🔰کارگاه فقهی حل مسأله مبتنی بر کتاب مکاسب مرحوم شیخ انصاری
📌 با موضوع پرونده «اشرافیت»
🎙با حضور استاد قنبریان
🔸ویژه طلاب سطح ۳،۲ و درس خارج
🔹زمان: ۱۰ تا ۱۳ شهریور ساعت ۷ تا ۱۰:۳۰
▪️هزینه دوره: صد هزار تومان
❗️ثبت نام: @SSH_Doaei
┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
📋برنامه دروس خارج فقه و اصول
مدرسه علمیه میرزا جعفر (دانشگاه رضوی)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_مروی
📝خارج فقه: ساعت ۷ صبح
📚کتاب الوقف
🔻یکشنبه تا سه شنبه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_مهدی_زمانی_فرد
📝خارج فقه:ساعت ۸ صبح
📚ادامه بحث کتاب الصوم
📝خارج اصول:ساعت ۸:۴۵ صبح
📚تعادل تراجیح
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_محمد_مروارید
📝خارج فقه: ساعت ۸ صبح
📚مسائل مستحدثه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_محسن_ملکی
📝خارج اصول ساعت ۸:۴۵ صبح
📚اصول عملیه، برائت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_حق_پناه
📝خارج اصول ساعت ۸ صبح
📚اصالة الاشتغال"
📝خارج فقه: ساعت ۹ صبح
📚کتاب النکاح،عیوب فسخ نکاح
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_سجادی_زاده
📝خارج اصول: ساعت ۸ صبح
📚بحث اوامر واجب کفایی
📝خارج فقه: ساعت ۹ صبح
📚حدود: تحریر الوسیله الفصل الثالث في حد القذف
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_سیدمهدی_نقیبی
📝خارج اصول: ساعت ۸ صبح
📚مسوقات کذب
📝خارج فقه: ساعت ۹ صبح
📚مقدمه واجب/ مقدمه موصله
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐 عضویت در کانال:
🕌 مدرسه علمیه میرزا جعفر(دانشگاه رضوی)
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#اطلاعیه
#سطح4
#خارج_فقه_و_اصول
#مدرسه_علمیه_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
بسمالله الرحمن الرحیم
🔹 دروس خارج فقه و اصول مدرسهی علمیهی امام حسن عسکری علیهالسلام، از روز یکشنبه یازدهم ربیع الاول 1446 برابر با 25 شهریور 1403 شروع میشود.
🔰جهت اطلاع:
🔵موضوعات متنوع فقهی و اصولی
🟢مباحثه دروس با اشراف اساتید معظم
🟣راهنمایی و مشاوره جهت نگارش مقاله علمی-پژوهشی
🔴برگزاری نشست ها و کرسی های علمی-پژوهشی
🔰اساتید و دروس سطح۴ مدرسه:
1️⃣حجةالاسلام والمسلمين حاج سیدمهدی نقیبی(دامت برکاته)
✅خارج اصول: 7 الی 7/30
📃مبحث: مقدمه واجب؛ مقدمه موصله
✅خارج فقه: ساعت 7/30 الی 8
📃مکاسب محرمه: مبحث کذب؛ توریه
✅تفسیر تخصصی: چهارشنبهها؛ ساعت 7
📃سوره مبارکه انفطار
💠مکان: نمازخانهی مدرسه
—————————
2️⃣حجةالاسلام والمسلمين حاج شیخ محمدجواد انصاریان(دامت برکاته)
❇️خارج اصول: 19 الی 19/30
📃مبحث: مفهوم شرط؛ تداخل اسباب در مسببات
❇️خارج فقه: 19/30 الی 20
📃مبحث: الخلل الواقع فی الصلوة
💠مکان: مجتمع فرهنگی منتظرالمهدی
—————————
3️⃣حجةالاسلام والمسلمين حاج شیخ علی قربانی(دامت برکاته)
✳️خارج اصول: 18/30 الی 19
📃مبحث: اجتماع امر ونهی
✳️خارج فقه: 19 الی 19/30
📃مبحث: کتاب الاجاره
💠مکان: نمازخانهی مدرسه
