خار و میخك - قسمت ۱۹.mp3
زمان:
حجم:
11.11M
🎙#روایت_شب| چهرههای پنهان در زیر نقاب
🔸در دل مبارزات مردم فلسطین، یک بازی خطرناک در جریان است. نفوذیهای دشمن در میان مبارزان نفوذ کردهاند و با فریب و نیرنگ، به دنبال ضربهزدن به مقاومت هستند.
🖼قسمت نوزدهم کتاب خار و میخک، نوشتۀ شهید یحیی سنوار
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#مهارت_نویسندگی
✔️ از کتاب «بهتر بنویسیم»
درازنویسی، افزون بر اینکه فاصله نویسنده را با خواننده، بیشتر میکند، فضایی مصنوعی میسازد که نه نویسنده در آن راحت است و نه خواننده. برای اینکه به بیماری درازنویسی گرفتار نشویم، نخست باید نوشتار خود را به محیطی صمیمی برای گفتگو با خواننده تبدیل کنیم و از ادبیات «راقم سطوری» بپرهیزیم. راقم سطور، کسی است که گرایش بیمارگونهای به استفاده از حشو و کلمات اضافی دارد. او آنقدر با خوانندهاش صمیمی نیست که بتواند از کلمه «من» استفاده کند و معمولا ترجیح میدهد تعابیری مانند «اینجانب»، «نگارنده» و «راقم سطور» را به کار ببرد. از این رو شناخت شخصیت «راقم سطور» و ادبیات «راقم سطوری» لازم است:
راقم سطور، وقتی به بازار میرود، چیزی نمیخرد، خریداری میکند. گاهی هم ابتیاع مینماید. البته خیلی اهل خرید و فروش نیست، ولی تا بخواهید مشغول خریداری کردن و به فروش رساندن است. او نه کسی را میستاید و نه ستایش میکند؛ اما پیوسته در حال مورد ستایش قرار دادن دیگران است. از کراماتش این است که بدون اینکه در جایی حاضر شود، در همه جا حضور به هم میرساند. با هیچ چیز موافقت نمیکند، اما همه چیز را مورد موافقت قرار میدهد. شگفتتر از همه اینکه او میتواند کلمات را به رشته تحریر درآورد، اما نمیتواند بنویسد. هرگاه اراده کند، اقدام مقتضی به عمل میآورد، اگرچه معمولا هیچ کاری نمیکند. هزار بار به قتل رسیدن را بر یک بار کشته شدن ترجیح میدهد. کشتهشدگان را بیشتر از کشتگان، و پذیرفتهشدگان را خوشبختتر از پذیرفتگان میداند.
با خود عهد کرده است که کسی را نیازارد، اگرچه گاهی مردم را مورد آزار قرار میدهد. شعار او این است: «وقتی میتوان قانونی را مورد تصویب قرار داد، چرا آن را تصویب کنیم؟» نزد او هر کسی میتواند هر جایزهای را به خود اختصاص دهد، ولی هیچکس نمیتواند هیچ جایزها ی را بگیرد. دائم از دوستانش دعوت به عمل میآورد و همیشه دوست دارد که دیگران را در جریان قرار دهد تا تصمیم درست اتخاذ کنند با وجود این، دوستان چندانی ندارد.
خانهاش در ندارد؛ به همین دلیل مجبور است از درب وارد شود. با وجود این که صاحب چندین خانه میباشد، هیچکس نمیداند خانه او کجا است. او همیشه در حال «انجام دادن» است و خودش هم نمیداند چرا انجامهای او هیچگاه به سرانجام نمیرسند.
راقم سطور را هیچ گاه به دست فراموشی نسپارید، ولی در اولین فرصت فراموشش کنید
همانگونه که مشاهده میشود بسیاری از ما و اطرافیانمان علاوه بر اینکه جزو افراد راقم سطور هستیم بلکه این کار را هنری بسیار ارزشمند برای خود میدانیم. امید آنکه تعداد افراد راقم سطور به مرور در میان فارسیزبانان کمتر شود.
