eitaa logo
غلط ننویسیم
16.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
186 ویدیو
3 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/v257.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ عوامل انسجام‌بخش خرد کاربرد‌شناسی زبان، یکی از شاخه‌های اصلی زبان‌شناسی است که به کاربرد زبان و نقش بافت در تولید معنا می‌پردازد. یکی از مباحث مهم در کاربرد‌شناسی انسجام است. هلیدی و حسن در کتاب معروف خود، انسجام در انگلیسی، چهار نوع عوامل انسجام‌بخش را در زبان انگلیسی از هم باز می‌شناسند که برای زبان‌های دیگری مانند فارسی نیز قابل استفاده است: 1⃣ ارجاع؛ 2⃣ حذف و جایگزینی؛ 3⃣ حروف ربط؛ 4⃣ انسجام واژگانی. ◻️ارجاع: ارجاع به فرآیندی اطلاق می‌شود که به‌واسطهٔ آن کلمه‌ای که خود فاقد معناست، مانند ضمیر «او»، برای معنا‌ یافتن به کلمهٔ دیگری در متن رجوع می‌کند. ◻️حذف و جایگزینی: جایگزینی و ارجاع از این نظر شباهت دارند که در هر دو فرآیند، عنصری زبانی جای عنصری دیگر که قبل از خودش در متن آمده است می‌نشیند. اما تفاوتشان در این است که جایگزینی چندان مقید به بافت نیست. فرآیند حذف نیز همانند جایگزینی است؛ زیرا اطلاعاتی که از بخش‌های پیشین متن قابل بازیابی است، حذف می‌شود، ولی چیزی جایگزین آن نمی‌شود. ◻️حروف ربط: عناصر زبانی‌ای هستند که نویسنده/ گوینده به کار می‌برد تا فهم و تفسیر متن توسط خواننده را آسان‌تر سازند. برای اشاره به این حروف از اصطلاح عبارت انتقالی و گفتمان‌نما هم استفاده می‌شود. ◻️انسجام واژگانی: فرآیندی است که با تکرار کلمات، یا جایگزینی آن‌ها با کلماتی هم‌معنا باعث متصل شدن بخش‌های مختلف یک متن به یکدیگر می‌شود. ✳️ به‌طور خلاصه باید گفت عوامل انسجام‌بخش خرد زبانی مانند ارجاع، جایگزینی و حذف، حروف ربط و انسجام واژگانی در سطح جمله عمل می‌کنند و نبود آن‌ها روانی متن را از بین برده، باعث نفهمیدن متن می‌شود. ✅ سید علی‌اصغر سلطانی، نگارش دانشگاهی؛ پاراگراف‌نویسی، ج ۱، چ ۲، قم: نشر لوگوس، ۱۳۹۶، ص ۱۵۶ تا ۱۶۱. 🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت 🌺 حکایت ۹ 💫 در كتابهاى تاليف حكيمان نقل شده: زاييدن عقرب با ساير جانواران فرق دارد. اینگونه نوشته شده، هنگامى كه عقرب در شكم مادرش قرار مى گيرد، آنچه در درون شكم مادر است مى خورد و سپس شكمش را مى درد و بيرون آمده در دشت به راه مى افتد و آن پوستها كه در خانه عقرب است از آثار دريدگى شكم مادر است. من اين موضوع را نزد يكى از بزرگان گفتم. او گفت: از نظر من این سخن می تواند درست باشد، زيرا كژدم در آن هنگام كه در رحم مادرش بود چون با او چنين رفتار كرده در بزرگى شوربخت و مورد نفرت مى باشد. 🔸پسرى را پدر وصيت كرد 🔹كاى جوان بخت يادگير اين پند 🔸هر كه با اهل خود وفا نكند 🔹نشود دوست روى و دولتمند (۱) به عقربی گفتند چرا در زمستان ها بیرون نمی آیی در پاسخ گفت مگر در تابستان با من خوش رفتاری می کنند که در زمستان نیز بیایم ۱_ يعنى: هر كس با كسان خود پيمان محبت به سر نبرد، محبوب و مورد پذيرش مردم نخواهد شد، بلكه مكافات عملش او را مورد نفرت مردم قرار می دهد. 🖊@ghalatnanevisim
من از کلاس شما استفاده بردم. ❌ با واژه «استفاده» نباید فعل «بردن» به کار برد. برخی به اشتباه همانند بهره‌بردن، سودبردن و فایده‌بردن، استفاده‌بردن را هم به کار می‌برند که نادرست است. پس باید نوشت: من از کلاس شما استفاده کردم. ✅ 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت دویست و سیزدهم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim
-سپهر از برِ گویِ تیره بگشت: (تاریکیِ) آسمان از روی زمین کنار رفت. -ایدر: این‌جا -نمودن: نشان دادن -سروبالا: اندامِ موزون چون سرو -نشست: شیوه و ادبِ نشستن -بت: ماه‌رو -نوآیین: جوان، زیبا -گاه: جا -دست به کَش کردن: دست به سینه یا زیرِبغل ایستادن به‌نشانه‌ی احترام -گوهرِ نابسود: سنگِ قیمتیِ دست‌نخورده و سوراخ‌نشده؛ کنایه از دخترانِ باکره. -نارسیده‌بتانِ طراز: زیبارویانِ جوانِ آراسته -دیدار: چهره -چشم برگماشتن: توجه کردن، نظر کردن -ماه نیارد بدین شاه کردن نگاه: (دخترانِ اندرونی می‌گویند سیاوش آن‌قدر زیباست که) ماه هم جرٲت نمی‌کند به او نگاه کند. -ژکان و شمارنده بر بختِ خویش: دختران غرولندکنان و بر بختِ بدِ خود ناسزاگویان (که چرا پسندِ سیاوش نشده‌اند به جای خود برگشتند). -چندین چه داری سخن در نهفت؟: تا کِی حقیقت را در دل نگه می‌داری (و حرفی نمی‌زنی)؟ -برگزیدن: پسند آمدن -اندرخوردن: جفت بودن، شایسته بودن -فروماندن: درماندن، متحیر ماندن -بر دل شیون کردن: آرزوها را به خاک سپردن -که "گر بر دلِ پاک شیون کنم / به آید که از دشمنان زن کنم": (سیاوش پیشِ خود می‌گوید) که اگر آرزوهایم را به خاک بسپارم (ناکام بمانم) بهتر از آن است که زنی از تیره‌ی دشمنان بگیرم. -مهتران: بزرگان -از پیش: پیشتر -گَرد برآوردن: دمار برآوردن -بند: افسون، نیرنگ -مغزوپوست: اصل‌وفرع، و مجازاً یعنی دوام، پایداری، هستی؛ و برهمین‌پایه کنایه از فرزند. -پر از بند سوداوه گر دختِ اوست، / نخواهد هم این دوده را مغزوپوست: (سیاوش باز با خود می‌گوید شنیده‌ام که پیش از این شاهِ هاماوران چه بلایی سرِ ایرانیان و شاه‌کاوس آورد) حالا دخترش سودابه هم دشمنِ ماست و می‌خواهد همه‌ی خاندانِ ما را از بیخ‌وبن بَرکَنَد. 🖊@ghalatnanevisim
FarsCast5.mp3
3.04M
🎙قصه‌ حضرت هود به نقل از تفسیر سورآبادی با صدای بهروز رضوی 🖊@ghalatnanevisim
✅ به کجا ✅ به دل ✅ جون به لب ❌ تا صبح هم نظر دهیم ب کجا میرسیم باید خدا ب دل بالادستی ها بندازه که یه فکر اساسی بکنن . دیگه داریم جون ب لب می شیم .۰ 🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 | دعوت حاج محمود کریمی از مردم برای حضور در چیذر و کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان 🔹حاج محمود کریمی: پنج شنبه، ساعت ۴ عصر، نمایندگان دفتر آقا در قالب پویش و برای کمک به محور مقاومت در چیذر حاضر خواهند شد؛ برای دریافت طلا و وجه نقد. 🔸دوستان با جیب سنگین‌تر بیایند تا باری از جبهه مقاومت برداریم. طوری بیاییم که روز قیامت جواب داشته باشیم بدهیم. از ما سوال می‌کنند که دستتون به جهاد مستقیم نمی‌رسید، به جیبتون که می‌رسید. بسم‌الله، آبروی هیئت رایة‌العباس رو بخرید. 🔹جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 📢 راوی همدلی باش 👇 @iranehamdel_contact
📚عنوان: روانشناسی و زیبا شناسی سینما ✍نویسنده: ژان میتری مترجم: شاپور عظیمی ناشر: سوره مهر کشف مجدد میتری می تواند پارامترهای آموزش فیلم را تغییر دهد، مرزهای بین امر واقعی و رسمی را از بین ببرد و ما را وادار کند که ببینیم چگونه آنها به طور اجتناب ناپذیری با هم ترکیب شده اند." -لئو چارنی "افرادی مانند متز به جهات مختلفی روی آوردند - نشانه‌شناسی، ساختارگرایی، مارکسیسم، روان‌کاوی و غیره." -چارلز مالند زیبایی شناسی و روانشناسی سینما حلقه مفقوده بین نظریه پردازان کلاسیک فیلم مانند بالاچ و مونستربرگ و نشانه شناسان فیلم مانند متز را فراهم می کند. میتری نقطه پایانی و جمع بندی بزرگ دیدگاه های روانشناختی و فرمالیستی فیلم است. این تراکم یک جلدی کلاسیک صرفا بر موضوع فیلم متمرکز است. میتری موضوعاتی مانند تصویر فیلم، ریتم، مونتاژ و نماهای متحرک و زمان و مکان درام را مورد بحث قرار می دهد. 🖊@ghalatnanevisim