—————————
🌐آدرس: بولوار طبرسی، چهارراه برق، شیخ صدوق 1 ، بعد از چهارراه دوم، مدرسه علمیه امام حسن عسکری علیهالسلام
🔹 ضـمنـا صوت درس ها در کانال رسمی دروس خارج فقه و اصول مدرسه بارگذاری میشود.👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/emamhasaneaskari/978
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasa
#پرونده_علمی
#فقه_معاصر
🔰 عناوین جالب دروس خارج فقه معاصر+ ضعفها و آسیبها
۱. فقه اجتماعی
۲.فقه احیای حقوق عامه
۳. فقه اخلاق
۴. فقه اداره
۵. فقه امنیت
۶. فقه بورس و بازارهای مالی
۷. فقه بیمه
۸. فقه پزشکی
۹. فقه پول
۱۰. فقه پولشویی
۱۱. فقه تربیت
۱۲. فقه جمعیت
۱۳. فقه حریم خصوصی
۱۴. فقه حقوق بشر
۱۵. فقه حکمرانی
۱۶. فقه حکومت
۱۷. فقه خانواده
۱۸. فقه رسانه و احکام آن
۱۹. فقه رمز ارزها
۲۰. فقه روابط بین الملل
۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح
۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکت های سهامی
۲۳. فقه عدالت
۲۴. فقه عقود مستحدثه
۲۵. فقه فضای مجازی
۲۶. فقه قانون
۲۷. فقه مالکیت فکری
۲۸. فقه محیط زیست
۲۹. فقه هوش مصنوعی
۳۰. فقه ورزش
۳۱. فقه کارگزاران
۳۲. نظام اقتصادی اسلام
۳۳. فقه هوش مصنوعی
#صدای_حوزه:
✍️ اصل وجود چنین دروسی که حاصل رهنمودهای دقیق رهبر معظم انقلاب و پیگیری شخص آیت الله اعرافی و همچنین تلاش مسئولین دفتر فقه معاصر و همراهی اساتید معظم حوزوی می باشد، بسی مایه خوشحالی و امید است اما متاسفانه گاه مشاهده می شود که سطح برخی از این دروس خارج چنان که باید باشد نیست و حتی گاه استاد مربوطه از موضوع شناسی ضعیف رنج می برد و صرفا به بیان همان محتواهای سابق با اشاراتی به موضوع مذکور اکتفا می شود؛ البته بدیهی است که با استمرار تدریس این موضوعات، رفته رفته مباحث پخته تر و غنی تر خواهند شد.
🔹عملیات غنی سازی دروس خارج فقه معاصر می تواند با ضریب دهی بیشتر مسئولین و اساتید معظم سرعت بگیرد؛ حوزه علمیه قطعا به عقب ماندن خود از جریان اتفاقات پرشتاب روز، آگاه است و می داند دیگر نمی تواند با سرعتی طبیعی و آرام، عقب ماندگی ها را جبران کرد...
➕ اندر حکایت ضعف موضوع شناسی در دروس خارج فقه معاصر:
🌐 https://eitaa.com/sedayehowzeh/39199
🔸پیشنهاد می شود شرط اصلی برگزاری این دروس، گزینش از اساتیدی باشد که تخصص های میان رشته ای داشته و قدرت اقناع و اشباع علمی طلاب حاضر در این دروس را داشته باشند تا نشان دهیم فقط وقتی صدای غرش ما بلند می شود که بباریم!!
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#پرونده_علمی #فقه_معاصر 🔰 عناوین جالب دروس خارج فقه معاصر+ ضعفها و آسیبها ۱. فقه اجتماعی ۲.فقه
🔻اندر حکایت ضعف موضوع شناسی در دروس خارج فقه معاصر
#دیدگاه_طلاب
▫️در سال تحصیلی جدید وقتی با عناوین دروس خارج فقه معاصر که رشد چند برابری نسبت به سال قبل داشت مواجه شدم ذوق زدگی خاصی پیدا کردم و خوشحال از این که الحمدلله رویکرد حوزه در تحول خواهی رو به ارتقا بوده است و اتفاقات خوبی در راه است.
