکه فتوای میرزای شیرازی به گوش مردم ایران رسید ولوله ای کشور را فرا گرفت. مردم در دین و مذهب خود با کسی تعارف نداشتند، چه شاه و دربار باشد، چه انگلیس و استعمار.
مردم قلیانها را شکستند و نمایندگی های کمپانی انگلیسی رژی را به آتش کشیدند.
حتی ندیمه ها در دربار، برای شاه قاجار قلیان و چپق چاق نکردند.
کاملا معلوم بود که این بار با دفعات قبل فرق میکند. این بار پای کیان اسلام در میان بود. بزرگ دین و مذهب، استعمال توتون و تنباکو را در حکم جنگ با امام زمان(ع) معرفی کرده بود.
همین جمله کافی بود تا طوفانی از اعتراضات در کشور به وجود آید.
اما این طوفان این بار میرفت تا هیمنه سلطان قاجار و سپس انگلیس خبیث را بشکند.
این بار نوک پیکان مرجعیت اساس استعمار را نشانه رفته بود.
🔸حضور تاریخی علما و مردم در صحنه مبارزه با روباه پیر، هم ابهت انگلیس را در هم شکست و هم او را بیش از پیش رسوا کرد. اصلا باورشان نمیشد که یک روحانی پیرمرد با زندگی و خوراک و لباسی ساده و عادی که در خانه ای کوچک و صدها کیلومتر دورتر از ایران به سر می برد بتواند انگلستان را با آن ارتش و دیپلماسی و اقتدار شکست دهد. مهم تر از شکست ناصرالدین شاه شکست انگلیس بود. اما این انتهای ماجرا نبود، ابتدای حرکتی بود که پانزده سال بعد خود را در مشروطه نشان داد و طی یک حرکت تاریخی در مقاطعی همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد مراحلی دیگر از حیات خود شد و در نهایت در انقلاب اسلامی به ثمر نشست.
✍🏻نویسنده: محسن مومنی
🌐http://fekrat.net/?p=636
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
♦️کرونا و ابن سینا در قاب “بی بی سی”
گزارش “بی بی سی” ضمن جدا کردن دانشمندانی مانند ابن سینا از دین و اسلام و تلاش دارد همان تئوری تحریف گرایانه تقابل دین با علم که همواره بهانه دین زدایی برای غربی ها بوده را مورد تاکید قرار داده و در این جهت مسلمانان را خرافه پرست و غربی ها را عقل گرا و علمی معرفی نماید.
✍🏻نویسنده: سعید مستغاثی
متن کامل متن:
🌐http://fekrat.net/?p=669
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#یادداشت
♦️کرونا و ابن سینا در قاب “بی بی سی”
🔸“بی بی سی” (رسانه سلطنتی بریتانیا) با انتشار گزارشی از افغانستان خبر از انتشار وسیع فیلمی درباره ابوعلی سینا ، حکیم مسلمان ایرانی در این کشور داد که ۶۳ سال پیش در جمهوری ازبکستان شوروی سابق ساخته شده است. (“بی بی سی” به غلط فیلم را تولید تاجیکستان اعلام کرده!).
🔸در بخشی از فیلم یاد شده که به قرن چهارم هجری و دوران زندگی ابن سینا پرداخته، شیوع بیماری وبا در قسمتی از سرزمین های اسلامی مورد توجه قرار گرفته که ابن سینا برای مقابله با آن، راه حل هایی از جمله شستشو و ضد عفونی کردن لباس ها و دست ها و همچنین نوعی قرنطینه را پیشنهاد می دهد که مردم در بازارها و اماکن عمومی و مساجد تجمع نکرده و فروشندگان، کالاهای مورد نیاز مردم را درب خانه هایشان تحویل داده و همچنین عبادات در خانه ها انجام گیرد.
🔸اما “بی بی سی” از میان همه توصیه های بهداشتی ابن سینا درباره نظافت و فاصله گذاری مردم و خودداری از تجمع در اماکن عمومی تنها بخش مساجد را برجسته نموده و مخالفت ظاهری برخی از وابستگان وهابیت و آل سعود با این مسئله را تقابل اسلام با راه حل های علمی وانمود کرده و در نهایت با سوء استفاده از کمبود اطلاعات مخاطبانش و بدون توجه به مقامات دینی و مرتبت اسلامی، ابن سینا را تنها فیلسوف و پزشکی دانسته که علمای اسلامی زمان خودش نیز با وی به مخالفت برخاسته بودند!
