✅ شروط وجوب در نکاح/ کفر از اموری محسوب میشود که سلب کفویت میکند
🔻آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام خانواده» بیان کرد؛
⬅️ از شرایط وجوب، این است که کفوی برای شخص باشد. اما اگر کفوی نباشد، وجوب انکاج نمیآید؛ مانند حضرت مریم که برای او کفوی وجود نداشت لذا ازدواج نکرد.
⬅️ عناصری که کفویت از آنها تشکیل میشود، به دو صورت ایجابی و سلبی هستند؛ یعنی بعضی چیزها موجب وجود کفویت میشوند و برخی چیز ها مانع کفویت میشوند. بحث ما در اموری است که موجب سلب کفویت میشود
⬅️ کفر از اموری محسوب میشود که سلب کفویت میکند؛ بنابراین مسلمان حق ندارد با کافر ازدواج کند. تزویج با کتابیه جایز است و مرد مسلمان با رعایت شروطی میتواند با زن نصرانی، یهودی و یا مجوسی ازدواج کند.
⬅️ تزویج با کتابیه، مشروط بر این است که تزویج بر مسلمه نباشد؛ یعنی کسی که زن مسلمان دارد نمیتوانند با زن کتابیه ازدواج کند که او هووی زن مسلمه بشود. اما عکسش جایز است.
🌐متن کامل: https://b2n.ir/b82710
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_خانواده
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ ﺷﺮوط ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﺑﺎ ﺷﯿﺮدﻫﯽ / شیر ناشی از آمپولهای هورمونی نشر حرمت نمیکند
🔻آیت الله محمد محمدی قایینی در درس خارج « فقه احکام پزشکی» بیان کرد؛
🔻ﺷﺮوط ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﺷﯿﺮدﻫﯽ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
1️⃣ ﺷﯿﺮ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﺎرداری ﺑﺎﺷﺪ؛ از این رو ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﺷﯿﺮ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ دﯾﮕﺮی ﻏﯿﺮ از ﺑﺎرداری مانند آمپولهای هرومونی اﯾﺠﺎد شود، ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﺷﺮط ﻣﻮرد وﻓﺎق ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻤﺎء اﺳﺖ.
2️⃣ ﺷﯿﺮ ﻧﺎﺷﯽ از وﻻدت ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﯿﺮی ﮐﻪ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﺎرداری ﺑﺎﺷﺪ اﻣﺎ ﻗﺒﻞ از وﺿﻊ ﺣﻤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ شود ﺑﺮای ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ. اﯾﻦ ﺷﺮط اﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﺸﻬﻮر اﺳﺖ اﻣﺎ در آن اﺧﺘﻼف وﺟﻮد دارد.
⬅️ اﮔﺮ زن از ﺷﯿﺮ دو ﺷﻮﻫﺮ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ را ﺷﯿﺮ ﺑﺪﻫﺪ، ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺷﯿﺮ ﺷﻮﻫﺮ دوم نوشیدهاند ﺑﻪ ﺷﻮﻫﺮ اول ﻣﺤﺮم ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و ﺑﭽﻪﻫﺎی ﺷﻮﻫﺮ دوم ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺷﻮﻫﺮ اول ﺷﯿﺮ ﺧﻮردهاﻧﺪ، ﻣﺤﺮم ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺎﻟﻌﮑﺲ .
🌐 متن کامل: https://b2n.ir/n20426
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پزشکی
#آیت_الله_محمد_محمدی_قایینی
🔎@fiqhenezam_com
✅ حرمت مطلق ایذاء / تعارض ادله امربهمعروف و نهی از منکر و ادله ایذاء و اضرار
🔻آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ آیا میشود پذیرفت که ایذاء مطلقاً برای مؤمن حرام است؟ بیشتر فقها و کسانی که متعرض این مسئله شدهاند، بر این باور هستند که به این اطلاق نمیتوان پایبند شد.
⬅️ بحث مذکور به صورت مستقل درجایی وجود ندارد بلکه به تناسب در تضاییف فروع فقهی مشاهده میشود. به عنوان نمونه در باب امربهمعروف و نهی از منکر بهتناسب این بحث که مراتبی از امربهمعروف و نهی از منکر همراه با ایذاء است، به این موضع نیز پرداخته شده است.
⬅️ از یک سو با اطلاقاتی مواجه هستیم که اباء از تخصیص آن بعید نیست؛ یعنی اگر بهتنهایی بودند اطلاق خوبی داشتند. از سوی دیگر مقید لفظی هم نداریم اما ارتکاز قوی در کلام فقها مبنی بر این که نمیشود به این اطلاقات ملزم شد، وجود دارد.
