eitaa logo
غلط ننویسیم
14.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
430 ویدیو
4 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/v257.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶نمی‌باشد خیلی‌ها به‌جای «نیست» می‌نویسند «نمی‌باشد» و آن را رسمی و درست می‌دانند؛ حال‌آن‌که «نمی‌باشد» مصنوعی است و در زبانِ طبیعیِ گفتاری هرگز به‌کار نمی‌رود. 🔶 درست: این کار صحیح نیست. 🔴 نادرست: این کار صحیح نمی‌باشد. 🔶 با این حال در متونِ کهنِ فارسی شواهدی از کاربرد «نمی‌باشد» به چشم می‌خورَد: پیشِ پدرش کس فرستاد که این عاقل نمی‌باشد و مرا دیوانه کرد. (گلستانِ سعدی، بابٍ هفتم) ✅ صفرزاده. بهروز، دست‌نامهٔ ویرایش، چاپ دوم، تهران: کتاب سده، ۱۳۹۶، ص ۱۲۱. 🖊@ghalatnanevisim
✅ خوشمزه ست. (خوشمزه است.) ❌ خوشمزس. زیر نویس یک برنامه پرطرف دار تلویزیونی در شبکه یک سیما 🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هشتم : در آداب صحبت 🌺 آداب ۲۹ 💫 تا به سخنان کسی ایرادی گرفته نشود، گمان می کند که آنچه می گوید درست است و هرگز اصلاح نمی شود. 🔸مشو غرّه بر حُسنِ گفتارِ خويش 🔹به تحسينِ نادان و پندارِ خويش (۱) ۱_ مشو غره(غَ رِّ) : مغرور نباش 🖊@ghalatnanevisim
پرسش👇 حتا بنویسیم یا حتی؟ پاسخ👇 ☜ الف کوتاه در عربی دو گونه است: یا در وسط واژه است، مانند: رحمن یا در آخر واژه، مانند: عیسی، موسی، حتی و... ☜در نگارش فارسی دوگانگی وجود دارد که متاسفانه فرهنگستان هم نتوانسته است به یک شیوه یکسان سفارش کند. ازاین‌رو، بعضی واژه‌ها فارسی‌نویسی شده‌است و بعضی نه؛ مثلا، رحمن را رحمان می‌نویسیم و اسمعیل را اسماعیل و اعلی را اعلا و نیز قوا، شورا، کبرا، صغرا، ماجرا، مستثنا، محتوا و... ☜ ولی پاره‌ای واژه‌ها به سلیقه نویسنده و نشریه و ناشر متفاوت نوشته می‌شود، مانند: حتا / حتی. ☜ البته فرهنگستان هم واژه‌هایی مانند: حتی، الی و اسم‌های خاص مانند: عیسی و موسی را با همین نگارش ترجیح داده است. عرف نگارش را هم باید در نظر بگیریم؛ «حتی» در عرف و هنجار نگارشی پذیرفته‌تر است. 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت دویست و پنجاه و دوم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim
-نخچیر: شکار -تفت: در شاهنامه هم قید است یعنی شتابان و هم فعلِ سوم‌شخصِ مفرد از مصدرِ تفتن، یعنی شتافت. در این‌جا دومی‌ست. -بردَمیدن: تیز شدن، تاختن -عنان سبک شدن/کردن: رها کردنِ افسارِ اسب برای آسوده شدنِ اسب و تاختن؛ در اصطلاحِ امروز دنده سبک کردن! -رکیب گران شدن/کردن: پای در رکابِ اسب فشردن برای تازاندنِ آن -یکی را به شمشیر زد بر دو نیم / دو دستش ترازو شد و گور سیم // گراینده هر چند جُست و پسود / به یک جو ز یک سو گران‌تر نبود: (سیاوش در شکار گوری را) با شمشیر (دقیقاً) به‌دونیم کرد؛ گویی دستش ترازو بود و گور نقره! هر کس که آمد و خواست بررسی کند دید هیچ نیمه‌ای حتی یک جو هم از دیگرنیمه سنگین‌تر نیست! -انجمن: سپاهیان، بزرگان -اینَت: این است؛ به این می‌گویند. -بدآواز گفتند یک با دگر / که "ما را بد آمد از ایران به سر // سرِ سروران اندرآمد به ننگ / سزد گر بسازیم با شاه جنگ": (پس از هنرنماییِ سیاوش در شکار، سپاهیانِ افراسیاب) به‌صدای بلند با یکدیگر گفتند: چه خِفّتی از ایرانیان بر سرِ ما آمد! بزرگان و جنگاورانِ ما شرمگین شدند. جای آن دارد که با افراسیاب بجنگیم (به‌خاطرِ این بی‌لیاقتی). -باختن: ورزیدن، به‌کار گرفتن -به هر جایگه‌بر یکی توده کرد / سپه را ز نخچیر آسوده کرد: (سیاوش در شکار) هر گوشه توده‌ای از گور انباشت و خیال/کارِ سپاهیان را یکسره از شکار آسوده کرد! دیگر گوری برای شکار باقی نماند. -راه گرفتن: به راه افتادن -به‌هم: با هم -گذاشتن: گذراندن، سپری کردن 🖊@ghalatnanevisim
قسمت ۱۲D1737438T15449970(Web).mp3
زمان: حجم: 6.08M
🎙 | گشت‌وگذاری در متون کهن نظم و نثر فارسی قسمت ۱۲ 🖊@ghalatnanevisim
📚عنوان: آوای بی صدای پروانه های ✍نویسنده: احمد پدرام ناشر: انتشارات ترانه پدرام کتاب آوای بی‌صدای پروانه‌ها نوشته‌ی احمد پدرام اشعاری به سبک شعر نو است. اثر حاضر چهارمین مجموعه‌‌شعر این نویسنده و روان‌شناس به شمار می‌آید که شما را تا انتها با خود همراه می‌سازد. 🖊@ghalatnanevisim
🍂سفرنامه ناصر خسرو🍂 🥀قسمت شانزدهم🥀 🖊@ghalatnanevisim 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 📝دری دیگر به نام دروازه آرامش است که در دهلیز مسجدی با طاقچه های بسیار است که در اول آن را می بندند تا کسی وارد آن نشود، گویند سفینه آرامش است که خداوند متعال به آن اشاره کرده است در قرآن، که فرشتگان آن را حمل می کردند، درهای آن در زیر زمین و بالای آن، نه در است، چنانکه شرح نیمکت وسط آن را ذکر کردم مسجد و صخره ای که قبله اسلام بود این نیمکت در وسط فضا برپا شد زیرا امکان انتقال صخره به قسمت سرپوشیده مسجد وجود نداشت. شاید در حالی که باقی مانده است، مساحتی به اندازه سی و سیصد ذراع باشد و ارتفاع آن دوازده ذراع باشد و صحن آن با درزهای سربی تزئین شده باشد تخته سنگ مرمر است، چنانکه در قبرستان ها انجام می شود تا کس دیگری نتواند از آن بالا رود، و هر که بر آن بالا رود، بر بام مسجد حوض بوده است در زمین آن در وسط حفر شده است که آب باران از طریق کانال هایی که برای این منظور تهیه شده است به داخل آن می ریزد. این نیمکت دارای چهار گنبد است که بزرگ‌ترین آنها قبه الصخره است که قبله‌ای از گنبد الصخره بوده است. در وسط نیمکت، صخره در وسط گنبد قرار دارد و قبه الصخره خانه ای هشت ضلعی است که هر ضلع آن از هشت ضلع آن سی و سه ذراع است و در چهار طرف اصلی آن چهار در است: یک در شرقی، یک در غربی، دری سوم شمالی و چهارمی جنوبی، و بین هر دو در یک ضلع است از سنگ تراشیده شده و ارتفاع آن ها بیست ذراع است و دور صخره نامنظم است و نه مربع، بلکه سنگی نامنظم است. به شکل منظم مانند سنگ های کوه، چهار ستون مربع در چهار طرف صخره به ارتفاع دیوار خانه مذکور ساختند و بین هر دو ستون در چهار طرف، دو