🔸این درحالی است که علوم دینی و قرآنی و فقه و اصول نخستین دانش هایی بود که ابن سینا در آنها عالم و دانشمند گردید و او چندین رساله در زمینه تفسیر آیات قرآن داشته و کتاب های متعددی درباره معاد و نبوت و اخلاق اسلامی نوشته و در کتاب “الهیات شفا” حتی از دیدگاه فلسفی به اثبات مقوله ولایت فقیه پرداخته است.
🔸نظام فلسفی که ابن سینا تشریح کرد یکی از ۳ پایه اصلی فلسفه اسلامی را تشکیل می دهد. در عین اینکه وی به علومی مثل طب و نجوم و فیزیک و شیمی و … روی آورد و در هر یک متخصص و عالم گردید و به علت همین احاطه همزمان به علوم دینی و تجربی، “حکیم” خوانده شد.
✍🏻نویسنده: سعید مستغاثی
متن کامل متن:
🌐http://fekrat.net/?p=669
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#گزارش
🔹رسوایی غرب در ماجرای تأمین اقلام بهداشتی و غذایی
مدت بسیار کوتاهی پس از شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، کشورهای ثروتمند و پیشرفته غربی با مشکلاتی اعم از کمبود لوازم بهداشتی برای کادر درمانی و استفاده شهروندان مواجه شدند و این کمبود همچنان کمابیش ادامه دارد. در نخستین روزهای انتشار کووید ۱۹ در اکثر کشورهای غربی، مردم با کمبود دستمال توالت مواجه شدند. این مسئله تاجایی پیشرفت که ضمن تبدیلشدن آن به یک مشکل جدی در آمریکا، پلیس کالیفرنیا در فیسبوک از آمریکاییها خواست که به دلیل کمبود دستمال توالت با شماره ۹۱۱ تماس نگیرند.
متن کامل گزارش:
🌐http://fekrat.net/?p=679
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#گزارش
🔹رسوایی غرب در ماجرای تأمین اقلام بهداشتی و غذایی
🔸مدت بسیار کوتاهی پس از شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، کشورهای ثروتمند و پیشرفته غربی با مشکلاتی اعم از کمبود لوازم بهداشتی برای کادر درمانی و استفاده شهروندان مواجه شدند و این کمبود همچنان کمابیش ادامه دارد. در نخستین روزهای انتشار کووید ۱۹ در اکثر کشورهای غربی، مردم با کمبود دستمال توالت مواجه شدند. این مسئله تاجایی پیشرفت که ضمن تبدیلشدن آن به یک مشکل جدی در آمریکا، پلیس کالیفرنیا در فیسبوک از آمریکاییها خواست که به دلیل کمبود دستمال توالت با شماره ۹۱۱ تماس نگیرند.
🔸شیوع ویروس کرونا در اروپا، زودتر از همه گریبانگیر ایتالیا شد و شرایط سختی را بر این کشور حاکم ساخت. در روزهای اولیه شیوع کرونا ویروس در ایتالیا، این کشور با کمبود شدید ماسک مواجه شد. ایتالیا که خود تولیدکننده ماسک نیست، [اواسط اسفندماه ۱۳۹۸] برای مقابله با شیوع کروناویروس ۸۰۰ هزار عدد ماسک از آفریقایجنوبی درخواست کرد اما مقامات این کشور اعلام کردند تهیه دستکم ۱۰ میلیون ماسک دیگر نیاز است.
🔸با گذشت زمان و البته کاهش آمارهای مبتلایان به کووید ۱۹ و کاهش نسبی تعداد جانباختگان در ایتالیا، اما این کشور همچنان با بحبران کمبود اقلام بهداشتی اعم از ماسک، دستکش، الکل دست و پنجه نرم میکند.همین کمبودها باعث شده تا کادر درمانی ایتالیا در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار گیرند. در همین راستا، حدوداً یک ماه پیش مقامات درمانی ایتالیا خبر دادند که دستکم ۲ هزار پزشک در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شدهاند.
متن کامل گزارش:
🌐http://fekrat.net/?p=679
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین
🔰گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش دوم)
🔹️عامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصههای مختلف بینالمللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است.