⬅️ بعضی آقایان در تعارض ادله امربهمعروف و نهی از منکر و ادله ایذاء و اضرار گفتهاند ادله ایذاء مجمل است و به همین دلیل قدر متینهایی را میگیرند مانند موردی که شخص قصد کند و ایذاء شدید باشد.
⬅️ ما مسیری را طی میکنیم و خروجیهای معینی را که ارتکاز بیش از آن نمیگوید، را انتخاب میکنیم و میگوییم اینها به دلیل مقیدهای لبی از حصه اطلاق خارج هستند.
🌐متن کامل: https://b2n.ir/e58859
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ برای مشخص کردن معنای بحث جهاد باید با منطق مقام معظم رهبری پیش رفت
🔻آیت الله عبدالکریم فرحانی در اولین جلسه از درس خارج «فقه جهاد» بیان کرد؛
⬅️ در ابتدای امر باید معنای جهاد را بیان کرد به اینکه آیا جهاد به معنای قتال است یا جهاد کبیر؛ زیرا امان موضعا زمانی فهمیده میشود که بدانیم در کدام یک از فضای قتال یا فضای جهاد کبیر، بحث میشود.
⬅️ نکته مهم تعیین ماهیت قتال است. هر چند جهاد را به معنای قتال (اعم از ابتدایی یا دفاعی) بدانیم، اما در هر صورت باید ماهیت قتال معین شود. در آیه شریفه «قاتلوا هم حتی لا تکون فتنه ...»، موضوع قتال است نه جهاد.
⬅️ در کتب قدیمی تفکیکی میان جهاد و قتال وجود ندارد؛ از این رو مراد آنها از جهاد، همان قتال است. در این صورت باید تکلیف خود را با بحث روابط بین الملل، مشخص کنیم؛ زیرا وقتی دنبال جهاد کبیر باشیم، بحث جنگ مطرح نیست. بلکه بحث این است که میخواهم تکلیفم را با یک معاهده ای مثلا مثل برجام یا بیست سی روشن کنم.
🌐 ادامه متن: https://b2n.ir/x71147
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_جهاد
#آیت_الله_عبد_الکریم_فرحانی
🔎@fiqhenezam_com
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند:
✅️ سلسله دورههای مدیریت تحول علوم انسانی
🔹 مراکز ارائه کننده در این دوره؛
مرکز علوم انسانی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) دانشگاه امام صادق (ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، جامعه المصطفی العالمیه و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
🔻محورهای ارائه:
🔸فرآیند تحقق علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی تولید نظریات اسلامی در علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی حل مسائل کاربردی در علوم انسانی اسلامی
🔸مسئله محوری در پژوهشهای علوم انسانی اسلامی
🔸روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی
🔸چگونگی آماده سازی پژوهشهای علوم انسانی اسلامی به منظور کاربست اجرایی آن
🔸و ...
مکان: مرکز مدیریت حوزه علمیه
زمان: متعاقبا اعلام میشود
🌐 متن کامل و لینک ثبت نام جهت حضور در جلسات: http://ihkn.ir/?p=31274
———————————————————
#علوم_انسانی_اسلامی
#سلسله_نشست
#قم
🔎@fiqhenezam_com
💠 مدرسه مطالعات فقه نظام با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) برگزار میکند:
✅ سلسله دروس خارج نظامهای اسلامی؛
1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی
2️⃣ اصول فقه معاصر
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی
📆 زمان: شنبه تا دوشنبه/ دو ساعت به غروب
🔹 محل برگزاری: قم، مدرسه فیضیه، حجره۳۱
————————————————
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#حجه_الاسلام_علی_فرحانی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ مراحل دست یابی به سیستم اقتصاد از متون دینی
🔻آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج « مبانی مکتب اقتصاد اسلامی» بیان داشت:
⬅️ گام نخست برای به دست آوردن سیستم اقتصادی، وجود نگاه سیستمی برآمده از پذیرش اخلاق، فلسفه، مکتب، نظام و سازوکار میباشد.
⬅️ مرحله دوم، تفکیک عناصر جهان شمول را از عناصر موقعیتی است.
⬅️ مرحله سوم به دست آوردن عناصر جهان شمولی میباشد که ممکن است در ورای فهرست عناصر جهان شمول اولیه ما نیامده است.
