eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
432 عکس
11 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» مطرح کرد؛ ⬅️ کار و سرمایه دو عامل اصلی تولید هستند؛ سرمایه نیز شامل سرمایه فیزیکی و سرمایه نقدی می‌شود. مشکل اقتصاد کشور ما وجود مقدار زیاد نقدینگی است. ⬅️ هرچند سرمایه نقدی عامل قدرت و توانایی است اما زمانی که به صورت صحیح مدیریت نشود، همانند سیل همه جا را ویران می‌کند. ⬅️ در کشور از دو عامل توانمندسازی یعنی منابع طبیعی گسترده و استعداد عمومی بالا برخوردار هستیم، اما در عین حال با مشکل کار مواجه می‌باشیم. ⬅️ یکی از عوامل ایجاد بیکاری، عامل اقتصادی است به این معنا که اگر سرمایه‌های نقدی به سمت تولید، کشاورزی و صنعت سرازیر می‌شد، کار فراوان شده و مشکل بیکاری حل می‌شد. ⬅️ متأسفانه قسمت عمده‌ای از سرمایه کشور در بخش دلالی مصرف می‌شود که در اصطلاح اقتصادی به آن سفته بازی می‌گویند. دلالی نه تنها عامل کار نیست بلکه خود سبب از بین رفتن اشتغال نیز محسوب می‌شود. دلالی عامل نابود کننده صنعت، کشاورزی، دامداری و کار است. ⬅️ به لحاظ روان شناسی اجتماعی مردمی هوشمند هستیم اما پرکاری نیستیم و این مانند فردی می‌ماند که استعداد فراوانی دارد ولی حوصله مطالعه کردن ندارد، به همین دلیل این فرد یک شخصیت علمی نمی‌شوند. ⬅️ در جامعه ما عده‌ای سرمایه دارند ولی توان کار ندارند و عده‌ای توان دارند ولی سرمایه ندارند. در عین حال حاضر نیستند با یکدیگر همکاری می‌کنند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛ ⬅️ اگر بازی یک فعل بی‌خاصیت و سرگرم‌کننده باشد، مکروه یا جایز است. اما همین بازی ممکن است به وسیله عناوین عامه فقه جهت پیدا کند که در این صورت می‌توان احکام خمسه را بر آن جاری کرد. بازی‌هایی که حامل فرهنگ خاصی هستند یعنی حامل نوع بینش، نگرش و خلقیاتی می‌باشند که با اسلام سازگار نیست، حداقل حکم انجام چنین بازی‌ها کراهت است اما ممکن است به درجاتی برسند یا عناوینی پیدا کنند که حکم حرمت بر آنها جاری شود. ⬅️ حمایت افراطی یا ابراز عواطف و محبت بیش‌ازحد به فرزند موجب می‌شود که عیب‌های خود را نبیند و در اثر مواجه با مشکلات از بروز توانمندی های خود ناتوان باشد. 🔻روش‌های متعادل تربیتی اسلام در روایات ⬅️ در هنگام رجوع به متون روایی جهت دست یابی به قواعد تربیتی فرزند با روشهای تنبیهی و حتی قهری در ضوابط و شرایط خاص مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد نگاه اسلام در امر تربیت نگاه متعادلی است؛ از یک سو امر به احترام، اکرام و محبت فرزند می‌کند و از سویی دیگر تنبیه و مؤاخذه را در دستور کار قرار داده است. ⬅️ اگر بی‌توجهی به خطاهای فرزند و توجهات زیادی به او موجب ‌شود که ملکات فاسده‌ای در او ایجاد شود یا در مسیر گمراهی قرار بگیرد، قاعده عامه «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نارا» و «لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِه‏» جریان پیدا می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛ 🔻از شش طریق که مجموع آنها عقود سلمیه نام دارد، می‌توان با کفار غیر ذمی ارتباط برقرار کرد. 1️⃣ عقد سلم: به صلحی که از هر طریقی انجام گیرد، عقد سلم گفته می‌شود. 2️⃣ الهدنه یا مهادنه: مهادنه به معنای آتش‌بس است که به آن صلح موقتی نیز گفته می‌شود. 3️⃣ الامان: ویزا که در ادبیات موجود رایج است یکی از مصادیق امان می‎‌باشد. درحقیقت کافری که قصد کرده از دارالاسلام عبور کند یا به هر دلیلی وارد دارالاسلام شود، از طریق عقد امان به او اجازه داده می‌شود که وارد سرزمین مسلمین شود. 4️⃣ المعاهده: معاهده عنوان کلی توافق است که هم بر اهل ذمه و هم بر کفار حربی صدق می‌کند. 5️⃣ الموادعه: به معنی مسالمه و ترک مخاصمه و جنگ است. 6️⃣ الذمه: عقدی است که اهل کتاب در ازای پرداخت هزینه‎ای تحت حمایت حکومت اسلامی قرار می‌گیرند. ⬅️ با توجه به تقسیم بندی فوق، رابطه حکومت اسلامی با جهان کفر مخصوصا کافر حربی قابل حل است. لذا در صورت پذیرش تقسیم‎بندی مذکور می‎توان مشکل ارتباط و تعامل حکومت اسلامی با کفار حربی را برطرف کرد. ⬅️ هرچند اسرائیل در بسیاری از