🔹️لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان میتوانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین
🔰گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش دوم)
🔹️سالهاست که جمهوری اسلامی ایران به بهانههای مختلف از سوی نظام #استکبار مورد تحریم قرار گرفته و طی سالیان اخیر، شدت این تحریمها بسیار افزایش یافته و کشورهای اروپایی و سازمانهای جهانی نیز در این روند با ایالات متحده آمریکا همسو و همدست شدهاند.
🔹️افزایش تحریمها و عدم امکان تجارت آزاد با کشورهای مختلف جهان باعث شده تا میزان روابط تجاری ما با کشور چین افزایش یابد.
🔹️به جهت بررسی نوع ارتباط اقتصادی کشورمان با چین و آسیبشناسی این رابطه، گفتوگوی ویژهای با «دکتر حمیدرضا مقصودی»، کارشناس علوم اقتصادی انجام شده است. در ادامه متن گفتوگو تقدیم میگردد:
🔹️نوع ارتباط اقتصادی کشور ما و چین به چه شکل است؟
🔹️درباره نحوه ارتباط اقتصادی ما با چین به نکته جالبی اشاره میکنم: مدتهاست که تعداد زیادی از چینیها تصمیم گرفتهاند که در ایران تحصیل کنند.
🔹️من با رئیس یکی از دانشگاههایی که مأمور پذیرش دانشجوی خارجی در کشور است بحث میکردم، ایشان میگفتند که ما چند هزار دانشجوی چینی داریم؛ اینها موظفند که بیایند در دانشگاه ما زبان فارسی را یاد بگیرند، و بعد از اینکه زبان فارسی را یاد گرفتند در دانشگاههای دیگر، یک رشته تخصصی را دنبال کنند؛ و نکته خیلی جالبی که میگفتند این بود که چینیهایی که به ایران میآیند، عموماً بلافاصله بعد از اینکه زبان فارسی را یاد میگیرند از ادامه تحصیل منصرف میشوند؛ علتش هم همین است که اینها آمدهاند زبان فارسی را یاد بگیرند، نیامدهاند که تحصیل کنند. چون بلافاصله پس از یادگیری زبان فارسی در سراسر کشورمان برای بازاریابی کالاهای چینی در ایران توزیع میشوند.
🔹️این دقیقاً برعکس فرآیندی است که ما ۱۵ – ۲۰ سال پیش داشتیم که تجار ایرانی به چین میرفتند و کالا میآوردند؛ الان رفتهرفته حتی وظیفه انتقال کالا را هم خودشان انجام میدهند.
🔹️خوب این مسئله یک عدم تعادل در نسبت تناسب روابط ایران و چین ایجاد کرده، علت اساسی این است که ما در ارتباط صادراتی به چین دولتی عمل کردیم و در ارتباط وارداتی به چین مردمی عمل کردیم؛ یعنی نظام حکمرانی ما عرصه صادرات را واگذار نکرده به مردم و در عرصه واردات از مردم پشتیبانی نکرده است؛ یعنی صادرات متمرکز نفتی به چین داشتیم و ارز حاصل به تعداد واردکننده توزیع میشده و اینها کالا وارد میکردند. یعنی نظام ارتباطی منطقی با چین برقرار نکردیم.
🔹️در حالی که ما باید تنوع صادراتی با چین ایجاد کنیم تا بتوانیم تنوع صادراتی را جبران کنیم.
🔻ادامه مطلب؛
🌐 http://fekrat.net/?p=712
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 لزوم برقراری تنوع صادراتی با چین
🔰گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش دوم)
🔹️عامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصههای مختلف بینالمللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است.
🔹️لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان میتوانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#گفتگو
🔻سعدی، حاکم بلامنازع گستره زبان و ادب فارسی
🔰گفتوگوی ویژهای با «دکترمحمدرضا ترکی» ، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی
🔸سعدی، سعدی است با همان شفّافیّت و وضوحی که در سخن او جاری است. او مثل همه انسانها و شاعران خالی از اشتباه نیست، امّا زیبایی سخن او در حدّی است که قرنهاست حاکمیّت بلامنازع خود را، علیرغم همه دشمنیها و جدالهای مدّعیان، بر گستره زبان و ادب فارسی و سنّت ایرانی حفظ کرده و خواهد کرد؛ چنانکه خود سروده است:
هر کس به زمان خویشتن بود / من سعدی آخرالزّمانم!