⬅️ در مرحله چهارم باید این عناصر طبقه بندی شوند و عناصر ناظر به تکوین از عناصر ناظر به تشریع جدا شوند. سپس از میان عناصر تکوینی عناصر ناظر به فلسفه و اخلاق را جدا کنیم. یا در حوزه اعتباریات و تشریعیات عناصر ناظر به مکتب و نظام را از همدیگر تفکیک کنیم.
⬅️ اکنون ما عناصر جهان شمول را در قالب فوق داریم که نیازمند هماهنگ سازی است. به این معنا که مثلا عناصر فلسفی چه نتایج اخلاقی دارند آیا همه نتایج آن در اخلاق ما هست؟ اگر نیست باید آن را تکمیل کنیم.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/f47939
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند:
✅️ سلسله دورههای مدیریت تحول علوم انسانی
🔹 ارائه موسسه امام خمینی ره
🎙 با حضور:
🔹️آیت الله محمود رجبی
🔹️حجت الاسلام دکتر علی مصباح یزدی
🔹️حجت الاسلام دکتر مصطفی کریمی
🔻محورهای ارائه:
🔸ضرورتهای پرداختن به علوم انسانی در حوزههای علمیه و جایگاه موسسه امام خمینیره در این موضوع
🔸چیستی و قلمرو علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی و مراحل تولید آن
🔸تحقق ساختاری و نهادی علوم انسانی اسلامی در موسسه
🔸روش و فرایند تولید علوم انسانی اسلامی
📆 زمان برگزاری: پنجشنبه ۲۰ بهمنماه
⏰️ ۸ الی ۱۲:۱۵ و ۱۲:۴۵ تا ۱۴:۳۰
🏢 مکان: قم، مدرسه دارالشفاء، سالن آمفیتئاتر
🌐 لینک ثبت نام جهت حضور در دورهها:
http://ihkn.ir/?p=31274
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#موسسه_امام_خمینی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تحلیل فقهی و حقوقی شرکت با مسئولیت محدود
🔻حجه الاسلام حمید دریاتی در درس خارج فقه خود، به بررسی شرکت با مسئولیت محدود پرداخت و در این خصوص مطرح کرد؛
⬅️ اين شركت تجارى از آن جهت كه هريك از شركاء نسبت به ديون و تعهدات شركت مسئوليت دارند، از مصاديق شركت اشخاص بشمار میآيد. اما از اين جهت كه مسئوليت هريك از شركاء محدود به ميزان سرمايه اوست، از مصاديق شركت سرمايه نيز محسوب میشود
⬅️ از منظر فقه، شركاء به تناسب سرمايه خود ضامن ديون شركت و مسئول تعهّدات مالى آن هستند، محدود كردن آن ضمانت و مسئوليت به مقدار سرمايه و رفع مسئوليت بيش از آن (مانند شركت هاى سهامى)، خلاف مقتضاى شراكت است و نياز به اشتراط ضمن عقد خواهد داشت.
⬅️ شرط ضمن عقد اگر به صورت شرط نتيجة باشد، با محذور إبراء قبل از وجود دِين و حقّ روبرو خواهد بود كه در غير موارد طبابت مورد پذيرش اكثر فقهاء نمى باشد. اگر به صورت شرط فعل باشد، صرفا مستلزم يك حكم تكليفى بوده و طلبكار كما كان حقّ رجوع به شركاء را خواهد داشت.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n70573
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_شرکت
#حجه_الاسلام_حمید_درایتی
🔎@fiqhenezam_com
❇️بررسی فقهی بیمه یا عقد تأمین
🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه بیمه» بیان کرد؛
⬅️ اولین شخص در میان علمای امامیه که مباحث بیمه از ایشان استفتاء شده مرحوم حاج سید محمد کاظم یزدی صاحب عروة است که استفتائات ایشان در کتابی به قلم مرحوم حاج شیخ احمد کاشف الغطاء جمعآوری به چاپ رسیدهاست.
⬅️در میان اهل سنت نیز در رابطه با این موضوع بسیار بحث شدهاست و تمامی اقسام بیمه را از حیث فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار دادهاند که گاهی اوقات بررسی یکی از اقسام به نگاشتن کتابی قطور منجر شده است.