معاهدات بین‎المللی جزء اعضای معاهده به حساب می‎آید، اما به واسطه قتال گسترده‎ای که انجام داده است، ناقض عهد محسوب می‎شود؛ بنابراین از نگاه حکومت اسلامی، اسرائیل ناقض تعهد است و وظیفه مسلمانان در مقابل این کافر حربی مبتنی بر اصل جنگ است. این جنگ دائمی می‌باشد مگر اینکه در قالب مهادنه متوقف شود؛ از این رو مشکل ایران با اسرائیل یک اصل فقهی است که در حال حاضر حکومت اسلامی آن را رعایت می‎کند و به همین دلیل با آنها از طرق مختلف درحال جنگ است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻شرایط سلبی ولایت تفویض ✅ ریاست طلب نبودن ⬅️ شخص ریاست طلب هنگامی که به مقصود خود که ریاست است رسید، نه تنها به وظیفه‌ای که بر عهده او است نخواهد پرداخت؛ بلکه بر مردم احساس برتری می‌کند و به عنوان یک انسان برتر از مردم، متسلط بر مردم خواهد شد و این ویژگی با شرایط والی تفویض منافات دارد. ⬅️ از مجموع روایات چنین به دست می‌آید کسی که به دنبال ریاست باشد یا برای تسلط بر مردم به دنبال ریاست باشد، علاوه بر اینکه ملعون و هالک است، موجب هلاکت دیگران نیز می‌شود. چنین شخصی قطعا صلاحیتی برای تصدی مسئولیت مدیریتی نخواهد داشت. ⬅️ از ریاسات ممدوحه، ریاست انبیا علیهم السلام و اوصیا الهی می‌باشد که در قرآن کریم از قول انبیا فراوان نقل شده است که گفته‌اند«اطیعونی». مصداق بارز آن در سوره یوسف ذکر شده است؛ این نوع ریاست، از نوع حب الریاسه دنیوی و اغراض فاسد نفسانی نیست. ⬅️ ممکن است کسی اهل علم باشد و از جهت علمی اهلیت ریاست را داشته باشد، اما ریاکار است و می‌خواهد خود را به مردم نشان دهد؛ لذا هرچند می‌داند سخنی که می‌گوید سخن صحیحی نیست اما برای جلب قلوب مردم و گاهی برای جلب برخی از هوی پرستان و انسان‌های ضعیف چنین سخن می‌گوید و فتوی می‌دهد، ریاست این شخص هم از نوع ریاست باطله است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت‌الله کعبی در درس خارج «حقوق اساسی» مطرح کرد؛ ✅ آیا دستورات پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام جزء قوانین ثابت محسوب می‌شوند یا متغیر؟ ⬅️ بخشی از دستورات مانند حدود، قصاص، دیات، جهاد و... که بر اساس شریعت و حکم الهی صادر شده است، بدون شک در تمام زمان‌ها برای همه حجت بوده و باید به آنان عمل شود. اما بخشی دیگر بر اساس تدبیرهای‌ حکومتی بوده است. ⬅️ در اینکه آیا دستۀ دوم مختص زمان حکومت پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) بوده و یا عمومیت داشته و برای همۀ زمان‌ها حجت می‌باشد، میان فقهای شیعه اختلاف است. برخی از فقها مانند آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی عقیده دارند احکام حکومتی پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) به دلیل اطلاقات و عموماتِ حجیت قول، فعل و تقریر معصوم، ثابت و ابدی است. در مقابل برخی دیگر از فقها معتقد هستند احکام حکومتی پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) مختص حکومت خودشان است؛ زیرا جزء احکام متغیر محسوب می‌شوند. ⬅️ با توجه به ادلۀ ولایت رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) می‌توان گفت دستورات آنان -اعم از دستورات الهی و دستورات حکومتی- شامل تمام زمان‌ها و مکان‌ها می‌شود. اما اگر طبیعت حکم حکومتی را که تابع شرایط مکانی و زمانی است مدنظر قرار دهیم، محدود به زمان و مکان صدورِ حکم است. ⬅️ با بررسی احکام حکومتیِ معصومین (ع) به دست می‌آید که در اکثر آنان قرائنی دال بر موقتی بودنِ حکم وجود دارد؛ به عبارت دیگر ولایت معصومین (ع) از جهت مقام ثبوت، شامل همۀ زمان‌ها - حتی در احکام حکومتی- می‌شود، اما احکام حکومتی با توجه به اجرایی، جزئی و مصداقی بودن و شرایط مکانی و زمانی‌، موقتی و مخصوص زمان صدور هستند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 دلیل نقلی نفی مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت: ✅ روایاتی که صاحب هر پرچم افراشته‌ای قبل از قیام قائم (عج) را طاغوت معرفی می‌کند. ⬅️ عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ (عج) فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ يَعْبدُ مَنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر پرچمی که قبل از قیام قائم (عج) بالا رود، صاحبش طاغوت است و غیر خداوند را پرستش می‌کند. ⬅️ در سند این روایت محمد بن یحیای عطار از رجال مشهور شیعه، احمد بن محمد بن عیسای اشعری قمی و حسین بن سعید اهوازی از رجال شاخص و مورد توجه شیعه، حماد بن عیسای جهمی از اصحاب اجماع و حسین بن مختار قلانسیِ ثقه حضور دارند؛ بنابراین سند روایت معتبر است. 