متن کامل مصاحبه:
🌐http://fekrat.net/?p=720
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
#گفتگو
🔻سعدی، حاکم بلامنازع گستره زبان و ادب فارسی
🔰گفتوگوی ویژهای با «دکترمحمدرضا ترکی» ، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی
🔸بدون شک سعدی یکی از بزرگترین شاعران ایرانی است، که همواره، از مشروطه به این سو، در معرض بیمهری نوگرایان و پیروان مذهب مدرنیّت قرار داشته و فراوان بر او تاختهاند. هیچ شاعری در دوران اخیر اینگونه مورد حمله و تعرّض روشنفکران قرار نداشته است؛ تا جایی که در شرح جدال روشنفکران با سعدی کتابها پرداختهاند؛ مثل کتاب خوب «جدال با سعدی در عصر تجدّد» از «کامیار عابدی» و … .
🔸کار این تعارض به جایی رسیده که برخی از این حضرات رسماً دشنامهای زشت به سعدی داده و برخی نیز او را اصلاً شاعر ندانسته و در پایه یک «ناظم» فروآوردهاند. برخی از این مدّعیان، عبارت «دروغی مصلحتآمیز به که راستی فتنهانگیز» سعدی را علّت تباهی خُلق و خوی ما ایرانیان پنداشته و دروغگوییهای ما را به گردن آموزشهای سعدی گذاشتهاند! و کسانی نیز عبارت «هرکه از مال وقف چیزی بدزدد قطعش لازم نیاید» را مروّج حرامیگری و دزدی و اختلاس دانسته و شماری نیز سخنان سعدی را در وصف باده و ساده علهالعلل رواج فسق و فجور و منکرات و انحرافات اخلاقی جور واجور شمردهاند.
🔸سعدی، سعدی است با همان شفّافیّت و وضوحی که در سخن او جاری است. او مثل همه انسانها و شاعران خالی از اشتباه نیست، امّا زیبایی سخن او در حدّی است که قرنهاست حاکمیّت بلامنازع خود را، علیرغم همه دشمنیها و جدالهای مدّعیان، بر گستره زبان و ادب فارسی و سنّت ایرانی حفظ کرده و خواهد کرد؛ چنانکه خود سروده است:
هر کس به زمان خویشتن بود / من سعدی آخرالزّمانم!
متن کامل مصاحبه:
🌐http://fekrat.net/?p=720
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
1572680061-9665-59-3.pdf
492.6K
#پیشنهاد_دانلود
🔰نسبت اندیشه سیاسی سعدی با نظریه های روابط بین الملل
🔻یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال های اخیر ذهن دانش پژوهان، سیاست گذاران فرهنگی و آموزشی و حتی مقامات عالی کشور را به خود مشغول کرده، زمینه سازی برای تولید دانش بومی و نیل به چنین دانشی است. دانش روابط بین الملل نیز از این دغدغه جدا نبوده و همیشه این بحث وجود داشته که تا چه حد تولید دانش بومی در این رشته صورت گرفته است. یکی از پایه های تدوین نظریه های بومی روابط بین الملل، توجه به سنت های فکری در طول تاریخ یک کشور است. سعدی از جمله شاعران ایرانی است که در نظم و نثر خود به حوزه ی سیاست و حکومت توجه نشان داده است. بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش این است که نگاه سعدی به جهان و روابط با سایر دولت ها در قالب کدام سنت نظری جای می گیرد؟ هدف از انجام این پژوهش، شناخت و معرفی سرمایه های فکری و اندیشه ای ایرانیان برای بهره گیری در تولید نظریه های بومی روابط بین الملل در آینده است.
لینک دانلود:
🌐http://fekrat.net/?p=723
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️ #کرونا و افول اندیشه غرب
🔹️امروز غرب با فقدان تئوری روبروست، تئوریهای مادی غرب تماماً به گِل نشسته، غرب دیگر نسخهای برای سعادت بشریت ندارد و البته هیچگاه نداشته است.
🔹️امروز تشت رسوایی غرب بیش از پیش به زمین افتاده است. امروز از غرب تنها هیمنهای پوشالی مانده که آن هم در حال ریزش است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️ #کرونا و افول اندیشه غرب
🔹️از روزی که برای اولینبار نام کرونا را شنیدیم تا الان که اوج کروناستیزی در دنیاست، اخبار و تحلیلهای زیادی از تأثیرات اقتصادی کرونا تا جهان پساکرونا مطرح شده است. البته پیامدهای کرونا تنها در اقتصاد خلاصه نمیشود و فرهنگ، جامعه و حتی مسائل امنیتی و نظامی را در بر میگیرد.
🔹️در روزهای ابتدای شیوع کرونا در ایران، رسانههای بیگانه چنان جنگ تبلیغاتی را علیه ایران به راه انداختند، که گویی ایران مرکز تولید و پخش کرونا در دنیا شده و اصلاً مقصر اصلی این ماجرا ایران است.
🔹️اما مدتی نگذشت که با شیوع کرونا در اروپا و #آمریکا و درماندگی برخی از همین کشورهای مدعی پیشرفت و تکنولوژی در مهار کرونا، ورق کاملاً برگشت.
🔹️البته ابعاد رسانهای جنگ نرم با طعم کرونا فراتر از اینهاست و تحلیل خود را دارد. آنچه در این بین برای ما مهم است، ناکارآمدی غرب مدرن و اتوپیای روشنفکران غربزده در کنترل پدیدهای است که ظاهراً خود بانی آن بودهاند.
🔹️امروز شهرهای بزرگ آمریکا و اروپا، همانجا که مهد دموکراسی، آزادی، لیبرالیسم، صنعت و توسعه هستند در این ماجرا به گِل نشستهاند. چه کسی باور میکرد ذرهای ویروس بتواند زندگی آنها را مختل کند.
🔹️صحبت از کشورهای پیشرفته اروپاست، نه فلان کشور دور افتاده آفریقایی. صحبت از کشورهایی است که شعار توسعهشان گوش فلک را کَر کرده است. به راستی چه بر سر غرب آمده و به کدامین سو در حرکت است؟ کرونا دقیقاً چه میخواهد به ما بگوید؟!
🔹️یکی از مهمترین مطالبی که کمتر در تحلیلهای پیرامون ناکارآمدی غرب در مهار کرونا به آن اشاره شد، اساساً تحلیل ناکارآمدی تفکری است که غرب مدرن را بنا نهاده و بشریت را به چنین روزی انداخته است.
🔹️فیلسوفان علم در دنیا معتقدند که رفتار حکومتها ریشه در نوع تفکر آنها دارد. به بیان سادهتر: بگو چگونه میاندیشی تا بگویم که هستی! نوع اندیشیدن و تفلسف است که رفتار سیاسی و اجتماعی ما را رقم میزند.
✍🏻نویسنده؛محسن مومنی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=705
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸ما باید در کسب معرفت دست در دست هم نهاده و همه با هم در تکمیل معرفت بشر بکوشیم.
🔸این نکته را ارسطو بیست و چند قرن پیش گفته که معرفت با یک نفر حاصل نمیشود.
🔸از این طرف هم نخستین فیلسوف ما «کندی» (مرگ ۲۵۶ ق.) همین نکته را مورد تاکید قرار داده که هیچ قومی را به خاطر باورهایش تحقیر نکنیم، چون معرفت جز با همکاری و تعاون کل بشر رو به پیشرفت نمیرود.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ضروریات گفتگوی موفق
🔸سعادت دنیوی و اخروی انسان بیش از هرچیز محصول تفکر اوست.
🔸چنانکه در حدیث آمده: تفکر یک ساعت، برابر با ارزش هفتاد سال عبادت است.
🔸گفتگوی علمی موفق آن است که در باور ما تحول ایجاد کند. این تحول صورتهای مختلف دارد که عبارتند از:
1⃣ رفع ابهام؛ اگر در تصور یک مسئله و یا در توجیه آن، ابهامی وجود داشت، آن ابهام رفع شود.
2⃣ تکمیل توجیه؛ اگر توجیه یک مسئله ناقص بود، در ضمن بحث، این توجیه به گونهای تکمیل گردد.
3⃣ تغییر عقیده؛ اگر معلوم شد که باور یکی از دو طرف نادرست است، آن باور را کنار بگذارند.