ستون مرمری استوانه ای به یک ارتفاع قرار داشت. بر بالای آن ستونها و این دوازده ستون، گنبدی را که در زیر آن صخره است، که محیط آن صد و بیست ذراع است، ساختند و بین دیوار این بنا، ستونها و ستونها بنا شده است با شصت ستون، و مجسمه گرد، که از یک سنگ، یک استوانه ساخته شده است، هشت ستون دیگر ساخته شده است سنگ های تراشیده شده و بین هر دو سه ستون از مرمر رنگی به ابعاد مساوی است به طوری که در ردیف اول بین هر دو ستون دو ستون و در اینجا بین هر دو ستون سه ستون و روی تاج هر ستون چهار طاق نما و روی هر ستون دو قوس و بر روی ستون دو تکیه و بر روی تکیه چهار تکیه قرار دارد. این گنبد بزرگ در آن زمان بر روی این دوازده ستون است که صخره را احاطه کرده اند، بنابراین شما می توانید آن را از یک فاصله دورتر ببینید، انگار که بالای یک کوه است. زیرا از پایه تا بالای آن سی ذراع است و بر ستونها و به ارتفاع بیست ذراع استوار است و قبه الصخره بر خانه ای بنا شده است که ارتفاع آن دوازده ذراع است بالای گنبد، شصت و دو ذراع است، سقف‌های این نیمکت و گنبدهای آن و ستون‌ها و ستون‌ها با نجاری پوشیده شده است. این صخره بلندتر از زمین است و به قد یک مرد است و با حصار مرمری احاطه شده است که هیچ دستی به آن نمی رسد و هیچ کس روی آن قدم نگذاشته است طرف آن رو به قبله، گودی است که گویی انسان روی آن راه رفته است، به طوری که رد پاهایش همان طور که روی ردهای گلی نرم ظاهر می شود پاهایش روی آن باقی مانده و آثاری از هفت قدمی بر آن باقی مانده است، شنیدم که حضرت ابراهیم (علیه السلام) در آنجا بود و اسماعیل هم بچه بود، و اینها آثار پاهای اوست گروهی از همسایگان و نمازگزاران در این خانه صخره ای زندگی می کنند و کف آن با فرش های زیبای ابریشم و چیزهای دیگر تزئین شده است و در وسط آن چراغی نقره ای بر بالای صخره آویزان است لامپ‌های نقره‌ای که روی آن‌ها نوشته شده است، سلطان مصر دستور داد که آن‌ها را هزار تا نقره بسازند، و در آنجا شمعی بسیار بزرگ دیدم. طول آن هفت ذراع و قطر آن سه ذراع است و موم آن با کهربا آمیخته شده است و می گویند سلطان مصر هر سال موم زیادی از جمله این شمع بزرگ می فرستد. نام این مسجد با طلا نوشته شده است و در بین علمای دین معروف است که هر نماز در بیت المقدس بیست و پنج هزار نماز است و صلوات بر او پنجاه هزار صلوات شمرده می شود و نماز مکه مورد کرامت خداوند متعال برابر با صد هزار است. دعایی که خداوند متعال به همه بندگانش این ثواب را عطا کند گفته ام که پشت بام و پشت گنبدها با سرب پوشیده شده است و در چهار طرف خانه درهای بزرگ با کرکره چوب ساج است و همیشه بسته است. بعد از قبه الصخره گنبدی است به نام قبه السلسله که داوود علیه السلام آن را آویخت و فقط یک دست آن را به دست صاحب حق می رساند ظالم و غاصب به آن نمی رسد و این گنبد بر بالای هشت ستون مرمری و شش ستون سنگی حمل می شود و از هر طرف باز است. 🖊@ghalatnanevisim ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️