🔹براساس آماری که منابع حوزوی منتشر کرده اند در سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه، تاکنون ۷۳ نفر از اساتید برای درس خارج فقه معاصر، زمان کلاس درس خارج خود را اعلام کردهاند و ۸۲ درس خارج فقه معاصر، برگزار میشود که شامل ۲۶ عنوان درسی است.
▫️فقه اداره، فقه امنیت، فقه بورس و بازارهای مالی، فقه بیمه، فقه پزشکی، فقه پول، فقه تربیت، فقه جمعیت، فقه حکمرانی، فقه حکومت، فقه خانواده، فقه رمزارزها، فقه روابط بینالملل، فقه شخص حقوقی و شرکتهای سهامی، فقه عقود مستحدثه، فقه فضای مجازی و...
🔹ولی با شرکت در برخی از این دروس متوجه شدم که برخی از این اساتید بزرگوار در موضوع شناسی مشکلات جدی دارند و مطالعات عمیق در این حوزه ها نداشته اند و تخصص لازم را ندارند و به همین جهت مطالب تقریبا سطحی مطرح می شود!
▫️ این در حالی است که این سطحی نگری در صورت استمرار در میان مدت مطمئنا این رویکرد تحولی حوزه را دچار مشکل و خدشه خواهد کرد و این موضوع فقه معاصر را در ادامه دچار اختلال و حامیان این طرح ها را دلسرد می کند.
🔸 پیشنهاد می شود شرط اصلی برگزاری این دروس، گزینش از اساتیدی باشد که تخصص های میان رشته ای داشته و قدرت اقناع و اشباع علمی طلاب حاضر در این دروس را داشته باشند تا نشان دهیم فقط وقتی صدای غرش ما بلند می شود که بباریم!!
✍️ دلنوشته طلبه ای که به امیدی در این دروس شرکت کرد ولی...
#فقه_معاصر
#موضوع_شناسی
#آسیب_شناسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#گفتگوی_علمی
#ولایت
🔰 موضوع «ولایت، عنصر اصلی انسجام»
🎙با حضور:
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی
دکتر وحید یامین پور
⏱زمان: سه شنبه ۱۴ شهریور، ساعت ۱۵ شبکه افق سیما
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#فقه_سیاست
#نشریه
اعطای رتبه علمی پژوهشی به دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست
شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با اعطای رتبه علمی پژوهشی به دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست موافقت کرد
به گزارش خبرگزاری حوزه، شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست موافقت کرد
گفتنی است این نشریه به صورت این نشریه به صورت دوفصلنامه منتشر می شود و صاحب امتیاز آن مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ، مدیر مسئول آیت الله محمد جواد موحدی (فاضل لنکرانی) و سردبیر آن حجت الاسلام سید جواد حسینی خواه هستند.
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🔻اندر حکایت ضعف موضوع شناسی در دروس خارج فقه معاصر #دیدگاه_طلاب ▫️در سال تحصیلی جدید وقتی با عناو
#پرونده_علمی
#فقه_معاصر
#دیدگاه_اساتید
🔻چند ملاحظه در مورد طرح فقه معاصر
▫️حجت الاسلام احمدحسین شریفی
♦️حجت الاسلام احمدحسین شریفی در مطلبی پیرامون طرح #فقه_معاصر، ضمن تمجید از اصل و ایده فقه معاصر، به طرح چند ملاحظه پرداخته اند. ملاحظات ایشان از قرار ذیل است:
یک. طبیعتاً انتظار این را نداریم که عمق طرح و ارائه چنین مباحثی به عمق مباحث استخواندار و سنتی فقه در موضوعات بیع و طهارت و نجاست و صوم و صلاة باشد. اما این انتظار را داریم که اساتید دغدغهمندی که از سر تکلیف و با اعتقاد به غنایی مبانی و منابع و اصول فقه شیعی به این مباحث ورود کردهاند،
اولاً، در موضوعشناسی دقت کامل داشته باشند، و به صورت عمیق و دقیق با موضوعات مورد بحث آشنا شوند.