✍️مرحوم رضا بابایی
#پویش_نوشتن
#نویسندگی
🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از حاج ابوذر بیوکافی
14.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ریل
🍃 رجزخوانی حضرت زینب (س) در شام؛
به خدا سوگند یاد ما محو شدنی نیست
🔉 #نوحه | فَواللهِ لا تَمْحُو ذِکرَنا
🎙 با نوای #حاج_ابوذر_بیوکافی
♾ مشاهده و دریافت با کیفیتهای مختلف
🎵 فایل صوتی قطعه
🖌 متن شعر
📆 سهشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
🕌 آستان مقدس حضرت فاطمه اُخریٰ (س)
🏴 هیأت ثاراللّٰه (ع) رشت
✨ #حضرت_زینب_س
#مقاومت #سوریه
🇮🇷 کانالرسمیحاجابوذربیوکافی
▫️ AbozarBiukafi_ir
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
📝روز جمعه در حاشیه شهر از سمت شرق و یکی از دیوارهای مسجد در لبه دره جهنم است. ذراع سنگ بزرگی که با ساروج یا گچ از یکدیگر جدا نمی شود. دیوارهای داخل مسجد به دلیل وجود صخره ای است که در این مکان ساخته شده است به موسی (علیه السلام) دستور داد که قبله خود را بگیرد، وقتی این امر محقق شد و موسی آن را قبله گرفت، او این کار را نکرد عمر درازی کرد و حتّی هنگام مرگش تعجیل شد، حتّی آنگاه که ایام سلیمان علیه السلام بود و صخره قبله بود، اطراف آن مسجدی ساخته شد که در وسط آن قرار گرفت. و صخره تا زمان پیامبر برگزیده ما صلی الله علیه و آله و سلم قبله بود، پس نمازگزاران رو به آن می کردند تا اینکه خداوند متعال به آنان دستور داد که روی خود را به سوی کعبه برگردانند و شرحی خواهد آمد. این در جای خود است
می خواستم این مسجد را اندازه بگیرم، اما ترجیح دادم ابتدا بر ساختار و موقعیت آن مسلط شوم، مدتی در آن ماندم و با دقت نگاه کردم و دیدم در ضلع شمالی، در کنار گنبد یعقوب، سلام الله علیها. بر او علامتی بر سنگی نوشته شده است: طول این مسجد پنجاه و چهار و هفتصد ذراع و عرض آن چهارصد و پنجاه و پنج ذراع است و آن پادشاه در خراسان نامیده شده است قازایکان کمی کمتر از یک بازو و نیم طول دارد و کف مسجد با سنگ هایی پوشیده شده که با سرب به هم چسبیده اند. مسجد در شرق شهر و بازار است، اگر از بازار وارد شود، رواقی بزرگ و زیبا به ارتفاع سی ذراع و عرض آن دو بال می بیند نماها و ایوانهای آنها همگی با موزاییکهایی که در کنارهها با گچ ثابت شدهاند، حکاکی شده است.
تصویری که می خواهند به قدری دقیق است که روی این رواق کتیبه ای حک شده است که بر روی این کتیبه ها تابش خورشید نقش بسته است بر فراز رواق، گنبدی بزرگ از سنگ جلا داده شده است و نمای آن از مس دمشقی ساخته شده است طول هر یک از آنها پانزده ذراع و عرض آن هشت است و به آنها گفته می شود دروازه داوود علیه السلام هنگامی که شخص از این دروازه می گذرد، در سمت راست دو راهرو بزرگ می بیند که هر کدام دارای بیست و نه ستون مرمری است که سرستون ها و پایه های آنها با سنگ مرمر تزئین شده است.
رنگین ها و اتصالات آنها با سرب تثبیت شده اند و روی سرستون ها بدون ملات و گچ بر روی هم ساخته شده اند و تعداد سنگ های درپوش از چهار یا پنج قطعه بیشتر نیست دو رواق تا مقصوره امتداد دارد سپس در سمت چپ که به سمت شمال است، رواقی طولانی با شصت و چهار طاقچه که همگی روی سرستون های مرمری قرار دارند، و روی همین دیوار در دیگری به نام باب آل وجود دارد. -طول مسجد از شمال به جنوب است و اگر مقصره از آن بریده شود، در سمت جنوب و در سمت شمال است. دو در مجاور دیگر که عرض هر کدام هفت ذراع و ارتفاع آن دوازده ذراع است، دروازه شیرها نامیده می شود، اگر راهرو از آن بگذرد و از عرض مسجد که به طرف مشرق است برود، بزرگ و بزرگ دیگری می یابد. راهرویی با سه در مجاور به اندازه دروازه شیرها که همگی با تزئینات آهنی و مسی تزیین شده اند سه، و بین این دو راهرو واقع در ضلع شمالی در راهرو قرار دارد
آن طاقهایی که ستونهای مرمری آن را تکیه دادهاند، گنبدی است که بر روی تکیهگاههای مرتفع و با چراغها و چراغها تزیین شده است، زیرا آن حضرت در عرض مسجد است گالری در دیوار دری که بیرون آن دو آرامگاه صوفیان است، نمازخانهها و طاقچههای زیبایی وجود دارد که گروهی از آنان در آن ساکن شده و نماز میخوانند و جز در روز جمعه به مسجد نمیروند. تکبیری را که در آن ساکن هستند بشنوند و در گوشه شمالی مسجد، گالری زیبا و گنبدی زیبا و لطیف وجود دارد که بر آن نوشته شده است: این طاقچه زکریا رسول الله صلی الله علیه وسلم است و می گویند: او همیشه در آنجا نماز می خواند و در دیوار شرقی وسط مسجد، گالری بسیار تزئین شده از سنگ صیقل داده شده بود، آنقدر که فکر می کنید از یک تکه به ارتفاع پنجاه ذراع تراشیده شده است.