⬅️بیمه با نگاه اجمالی و بدون در نظر گرفتن جزئیات و ضوابط آن امری حادث نیست بلکه از زمانهای گذشته نیز موجود بودهاست. البته ضابطهمند و به صورت عقد و پیمان نبودهاست
⬅️به نظر ما حقیقت و جوهر اصلی بیمه -نه عقد بیمه- ریشه قرآنی دارد. در آیه «ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا» خداوند متعال با توجه به حادثه، گرفتاری و غم عارض بر مسلمانان در جنگ احد، برای مجاهدان ایمنی یعنی خواب را فرستاد تا آن مسائل و مصائب جبران و تدارک شود. حقیقت بیمه نیز در این رابطه میباشد به این صورت که عمل و تعهدی برای تدارک خسارت و اعم از خسارت در نظر گرفته شود.
⬅️در فقه برای بیمه سه مورد وجود دارد: الف- ضمان جریره که در مباحث ارث مطرح میشود. ب- دیه بر عاقله در قتل خطائی. ج- ضمان درک مبیع
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/e55847
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_بیمه
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل_لنکرانی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ ادخال سرور اصل اخلاقی و مستحب مؤکد فقهی / اولین دلیل عام آن قاعده طلایی اخلاق است
🔻آیت الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ ادخال سرور این است که شخص کاری کند که در دیگری رضا، خشنودی و خوشحالی ایجاد شود.
⬅️در این بحث باید به تفاوت دو مفهوم توجه کنیم. یکی معنای ادخال سرور است و یکی هم تخریج الکرب یا تنفیس الشخص عن کربه. یکبار طرف را خوشحال میکند بدون اینکه غمی از دل او بردارد. گاهی خوشحال سازی خاصی است به معنای اینکه غم و اندوهی در شخص وجود دارد و او آن را برمیدارد. غمزدایی و آنچه در روایات با عنوان تنفیس یا تخریج کرب گفته میشود اخص از ادخال سرور است.
⬅️ در اینکه اصل ادخال سرور و خوشحال ساختن دیگران، اصل اخلاقی و مستحب مؤکد فقهی میباشد، تردیدی نیست و ادلهای که برای این مسئله میتوان اقامه کرد شامل ادله عامه و ادله خاصه است.
⬅️ دلیل اول قاعده طلایی اخلاق است. «احبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره لغیرک ما تکره لنفسک» یک قاعده عامه اخلاقی است که حکم استحبابی و ترجیحی بسیار گستردهای را افاده میکند و بر بحث ما هم منطبق میشود؛ به این نحو که فردی که دوست دارد دیگران او را خوشحال کنند و با او به شکل مناسبی که موجب مسرت او شود برخورد کنند، او نیز همین رفتار را باید در برخورد با دیگران نیز انجام دهد.
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/z44057
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_علیرضا_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ تعریف و ملاک شهر شرعی / مهاجر و شهرنشین چه کسانی هستند
🔻آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام عمران شهری» بیان کرد؛
⬅️ موضوع بسياری از مسائل فقهى، شهر با تعریف عرفی است و موضوع بسياری از احکام شرعى، مترتب بر شهر با تعریف آن و شهر شرعى است. در منابع دینى شهر شرع تعریف ویژهای دارد.
⬅️ مردم و دولت ملاک شهر شرعى هستند. اگر بخواهيم دولت را به حاکم و قانون تقسيم کنيم، ملاک شهر شرعى سه چيز است؛ -1 وجود مردم -2 وجود حاکمى که بر آنها حکومت کند -3 قانونى که روابط بين آنها را نظم ببخشد.
⬅️ ابتدا لازم است روشن شود که چگونه از تعبیر «تَعَرَّبَ بَعدَ الهِجرَه» شهر شرعی به دست میآید. «تعرب» در زبان عرب به معنى طرد زندگی شهری و بازگشتن به زندگی بدوی و بادیه نشینی است.
⬅️ در زمان رسول اکرم و بعد از ایشان کسی را که از زندگی شهری روی گردان میشد و زندگی بادیه نشینی را بر میگزید، به منزله مرتد میشمردند. این مسئله مهمی است که در فضای عرف متشرعه آن روز چنین برداشتی ار یک شخص وجود داشت.
⬅️ مقصود ما از شهر شرعى ساختمان و خيابهان و پارک و جنگل نيست، بلکه منظور نظم و زندگى تحت مدیریت حاکم اسلامی شرعى بر مبنای قانون اسلامی و قانون شرعى است.
⬅️ فقهای اسلام دارالاسلام را با دارالهجرة مساوی میدانند و مقصود از مهاجر «من سَکَنَ دار الاسلام» و مقصود از دارالاسلام، یعنى هرجایى که ساکن آن محل به نظام ولایتى بپيوندد.
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/h23026
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_عمران_شهری
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com