ثانیاً، به هیچ وجه از روششناسی اجتهادی مرسوم و متعارف، در ارائه این مباحث عدول نکنند؛
دو. معتقدم برای آنکه حوزه علمیه قم بتواند نگاه جامع و همهجانبه اسلام را به مسائل اجتماعی و نوپدید عرضه کند، در کنار مباحث فقهی ناظر به این موضوعات، باید مباحث اخلاقی و الهیاتی (فلسفی) آنها را نیز با قوت دنبال کند. یعنی مباحثی مثل «اخلاق اجتماعی»، «اخلاق اداری»، «اخلاق امنیت»، «اخلاق پزشکی»، «اخلاق حکمرانی»، «اخلاق خانواده»، «اخلاق رسانه»، «اخلاق روابط بینالملل» و ... همچنین «فلسفه اجتماعی»، «فلسفه مدیریت»، «فلسفه امنیت»، «فلسفه خانواده»، «فلسفه رسانه»، «فلسفه حقوق»، «فلسفه عدالت»، «فلسفه محیط زیست»، «فلسفه ورزش» و ... را به طور جد در دستور آموزش و پژوهش خود قرار دهد.
سه. طرح این مباحث هرگز نباید محدود به حوزه علمیه قم شود؛ طلاب حاضر در شهرستانها و سایر حوزههای علمیه کشور نیز به شدت به چنین مباحثی نیازمندند. طلاب و حوزههای شهرستانها، ویترین و پیشانی حوزه علمیه قم و نماینده علم و پژوهش و اخلاق حوزه علمیه قم هستند، باید از حیث علمی و پژوهشی و تبلیغی دائماً تغذیه شوند.
چهار. برای عمیقتر شدن این موضوعات و مباحث، بسیار مناسب است که مدیریت حوزه، تدبیری به کار گیرد که با محوریت اساتید مربوطه، متخصصان دانشگاهی ایران و بلکه جهان، نیز امکان حضور در جلسات درس حوزویان را داشته باشند و جدیدترین مباحث ناظر به موضوعات مربوطه را در حضور اساتید حوزه، با طلاب علوم دینی در میان بگذارند. با این تدبیر، هم اساتید دانشگاه با دغدغههای اسلامی حوزویان آشناتر میشوند و هم اساتید و طلاب حوزههای علمیه، بهتر و بیشتر عمق مباحث موجود درباره موضوعات مورد بحث خود را آگاه میشوند.
پنج. مدیریت حوزه علمیه باید تدبیری به کارگیرد که چنین مباحثی به «فناوریهای نرم و فرهنگی» تبدیل شوند. زیرا تا آموزشها و پژوهشهای اجتهادی نتوانند کاربرد و کاربست خود را در مسائل اجتماعی و صنعی و مبتلابه مردم نشان دهند، جامعه هدف این مباحث و ذینفعان و مخاطبان، طعم شیرین چنین مباحثی را به صورتی ملموس نخواهند چشید؛ و در نتیجه امیدی به ماندگاری و استمرار چنین مباحثی هم نخواهد بود. به تعبیر دیگر، باید امتداد فناورانه این مباحث اجتهادی را هم مورد توجه قرار داد.
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#پرونده_علمی #فقه_معاصر #دیدگاه_اساتید 🔻چند ملاحظه در مورد طرح فقه معاصر ▫️حجت الاسلام احمدحسین شر
#دیدگاه_طلاب
این موضوعات را هیچ وقت یک حوزوی صرف ولو با مباحث چند ضلعی نمی تواند دقیق تحلیل فقهی کند.
دو را دارد
یا تمهیداتی بشود که اساتید مبرز دانشگاه وارد حوزه شوند و یک دوره دروس را از مقدمات تا اجتهاد طی کنند.
یا دانشگاه هایی شبیه دانشگاه رضوی تاسیس شود اما سایر رشته های دیگر هم تدریس شود.
یکی از عناوین این دروس خارج فقه پزشکی است.
یک مجتهد حوزوی که یک بیمار هم ویزیت نکرده ، تا حالا حتی از نزدیک هم تیغ جراحی را ندیده بهتر می تواند موضوع شناسی کند یا پزشکی که شاید ۵۰۰ بیمار را ویزیت کرده، ده ها نفر را جراحی کرده.