4⃣ ادامه تحقیق؛ در صورتی که از بحث و گفتگو به نتیجه نرسند، هر دو طرف بپذیرند که به تحقیق خود ادامه دهند و در آینده بازهم گفتگو داشته باشند تا بتوانند به یکی از سه نتیجه یاد شده دست یابند.
🔸بدیهی است که دستیابی به این تحولها در گرو شرایط ذهنی متعددی در طرفین بحث است.
🔸در بحث موفق شرایط بسیاری نقش دارند تا ما از بحث خود به نتیجهای برسیم، نتیجهای که با آن افرادی هدایت شوند و از دیدگاه نادرست دست بردارند و به دیدگاه درست روی آورند. اگر برخی از این شرایط در بحث رعایت نشوند، بحث و گفتگو بی نتیجه میماند و گفتگوکنندگان دچار جمود و تعصب شده، هرگز تن به تحول نمیدهند، چنانکه عملاً ما این جمود و تعصب را در اختلافات دینی و مذهبی و حتی گاهی در بحثهای سیاسی، همه جا مشاهده میکنیم.
✍🏻نویسنده؛سید یحیی یثربی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=686
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#اختصاصی
♦️درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️تعامل چین با ایران هم طبیعتاً حول تعاملات اقتصادی قرار گرفته است و کنترلمان نسبت به نظام تصمیمات سیاسی چین در عرصههای مختلف بینالمللی، عموماً با تعدیل در فضای تجاری صورت گرفته است.
🔹لذا ارتباط تعامل ما با چین اصولاً یک ارتباط غیر سیاسی و ارتباط اقتصادی بوده، این ارتباط اقتصادی را ناظر به منافع ملی خودمان میتوانیم هر زمانی که لازم باشد افزایش یا کاهش دهیم؛ البته در بعضی از موارد هم پیش آمده که تعدادی از مدیران ما با گرایش شدیدی که به سمت غرب پیدا کردند، سعی کردند موانعی در مسیر تعامل اقتصادی ما با چین ایجاد کنند، که در خود غرب و در مناسباتی که در فضای بینالمللی داشتهاند ضربهاش راخوردند.
🔹از طرف دیگر ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
🔹این وابستگی تقریباً در حوزه تجارت چیزی در حدود۴۰ درصد کل تجارت خارجی ما را شامل میشود و این باعث شده که ما نسبت به فشارهایی که ممکن است هر از گاهی چین به ما بیاورد یا دنیا به چین بیاورد، ضربهپذیر باشیم.
🔹این سیاست میانی ما و سیاست تنوع تجاری با حفظ احترام متقابل و البته برقراری و تداوم روابط اقتصادی است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی
🎬 درمان اقتصادی، برقراری و تداوم روابط اقتصادی با سیاست میانی و تنوع تجاری
🎤گفتوگوی ویژه با «دکتر حمیدرضا مقصودی»
🔻(بخش سوم)
🔹️ما یک نگاه افراطی در تعامل تجاری با چین داشتیم، چون تسهیل تجارت با چین برای ما نسبت به تجارت با نقاط دیگر دنیا بسیار امکانپذیرتر بوده است؛ یعنی ما سیاست تنوع تجاری را به عبارتی پیشه نکردیم، شرکای اقتصادی خودمان را حتی در کشورهای منطقه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی توسعه ندادیم؛ در نتیجه وابستگی شدیدی به تجارت با چین پیدا کردیم.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️انسان جعلی
🔶جهان پر است از انسان جعلی.
🔹انسانهای جعلی از نظر ظاهری کاملا شبیه انسانهای حقیقیاند و همین نیز تشخیص آنان را از یکدیگر دشوار میسازد.
🔹آنها میتوانند صاحب ثروت، مکنت، منزلت و مدرک باشند، بی آنکه شریف باشند و دانشی اندوخته باشند و آزاده باشند و راستی در وجودشان نقشی بسته و یا رنگی بر وجودشان زده باشد.
🔹برجستهترین تفاوت آنها با انسانهای حقیقی در قدرت برنشاندن ناحق به جای حق و برساخته سخن دروغ به جای کلام راست است: دروغ را هرچه گندهتر میگویند تا امکان نپذیرفتن آن به حداقل ممکن برسد.
🔹به چشمهایت خیره میشوند و ناراست ترین سخن را با جسارت تمام نثار وجود تشنهی حقیقتات میکنند.
🔹دستانت در مقابله با آنان تهی است، چراکه آنان وجودی تهی از حقیقتاند و تو مغلوب وجود ناپاکشان میشوی.
🔹در آستان فساد خانه دارند و جز تباه ساختنها هدیتی برای زندگی ندارند. مأموریتشان ویران ساختن نیکویی هاست.
🔹در انتظارند تا دریابند که کدامین حقی از صاحب حقی میتوان ربود؟ آتشی از ویرانی به جان زندگی میریزند و وعدههایی که میدهند، تو را به نیستی و خسران میکشاند.
🔹سوزانندهی نیکیاند و در پاسداشت سیاهیها، همداستان اهریمناند. دیوانی لولیده در سایهی نورند. آفتاب ستیزندگانی سوگند خورده به تخریب انساناند.از نیکوییها لباسی غبارآلوده در خدمت نیرنگ بربافتهاند.
🔹از خوبیها قالبی از استثمار انسان برساختهاند. انسانیت را وام میگیرند تا انسان را به استخدام پلیدکاریهای خود درآورند.
🔹دین را چنان به تاراج میبرند که مغولان نیز با آزادگان نکردند. مدرک دانشگاهی اشان همچون خود آنها جعلی است یا خریدنی یا ربودنی یا به میراث بردنی.
🔹️خدا را گواه میگیرند که جز قصدی نیکو در دل ندارند، حال آنکه انبان فریب و خدعهاند و زبان را دامی بر سر راه حق گستردهاند.
🔹دیگران برای آنان طعمهاند و فرصتی برای بدکاری تحقق یافته. کلامی ناراست بر زبان دارند و کلامی ناراست در دل. ریا میکنند تا مگر برنده باشند. تظاهر میکند تا فریبی در کار خلق کنند. مکر میکنند تا حقها بربایند.
🔹️تا آخرین قطرهی خون، کسی دیگر از خود را نمایندگی میکنند. وعده میدهند، اما عمل نمیکنند. همواره کسی دیگر از آنچه باید باشند،هستند. نسخهای رمنده از آن خودِ حقیقیِ خویشاند که قرار بود باشند.
🔹️گویی با جنبندهای مادون خویش معاوضه شدهاند. غباری از خود حقیقیشاناند. تعلیم نیافته، تزکیه نشده، پرورش نیافته، در کالبدی انسانی، دست اندرکار انتشار شیطان در زمیناند. شب را روز مینمایانند و روز از وجودشان غرق در تیرگی است.
🔹️زمین از حضورشان در تلاطم و وحشت است. پایان اعتمادند و آتشی دودآلود و نامیمون در فریب گرمی و خود شادمان در بزم تاراج و شاد از سفرهی پرحاصل از هبوط از خداگونگی و سرخوش از فروغلتیدن در افسون زشتکاری.
✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس و دین پژوه
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و تکثرگرایی معرفتی
🔹️انسجام در باور و گفتار، «نشانه» یا علامت صدق است، نه «معیار» و ملاک صدق. یعنی اگر باور یا گفتار یک فرد، صادق باشد، با مجموعه باورها و گفتههای صادق او انسجام و هماهنگی هم خواهد داشت و تعارضی در باورها و گفتههای او پیدا نخواهد شد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و تکثرگرایی معرفتی
🔹اخیراً جایی در فضای مجازی اظهار شده است که پدیده «کرونا» و شیوع آن در جهان، ممکن است باعث مجال ظهور بیشترِ «تکثرگرایی معرفتی» در جامعه انسانی شود و در واقع، کرونا و بلاهایی از این دست ممکن است موجبات نزدیک شدن انسانها به یکدیگر را فراهم آورد؛ زیرا این مسئله، مسئله بشریت است و افراد انسانی اکنون مجال این را یافتهاند که دیگران را فارغ از گرایشهای فکری آنها بنگرند و نسبت به آنها ابراز احساسات داشته باشند.
🔹️فارغ از اینکه ممکن است این پیش بینی درست از کار در نیاید، اما این اظهارنظر، هم درست و هم بسیار مهم و قابل توجه به
نظر میرسد و لذا بر اندیشه ورزان لازم است که این مسئله را بررسی و واکاوی کنند.
🔹️بر این اساس شاید این پرسش مطرح شود که آیا پدیده کرونا که اکنون دامنگیر بشریت شده و اقسام و اصناف مختلف ابنای بشر، از غنی و فقیر، شاه و گدا، مهتر و کهتر، رئیس و مرئوس، و دوگانههایی از این دست را به چالشی یکسان طلبیده، آگاهیها و باورهای مختلف افراد را نیز به یکسان معتبر نمایانده است؟
🔹️به بیان دیگر، اگر چنین است که همه در برابر کرونا مساویاند، آیا چنان است که باورهای همگان نیز از اعتبار معرفتی یکسانی برخورداراند؟
🔹️این پرسش، ناظر به مبحثی به نام تکثرگرایی یا پلورالیسم معرفتی است که در دانشی به نام معرفت شناسی مطالعه و بررسی میشود.
🔹البته تکثرگرایی معرفتی دارای تقریرات، اقسام و جنبههای مختلف و متنوعی است که در این نوشتار کوتاه پرداختن به آنها ممکن نیست؛ ضمن اینکه آثار و مقالات قابل توجهی نیز در این باره در کشور موجود است.
🔹اما به طور خلاصه، تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان،اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگها و تمدنهای بشری و غیره، شیوههای متفاوتی در حل و تدبیر مسائل معرفتی و استدلال آوری پیش میگیرند و لذا دارای باورها و نظامهای معرفتی مختلف و متفاوتی میشوند و چون به دلیل وجود زمینههای متفاوت مزبور، یک معیار ثابت و عینی برای اعتبارسنجی و صدق باورهای مختلف نمیتوان یافت، پس باورهای بشری میتوانند همگی به نحوی دارای اعتبار معرفتی یکسان قلمداد شوند.
✍🏻نویسنده؛مهدی عباس زاده
🔻متن کامل یادداشت در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=702
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #طب_اسلامی ؛مخالفان علمزده، موافقان اخباری
🔸طب اسلامی بهمعنای نفی تجربه بشری نیست، بلکه طبی مبتنیبر #فلسفه توحیدی است که آموزههای دینی را در پیشفرضها و غایات خود لحاظ میکند و منابع معرفتی مختص به خود را دارد و تجربه را نیز در بر میگیرد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #طب_اسلامی ؛مخالفان علمزده، موافقان اخباری
🔸احاله و تقلیل «طب اسلامی» به «روایتدرمانی» مصداقی از همین مغالطه است؛ خواه عمدا خواه سهوا.
🔸هرچند جریان پرسروصدایی امروزه خود را نماینده طب اسلامی معرفی میکند، اما این جریان سخنگوی رسمی یا نمایندگی انحصاری طب اسلامی یا طب سنتی نیست و میان طب اسلامی به معنی عام آن و این جریان مدعی، نه مطابقت بلکه دستبالا صرفا نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار خواهد بود.
🔸برای روشنتر شدن مساله، منازعه بر سر طب اسلامی را میتوان ذیل عنوان گستردهتر علم دینی تفسیر کرد؛ اینکه تعریف علم دینی چیست؟ روشهای کسب معرفت آن علم از کجاست؟ وجوه تمایز آن از دیگر علوم چیست؟
🔸برخلاف تصور رایج، علم دینی لزوما به معنای کشف یا استخراج گزارههای علمی از متون دینی نیست.
🔸در تلقی مشهور از علم دینی در میان صاحبنظران معتقد به آن، نکات قابل تأملی به چشم میخورد که در ادامه به آن میپردازیم و مثالهایی نیز از علم پزشکی که موضوع بحث است، خواهیم آورد.
🔸باید بدانیم علوم مختلف مبانی و مبادیای فلسفی و غیرتجربی دارند که علم بر آنها بنا میشود و بهصورت قابلتوجه اما ناملموس در قضایا و تجویزهای آن علم تاثیرگذارند؛ نمونههایی از تاثیر آن مبادی غیرتجربی را میتوان در اصول موضوعه(postulates) و متعارفه(axioms) هر علم، روشها و غایات علوم یافت.
✍🏻نویسنده؛محمد نوروزی،پزشک و مسئول المپیاد فلسفه پزشکی دانشگاه علومپزشکی تهران
🔻متن کامل یادداشت در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=731
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net