🔻 نقد و بررسی ⬅️ با تأمل در این روایات و روایات مشابه آن می‌توان به اطمینان رسید که این دسته از روایات ناظر به جریان‌های مدعی مهدویت و ارتباط با امام زمان (عج) (بابیّت) هستند. ⬅️ این دسته از روایات دو تعبیر «یعبد من دون الله» و «رایة ضلال» را از ویژگی حکومتی طاغوت محسوب می‌کنند؛ از این رو اگر حکومتی بر پا شود که غیر خدا را عبادت نمی‌کند و پرچم حقی را بر افراشته می‌سازد، مشروع خواهد بود. ⬅️ حضور پر رنگ پیروان فرقه واقفیه در سند این روایات محل تأمل است. آنها معتقد بودند امامت، پس از امام کاظم علیه السلام به اتمام می‌رسد و تا ظهور حضرت مهدی (عج) هیچ کس به امامت نخواهد رسید. به همین دلیل نمی‌توان به این روایات اعتماد مطلق داشت. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛ ⬅️ حرمت اسراف از امور قطعی است و آیات متعددی علاوه بر نهی، وعده عذاب نیز به مسرفین داده‌اند که به وضوح دال بر حرمت اسراف است. ⬅️ اسراف در لغت به معنای «تعدیان الحد» است؛ یعنی از حد عبور کند یا متجاوز از حد باشد. با تأمل در این تعریف باید حدودی را برای افعال متصور شد تا تجاوز از آن معنا پیدا کند. ⬅️ حد، امری است که در آن حکم مجود دارد. به این معنا که قانونگذار بر اساس ضوابط حدودی را برای افعال مشخص می‌کند؛ از این رو می‌توان سه نوع حد را متصور شد؛ حد عقلی،عرفی و شرعی. ⬅️ در آیات قرآن به وضوح مشاهده می‌شود که اسراف در غیر امور اقتصادی و مالی نیز به ‌کار رفته است؛ بر این اساس اگر کلمه اسراف بدون قرینه باشد، معنای عام آن مقصود است. ⬅️ هرچند مفاهیم عرفی حمل بر معانی عرفیه می‌شوند اما در مواقعی که شارع اقدام به تعیین حدود می‌کند، نهی او تأکیدی است و زمانی که این حدود عرفی باشد، نهی شارع جنبه مولوی پیدا می‌کند اما باید توجه داشت که در مفاهیم عرفی نیز عبور از حدود حرام است. ⬅️ با توجه به تغییر شرایط زمانی، مکانی و توانایی افراد در طول زمان، مرجع تعیین عرف مکلفین (عرف) هستند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛ 🔻 مفهوم مرز از منظر فقه اسلامی ⬅️ در کتاب جواهر گفته شده است مرز، منطقه‌ای مشترک میان دار الشرک و دار الاسلام است که انتهای دار الاسلام و انتهای دار الشرک می‌باشد. ⬅️ در کتاب جامع المقاصد مرز چنین تعریف شده است: «أو كل موضع يخاف منه» هر موضعی که در آن منطقه ترس از حمله دشمن وجود داشته باشد. این تعریف می‌تواند به ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز تعمیم داده شود؛ یعنی هر جایی که ترس از دشمن در آن وجود داشته باشد مرز تلقی می‌شود. ⬅️ شهید ثانی در کتاب مسالک تعریفی را بیان کرده است که جامع دو تعریف دیگر است. «الثغر هنا الموضع الذي يكون بأطراف بلاد الإسلام بحيث يخاف هجوم المشركين منه على بلاد الإسلام، وكل موضع يخاف منه يقال له ثغر لغة»: ثغر یا مرز موضعی در اطراف سرزمین‌های اسلامی می‌باشد که ترس حمله مشرکین از آن جا به بلاد مسلمین وجود دارد. ⬅️ با توجه به تعریفی که از کتاب جواهر مطرح شد، در صورتی که یک کشور اسلامی با دیگر حکومت‌های اسلامی احاطه شده است، به نحوی که هیچ خطر و خوفی از حمله مشرکین بر مسلمین وجود ندارد، نمی‌توان گفت ثغر و مرز وجود دارد. ⬅️ در تعریف دوم تعبیر «یخاف منه» آمده است. این تعریف بر وضعیت کنونی حاکم بر کشور‌های مسلمانِ اطراف ایران صدق می‌کند، زیرا در اطراف کشور ایران مشرکینی حضور دارند که در کشورهای اسلامی اطراف ایران نفوذ کرده‌اند. لذا با وجود اینکه این کشورها به ظاهر کشور اسلامی محسوب می‌شوند اما از این جهت که تحت نفوذ و سلطة مشرکین قرار دارند عنوان «یخاف منه» در خصوص این مناطق صدق می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com