با توضیحات و لجنه های مشورتی نمی شود موضوع شناسی دقیقی انجام داد. چون مجتهد با این روش ها نمی تواند به عمق مسئله پی ببرد.
مثل اینکه یک مکانیک ۵ ساعت نحوه باز و بسته کردن موتور ماشین رو توضیح بده. تا خود فرد موتور را باز و بسته نکند نمی تواند دقیق درک کند.
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#پرونده_علمی #فقه_معاصر #دیدگاه_اساتید 🔻چند ملاحظه در مورد طرح فقه معاصر ▫️حجت الاسلام احمدحسین شر
#دیدگاه_طلاب
مسلماً ورود به این موضوعات گامی به جلوست
ولی هنوز با مطالبه جامعه فاصله دارد.
جامعه طالب این نیست که بداند حکم فلان موضوع اقتصادی، تربیتی ، اجتماعی و... چه می شود.
بلکه به دنبال آن است که بداند با چه روشی، از کجا، به کجا و چگونه
تربیت کند، اقتصاد را سامان دهد، به امور اجتماعی بپردازد و...
و تا حوزه نظر دین در این زمینه ها را به صورت روشمند استنباط نکند
و ارائه ندهد
از قافله مطالبه جامعه عقب است
و جامعه نیازهایش را از دیگر مکاتب تامین خواهد کرد
و پای لرزش خواهد نشست و خواهیم نشست.
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#پرونده_علمی #فقه_معاصر #دیدگاه_اساتید 🔻چند ملاحظه در مورد طرح فقه معاصر ▫️حجت الاسلام احمدحسین شر
#پرونده_علمی
#فقه_معاصر
#دیدگاه_اساتید
🔻ساده انگاری و ساده پنداری؛ چالش طرح فقه معاصر
▫️استاد ابوالقاسم علیدوست
♦️استاد علیدوست در نشست «روش شناسی علوم اسلامی؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالشها» در پژوهشگاه فقه معاصر، ضمن اشاره به ضرورت فقه معاصر، طرح در حال اجرا درا ین زمینه را آسیب شناسی کرده و ساده انگاری و ساده پنداری را یکی از آسیب های این طرح برشمردند. متن بیان ایشان از قرار ذیل است:
🔹 سادهانگاری هم از دیگر چالشها است یعنی ممکن است روششناسی را زائد نداند ولی آن را ساده میپنداند. الان کسی گفتوگو در مورد فقه معاصر را زائد میپندارد؟ حتما خیر. فضای حوزه به سمت فقه معاصر حرکت دارد ولی این چالش وجود دارد که آن را سادهپنداری کنند و این سادهانگاری میتواند مخاطرات زیادی برای ما داشته باشد.
🔹فقه معاصر، گفتمان نیاز دارد نه اینکه فقط یک درسی با موضوع خاص و البته دوضلعی از سوی یک استاد ارائه شود و نام آن را هم فقه معاصر بگذاریم. بنده بارها گفتهام که یک استاد حوزه، وقتی قصد دارد فقه بورس و رمزارز و … را بگوید باید کنار او یک کارشناس آن موضوع هم وجود داشته باشد نه اینکه خودش عهدهدار آن شود و موضوعشناسی را هم با استفاده از اینترنت انجام دهد؛ این روش که فقه معاصر نیست.
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فقه_تخصصی
#فقه_مقارن
🔰یکشنبه 18 شهریور 1403؛
🚨 اخرین روز مهلت نام نویسی در رشته فقه مقارن (سطح چهار)
🗓 مهلت ثبت نام: 18 شهریور 1403
🔅نخبگان علمی از آزمون ورودی معاف میباشند.
📖 اطلاعات بیشتر:
👉 http://maalem.ir/?p=16063
📒 دفترچه راهنمای پذیرش:
👉 B2n.ir/d57385
✍️ ثبت نام:
مراجعه به آدرس paziresh.dte.ir
#فقه_مضاف
#رشته_تخصصی
#فقه_مقارن
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan