eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
424 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی دروس خارج فقه نظام (1) استاد: آیت الله علیدوست موضوع: فقه سیاسی ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی» بیان داشت: ⬅️ نظام‌سازی فقه به معنای مطرح کردن بحث ولایت فقیه در مباحث فقهی نیست؛ زیرا این موضوع در فقه قدمتی 1000 ساله دارد. نظام‌سازی فقه به این معنا است که باید به مسائل و جزئیات ولایت فقیه مانند موضوع مصلحت نظام و ... پرداخته شود. ⬅️ امام خمینی (ره) بوسیلة روش خاص فقهی خود توانستند موضوع مصلحت نظام را با استفاده از متد فقه جواهری در سیستم استنباط فقهی وارد کند. ⬅️ یکی از بهترین شارحان نظریه امام، مقام معظم رهبری(مدظله) است؛ ایشان نقطه مقابل تحول امام خمینی (ره) را تحجر و تجدد قرار داد. ⬅️ ریشه تحول امام تحول، پشتوانه فکری ایشان بود. او در هر حرکتی متکی به مبنای معرفتی اسلام و در چارچوب اسلام بود. ⬅️ بنابراین اگر می‌خواهیم مبانی فقه حکومتی را ایجاد کنیم باید مبنای معرفتی فقه حکومتی امام راحل را به دست بیاوریم و الا یا در تحجر هستیم یا در تجدد. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت الله اراکی در سلسله نشست‌های نظام حکمرانی دینی مطرح کرد: ⬅️ منشأ آسیب‌ها و مشکلات کشور، فقدان نظریه دولت اسلامی است. در طول چهل سال به این مسئله پرداخته نشده است. ⬅️ در ۱۰ سال ابتدایی انقلاب نگاه در تولید محتوای دولت اسلامی، سوسیالیستی بود. سپس به یک نگاه لیبرال دموکراسی گردش کرد و به تدریج به سمت نگاه نظام سرمایه‌داری تمایل یافت؛ یعنی بنیادهای اقتصاد کشور بر پایه نظام سرمایه‌داری قرار گرفت و به تبع آن محتوای نظام فرهنگی کشور نیز محتوای سرمایه‌داری پیدا کرد. ⬅️ در این مدت آنچه اسلامیت محتوا را تأمین می‌کرد، اجرای اصل عدم مغایرت بود؛ یعنی شورای نگهبان بر اساس اصل عدم مغایرت می‌گفت این قوانین با اسلام مغایرتی ندارد. این امر در حالی است که عدم مغایرت یک مطلب است، مبتنی بودن نظام بر مبانی اسلامی مطلب دیگری است. نظامی که محتوای آن برخاسته از کتاب و سنت معصومین(ع) باشد اینگونه ایجاد نمی شود که محتوای آن را از جای دیگر بگیریم و مواردی که مغایرت دارد را اصلاح کنیم. همچنین اصل و بنیاد این نوع از نظام با ساختار نظام اسلامی سازگار نیست. ⬅️ ما با دو اشکال مواجه هستیم؛ نخست وجود تضاد درونی در سیستم مدیریتی کشور؛ یعنی چارچوب کلان کشور اسلامی است، ولی محتوای آن با چارچوب‌ها سازگار نیست. دوم؛ منشأ غیر دینی داشتن محتوای نظام. در حالی که جهت تحقق آرامانهای بلند انقلاب باید محتوا برخاسته از اسلام باشد. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
🔻استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح کرد: ⬅️ دو شعار اصلی نظام سرمایه داری عبارتند از؛ "پول باید پول بیاورد" و "سرمایه باید سرمایه بیاورد". ⬅️ بانکها بر خلق پول بناء شده‌اند؛ از این رو اگر خلق پول از بانک گرفته شود دوام نخواهد داشت. ⬅️ ارتباط دو مقوله تمرکز ثروت و فقر با یک دیگر به نحوی است که نهادینه شدن تمرکز ثروت در یک جامعه موجب نهادینه شدن فقر در آن می شود. ⬅️ نتیجه حاکم شدن ساختار نظام سرمایه داری در یک جامعه، انحصار قدرت است؛ به این معنا که قدرت اجرایی، قضایی و سایر امورات اجرای جامعه در دستان صاحبان سرمایه است. ----—————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️آیت الله اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی مطرح کرد: 🔻 برای حسن خلق می‌توان سه معنا ذکر کرد؛ 1️⃣ حسن صفات روحی و اخلاقی. در این صورت خلق به امر قلبی، حالات و صفات روحی گفته می‌شود. 2️⃣ به برخی از رفتارهای ظاهری حسن خلق اطلاق می‌شود؛ زیرا این افعال ظهور صفات درونی هستند. 3️⃣ رفتارهای خارجی که در تعاملات میان افراد صادر می شوند. ⬅️ رابطه میان حسن خلق و سوء خلق یا ضد است یا ملکه و عدم ملکه. در صورت ضدیت، حسن خلق امری است که سوء خلق در مقابل آن قرار می گیرد. اما اگر رابطه میان آنها را ملکه و عدم ملکه دانستیم، دو گونه تفسیر می شود یا ملکه است یعنی سوء خلق به معنای نبودن حسن خلق ویا عدم ملکه است یعنی هر جا حسنی در رفتار وجود نداشته باشد نوعی سوء خلق است. به نظر می رسد رابطه میان آنها ضد است. ⬅️ ثمره سه تفسیردر این است که اگرملکه و عدم باشند حکم آنها متفاوت نیست. به این نحو که اگر حسن خلق واجب شد سوء خلق حرام است اگر حسن خلق مستحب باشد سوء خلق مکروه است. اما اگر متضادین باشند می‌توانند دو حکم متفاوت داشته باشد یعنی اگر حسن خلق مستحب باشد، سوء خلق می تواند حرام باشد. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
🔻حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی در نشست بصیرتی تأکید کرد؛ ⬅️ با وقوع انقلاب اسلامی ایران بسیاری از حوزه‌ها مانند سیاست، فرهنگ و ... دچار تغییرات اساسی شدند اما در این میان اقتصاد از جمله موضوعاتی بود که از تاثیرگذاری انقلاب اسلامی مصون مانده است. ⬅️ سابقاً کشورهای استعماری مستقیماً منابع و اقتصاد مستعمرات خود را مدیریت می‌کردند. ولی به سبب تبعات آن، روش جدید استعمار را راه اندازی کردند به گونه‌ای که کشورهای مستعمره خیال می‌کردند مستقل هستند ولی در حقیقت به کشورهای مادر وابسته بودند. استعمارگران اقتصادها را به گونه‌ای وابسته کردند که کشورهای مستعمره نوین هر چند خودشان تصمیم می‌گرفتند، اما تصمیمات کلان آنها متاثر از اراده استعمارگران بود. ⬅️ در استعمار نوین دانشگاه‌ها به عنوان ابزار تزریق اقتصاد سرمایه داری به کشورهای مستعمره محسوب می شوند. ⬅️ هدف غایی اقتصاد مقاومتی، اسلامی و ایرانی کردن آموزه‌هایی غربی و استعماری است که از مسیر دانشگاه‌ها وارد بحث مدیریت اقتصادی کشور می‌شود. ⬅️ اسلامی بودن یعنی آموزه‌های اقتصادی اسلام در آن جریان پیدا کند و ایرانی بودند یعنی منابع، وضعیت بومی و امکانات کشور مورد استفاده قرار بگیرد. ⬅️ تا زمانی که ما نسخه‌های غربی را دنبال کنیم، کارهای اساسی اقتصادمان به دست آن‌ها خواهد بود. ⬅️ کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است که در بیانیه گام دوم انقلاب به این موضوع پرداخته شده است. ————————— 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ حجت الاسلام محمدحسن گلی شیردار در درس‌گفتار نظام‌سازی فقهی بیان کرد؛ ⬅️ نظام‌سازی فقهی باید به صورت گام به گام مطرح شود و از بیان قله آن به صورت دفعتا باید خود داری کرد. ارائه نادرست این نظریه موجب موضع گیری مخالفین آن و طرد این نظریه می‌شود. ⬅️ گام اول در بحث نظام‌سازی فقهی تعیین معنای نظم و نظام است؛ از این رو باید گفت نظم واژه‌ای قیاسی است به این معنا که مفهوم نظم از مقایسه دو شیء با هم حاصل می‌شود. ⬅️ گام دوم در طرح نظام‌سازی فقهی پاسخ به این سؤال است که آیا نظم با تکلیف افراد به نحو مجرد تأمین می‌شود یا باید از بیرون به مکلف نگاه شود و مکلف با سایرین تفسیر شود. 🔻 رویکرد نظام‌سازی فقهی دارای دو ویژگی است؛ 1️⃣ احکام در این رویکرد به صورت شبکه‌ای و به هم پیوسته‌ هستند؛ اما مخاطب تکلیف، تک تک افراد است. بزرگانی مانند امام خمینی و شهید صدر بر این نظر هستند. 2️⃣ تمام احکام دین یک شبکه هستند که به نقطه‌ای واحد برمی‌گردند. علاوه بر این مکلفین نیز پیوستگی دارند و همه افراد یک اجتماع مکلف هستند. ————————— 🔎 @fiqhenezam_com
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فقه کلان 🔻آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم): ⬅️ جامعه زمانی جامعه است که اراده واحد حاکمیتی بر آن حکومت کند. این نوع حاکمیت موجب تشکیل شخصیت اجتماعی برای جامعه می‌شود که از آن تعبیر به انسان کلان می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎 @fiqhenezam_com
معرفی دروس خارج فقه نظام (2) استاد: آیت الله اعرافی موضوع: فقه روابط اجتماعی ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی» بیان داشت: ⬅️ جهت دهی جامعه و اینکه دانش ما به دنبال چه چیزی باشد، بر عهده علوم انسانی است. حال اگر علوم انسانی بر پایه غلط و جهان بینی اشتباه استوار گردد، نتیجه آن گرایش انحرافی در همه ابعاد جامعه است که مقام معظم رهبری از آن تعبیر به تجدد، ارتجاع، بازگشت به عقب و انکار هویت می کند. ⬅️ وقتی ترکیب اصلی علوم انسانی ما از غرب آمده است و متکی بر جهان بینی غربی هست، باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که نگاه آن‌ها به انسان و هستی با نگاه ما متفاوت می‌باشد؛ از این رو تاثیر علوم غربی در جامعه با آنچه ما می‌خواهیم متفاوت خواهد بود. برای حاکم کردن روح اسلام بر جامه باید به علوم انسانی اسلامی بها داد و آن را تولید کرد. ⬅️ رهبر معظم انقلاب بر این باور هستند که برای مدیریت جامعه نیازمند فلسفه و فکر هستیم تا به وسیله آنها بتوانیم علم، فناوری، مدیریت کشور و مسائل دیگر را پیش ببریم. در تفسیر بیان ایشان باید گفت قبل از علم نیاز به فکر و قبل از آن نیاز به فلسفه داریم و این فکر است که علم را مدیریت می‌کند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان داشت: 🔻برخی از ادله عدم اعتبار مشروعیت رأی مردم عبارتند از؛ ⬅️ نصوص قرآنی و روایی که دال بر مذمت از حاصل رأی اکثریت است مانند اکثرهم لا یعقلون، اکثرهم لا یشعرون و... با رأی اکثریت و دموکراسی منافات دارد. ⬅️ دلیل نقلی: اولا اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه یا ولایت فقیه در عصر غیبت از امام معصوم در اداره امور اجتماع وجود دارد. ثانیا همه اختیارا معصوم را فقیه نیز دارد مگر دلیلی بر خلاف آن باشد. ثالثا: در عصر حضور معصوم، کسی قائل به رأی مردم نبوده است. نتیجه اینکه اگر فقیه جانشین معصوم در اداره امور اجتماع است رأی مردم مشروعیت نمی اورد. ⬅️ دلیل عقلی: جامعه نیازمند حاکم است. از سویی احکام اسلام شامل همه شئون مردم می شود، در این صورت فقیه باید در رأس امور باشد و رأی مردم اعتبار و مشروعیت ندارد. ⬅️ رأی اکثریت کی و کجا تحقق پیدا می کند؟ در بهترین و نادرترین فرض این است که بیش از 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کنند و بیش از نیمی از این افراد به فرد منتخب یا جریان حاکم رأی بدهند. آیا با وجود کسانی که حایز رأی دادن نیستند (نیم مردم) و کسانی که رأی نداده‌اند و کسانی که به فرد غیر منتخب رأی داده اند، رأی اکثریت تحقق پیدا می کند؟ در این صورت اقلیت بر اکثریت تصمیم می گیرند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی مطرح کرد: ⬅️ با توجه به ضدیت دو مفهوم حسن خلق و سوء خلق منعی وجود ندارد که در یکی حکم الزامی باشد و در دیگری غیر الزامی باشد مثلا حسن خلق مستحب و سوء خلق حرام باشد. ⬅️ حسن خلق مفهوم مرکبی است که در موضوع و متعلق حکم اخذ شده است. با توجه به اینکه دو مقوله حسن و قبح از دید عرفی در جایگاه موضوع و حکم شرع قرار دارند، حسن خلق و سوء خلق نیز می توانند در جایگاه متعلق حکم و حکم شرعی باشند؛ لذا مفهوم حسن و سوء امری عرفی است و آنچه عرف آن را حسن یا سوء می‌داند ملاک عمل است. ⬅️ تواتر یا استفاضه در سطح بالا برای حسن خلق در روایات مشاهده می‌شود. به عنوان مثال این موضوع در کتاب وسایل در احکام العشره، در بحارالانوار در دو باب کتاب العشره و کتاب الایمان و الکفر و مکارم الاخلاق حسن خلق، در اصول کافی در باب العشره و در چند کتاب مرحوم صدوق مانند خصال، امالی، عیون و علل الشرایع بابی با نام حسن الخلق وجود دارد. ⬅️ با توجه به گستره روایات به این نتیجه می رسیم که اصل مقوله حسن خلق امر قطعی است و این مقوله در معرض هیچ سوءظنی در اینکه جنبه تقیه داشته باشد، قرار ندارد. این نکته موجب می‌شود در مواردی زودتر قطع به صدور روایات با این موضوع حاصل شود. ⬅️ روایات با موضوع سوء خلق در حد استفاضه کثیره نیست. ————————— 🔎 @fiqhenezam_com