#غلط_ننویسیم
#سفر_نامه
🖊@ghalatnanevisim
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
تا کی گویی که: اهل گیتی
در هستی و نیستی لئیمند؟
چون تو طمع از جهان بریدی
دانی که همه جهان کریمند
#شعر #رودکی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
📝 چند جایگزینِ فارسی
● وضوح ☜ روشنی
● نادر ☜ کمیاب
● وخیم ☜ ناگوار
● هیچوقت ☜ هیچگاه
● مهیا ☜ آماده
● موجه ☜ پذیرفتنی
● مؤثر ☜ کارساز
#غلط_ننویسیم
#جایگزینی
🖊@ghalatnanevisim
🔸«بنت»هایی که میان دو اسم میآید، از دو طرف با فاصله نوشته میشود: فاطمه بنت اسد. «بنت»، بهمعنای فرزند مؤنث و دختر، در حالت اضافه، با فاصله نوشته میشود: «آزرمیدخت، بنتِ [= دخترِ] اپرویز، زنی عاقل بود» (ابنبلخی، فارسنامه، ص ۱۲۶، از فرهنگ بزرگ سخن).
🔸البته اگر «بنت» با واژۀ بعد خود واژۀ مرکب بسازد نیمفاصله نوشته میشود: بنتالحسین.
#غلط_ننویسیم
#نکته_ویرایشی
🖊@ghalatnanevisim
هر روز یک نکتۀ ویرایشی
فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژههای بسیاری را تصویب کرده است که گاهی نمیدانیم برخی از این واژهها - که پرکاربرد هم هست -، مصوب این نهاد است. به چند مورد اشاره میکنم.
آرمانگرا
بازیافت
بدافزار
برنامه (در حوزۀ رایانه)
پایانه
پرتودرمانی
پژوهانه
پسماند
پهپاد
پیادهراه
پیامک
تراکنش
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#نکتههای_دستوری
✍ ترا
◻️ این تکواژ امروز در چندین واژه در مقام پیشوند بهکار رفته است و در مجموع بر «حرکت از سویی به سوی دیگر» دلالت دارد.
◻️ استفاده از این تکواژ از چند دههٔ پیش در واژهسازی علمی و عالمانه رواج یافته است.
◻️ واژهٔ «ترابری» مرکب از پیشوند «ترا –» و اسم مصدر «بری–» که از فعل «بُردن» مشتق شده است، بهمعنی «حملونقل کالا یا مسافر از جایی به جای دیگر»، در نام «وزارت راهوترابری» بهکار رفت و تداول یافت.
◻️ در واژهنامهٔ زیستشناسی، در دهها واژه این پیشوند بهکار رفته است:
ترابُرش، تراجهش، تراریخت، ترارسانی.
◻️در علوم انسانی، داریوش آشوری چندین واژه با «ترا –» ساختهاند، از جمله:
تراقارهای، ترانویسی، ترافرهنگی، تراشد، تراشخصی، ترانهاد.
◻️ در واژههای مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «ترا –» در چندین واژه بهکار رفته است:
ترابرد، ترادمش، تراکنش، تراگسیل، ترانوشت، ترازهش، تراپیرایش، تراشنوی.
◻️«ترا –» عموماً بر سر واژههایی میآید که یا اسم مصدرند (مانند کنش و دمش) و یا معنای اسم مصدری دارند (مانند گسیل و برد).
✅ طباطبایی، علاءالدین، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۱۳۷ – ۱۳۹.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#جهاد_روایت_نویسندگان 1⃣
................................................
💠 وقت نوشتن؛ وقت زندگی
✍ نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام
وقتی میتوان از کلمات، برای نشان دادن سلامتی، خوبی، فراوانی و مهربانی استفاده کرد.
وقتی میتوان از كلمات، برای اعلام موجودیت و پویا بودن فکر و اندیشه بهره برد.
وقتی میتوان از كلمات، نه برای توصيف موقعيت، بلكه برای تغيير آن استفاده کرد.
وقتی میتوان از کلمات، بذر امید را در جان دیگران کاشت یعنی تأثیر کلمات شگفتانگیز است.
وقتی نوشتن، نوعی تفکر و استخدام واژهها برای آرایش کلام است و کلام، تنها رسانهی فکر.
وقتی نوشتن، نوعی از برقراری ارتباط با انسانها و جهان پیرامون است با بهرهگیری از واژههایی که حاکی از تجربهها، حقایق و ایدهها است.
وقتی نوشتن، بهترین مونس در امواج دریای متلاطم زندگی میشود و میتوان با آن به دل دریا زد و از امواج نترسید.
مینویسم تا یادم نرود که این تلاطمها همیشگی نیست و آرامش پس از آن شیرینتر است.
مینویسم تا نوشتن جزئی از من شود و به زندگیام طرح تازهای بزند، مینویسم و کلمات را با خود تکرار میکنم تا بدانم که سرنوشت را میشود از سر نوشت.
♡نوشتن را دوست دارم.
امام صادق علیه السّلام: اُکتُبُوا، فأِنَّکُم لا تَحفَظُونَ حَتّی تَکتُبوا؛ بنویسید، چرا که شما هرگز (علوم خود را) حفظ نمیکنید، مگر آن که بنویسید.
*کافی، ج2، ص۵۲
#مهارت_نویسندگی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim